I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitopäiväkirja

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
bluri
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja bluri »

Nyt tämä alkaa sen verran realisoitua, että avataas ketjua.

Tammikuun loppupuolella rouva eräänä iltapäivänä vahingossa kysymään "mitä maksaisi neliveto, kun noi naapurit pääsee aina helposti tosta kotipihasta mäen ylös". Tämähän vinksahti päässäni avoimeksi valtakirjaksi ostaa toiseksi nelivetoauto. Lokakuussa tuli pihaan MG4 ja vuosia sitten jo totesin etten osta enää ikinä yhtään polttomoottoriautoa.
Avoimen valtakirjan myötä mobile.de auki ja selaamaan, hemmetti nuo I-Pacethan alkaa olemaan jo halvimmat karvan päältä 20k.
Yhden illan intensiivisen selailun jälkeen oli muutama auto kiikarissa etenkin Hollannissa ja vähän tarjoustakin tein, mutta outoa väkeä ovat puukenkämaassa, kun eivät muutamaa sataa tingi.
Tunnen automallin varsin hyvin, kun noita on perheessä ollut muutama kappale.

Lopulta eräs harmaa HSE valikoitui kohteeksi, vaikka sen hinnassa oli monenlaisia määritelmiä. Ajatukset adaptiivisen vakkarin pakollisuudesta siirtyi HSE:n ilma-alustaan.
Aluksi oltiin melkein kolmessakympissä, sitten markkinoitiin verollisena verottomana hinnalla ja lopulta auto olikin marginaaliverollinen. 74tkm ajettu ja renkaatkin oli kerran jo vaihdettu, joten tehtiin tulppaaninpurijoiden kanssa kaupat.
Päivähän oli tässä vaiheessa 29.1 eli vain muutama kuukausi sitten :lol:

Autossa piti olla vain pienenpieni latausvika, eli type2 lukitussolenoidi ja yhteistyökumppani korjaisi sen ihan heti ensi viikolla, jolloin auto saataisiin Suomeen helmikuun puoleen väliin. Rahditukset Hollannin päässä oli jo napin painallusta odottamassa, mutta sitten alkoi takuta.
Alussa ei naurattanut, kun kuume oli kova, mutta tässähän tämä on laantunut ja vähän naurattaa.
8.2 tuli tieto että auton pitää mennä Jaguarille ja aika tutkintaan oli 20.2.
Raportti tuli 21.2 että autossa menee vaihtoon BCCM ja autoliikkeelle tuli 4,5k€ remontti..

Välissä käytiin lomallakin ja tuli kuvan kera että auto on nyt noudettavissa. Tietenkin tässä samassa yhteydessä lumipallo pyöri ja kommunisti-mafioosojen lakot jätti Irmaliisan tuonne seisomaan. Eilinen ilmoitus laivojen liikkumisesta ei vielä mahdollistanut auton saantia tänne ensi viikolle, mutta 18.4 pitäisi päästä tämä korkkaamaan n. 3kk ostosta. Incontrol saatiin eilen pinnalle, joten pystyy auttavasti auton liikehdintöjä seuraamaan sitäkin kautta.

Talvirenkaatkin tuli hätäpäissä hommattua, mutta kyllähän niitä seuraavana talvena sitten tarvitsee. Tämä auto on H484 -kampanjassa, josta tietoa tulennee myöhemmin. Toivotaan että myös Euroopassa tehdään samat temput kuin jenkeissä, eli ajoakut vaihdetaan täysin uusiin.

Yksivaihelataus vähän mietitytti alussa, mutta kun toinen auto lataa kolmesta vaiheesta voidaan tarvittaessa vaihdella autoja varaustilanteen mukaan. Latausinfraakin kotona tekisi mieli päivittää ns. kerralla, mutta vielä en ole lopullista päätöstä saanut tehtyä ja mennään tuolla tällä hetkellä n. 13A per vaihe mahdollistavalla ratkaisulla.

Kuva
Viimeksi muokannut bluri, Ke Touko 01, 2024 7:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Aero
Viestit: 133
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Dodiin, tuleehan se sieltä vihdoin.
bluri kirjoitti: Pe Huhti 05, 2024 9:06 am Yksivaihelataus vähän mietitytti alussa, mutta kun toinen auto lataa kolmesta vaiheesta voidaan tarvittaessa vaihdella autoja varaustilanteen mukaan. Latausinfraakin kotona tekisi mieli päivittää ns. kerralla, mutta vielä en ole lopullista päätöstä saanut tehtyä ja mennään tuolla tällä hetkellä n. 13A per vaihe mahdollistavalla ratkaisulla.
Pähkäilin jossain vaiheessa itekin, että kun autoilu jossain vaiheessa taatusti sähköistyy (vaikka yhtään sähkäriä ei vielä itellä ole, kun ekat potentiaaliset mallit on vasta tulossa myyntiin) niin pitää jo valmiiksi miettiä että miten saa järkevän latauksen kahdelle autolle. Meillähän on molemmilla työmatkaa yli 80km/sivu, joten latuutehoa on pakko saada vähintään yhdelle autolle tarvittaessa kohtuuvella jos tarttee useana päivänä käydä töissä samalla viikolla.

Tämän hetken ajatuksena on, että kun tässä jossain välissä intoutuu rakentamaan autokatoksen, niin sinne vedetään syötöt kahdelle laturille, molemmat erikseen dynaamisella kuormantasauksella. Tällei saa laturit priorisoitua, eli se jonka shuntit on myöhemmin lataa eka ja jos/kun sähköä jää tarjolle, saa myös toinen laturi tuupata sähköä patteriin. Sitten vaan kotiautomaatioon nappula josta tarvittaessa saa boostin päälle sammuttamalla lämmitystä tarpeeksi, niin pärjää 3*25A liittymällä mainiosti. Tällei toteutettuna myös laturit pysyy erillisinä, ettei yksittäisestä pömpelistä tule SPOFia kahdelle käyttökulkineelle.

Laturit tulee sitten katoksen päässä kiinni siirrettävällä telineellä ja pistokkeellisilla kaapeleilla niin, että sen pystyy helposti ja ilman sähkäriä siirtämään mihin kulmaan ruutua tahansa, niin ei tartte tinkiä pysäköintimukavuudesta vaikka seuraavassa autossa sattuisi tökkeli olemaan täysin vastakkaisessa kulmassa.

Heti kaamea (ainakin lähes) off-topicci, sori siitä :), mutta aattelin oman ajatukseni tarjota kun kerran samaa aatosta on ilmassa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Kopi
Viestit: 1969
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Onnittelut.
Edellisestä viisastuneena et sitten tällä kertaa lähtenyt itse hakemaan! :lol:
Kiitokset edellisestä päiväkirjasta, mielenkiinnolla seuraten tätä uutta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
bluri
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja bluri »

Kopi kirjoitti: La Huhti 06, 2024 8:26 am Onnittelut.
Edellisestä viisastuneena et sitten tällä kertaa lähtenyt itse hakemaan! :lol:
Kiitokset edellisestä päiväkirjasta, mielenkiinnolla seuraten tätä uutta.
Köpi
Nooh kyllä tässä kalenteria on kaivettu toooodella tiheällä kammalla, mutta elämäntilanne nykyään hieman erilainen kuin silloin vähän vajaa 7v sitten :|
Eikä tuo sinänsä olis juuri enempää kuin ykkössatasia, jos sitäkään, halvemmaksi tullut hakea itse, joten arvotin perheen parissa vietetyn ajan arvokkaammaksi.
Myyjä kävi tänään ajamassa SoCin laivauksen vaatimalle 30-50% välille ja hyvin näyttää Remote sekä myös Wattcat toimivan. TCU:n softa pitää kyllä valittaa päivitettäväksi tuon H484 yhteydessä, koska siellä on joku ikivanha versio. Saisivat muutenkin päivittää aivan kaikki uusimpiin, koska kuulen tässä olevan hyvin konservatiiviset versiot.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Avatar
bluri
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja bluri »

Näin on ekat parisataa Irmaliisan kanssa kuljettu ja seuraavat huomiot:
-Auto oli jopa parempikuntoinen kuin oletin
-Kauhia kulimalli kun peltikatolla eikä edes hudia tai jäähdytettyjä penkkejä -> No enpä noita kyllä kaivannutkaan
-Eka 12v-akkujen härö ilmestyi jo tänään "Jarrupolkimesi voi tuntua sieneltä" -tms, mikä näihin viittaa.
Toki auto seisoi 1,5 viikkoa lukitsematta, jolla voi olla kiusaava vaikutus pikkuakkuihin, joten pistin varmuudeksi tulemaan molemmat uudet.
-H484 ei vielä mitään tietoa miten tehään

Kuva
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Avatar
bluri
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja bluri »

Alkoipa se kivasti :lol:
Auto seisoi päivän ja lähdettiin kauppakeskukseen. Sinnepäin jarruhäiriö, mutta päästiin hyvin perille ja näytti latausjännitettä & virtaa kunnolla.
No oltiin lähdössä lasten kanssa teatteriin tunnin jälkeen - > Hybridiakkuvika yms :shock:

Bussilla kotiin hakemaan MG alle, teatteriin ja takaisin kotiin. Työpaikalle josta 8mm, 10mm, 13mm hylsyt, sähköteippiä, ristipäämeisseli, taskulamppu ja yleismittari mukaan.
Motonetin kautta Ek151 ja varmuudeksi myös pääakku matkaan ja kohti kauppakeskuksen parkkihallia. Frunkin huijaus kiinni, ovet lukkoon ja muovit auki. Hätävilkkukolmion sammuttua mittaamaan: pikkuakussa 3.41V. Mutterit ja kannakkeet varovasti auki, plussapuolen eristykset sähköteipillä, akku ylös ja uus tilalle.

Parhaillaan istun Bussipysäkillä, niin on aamulla taas molemmat rivissä.

Toivotaan että tämä pikkuakku oli nyt kuollut BCCM:n vaihdon ja yleisen pitkään seisonnan vuoksi. Vuodelta 2022 siinä oli leimat, eli ei se tajuttoman vanha ollut. Täytyy vähän käyttää kontakteja, että on huollossa oikeasti ukaasi "päivittäkää kaikki viimeisen päälle kuntoon".
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Avatar
bluri
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitöpäiväkirja

Viesti Kirjoittaja bluri »

Muutaman viikon on Irmaliisa palvellut ja hymyilyttää. Viimein sain myös kovan onnen mustan kissan listattua tarjolle muuhun käyttöön.
Kävin ilmoittautumassa Inchcapella, että yksi H484-auto on täällä vielä ilman kilpeä.
H288 johtosarjan vaihtoa ei löytänyt koneelta, mutta Hollannista kun kyselin niin se on siellä tehty.
Nyt pitää tehdä vähän kulutustestiä, kun velipojan MY22 tuli pariksi viikoksi meidän "lentoparkkiin". Sillä ilman lämmitystä pääsin työmatkan 9km n. 14kWh/100km, mihin en tunnu pääsevän edes lähellekään tämän kanssa.
Siinä toki Contin kitkat alla, mutta ajelee vuoropäivinä tuota niin saa hyvän vertailun :lol:
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
NuoriJagge
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: I-Pace "Irmaliisa" hankinta- ja ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Mahtavaa lukea uutta ketjua, odotan innolla jatkoa!
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Vastaa Viestiin