Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Yleinen Jaguar-keskustelu
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Moro!

Alkuperäiseen ylläpitopäiväkirjaan http://www.jagclub.net/keskustelu/viewtopic.php?t=10421 tuli viimeisein päivitys 1.6.2022, mitä itse seurasin todella aktiivisesti, silloin vielä nykyisestä Jagesta haaveilevana (ja kyllä, kävin sivuraiteilla Toyotan maailmassa, olin pahasti hukassa elämässä). Tästä alkuperäisen postauksen innoittamana ajattelin laittaa oman version aluilleen. Tässä hieman taustahistoriaa allekirjoittaneesta sielunmaiseman taustoittamiseksi.

Ajattelin aina Jaguar merkkien olevan hienostuneiden villakangastakilla ja baskerilla varustettujen vanhempien herrasmiesten auto, jotka arvostaa laadukkaita viskejä. Ja jotka määrätietoisesti saavuttanut ne asiat elämässään, joita unelmiksi kutsutaan. Ja tätähän suurin osa omistajista edustaa, ymmärtääkseni. Olen tästä hieman poikkeava tapaus, oikeastaan kaikin mahdollisin puolin. Varsinkin täten autoharrastajaksi itsensä nimittävä kaveri kaartoi ajatusta Jagesta kalliineen merkkihuoltoineen ensiksi hyvin paljon. Olinhan oppinut moottoriremontista lähtien korjaaman autot itse, usein vielä tien päällä minkä pystyi.

Ensimmäisen Jagen ostin autoliikkeestä ollessani 20 kesänen, silloisen Jaguar XF 2008 ajettuna 250tkm, edullisesti kun sain ja urakkatöitä tehdessä jäi hyvin sijoittaa pääomaa autoon. Kyseisinen auto palveli vuoden päivät, isoimpana puutteena oli kyseisen vuosimallin tyyppiviat ja suhteellisen paljon kilometrejä mittarissa. Toki silloin asustelin vielä Jyväskylässä ja käytössäni oli lämpimät hallit työkaluineen, jolloin pystyi itse tekemään näitä tunnettuja sähkövikoja minkä jaksoi. Kyseisen auton kanssa paloi vaan huomattava määrä rahaa korjauksiin, olisi sen pääoman voinut paremminkin sijoittaa...

Nyttemmin mittarissa ikää viisi vuotta enemmän ja taloudellinen tilanne mahdollisti hankkimaan 2019 vuoden Jaguar XE (ajettu 104tkm), josta haaveilin muutaman vuoden. Väriltään otin tylsän ja mitäänsanomattoman Fuji White, eli kansankielellä valkoisen. Pitää muuten tuo väri hyvin mielen virkeänä, kun ihan kaikki lika näkyy autossa, no pesukadut on tullut tutuiksi kieltämättä. Sisutan puolesta otin kangaspenkit, koska käytän autoa työssäni. Ajattelin sen toimivan siinä ihan kohtalaisen hyvin. Kuukaudessa tulee ajettua noin 2000km tässä pääkaupunkiseudulla, pääasiallisesti kehä kolmosen alueella ja välillä käydään sukulaisten luona Keski-Suomessa.

Kuva

Jo ostaessa oli tiedossa tämän XE mallin brittiläisen taidonnäytteen pienet ongelmat, joista jo alkuperäisessä ylläpitopäiväkirjassa kerrottiin. Isoimpana varmasti jakoketju ja autossa käytetyt sähköt. Tähän osasin toki varautua ja käytin auton kuntotarkastuksessa Jag-Fin Oy:llä, jossa ilmeni, että jakokopan tiiviste vuotaa. Autokauppoja tehdessä sain sovittua, että autoliike hoitaa tästä syntyvät kulut ja aika varatiin Autorep Oy:lle ennen kauppoja. Aika saatiin noin 2 viikkoa kaupanteon jälkeen, syyskuun loppupuolelle. Mutta kolme päivää ennen varattua aikaa, ilmeni pieni sähkövika.

Kun olin lisännyt pissapoikaa ja tarkastanut nesteen läpi autosta, suljin kauniin alumiinisen konepellin. Tästä ei sitten auton konepellin anturi tykännyt yhtään, vaan rupesi kiukuttelemaan ja ilmoitti, että konepelti auki vaikkakin oli kiinni. Osa sijaitsi oikean etuvalon takana, konepellin lukkopesän vieressä. Ongelmaksi tämä muodostui silloin, kun yritti lukita ovia, ei meinaa suostu lukitsee, kun olettaa että konepelti auki. Tätä sitten selvittelin volttimittarin kanssa ja aika nopeasti se hajonnut anturi löytyi. Vedin rautalangan anturin päähän piiristä piiriin, jotta auto ymmärsi virtapiirin sulkeutuneen.

Ilmoitin tästä heti suuraavana aamuna Autorepille, jottako heiltä löytyisi autoon kyseistä osaa, ja löytyihän se. Eli noin muutaman päivän patentti oli vain tällä kertaa sähköjen kanssa. Osa vaihtui todella näppärästi jakokopan öljyvuodon yhteydessä ja ei tässä kohtaa jäänyt itselle muuta tehtävää kun tarjoilla maksuautomaattiin sijaisauton vuokraa, Land Rover Freelander sekin oli.

Tässä Helsingissä asuessa kerrostalossa on tullut etsittyä pajoja, joissa autoa käyttää. Toistaiseksi siis vain katsonut valmiiksi, eikä isompaa remonttia ole tarvinnut tehdä. Jag-Fin Oy:llä on käyttänyt varsinkin aikaisempaa XF paljon, palvelu pelannut aina todella hyvin. Nyt uutena liikkeenä Autorep Konalassa, ei mitään moitittavaa. Vielä yksi paja pitäisi kokeilla, Karaasi Oy Jag-Fin vieressä, Juvanmalmilla. Heidänkin osaamista kehuttu paljon. Toki on toi Inchcape maahantuoja Helsingin Herttoniemessä, mutta siellä yritän vierailla mahdollisimman vähän.

Auton ostaessa oli perään ruuvattu koukku kiinni, irrotettava paperilla merkattuna. Avainta vain ei ollut autossa mukana ja koukkua tuskin oli irrotettu edellisten omistajien aikana, sen verran tiukassa oli. Peräkoukku oli tehdasasenteinen, sen tunnistaa vetokoukun pistokkeen kanssa olevasta Jaguar logosta. asia ratkesi muutamien sähköpostien kanssa Inchcapen kautta, ja heiltä sai auton sarjanumeron ja vetokoukun lukkopesään valssatun numerosarjan avulla oikean avaimen, jolloin koukku lähti irti pienen suostuttelun jälkeen. Osien öljyäminen ja talteen tulevaisuutta varten. Heti paljon paremman näköinen.

Kuva

Tätä julkaisua kirjoittaessa on seuraavan pienin ominaisuuden, tai no oikeastaan tyyppivian korjaus käynnissä. Yhtenä kauniina aamuna töihin ajaessa totesin poikkeavani harjattomaan autopesuun kelin ollessa - 5 c. Työpaikan pihalle päästessä totesin, että ovenkahvan muovinen suojus on ottanut ritolat jonnekin Tuusulan moottoritien varrelle. Asiasta ensin muiden Jagge tuttujen kanssa jutellessa, huomasin tämän olevan auton tyyppivika, osahan ei ole periaatteessa millään kiinni, aivan onnettomilla muovihampailla.

Kyselin ensin edellä mainittujen korjaamoiden tilannetta, jos sattuisi löytymään osaa. Ei tuottanut onnistuimista tällä kertaa. Ei muuta, kun nokka kohti marmoritiskiä. Paikan päälle päästyäni otin kahviautomaatin yllättävän laadukkaan kahvin ja vaihtelin huollon kanssa niitä näitä Jaguarien omaisuuksista, malleista ja laadusta. Totesin tarvitsevani kyseisen osan ja hinnaksi sain 35 € ja toimitus alle viikko. Totesin sen olevan todella edullinen marmoritiskin osaksi, toki vain pohjamaalissa oli. Sitten rohkaistuin kysyä saman osan hintaa valmiiksi maalattuna ja hinnaksi tuli sitten 275 €, eli sai minun puolestani jäädä maalaus tekemättä. Otin osan pohjamaalattuna.

Meni yllättävästi kaksi viikkoa ja mitään ei kuulunut. Paikan päällä käydessäni huomasin vain heidän unohtaneen ilmoittaa osan saapumisesta, sattuuhan sitä. Seuraavana päiväni ajoin Helsingin Konalan ohi ja jostain syystä siinä kohti tuli ajatus, olisikohan täällä automaalaamoa, joka tuon maalaisi. Ihan sattumalta pistäydyin AutomaalamoRex tiloihin ja he suostuivat sen maalaamaan alle 30 €. Hinta on mielestäni enemmän kuin kohdallaan ja jätin sen työn alle. Tänään osaa hakiessa huomasimme maalarin kanssa, että osa oli tippunut kovetushuoneessa lattialle, jolloin maalia oli valunut osan yhdelle reunalle. Maalari totesi, että osa ei mene mitenkään hänen laadustansa läpi ja jos haluan, hän maalaa sen uudestaan ja palaan seuraavana päivänä. Totesin jäljen olevan sen verran pieni, että sanoin ottavani mukaan, jolloin kerrottiin talon tarjoavan maalauksen. Pojat todella olivat tarkkoja laadun kanssa, pitää laittaa paja mieleen, jos tarvitsen isompaa ruiskua auton ympärillä.

Ajatus oli kirjoittaa tätä sen mukaan lisää, kun autoon tulee laitettavaa. Sanottakoon että tammikuussa pääsee vierailee Jag-Finnille ZF automaattilaatikon öljynvaihdon merkeissä, joten silloin viimeistään lisää päivitystä.

4.12.2023, 109 200 km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Jaguaari xf
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2022 2:32 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Jaguaari xf »

Mukava tarina Jaggen omistajan arjesta.
Aero
Viestit: 161
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

Khyl. Ilo lukea tarinaa ja myös ilo nähdä, että yksi oma ylläpitopäiväkirja (jollaisiksi käyttöautojeni "projekti"ketjut olen jo vuosia nimennyt) kannustaa muita tekemään samaa :).

Komia on sinunkin XE, pidähän hyvää huolta. Pitoautoksihan minäkin omani hommasin, mutta mieli muuttuu tehokkaasti aina joskus. Hyvä auto se kyllä oli, voisin harkita uudemmankin kerran.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Vuosi vaihtui ja uusi vuosi tuo uudet kuviot. Piti alunperin tässä vuoden ensimmäisellä viikolla hoitaa vaihdelaatikon öljynvaihto ja samalla tehdä moottoriin öljynvaihto (järjetön tuo valmistajan 2 vuotta / 34 000 km suositus), mutta sitten iski asunnon osto ja pankin kanssa lainaneuvottelut käyty. Saa siirtyä tuo operaatio kuukaudella tai kahdella, löytyi vähän rahareikää uuteen asuntoon :lol:

Mutta se ei ole projekteja estänyt ja uutta on tullut autosta opittua kuluneiden kuukausien aikana. Ensitöikseni kun loppuvuonna jäin talvilomille, hoidin vanteiden putsauksen alla olevien talvivanteiden kohdalta, tätä en jaksanut alla laittaessa tehdä ja edelliselle omistajalle tämä on selvästi ollu vain kulkuväline paikasta A paikkaan B, missä intohimo?? :roll:

Joulun tienoilla tuli taasen hurautettua Jyväskylään, pakkasta taisi olla -10c ja aurinkoinen keli. Kulutusmittari näytti 5,1 litraa/100km nokian hakkapeliitoilla, mikä on omasta mielestä hyvä. Mutta auton kulutusmittarihan on sitten vähän optimistinen. On nyt tullut jokaisen tankkauksen yhteydessä otettua auton oma ilmoittama kulutus ylös ja sitten itse laskettua todellinen ja optimistin vikaa tosiaan. Polttoaineena käytän NesteMy biodieseliä, mikäli asiallia on suurta vaikutusta, en ainakaan ole hirveästi huomannut eroa kulutuksen osalta.

Nyt kun pakkasta tuli hieman enemmän, kiinnitin huomiota siihen, että auton moottorin lämpötila ei oikein meinaan nousta ylös vaikka ajaisi 40km motarilla. Toki auton keulalla on servot ja läpät, jotka menee kiinni kylmällä ja näin ollen estää kyllä viiman pääsyä syyläriin, mutta ei ilmeisesti riittävästä.

Kävin hakemassa pakkasmattoa ja motonetistä maskikiinnikkeitä ja askartelin auton maskiin rekisterikilven ylä- ja alapuolen aukkoihin omat viimasuojat, toteutus oli yllättävän siisti. Ja nyt motti lämpeää jo 10-20km ajolla -20c pakkasessa normaalille tasolle.

Jarrusatulat on päässyt hieman huonoon happeen, ruosteen poikasta alkaa olemaan varsinkin takana. Vähän rujon näköiset omaan silmään :shock: Voi olla seuraava projekti saada ne näyttämään taas uusilta :P Ja lasien tummennus on alkanuut kiinnostamaan kovin paljon takalasin ja takaovien kohdalta. Auto toki näyttävä kirkkaillakin laseilla, mutta omaan silmään tummennus toisi valkoisessa korissa kivan lisän 8) Saa nähdä......

5.1.2024, 112 100 km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Mukavaa lauantaita tännekkin kaikille!

Tuli tosiaan sitten laitettua uudet vaihteistoöljyt ja mottoriöljyt jaggeen, loppujen lopuksi kävin Jag-Finnillä asioimassa, koska aivan loistavaa palvelua ja hinta oli jälleen kerran kohdallaan. Taisi olla 750€, ellen nyt ihan väärin muista. No muutama kymppi enempi tai vähempi, mutta kuitenkin.

Saisin sitten työkaverilta vihiä, että Espoossa olisi liike, joka teippaisi hyvällä laadulla ja taidolla ikkunat tummemmiksi. Pitihän se käydä kokeilemassa ja hyvä tuli kerta kaikkiaan. Itse siinä arvoin, että minkä tummeusasteen otan, mutta tuli sitten suosituksesta otettua 20% tumennus takalaseihin ja oli omasta mielestäni se oikea ratkaisu. Tässä kuva. Liike on tosiaan Teippitukku Design Oy, Vitikka 4 A, 02630 Espoo Suomi, suosittelen. Hinta oli alunperin n. 300€, mutta olimme työn johdosta yhteisen projektin kimpussa, niin tuli alennus omalle kohdalle, kiva näin. 8) Hyvä maku jäi heistä ja vien jatkossakin heille auton.

Kuva

Hieman ärsyttävä uusi asia on mittariston seuduilta tuleva pieni ns kolina. Ihan kuin olisi jokin muovinpala irti tai hieman huonosti kiinni. Asiaa on nyt muutamana viikonloppuna tutkittu, mutta toistaseksi ei ongelmaan ole ratkaisua löytynyt. Tämä pieni pärinä tulee esille jos on radio pois päältä ja tie on sen verran epätasainen, tai suurilla nopeuksilla moottoritiellä. Outoa... :roll: Tässä vielä jonkun sieluntoverin video samaisesta asiasta, mutta F-pacella https://www.reddit.com/r/Jaguar/comment ... are_button

Auton helmat tuppasivat olemaan aina hieman likaiset, joten rupesin katsomaan olisko roiskeläpistä apua. Nyt on ollut asennettuna eturenkaiden taakse noin muutaman viikon ja omasta mielestä on auttanut siihen, ettei lika kerry helmoihin ihan samalla tavalla. Pysyy puhtaampana kauemmin. Asentaminen oli hieman työläämpää, kuin mitä ajattelin. Mutta mitäs muutakaan siinä lauantaina olisi tehnyt? Lopputulos on mielestäni siisti ja hyvä. Jaguaarin omat roiskeläpät tietenkin. 8)

Otin yhteyttä toiseen kissakulmalaiseen toveriin ja hierottiin kauppoja muutamista osista autoon. Paketti on matkalla ja saa nähdä mitä niistä osista sitten keksin... ainakin jaguarin vikakoodinlukija sieltä on tulossa, niin pääsen tutun f-pacen outoon sähköongelmaan perehtymään tarkemmin :P

24.2.2024, 114 477km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 161
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kaikissa mun ajamissa XE:ssä on vaihdeläpyttimet pärisseet tietyissä ajotilanteissa ja nehän on kuskista katsottuna aika samalla suunnalla mittariston kanssa, eihän vaan tule ärsyttävä ääni niistä?
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aero kirjoitti: La Helmi 24, 2024 6:42 pm ^Kaikissa mun ajamissa XE:ssä on vaihdeläpyttimet pärisseet tietyissä ajotilanteissa ja nehän on kuskista katsottuna aika samalla suunnalla mittariston kanssa, eihän vaan tule ärsyttävä ääni niistä?
Otetaan tämäkin tutkitaan, kiitos vinkistä!
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Mukavaa alkanutta kesää kaikille kissakulmassa!

Viimeisestä julkaisusta on hetki vierähtänyt ja kaikkea pientä on tullut sen aikana tehtyä. Nyt isoimpana tulevana asiana on uusien vanteiden tarjouspyynnöt menossa, kesävanteiksi 19" nykyisten 17" tilalle. Jos tarvetta, niin löytyy sitten yksi ylimääräinen OEM vannesarja 205/50/R17 5x108 64,4 keskiöllä. Päällä Pirellin kumit.

Asensin autoon etu- ja takalasin kamerat, kun oli joku tökkinyt apukuskin oveen vekin, prkl.. laitoin samalla ajoneuvokäyttöön soveltuvan modeemin ja apukuskin penkin alle ajoneuvokäyttöön tehdyn 6000mah LiFePo4 akun, joka pitää koko pakettia 24h virroissaan ja lataantuu 40min ajon aikana. Purin sitä varten sitten melkein koko auton sisustan ja vetelin kaapelit piiloon. Virrat ryöstin keskikonsolin takapenkin puolelta.

Löyty muuten työkaverin 2018 vuoden f-pace niin monta eri vikakoodia ja ongelmaa, että suosittelin siitä hankkitumaan eroon. Oli huoltanu sitä naapurissa "nyrkki"pajassa ja siltä se näyttikin. Meni sitten viimeviikolla sillä auto vaihtoon, kun korjauskustannukseksi annetiin sille päälle 7t€, eihän se saanu enään vaihdossakaan siitä loppuvlean osuutta pois. Olis vaan uskonu sillo ja laittanu vaihtoon...

Sitten se isoin asia mikä itseeni häiritsi, eli mittariston seudulta kuuluva epämääräinen kolina/kalina tietyissä ajonopeukissa/alustoilla. Purin tänään sitten mittariston pois ja rupesin selvittämään.

Kyseessä oli sisälämpötilananturille tehty aivan lapsellinen muovinen härpäke, joka kolisi ja rämisi siinä olevan väljyksen takia. Tein tähän kohtaan pantentti korjauksen ja vedin kojelautaan nippusiteellä kiinni, täytyy keksiä parempi ratkaisu myöhemmin. Liitteenä kuvia, jos joku muukin haluaa omastaan tollaisen korjata.

Tämän hetken viritys, jolla mennään hetken aikaa. Toi on sitten todella ahdas ja v****mainen purkaa, jos tarvii saada uudestaan auki.

Kuva

Vannesarjoja olen kysellyt nyt monestakin paikkaa, mutta Autotek vaikuttaa kaikista parhaammalta vaihtoehdolta. Katsotaan päästäänkö kauppoihin...

4.5.2024, 118 900km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Mukavaa kesäpäivää kaikille.

Mitään isompaa ongelmaa ei ole ollut. Kaikki toiminut yllättävän hyvin. Pyöräteline tuli hankittua, kun kisoja käy ajamassa, ei vaikuttanu juuri mitenkään kulutukseen ja ajettavuuteen. Mukava yllätys niinpäin.

Kuva

Tämän vuoden ensimmäisellä kisareissulla osui sitten jokin kivi tms etututkaan, joka sitten huusi kokoajan. Alkoi hyvin nopeasti ärsyttämään. Kävin hakemassa motonetistä OEM tutkan (65e) ja maalautin samassa automaalamossa kuin ovenkahvan (20e) ja vaihdoin paikalleen. Puskuri olikin yllättävän isotöinen irroittaa, mutta siinä se lomapäivä meni sujuvasti puuhatessa. Nytten toimii kaikki taas hyvin.

Kuva

Tuttu kävi pyörähtämässä ja tojota mies intoili brittiauton kyydistä, halusi ihan kuvata videon, mikäs siinä. Saa käydä kurkkaamassa https://www.youtube.com/watch?v=u-2CXdV ... LL&index=9

11.7.2024, 122 400km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aikaa on kulunut, nyt mennään jo hyvää vauhtia syksyyn. Eli hyvä aika kirjotella takan ääressä uutta päivitystä.

Viikko takaperin käytin auton jag-finnillä B huollossa, minkä yhteydessä pyysin käymään auton hieman normaalia paremmin läpi. Siinä etätöitä tehdessä ja vasta haettu kahvikuppi kädessä saapui mekaanikko hallista käymään ja pyysi katsomaan autoa nosturin päällä. Lista oli pitkä:

-Jakopään tiiviste vuotaa ja ketju nakuttaa
-Perän sisäinen pioninlaakeri entinen
-Oikean takarenkaan laakeri uusittava
-Ahtopuolen paluuletku vuotaa
-Akkutestissä akku alkaa olemaam vaihtokamaa
-Oikea sisälokasuoja revennyt pahasti (liekkö vaimo ajanut johonkin)
-Renkaat aivan loppu, mutta tämä oli tiedossa

Kaiken kaikkiaan alustava korjauskustannus noin 8500-9500€, mistä isoin luonnollisesti jakoketju (~4500€).

Soittelin ja selvittelin sitten auton minulle myynneen liikkeen kanssa ja selvisi, että autooni ostama lisävakuutus on vielä voimassa, saisihin tähän vakuutukseen jakoketjun kokonaan.

Näin sovittiin ja auto jäi 4 päivää takaperin autoliikkeen pihaan, antoivat sijaisautoksi myynnissä olevan -19 vuoden farmari golfin. Noh, kyllä tolla ennemmin ajaa, kuin selkäänsä ottaa.

Alustava tieto, että auto lähtee Ouluun korjattavaksi ensi viikolla, samapa tuo minulle missä korjaavat. Tämän hetken mukaan kesto 2-3 viikkoa. Onpahan sentään bensakuluja vastaan ilmainen sijaisauto. Ja niin, omavastuu jakoketjusta 200€.

Katsotaan kun auto tulee takaisin, sitten aloitetaan muiden osien korjaus…

29.9.2024, 132 587km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 161
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Hyvä että ketjujumppa menee lisävakuutuksen piikkiin, keventää taskun alipainetta kummasti. Ja kun se kerran kunnolla tehdään ja sen jälkeen vaihdetaan öljyä vähän tiheämmin, niin voisi kuvitella kestävänkin.
NuoriJagge kirjoitti: Su Syys 29, 2024 11:07 pm -Ahtopuolen paluuletku vuotaa
Niiiin että mikä? Polttoaineen paluulinja vai by-passin tms letkusto vai mikä? Ahtopuolelle tuupattua ilmaa lähtökohtaisesti poistetaan vain pakoputken kautta, varsinaista paluulinjaa siellä ei pitäsi olla. Polttoainepuolella taas paluulinja on arkipäivää, siinä usein pumpataan konehuoneeseen ainetta ns. tarpeeksi, käytetään se mitä oikeasti tarvitaan ja palautetaan ekstrat tankkiin.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aero kirjoitti: Ma Syys 30, 2024 7:47 am ^Hyvä että ketjujumppa menee lisävakuutuksen piikkiin, keventää taskun alipainetta kummasti. Ja kun se kerran kunnolla tehdään ja sen jälkeen vaihdetaan öljyä vähän tiheämmin, niin voisi kuvitella kestävänkin.
NuoriJagge kirjoitti: Su Syys 29, 2024 11:07 pm -Ahtopuolen paluuletku vuotaa
Niiiin että mikä? Polttoaineen paluulinja vai by-passin tms letkusto vai mikä? Ahtopuolelle tuupattua ilmaa lähtökohtaisesti poistetaan vain pakoputken kautta, varsinaista paluulinjaa siellä ei pitäsi olla. Polttoainepuolella taas paluulinja on arkipäivää, siinä usein pumpataan konehuoneeseen ainetta ns. tarpeeksi, käytetään se mitä oikeasti tarvitaan ja palautetaan ekstrat tankkiin.
Olinpas huonosti kirjoittanut, ajatuksissa ihan sitä sun tätä. Korjaamon maininta: ”ahtimesta lähtevä ahtoputki vuotaa” siis piti kirjoittaa. Kuitenkin siinä pakosarjan vieressä kun on, on alkanut O rengas vuotamaan ja hyvin liannut moottoritilassa. Helppo osa vaihtaa, turbon ja pakosarjan välissä
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 161
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

Je, ahtovuodosta ei ole koskaan iloa, joten kuntoon vaan. Varmasti vieläpä helposti tarjolla samalla kun sen jakopään tekee uusiksi.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aikaa vierähtänyt jo tovi, auto edelleen korjaamolla. Vikalista hieman piteni, kun työt aloitettiin.

Jos jotain positiivista, niin sijaisauto on vaihtunut noin kerta viikkoon. Autoliike kun tarjoaa myynnissä olevia vaihtoautoja ja sitten ne myy ne, saa aina takaisin kiikuttaa. Onpahan tullut koeajettua jo 2 eri japanin tuontia ja 5 eri vag autoa, kai se näinkin käy…

Mitä meni korjaukseen, löytykö vääriä diagnooseja?
-Jakopää oli oikea diagnoosi, kampiakselin pysäytystyökalukaan ei mennyt enään paikalleen, selvä venymä. Onneksi ei ollut vaurioita tullut.
-Perän sisäinen laakeri oli väärä arvio. Vaihdettiin vain perän öljyt.
-Samoin oikean takarenkaan laakeri, ei ollut tarvetta vielä
-Ahtopuolen vaurio oli isompi, syynä ei ollut pelkkä letku. Koko ahto oli väljä ja siksi vuoti öljyä. Uusi ahdin vaihdettu.
-Akku nyt vaihdettiin, vaikka olisi ehkä talven mennyt. Onpahan uusi

Kaikkineen tämä tulee maksamaan noin 7-8t€, tähän päälle pitäisi laskea vielä autoliikkeen tappio sijaisautojen järjestämisestä, niihinkin tullut noin 5 viikon aikana 5000 km..

Jokatapuksessa, auto on pikkuhiljaa valmis, mutta toimitus korjaamolta menee ensi viikon puolelle. Autoa korjasi Oulussa Jaguareihin erikoistunut BService, iso suositus heille

Katsotaan milloin tulee takaisin, siihen asti polon ratissa rallia…
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Ja auto tuli takaisin käyttöön muutama päivä takaperin.

Tässä tänään aamulla, kun ikkunan pinnassa oli taivaan herra kussu vettä ja hönkässy päälle, niin aattelin pyöräyttää eberiä hetken, jotta välttyisi ikkunoiden raaputtamiselta.

Hetken se pyörikin, tai niin aluksi luulin. Kabinettiin kun puhalsi pelkkää kylmää, alkoi pieni epäilys eberin toiminnasta olemaan. Eihän siellä vasemman eturenkaan tietämillä mitään elämää ollut. Sijainti kun sattu olemaan hyvin tiedossa, osui vastaan puskuria irti ottaessa.

Kurvasin sitten ohimennen Helsingin Konalassa olevaan Uudenmaan Autovarusteluun. Kiitos vinkistä jollekin täällä foorumilla, asiallista toimintaa heillä.

Otettiin auto halliin ja lukija kiinni odb portiin. Lyhyt raportti. Eber rikki, nada, ei toimi. Pitempi raportti, 3 vikakoodia. Kaikki käytännössä paloilmapuhaltimen.

Sinällään outoa, että kaukosäädin (eber) antaa käskyttää autoa, palauttaa vihreä valon ja ilmastointi hurahtaa päälle. Yrittää pari kertaa pyöräyttää eberiä, jonka jälkeen laittaa kädet ristiin ja poikkiteloittain. Kun en halua toimia, ni en sitten jumalauat toimi vaikka kuinka yrität. Niinpä niin..

Varatiin sitten seuraava aika samalla kertaa. Marraskuun lopussa vaihdetaan palikkaa. Alustavasti 500€ arvio, toki riippuu mitä muuta löytyy sitten...

31.10.2024, 132 879 km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 161
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Osaapi myös syödä akun tyhjäksi sitkeästi yrittäessään jos paloilmapuhallin on entinen.

SCC:n toveri aikoinaan tuosta puhuessa kertoi, että se öljypolttimen ilmanotto on huonosti toteutettu ja imee käytännössä hiekkaa pyöränkotelosta sisään, kannattaa kääntää toiseen asentoon samalla kun vaihtaa puhallinta.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Juuri näin, tuo ilmanotto vaihdetaan samalla pois pyöränkaaresta. Huoltoaika tuossa muutaman viikon päästä.

Tuli netistä tilaama carplay ja peruutuskameran paketti. Asennus olikin vähän isompitöinen. Tässä asennuksesta ja lopputuloksesta kuvia.

Kokoonpano asennettiin täysin alkuperäisiin johtosarjoihin, mitään muokkauksia ei sinne saralle tarvinnut tehdä. Purkamista toki oli senkin edestä. Tämä lisäosa toi autoon peruutuskameran ja apple carplay / android auto ominausuuden lagattomasta ja langallisesti. Hinta veroilla 750€ + oma työ

Kuva
Tarvittavat osat purettu

Kuva
Moduuli

Kuva
Moduuli mahtui näytön taakse, ei ylimääräsitä tilaa

Kuva
Auton oma yksikkö toimii normaalisti

Kuva
Apple carplay toimii langattomasti

Kuva
Peruutuskamera aktivoituu CAN väylältä saadun tiedon mukaan ilman erillistä aktivointia, suoraan R vaihteen valittua. OEM peruutustutkat toimii myös ja niiden etäisyys näkyy myös näytöllä

Tässä firma ja itse yksikkö https://shoptfb.com/collections/jaguar/ ... droid-auto

Toimitus oli 45€ ja noin 1 viikko Fedex toi kotio

8.11.2024, 133 560 km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, Ma Tammi 06, 2025 7:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Iltaa,

Aina se osaa yllättää. Torstaina huomasin auton alle ilmestyneen mustahkon lammikon, ei tarvinnut kauaa miettiä mistä kyse.

Auto hinurilla Autorep Oy:n pihaan, nosturille ja tutkimus. Helppo huomata, takapään stefa (jakoketju) ja ahtopuolen öljynpaineen o-rengas. Täsmälleen samat mitä korjattiin autoliikkeen piikkiin kuukausi takaperin.

Auto kerkes olla ajossa 15 päivää…

Auto jäi autorepin pihaan, reklamaation tein ja sain vastauksen. Menee korjanneen yrityksen vastuuvakuutukseen. Tällä hetkellä selvityksessä jos saisin järjestettyä korjauksen esimerkiksi Jag-Finnille, jolloin säästyisi tuolta lavetilla kuskaamiselta Ouluun.

Näitä sattuu ja tämäkin puhtaasti työvirhe. Laitettaan kuntoon. Minkäköhän kikottimen sitä nyt saa sijaisautoksi…

17.11.2024, 133 850 km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Hyvää alkanutta vuotta kaikille kisulaisille.

XE kävi tosiaan Jag-Finnin kautta hakemassa vauhtia ja käytännössä tiivisteet vuoti. Isohko työ toki oli uusia, koska kaikki paikat auki.

Erityisen iso kiitos hyvästä yhteistyöstä oulun korjaamon ja jag-finnin kanssa, ei tarvinnut minun toimia välikätenä. Kummastakin liikkeestä mahtava palvelu. Tiiviste oli siis ns maanantai kappale, sattuuhan sitä.

Eberin vaihdatutin samalla, uusi laitettiin samalla kertaa jag-finnin toimesta. Nyt on muuten hyvä ja lähtee toimimaan heti.

Nyt auto taas pelannut hyvin, ei moittimista. Jälkiaseneteimen peruutuskameran sisään meni ilmeisesti kosteutta ja lakkasi toimimasta, pitäneet siihen tilata uusi yksikkö.

4.1.2025, 136 450 km
Viimeksi muokannut NuoriJagge, La Helmi 22, 2025 7:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Hyvää lauantaita kaikille täältä takkatulen ääreltä.

Hieman takapakkia tuli tehtyyn jakopää/ahdin remppaan. Nyt 2kk myöhemmin, alkoi ahtimen o-rengas vuotaa, sekä myös öljynpaineen paluuletkun stefa.

Kuva

Asiasta jagfinnin kanssa juteltuani, käy auto ensi viikolla heillä tutkittavana. Harmillista sinäänsä, koska jag-finn suostui korjaamaan sen ensimmäisen korjaamon työvirheen, mutta valitettavasti myös jatkotakuut siirtyi heidän puolelleen.

Onneksi sentään liike tuossa vieressä, samassa kaupungissa.

Vuoto sen verran pieni, ettei tietenkään haittaa ajoa. Noh, jos ei lasketa sitä ihanaa hajua, kun öljy palaa pakosarjan pintaan ja tulee kabinettiin sisälle vieressä olevan ilmastoinnin suuaukon takia.

Toivotaan, että menee jag-finnin takuuseen ja saadaan taas auto kuntoon.

22.2.2025, 139 567km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aamulla kävin aamukahvit Jag-Finnillä juomassa. Jaskan kanssa katsottiin yhdessä autoa.

Tosiaan O-rengas vuoti, ahtoputkesta siis. Öljynpaineen paluulinjan hikoilu ihan normaalilla tasolla, ok ei korjattavaa.

Koko ahtoputki uusittiin ahtimelta ahdon välijäähylle asti, siinä kun oli hieman jo sanomista. Jollekkin tiedoksi, 400€ kustantaa tälläinen.

Vaihtavat nykyään myös tuulilaseja vakuutusyhtiöiden piikkiin, tämä oli itselle uusi tieto ja hienoa lisäpalvelua. Kuten myös se että tekevät nykyään nelipyöräsuuntauksia.

Kuva

Kuvassa ahtimelta lähtevä uusi ahtoputki. Oikein kiva, kun uutena kiiltää.

24.2.2025, 139 699km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Vasara
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Nelipyöräsuuntauksessa olen Jag-Finn:illä käytänyt XJ:tä jo useamman vuoden, mutta viime keväänä homma meni aikalailla vihkoon. Auto oli paremman puoliskon käytössä suuntauksen jälkeen ja en sitten heti tätä huomannut ja parempi puolisko luuli että muutos ajotuntumassa johtui talvi -> kesärengas muutoksesta niin ehti onneksi jo ehtoopuolella olleet kesärenkaat käytännössä kulua reunasta pilalle. En saanut suuntaustyöstä normaalia suuntauslappua, kun kuulemma tulostin oli rikki, mutta taisi olla niin että koko laite oli rikki ja tekivät suuntauksen näppituntumalla? Ja senhän tietää mihin se johtaa x351 XJ:ssä jossa osa tukivarsien puslista on ns "kovia". (sieltä ei löydy "myötätuntoa")
Virheen suuntauksessa huomasi ihan 4-tolppaa + lanka menetelmällä ja Euromasterin Hunter suuntauslaite vahvisti asian. Täytyy hieman miettiä vienkö enää Jag-Finn:ille suuntaukseen ja muutenkin jäi vähän hapan maku... Olisi ollut reilua sanoa että nyt ei suuntaus onnistu kun laite on rikki ja varataan vaikka uusi aika kun että räpeltävät jotan käsivaralla pe*seelleen. Onneksi ei oleet uudet renkaat.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Hmm, outoa. Ovat ainakin omalla kohdalla toimineet hyvin viimeiset 7 vuotta. No, voihan se olla että jokin asentajista ei ole myöntänyt työvirhettään ja yritännyt peitellä asiaa asiakkaan edessä.

Muilla minkälaisia kokemuksia jag-finnistä?
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Listaan tähän vähän toteutunutta tietoa, muillekkin kanssa kissoileville.

Autoni omistajuuden aikana tehtyjä huoltoja/korjauksia:
-10/2023 35€ Vetokoukun vara-avain
-01/2023 886,25€ Vaihdelaatikon- ja moottoriöljyt
-02/2024 125€ Etulokasuojat
-07/2024 84,90€ Etututka ja maalaus (asennus itse)
-09/2024 834,87€ B huolto
-10/2024 646€ uusi akku ja peräöljyt
-11/2024 7200€ Jakopään korjaus, uusi ahdin, eberspächer uusiminen
-02/2025 391,1€ ahtimen imupuolen putki

Auton tullessa minulle 09/2023 kilometrejä 104 000km, tällä hetkellä 140 000km. Yhteensä erinäisiä huoltoja siis 10 200€. Omalle kohdalle osui toki jakopää, mikä oli riskinä. Tämän osuus pelkästään 4500€

Sitten jotain muita mielenkiintoisia käyttödataan liittyviä:
-Vajaan 40tkm aikana todellinen keskikulutus 6,1l/100km, moottoritien osuus noin 70%. Ajotietokone heittää sen 0,5-0,6l/100km, eli kertoo 5,5l/100km. Keskinopeus tällä 40tkm ajomatkalla 46km/h
-Autolla tulee siis noin 1800km/kk
-Kustannus autolla sis. osamaksu, vakuutus, verot, polttoaine, huollot noin 1200€/kk (ei sis. renkaita, osamaksun osuus 350€/kk)
-Keskiarvo 0,57€/km (sis myös renkaat)

25.2.2025, 139 850km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Jag4ever
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2022 6:30 pm

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Jag4ever »

Luojan kiitos, että myin omani pois. Tosin minulla ei ollut koskaan mitään ongelmaa !
DiltWasney
Viestit: 320
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

NuoriJagge kirjoitti: Ti Helmi 25, 2025 9:35 pm -Keskiarvo 0,57€/km (sis myös renkaat)
Vaikka käytetyn auton korjailukulut aina kauhistuttaa (puolison 2016 Passattia on huollettu, korjailtu ja rengastettu monella tonnilla neljän omistusvuoden aikana) ei nuo ihan hirmuisia lukemia ole. Google väittää seuraavaa: "Verohallinnon mukaan auton käyttö maksaa 0,43 € / kilometri ja Autoliiton mukaan tämä on aika lähellä todellisuutta." Tuohon nähden ei hurja lisäkulu ajaa Jaguarilla.
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Jag4ever kirjoitti: Pe Maalis 07, 2025 9:10 pm Luojan kiitos, että myin omani pois. Tosin minulla ei ollut koskaan mitään ongelmaa !
Täytyy toki huomioida, että itse sain jakopään kokonaan autoliikkeen vakuutukseen, noin hieman alle 5000€, eli omat osuuteni korjauskuluista se 5000€ jota olen käynyt tuon 0,57€/km laskukaavassa
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
DiltWasney
Viestit: 320
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

NuoriJagge kirjoitti: Su Syys 29, 2024 11:07 pm Kaiken kaikkiaan alustava korjauskustannus noin 8500-9500€, mistä isoin luonnollisesti jakoketju (~4500€).
Mites näissä ingeniumeissa, onko tuohon jakoketjuun tullut päivitettyjä osia, että korjauksen jälkeen se kestäisi paremmin kuin alkuperäinen? 90-luvun V8-koneisiinhan tuli paremmat osat myöhemmin.

Toinen ihan random kysymys, paljonkos tässä on vuosittainen käyttövero?
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Valitettavasti uusissa koneissa ei ole kovin laadukas jakopään ketju, vaan yleisesti tiedossa, että 100t-150t kohdalla vaihdettava. Vaikuttaa myös pitkä (30t) öljynvaihtoväli.

Nyt vaihdettu itselleni laadukkaampi ketju, jonka saa pyytämällä esimerkiksi Jag-Finnillä. Sekä koneessa itsellä 10-15t välein öljynvaihdot. Nyt alustavasti ketjun kesto 150t-200t km.

Ja vero:
Perusveron määrä päivässä
0,3640 €
Käyttövoimaveron määrä päivässä
1,2100 €
Veron määrä päivässä yhteensä
1,5740 €
Veron määrä vuodessa yhteensä
574,51 €
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Iltaa,

Viikolla ajaessa kuuntelin, kun olisi jokin iskari irti tai ripustus/raidetanko/pusla löysällä. Aikani tutkiessa, eli kumivasaralla takoessa paikkoja läpi minkä hartijasta lähti, löyty syyksi apukuskin etuakselin jarrusatula. Jarrunsarjan jousi oli poikki, mikä osas ääntää yllättävän paljon.

No, nyt sitten tuossa pihalla tuli osa vaihdettua. Samalla katsottua jarrut, oli hyvässä kunnossa.

Kuva

Tuulilasin vaihtoa olisi seuraavaksi, joku sankari nostatti nastan tuulilasiin. Jag-finnille siis juomaan päivätee

16.4.2025, 143 340km
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
DiltWasney
Viestit: 320
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

DiltWasney kirjoitti: To Huhti 10, 2025 8:38 am Mites näissä ingeniumeissa, onko tuohon jakoketjuun tullut päivitettyjä osia, että korjauksen jälkeen se kestäisi paremmin kuin alkuperäinen? 90-luvun V8-koneisiinhan tuli paremmat osat myöhemmin.
Itse itselleni vastaten, facelifteissä on kokonaan uusi ketjurakenne. Aiemmassa mallissa ketju on koneen takana, uudessa edessä ja sen kestävyyttä on parannettu. Jonkin nettitiedon mukaan myös vanhaan koneeseen on saatavilla uusi kestävämpi ketjusetti, jäi itselleni epäselväksi onko se tuo sama faceliftin ketju joka käy vanhaankin.
NuoriJagge
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

DiltWasney kirjoitti: Su Huhti 20, 2025 2:40 pm
DiltWasney kirjoitti: To Huhti 10, 2025 8:38 am Mites näissä ingeniumeissa, onko tuohon jakoketjuun tullut päivitettyjä osia, että korjauksen jälkeen se kestäisi paremmin kuin alkuperäinen? 90-luvun V8-koneisiinhan tuli paremmat osat myöhemmin.
Itse itselleni vastaten, facelifteissä on kokonaan uusi ketjurakenne. Aiemmassa mallissa ketju on koneen takana, uudessa edessä ja sen kestävyyttä on parannettu. Jonkin nettitiedon mukaan myös vanhaan koneeseen on saatavilla uusi kestävämpi ketjusetti, jäi itselleni epäselväksi onko se tuo sama faceliftin ketju joka käy vanhaankin.
Vanhempiin malleihin on saatavilla kestävämpi ketju, mikä itsellenikin laitettu. Noiden uusien facelift mallien ketjujen kestävyyttä on arvuuteltu vielä, mutta helpommassa paikassa vaihtamisen kannalta
Nykyinen: Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019
---
Ex: Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Vastaa Viestiin