Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Su Syys 15, 2019 8:57 pm

Elikkäs bensa Goffin seuraaja tuli hankittua ennenkuin olin päässyt Golffista eroon. Olin pitkään katsellut ja miettinyt että millainen diisseli tulee tilalle ja vaikka löysin jopa Mersumiesten Graalin maljan (ruosteeton Väyrynen), niin päädyin kuitenkin Jaguar X-typeen.

Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.

Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Kun huomasin että näitä saa diisseleinä, niin aloin harkita sellaisen ostoa ja tässä ollaan nyt.

Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat kunnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö vm 2005, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjänä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on sopiva myyntihinta.

Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ke Syys 18, 2019 3:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
bluri
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

ViestiKirjoittaja bluri » Ma Syys 16, 2019 9:05 am

Hieno hankinta! Jos on manuaali ja tarvitset kytkintä, niin minulla on tuollaiseen sopiva ylimääräinen Mondeo-ajoilta..
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Syys 16, 2019 12:13 pm

On 5-v manuaali. Pidän tarjouksesi mielessä jos sellainen aika koittaa että täytyy kytkin rempata.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
bluri
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

ViestiKirjoittaja bluri » Ti Syys 17, 2019 11:48 am

Eugene V. Craddock kirjoitti:On 5-v manuaali. Pidän tarjouksesi mielessä jos sellainen aika koittaa että täytyy kytkin rempata.

Aa 5v, outoa. Mondeoissa muuttui faceliftin yhteydessä 2004 -> 6v, johon tuo kytkin sopii. Harmi homma, oon yrittäny etsiä tuolle osalle kotia jostain ihan ilmaiseksikin :D
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ti Syys 17, 2019 3:56 pm

Olen tässä hieman kartoittanut puutelistaa, mitä pitää hankkia. Jos jollakulla on tarjota joitain noista käytettynä tai tietää mistä saa helposti uusia, niin ottakaa yhteyttä vastaamalla tähän viestiketjuun tai yksityisviestillä. Lista päivityy koko ajan, tarve saattaa vaihdella kun pääsen tarkemmin tutkimaan autoa:

- monitoimiratti jalopuu/muuten kokomusta
Nyt autossa kiinni ratti jalopuu/beige, mutta musta kiinnostaa enemmän

- vetokoukku sedan-malliin
Älä hinnoittele itseäsi ulos, Eestistä saa uusia kokkuja asennettuna edullisesti, muttei vitsisi lähteä laivalla liikenteeseen


- oikean puolen muovihelma

Paikallaan oleva helma oudosti aalloilla, yritän töhöllä hieman muokata sitä, mutta en tiedä vielä onnistuuko
EDIT! ENSIMMÄINEN "AALTO" SAATU 'TÖHÖLLÄ' LÄHES VIIVASUORAKSI. EIKÖHÄN NE PARI MUUTAKIN SUORISTU. JOS LÖYTYY NIMENOMAAN SAMAA VÄRIÄ OLEVA UUSI KÄYTETTY HELMA SUORANA, OLEN KIINNOSTUNUT!

- vasen sumuvalo
voin ostaa kaksikin, hyvä olla varallakin yksi
EDIT! TILASIN ALLVADILTA UUDET A' 20€ + VAJAA 10€ PK. ELI EI TARVETTA ENÄÄ

- kuljettajan penkki beige alcantra turvavyön vastakappaleella
Penkki verhoilultaan ehjä ja muuten ok, mutta selkänojamekanismi tuntuu hieman väljältä ja penkki muutenkin heiluu oudosti. Toki jos jollain tulee edullisesti myyntiin musta nahkapenkkisarja / alcantrapenkkisarja, voisin vaihtaa kaikki penkit käyttäjäystävällisempään väriin. Jos nykyinen penkki korjattavissa, niin pelkkä turvavyön vastakappalekin kiinnostaa silloin.
EDIT! OSTIN UUDET PENKIT (KAIKKI) KÄYTETTYNÄ HYVÄKUNTOISINA, MUSTAA ALCANTRAA

- vaihdekepin nuppi 5-vaihteiseen
myös uusi kepin pussi musta tai beige kiinnostaa
EDIT: NUPPI LÖYTYI SAMASTA PAIKASTA KUIN UUSI PENKKISARJAKIN

- Haynesin X-type korjauskirja
Ostin jo netistä jonkun CD korjauskirjan, mutta eipä haittaisi jos tuo olisi autossa mukana. Eli jos jollain on tuommoinen ylimääräinen, niin pääsee eroon
EDIT! OSTIN ADLIBRIKSELTÄ

Nämä nyt ensin tuli mieleen.
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ti Loka 22, 2019 9:30 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ke Syys 18, 2019 4:03 pm

Tänä aamuna tein öljynvaihtohuollon, jossa samalla vaihtuivat luonnollisestikin kaikki suodattimet sekä ekstrana uudet pyyhkijän sulat kun vanhat olivat ihan loppu. Samalla sain tsekattua kissan vatsanalusen, jossa moottorin alasuojamuovi repsotti ikävästi. Poistin suojamuovin enkä enää asentanut sitä takaisin ja tsekkasin alustan ja totesin, että jos ajattelee kuinka paljon auto maksoi (ajokm-määrään tosi vähän), niin pohja on suorastaan priima. Ennen talvea pitää hieman lieviä pintaruosteita puhdistella ja suojata.

Ilmanputsaria vaihtaessani, huomasin että moottorin konehuoneessa olevan suojamuoveista puuttuu yksi kuminen kiinnike/värinänvaimennin ja toinen on menossa hyvää vauhtia rikki. Nämä siis keulan puoleleta suojamuovia. Paikallinen Ford-liike ei löytänyt Mondeon räjäytyskuvista vastaavaa, joten pitänee turvautua Jag-Finniin tai Brittiosaan?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » La Syys 21, 2019 12:51 pm

Hieman hankintoja tehty. Fordin koneen alavääntö jättää hieman toivomisen varaa verrattuna esim. Mersuun, joten eteen sattui hieman yi 40% halvemmalla hinnalla kuin ovh RaceChipin S peruslastu ostin pois, kun oli vielä ohjeiden mukaan helppo asentaa. Tästä lisää myöhemmin kun paketti tulee ja asennus koittaa.

Huuto.netistä osui eteen Jaguaarin 2800 sivua käsittävä korjaamokirja CD, joka piti ostaa pikkurahalla talteen helpottamaan mahdollisia korjaustoimia.


Kuva


Yksi osatekijä siihen miksi Jaguar oli korin kuntoon nähden edullinen, oli sisustan kunto. Yleissilmäyksellä se on siisti, mutta kun tarkemmin katsoo, niin alkaa hieman virheitä löytymään. Sisusta on alcantraa ja väriltään pääosin klassinen mummokalsarin beige, eli perhanan arka väri. Tehosteena sisustuksessa on musta, joka on lattiamaton ja kojelaudan päällisen väri. Kuskin penkki on ns. horo eli keikkuu ja on väljähkö. Lisäksi siihen integroidun turvavyön vastakappaleen kuori puuttuu ja toimii hieman takkuilleen, mutta kuitenkin toimii.


Kuva



Kuva


Takapenkki on koirankarvoissa ja muutenkin penkit ovat likaiset ja nuhjuiset. Muutenkaan autoa ei olut varmaan ikinä imuroitu edellisen omistajan aikana, ei ainkaan montaa kertaa :lol: No, penkithän voisi pestä, ja sitä ajattelenkin, mutta eteen sattui sopivasti yksi purkujagge jossa oli ehjät ja siistit mustat alcantra penkit, joissa kuskin penkin turvavyön vastakappale oli ehjä. Hinta oli vähintäänkin kohtuullinen ja mietin että kun nuo penkit pesee ihan ammattilaisen toimesta, niin lika ei näy niin nopsaan kuin beigessä. Samasta purkuautosta myös löytyi musta keskikonsolin takaosa jossa on kyynernoja, niin saa senkin mustaksi. Palaan myöhemiin tähän penkkienvaihto operaatioon kun se on aktuellimpi.


Kuva


Näyttäähän tämä hieman enemmän luksukselta kuin Mondeon kojetaulu :lol:


Kuva


Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta. Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta. Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.


Kuva


Vaihdekepinnupi on myös todella kulahtanut, joku hiplannut sitä urakalla näihin kilometreihin nähden (231 tkm), eikä ole trafin papereiden perusteella syytä epäillä lukemaa.


Kuva


Olen kovasti mieltynyt tähän mittariston ulkoasuun, il classico


Kuva


Keskikonsolissa jossa ilmastoinnin ja soittimen paneli, niin reunassa hieman hapertumaa. Pitäisi kai jollain vinyylikitillä paikata ja samointein sitten maalata mustaksi, niin ei paikkaus pistäisi silmään niin pahasti. Olisin uusinut koko reunuksen, jos olisi ollut irrotettava oma osansa. Mutta jos tuon haluaisi vaihtaa, niin pitäisi koko kojetaulun alaosa vaihtaa. Liian iso homma.


Kuva


Tuhkakupin kanttakin on joku kynsinyt siihen malliin, että ollut kova tarve saada kännykkä pian lataukseen :lol: Tuoksusta ja tuhkaupin kunnosta päätellen, tässä Jaggessa ei ole tupakoitu.


Kuva


Tässä on muuten myös alaslaskettavat takaselkänojat, jolloin tavaratilalle tulee mittaa 180 cm. Täytyy kokeilla kuinka hyvin maastopyörä mahtuu kyytiin :D

Vaimo oli eilen ensimmäistä kertaa kyydissä ja huomautti, että jollei sisustuksen puutteita ja likaisen auton pahaa hajua ota huomioon, niin hän kyllä tykkää. Tosin hieman sanoi auton väristä, että joko taas metallihohto viininpunainen :lol: Nimittäin neljästä edellisestä omistamastani käyttöautosta on 3/4 ollut metallihohto viininpunaisia. Mutta rouva oli tyytyväinen kun ilmoitin mitä sisustalle tulee tapahtumaan.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Syys 26, 2019 7:47 pm

Tallinaapuri huomasi että toisessa takajarrulevyssä on halkeama, eli pistetään uusiksi sitten molemmat. Täytyy samalla tsekata ennen levyjen ostoa, että onko paloissa minkä verta pintaa jäljellä josko nekin tarviivat uusimista. Eipä ole moiset levyt, edes alkuperäislaatua tai vastaavat, hinnan kiroissa

Teholastu tuli postissa ja ikävä kyllä asenusohjeet vain saksaksi :evil:

No, onneksi valmistajan sivulta netistä löytyy myös engelskaksikin.

EDIT: jarrulevyn vaurion kuvaus tarkennettu
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Loka 03, 2019 1:41 am

Myös sumuvalot ovat saapuneet. Allvadi lupasi toimittaa 2.10 ja jo 30.9 olivat perillä, eli etuajassa. Ihan ok näköiset tuikut, halvat, mutta kelpaa hyvin sinne puskurin alle piiloon. Tuumin tosiaan josko kalvottaisi nuo keltaisiksi, sitten leiman jälkeen.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Loka 03, 2019 8:03 pm

Tänään oli vuorossa uusien kitkarenkaiden osto että allelaitto. Luotto-rengasmieheni kautta päädyin ostamaan kokeeksi Sava 205/55 R 16 kitkarenkaat, niin ei tarvitse enää odotella talventuloa. Savahan on Good Yearin omistuksessa eli periaatteessa laatumerkin halpismerkki.

Alla Jaggessa oli ostohetken renkaKat eli Nokian Hakkapeliitta 8 kitkat vodelta 2011. Eli vanhat, kovat ja kuluneet, kaameat kusiluistimet. Näitä pois vanteilta otettaessa kumirenttu totesi että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa. Tsekattiin muutkin vanteet, sama homma. Kuulemma juurikin Hakkapeliitta tekee tuota aluille. No, siihen ei mulla ollut sitten sanottavaa, muuta kuin että löytyykö nurkista Fordin tai Volvon peltivanteita. No eipä löytynyt, mutta onneksi yhdet Ford Mondeossa alla olleet alut löytyi ja jotakuinkin siedettävän näköisetkin. No, käsi taskuun satasen verran syvemmälle uusien vanteiden ja pulttien vuoksi.

Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin. Lopuksi verrokkikuva vanteet ennen ja nyt:

ENNEN:

Kuva


NYT:

Kuva
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

TexPat
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja TexPat » Ma Loka 07, 2019 3:47 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin.


Myös omat kokemukset Sava -brändillä myytävistä renkaista ovat hyviä, ainakin UHP II versiona. Kilometrejä on tullut eri autojen alla yhteensä jo lähemmäs 100tkm, give or take.

Goodyear omistaa nykyään puljun joten siinä mielessä samaa sarjaa kuin esimerkiksi Michelin / Kormoroan ja Continental / Semperit.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ke Loka 09, 2019 7:48 pm

Vaihdoin tänään keskikonsolin takimmaisen osan. Kerrankin oli kestävät ja helposti koloistaan lähtevät muovikynnet osissa ja muutenkin konsoli helppo irrottaa. Samalla vaihtui myös tuhkakupin kansi parempi kuntoiseen.

Vanhan konsolin kanssa:

Kuva


Uuden konsolin kanssa:

Kuva

Vanha tuhkakupin kansi:

Kuva

Uusi käytetty tuhkakupin kansi:

Kuva

Seuraavaksi vaihtuu penkit mustiin, jahka saan pesetettyä ne.

EDIT: Pari kuvaa lisätty
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, La Loka 19, 2019 1:18 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ke Loka 16, 2019 7:20 pm

Uudet penkit pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Tein siitä oman erillisen kysymyksen tuonne tekniikan puolelle. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » La Loka 19, 2019 1:07 pm

Sisusta ennen ja nyt:

Vanhat etupenkit:

Kuva

Uudet etupenkit:

Kuva

Vanha takapenkki:

Kuva

Uusi takapenkki:

Kuva

Samalla vaihtui myös vaihdekepin nuppi.

Vanha nuppi:

Kuva

Uusi käytetty nuppi:

Kuva

Lisähuomiona, että nuo alkuperäiset penkit ja nuppi 231 tkm ajetusta autosta ja uudet käytetyt osat yli 300 tkm ajetusta autosta.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ti Loka 22, 2019 9:31 pm

Tilanne päivitys. Nämä vielä hakusessa:

Eugene V. Craddock kirjoitti:Olen tässä hieman kartoittanut puutelistaa, mitä pitää hankkia. Jos jollakulla on tarjota joitain noista käytettynä tai tietää mistä saa helposti uusia, niin ottakaa yhteyttä vastaamalla tähän viestiketjuun tai yksityisviestillä. Lista päivityy koko ajan, tarve saattaa vaihdella kun pääsen tarkemmin tutkimaan autoa:

- monitoimiratti jalopuu/muuten kokomusta
Nyt autossa kiinni ratti jalopuu/beige, mutta musta kiinnostaa enemmän

- vetokoukku sedan-malliin
Älä hinnoittele itseäsi ulos, Eestistä saa uusia kokkuja asennettuna edullisesti, muttei vitsisi lähteä laivalla liikenteeseen


Nämä asiat jo ratkaistu:

Eugene V. Craddock kirjoitti:
- oikean puolen muovihelma

Paikallaan oleva helma oudosti aalloilla, yritän töhöllä hieman muokata sitä, mutta en tiedä vielä onnistuuko
EDIT! ENSIMMÄINEN "AALTO" SAATU 'TÖHÖLLÄ' LÄHES VIIVASUORAKSI. EIKÖHÄN NE PARI MUUTAKIN SUORISTU. JOS LÖYTYY NIMENOMAAN SAMAA VÄRIÄ OLEVA UUSI KÄYTETTY HELMA SUORANA, OLEN KIINNOSTUNUT!

- vasen sumuvalo
voin ostaa kaksikin, hyvä olla varallakin yksi
EDIT! TILASIN ALLVADILTA UUDET A' 20€ + VAJAA 10€ PK. ELI EI TARVETTA ENÄÄ

- kuljettajan penkki beige alcantra turvavyön vastakappaleella
Penkki verhoilultaan ehjä ja muuten ok, mutta selkänojamekanismi tuntuu hieman väljältä ja penkki muutenkin heiluu oudosti. Toki jos jollain tulee edullisesti myyntiin musta nahkapenkkisarja / alcantrapenkkisarja, voisin vaihtaa kaikki penkit käyttäjäystävällisempään väriin. Jos nykyinen penkki korjattavissa, niin pelkkä turvavyön vastakappalekin kiinnostaa silloin.
EDIT! OSTIN UUDET PENKIT (KAIKKI) KÄYTETTYNÄ HYVÄKUNTOISINA, MUSTAA ALCANTRAA

- vaihdekepin nuppi 5-vaihteiseen
myös uusi kepin pussi musta tai beige kiinnostaa
EDIT: NUPPI LÖYTYI SAMASTA PAIKASTA KUIN UUSI PENKKISARJAKIN

- Haynesin X-type korjauskirja
Ostin jo netistä jonkun CD korjauskirjan, mutta eipä haittaisi jos tuo olisi autossa mukana. Eli jos jollain on tuommoinen ylimääräinen, niin pääsee eroon
EDIT! OSTIN ADLIBRIKSELTÄ
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

TexPat
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja TexPat » To Loka 24, 2019 12:31 pm

Hyvin etenee!

Vielä ovipahvit penkkien värimaailmaan.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Loka 24, 2019 9:14 pm

TexPat kirjoitti:Vielä ovipahvit penkkien värimaailmaan.
Itse olen tykästynyt tähän beige/musta kombinaatioon. Mutta olin kyllä ehkä ajatellut ostaa varastoon mustat ovipahvit jossain vaiheessa, jos vaikka mieli muuttuu.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Pe Marras 01, 2019 3:47 pm

Vaihdoin viime viikonloppuna takajarrulevyt ja -palat. Päädyin ostamaan Champion-merkkiset, eivät olleet pahanhintaiset, yhteensä 98 euroa. Brembotkin olivat tyrkyllä, mutta päädyin reilu parikymppiä edullisempiin, koska onhan Championkin ns. merkki tuote. Homma meni muuten ihan okei, hieman meni uusia konstruktioita opetellessa. Vain 22€ kpl maksaneita -ties-minkä-merkkisiä -halpislevyjä en edes harkinnut.

Ainoa stiplu oli jarrupalat (nekin Championin tuotteet), jotka olivat pakattu pakettiin pareittain. Käsitin että ovat pakattu kumpikin puoli omaan pakettiin. Eivätpä olleet. Sisäpuolenpalat (niissä pieni viiste) olivat omassaan ja ulkopuolelle tulevat omassaan. Joten vasemmalle puolelle meni kaksi sisäpuolen palaa ja oikealle puolelle kaksi ulkopuolen palaa. Tästäkin harmista olisi säästytty jos olisin tarkastanut kummatkin palapaketit huolellisemmin, enkä vain napannut toista pakettia ja katsonut että jaahas tämmöset, ja paikoilleen, satula kasaan ja rengas kiinni. Olin jo sen verran pitkään puuhastellut ja kiire kotiin saunaan, etten mokaani huomattuani enää jaksanut enää vaihtaa paloja oikeille paikoille. Olisi pitänyt, sillä nyt ajateltuna ei vaiva NIIN suuri olisi ollut etenkin kun auto oli kunnollisella nosturilla.

Vanhojen levyjen irotus oli aika kitkatonta sentään. Vasen puoli meinasi olla muka jumissa, mutta kun pienellä paukuttelulla aika isolla lekallakaan meinannut irrota, otin avuksi "töhön" ja pieni lämmitys irrotti levyn tuota pikaa. Oikea puoli lähti vaivatta, sillä sille puolelle oli viime vuoden leiman jälkeen vaihdettu jarrusatula ja takanapa laakereineen.

Nyt vajaan viikon ajeltuani, huomaan selkeästi eron kulmisjäljissä levyn pinnalla. Oikealla puolella jälki on levämpi ja vasemmalla kapeampi. Tänään menen vaihtamaan palat oikeille paikoilleen.

Ai niin. Ajokilometrejä on tullut kasaan jo hieman yli 5 tkm. On tosi hyvä ajaa ja nyt varsinkin uuden kuskin penkin kanssa matkan teko on kuin ei mitään. On kitkojen kanssa tosi hiljainen muutenkin äänetön sisälle. Vääntöä on ihan kivasti kuitenkin ja lähtee riittävän ripeästi ohituksiinkin. Tykkään kovasti ajo-ominaisuuksista. Toistaiseksi siis tosi tyytyväinen. Pakkasaamuina olen huomannut ettei lämmitettävän tuulilasin oikea puoli lämpeä enää ollenkaan. Auton ostettuani oikea puoli vielä toimi, kun kokeilin lasin lämmitystä aamukasteiseen huuruiseen lasiin. Oikean puolen sulake on ehjä, joten se ei ole vikana. Luin netistä, että lasin lämmityksen piuhat voivat vaurioitua kun irrottaa tuulilasin alareunassa olevaa suojaa kun raitisilmasuodatinta vaihdetaan. Siinä se on saattanut sitten vaurioitua. Täytyy tarkistaa kytkentä jossain vaiheessa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Marras 04, 2019 8:28 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Nyt vajaan viikon ajeltuani, huomaan selkeästi eron kulmisjäljissä levyn pinnalla. Oikealla puolella jälki on levämpi ja vasemmalla kapeampi. Tänään menen vaihtamaan palat oikeille paikoilleen.


Jarrupalat laitettu nyt oikeille paikoilleen. Yritin hieman oikaista, enkä ruuvannut mäntiä sisään siihen tarjoitetulla työkalulla kun satula meni paikoilleen kokeilemalla ilman sitäkin. Ei olisi kannattanut. Kuskin puolelta jäi hankaamaan pahasti ja ei auttanut muuta kuin tehdä homma kunnolla. Oppia ikä kaikki, ei kannata yrittää oikoa :oops:

Meni sen verran aikaa muussa puuhassa samalla, etten muistanut / sitten ehtinyt enää tsekata tuulilasin lämmityksen liitoksia.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

TexPat
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja TexPat » Ke Marras 06, 2019 12:34 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:
Itse olen tykästynyt tähän beige/musta kombinaatioon. Mutta olin kyllä ehkä ajatellut ostaa varastoon mustat ovipahvit jossain vaiheessa, jos vaikka mieli muuttuu.


Itsellehän näitä harrastevekottimia tuunataan.

Hyvää suorittamista!

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Marras 14, 2019 7:12 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Uudet penkit pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Tein siitä oman erillisen kysymyksen tuonne tekniikan puolelle. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.


Eli airbagin valo-tapaus ratkaistu nyt viimein. Lyhyesti kerrattuna, että jos vaihtaa etupenkkejä, niin ennen uusien käytettyjen penkkien paikoilleen asettamista kannattaa tsekata onko vanhan ja uuden penkin varusteissa eroja. Esim. onko toisessa penkissä istuimen asentokytkin, ja ovatko RCM-modulit samanlaiset jne. Tarkempi selostus löytyy siis tuota tekniikka-osastosta otsikolla "X-type airbag valo".Jälkiviisaana voin vain todeta, että jos nyt kokemani savotta olisi ollut know-how'na hallussa, niin olisi hommat voitu tehdä ennen uuden penkin asennusta.

Mutta nyt kun bägin valo oli saatu hallintaan, niin hurautin samantien katsurille ja leima tuli paperiin että hujahti. Yksi korjauskehotus, takakallistuksenvakaajien koiranluut olivat väljät. Katsuri myös huomautti, että etupään koiranluissa oli hienon hienoista alkavaa väljyyttä, kuten kuskin puolen etupyöränlaakerissakin. Suositteli vaihtamaan jossain vaiheessa ennenkuin tulee kunnolla väljäksi. Täytyy alkaa hiljalleen tutustumaan osien hintaan ja vaihtotyön vaatimiin metodeihin.
Viimeksi muokannut Eugene V. Craddock, Ma Tammi 06, 2020 9:41 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Marras 14, 2019 11:09 pm

Koiranluista on pajottaminen hyvä alkaa jos eiole ennen laakereita vaihdellut. Laakerinvaihto on monta pykälää haastavempi kuin k-luun vaihto.
XJR -00.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Marras 14, 2019 11:45 pm

No on etuvetoisen auton pyörälaakeri ennenkin vaihtunut. Viime syksynä -05 Golfista irroitin koko olka-asetelman napoineen päivineen ja vein tutun kaverin korjaamolle prässiin ja sitten takas paikoilleen uuden laakerin kanssa. Jagge lienee samankaltainen. YouTubessa näytti videoita olevan aiheesta ihan kivasti. Myös koiraluista. Asioita helpottaa hyvä kimppatalli jossa nelitassuinen pylväsnosturi.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
bluri
Viestit: 216
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja bluri » Pe Marras 15, 2019 9:05 am

X-typessä on samat pyöränlaakerit kuin MK3 Mondeossa. Käytin oman Mondeon aikanaan korjaamolla etupään laakerian vaihdossa, kun työajaksi jäi luokkaa 1h per laakeri. Heillä oli siis laite, jolla saivat vaihdettua laakerin irroittamatta tuentaa.
Takana laakerin vaihdon yhteydessä vaihtuu koko napa, oliko viidellä pultilla kiinni, todella yksinkertainen ja edullinen homma.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Pe Marras 15, 2019 3:46 pm

^ Juu, netistä tsekkasinkin että myös noinkin sen voi tehdä. Mutta silloin käsittääkseni ehkä vaihdetaan laakerin lisäksi napa. Avaintyökalut tuolla tavalla tehdessä on riittävän jämerä liukuvasara, pakastin ja laakerin asennustyökalusarja. Nämä löytynevät Ford-korjaamoilta.

Mutta koska laakeri ei vielä äänenä eikä välys ole kummoinen, niin vaihdan koiranluut ensin.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ti Joulu 10, 2019 5:10 pm

Kissapeto ollut nyt ajossa lähes tasan 3kk ja kilometrejä on kertynyt hieman vajaa 9 tkm. Auto pelaa loistavasti ja ergonometria on todettu sopivaksi. Vielä kun ehtisi ne koiranluut vaihtaa :mrgreen:
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Su Tammi 05, 2020 4:52 pm

Eugene V. Craddock kirjoitti:Vielä kun ehtisi ne koiranluut vaihtaa :mrgreen:

No nyt ehti. Ei tosiaan kestäneet vanhat tka koiranluut kuin vajaa 2,5 vuotta ja 30 tkm. Vaihdoin Lemförderin luut tilalle, josko kestäisi pitempään. Homma meni muuten ihan kohtuusujuvasti, mutta kuskin puolen luun lukitusmutteri oli vakaajatangossa aika kivasti kiinni. Lämpö, irrotusöljy ja kunnon lukkopihdit auttoivat asian ratkeamisessa. Taas kelpaa ajaa.

Etupäähänkin pitäisi luut vaihtaa, mutta sillä ei ole niin kiire. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin katsuri sanoi että välys oli aavistuksellinen, toisin kuin takana.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Su Tammi 12, 2020 6:54 pm

Vanja-eno kirjoitti:Kuva


Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.


Eli löytyi viime viikolla aikaa ja tilaa laittaa Jagge talliin seisomaan ja eikun ratin maalauspuuhiin. Koska nahkapinta oli jo hyvin kulunut, vetäisin alle kerroksen pohjamallia nahkalle ja päälle sitten Creartec Ledermalfarbete mustaa nahkamaalia pari kerrosta. Tulos oli vähintäänkin kohtuullinen ja täytti tehtävän.

Kuva

Vertailun vuoksi vielä alle kojelautanäkymä kokonaisuudessaan.

ENNEN:

Kuva


JÄLKEEN:

Kuva
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

KariTalvio
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja KariTalvio » Ti Tammi 14, 2020 10:11 am

Makuasioita, mutta minun silmääni tuo musta väri rattiin sopii paremmin kuin tuo vaalea.
Korostuu nuo muut vaaleat osat eikä käsistä tarttuva lika näy myöskään niin herkästi.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » To Tammi 16, 2020 2:38 am

KariTalvio kirjoitti: eikä käsistä tarttuva lika näy myöskään niin herkästi.


Sitä ei ennsin meinannut uskoa/huomata kuinka likainen ja kuinka paljon sitä likaa ratissa oli, ennen kuin sitä alkoin puhdistamaan, ero puhdistetun ja puhdistamattoman ratin välillä oli hurja.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ma Tammi 27, 2020 5:03 pm

Reilu 12 tkm kilsoja takana ja seuraavaa ilmennyt.

- Takajarrupalat ääntelevät välillä ikävästi, kulumajälki kuitenkin normaali, joten laitetaan tumpelon asetajan piikkiin, sinne ois kai jotkut kitinälevyt kuuluneet taakse. Ensi kerralla sitten huolellisemmin jne.

- Takapää kuraantuu uskomattoman nopeasti ja helposti. Pakoputki tuuttaa näemmä vielä pakokaasut kivasti että noki jumii kivasti paskaan kiinni. Ns. talven tultua annoin likaantua liian kauan, niin piti liutoinpesuaineen lisäksi hieman bräkleeniä suihkuttaa että skeida irtoaa kunnolla. Nyttemin olen aika lyhyin väliajoin käynyt tallilla putsimassa tuota painepesurilla.

- Käsijarrumekanismi on erittäin käytännöllinen kun tarvitsee irrottaa vaijereita satulasta, tämän huomasin kun pulasin takajarrupalojen kanssa. Mutta annas olla kun lämpötila vaihtuu plussalta pakkaseksi, niin ei kannata jättää käsijarrupäällä seisomaan. Jumii kivasti. Toki irrottaa kun hieman kuumenee ajettaessa, mutta on siis hieman epäkäytännöllinen. Tyyppivika? :roll:

- Ohjaustehostin on alkaunut hukkaamaan öljyä. Huomasin tämän ekan kerran kun töihin päästyäni tehosti äänsi ikävästi pysäköidessä. Tsekkasin öljyt ja totesin että oli hieman alle alarajan. Seuraavana päivänä öljyostoksille ja täyttö. Luulin ensin että säiliöstä lähtevä letku vuotaa, mutta ei se tainnyt sitä olla kun näyttäisi siltä että puskee korkin altakin ulos. Ei se sitä öljyä solkenaan los puske, kun täyttää säliön niin semmoisen 150 km saa ajaa ennen kuin on ylärajasta mennyt alarajaan. Tämä väli on määrältään ehkä puoli desiä. Tapaus tutkinnan alla. Täytyy saada auto nosturille ja tsekata vuotaako pumppu. Näissä on kuulemma ollut tuota tehostin vikaa. Tyyppivika? :roll: No, jos pumpun joutuu uusimaan niin Fixus toimittaa vaihtopumpun hintaan 220€. Palaan asiaan myöhemmin.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

KariTalvio
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja KariTalvio » Ti Tammi 28, 2020 5:32 pm

Onkos sitä ohjaustehostimen öljyä ikinä vaihdettu vai pelkästään lisätty. Kondenssia kertyy sinnekin vuosien saatossa ja voi aiheuttaa toimintaan häiriöitä.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 52
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Ti Tammi 28, 2020 8:05 pm

Tämä kyllä vuotaa ihan ulos, ettei ole siitä epäselvyyttä. Jos myöskin edellisestä vaihdosta on kulunut aika kauan. Reilun kolmen viikon aikana öljyä kulunut nyt litra.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry


Palaa sivulle “Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa