Ruostesuojaus pohjaan

Yleinen Jaguar-keskustelu
Maaria
Viestit: 30
Liittynyt: Su Maalis 22, 2020 7:58 pm

Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja Maaria »

Kannattaako tehdä. Minulla on vm 08 S-type Saksan tuonti. Pohja on ruosteeton. Eikös näissä ole ollut ongelmana ruostuminen Suomen oloissa.
Paljonko suojaus maksaa?
S-type 2.7 D v.2006
EkoKatti
Viestit: 53
Liittynyt: To Syys 24, 2015 9:22 am
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja EkoKatti »

Ota kynnyskoteloiden suojamuovit pois ja katso miltä siellä näyttää. Lienee herkin paikka ruostumaan. Itse olen siirtänyt uusimistarvetta jynssäämällä irtoruosteet ulkopinnoilta ja sitten ruosteensyöjää. Sisälle ruiskuttanut ruostesuojaainetta (ohutta litkua kuten Dinitrol ML tai vastaava).

Hintoja saa parhaiten kysymällä ruostesuojausfirmoista. Mutta itse suojauttaisin kyllä jos hyvässä kunnossa.

Muut Jaguaristit kommentoivat varmasti lisää.

Yritin lisätä kuvan, mutta se häviää jonnekin. Kirjoita googleen S-type sill repair, niin saat idean mistä kyse.
Jaguar S-type R 2004
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Ehdottomasti kannattaa helmat tarkistuttaa ja suojata. Takapyörän kotelo helmaa vasten on ongelmapaikka ja ruostuu pahasti. Taka-apurunko on syytä pitää kunnossa. Pohjaan tulee helmojen lähelle ruostetta ja reikiä, jos suojaus puuttuu. Omani, 2002 malli, kaikki nuo korjattu pari vuotta sitten VAIKKA auto suojattiin täysin 2007.
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

^ Edelliselle kirjoittajalle. Mitenkään sormi ojossa osoittelematta ja viisastelematta. Itse olen elänyt vakaasti siinä käsityksessä, että mikäli haluaa suojauksen tehoavan pitkään, niin se täytyisi tarkastuttaa suojauksen tehneessä liikkeessä parin vuoden välein ja uusia täysisuojaus 5-7 vuoden kuluessa. Suojaan tulee ajan myötä ”reikiä” joista vesi pääsee massan ja pellin väliin ja seuraukset tiedämme kaikki. Toki mikäli olen pahasti väärässä, tai kirjoittaja on tehnyt kuten tekstini kertoo, niin mörökölli minut syököön voissa paistettuna.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Käytin juuri oman X-Typeni pohjan ruostesuojauksessa, kun autolle tuli 15v ja 300tkm mittariin. Normaalia pintaruostetta mitä ikä ja kilometrit huomioiden oli. Ne poistettiin hiekkapuhalluksella ja kaksi kerrosta eri aineita päälle. Oli hyvämaineinen Finikor-paikka.

Käytin myös harraste Volvo Amazonini samaisessa käsittelyssä. Nyt pitäisi päästä molemmilla pitkään ja kauas ruosteettomana. X-Type on käyttöautona ja ajatuksena on pitää sitä vielä vuosia, joten näin tarpeelliseksi käyttää sekin kyseisessä käsittelyssä.

Miten muut jaguaristit? Oletteko käyttäneet harraste tai käyttöpelejä ruosteenesto käsittelyssä? Suomen oloissa itse näen sen hyvinkin tarpeellisena. Todennäköisesti tulen myös tulevaisuudessa käyttämään autoja ruosteenestossa.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Dinotaurus
Viestit: 9
Liittynyt: La Loka 15, 2016 10:12 pm
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja Dinotaurus »

Molemmat autot on tullut suojattua ja asianmukainen käsittely on noin kiloeuron luokkaa / auto. Kesäauton osalta suojaaja totesi, ettei uusimiselle ole tarvetta. Käyttöauton osalta suositus oli täydentää suojausta 3 vuoden välein.
XK8 Coupe mv 2004
XF Sportbrake 3,0 TDS mv 2014
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ruostesuojaus pohjaan

Viesti Kirjoittaja Major »

Käytin X-typeä uutena suojauksessa aikoinaan, ja vielä 2x uudelleen ennen kuin 10 vuoden jälkeen vaihtuin XJ:n. Hyvin pysyi kunnossa, eikä ruostetta löytynyt tarkastuksessa viimeisellä suojauskerralla. Ainut mikä hapettui oli takaikkunoiden listat. Taisivat olla sisältä alumiiniä ja suolaveden kanssa muodostui galvaanien pari runkoon joka sitten syövytti alumiinin pulveriksi. XJ oli 9 vuotia sen hakkiessa, vein saman tien suojaukseen. Tosin vaan apurungot, jotka olivat ihan ruskeat suojattiin, kun auto tuli minulle. Alumiininen runkohan ei ruostesuojausta kaipaa, eihän?
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Vastaa Viestiin