XJ-S V12 muutti ranchille

Yleinen Jaguar-keskustelu
DiltWasney
Viestit: 284
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

AVRO kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 10:06 pm Saapa nähdä malttaako tuo frouva ajella satasta... sanoin että aja vaikka 140kmh mutta ite maksat bensat. :lol: Tätä harjoiteltiin takavuosina Rangella ennen maakaasuja, frouva oli painellut sillä tuhatta ja sataa niinkuin asiaan kuuluu ja sitten ihmetellyt kun "tämähän juo bensaa ihan sikana".
Auton ominaisuuksiin kuuluu sisäänrakennettu ylinopeussakko :lol:
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Suolakaivoksessa yläkerran ministerillä on tuolla viimeisellä kopalla oleva XJ, ja herralla on silmää brittiautoille. Nyt kun kesällä parkkipaikalla on vähän väljempää niin Kisut ovat olleet vierekkäisissä ruuduissa. 8)
Tulee kyllä selväksi miten nämä entisaikojen isot autot ovat nykyisiin verrattuina suorastaan pienen näköisiä, ei pelkästään se että XJS on hirmuisen matala mutta kyllä se XJ on kokoluokkaa isompi joka suuntaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Pikkuinen problem. Näyttäisi siltä ettei ilmastoinnin kompuran magneettikytkin hellitä ollenkaan, ihme kyllä mitään ei ole hajonnut vaan kone työntää kylmää koppiin niinkuin ennenkin.
Sattumalta hokasin tämän kun lesoilin tuolla foorumeilla ja kävin sittemmin vielä kurkkaamassa tuota omaani että "mitenkä se nyt olikaan".
Kytkin oli kiinni vaikka kone seis...

Tänään sitten tutkiskelin aihetta kyseenalaisen korjauskäsikirjan opastuksien tuella, aika paljon joutuu soveltamaan kun eihän toi auto ole kuin sinnepäin tuon kirjan mukainen. Esim. a/c kompuran releet eivät olleet lähelläkään siellä mihin kirja osoitti, ja releitä on tosiaan useampi sen yhden mainitun lisäksi. No, kyllä ne löytyivät kun aikansa etsi.
Lopulta tutkimukset johtivat korkeapainekytkimen suuntaan koska sen jumpperointi ja samalla yleismittarille suoritetut suitsutukset näyttivät että kytkin ei vaihda tilaa ollenkaan vaan tarjoilee maata kompuran magneettikytkimelle. Hyppyjohdolla se toimii hienosti.

Eli korkeapainekytkin tilaukseen, sieltä se löytyy kompuran takapäästä näkymättömistä. Kirja johdatteli ihan muualle... On se oiva opus, esittelee monta eri mallia ja variaatiota mutta yksikään ei osu tähän suoraan. Vähän joutuu yhdistelemään informaatiota.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 696
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hassua että kompuralla on ylipäätään jatkuva sähkö.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ei sinne kokoaikaa sähköä tule. Sähköt kyllä katoaa kun sammutan auton, kytkin vaan jää kiinni, ja lopsahtaa auki vasta kun tönäisen sitä. Olisko sen verran nihkeä että tarviaa pyörimisliikkeen avuksi että aukeaa, sammuttaessa pysähtyy ennenkuin ehtii hölläämään.

Onhan tossa vielä sen epäillyn painekytkin epämääräisyyden lisäksi mahdollisuus ainevajaukselle, ongelma vaan on R12.
Viimeksi muokannut AVRO, Pe Heinä 02, 2021 5:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 696
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Se kytkin on kyllä heikossa hapessa jos takertelee päälle. Niin se ei kuulu tehdä. Suosittelen selvittämään 134a muutos sarjaa. Yleensä ei vaadi kovin kummosta. Yleensä siis.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kyllä se aineiden muuttaminen tuoreemmiksi kävi mielessä kun tajusin että sisällä on vielä R12, ainakin tarran mukaan.

Kytkimen tutkiminenkin on ajatuksena, sen ihmettelystä tämä koko revohka lähtikin liikkeelle. Ko. kytkimen säätelin justiinsa frouvan pitkäkatossa kohdilleen kun rupesi a/c kiukuttelemaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Käväisin nyt ilmastointi täyttöhuollossa kun tuossa naapuripitäjässä on paikka joka kehuskeli näitä vanhempiakin laittelevansa eikä ollut peloissaan R12 systeemin kanssa vaikka varmaa tietoa systeemin aineista ei ole. Tarkemmin ajateltuna R12 linimenttiä siellä tuskin enää on, tietoa muusta ei vaan ole ja systeemi näyttää aika pitkästi koskemattomalta.

No, vajausta oli. Vika ei vaan poistunut, eli kompura ei tahdo hellittää ollenkaan ja sittemmin kotona uudestaan tutkittu magn kytkimen ohjaus on edelleen mallia epämääräinen.
Harmi vaan kun unohdin kysyä mitä kamaa ukko työnsi kiertoon, tuntuu olevan ilmastointilaitteiden huoltajilla tilipäivä kun tuossakin oli ukolla neljä autoa yhtäaikaa tutkittavana ja aika hösis... juippi sanoi omasta suolakaivoksestaan samaa. Varauslista ihan täynnä ja saa mennä pipo vinossa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 696
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

No siis R12 nippahan on lähes samanlainen kuin polttoainekiskon painemittaus nippa eli mallia renkaan venttiili. 134 ja 1234 ovat selkeesti eri niinkuin tiiätkin. Mun tietääkseni sitä freonin hetken aikaa korvaavajana ollutta kaasuakaan ei saisi myydä.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu juoksenteli tänään Uudenkaupungin kautta Raumalle. Pikavisiitti alkaneen kesäloman kunniaksi, frouvan kanssa yön yli Raumalla ja sit huomenna jotain kautta takas Mäntsälään.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Pikareissu done. La-aamusta ajeltiin Mäntsälästä Turun suuntaan, eka pysähdys Paimiossa Kahvila Atsalea:ssa.
Siitä hurautettiin Uuteenkaupunkiin jossa käytiin tietysti autotehtaan yhteydessä olevassa automuseossa. Päiväkahvittelu suoritettiin kaupungilla venesataman läheisyydessä olevassa rantakahvila/ravintolassa. Valittiin hiljaisin ja väljin, aika paljon oli terasseilla porukkaa joten ei haluttu väenpaljouteen.

Seuraavaksi suunnattiin Raumalle joka oli matkan varsinainen päämäärä. Pikkuteitä pitkin takas 8-tielle jota ajettiin lyhyehkö matka ennenkuin oltiinkin perillä.
Yöpaikka oli varattu pienestä Vanha Rauma hotellista, pieni asiallinen hotelli Vanhan Rauman yhteydessä. Kamat koppiin, loppuilta käppäiltiin, ruokailtiin ja kahviteltiin. Hotelli muuten tasoa "ok", mutta ilmastoimaton huone oli aika lämmin... lattiatuuletin helpotti tilannetta mutta mitenkään vilu ei tullut.

Tänä aamuna käytiin vielä se paikallinen puinen "kiikartorni" näkötorni, jonka jälkeen otettiin suunnaksi Kustavi. Matkalla pysähdyttiin kahvilla ja jaloittelutauolla
Taivassalon tietämillä "Pollin Piha" kahvilassa, Kustavissa ei sitten kuitenkaan ollut oikein mitään sellaista jota oltaisiin erityisesti haluttu mennä kummastelemaan. Ilma oli mikä oli, eli erittäin kuuma niin ei lähdetty mainostettuja luolia katselemaan.
Ajettiin vähänmatkaa takaisinpäin ja mentiin käsityökylään pällistelemään. Frouva sieltä löysikin mieleisiä juttuja.

Suoraan kotiin ei haluttu ajaa joten suunnattiin Hankoon. Tässä välissä käytiin pikakahvilla ja välipalalla Turun moottoritien vieressä olevassa Design Hill kaupustelumestassa.
Hangossa ei sinänsä mitään merkittäviä ohjelmia. Kisu parkkiin Kasinon läheisyyteen ja dallailemaan rantaan. Päivällinen syötiin "Yacht Clubilla", ihan ok mesta mutta ruoka ei kyllä ihan vastannut hintaansa. Toki Vanhassa Raumassa syöty erinomainen päivällinen Nurkk Trahtöör ravintolassa oli nostanut riman korkealle mutta silti annoksesta puuttui se säväys.

Kisu juoksi eleettömästi kaikkiaan 830km, mitään kiukutteluja ei havaittu. Vajaa pari tankillista edullista bensaa meni.
Brittiautoja bongattu kovin vähän, näkyy nuo Ameriikan serkut osaavan liikkumisen paljon paremmin. Turun motarilla Lohjan kieppeillä uudempi lajitoveri XKR paineli ohi.

https://www.cafeatsalea.fi/
https://museot.fi/museohaku/index.php?museo_id=21034
https://www.vanharauma.fi/
https://www.rengastie.fi/pollin-piha/
https://redirect.viglink.com/?format=go ... r%2Fkuvaus
https://visitkustavi.fi/kohde/kustavin-kasityokyla/
https://designhill.fi/
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tällä erää Kisu jää talvilevolle, laitoin jo vkonloppuna seisontaan ja näyttäisi siltä että ajellaan taas ens kesänä. Kausi jäi vähän lyhyeksi, kilsojakaan ei ihan mahdottomasti tullut. Auto kyllä toimii mutta nyt on muutakin rahanmenoa, pikkuautolle sama juttu eli seisontaan, käyttöWC Range saa astua vuorostaan remmiin kun se juo vielä edullista gaasua.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu tassutteli tänään ulos kopistaan nuuhkimaan kevätilmaa. Mukavat olot lienee ollut kun mitään kiukuttelua ei esiintynyt.
Kylläpä oli mukavaa kurvailla tällä pitkän tauon jälkeen, vaikka tankatessa vähän puhallutti kun kattelin €urojen juoksua mittarissa... laskin tankin täyteen kun huomenna olisi ohjelmassa maakuntamatka tuonne Varsinais-Suomeen.
Kuva
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
DiltWasney
Viestit: 284
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

AVRO kirjoitti: La Touko 21, 2022 9:33 pm Mukavat olot lienee ollut kun mitään kiukuttelua ei esiintynyt.


Onko talvisäilytyksen jälkeen usein ongelmia?
Tankatessa vähän puhallutti kun kattelin €urojen juoksua mittarissa... laskin tankin täyteen kun huomenna olisi ohjelmassa maakuntamatka tuonne Varsinais-Suomeen.
Minkälainen kulutus tuollaisessa reissuajossa? Minkä kokoinen tankki tuossa on?
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ei näissä mun laitteissa ole juuri ongelmia ollut, mutta kun vanhoja ovat niin eihän näistä tiedä.

70 litrainen tankki ja tänään ajetun reissun profiililla auton oma arvauskone näytti 13,5litr/100km kulutusta. 14 litraa olen pitänyt puhtaassa maantieajossa tän juominkina, seka-ajossa tässä pääkaupunkiseudun ympäristössä 16 litraa.
En aja paljoa yli satasta motarilla, muuten mennään laveasti rajoitusten mukaan.

Tänään tosiaan pyörähti 501km trippiin. Mäntsälä - Naantali - Askainen/Louhisaaren Kartanolinna - Turun Automuseo - Mäntsälä, Rover Ystävien kevätajon nimissa. GT-cruiser viihtyy maantiellä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisulle puhdas leima eilen. Tälle ei nyt ole kummoisia ajosuunnitelmia, tänään toivottavasti Mäntsälän pörinöihin pyörähtämään illansuussa ja jussin jälkeen ti 28.6. olisi ajatus ajella Mommilan vanhojen ajoneuvojen iltaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu pääsi vähän jaloittelemaan. Käytiin eilen tiistaina porukalla pyörähtämässä Mommilan kyläpuodilla järjestettävässä vanhojen ajoneuvojen illassa. Noin 100km ajoa pikkuteitä pitkin Mäntsälä - Hietoinen -Mäntsälä. Hieno kalustoa ja paljon porukkaa oli liikkeellä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kuskin oven ikkuna ei suostu avautumaan, vielä ei jaksanut kovin kummoista vianetsintää. Katkaisija toimii kun kokeilin sitä toiselle puolelle.
Samoin mittariston valot ovat mielestäni pimeänä, nyt kirkkaalla päivänvalolla asia on suorastaan mahdoton todentaa mutta muistin että ne eivät palaneet kun aiemmin olin jossain hämärällä liikkeellä. Sulakkeet sentäs katsoin ja ne ovat ehjät, tarviaa jossain vaiheessa labrata.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu käväisi pyörähtämässä Orimattilassa, isovelikin tuli paikalle. 8)
Kuva
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu elokuvassa, pari vilahdusta trailerissa. Kyseessä 7-12 vuotiaille suunnattu elokuva, Sihja - kapinaa ilmassa.
https://youtu.be/SpZ4EJuCeac
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Todennäköisesti viimeisiä ajoja tälle kaudelle, käytiin neiti 17v:n kanssa Mäntsälän pörinöissä. Aika vähän tullut ajeltua, Kisu on makoillut pihassa vaan ja nyttemmin uudessa pressutallissa ennen kuin menee omaan koppiinsa talvehtimaan. Pressutalli ei ole varsinaisesti autoja varten laitettu mutta Kisu saa olla siellä väliaikaisesti sateensuojassa siihen asti kun nuori mies kärrää romuvarastonsa sinne.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ajellaankin vielä. Tänään käytiin neiti 17v:lle ajamassa "tyypit" Kisuun, huomenna olisi suunta Rover-porukoiden syysajoon neiti kuskina.

Tarkoitus on että osaa ajaa kaikilla talouden kotteroilla. Nyt on ajeltu tolla kilometritehdas Volvolla jolla korttikin ajettiin, veljensä kaasari Ford Sierralla ja nyt Kisulla. 8) Hyvin pysyi vasen jalka lattiassa, ei siis ole automaatilla vielä ajanut käytännössä ollenkaan. Kunhan ajelee vähän lisää niin voi ruveta ajamaan kahdella jalalla niinkuin minäkin.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisulle kertyi tänään 240km mittariin, neiti 17v ajoi suurimman osan. Tekniikka toimi tietysti, mukavaa matkustelua vaikka keli olikin varsin vaihteleva.

Kovin vähän tämä jaloitellut tällä kaudella, jos en ihan väärin tihrustanut niin vain reilu 1000km tullut ajeltua kevään aloituksesta.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu luikahti tänään, vihdoin ja viimein, talvikoppiinsa talvehtimaan. Hyvin vähäisiksi jäi tämän vuoden ajot, 1650km kertyi mittariin. Naurettavaa näpertelyä, sanoisin, ja jos köyhtyminen jatkuu niin ens kesänä mennään samoilla linjoilla. :oops:
Positiivista kuitenkin, pari pidempää reissua Rover-porukoiden rientoihin ja jokunen autohäppeninkeihin lähialueelle meneminen. Samoin tuo mainittu neiti 17v:n totuttelu tähän niin ei ihan hukkaan mennyt.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu tuli tänään ulos kopistaan. Saa nähdä milloin ajellaan, nyt vaan piti saada peräkärry tyhjäksi siihen hamstratusta kamppeesta jota ei viittinyt jättää ulos -> Kisu ulos ja kamat tilalle koppiin.
Auto vaikutti toimivalta, öljytippoja kopin laattialla jotka about normaalia mutta kirkasta öljymäistä nestettä oli kans pikku läntti. Toivottavasti ei ole jarrunestettä, tämä pitää vielä käydä ryömimässä auton alta ettei tule mitään yllätysten yllätystä sitten kun lähtee huristelemaan.

Jarruneste olisi huono uutinen koska hieman keskemmältä autoa sellaisen valuminen tietää the remonttia. Säiliössä ei pinta ollut erityisen matalalla mutta määrä laattialla ei ollut kovin iso joten, eli saattaa olla joku kiusallinen vuoto ties mistä kun pumppu paineisti järjestelmän.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu saanut hieman liikettä, hyvä niin. Viime vkonloppuna neiti 17v kärräsi isoäitiään naapuripitäjästä tähän meille kakkukekkereille, viikolla tuli ajeltua pari päivää töihinkin.
Äitimuori tykkää tän kyydistä kovasti ja onhan se hyvä kuntotestikin päästä tämmöiseen matalalattia-autoon kyytiin, ja vielä uloskin omin voimin. :lol:

Nyt olisi suunnitelmissa lähteä yön yli visiitille eteläiseen keski-Suomeen. Muuten mentäisiin köyhien dieselillä mutta talouden kotteroissa on vähän kiusallinen tilanne kun osassa on lukitukset rikki ja tuo kilometritehdas Volvo on neiti 17v:n ajossa. Kaasukammiossa ei ole kesärenkaita... kaikenlaista harmia prinssillä. :mrgreen:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 696
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo tuota alas istumisen ja etenkin sieltä nousemisen hankaluutta tuo äippäkin on ilmoitellut kun R ään istuu ja sieltä nousee. :lol: No ei mee ku ehkä 20-30 vuotta itellä että on sama tilanne. :mrgreen:
XJR -00.
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Yön yli reissu tuli kurvattua. 380km lisää pyörähti Kisun mittariin, oikein mukavaa 80-100kmh marssivauhtia pääosa matkasta. Oltiin lauantaina frouvan kanssa oikein tyylikkäinä kun matkakohteen tilaisuus "vaati" pukeutumista, Uuno Turhapuro oli särmästi mustassa puvussa ja kravatti kuristi kaulaa, frouva kesäisessä juhlaleningissä. Huvittava yksityiskohta, lähdettiin juhlapaikalta pois niin siinä käveli vastaan nuorten miesten joukko joilla melkein kaikilla hatut päässä. (ei lippikset) Yksissä tuumissa nostivat hattujaan kun ajettiin ohi. :mrgreen: Moikkasin toki takaisin.

Pe iltana majoituksen saapuessa meinas käydä kämmi, ajettiin väärälle kadulle ja siinä u-käännöstä pykätessä peruutin matalaan painanteeseen, sellainen pihaliittymän viereinen nurmialue. Ehdin jo kirota että nyt jäätiin tähän mutta onneksi nousi ylös vaikka vähän takajalka sutaisi, ilmeisésti helma/pohja otti vähän kiinni maahan kun ropsahti.
Tuoltahan näkee aika huonosti ulos ja tuli yksinkertaisesti arvioitua kääntymiskulma väärin oudossa paikassa enkä edes havainnut sitä painannetta, märällä kelillä olis voinu olla jumin paikka vaikka aika hyvin tossa joku lukko auttaa etenemistä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisu kävi leimalla, hyväksytyn arvosanan kanssa. Pari korjauskehotusta jotka pitää hoitaa pois, harmittavin oli toisen kilpivalon pimentyminen juuri kriittisellä hetkellä... :oops:
Jos tänä kesänä koittaisi urakoida vähän enemmän kilometrejä kuin parina viime kesänä jotka ovat menneet ihan penkin alle.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Korjauskehotukset olis nyt kaikki hoideltu. Valoviat: toinen sumari pimeänä ja se mainittu rekisterikilven valo sekä bonuksena seuraavana päivänä pimentynyt jarruvalo. Rekisterikilven valoon kontaktien putsaus, jarruvalopolttimo vaihtoon ja sumarit otin kokonaan pois koska ne ovat 1000% turhat vehkeet ja toisesta oli lasikin halki niin saivat mennä hyllyyn.
Toimimaton kuskin ikkuna kuntoutui sekin pienellä jumpalla, vika keskittyi ikkunamoottorin liepeille joten se oli kaiveltava ovesta laboratorion pöydälle. Mitään siitä ei kuitenkaan ollut rikki joten mikä lie kosketushäiriö hiilipäädyssä, auki-putsputs-kiinni ja toimii. Ilahduttavasti hissin irrotus tässä vehkeessä ei ole mitenkään ylimaallinen voimistelu, muutama ruuvi auki ja käyttövarren pujotus pois ikkunakiskosta niin koko keksintö on kädessä. Ikkunakin pysyy itekseen ylhäällä kunhan ei kovasti töni sitä.

Kuva

Juu, Kisu tarttis vähän pesua kun tuolla leijailee aika reilusti siitepölyä ja pöliseehän toi hiekkatiekin.

Hieman ajeltukin. Käytiin neiti 18v kanssa viime vkonloppuna Rover-porukoiden kevätajossa joka suuntautui Mustion linnalle ja Fiskarsin ruukille. Tuossa aiemmin RY pj kävi koeistumassa Kisun, nyt meikäläinen puolestaan kävi koeistumassa hänen 3-door Classic Rangen... Jumaleisson miten semmoinen on hienoa peli!! Värikin oli juuri se oikea ihana Bahama Gold keltaruskea. 8)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kisun toinen savupiippu pörpöttänyt ärsyttävästi tovin, vuoto paikallistettu keskellä autoa olevaan liitokseen. Tietenkään aiempi pikakorjausyritys ei tuottanut tulosta vaan pörinä jatkui, kovin pitkään en jaksanut naama auton pohjaa vasten äimistellä vaan luovutin.
Nyt otin homman uudestaan työn alle, homma alkaa ensin sillä että tämä todellinen matalalattia-auto pitää saada riittävän ylös että alle mahtuu. Ei ole nopea homma kun tunkkauksen kestävät kohdat on sekä takana että edessä niin kaukana että normi hallijekki on ihan ulottuvuutensa äärirajalla ja vähän ylikin, juntti ei tietenkään muistanut sitä että keula on tunkattava ensin... jos tunkkaat perästä niin pitkä keula tulee niin alas ettei sinne alle mahdu mikään. :buck2:
Lopulta vaunu oli turvallisesti ylhäällä ja äijä pääsi reuhaamaan savupiipun kanssa, yllätyksekseni tarvittavat liitokset aukesivat ja putken keskiliitos (sisäkkäiset putket) heltisi myös hetken suostuttelun jälkeen. Vuotokohtakin löytyi kun putki oli kädessä, yläpuolelta oli mennyt ihan pitsiksi liitoksen vierestä.
Meinasi iskeä masennus kun mitään putken jatkamisia tämmöiseen jo hieman hapantuneeseen putkeen en ala tekemään, onneksi kuitenkin rälläkällä tutkiminen kannatti ja noin puolet putken ympärysmitasta olikin sen verran kovaa että siihen voisi ajatella korjausta. Tarvikkeista löytyi putken sisään menevää pakoputkea jonka hitsasin rälläköidystä raosta kiinni. Saa luvan kestää toistaiseksi kun ruvetaan miettimään uuden väliputken ostamista, toinen puoli on näköjään jossain kohtaa vaihdettu kun on huomattavasti paremman näköinen.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 696
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Se on jännä miten pakoputki ja pöntöt ruostuvat kesäautossa. Mutta niinpäse pakokaasu ja sen kosteus on sellasta syövyttävää sorttia.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Vauxi kirjoitti: Su Kesä 23, 2024 9:45 pm Se on jännä miten pakoputki ja pöntöt ruostuvat kesäautossa. Mutta niinpäse pakokaasu ja sen kosteus on sellasta syövyttävää sorttia.
Näinpä. Lienevät ihan tavan mild steeliä niin kyllä ruostuu ajan kanssa. Putki oli muualta ihan hyvännäköinen mutta juurikin tämä toinen keskiputki downpipeltä about takapenkin alle asti oli ihan pintaruosteessa ja tietysti tämä puhki syöpynyt kohta vähän enemmänkin. Ihan suora putki.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2065
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Täällä on joskus ollut juttua mm X300:n kurnuttavista keskipöntöistä. Nykybensan etanoli yms saa aikaan merkittävän määrän vesihöyryä pakokaasuihin mikä tiivistyy putkissa vedeksi ja jos autoa ei ajeta todella lämpimäksi jää vesi ja epäpuhtaudet sinne muhimaan.

Kokenut harrastaja neuvoi minua jo 90-luvulla poraamaan 1,5mm rei’ät E-typen putkiston matalimpaan kohtaan molempiin putkiin jotta sinne kertyvä vesi pääsee pois. 16+ vuoden ja runsaan 67tkm aikana ei tullun ongelmia putkien ja pönttöjen kanssa. Eikä vaikuttanut ääneen millään tavalla.

-Jaluvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____68.000km__________52.000km___________9.600km____________104.000km_______________67.000km_________
AVRO
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Auton edellisen elämän käyttöprofiili ei ole tiedossa mutta meikäläisen käytössä tällä(kin) ajetaan käytännössä aina kunnollisia matkoja jolloin putkistokin ehtii lämmetä kunnolla. Voihan se olla että putki on jo hyvinkin vanha, tavan teräsputki kyllä nöyrtyy ajan kanssa vaikka mitä tekisi.

Kyllä vaan näiden kesäautojen, ja muidenkin vähän liikkuvien, kanssa on omat vaivansa. Auto ei ehkä kulu mutta ajanhammas syö sitä kuitenkin.
Tossa on aika hyvä vertailukohta talouden kilometritehdaskalusto, 440tkm/450tkm/635tkm ajetut laatuautot eivät pimahtele tämmöisistä staattisista kohteista ollenkaan ja pysyvät muutenkin vetreinä kun niitä piiskataan menemään lähes joka päivä. Ulkokuoressa toki näkyy taisteluarvet mutta sehän luo karismaa. :mrgreen:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vastaa Viestiin