X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Yleinen Jaguar-keskustelu
EDI-73
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 11:52 am

X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja EDI-73 »

Heippa kaikille !

10-vuoden tauon jälkeen, olisi aika hankkia Jaguaari taas taloon 8)
Aikaisemmin oli S-Type 3.0 V6 bensa -99. Oli ostettaessa vain 55tkm ajettu ja ei tarvinnut välittää helmojen ruosteista sen enempää kuin takakelkan kunnosta.
10-vuotta on tainnut tehdä tehtävänsä. Muutamia S-Typejä olen tsekannut ja aika lahoja ovat olleet helmojen osalta, (yhdestä yksilöstä jopa sormi meni läpi) vaikka oli viikko sitten katsastettu :shock: !
Olenkin päätynyt hankkimaaan neliveto X-Typen, 2,5-3.0 V6 bensakoneella. Aikani X-Type mallia tutkiessa käsitin, että viskokytkimellä varustettu jakolaatikko on se huonompi vaihtoehto.
Tämän hetkinen tarjonta on kuitenkin enimmäkseen 2001-2003 mallia, joissa on se "visko". Pari 2004-malliakin olisi kaupan, mutta auton runkonumeron perusteella nekin ovat mallia 2003.
Yhden yksilön jakolaatikon version tarkistin jopa valmistajalta ja "viskohan" se oli vaikka PITI olla mallia 2004.

Nyt kysynkin teiltä viisaammilta, että onko tuo viskokytkimellä oleva jakolaatikko OIKEASTI niin huono, ettei sellaisen auton hankinta kannata?
Yhdeltä varmalta ammatilaiselta kysyin ja vastaus oli että "ongelmia on ollut".

Kyseisessä autossa mitä harkitsen ostaa, on se "viskokytkin" ja lisäksi myös DSC. Pienentääkö tuo DSC yhtään tuohon jakolaatikkoon kohdistuvaa mekaanista rasitusta, minkä tuo viskokytkin aiheuttaa?

Vetosuhdehan on tuossa X-Typessä, 40% eteen ja 60% taakse. Vetääkö kaikki pyörät jatkuvasti koko ajan, vai onko auto takavetoinen kunnes sutii ja etupyörät tulevat sitten mukaan?

Minulla on mahdollisuus saada ostovaiheessa auto nosturille. Jos kaikki renkaat ovat ilmassa, niin voiko jakolaatikon kuntoa mitenkään "testata"? eli esim pitäisikkö kaikkien renkaiden pyöriä kun kaasutetaan?

Ja tässä viimeinen kysymys. Onko X-Typeissä sama takakelkan ruostumisongelma kuin S-Typessä?

Kiitos etukäteen kommenteista.

Terveisin
Marko
Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive vm -03, Automatic.
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja Major »

X-Typessä oli 2003 saakka viskolukko joka jäi pois 2004 luistoneston tullessa vakioksi. Sain omani 2003 joulukuussa ja oli 2004 speksein mutta kun en ollut tilannut lisävarusteista luistonestoa niin autossa ei ollut minkäänlaista "lukitusta" eli voima karkasi yhdestä pyörästä liukkaalla/ristiriipunnasta. Viskokytkintä ei siis X-Typessä ole ollut vaan keskustasauspyörästöllä toteutettu jatkuva 4-veto eli kaikki pyörät saa voimaa. Alkupään voimansiirroissa oli jotain häikkää mutten muista oliko kyse viskolukosta vai jostain muusta.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja pta »

Kun saat auton ylös tutki ja koputtele helmapellit huolellisesti . Ehjän näköisetkin voivat olla pahasti ruosteessa. Olen myös nähnyt juuri leimattuja joissa helmat aivan ruosteessa . Toivottavasti löydät hyvän yksilön .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Jaggexe
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2016 1:35 pm

Re: X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja Jaggexe »

Minulla oli X-type 2,5 V6 AWD vuosimallia 2005. (tyyppi?) -vikoja:
- keskustasaupyörästö äänsi (jurisi) pakkasella n. 40-60kmh vaudissa. Piti vaihtaa koko jakolaatikko
- Ilmastointi ei puhaltanut lämmintä jaloille. Läppäakseli poikki. Vaihdettiin koko ilmastointi koppa. Iso työ kojelaudan purkuineen
- takaluukku ruosteinen rekisterin tienoilta. En tehnyt mitään kun oli päällepäin siisti. Huomasin kun yritin kiinnittää rekisteriä paremmin. Ei saanut ruuvia tarttumaan kun pelti oli ihan paperia.

Nämä nyt ainakin tarkistaisin.

Muuten oli kyllä mieluisin auto mitä ikinään on ollut.... Tytär muistelee vieläkin..
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: X-Type 3.0 V6 hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Moro

Mulla oli 2005 farkku 2,5 viimeksi(kolme kaikenkaikkiaan).
Vikalista viimeisessä:
-Termostaatin runko-osa meni rikki(muovia) kone lämpes emännällä pari kertaa ja siitä sitten kylkiäisenä rupes kannentiiviste vuotamahan paineet jäähdytysjärjestelmän puolelle. Kannentiivisteiden ja pulttien vaihto(+ kannen oikaisu).
-Turbiinirupes lyömähän yli, sen rempp oli jotain 1500e paikkeilla(Hollannis kävi)
-Kuskin penkin takakorkeuden säädön muoviratas oli antautunut(pronssinen tuli hommattua mutten keriinny/saanu aikaaseksi vaihdettua
-Etujousituksen jousi poikki(ja mistää ei tahtonu löytyä), no virosta koko etutolpat.
Sain 247.000km kunnes vaihdoin kesällä XF:ään----nyt sitten tapellahan eri ongelmien kans :lol:

T: Rojalisti Nokialta
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Vastaa Viestiin