XK (X150) kokemuksia?
XK (X150) kokemuksia?
Kyselin aiemmin samaa F-Typestä, mutta kun kävin F-Typen koeajamassa, oli se kokemuksena yllätävästi pieni pettymys (lisää täällä). Mutta kun tässä iteroi ja pohtii vaihtoehtoja, on myös X150 -korinen XK alkanut näyttää entistä kiinnostavammalta - avona tottakai, kun autokuumeen driving force on maisemakonttorin kaipuu arjessa.
Olisiko täällä ketään, joka haluaisi jakaa kokemuksiaa X150 -korisesta avo-XK:sta tai mikä vielä parempaa, esitellä autoansa minulle? Tekniikalla ei sinänsä ole kauhesti väliä (4.2 vs 5.0 & n/a vs. sc - kaikissa pitäsi kyllä riittää voima, kulku ja luotettavuus), mutta mitä vakiompi auto, sitä parempi tutustua, etenkin putkiston osalta (vaikka pörinä on kivaa, olisi myös ihan kiva pystyä lähtemään kotoa herättämättä koko naapurustua jos ei halua harrastaa varvastanssia kaasupolkimella).
Olisiko täällä ketään, joka haluaisi jakaa kokemuksiaa X150 -korisesta avo-XK:sta tai mikä vielä parempaa, esitellä autoansa minulle? Tekniikalla ei sinänsä ole kauhesti väliä (4.2 vs 5.0 & n/a vs. sc - kaikissa pitäsi kyllä riittää voima, kulku ja luotettavuus), mutta mitä vakiompi auto, sitä parempi tutustua, etenkin putkiston osalta (vaikka pörinä on kivaa, olisi myös ihan kiva pystyä lähtemään kotoa herättämättä koko naapurustua jos ei halua harrastaa varvastanssia kaasupolkimella).
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: XK (X150) kokemuksia?
Kuukauden myöhässä, mutta mikäli asia on edelleen ajankohtainen tai jos tämä hyödyttää tulevaisuudessa jotain muuta, niin tässä omia kokemuksia X150 XK:sta.
Useamman vuoden etsinnän jälkeen löysin omani noin viisi vuotta sitten Italiasta, 2007 4.2 X150 avo. Itse ajettuja kilometrejä takana nyt n. 50t. En usko vaihtavani mihinkään muuhun kuin korkeintaan 4.2 R:ään, mikäli tälle tapahtuisi jotain katastrofaalista.
X150 XK ratkaisisi omien kokemusteni mukaan ainakin nuo ongelmat mitä listasit F-typessä: tässä on paljon enemmän tilaa, tuulilasi on läpinäkyvä (vaikka itseäni langat ei muissa autoissa haittaa), alusta on mukava ja vaihdelaatikko on vanhaksi automaatiksi käsittämättömän hyvä sekä auto- että manuaalimoodissa.
Tällaiselle 191-senttiselle ajoasento löytyy helposti eikä penkin tarvitse olla lähellekään takimmaisessa asennossa. Takapenkkiähän ei käytännössä ole, mutta kyllä sinne pari lasta mahtuu pidemmällekin matkalle tai hätätilassa pari todella pientä aikuista. Tavaratilaa on reilusti, varsinkin katto ylhäällä, mutta parin hengen pidemmänkin matkan tavarat mahtuu kyllä hyvin kyytiin katto alhaallakin. Katto ylhäällä auto on myös hiljaisempi kuin kuvittelisi (riippuu vähän siitä miten takasivuikkuna sattuu sulkeutumaan, joskus pientä suhinaa), ja katto alhaalla ehdottoman välttämättömän lisävarusteena saatavan tuulensuojan kanssa voi posottaa ilman tuuliongelmia ihan niin kovaa kuin haluaa. 100km/h on vielä äänen puolestakin mukava, mutta 120km/h alkaa olla äänen puolesta vähän liikaa pitkälle matkalle.
Alusta on todella mukava. Tämä on todellakin GT-auto eikä urheiluauto, mutta mutkatiet on silti hauskoja. Alusta toimii tosi loogisesti eikä pintakovuutta ole. Jopa siinä määrin, että tämä on yllättäen alustan puolesta mukavampi kuin muut mun tän hetken autot (ilmajousitteiset XJ ja Cayenne, rautajousitteiset Panamera ja Range). Alusta on kuitenkin todella herkkä renkaille: jos renkaan runko on liian jäykkä, auto löytää joka uran ja asfalttipaikan ja vetelee ikävästi. Jos taas runko on löysä (vaikka kitkarengas), niin auto menee kuin mato ja tuntuu pyörähtävän keskiakselinsa ympäri ihan minä hetkenä hyvänsä. Eli ei kannata laittaa niitä kaikkein agressiivisimpiä ratarenkaita.
Voimaa tässä vapaastihengittävässä 4.2:ssa on riittävästi, mutta ei mitenkään liikaa. Joskus ahdin olisi mukava lisä, mutta tälläkin pärjää kyllä 98% ajasta vallan hyvin. Halusin nimenomaan tämän enkä 5.0:aa, joka on (täysin nettikeskustelujen pohjalta ilman omia kokemuksia) huomattavasti kompleksisempi ja epäluotettavampi. Mulla on ollut näitä jo useammassa Jaguarissa n. 300tkm verran ilman mitään varsinaista vikaa. Puolat pitää vaihtaa joskus 150tkm kohdalla, termostaattikotelo, paisuntasäililö ja vesipumppu on hyvä vaihtaa, ja kampiakselin takastefa menee aina jossain kohtaa vaihtoon. Mutta noi nyt on kuluvia tai hapertuvia osia.
Moottorin äänimaalma on vakioputkistolla tosi hienostunut. Matka-ajossa ei kuulu käytännössä mitään, ainoastaa enemmän polkaistessa pieni murahdus. Itselleni tuo oli vähän liiankin hiljainen, joten menossa on nyt kuudes putkisto. Tämä oli aluksi hyvä mutta alkaa olla nyt olla vähän liian äänekäs (erkoiset villalla pakatut äänenvaimentimet, jotka menettää ajan saatossa vaimennustehoaan), joten ensi kesäksi pitänee keksiä taas jotain. Paras vaihtoehto voisi olla vakio takavaimmenin, ja siihen sähköohjatut ohitusventtiilit, joille olisi jo paikatkin valmiina.
6-portainen ZF toimii tässä tosi hyvin. Normaalimoodissa meno on letkeetä eikä tarpeettomia vaihtoja tapahdu. Sporttimoodi on vähän turha, koska kierrokset pysyy silloin vähän turhankin korkeina. Käytännössä olen ajellut viime vuodet manuaalimoodissa: läpyskät on tosi hyvät ja hämmästyttävän nopeat. Esimerkiksi toi Panameran 7-portainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto on tähän verrattuna aivan käsittämättömän ärsyttävä ja rattivaihteiden viive virastotasoa. Nämäkin on pelanneet ilman murheita, mutta öljyt on hyvä vaihtaa 60-100tkm välein. Myös keulalle menevät alumiiniset jäähdytinputket pitää jossain vaiheessa korvata kestävillä hydrauliikkaletkuilla, noi alumiinit ei kestä aikaa eikä varsinkaan suolaa.
Pari varsinaista ongelmaakin löytyy. Samalla kun vaihtaa kampiakselin stefaa tai uusii noita jäähdytinputkia tai muuten vaan irrottelee vaihdelaatikkoa, niin siinä kohtaa kannattaa korjata erikoisin ongelma mikä näissä on: kondenssiveden hämähäkkisuoja. Kojelaudan sisällä olevan ilmastoinnin kennon hikoilema vesi ohjataan kojelaudan takaa ulos vaihdelaatikon päälle kumisen tutin läpi. Tutin tarkoitus on päästää vesi läpi kun sitä kerääntyy tarpeeksi, mutta olla normaalisti kiinni jotta hämähäkit yms. Arizonan ongelmat ei pääse ryömiin ulkoa sisään. Kumi kuitenkin muuttuu ajan saatossa tahmeaksi, jolloin vesi ei pääse ulos, vaan täyttää puhallinkotelon jonka kautta se loiskahtaa matkustajan jalkatilaan vasemmalle käännyttäessä. Tutti on kuitenkin sellaisessa paikassa, että sen poisto, leikkaus tai korvaus letkulla onnistuu vain irrottamalla vaihdelaatikko tai koko kojelauta. Mutta se on pakko tehdä, koska kojelaudan sisälle kertyvä ja loiskuva vesi tekee hallaa ohjausyksiköille ja puhallinsysteemeille.
Muut ongelmat liittyy kattoon. Alkupään autoissa takalasin liimaus irtoaa ajan saatossa, jolloin sieltä tulee enemmän tai vähemmän vettä sisään. Periaatteessa ton voi korjata älyttömällä määrällä sikaflexiä, mutta kaunista siitä ei saa. Koko kangaskaton paremmin liimatulla ikkunalla ja elinikäisellä takuulla saa (tai ainakin sai) reilulla tonnilla, ja sen voi vaihtaa itse. Tässä ei ole mitään vaijerivirityksiä, vaan vaihto onnistuu kotimekaanikoltakin kun varaa pari päivää puuhasteluun. Ammattilaiselta (tai toista kertaa tehdessä) riittäisi ehkä 3-4 tuntia.
Katon ainoa vaijeri- (tai oikeastaan lanka-) viritys on kaksi kämmenen kokoista suojaläppää, jotka mekanismi vetää langoilla paikoilleen kun katto on alhaalla. Lankojen kiinnitys väsyy ja irtoaa, jolloin läpät jää sisään, ja molemmilla puolilla on kämmenen kokoinen rumahko aukko molemmin puolin autoa takapenkin kohdilla. Pelkkä kosmeettinen ongelma, ellei sitten joku tekee käytännön pilaa ja tiputa siitä mekanismin väliin pesäpalloa tms.
Jos haluaa ajaa talvella, niin sekin onnistuu kunhan ikkunoiden liikkeestä pitää huolen. Ikkunathan tipahtaa pikkaisen ovea avattaessa, mutta talvella ne jämähtää kyllä heti paikalleen jos joka paikka ei ole uitettu silikonissa. Silikonin avulla pärjää noin -16C saakka, mutta siitä alaspäin myös ovien lukkojen kanssa voi tulla ongelmaa. Ne kyllä aukeaa, mutta ei välttämättä pysy kiinni. Eli ovi ei lukitu ollenkaan vaan siiä pitää pidellä kädellä kiinni kunnes se sulaa kuunolla. Mutta ei siis ongelma kuin tosi kovilla pakkasilla. En tuon yhden talven kokeilun jälkeen ole käyttänyt tätä talvella.
Alkuperäinen rengas- ja vannekokohan näissä on tosi erikoinen, joten jos alkuperäiset vanteet ei miellytä niin uusia löytyy lähinnä briteistä porauttamalla. Kesärenkaita lötyy hyvin, mutta talvirenkaissa joutunee tyytymään Nokian kitkoihin, jolloin menosta tulee varsin matomaista ja muljahtelevaa. Mutta sehän tavallaaan lisää turvallisuutta kun koko ajan pelottaa. Vetopitoa ei juurikaan ole, joten mihin tahansa mäkeen voi jäädä kiinni. Maavaraa on kuitenkin vakioalustalla sen verran että siitä ei tule ongelmaa.
Vielä viimeisenä itselleni suurin puute X150:ssä: ihan kamala sisusta. Tuollainen määrä muovia olisi OK jos auto maksaisi uutena alle 20k€, mutta tällaiseen autoon (ja varsinkin Jaguariin) tuo ei sovi ollenkaan. Nahkaa on paljon, mutta sekin näyttää monessa kohtaa muovilta. Kaikki alumiini näyttää muovilta. Ehtaa muoviakin on paljon, etenkin näytön ja näppäinten ympärillä. Uudemmissa autoissa ovissa olevat penkin säädöt on vähän paremmat, mutta näissä vanhemmissa nekin on pelkkää mustahkoa muovia. Sisusta oli itselleni pitkään jopa ihan ostamisen este, koska siellä istuminen ei todellakaan tuo mitään Jaguar-fiilistä. Eikä siihen vieläkään ole tottunut. Joka kerta, kun autoon istuu, miettii että mitenkähän tästä saisi jotenkin paremman. Toistaiseksi mitään järkibudjetin ratkaisua ei ole, joten pitää vaan istua silmät kiinni sisään ja avata ne vasta kun lähtee ajamaan.
Tuossa nyt ne mitä tulee ensimmäisenä mieleen. Kysymällä toki lisää infoa!
Useamman vuoden etsinnän jälkeen löysin omani noin viisi vuotta sitten Italiasta, 2007 4.2 X150 avo. Itse ajettuja kilometrejä takana nyt n. 50t. En usko vaihtavani mihinkään muuhun kuin korkeintaan 4.2 R:ään, mikäli tälle tapahtuisi jotain katastrofaalista.
X150 XK ratkaisisi omien kokemusteni mukaan ainakin nuo ongelmat mitä listasit F-typessä: tässä on paljon enemmän tilaa, tuulilasi on läpinäkyvä (vaikka itseäni langat ei muissa autoissa haittaa), alusta on mukava ja vaihdelaatikko on vanhaksi automaatiksi käsittämättömän hyvä sekä auto- että manuaalimoodissa.
Tällaiselle 191-senttiselle ajoasento löytyy helposti eikä penkin tarvitse olla lähellekään takimmaisessa asennossa. Takapenkkiähän ei käytännössä ole, mutta kyllä sinne pari lasta mahtuu pidemmällekin matkalle tai hätätilassa pari todella pientä aikuista. Tavaratilaa on reilusti, varsinkin katto ylhäällä, mutta parin hengen pidemmänkin matkan tavarat mahtuu kyllä hyvin kyytiin katto alhaallakin. Katto ylhäällä auto on myös hiljaisempi kuin kuvittelisi (riippuu vähän siitä miten takasivuikkuna sattuu sulkeutumaan, joskus pientä suhinaa), ja katto alhaalla ehdottoman välttämättömän lisävarusteena saatavan tuulensuojan kanssa voi posottaa ilman tuuliongelmia ihan niin kovaa kuin haluaa. 100km/h on vielä äänen puolestakin mukava, mutta 120km/h alkaa olla äänen puolesta vähän liikaa pitkälle matkalle.
Alusta on todella mukava. Tämä on todellakin GT-auto eikä urheiluauto, mutta mutkatiet on silti hauskoja. Alusta toimii tosi loogisesti eikä pintakovuutta ole. Jopa siinä määrin, että tämä on yllättäen alustan puolesta mukavampi kuin muut mun tän hetken autot (ilmajousitteiset XJ ja Cayenne, rautajousitteiset Panamera ja Range). Alusta on kuitenkin todella herkkä renkaille: jos renkaan runko on liian jäykkä, auto löytää joka uran ja asfalttipaikan ja vetelee ikävästi. Jos taas runko on löysä (vaikka kitkarengas), niin auto menee kuin mato ja tuntuu pyörähtävän keskiakselinsa ympäri ihan minä hetkenä hyvänsä. Eli ei kannata laittaa niitä kaikkein agressiivisimpiä ratarenkaita.
Voimaa tässä vapaastihengittävässä 4.2:ssa on riittävästi, mutta ei mitenkään liikaa. Joskus ahdin olisi mukava lisä, mutta tälläkin pärjää kyllä 98% ajasta vallan hyvin. Halusin nimenomaan tämän enkä 5.0:aa, joka on (täysin nettikeskustelujen pohjalta ilman omia kokemuksia) huomattavasti kompleksisempi ja epäluotettavampi. Mulla on ollut näitä jo useammassa Jaguarissa n. 300tkm verran ilman mitään varsinaista vikaa. Puolat pitää vaihtaa joskus 150tkm kohdalla, termostaattikotelo, paisuntasäililö ja vesipumppu on hyvä vaihtaa, ja kampiakselin takastefa menee aina jossain kohtaa vaihtoon. Mutta noi nyt on kuluvia tai hapertuvia osia.
Moottorin äänimaalma on vakioputkistolla tosi hienostunut. Matka-ajossa ei kuulu käytännössä mitään, ainoastaa enemmän polkaistessa pieni murahdus. Itselleni tuo oli vähän liiankin hiljainen, joten menossa on nyt kuudes putkisto. Tämä oli aluksi hyvä mutta alkaa olla nyt olla vähän liian äänekäs (erkoiset villalla pakatut äänenvaimentimet, jotka menettää ajan saatossa vaimennustehoaan), joten ensi kesäksi pitänee keksiä taas jotain. Paras vaihtoehto voisi olla vakio takavaimmenin, ja siihen sähköohjatut ohitusventtiilit, joille olisi jo paikatkin valmiina.
6-portainen ZF toimii tässä tosi hyvin. Normaalimoodissa meno on letkeetä eikä tarpeettomia vaihtoja tapahdu. Sporttimoodi on vähän turha, koska kierrokset pysyy silloin vähän turhankin korkeina. Käytännössä olen ajellut viime vuodet manuaalimoodissa: läpyskät on tosi hyvät ja hämmästyttävän nopeat. Esimerkiksi toi Panameran 7-portainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto on tähän verrattuna aivan käsittämättömän ärsyttävä ja rattivaihteiden viive virastotasoa. Nämäkin on pelanneet ilman murheita, mutta öljyt on hyvä vaihtaa 60-100tkm välein. Myös keulalle menevät alumiiniset jäähdytinputket pitää jossain vaiheessa korvata kestävillä hydrauliikkaletkuilla, noi alumiinit ei kestä aikaa eikä varsinkaan suolaa.
Pari varsinaista ongelmaakin löytyy. Samalla kun vaihtaa kampiakselin stefaa tai uusii noita jäähdytinputkia tai muuten vaan irrottelee vaihdelaatikkoa, niin siinä kohtaa kannattaa korjata erikoisin ongelma mikä näissä on: kondenssiveden hämähäkkisuoja. Kojelaudan sisällä olevan ilmastoinnin kennon hikoilema vesi ohjataan kojelaudan takaa ulos vaihdelaatikon päälle kumisen tutin läpi. Tutin tarkoitus on päästää vesi läpi kun sitä kerääntyy tarpeeksi, mutta olla normaalisti kiinni jotta hämähäkit yms. Arizonan ongelmat ei pääse ryömiin ulkoa sisään. Kumi kuitenkin muuttuu ajan saatossa tahmeaksi, jolloin vesi ei pääse ulos, vaan täyttää puhallinkotelon jonka kautta se loiskahtaa matkustajan jalkatilaan vasemmalle käännyttäessä. Tutti on kuitenkin sellaisessa paikassa, että sen poisto, leikkaus tai korvaus letkulla onnistuu vain irrottamalla vaihdelaatikko tai koko kojelauta. Mutta se on pakko tehdä, koska kojelaudan sisälle kertyvä ja loiskuva vesi tekee hallaa ohjausyksiköille ja puhallinsysteemeille.
Muut ongelmat liittyy kattoon. Alkupään autoissa takalasin liimaus irtoaa ajan saatossa, jolloin sieltä tulee enemmän tai vähemmän vettä sisään. Periaatteessa ton voi korjata älyttömällä määrällä sikaflexiä, mutta kaunista siitä ei saa. Koko kangaskaton paremmin liimatulla ikkunalla ja elinikäisellä takuulla saa (tai ainakin sai) reilulla tonnilla, ja sen voi vaihtaa itse. Tässä ei ole mitään vaijerivirityksiä, vaan vaihto onnistuu kotimekaanikoltakin kun varaa pari päivää puuhasteluun. Ammattilaiselta (tai toista kertaa tehdessä) riittäisi ehkä 3-4 tuntia.
Katon ainoa vaijeri- (tai oikeastaan lanka-) viritys on kaksi kämmenen kokoista suojaläppää, jotka mekanismi vetää langoilla paikoilleen kun katto on alhaalla. Lankojen kiinnitys väsyy ja irtoaa, jolloin läpät jää sisään, ja molemmilla puolilla on kämmenen kokoinen rumahko aukko molemmin puolin autoa takapenkin kohdilla. Pelkkä kosmeettinen ongelma, ellei sitten joku tekee käytännön pilaa ja tiputa siitä mekanismin väliin pesäpalloa tms.
Jos haluaa ajaa talvella, niin sekin onnistuu kunhan ikkunoiden liikkeestä pitää huolen. Ikkunathan tipahtaa pikkaisen ovea avattaessa, mutta talvella ne jämähtää kyllä heti paikalleen jos joka paikka ei ole uitettu silikonissa. Silikonin avulla pärjää noin -16C saakka, mutta siitä alaspäin myös ovien lukkojen kanssa voi tulla ongelmaa. Ne kyllä aukeaa, mutta ei välttämättä pysy kiinni. Eli ovi ei lukitu ollenkaan vaan siiä pitää pidellä kädellä kiinni kunnes se sulaa kuunolla. Mutta ei siis ongelma kuin tosi kovilla pakkasilla. En tuon yhden talven kokeilun jälkeen ole käyttänyt tätä talvella.
Alkuperäinen rengas- ja vannekokohan näissä on tosi erikoinen, joten jos alkuperäiset vanteet ei miellytä niin uusia löytyy lähinnä briteistä porauttamalla. Kesärenkaita lötyy hyvin, mutta talvirenkaissa joutunee tyytymään Nokian kitkoihin, jolloin menosta tulee varsin matomaista ja muljahtelevaa. Mutta sehän tavallaaan lisää turvallisuutta kun koko ajan pelottaa. Vetopitoa ei juurikaan ole, joten mihin tahansa mäkeen voi jäädä kiinni. Maavaraa on kuitenkin vakioalustalla sen verran että siitä ei tule ongelmaa.
Vielä viimeisenä itselleni suurin puute X150:ssä: ihan kamala sisusta. Tuollainen määrä muovia olisi OK jos auto maksaisi uutena alle 20k€, mutta tällaiseen autoon (ja varsinkin Jaguariin) tuo ei sovi ollenkaan. Nahkaa on paljon, mutta sekin näyttää monessa kohtaa muovilta. Kaikki alumiini näyttää muovilta. Ehtaa muoviakin on paljon, etenkin näytön ja näppäinten ympärillä. Uudemmissa autoissa ovissa olevat penkin säädöt on vähän paremmat, mutta näissä vanhemmissa nekin on pelkkää mustahkoa muovia. Sisusta oli itselleni pitkään jopa ihan ostamisen este, koska siellä istuminen ei todellakaan tuo mitään Jaguar-fiilistä. Eikä siihen vieläkään ole tottunut. Joka kerta, kun autoon istuu, miettii että mitenkähän tästä saisi jotenkin paremman. Toistaiseksi mitään järkibudjetin ratkaisua ei ole, joten pitää vaan istua silmät kiinni sisään ja avata ne vasta kun lähtee ajamaan.
Tuossa nyt ne mitä tulee ensimmäisenä mieleen. Kysymällä toki lisää infoa!
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: XK (X150) kokemuksia?
Kiitos! Vielä ei ole peliliikkeitä tehty, alkuperäinen aikataulusuunnitelma puskea autokuumetta eteenpäin ensi kevääseen/kesään asti on yhä voimissaan. Talveksi menee muutenkin tauolle ajatus ja ilmassa on n. 350€/kk finanssivaara negatiiviseen suuntaan, joka saa meikäläisen varomaan sanoja ja tekoja.
Jesh, hyvältä kuulostaa. Harvoja ne lasin langat häiritsee, mun silmään osuu ikävästi. Pieni taittovirhe saattaa vaikuttaa, mutta etenkin pimeällä, kun näkee miten muiden valot poukkoilee langoissa on häiritsevää.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am X150 XK ratkaisisi omien kokemusteni mukaan ainakin nuo ongelmat mitä listasit F-typessä: tässä on paljon enemmän tilaa, tuulilasi on läpinäkyvä (vaikka itseäni langat ei muissa autoissa haittaa), alusta on mukava ja vaihdelaatikko on vanhaksi automaatiksi käsittämättömän hyvä sekä auto- että manuaalimoodissa.
Ei kannata yrittää löytää niistä negatiivisia puolia ja ymmärtää että mikä minua niissä häiritsee, vaan olla iloinen jos ei häiritse ja nauttia eduista
Takapenkki on sinänsä sivuseikka, mutta jos sattuu olemaan olemassa niin ei siitä haittaakaan ole. Tavaratilassa ja sen käytännöllisyydessä tuskin mainittavasti häviää TVR:lle tai Ferrarille ja matkustaminen onnistuu niilläkin mainiosti, joten siitä en ressaa. Isompia siirtoja ajatellen nykyinen käyttöauto tuskin häviää fleetistä mihinkään ja Alfa vetää perässään 1700kg punttia ihan kiltisti.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Takapenkkiähän ei käytännössä ole, mutta kyllä sinne pari lasta mahtuu pidemmällekin matkalle tai hätätilassa pari todella pientä aikuista. Tavaratilaa on reilusti, varsinkin katto ylhäällä, mutta parin hengen pidemmänkin matkan tavarat mahtuu kyllä hyvin kyytiin katto alhaallakin.
Todella positiivista! Ilmeisesti mukana on siis minulle Alfasta ja etenkin Ferrarista tuttu vahva progressio, jossa ihan pinta on pehmeä mutta alusta ei silti mikään lulla.
Eli tässä(kin) todennäköisesti toimii hyvin hieman pyöreäolkainen, sporttinen kesärengas esmes Potenza Sport, SportMaxx, Pilot Sport -linjoilta. Eli tarpeeksi jämäkkä reagointiin, mutta ei liian uraherkkä.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Alusta on kuitenkin todella herkkä renkaille: jos renkaan runko on liian jäykkä, auto löytää joka uran ja asfalttipaikan ja vetelee ikävästi. Jos taas runko on löysä (vaikka kitkarengas), niin auto menee kuin mato ja tuntuu pyörähtävän keskiakselinsa ympäri ihan minä hetkenä hyvänsä. Eli ei kannata laittaa niitä kaikkein agressiivisimpiä ratarenkaita.
Voimaa voisi sinällään aina olla enemmän, ei siitä haittaa ole. Kokemus kuitenkin osoittaa, että jostain 200hp -luokasta eteenpäin minua aika harvoin harmittaa sen puute, kunhan se teho ei ole mikään järjettömän kapea piikki vääntökäyrässä. Pysyy liikenteen rytmissä ja pääsee tarvittaessa ohi. 200-300hp luokassa saa vielä hetken fiilistelläkin kun polkaisee pedaalin lattiaan asti, mikä jää lyhyeksi selvästi kovemmilla tehoilla.
Ihan peruskauraa tuommoset kulumat juu.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Halusin nimenomaan tämän enkä 5.0:aa, joka on (täysin nettikeskustelujen pohjalta ilman omia kokemuksia) huomattavasti kompleksisempi ja epäluotettavampi. Mulla on ollut näitä jo useammassa Jaguarissa n. 300tkm verran ilman mitään varsinaista vikaa. Puolat pitää vaihtaa joskus 150tkm kohdalla, termostaattikotelo, paisuntasäililö ja vesipumppu on hyvä vaihtaa, ja kampiakselin takastefa menee aina jossain kohtaa vaihtoon. Mutta noi nyt on kuluvia tai hapertuvia osia.
Tuo on hyvä. Läpällä ohitettava vaimennin sinänsä menisi ihan ok, jos sen läpän saa pakotettua olemaan kiinni. Sekä TVR että Ferrari herättää puolen kylää jo puolella kaasulla ja Ahveniston melumittaaja katsoo säälin, ihmetyksen ja harmituksen sekaisella katseella mittarin huidellessa melupäivärajoja. Kyllä joku auto sopii olla hiljaisempikin.
6HP on klassinen aski, vahvaa tekoa ja toiminnaltaan ennustettava. Monessa autossa se on minun makuuni tupannut luistelemaan vähän turhan paljon tietyissä tilanteissa, mutta pääosin ihan pätevä salkku. GT-autoon sopii sinänsä luonteeltaan ihan hyvin, urheiluauton kohdalla olisin toista mieltä.
Tätä lukiessa nauroin - en siksi, että vika olisi jotenkin huvittava, vaan siksi, että konstruktio kuulostaa täysin vastaavalta kuin vaimon Giuliassa, josta tuo viemärin alapään tuttitatti härkittiin muutama viikko takaperin sorkkaraudalla auki askia siirtämättä. Siinä ei tosin tarvi kääntää vasemmalle että vedet tulee apparin varpaille, kun raikkarikotelo aukeaa sopivasti koko kyljen mitalta apparin jalkatilaan.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Pari varsinaista ongelmaakin löytyy. Samalla kun vaihtaa kampiakselin stefaa tai uusii noita jäähdytinputkia tai muuten vaan irrottelee vaihdelaatikkoa, niin siinä kohtaa kannattaa korjata erikoisin ongelma mikä näissä on: kondenssiveden hämähäkkisuoja. Kojelaudan sisällä olevan ilmastoinnin kennon hikoilema vesi ohjataan kojelaudan takaa ulos vaihdelaatikon päälle kumisen tutin läpi. Tutin tarkoitus on päästää vesi läpi kun sitä kerääntyy tarpeeksi, mutta olla normaalisti kiinni jotta hämähäkit yms. Arizonan ongelmat ei pääse ryömiin ulkoa sisään. Kumi kuitenkin muuttuu ajan saatossa tahmeaksi, jolloin vesi ei pääse ulos, vaan täyttää puhallinkotelon jonka kautta se loiskahtaa matkustajan jalkatilaan vasemmalle käännyttäessä. Tutti on kuitenkin sellaisessa paikassa, että sen poisto, leikkaus tai korvaus letkulla onnistuu vain irrottamalla vaihdelaatikko tai koko kojelauta. Mutta se on pakko tehdä, koska kojelaudan sisälle kertyvä ja loiskuva vesi tekee hallaa ohjausyksiköille ja puhallinsysteemeille.
En jaksa laskea isoksi ongelmaksi sellaista, josta selviää about yhdellä harrasteyksiköllä ja päivän puuhastelulla. Oma harminsa ja hommansa siinä toki on, mitättömäksi en sano, mutta kuulostaa ihan ihmisen tehtävissä olevalta hommalta. Antaako mitään ennakkovaroituksia, alkaako tihkuta rauhaksiin vai repeääkö kerralla niin että töistä kotiin ajaessa pääsee uimasille syyssateella?TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Muut ongelmat liittyy kattoon. Alkupään autoissa takalasin liimaus irtoaa ajan saatossa, jolloin sieltä tulee enemmän tai vähemmän vettä sisään. Periaatteessa ton voi korjata älyttömällä määrällä sikaflexiä, mutta kaunista siitä ei saa. Koko kangaskaton paremmin liimatulla ikkunalla ja elinikäisellä takuulla saa (tai ainakin sai) reilulla tonnilla, ja sen voi vaihtaa itse.
Joo, karmittomien ikkunoiden riesat ja myös liimautuminen kangaskattoon on tuttua kauraa myös. Siinä auttaa ihmeesti kun pitää oikeat paikat puhtaana, oikeat voideltuna ja auttaa talvisaikaan sisälämppärillä.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Jos haluaa ajaa talvella, niin sekin onnistuu kunhan ikkunoiden liikkeestä pitää huolen. Ikkunathan tipahtaa pikkaisen ovea avattaessa, mutta talvella ne jämähtää kyllä heti paikalleen jos joka paikka ei ole uitettu silikonissa. Silikonin avulla pärjää noin -16C saakka, mutta siitä alaspäin myös ovien lukkojen kanssa voi tulla ongelmaa. Ne kyllä aukeaa, mutta ei välttämättä pysy kiinni. Eli ovi ei lukitu ollenkaan vaan siiä pitää pidellä kädellä kiinni kunnes se sulaa kuunolla. Mutta ei siis ongelma kuin tosi kovilla pakkasilla. En tuon yhden talven kokeilun jälkeen ole käyttänyt tätä talvella.
Lukoissa yleensä pakkasessa hyytyy mekaniikan sijasta voiteluaineet ja ainakin monessa muussa autossa autttaa, kun ottaa lukon pöydälle, puhdistaa kunnolla ja voitelee paremmin pakkaskestoisella aineella. Bemarin pakkastakut lakkasi tyystin CRC:n valkoisen litiumrasvan avulla, jota tutut ovat menestyksekkäästi käyttäneet myös mm. Saabin lukkojen kanssa.
Pikahaulla intternetti väittää eteen luokkaa 245/45R18 ja taakse 275/40R18 tai vastaavia isommalla vannekoolla. Esim. Continentalia saa eturengaskoossa ja todennäköisesti toimii takanakin ihan mainiosti.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Alkuperäinen rengas- ja vannekokohan näissä on tosi erikoinen, joten jos alkuperäiset vanteet ei miellytä niin uusia löytyy lähinnä briteistä porauttamalla. Kesärenkaita lötyy hyvin, mutta talvirenkaissa joutunee tyytymään Nokian kitkoihin, jolloin menosta tulee varsin matomaista ja muljahtelevaa.
En yhtään ihmettele jos Nokialaisen kokemus on käärmeisä. Nokianin traditioon kuuluu tietty pehmeys, joka auttaa rengasta löytämään pitoa, mutta ei ainakaan minua kuskina rentoutumaan. XE:n alta lähti yhden reissun jälkeen Nokian nastakumit myyntiin ja tilalle tuli Contin kitkaa, ajettavuus parani ihan pirusti.
Noista Contin kitkoista tämä on aika kuvaava foto:
Kuvassa siis XE:n oikea takakulma, renkaalla n. 400-450kg kuorma, 2/3 renkaan leveydestä on ilmassa, eikä nöyristele.
Ihan alkupään autoissa olisi kai kattavammin puuta tarjolla, se ei välttämättä minua harmittaisi laisinkaan. Mutta totta, sisusta pitää päästä kokemaan ennenkö tietää, haluaako siellä viettää aikaa.TePe kirjoitti: ↑Ma Syys 30, 2024 10:00 am Vielä viimeisenä itselleni suurin puute X150:ssä: ihan kamala sisusta. Tuollainen määrä muovia olisi OK jos auto maksaisi uutena alle 20k€, mutta tällaiseen autoon (ja varsinkin Jaguariin) tuo ei sovi ollenkaan. Nahkaa on paljon, mutta sekin näyttää monessa kohtaa muovilta. Kaikki alumiini näyttää muovilta. Ehtaa muoviakin on paljon, etenkin näytön ja näppäinten ympärillä. Uudemmissa autoissa ovissa olevat penkin säädöt on vähän paremmat, mutta näissä vanhemmissa nekin on pelkkää mustahkoa muovia. Sisusta oli itselleni pitkään jopa ihan ostamisen este, koska siellä istuminen ei todellakaan tuo mitään Jaguar-fiilistä. Eikä siihen vieläkään ole tottunut. Joka kerta, kun autoon istuu, miettii että mitenkähän tästä saisi jotenkin paremman. Toistaiseksi mitään järkibudjetin ratkaisua ei ole, joten pitää vaan istua silmät kiinni sisään ja avata ne vasta kun lähtee ajamaan.
Mutta mahtava tietopläjäys, kiitos! Vahvistaa kyllä XK:n potentiaalia tässä kisassa, jossa voittava argumentti on lopulta se "tän/tälläsen mä haluun" joka kuuluu meikäläisen suusta koeajon päätteeksi. Siinä on seassa vähän järkiperusteitakin, mutta pääosin vahvasti tunnetta.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: XK (X150) kokemuksia?
En olisi ihan varma että 18" vanteet mahtuu, olin jotenkin siinä käsityksessä että 19" on näissä vapareissa minimi ja 20" R:ssä. Saatan muistaa väärin, tai sitten teetätin kesävanteet briteissä ihan turhaan. Mutta hieman pyöreäolkaiset sporttisehkot renkaat toimii parhaiten. Itselläni on tässä(kin) nyt Uniroyal Rainsportit, jotka on todella hyvä yhdistelmä vesiliirron estoa (paljon moottoritieajoa), hiljaisuutta ja ajo-ominaisuuksia.Pikahaulla intternetti väittää eteen luokkaa 245/45R18 ja taakse 275/40R18 tai vastaavia isommalla vannekoolla. Esim. Continentalia saa eturengaskoossa ja todennäköisesti toimii takanakin ihan mainiosti.
Tuosta en osaa sanoa. Omastani oli heti Italiasta saapuessaan takaikkuna koko alaosastaan irti ja takapenkkikaukalo täynnä vettä (onneksi siellä ei ole elektroniikkaa), joten en tiedä kuinka hiljalleen se sieltä on irronnut. Tai siis totta kai se oli ihan yllättäen matkan aikana irronnut, koska liikkeestä lähtiessähän se oli tietenkin ollut ihan kunnossa. Mutta on tosiaan yllättävän edullinen ja helppo vaihtaa, kunhan ei maahantuojalle erehdy viemään.Antaako mitään ennakkovaroituksia, alkaako tihkuta rauhaksiin vai repeääkö kerralla niin että töistä kotiin ajaessa pääsee uimasille syyssateella?
Tänään oli vuosikatsastuksen aika ja taas meni laakista läpi kehujen kera. Ei ainakaan heti tule mieleen että olisi kertaakaan huomautettu mistään, ellei sitten ihan aluksi ollut joku koiranluu vähän väljä tms. kuluvaa. Maahantulokatsastuksessa tuli toki huomautus varoituskolmion puutteesta, lähinnä siksi että kyseinen katsastusasema sattui niitä myymään.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: XK (X150) kokemuksia?
No mutta ainakin Contin talvinakkeja (sekä CIC3 nastoilla että CVC8 ilman) saa myös etukumikoossa 245/40R19, eli tuskin jää siitäkään rengastus nykypäivänä kiinni. Isompivanteiset ja vähempikumiset koot yleistyy tarjonnassa kun yleistyy myös kysynnässä, niin tilanne voi oikeasti olla nyt jo ihan eri kuin esim. 2 vuotta sitten.
Jos ovat hienot ja kivat niin ei se välttämäti turhaa ollut, vaikka kaupastakin jotain saisi. Sinänsähän XK:ssa(kin) on Ford-kauden tuloksena melko yleiset vanteen perusspeksit 5*108 jaolla ja 63,4mm keskireiällä, tuttuja lukuja esim. Volvosta. ET on sinänsä isohko, mutta ei ihan kartalta pihalla sekään 45-49 lukemilla. Nämä siis tietty olettaen, että esim. wheel-size.com puhuu totta, mutta on ne mulle tähän asti täsmänneet.
Rainsport(kin) on sen verran tuttu kumi, että oli mulla E93 Bemarin alla kotvan aikaa. Oli kieltämättä ihan kivat kumit, mitä nyt toinen takatassu puhkesi ajossa ennen aikojaan. Hätäpikaa tilalle ostetut Nokialaiset eivät olleet läheskään yhtä hyvät muuten kuin kestoltaan. Todennäköisesti sekin puhjennut oli saanut jostain aiemmin osuman, joka sitten vaan eskaloitui rampilla kiihdyttäessä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: XK (X150) kokemuksia?
Jep, perusspeksit on helpot ja samat kuin muissa Jaguareissa (ja Volvoissa). Siinä kohtaa meni hankalaksi, kun yritti löytää vannetta, joka olisi tuolla jaolla JA 19" JA vähintään 9,5-10" leveä. Ja mielellään vielä sellainen, mistä löytyisi kapeampi versio eteen ja leveämpi taakse kuten originaalit. Kapeampia 19" vanteita löytyi suht helposti, tai vähän isompia 20" koossa, mutta tuollainen sekasetti 19" vanteita oli ainakin viitisen vuotta sitten hankala löytää. Briteistä löytyi silloin hyvä valikoima aihoita, jotka sai porauttaa valitsemaansa jakoon, ja jotka miellytti sekä omaa silmää että lompakkoa. Nythän noita voi saada jo vaikka Suomestakin. Ovat onneksi pysyneet ehjinä ja suorina niin ei ole tarvinnut etsiä.Aero kirjoitti: ↑Pe Loka 04, 2024 7:33 pm Sinänsähän XK:ssa(kin) on Ford-kauden tuloksena melko yleiset vanteen perusspeksit 5*108 jaolla ja 63,4mm keskireiällä, tuttuja lukuja esim. Volvosta. ET on sinänsä isohko, mutta ei ihan kartalta pihalla sekään 45-49 lukemilla. Nämä siis tietty olettaen, että esim. wheel-size.com puhuu totta, mutta on ne mulle tähän asti täsmänneet.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: XK (X150) kokemuksia?
Juu, se perfekto kombo omaan makuun on joskus haastava löytää - etenkin, kun niinkin tärkeää asiaa kuin ulkonäköä ei näe luvuista, vaan sen vaan pitää olla omaan silmään sopiva.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: XK (X150) kokemuksia?
Suuri kiitos TePe:lle auton esittelystä! XK X150 vastaa varsin mainiosti niihin miinuksiin, jotka F-Typessä jäivät kaivamaan mieltä ja on selvästi kärkisijoilla seuraavaa kulkinetta etsiessä.
Tälläisen koeajoraportin naputtelin toisaalle:
Olisiko tästä käyttöautoksi? Jaguar XK X150 4.2
Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giulialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla
Tälläisen koeajoraportin naputtelin toisaalle:
Olisiko tästä käyttöautoksi? Jaguar XK X150 4.2
Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giulialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: XK (X150) kokemuksia?
Vaihteisto on hereästi sopeutunut ärhäkkään kaasun painallukseen. Erillaisella ajotavalla nopea kevyt kickdown todennäköisesti vähenee.
XJR -00.
Re: XK (X150) kokemuksia?
Hyvä huomio ja varsin mahdollista. Nytkin oli hyväksyttävissä rajoissa, joten todennäköisesti pidempään oman jalan alla ollessa oppisi enempi omille tavoille.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: XK (X150) kokemuksia?
Onkos tietoa mistä vuosimallista alkaen näissä on bluetooth -audio streaming?