Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Yleinen Jaguar-keskustelu
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Täällä kun ei ole päiväkirja/projekti/autotalli -osastoa, niin törkkäänpä yleiselle.

Kuten toisessa ketjussa totesin, kuluitta paraneva autokuume on myytti, jota ainakaan minä en tunnusta. Eikä siitä nytkään kuluitta selvitty - neljä bemaria ja joku 250tkm ruutupaitalogoa ruorin keskellä alkoi kyllästyttää ja kun alkaa kyllästyttää, pitää tehdä jotain. Teoriassa olisi ehkä ollut mahdollista piristää baijerilaista uudella alustalla, webastolla ja kahdella rengassarjalla, mutta ei sekään ihan ilmaista olisi ollut. Helpompaa ja miellyttävämpää oli siis suunnata katse uusiin tuuliin.

Koska kiinnostavia, käytännössä about mahdollisia umpiautomalleja on maailmassa tällä hetkellä n. 2kpl, oli Chattiauton haku aika helppo rajata: listalle XE ja Giulia, varustevaatimuksiksi neliveto ja kauko-ohjattava webasto, niin valikoima jäi aika lyhyeksi. Paria autoa tuli käytyä koeajamassa, mutta tämä yksilö jäi eniten mieleen positiivisena ajoasennon osalta sähköpenkkeineen sekä silmän miellyttävyydeltä vihreine ulkoväreineen ja vaaleine sisustoineen. Miinuksina oli huonosti asemoitu konepeitto, joka otti kiinni oikeasta takanurkasta, tärräävät etujarrut sekä mahdollisesti käyttöikänsä päässä oleva akku.

Pientä alustusneuvottelua autokaupan kanssa ja niinhän siinä kävi, että eilen soitin myyjälle että pistäppä tilaten Jaggeen koukku, kyllä me nyt kauppoihin päästään. Myyjähän tilasi, mutta myös palasi, että asennusaikoja ei nyt saa kolmeen viikkoon. No, ei mulla oikeastaan kolmeen viikkoon ole kärrylle käyttöäkään (ja jos ilmaantuu, niin ysiparissa on koukku), joten sovittiin että haen auton ensin ja koukku asennetaan kunhan Koukkupaja ehtii.

...joten mitäpä sitä odottelemaan. Eilen ruuvailin bemariin android-radion takaisin paikoilleen ja nostelin talvirenkaat kyytiin, tänään töiden päälle hyppäsin autoon ja suuntasin Lahteen. Siellähän se kissapeto möllötti autokaupan pihalla, edustavasti heti etummaisena:

Kuva

Paperit kuosiin, avaimet taskuun ja kuskinpukille. Ingenium hyrähtää napista käyntiin ja jää hyrisemään tyhjäkäyntiä. Ilmastoinnin viilentäessä kabiinia parittelin puhelimen bluetoothiin ja kotimatkan aikana soittelin sedälle kuulumisia. XE:n alla pyörii 18-tuumaiset Pirellit, jotka eivät ihan tuoreet lie vaikka pintaa on ihan ok. Ääni näistä on kovahko, moottoritiellä jopa kova, mutta onneksi paljon muakvampi luonteeltaan kuin Bemariin jääneiden Bridgestonejen, joten ajomelunkin kannalta matka kotiin on miellyttävämpi. On kieltämättä pitkästä aikaa mukava katsella tankkimittaria, joka ei tälläisellä, muutaman kymmenen kilometrin pätkällä kovin mainittavasti laske. Pysähdyn kotimatkalla kaupassa ja matkalla kaupasta kotipihaan kulutusmittari kertoo 4,9l/100km lukemaa - ihan jees siihen nähden, että samalla pätkällä bemarin taulussa yleensä luki n. 9,5. Muutenkin matka taittuu mukavasti ja XE:n kabiini on lievästä nappulaviidakkoefektistä huolimatta elegantti ja mukava.

Pitkän haaveilun jälkeen mulla vihdoin on Jaguar. Tosin kolmannesmoottorinen käyttöauto eikä kokomootttorinen harraste, mutta hyvä alku!

Kuva

Kuva}

Kuva

Todo:
-Vetokoukun asennus (irrotettava tietty)
-Paria kohtaa maalipinnassa pitää vähän hifistää
-Nanopinnoite & sisustan suojakäsittely
-Lisävaimennus
-Äänentoiston parannus

102360km: Auto ostettu

Edit: korjattu virhe ekassa kuvassa ja sen jälkeen puuttuneesa tekstissä
Edit2: lisätty rekisteröintivuosi otsikkoon
Viimeksi muokannut Aero, Ma Heinä 12, 2021 10:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Loistavaa, tauti sai yliotteen -taas. :lol:
XJR -00.
DiltWasney
Viestit: 182
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onneksi olkoon, hieno peli! XE on Jaguarin malleista ehkä eniten sellainen jonka hienous on kiinni väreistä ja sisustuksesta. Halvimmalla kangas-muovi sisustuksella näyttää melkein tökeröltä, mutta tuolla sinun yhdistelmälläsi oikein herkullinen. Pidähän päiväkirjaa ajantasalla :!: 8)
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kyllä, juuttikangasyksilöt rajautui pois heti kun sisustasta näki vähän kuvaa. XE on tosiaan vähän semmonen entry-malli hinta- ja kokoluokaltaan, että jos siitä unohtaa värit ja tyylikkyyden varustelistalta pois, niin se on lähestulkoon "vain auto" ainakin silmälle. Mutta värit ja materiaalit kuntoon, niin tunnelma paranee kummasti. Jaa niin, voisin mainita - myyjäliikkeestäkin jäi hyvä fiilis. Innokasta ja asiallista palvelua ja toimintaa tuntui olevan - toki ainakaan vielä ei ole löytynyt mitään reklamoitavaa, niin jälkimarkkinoinnista en osaa sanoa.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Dodii, enstemmäinen kelvollinen päivämatka ajettu, kun poikkesin esittelemässä kissapetoa äiteelle n. 150km päässä.

Sinnepäin ajelin lyhintä reittiä, johon kuuluu jonninmoinen pätkä mutkaista hiekkatietä nimismiehenkiharoineen. Alusta toimii hiekkapinnalla upeasti ja auto nielee tiestä epämukavuudet säilyttäen tuntuman. Isommalle asfalttitielle päästessä matka taittuu mukavasti ja elegantisti, kuten Jaguarilta sopii odottaa. Ainoastaan sisämelu vähän häiritsee - sekin hiljenee paljon, kun siirtyy pois urista, joten vaimennusoperaatio auttaa jonkin verran ja rengasvaihdon tullessa taktisempi rengasvalinta myös osansa. Uskon, että näillä toimilla autosta tulee mukavan hiljainen matkantaittaja. Lisäksi toki se kaivattu älämölö eli äänentoisto pitää saada vähän paremmalle tolalle, mutta olihan sekin tiedossa jo ostaessa.

Perille päästessä kulutusmittari näyttää matkalle 4,5l/100km; pienellä tosiaan menee. Meillä on äiteen kanssa tapana koeajella toistemme autot ristiin, joten äippähän tietty kampesi Jaguarin rattiin ja heitti lenkin. Vähän väliä huomasi, että vauhtia meinaa olla vahingossa vähän liikaa, kun ei se varsinaisesti tunnu :D. Tykkäsi kovasti, ellei olisi juuri vaihtanut uutta Fordia allensa niin hänet tuntien saattaisi jopa innostua.

Olisin toki voinut jäädä yöksi, mutta koska halusin myös testata Jaguarin valot, niin ajelin yön selällä kotiin. Yöajohan on kaikilla tuoreehkoilla autoilla pieni kysymysmerkki, koska viimeisen ~10 vuotta on ollut yleinen tapa ruuvata kojelautaa hillittömän kokoinen telkkari kabiinia valaisemaan, niin siis myös XE:ssä. Mutta mutta, onpahan niitä pimeitä öitä vissiin briteissäkin, koska tämähän on otettu huomioon tavalla, jota en ole ennen kokenut. Paitsi että telkkarin saa helposti pois päältä, sen pimetessä myös mittarivalot ja nappulavalot himmenee sekä kaikki "turhat" tunnelmavalot sammuu, jolloin silmä pääsee keskittymään paremmin ulkomaailman tapahtumiin. Kun lisäksi napauttaa ajomoodiksi dynaamisen ja osa mittaristosta muuttuu punertavaksi, tilanne paranee entisestään. Ja onhan tähän tehtaalla asennettu ihan kelvot valaisimetkin, joten yöajo taittuu suorastaan kivasti.

Matkan aikana seuraan kulutusmittarin valumista alaspäin, mutta palaan kotiin eri reittiä kiertäen nuo hiekkapätkät. Niiden sijasta valitsen toisiksi lyhimmän reitin, joka tarkoittaa mutkaista ja osittain huonokuntoista asfalttitietä. Jösses. Minä kun ostin elegantin kilometrinnielijän, niin mutkapätkällä siitä kuoriutuu Mr. Hyde - sellanen tyhmä virne naamalla tuuppasin tulemaan mutkapätkää, jonka asfaltti on välillä melkosella ruvella, mutta alusta nielee ruvet, auto kääntyy mutkiin ja kokonaisuus toimii todella hienosti, kulutuksen pyöriessä huurutasolla. Tuo on sellanen pätkä, että ei tartte ajaa ylinopeutta eikä näkyvyyden puolesta uskalla ajaa läheskään aina edes sitä rajoitusnopeutta ja silti saa mutkan tuntua varsin maukkaasti.

Kotimatkan osalta kulutusmittari sanoo samaa lukemaa, 4,5l/100km. Edeltänyt auto veti sen nelisen litraa enemmän tuolla matkalla, eikä sillä maineestaan huolimatta ollut yhtä kivaa mutkaosuudella, eikä lisävaimennuksista huolimatta myöskään matkaosuudella rengasmelunsa tähden.

Olen entistä vahvemmin sitä mieltä, että tämä siirto oli täysin oikea.

Jaa niin, Webasto tuli testattua toimivaksi ja FJDC:n liittymis- ja jäsenmaksukin tuli jo makseltua.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
AVRO
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kivannäköinen biili, ja varsin asiallinen luotaus auton hankintaan.

Tuossa kun oli juttua niistä "halvemmista" sisustusmatskuista niin tuli mieleen oma muutaman vuoden takainen kokemus näistä uudemmista Jaguarin malleista, en nyt osaa sanoa oliko XE vai XF... Skoteissa menin moisella taksilla, tolpalla hiffasin että nyt pääsee koeistumaan tommoisen, jesh. Mutta pettymys oli suuri kun istuin sisään, niin ankean harmaa ja muovinen kokemus kuin olla ja voi. Lisäksi tämmöiseen autoon liian karkeasti roksuttava diesel, meni kyllä maku ihan kokonaan kun olin odottanut vähän enemmän "sitä jotain". Vaatii ehdottomasti jonkun tumman värisävyn pintaan ja nahkaa ainakin penkkeihin.

Pojat menee aina esittelemään uudet vekottimet äiteelle. 8) Meikäläisenkin äitimuori tykkää talouden kesäbiileistä vaikkei ole autoihminen, eikä omaa edes ajokorttia. On kuitenkin aina tyytyväinen kun pääsee Kisun tai Roverin kyytiin, samalla voi tsekata muorin kunnon jos ja kun pääsee ominavuin tohon Kisuun ja erityisesti pois sieltä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
skissa05
Viestit: 105
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Aero kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 2:45 am Dodii, enstemmäinen kelvollinen päivämatka ajettu, kun poikkesin esittelemässä kissapetoa äiteelle n. 150km päässä.

Sinnepäin ajelin lyhintä reittiä, johon kuuluu jonninmoinen pätkä mutkaista hiekkatietä nimismiehenkiharoineen. Alusta toimii hiekkapinnalla upeasti ja auto nielee tiestä epämukavuudet….
Onnea uuden auton johdosta! XE on mutkatiellä minusta edelleen parhaita autoja päästellä, niistä mitä itse olen ajanut.

Pieni vinkki kuitenkin, jos tarvitsee XE:llä yhtään hiekkatiellä ajella: laita takakaarien eteen helmoihin koko korkeudelle niin järeät kiveniskuteipit kuin markkinoilta löytyy ja ei haittaisi tehdä samaa n. 30- 40 cm pätkälle eturenkaiden taakse. Ja sitten niiden kuntoa kannattaa seurata. Itselläni mökkimatkalla on 6 kilometriä hiekkatietä suuntaansa ja vuoden ajojen jälkeen oli pinta- ja pohjamaali hakkautunut pois ja helmojen muovimateriaalikin takakaaren edestä kulunut niin pahasti, että en selvinnyt pelkällä maalamisella, joutui paklaamaan ihan kunnolla. Eturenkaiden takaa kestää paremmin, mutta tuo takapää helmasta on ihan mahdoton. Tumma auto ei näyttänyt kovin kivalta, kun helmassa oli isot läntit ruvelle hakkautunutta valkoista muovia näkyvissä… Nyt maalin päällä on auton värinen vinyyli ja sen päällä vielä kiveniskuteippi. Kerran vuodessa joutuu uusimaan vähintäänkin sen kiveniskuteipin.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ei huono pointti. Aika vähän tulee hiekkatietä ajeltua (mitä nyt tuo ~400m tätä kotikujaa, mutta se on köröttelyä), mutta eipä tuo silti turhaa ole. Siellä helmojen takapäissä meinaan näkyy jo kulumaa, joten suojaminen on varsin aiheellinen idea.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Lauantaina ajeltiin ympäriinsä ja huomattiin yhdellä stopilla autoa ihmetellessä, että oikeassa takavanteessa on ihan lipassa kolhu. Tarkempi tutkimus kertoi, että kolhun vieressä on renkaassakin vekki, mikä ei äkkiseltään näyttänyt kovinkaan rohkaisevalta:
Kuva

Halkeema tosiaan on läpi asti, vanteen vieressä näkyvä naarmu on samaa reikää. Onhan tuo ilmat pitänyt ja voisi kestää pitkäänkin, mutta ei yhtään houkuta odotella hinuria tien varressa siksi, että se rengas olisi saattanut kestää, joten maanantaiaamuna luuri kouraan ja naapurikylän rengaspajalle yhteys, toiveena hiljaiset kumit. Goodyearin Eagle F1 Asymmetricit saisi keskiviikoksi hintaan 770e, joten totesin että pistää tilaten, mää otan ne. Pitäisi olla karvan hiljasemmat kuin mukana tulleet Pirellit ja muutenkin GY-kokemukset on mulla olleet positiivisia.

No, tänään on keskiviikko, joten vähän aikaseen töistä irti, kissapeto tulille ja pajalle. Auto sisään ja ylös, pyörät irti ja operoimaan:
Kuva

Karvan pidempään kesti kuin normaalisti, kun duunissa oli erinäisistä syistä vaan yksi hemmo ja muitakin asiakkaita kävi hämmästelemässä ja kyselemässä juttuja. Kovasti pahoitteli mutta eihän tuo minua silleen haitannu, ihan ymmärrettävää ko. tilanteessa - tärkeämpää on se, että toveri teki työnsä tapansa mukaan rauhallisesti ja huolellisesti; puhdisti kierteet, mainitsi kuluneista jarruista ja asiaankuuluvasti kiristi lopuksi mutterit momenttiavaimella. Tässä on se pääsyy, miksi soitin vain yhdelle rengaspajalle - palvelu on kohdallaan ja hinnat tarpeeksi kilpailukykyisiä, niin valinta on helppo. Alle tosiaan pyörähti Goodyear Eagle F1 Asymmetric:t, eteen 225/45R18 ja taakse 245/40R18, kuten kuuluukin. Pintaa näytti olevan aika reilun oloisesti, ei ole niitä 6mm lähtöpinnalla olevia kumeja kuin jotkut edukkaammat.

Samalla osui silmään, että nää lärpäkkeet takarenkaan eessä on rikki molemmin puolin autoa:
Kuva

Kai nekin pitää vaihtaa ehjiin nyt kun sen tietää että ne on rikki.Just sellasia vikoja joiden kanssa on helppo elää jos niistä ei tiedä :D

Ensituntuma Goodyeareissa on asiallinen, eikä ainakaan noilla hitaammilla teillä mölynneetkään. Äänitaso toki paljastuu kunnolla vasta kun pääsee motarille ottamaan vähän lisää vauhtia alle.

103528km: Uudet renkaat, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/45R18 & 245/40R18, Kanta-Rengas Oy
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Koska auto oli myynnissä vajaalla varustuksella käyttöauton roolia ajatellen, piti asialle tehdä jotain. Tämä huomioitiin jo kaupanteossa, mutta vapaita aikoja ei ollut kolmeen viikkoon tarjolla, joten otin auton ensin ja sovin että käyn itse Koukkupajalla, kun heille sopii. Perjantaina se aika sitten oli, joten löin Jagen tulille ja lähdin Lahteen - en päätynyt Mäntsälään, vaikka Kakelle niin kävikin. Koukkupaja ruuvasi autoon kiinni Westfalian irtokoukun täysin kytketyllä 13-napaisella tökkelillä, joten kyllä nyt kelpaa vetää kärryä.

103657km: Vetokoukun asennus, Westfalia irtokoukku kunnon sähköillä, Koukkupaja Lahti
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tulipa vihdoin vähän mittailtua ja kun on pari kertaa tankattu täydestä täyteen, niin kulutustakin tuli laskeskeltua. Hivenen on kissapedossa optimismin vikaa.

Ajotieturi heittää kulutuksen alakanttiin kutakuinkin 0,5l/100km tai 10% - en ole varma onko heitto suhteellinen, absoluuttinen vai joku risteämä, enkä oikeasti jaksa ottaa selvää, koska se edellyttäisi useampaa korkean kulutuksen tankillista. Kuitennii, jos ruudussa lukee 5,0, niin todellisuus auton matkamittaria vasten on n. 5,5l/100km.

Mutta tulipa myös vertailtua mittariston lukemia melkosen luotettavaksi tietämääni GPS:ään. Nopeusarvoon heitetään rennosti semmonen 10% lisää realismiin nähden (no, onpahan helppo laskea), mutta näyttäisi siltä, että sama toistuu myös matkamittariin. Eli jos mittarissa seisoo 100km, on takana kutakuinkin 91km. Eli se 5,5l/100km on sittenkin 5,5l/91km, eli 6l/100km. Aika paljon tuli lisää sihen ajotieturin kertomaan tasaviitoseen. Puhumattakaan siitä, että 200tkm mittarilukema puhkeaa jo 182tkm paikkeilla...

Saiskohan noita kalibroitua tontille jotenkin ohjelmallisesti? Ainahan voi vaihtaa isommat renkaat ja sillä nollata suhteellisen mittausvirheen, mutta ei sekään nyt ihan optimiratkaisulta vaikuta, etenkään kun kesätassut on vielä hyvinkin uudet. Nopeustieto nyt on se ja sama, tuo 10% on tosiaan helppo laskea lennossa, mutta tuo matkamittarivirhe vähän korpeaa, etenkään kun mulle ei juurikaan laskutettavia kilometrejä kerry.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Noi noin syvälle menevät muutokset kuten nopeusmittarin virheen korjaus ovat kyllä helposti myös merkkitesterin ulkopuolella. Kuvittelisin syyksi mittarin rukkauksen alaspäin helpottumisen jos jo näyttämää voidaan viilata.
XJR -00.
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, ei välttämättä itse mittaria sinänsä. Mutta esim. Saabissa ja BMW:ssä voi määritellä autolle rengaskoon, joka vaikuttaa juur siihen, että miten pitkän matkan auto tietää kulkevansa kierrosta kohti - jos joku tälläinen on pielessä, niin autohan tulkkaa matkan ja nopeuden päin mäntyä.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Juu tuo on tiedossa mut silti. Saabin tiesinkin.
XJR -00.
Coupe
Viestit: 464
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Jopa yhdessä meidän 2000 luvun alun Mecessä on mahdollista speesata rengaskoko.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu
S-Type 2,7 -2007 moottorivikainen
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Talvi tulee, joten pitää breissata joorselffiä - ja varmistaa, että auto pintoineen on valmis ottamaan kuran ja suolan vastaan. Samaan aikaan kaveri ajoi alas puunaustoimintansa, joten nyt oli oikea hetki puunata kissa kuntoon. Toimitin auton sunnuntai-iltana kaverille ja maanantaiaamuna oli kuulemma emäntä katselllut, että onhan tuollanen aika nätti :)

...no, nyt se on nätimpi, kun on puhdas ja kiiltävä. Pesu, kevyt eli yhden stepin myllytys, Korrekin Pro Evo -pinnoite, kaikkien ikkunalasien pinnoitus, sisustan puhdistus ja suojaus-/hoitokäsittely. Väri syveni merkittävästi pesunaarmujen poistumisen myötä. Jotain kertoo tekijän ammattiketiikasta se, että erikseen mainitsi vaihtaneensa kilpiruuvien peitehatut ja pinnoittaneensa pakkikameran, jotta linssi pysyy paremmin puhtaana. Tekisi mieli kehua, mutta pisti tosiaan pajan nyt tauolle kustannussyistä - Jagge oli viimeinen auto, jonka puunasi vanhassa paikassa. Aloittaa ehkä uudelleen, jos löytää edukkaammat tilat mielellään lähempää kotoa.

Kuva

Kuva

Mainittakoon, että nyt kun Goodyeareilla on tullut ajettua jo jokunen kilsa, niin tuntuvat vähän jopa hiljentyneen. Ihan ei sukkasillaan hiivitä kolmosmotarin urissa vieläkään, mutta on vaikea uskoa että se onnistuisi muilta kuin ilmatyynyalukselta.

n. 107000km: Pesu, myllytys, pinnoitus, lasipinnoitus, sisutapuhdistus ja -suojaus, Autoehostus Wax On, Wax Off
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kun ostaa käytetyn auton, niin yleensä vähintään toinen rengaskierto on vaihtokunnossa ja vähintään toiset vanteet on kaameat. Jo ostaessa oli tieto, että talvivanteet on kaameat (tai no, sellaiset jotka ei sovi Jaguariin - kaverin Talismaniin samanlaiset vanteet sopii tosi nätisti) ja kesärenkaat osoittautuivat vaihtokuntoisesti kun niistä löytyi vekkejä, joten vanha kaava täsmäsi myös Jaguariin.

Renkaita saa rengaskaupasta helpolla, mutta vanteet on hankalampia. Kyllähän niitäkin saa, mutta jos haluaa asiallista laatua ja vieläpä ulkonäöllisesti siedettävää, niin joutuukin pohtimaan pidemmälti. Kaveri jossain vaiheessa IRCissä pohti, että kaipaiskohan kukaan vanteita, kun hällä olisi ylimääräiset. Kyseessä on volvisti, joten piruuttani kysyin että millaiset, olettaen jotain takavedon vanteita (joissa on Jaggeen väärä ET). Vaan nippupa paljastuikin V70:n/S80:n orggisvanteiksi ja spekseiltään sopivaksi. Kuva kertoi että ulkonäkökin on ihan ok ja pikainen raaka gimppaus kertoi, että nää voisi sopia XE:n alle ihan a-ok, joten ei muuta kuin rahaa matkaan ja sopivan hetken salliessa noutamaan nippu kotiin, kaupan päälle paalikuntoiset, piikikkäät vannesuojat. Siinähän ne sitten löhösi tallin nurkalla jokusen kotvan, kunnes viime sunnuntaina lastasin pallot kärrylle:
Kuva

Visiitti naapurikylän rengaslafkaan ja hupsistarallaa, vannesuojat paaliin ja vanteet ilman turhia roskia kotiin. Mutta on ne vieläkin vähän tylsät, tuommosina perusharmaina, joten väkästelin tänään joutessani pikkutalliin tuollaisen huoltotellingin:
Kuva

Harjailin hiiteen turhat roskat, hapettumista irronneet maalipinnat sekä vanhat painoliimat. Samalla totesin, että nämä on Borbetin tekemät, joten eiköhän Volvo-laatuun voi luottaa:
Kuva

Kun vanteet oli pestu ja tarpeellisilta kohdilta harjattu, oli aika kasata maaliruisku. Muuttaessa sekoittui nykyisen Sagolan ruiskun ja vanhojen halpisruiskujen osat ja Sagolan piikki olikin jossain hävyksissä. Halpisruiskun piikki löytyi, mutta se on karvan isompi kuin Sagolan. Mutta ei meillä oo totuttu luovuttamaan, joten jotain piti keksiä - kysehän on vallan millin osista, joten päätin hioa tuon bulkkipiikin vähän ohuemmaksi. Ei muuta kuin piikki porakoneeseen ja tonnisella vesihiomapaperilla hyväilemään samalla kun pyörittää. Tämähän tepsi ja piikku upposi Sagolaan ja ruisku alkoi toimia varsin nätisti. Ei muuta kuin korkkaamaan Spies&Heckerin klassinen 4085-pohjamaalipönttö, vähän ohentelemaan ja suihkuttelemaan pohjakerrosta:
Kuva

Voin kuvitella tämän olevan ihannehetki monelle Skoda-kuskille. Ei siinä, saavat ihan rauhassa tykätä autoistansa, mutta hämmentävän paljon pohjamaalinharmaita, sellaisia mattapintaisia, Octavioita tässä maassa pyörii ja väri on oikeasti aika lähellä tätä pohjamaalia. Mulla kuitenkin on vihreä Jaguar eikä harmaata Skodaa, joten ei jätetä tähän. Odotellessa sopi putsata ruisku, vaihtaa toinen maalisäiliö ja liruttaa sinne Jaguarin väriä (josko Volvon vanteet olisivat hivenen Jaguaristisemmat, kun saa Jaguar-värin päällensä), eli Tourmaline Brown. Vähän lisää suihkuttelua ja tilanne näyttää tältä:
Kuva

Tarkkasilmäiset huomaa ehkä kuvassa vielä harmaatakin. Se on ihan totta, tarina ei ole vielä valmis, mutta hyvällä alulla.

Jatkuu seuraavassa numerossa...
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Meikä kohta kiikuttaa sulle Jaggen ja Volvon vanteet. :lol:
XJR -00.
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tuossa suihkiessa aattelin, että ei tätä kyllä kehtaisi muille tehdä, kun ei jälki ihan niin hyvää ole vaikka itelle kelpaa. Mutta jos kuitenkin päädyt tuomaan, niin tuo se kapula samalla - jarrupalikat tulee meinaan perjantaina :mrgreen:
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

No toistaiseksi mennään pelkällä kapulalla.
XJR -00.
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Käy, voisin hakea lainaan joskus alkuviikosta.

Uhkasin jatkaa vannestooria seuraavassa numerossa, mutta pidän sittenkin hulluja jännityksessä, koska aukesi sopiva sidetrack. Tänään sai tosiaan ihailla saksalaista premiumia, kun kesken palaverin pihaan kurvasi Mercedes. Ei tosin musta ässäsedani vaan valkoinen pakumalli, jonka kuski kiikutteli pakettia Aeromotorsilta. Mietittyäni aikani jarruhommia päädyin tylsästi Brembon peruskamaan. Vaikka uritetut sporttilevyt olis koleet, on tämä kuitenkin käyttöauto ja uskottavat perusosat toimii todennäköisesti vallan mainiosti.

Töiden jälkeen lähdin pyörähtämään Hyvinkäällä. Kiillotiusguru-kaveri meinaan huikkasi, että hinkatessaan Jaguaria päivän verran unohti laittaa lasipinnoitteen, joten sovittiin että laitetaan se tänään. Siinähän tuo hoitui jutellessa ja höpistessä, nyt on lasitkin kunnossa.

Kotiin ruisailtuani nostelin Aeromotorsin jarrupaketit talliin ja tsekkasin että sieltä löytyy kaivatut tavarat:
Kuva

Palat, levyt, kulumisanturit sekä taakse uudet satulajouset. Koska kokemus kuitenkin osoittaa, että pidemmän päälle levyt ruostuu reunoilta ja keskeltä ja näyttää kauheelta, virittelin jälleen upeat huoltotelineet...:
Kuva

(joo, tässä tallissa ei ole lattiaa, ei sitä ole vielä ehtinyt kaikkea tehdä...)

...ja suihkin reunoille sekä keskiöön kuumakestomaalia. Vähän sitä menee väkisin myös kitka-alueelle, mutta aika nopeasti se siitä kuluu pois kun ajelee jarruja sisään:
Kuva

Kattellaan mitä ensi viikolla saadaan aikaan - viikonloppu on aika täyteen myyty, joten huomenna ja ylihuomenna ei tapahdu oikein mitään.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vauxi
Viestit: 436
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sit vaan navat oikeasti neitseellisen kirkkaiksi ja mittaa vaikka heittokellolla napojen suoruudet. Bremboista näistä standard levyistä mulla on ihan iteltänikin ei niin mairittelevia kokemuksia.
XJR -00.
Aero
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 20d AWD 2016 ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kiitos vinkistä, jos vihdoin tulisi ostettua heittokello ennenkö kiroaa ettei sitä ole :lol:

Muttamutta, tänään vihdoin vannesaaga jatkui! Töiden jälkeen piipahdin kaupungilla ja kotiin päästyäni könysin talliin. Iskin Deathsarsia soimaan ja rupesin ruotsalaisen humppapumpun tahtiin vuolemaan sinisestä Mirka-rullasta uutta pintaa vanteiden naamaan. About tunnin luokkaa siinä vierähti ja rivistö näytti tältä:
Kuva

Olen joskus aiemmin ostanut Clas Ohlsonilta hyviä, valkokahvaisia skalpelleja, joilla on kiva leikata teippiä, mutta ne on kaikki jossain hyvässä piilossa. Poikkesin siis tänään Clasulla että ostanpa lisää, mutta enhän minä samoja löytänyt, joten ostin tälläisen Stanleyn paketin: https://www.clasohlson.com/fi/Askartelu ... /p/41-1829

Se oli virhe. Nuo on kyllä teräviä kuin perkele, mutta semmosia lerppoja että terä vaeltelee ihan missä sattuu, ellei pidä kiinni siitä terästä, ihan leikkauskohdan vierestä. En todellakaan suosittele. Tästä huolimatta sitkeästi hinkutin terää puristaen teippejä vähän sirommiksi:
Kuva

Mutta mikäpä väri olisikaan parasta ikinä tausta- ja tehosteväriksi Jaguar Racing Green -värisen Jaguarin vanteisiin? No tietenkin... *tamdamdamdamdam*
Kuva

...Jaguar Racing Green! Joten ei muuta kuin maski naamalle ja suihkimaan. Väriä pintaan, ruisku pesuun ja raksimaan teippiä irti. Tää on aina jännittävä hetki, kahdestakin syystä - ensinnäkin nyt ilmenee että miten hyvin värit oikeasti sopii yhteen ja toisekseen, pysyykö vanha maali kiinni. Nämä kun on pehmeitä maaleja, eli maaliin ei tule kovetetta vaan vasta lakka varsinaisesti kovennetaan, niin tässä kohtaa jännittää.

Ja kyllä, nehän sopii yhteen varsin hyvin. Molemmat on tummia sävyjä, niin ainakin irtovalolla yhteistyö on sen verran hillittyä, ettei ensivilkaisulla välttämättä edes tajua, mutta hetken päästä 2-värisyys kyllä löytää tiensä verkkokalvolta aivolohkoon.
Kuva

Ja kyllä, ruskeaan pintaan tuli pariin vanteeseen pariin kohtaan pientä vikaa teipistä. Mirkan teippi tarraa tiukempaan kiinni kuin aiemmin käyttämäni 3M:n teippi, joten eipä käytetä tätä Mirkaa enää tähän hommaan. Muuten tuo on kyllä ihan oivaa maalarinteippiä.

Naamarin alunperin valkoiset filtteritkin alkoivat vihertämään:
Kuva
Kertoo minusta siitä, ettei filtterit todellakaan ole turhia. Kunnon hengityssuojain on kyllä poikaa tälläsissä touhuissa.
XE 20d AWD '16 // 350i DHC '86 // 33 P4 '91 // 955i '06 // 159 3.2 Q4 '08 // FJDC #2244
Vastaa Viestiin