F-type kokemuksia?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Aero
Viestit: 133
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Baseline: umpikoppi ahistaa, mieli tekee arkiautoilussa paluuta maisemakonttoriin. Toisaalta, yhtään ei houkuttaisi luopua kelivedosta, Maasturia en halua ja volkkaria ei mieli kestä, joten ensihätään valikoima rajautui kahteen vaihtoehtoon: Alfa Romeo 939 Spider ja BMW F23 -korinen 2-sarjalainen. Sitten bongasin tulossa olevan MG Cybersterin, joten lisäsin sen potentiaaliseen listaan.

Mutta menin tässä eräänä päivänä vilkaisemaan Autoscoutin valikoimaa ja perskuta, F-Typeähän alkaa saamaan suomiveroineen Cybersterille ennakoidussa hintaluokassa - joten jos Cyberster on vaihtoehto, niin F-type todellakin on vaihtoehto. Onhan se ihan pirun hieno auto, jota on tullut kuolattua ennenkin.

Mutta sehän on urheiluauto, voiko sitä miettiä arkiautoiluun? No, samaan luokkaan laskettaneen pari muutakin vaihtoehtoa. Mutta joku niissä aina välillä jännittää, joten lätkäistään intternetin hakukoneeseen kyselyä F-typen tyyppivioista. Lista on.. no, jos ei hämmentävää, niin ainakin erikoista luettavaa. Tähän astisen surffailun perusteella F-typen yleisimmät ja pahimmat viat ovat:
-Vähäinen kuljetustila (se on sportti, ei paku)
-Ameriikanmediassa liian ahdas kabiini
-Liikaa kuluvat takarenkaat takavetoversiossa
-Liikaa tehoa takavetoversiossa (kts. yllä)
-Liikaa pitoa nelivetoversiossa
-Pirellin P-Zerot ovat liukkaat talvella (ohhoh)

Mikään näistä ei siis ole oikeasti mikään ongelma. On tuolla sentään pari oikeatakin issueta maailman medioissa listattu - jäähdytysjärjetselmän ns. Y-putki joka repeää saumastaan ajan kanssa (=vaihtuu ekassa huollossa, jos F-type tulee, niin voi ajaa sen osalta huoletta), vesipumppu ja suuttimet. Remmiahtimen laakerointi osaa kai kanssa hajota. Mutta pääsääntöisesti kuulostaa olevan ihan vahvaa tekkiä. Lisäksi jengi tuhoaa noista perämurikoita, mutta se todennäköisesti on enemmän taka- kuin nelivedon ongelma. Joka tapauksessa takamurikan kunto kannattanee heti kättelyssä tarkistaa ja pitää huoli voitelusta. Ja akku tietysti kuolee, kuten muistakin autoista, etenkin vähällä ajolla.

Käytännössähän F-typen valikoimasta tullee katseltua puolimoottorillista versiota. Kolmanneskin periaateessa riittäisi, mutta siihen ei saa etuvetareita. Remmiahdetun bensakoneen jatkona on siis joko 6-lovinen manuaali tai ZF:n 8-lovinen automaatti. Vaikea sanoa, 8HP on kyllä tekninen taideteos, mutta manuaalin fiilis on manuaalin fiilis. Askin jälkeen etupään vetoa on tiettävästi tässäkin proaktiivisesti kytkemässä Magnan Actimax, joka on tuttua kauraa parista Bemarista sekä aiemmasta XE:stä. Voimansiirtokaan ei siis isommin jännitä.

Mutta ihan semmosia käytännön kokemuksia, onko kelään? Eihän näitä kauheesti Suomen teillä näy niin en ihmettele jos vähissä on. Yksi, mikä mietityttää on, että miten nuo ovenkahvat toimii penseämmillä talvikeleillä? Onko muita käytännön asioita mitä tulee mieleen? Olisi myös mahtavaa päästä yksi yksilö koeistumaan, jotta voisi tehdä päätelmiä ergonomiasta.

Takapenkin puutetta, vähäistä kuljetuskykyä, mataluutta, rättikattoa ja urheilullisuutta ei sinänsä kannata listata, ne on minulla jo tiedossa :)

Vielä ei ole autonvaihdon aika, tarkoitus on venyttää autokuumetta ensi vuoteen asti. Mutta tässä odotellessa voi koettaa kerryttää ymmärrystä ja ajatusta vaihtoehdoista.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Vastataan sen verran mitä tutulta kuullut. Sillä tollainen oli ja hankkiutui eroon, se ei toki ollut auton vika. Rouva taisi siinä taloudessa sanella ehdot…

Mitä tulee suomen markkinoilla liikkuineisiin, itsekkin olen kiinnittänyt huomiota suhteellisen edulliseen hankintahintaan, 50t€ ja saat tuollaisen. Sit niihin asioihin.

Jos vaan on mahdollista, älä ota noita Ingenium moottororeilla varustettuja koneita, samat viat mitä vaikka XE ja ZF automaattilaatikon kanssa, jakoketju yms. 3l kone tai se 5l supercharge.

Oven kahvat toimii samaan malliin kuin teslassa. Siitä on itelläkin huonoja kokemuksia. Ei siis aina toimi. Mutta lähinnä vain silloin, kun tulee jäätävää sadetta, joka jäätyy suoraan auton pinnalle sataessaan. Oliko viime syksynä yhden tai kaksi kertaa.

Käyttöautonahan toi toimii, jos ei kahta prisman kassia enempää tarvii tilaa. Senhän sä tiedät jo. Ja hyvät huoltomahdollisuudet meillä tässä pk seudulla (karaasi/jag finn/autorep), niin miksikäs ei?

Korihan tossa on hyvä, täysi alumiini. Toisin kuin muissa jageissa, jossa ovet peltiä. Osta pois jos mahdollista, hymy tulee jokatapauksessa!
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Tämä video kannattaa myös katsoa

https://youtu.be/TioAKwpzyII?si=Z9NjVV3c7woX2wqv
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Vasara
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Vasara »

"...täysi alumiini. Toisin kuin muissa jageissa, jossa ovet peltiä."

Nippelitietoa: XJ on ollut noin pari vuosikymmentä täysin alumiinikorinen.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
NuoriJagge
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Niinpäs onkin, kiitos korjauksesta. Muistin tuon väärin
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 133
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: F-type kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Aero »

NuoriJagge kirjoitti: La Touko 04, 2024 11:17 pm Jos vaan on mahdollista, älä ota noita Ingenium moottororeilla varustettuja koneita, samat viat mitä vaikka XE ja ZF automaattilaatikon kanssa, jakoketju yms. 3l kone tai se 5l supercharge.
Ingeniumin tosiaan pudottaa pois se, että minä haluan nelikon, eikä AWD:tä ole tietääkseni rivikoneeseen naitettu. Vaikka V8 olisi upea, niin puolimoottori eli V6 on aika vahvoilla - sekin on kaikesta päätellen hieno ja pääosin varsin kestävä kone, sysää taatusti tarpeeksi, eikä siinä ole markkinoilla ns. V8-lisää.

Lisäksi kuutosessa on väitetysti kestävämpi voimalinja, kun perämurikassa pitäisi majailla torsen veekasin sähköohjatun lukon sijasta (ajossahan se lukko olisi parempi, mutta niitä on tiettävästi onnistuttu rankomaan vähän turhankin kovasti).

Mutta jos hyvä kasi osuu kohdalle ja budjetti kohtaa, niin mikäjottei sellasellakin ajelisi.
NuoriJagge kirjoitti: La Touko 04, 2024 11:17 pm Oven kahvat toimii samaan malliin kuin teslassa. Siitä on itelläkin huonoja kokemuksia. Ei siis aina toimi. Mutta lähinnä vain silloin, kun tulee jäätävää sadetta, joka jäätyy suoraan auton pinnalle sataessaan. Oliko viime syksynä yhden tai kaksi kertaa.
Ne on oikeastaan se mikä eniten huolettaa :D. Mutta eiköhän niissäkin auta, kun tarpeeksi huolehtii puhtaudesta ja voitelusta, ettei jää shittiä väliin takkuamaan ja jäätymään.
NuoriJagge kirjoitti: La Touko 04, 2024 11:17 pm Käyttöautonahan toi toimii, jos ei kahta prisman kassia enempää tarvii tilaa.
Käyttöauton ultimaattisesti tärkein ja yleisin tehtävä on kuljettaa minut ja ehkä reppu paikasta A paikkaan B ja myöhemmin takaisin, mieluiten leveän hymyn kera. Seuraavaksi yleisin on se, että kyytiin hyppää vaimo ja ehkä jopa toinen reppu, näillä menee kirkkaasti yli 90% kaikesta ajosta. Niille harvoille poikkeuksille voi sitten pihasta ottaa jotain muuta, kun ei meiltä millään kaikki muu kalusto häviä. Tai jos ns. normiautot jossain vaiheessa häviää, niin ostan vaikka Rangen vetoautoksi.

Kuten näistä youtubevideoista usein sanotaan, smiles per gallon is more important than miles per gallon. Oikeastaan smiles per mile on se ykköskriteeri.
NuoriJagge kirjoitti: La Touko 04, 2024 11:24 pm Tämä video kannattaa myös katsoa

https://youtu.be/TioAKwpzyII?si=Z9NjVV3c7woX2wqv
Puolen Youtubea olen kerennyt jo katsomaan läpi (ja toisen puolen katselen taatusti loppuvuonna) F-typevideoista :D, mutta tuo oli vielä näkemättä, kiitos.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vastaa Viestiin