Jaggekuumeilua
Re: Jaggekuumeilua
Siis slm päädyssä on antennijohdolle paikka ja siihen tulee antennijohto nimeomaan kakea varten. Rammarista johdon irroittamalla ei kyl pitäs mennä kaket pimeeksi. Kuullostaa hassulta Mut pääsia on et toimii taas.
XJR -00.
Re: Jaggekuumeilua
No niinpä tietenkin. Kahdella painalluksella tosiaan tulee pidempi vilkkujen väläytys. Sitten kun huidoin viivottimella avoimesta ikkunasta sisään niin hätävilkut menivät päälle. Eli hälärin sireeni on rikki, revitty mäkeen tai disabloitu -- loppujen lopuksi minulle aivan sama. Kiitokset neuvoista!Kopi kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 9:42 pm Jep, tutkat on B-pilarissa. Muistelen, että kaken ekalla painalluksella tutkat eivät mene päälle ja koira/sisätilan lämppäri voi olla sisällä/päällä. Toisella painalluksella tutkat menevät päälle. Tosiaankin pelkällä sisälämppärillä (sen lämmittämällä ilmalla) tutkat aktivoituu, nimimerkki kokemusta on (siis jos on 2:lla painalluksella lukittu).
Jos et usko, niin tuota on helppo testata, jätä joku ikkuna auki ja lukitse 1 tai 2:lla painalluksella ja huido ikkunasta kättä sisällä. Tai käytä sitä koiraa apuna!
Köpi
Re: Jaggekuumeilua
Vähämpä sillä grammarin antennilla on yhteyttä kakeen. Antenni nyt nypätty irti ja kake silti jatkaa toimintaansa. Väärä hälytys varmaan siitä kun olen säätänyt takakontin lukitus auki. Silloin ei keskuslukko lukitse.
Starttausaika oli hiukan pidentynyt. Tallissa joskus vieno bensankäry. Eikös vaan ole vasemman takatassun vieressä lattialla lätäkkö. Bensansuodattimen ulostulonipasta tippasi. Filsu oli aika kiiltävä, tuskin kovin kauaa siellä ollut. Kiristin liitintä ja tippaaminen loppui. Polttoainetalous luultavasti koheni myös.
Näemmä ilman kahta autoa ei jälkikasvun kärräämisten takia pärjää, joten Jagge sai talvirenkaat. Samalla herkistelin etujarrusatulat ja rasvasin palojen taustat. Joskus kuuluu silti pieni kitinä, varmaan sitten takaa. Tuntuma hiukan epätasaisesti ottavista jarruista katosi. Pyöränmuttereista useita aluslevyjä kadoksissa. Sävelsin uusia prikkoja jottei pultinreuna kalva vannetta. Pitää tilata kevääksi uusi pulttisarja.
Koska oli tylsää ja tekemisen puute niin tilasin ebaystä kromirinkulat mittareiden ja kellon ympärille. Mielestäni näyttää paremmalta. Jotta kiiltävyyden tasapaino säilyisi, mietin että B-pilarin leveän kromatun pystylinjan voisi häivyttää mustalla chrome delete teipillä. Ikkuna-aukon ylä- ja alalinja saa jäädä kromille.
Starttausaika oli hiukan pidentynyt. Tallissa joskus vieno bensankäry. Eikös vaan ole vasemman takatassun vieressä lattialla lätäkkö. Bensansuodattimen ulostulonipasta tippasi. Filsu oli aika kiiltävä, tuskin kovin kauaa siellä ollut. Kiristin liitintä ja tippaaminen loppui. Polttoainetalous luultavasti koheni myös.
Näemmä ilman kahta autoa ei jälkikasvun kärräämisten takia pärjää, joten Jagge sai talvirenkaat. Samalla herkistelin etujarrusatulat ja rasvasin palojen taustat. Joskus kuuluu silti pieni kitinä, varmaan sitten takaa. Tuntuma hiukan epätasaisesti ottavista jarruista katosi. Pyöränmuttereista useita aluslevyjä kadoksissa. Sävelsin uusia prikkoja jottei pultinreuna kalva vannetta. Pitää tilata kevääksi uusi pulttisarja.
Koska oli tylsää ja tekemisen puute niin tilasin ebaystä kromirinkulat mittareiden ja kellon ympärille. Mielestäni näyttää paremmalta. Jotta kiiltävyyden tasapaino säilyisi, mietin että B-pilarin leveän kromatun pystylinjan voisi häivyttää mustalla chrome delete teipillä. Ikkuna-aukon ylä- ja alalinja saa jäädä kromille.
Re: Jaggekuumeilua
Bensasudin liittimissä on o-renkaat. Niitä en ainakaan ite ole huomannut tulevan suomesta ostettavissa suodattimissa. Ne oli vielä jotain epämääräisempää kokoa.
Mutterit hain ite jagfinniltä. Vanhat ovat ehjät mitä nyt tarttuvat hylsyyn. Jätin ne varamutteriksi. Ne joutaa jos tarviit.
Mutterit hain ite jagfinniltä. Vanhat ovat ehjät mitä nyt tarttuvat hylsyyn. Jätin ne varamutteriksi. Ne joutaa jos tarviit.
XJR -00.
Re: Jaggekuumeilua
Filsussa tosiaan oli o-rengas, joka oli riekaleina. Laitoin ehjän tilalle kun about saman kokoinen sattui löytymään hyllystä. Inkontinenssi parani.
Kiiltävä chrome delete-teippi saapui, ja päätyi kuskin puolen ovien kromireunuksien ja B-pilarin kromauksien päälle. Paljon linjakkaampi sivuprofiili kun ovien alareunan sekä kattolinjan vaakasuoria kromilinjoja ei ole pilaamassa kämmenen levyinen pystylinja. Hanttarin puolelle voisi sitten tehdä saman mutta kunnolla. Ostamani raina oli liian kapeaa, pitää kuskin puolen B-tolppakin tehdä kunnolla uusiksi.
Motarilla -15 asteen pakkasessa lämpö juuri ja juuri riittää. Paikallaan seistessä tulee kuuma. Tämä toimivalla kiertovesipumpulla, vaihtoventtiilin töpseli irti kytkettynä ja asetuksella HI. Mun teoria on että raitisilmaläppä ei mene kunnolla kiinni. Diagnostiikan mielestä mitään läppävikaa ei ole. Läpästä kuulemma hapertuu ne tiivistevaahdot ajan kanssa irti. Se selittäisi senkin miksi kesähelteillä ilmastointi juuri ja juuri riittää. Pitää joskus ujuttaa tirkistelykameran letku jostain kanavasta lämppäriin sisään. Autossa ei ole raitisilmasuodatinta, joten kennosto saattaa olla melko jännittävässä kuosissa. Mutta huvikseen tuota ei viitsisi purkaa.
Raitisilmasuodatin pitäisi oikeastaan lisätä. Nykyään moneen autoon saa aftermarket filsuja joissa on myös aktiivihiilikuorrutus. Filsun paikka on melko huvittava. Asennus vaatii kehyksen, joka pitää jostain taikoa. Tuolla askarrellessa tarkistin samalla tuon tuulilasin etukaukalon pohjasauman, jolla on taipumus ajan kanssa alkaa vuotamaan ja ruostumaan. Kaukalon pohja on täysin ruosteeton. Ruikin pinnoille ja pohjasaumaan kotelosuojaa.
Rospuuttokeleillä kissa on loikoillut lämpimässä tallissa. Sinne se on kotiutunut niin hyvin ettei se halunnut liikahtaakaan. Välitön syy oli +4V akkujännite. Vaihde oli jäänyt N-asentoon koska tönin autoa eestaas kun jotain turasin tallin ovien kanssa. Ilmeisesti kissa ei tällöin saa enää unen päästä kiinni, joka purkaa akun. Vaihde P-asennossa lepovirrankulutus putoaa kotvasen kuluttua 30mA:han niinkuin pitääkin. Ylläpitolaturi ei saanut akkua ladattua lainkaan, oikea laturi ainakin on yön aikana saanut jotain aikaan.
Vasen etupyörän laakeri mouruaa toisinaan peruutettaessa surumielisesti. Tämä siis ilman että rattia vääntää, joten mölinä ei todnäk lähde tehostimesta. Oikea on juuri vaihdettu, joten tasaiseksi on kestoiät mitoitettu. Laakeri odottaa noutajaansa postissa. Ja taas tarvitaan prässiä ja erikoistyökaluja.
Kiiltävä chrome delete-teippi saapui, ja päätyi kuskin puolen ovien kromireunuksien ja B-pilarin kromauksien päälle. Paljon linjakkaampi sivuprofiili kun ovien alareunan sekä kattolinjan vaakasuoria kromilinjoja ei ole pilaamassa kämmenen levyinen pystylinja. Hanttarin puolelle voisi sitten tehdä saman mutta kunnolla. Ostamani raina oli liian kapeaa, pitää kuskin puolen B-tolppakin tehdä kunnolla uusiksi.
Motarilla -15 asteen pakkasessa lämpö juuri ja juuri riittää. Paikallaan seistessä tulee kuuma. Tämä toimivalla kiertovesipumpulla, vaihtoventtiilin töpseli irti kytkettynä ja asetuksella HI. Mun teoria on että raitisilmaläppä ei mene kunnolla kiinni. Diagnostiikan mielestä mitään läppävikaa ei ole. Läpästä kuulemma hapertuu ne tiivistevaahdot ajan kanssa irti. Se selittäisi senkin miksi kesähelteillä ilmastointi juuri ja juuri riittää. Pitää joskus ujuttaa tirkistelykameran letku jostain kanavasta lämppäriin sisään. Autossa ei ole raitisilmasuodatinta, joten kennosto saattaa olla melko jännittävässä kuosissa. Mutta huvikseen tuota ei viitsisi purkaa.
Raitisilmasuodatin pitäisi oikeastaan lisätä. Nykyään moneen autoon saa aftermarket filsuja joissa on myös aktiivihiilikuorrutus. Filsun paikka on melko huvittava. Asennus vaatii kehyksen, joka pitää jostain taikoa. Tuolla askarrellessa tarkistin samalla tuon tuulilasin etukaukalon pohjasauman, jolla on taipumus ajan kanssa alkaa vuotamaan ja ruostumaan. Kaukalon pohja on täysin ruosteeton. Ruikin pinnoille ja pohjasaumaan kotelosuojaa.
Rospuuttokeleillä kissa on loikoillut lämpimässä tallissa. Sinne se on kotiutunut niin hyvin ettei se halunnut liikahtaakaan. Välitön syy oli +4V akkujännite. Vaihde oli jäänyt N-asentoon koska tönin autoa eestaas kun jotain turasin tallin ovien kanssa. Ilmeisesti kissa ei tällöin saa enää unen päästä kiinni, joka purkaa akun. Vaihde P-asennossa lepovirrankulutus putoaa kotvasen kuluttua 30mA:han niinkuin pitääkin. Ylläpitolaturi ei saanut akkua ladattua lainkaan, oikea laturi ainakin on yön aikana saanut jotain aikaan.
Vasen etupyörän laakeri mouruaa toisinaan peruutettaessa surumielisesti. Tämä siis ilman että rattia vääntää, joten mölinä ei todnäk lähde tehostimesta. Oikea on juuri vaihdettu, joten tasaiseksi on kestoiät mitoitettu. Laakeri odottaa noutajaansa postissa. Ja taas tarvitaan prässiä ja erikoistyökaluja.
Re: Jaggekuumeilua
Se äänieristevaahvomuovin irtoaminen on ilmeisesti joo ongelma mutta se mun ymmärtääkseni vaan oireileen niin että se eksyy sinne lämppärin moottorin oravanpyörään ja alkaa jyristämään sitäkautta yms. Sisäkiertoläppiä on kaksi kuten puhallinmoottoreitakin.
En muista yhtään kumminpäin se vesiventtiili toimii? Jännitteelläkö se vaihtaa virtaus-suuntaa ohi kennon? Mä muistelisin vaan että se HI asennolla pitää jännitettä venttiilissä kokoajan päällä.
Raittaria mietin itsekkin. Mutta niiden(2kpl) vaihto sinne tuulilasialus koteloon joka syksy alkaisi itteä ainakin ottamaan kuulaan.
Älylaturit eivät alakkaan lataamaan mitään jos eivät havaitse edes lähelle nimellisjännitettä johdoissaan. Neljään volttiin asti kyykytetty lyijyakku on elokuun lopussa.
En muista yhtään kumminpäin se vesiventtiili toimii? Jännitteelläkö se vaihtaa virtaus-suuntaa ohi kennon? Mä muistelisin vaan että se HI asennolla pitää jännitettä venttiilissä kokoajan päällä.
Raittaria mietin itsekkin. Mutta niiden(2kpl) vaihto sinne tuulilasialus koteloon joka syksy alkaisi itteä ainakin ottamaan kuulaan.
Älylaturit eivät alakkaan lataamaan mitään jos eivät havaitse edes lähelle nimellisjännitettä johdoissaan. Neljään volttiin asti kyykytetty lyijyakku on elokuun lopussa.
XJR -00.
Re: Jaggekuumeilua
Tämän viestiketjun inspiroiman hieman omia kokemuksia. Ostin joulukuussa itselle XJ6 4.0 X300 mallin. Itseä on aina Jaguarit kiehtoneet ja nyt pitkäaikainen unelma pääsi toteutumaan. Aikasempaa kokemusta Jaguareista on ainoastaan S-typen muodossa. Kuitenkin X300 malli on aina ollut se oma suosikki.
Yksilö jonka päädyin ostamaan oli houkuttelevan hintainen ja vieläpä tuolla isommalla 4.0 koneella jonka halusin. Alle 10k ei oikeastaan ollut siinä markkinatilanteessa yhtäkään toista 4.0 vaparia ollut. Auto on ruosteeton Japanin tuonti vasemman puoleisella ohjauksella joka on ollut yhdellä omistajalle Suomessa 10v. Auton historia ja huollot oli asiallisesti merkattu ylös jopa kulutusta ja tankkausta myöten.
Auto on kuitenkin kaukana täydellisestä. Ensimmäisen kuukauden aika auton laittoon on mennyt 1800€ ja kerran jättänyt välillekin.
Tämä on tietenkin hieman itseä ärsyttänyt vaikka rahan menoa oli odotettavissa. Omasta mielestä edullinen ostohinta (3k) toki kompensoi tätä.
Perus nesteiden vaihtojen lisäksi autoon on nyt vaihatettu perä joka tuli maksamaan 1100€ osineen ja töineen. Moniurahihnan kiristimen laakeri petti ja tämän laitto tuli maksamaan 170€ (pakko oli viedä pajalle). Loppuraha on mennyt osiin jotka ovat vielä matkalla kampiakselin hihnapyörä näistä kallein. Tähän mennessä auto on tullut maksamaan 4800€
Vielä olisi laitettavaa ainakin:
Tuulilasi
Etupyörän laakerit
Ajoittain ilmaantuva vajaakäynti
Kardaanin tukilaakeri ja tasapainotus
Nelipyöräsuuntaus
Paljon kosmeettista laittoa mm. puskurien maalaus, uusi lokasuoja.
Auto on myös joskus elämänsä aika myös ylimaalattu mustaksi (alkuperäinen väri on brittivihreä) eli museoon ei saa 4v päästä ellei maalaa koko autoa.
Olisi mielenkiintoista kuulla mietteitä olenko lähtenyt ihan kohtuullisella aihiolla liikkelle jonka ansaitsee tulla elvytetyksi vai olenko upottanut 4k arvoiseen autoon aivan liian paljon rahaa? Auto tulee maksamaan kunnostettuna noin 6k (pois lukien koko auton maalaus joka ei ole suunitelmissa). Myös yllätyksiä voi vielä ilmetä.
Yksilö jonka päädyin ostamaan oli houkuttelevan hintainen ja vieläpä tuolla isommalla 4.0 koneella jonka halusin. Alle 10k ei oikeastaan ollut siinä markkinatilanteessa yhtäkään toista 4.0 vaparia ollut. Auto on ruosteeton Japanin tuonti vasemman puoleisella ohjauksella joka on ollut yhdellä omistajalle Suomessa 10v. Auton historia ja huollot oli asiallisesti merkattu ylös jopa kulutusta ja tankkausta myöten.
Auto on kuitenkin kaukana täydellisestä. Ensimmäisen kuukauden aika auton laittoon on mennyt 1800€ ja kerran jättänyt välillekin.
Tämä on tietenkin hieman itseä ärsyttänyt vaikka rahan menoa oli odotettavissa. Omasta mielestä edullinen ostohinta (3k) toki kompensoi tätä.
Perus nesteiden vaihtojen lisäksi autoon on nyt vaihatettu perä joka tuli maksamaan 1100€ osineen ja töineen. Moniurahihnan kiristimen laakeri petti ja tämän laitto tuli maksamaan 170€ (pakko oli viedä pajalle). Loppuraha on mennyt osiin jotka ovat vielä matkalla kampiakselin hihnapyörä näistä kallein. Tähän mennessä auto on tullut maksamaan 4800€
Vielä olisi laitettavaa ainakin:
Tuulilasi
Etupyörän laakerit
Ajoittain ilmaantuva vajaakäynti
Kardaanin tukilaakeri ja tasapainotus
Nelipyöräsuuntaus
Paljon kosmeettista laittoa mm. puskurien maalaus, uusi lokasuoja.
Auto on myös joskus elämänsä aika myös ylimaalattu mustaksi (alkuperäinen väri on brittivihreä) eli museoon ei saa 4v päästä ellei maalaa koko autoa.
Olisi mielenkiintoista kuulla mietteitä olenko lähtenyt ihan kohtuullisella aihiolla liikkelle jonka ansaitsee tulla elvytetyksi vai olenko upottanut 4k arvoiseen autoon aivan liian paljon rahaa? Auto tulee maksamaan kunnostettuna noin 6k (pois lukien koko auton maalaus joka ei ole suunitelmissa). Myös yllätyksiä voi vielä ilmetä.
- Eugene V. Craddock
- Viestit: 147
- Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
- Paikkakunta: Mariefors
Re: Jaggekuumeilua
Mixulle voin lohdutukseksi todeta, että jos ja kun vaihtoehdot ovat n. 10k ns. valmis auto tai 3k maksava projekti johon uoppoaa 7k laittoihin, niin ainakin kun ostit projektin, niin tiedät tarkasti mitä autoon on tehty ja miten... eikä se 10k "valmis auto" välttämättä olisi täysin laittovapaa ollut.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Re: Jaggekuumeilua
Juurikin näin. Turha näitä on murehtia jos ei tule hankituksi jotain pommia joka on jo alkanut pullistumaan.Eugene V. Craddock kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 8:00 pm Mixulle voin lohdutukseksi todeta, että jos ja kun vaihtoehdot ovat n. 10k ns. valmis auto tai 3k maksava projekti johon uoppoaa 7k laittoihin, niin ainakin kun ostit projektin, niin tiedät tarkasti mitä autoon on tehty ja miten... eikä se 10k "valmis auto" välttämättä olisi täysin laittovapaa ollut.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Re: Jaggekuumeilua
Kiitos lohduttavista sanoista. Itsellä tosiaan ei aikaisemmin ole ollut autoa johon olisi mennyt kovinkaan suuria määriä rahaa laittoon, eli kai se on tottumuksen puute. Toki nämä yksilöt ovat olleet lähinnä käyttöautoja ja huomattavasti tuoreempia.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Jaggekuumeilua
Itselleni loppupelissä kalleimmaksi tullut Jagge maksoi ostettaessa 13000 ja ostin sen sillä idealla että se on "kunnossa eikä sitä tarvitse heti paljoa laittaa". Tonneja siihen paloi jo ekana vuonna, joten käytetyissä autoissa voi tulla aina yllätyksiä. Kun lähtöhinta on matala, ei ainakaan pala rahat "kahteen kertaan".
Onhan totta että käytetty top-3 yleisintä merkkiä tulee paljon halvemmaksi kuin mikään käytetty "luxus" merkki. Parilla tutulla on vanhat S- ja CL-Mersut ja kyllä heillä palaa rahaa ihan solkenaan. Itse vertaan sitä siihen että jos liisaisi uuden auton niin olisi tasainen kk-kulu. Näissä vanhemmissa taas joutuu vastaavasti pistämään omaa "liisi-rahaa" säästötilille eri tilanteiden varalta. Auto voi toimia vuoden ilman ongelmia ja sitten yhtäkkiä siihen tarvitaan joku tonnin tai kahdenkin korjaus.
Seuraan aika tarkkaan nettiautossa olevia jag-ilmoituksia, eikä ole lainkaan harvinaista nähdä jotain tämän kaltaista että vajaat 160 tkm ajetussa on jouduttu tekemään "noin 8000e remontti": https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/12134859
En toki sano että se erityisen yleistäkään olisi, ja tuosta osa on jakopäähuolto, mutta kuvaa kuitenkin sitä epävarmuutta mihin kätensä laittaa kun ostaa vanhan luksusauton.
PS. Mixu laita ihmeessä oma "päiväkirja-ketju" autostasi johon päivittelet tapahtumia ja kulunkeja tulevaisuudessa. Ainakin itselleni on erityisen kiintoisaa kuulla todellisia käyttäjäkokemuksia pitkältä ajalta.
Onhan totta että käytetty top-3 yleisintä merkkiä tulee paljon halvemmaksi kuin mikään käytetty "luxus" merkki. Parilla tutulla on vanhat S- ja CL-Mersut ja kyllä heillä palaa rahaa ihan solkenaan. Itse vertaan sitä siihen että jos liisaisi uuden auton niin olisi tasainen kk-kulu. Näissä vanhemmissa taas joutuu vastaavasti pistämään omaa "liisi-rahaa" säästötilille eri tilanteiden varalta. Auto voi toimia vuoden ilman ongelmia ja sitten yhtäkkiä siihen tarvitaan joku tonnin tai kahdenkin korjaus.
Seuraan aika tarkkaan nettiautossa olevia jag-ilmoituksia, eikä ole lainkaan harvinaista nähdä jotain tämän kaltaista että vajaat 160 tkm ajetussa on jouduttu tekemään "noin 8000e remontti": https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/12134859
En toki sano että se erityisen yleistäkään olisi, ja tuosta osa on jakopäähuolto, mutta kuvaa kuitenkin sitä epävarmuutta mihin kätensä laittaa kun ostaa vanhan luksusauton.
PS. Mixu laita ihmeessä oma "päiväkirja-ketju" autostasi johon päivittelet tapahtumia ja kulunkeja tulevaisuudessa. Ainakin itselleni on erityisen kiintoisaa kuulla todellisia käyttäjäkokemuksia pitkältä ajalta.
Re: Jaggekuumeilua
Kiitos DiltWasney:lle päiväkirja ideasta. Tuli sellainen nyt julkaistua ja tulen varmasti päivittelemään jatkossakin. Kuvia yms mielenkiintoista auton historiasta tulossa myöhemmin.
Re: Jaggekuumeilua
Tervetuloa kerhoon.
Kulujen suhteen olen itse miettinyt asiaa seuraavasti. Mielestäni harrasteautoiluun menevä raha on kuin vaikka golffaamiseen menevä raha. Kyse on siitä mitä sillä saa. Jos jotain lantteja saa takaisin niin se on vain plussaa
Vertailun vuoksi tämä XJ on vienyt aikaa, rahaa ja huomiota enemmän kuin kaksi edellistä harrastetta (samanvuotiset E39 BMW ja S500 mersu) yhteensä. Toistaiseksi on ollut sen arvoista. Kop kop.
Tosin tällä viikolla kissa melkein jäi marketin pihaan köllöttelemään, starttasi muttei jaksanut pysyä käynnissä. Kymmenisen minuuttia kun venasi niin jälleen meno maittoi. OBD pulikasta katsoin että akkujännite 11.2V ja intake air temp 23 astetta vaikka ulkona -5. Akku nyt uusittu, ja intake air temp kyllä laskee. Ilmeisesti anturi on maffissa jota moottori lämmittää. Ehkä se selittää 23 asteen, hiukan kyllä epäilyttää. Tai sitten bensapumpulla on käynnistysvaikeuksia.
Kulujen suhteen olen itse miettinyt asiaa seuraavasti. Mielestäni harrasteautoiluun menevä raha on kuin vaikka golffaamiseen menevä raha. Kyse on siitä mitä sillä saa. Jos jotain lantteja saa takaisin niin se on vain plussaa
Vertailun vuoksi tämä XJ on vienyt aikaa, rahaa ja huomiota enemmän kuin kaksi edellistä harrastetta (samanvuotiset E39 BMW ja S500 mersu) yhteensä. Toistaiseksi on ollut sen arvoista. Kop kop.
Tosin tällä viikolla kissa melkein jäi marketin pihaan köllöttelemään, starttasi muttei jaksanut pysyä käynnissä. Kymmenisen minuuttia kun venasi niin jälleen meno maittoi. OBD pulikasta katsoin että akkujännite 11.2V ja intake air temp 23 astetta vaikka ulkona -5. Akku nyt uusittu, ja intake air temp kyllä laskee. Ilmeisesti anturi on maffissa jota moottori lämmittää. Ehkä se selittää 23 asteen, hiukan kyllä epäilyttää. Tai sitten bensapumpulla on käynnistysvaikeuksia.
Re: Jaggekuumeilua
Imulämpötunnistin on maffissa. Ajon jälkeen seisottuaan se näyttää helposti selkeästi kuumempaa. Etenkin kesällä.
XJR -00.
Re: Jaggekuumeilua
Jep, luulen kanssa että tuo imuilman lämpötila ei ole se pääasiallinen problematiikka. Varsinkin tän päivän jälkeen.
Eilen kun ajoin kissan talliin niin ruutuun pimahti REDUCED PERFORMANCE, ja tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi. Vikakoodi 353, eli apparin puolen 3. sylinterin puola pois pelistä. Vaihdoin puolan viereiseen sylinteriin, ja vika seurasi eli koodiksi vaihtuu 352. Ei kun Karaasilta uusi puola. Vikakoodit katoavat, ajan auton ulos. Ei kun REDUCED PERFORMANCE ja hiukan epätasainen tyhjäkäynti. Varmistin että tosiaan vaihdoin sen puolan enkä vain laittanut vanhaa takaisin. Pistin uuden puolan kokeeksi ykköspytylle.
...sittempä ei starttaa lainkaan. Sama homma kuin pari kertaa aiemminkin. Fuel rail venttiiliä kun varovasti painaa niin ei suihkua yhtään mitään. Paineet vaikuttavat olevan nollassa. Eli joko kissa ei suuressa viisaudessaan katso parhaaksi käynnistää bensapumppua, rele on viallinen, johto pumpulle katkennut tai sitten itse bensapumpulla on parempaakin tekemistä.
Ymmärtääkseni bensapumppu ei ole turvallisuussyistä päällä paitsi kun auto on käynnissä. Startatessa kierrosluku ei kuitenkaan OBD bluetooth mokkulan mukaan pysy nollassa, eli ilmeisesti kampiakselin asentotunnistin ei ole lomilla. Jostain syystä mittariston rundimittari joskus hiukan heilahtaa, joskus ei.
Bensapumpun rele vaihtoon, ei vaikutusta. Releen käämille tulee yleismittarilla 12V, mutta rele ei vedä. Käämin maa tuleekin näemmä ECM:ltä. Ehkä rele vetää vasta käynnistettäessä, tai hetken aikaa kun virrat on laitettu päälle.
Releen kontakteista löytyy oikeanpuolimmaisesta +12V niinkuin pitääkin. Vasemmanpuolisen kontaktin pitäisi siis mennä pumpulle. Bensatankin päällä on valkoinen liitin, jossa musta joka menee maahan, sekä ruskea-vihreä joka menee tuohon releen kontaktinastaan. Pumpun sisäinen resistanssi on ääretön, joka viittaa siihen että vika on pumpun liittimestä alaspäin. Kytkin varoiksi vielä pumpulle sulakkeen kautta akkujännitteen. Mitään ei kuulu eikä virtaa kulje -> bensapumppu ei pyöri. Ainakaan kytkentäkaavion mukaan tuon liittimen ja itse pumpun välissä ei ole mitään mikä estäisi pumpun pyörimisen silloin kun sille käsin jakaa +12V.
Aiemmin tämä vika on "korjautunut" itsestään. Ajossa en ole huomannut mitään ongelmia. Saas nähdä miten nyt käy.
Vikakoodi P1646 tuolla kummittelee, kun tämä ei ole ahdettu niin se viitannee siihen että oikeanpuolimmaisen ylemmän lambdasensorin lämmityslanka on poikki. Se mitä kaikkea koodeja tuo "Car Scanner" iOS appi jättää kertomatta on sitten oma arvoituksensa.
Eilen kun ajoin kissan talliin niin ruutuun pimahti REDUCED PERFORMANCE, ja tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi. Vikakoodi 353, eli apparin puolen 3. sylinterin puola pois pelistä. Vaihdoin puolan viereiseen sylinteriin, ja vika seurasi eli koodiksi vaihtuu 352. Ei kun Karaasilta uusi puola. Vikakoodit katoavat, ajan auton ulos. Ei kun REDUCED PERFORMANCE ja hiukan epätasainen tyhjäkäynti. Varmistin että tosiaan vaihdoin sen puolan enkä vain laittanut vanhaa takaisin. Pistin uuden puolan kokeeksi ykköspytylle.
...sittempä ei starttaa lainkaan. Sama homma kuin pari kertaa aiemminkin. Fuel rail venttiiliä kun varovasti painaa niin ei suihkua yhtään mitään. Paineet vaikuttavat olevan nollassa. Eli joko kissa ei suuressa viisaudessaan katso parhaaksi käynnistää bensapumppua, rele on viallinen, johto pumpulle katkennut tai sitten itse bensapumpulla on parempaakin tekemistä.
Ymmärtääkseni bensapumppu ei ole turvallisuussyistä päällä paitsi kun auto on käynnissä. Startatessa kierrosluku ei kuitenkaan OBD bluetooth mokkulan mukaan pysy nollassa, eli ilmeisesti kampiakselin asentotunnistin ei ole lomilla. Jostain syystä mittariston rundimittari joskus hiukan heilahtaa, joskus ei.
Bensapumpun rele vaihtoon, ei vaikutusta. Releen käämille tulee yleismittarilla 12V, mutta rele ei vedä. Käämin maa tuleekin näemmä ECM:ltä. Ehkä rele vetää vasta käynnistettäessä, tai hetken aikaa kun virrat on laitettu päälle.
Releen kontakteista löytyy oikeanpuolimmaisesta +12V niinkuin pitääkin. Vasemmanpuolisen kontaktin pitäisi siis mennä pumpulle. Bensatankin päällä on valkoinen liitin, jossa musta joka menee maahan, sekä ruskea-vihreä joka menee tuohon releen kontaktinastaan. Pumpun sisäinen resistanssi on ääretön, joka viittaa siihen että vika on pumpun liittimestä alaspäin. Kytkin varoiksi vielä pumpulle sulakkeen kautta akkujännitteen. Mitään ei kuulu eikä virtaa kulje -> bensapumppu ei pyöri. Ainakaan kytkentäkaavion mukaan tuon liittimen ja itse pumpun välissä ei ole mitään mikä estäisi pumpun pyörimisen silloin kun sille käsin jakaa +12V.
Aiemmin tämä vika on "korjautunut" itsestään. Ajossa en ole huomannut mitään ongelmia. Saas nähdä miten nyt käy.
Vikakoodi P1646 tuolla kummittelee, kun tämä ei ole ahdettu niin se viitannee siihen että oikeanpuolimmaisen ylemmän lambdasensorin lämmityslanka on poikki. Se mitä kaikkea koodeja tuo "Car Scanner" iOS appi jättää kertomatta on sitten oma arvoituksensa.
Re: Jaggekuumeilua
Pumppu vaihdettu eikä ainakaan testikäynnistyksellä tullut puolarutinoita. Kop kop.
Tähän hätään en saanut käsiini kuin Wabco-kopion. En irrottanut tankin alaletkuja, mutta bensasuodattimen päästin vapaaksi. Kiinnikkeet olivat muutenkin näemmä hapertuneet irti. Pujotin väijykameran kuvaamaan pohjan liittimiä jotta näin jos ne menevät ruttuun tai kanittavat. Nitkutin tankkia varovasti irti ja kallelleen jotta kanteen pääsi käsiksi. Noh toisella kerralla menee sitten nopeammin...
Sinänsä oikein mukavaa kun tuollaiset viat manifestoivat omassa lämpimässä tallissa eikä esim. koko perhe kyydissä Turun motarin tunnelissa. Nyt vanha pumppu on täysin dööd. Se taisi antaa kolme varoitusta ennenkuin kuoli lopullisesti.
Tähän hätään en saanut käsiini kuin Wabco-kopion. En irrottanut tankin alaletkuja, mutta bensasuodattimen päästin vapaaksi. Kiinnikkeet olivat muutenkin näemmä hapertuneet irti. Pujotin väijykameran kuvaamaan pohjan liittimiä jotta näin jos ne menevät ruttuun tai kanittavat. Nitkutin tankkia varovasti irti ja kallelleen jotta kanteen pääsi käsiksi. Noh toisella kerralla menee sitten nopeammin...
Sinänsä oikein mukavaa kun tuollaiset viat manifestoivat omassa lämpimässä tallissa eikä esim. koko perhe kyydissä Turun motarin tunnelissa. Nyt vanha pumppu on täysin dööd. Se taisi antaa kolme varoitusta ennenkuin kuoli lopullisesti.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Jaggekuumeilua
Tuo Tikkurilan XJR oli pitkään myynnissä, sitten se poistui sieltä. Ajattelin että nyt sen joku viimein osti. Sitten pari viikkoa myöhemmin se ilmestyi taas takaisin sinne myyntiin: https://www.rintajouppi.fi/auto/jaguar/xjr/FIG366/ . Tulee mieleen että ehkä joku osti sen etäkauppana ja käytti peruutusoikeutta. Mikähän siinä autossa mättää kun ei kelpaa. Kuitenkin ikäisekseen maltilliset kilometrit. Tai sitten halusivat vain "tuoreistaa" ilmoituksen ettei näytä epäilyttävältä pitkä myyntiaika.harriba kirjoitti: ↑Ma Maalis 22, 2021 3:22 pm Tikkurilassa Rintajoupilla on myynnissä X350 XJ sekä XJR. XJ oli hiukan väsyneen oloinen (en osaa selittää). Luonnollisesti myyjiä ei voisi vähempää kiinnostaa vaikka plarasin autossa istuen mm. kaikki huoltokuitit läpi. Niitä piisasi. XJR taas menee budjetista ulos niin että heilahtaa.
Näin lähes vuosi oston jälkeen, miten meni arviot budjetista ja ostodarrasta?harriba kirjoitti: Tän hetken fiiliksillä 7-8 tonnia autoon ja pari toimintatonnia sen päälle voisi olla semmoinen optimi
Re: Jaggekuumeilua
Budjettien kanssa jos ei ole liian tarkkana niin ei ne pahasti ylity.
Mutta on tuohon jokunen jeni ostohinnan päälle jo mennyt Eipä sitä toisaalta pakko olisi ollut käyttää Espoon Takuusuojauksessa, tai ostaa XJR-vannesettiä, tai asentaa poppikoneita, tai uusia kerralla koko keulan puslia+niveliä.
Ärsyttävin yksittäinen toimintatonni meni tuohon helisevään kattiin. Ensin viikkotolkulla ihmettelyä että mikä €&€%#& siellä kilisee. Löytämäni €60 katti ei ollutkaan sopiva ja tilalle piti haalia kiireessä €350 yksilö + koko työ JagFinnillä.
Ostodarra alkaa olla aika nollilla, vaikka uutta säädettävää tuppaa löytymään melkein koko ajan. Luojan kiitos tuo bensapumppu antautui lopullisesti, koska randomilla parkkipaikoille sammuilevaan harrasteeseen palaisi hihat todella ripeästi. Hemmetin hyvälle tuulelle Jagella ajaessa kuitenkin tulee. Kissakuumeessa kärvistelevälle tyttärelle voi myös todeta että yksi kissa per talous on aivan riittävästi.
Sytytyspuolaepisodin jälkinäytös: Karaasilta haettu uusikin laukoi vikakoodia joka siirtyi puolan mukana. Toinen uusi puola tilalle ja vihdoin ongelmat loppuivat. Tältä erää.
Työlistalla kuskin puolen etufillarin laakeri (osa on), peruutuspeili (osa on), apparin puolen ylempi lambda (osa tulossa), muutaman chrome delete teippisuikaleen asennus myös apparin puolelle ja ohjauksen ala-akselin välys. Ääh lämppärin sisäänkin piti joskus kurkkia jos siellä on jotain rotanpesiä tmv. läppien tukkeena. Tuon ylemmän orkkislambdan listahintojen ennätys netissä oli muuten €771.
Toisaalta eipä kait joltain golffinpelaajaltakaan ensiksi kysytä että paljonkos sitä rahaa on mennyt, tai pitikö sinne espanjaan asti mennä huitomaan kun sohjoisella sänkipellollakin olisi vallan erinomaisesti tilaa. Autojen rassaus on kivaa kun sitä ei ole pakko tehdä.
***
Tuollainen XJR olisi hyvä porttiteorian seuraava askel kohti kovempia huumeita. Tuon yksilön värit vaan mun mielestä tylsimmät mahdolliset. Samassa hintaluokassa olisi muuan X308 violetti Daimler Super V8 joka on Asunnalla ollut myynnissä.
Tuollainen rakkinehan pitäisi nimenomaan ostaa netistä jotta on 14 päivää aikaa reagoida siihen jos siinä ahtimet siivet iskee kipinää, öljykorkki on valkoista mähnää täynnä, apurungosta on jäljellä kuoret ja kaunis muisto tai muuten tulee huonot fibat. Eipä sit tarvitse jäädä vänkäämään korjauksista.
Mutta on tuohon jokunen jeni ostohinnan päälle jo mennyt Eipä sitä toisaalta pakko olisi ollut käyttää Espoon Takuusuojauksessa, tai ostaa XJR-vannesettiä, tai asentaa poppikoneita, tai uusia kerralla koko keulan puslia+niveliä.
Ärsyttävin yksittäinen toimintatonni meni tuohon helisevään kattiin. Ensin viikkotolkulla ihmettelyä että mikä €&€%#& siellä kilisee. Löytämäni €60 katti ei ollutkaan sopiva ja tilalle piti haalia kiireessä €350 yksilö + koko työ JagFinnillä.
Ostodarra alkaa olla aika nollilla, vaikka uutta säädettävää tuppaa löytymään melkein koko ajan. Luojan kiitos tuo bensapumppu antautui lopullisesti, koska randomilla parkkipaikoille sammuilevaan harrasteeseen palaisi hihat todella ripeästi. Hemmetin hyvälle tuulelle Jagella ajaessa kuitenkin tulee. Kissakuumeessa kärvistelevälle tyttärelle voi myös todeta että yksi kissa per talous on aivan riittävästi.
Sytytyspuolaepisodin jälkinäytös: Karaasilta haettu uusikin laukoi vikakoodia joka siirtyi puolan mukana. Toinen uusi puola tilalle ja vihdoin ongelmat loppuivat. Tältä erää.
Työlistalla kuskin puolen etufillarin laakeri (osa on), peruutuspeili (osa on), apparin puolen ylempi lambda (osa tulossa), muutaman chrome delete teippisuikaleen asennus myös apparin puolelle ja ohjauksen ala-akselin välys. Ääh lämppärin sisäänkin piti joskus kurkkia jos siellä on jotain rotanpesiä tmv. läppien tukkeena. Tuon ylemmän orkkislambdan listahintojen ennätys netissä oli muuten €771.
Toisaalta eipä kait joltain golffinpelaajaltakaan ensiksi kysytä että paljonkos sitä rahaa on mennyt, tai pitikö sinne espanjaan asti mennä huitomaan kun sohjoisella sänkipellollakin olisi vallan erinomaisesti tilaa. Autojen rassaus on kivaa kun sitä ei ole pakko tehdä.
***
Tuollainen XJR olisi hyvä porttiteorian seuraava askel kohti kovempia huumeita. Tuon yksilön värit vaan mun mielestä tylsimmät mahdolliset. Samassa hintaluokassa olisi muuan X308 violetti Daimler Super V8 joka on Asunnalla ollut myynnissä.
Tuollainen rakkinehan pitäisi nimenomaan ostaa netistä jotta on 14 päivää aikaa reagoida siihen jos siinä ahtimet siivet iskee kipinää, öljykorkki on valkoista mähnää täynnä, apurungosta on jäljellä kuoret ja kaunis muisto tai muuten tulee huonot fibat. Eipä sit tarvitse jäädä vänkäämään korjauksista.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Jaggekuumeilua
Tuo mainittu violetti väri on ehdoton suosikkini, nimeltään amaranthe purple. Oma XJ8 oli juurikin sen värinen eikä ole toista tullut vastaan. Kumma kyllä, koska aivan upean kaunis väri.
Tuossa Asunnan yksilössä itseä häiritsee LWB, ei ole silmäni koskaan tottunut tuohon pidennettyyn koriin.
Paljonko kustansi ruostesuojaus?
Tuossa Asunnan yksilössä itseä häiritsee LWB, ei ole silmäni koskaan tottunut tuohon pidennettyyn koriin.
Paljonko kustansi ruostesuojaus?
Re: Jaggekuumeilua
Sit jos vaihdat sen rattiakselin alapätkän siihe uusimpaan malliin mikä on suositeltavaa. Niin alapätkän läpivientikumin vaihto tulipeltiin on pakollista. Sekin kun vaihtuu samalla toisenmalliseksi. Mulle tuli kuskin puolen ylempi lambda ihan suomesta varaosaputkasta täsmälleen oikeanlaisena. Olin aika ihmeissäni. Etupyöränlaakerin abs tunnistin eli mutteri vaatii sen oman työkalunsa.
XJR -00.
- Eugene V. Craddock
- Viestit: 147
- Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
- Paikkakunta: Mariefors
Re: Jaggekuumeilua
Osta tyttärelle X-type, samaa näköä ja muotoa ja yhtä halpa ylläpitää kuin perus-Ford (diesel) tai lähes yhtä halpa (bensa).
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Re: Jaggekuumeilua
Noin €1300. Periaatteessa itsekin tehtävissä mutta ilman nostinta ja tiloja menee masokismin puolelle.
Kokonaan ilman hitsausta ei selvinnyt. Etujalkatilan etureunassa on peltisauman pätkä joka oli kerännyt vettä ja ruostunut molemmilta puolilta. Siihen osuu eturenkaasta tuleva vesisuihku. Hyvin helppo paikattava.
Takuusuojauksen naapurina on Matinkylän Auto, jossa nuo laput laittoivat. Se on itsessään oman sortin nähtävyys. Piha oli puolillaan eri ikäisiä Range Rovereita. Hallissa työn alla oli joku 70-luvun Italian ihme ja nostimen päällä paistatteli kiiltävä 1500S Lada. Isäntä oli asentamassa alustasarjaa puukoriseen Morganiin. Tunnelma oli niin kohdillaan kun olla voi.
Lambda vaihdettu OEM Densoon, ebay.de:stä €80.
Re: Jaggekuumeilua
Luulen että kyseinen kuume kohdistuu niihin karvaisiin ja kenkiin paskoviin kissoihin... mutta voihan sitä aina toivoa.Eugene V. Craddock kirjoitti: ↑La Helmi 19, 2022 10:59 am Osta tyttärelle X-type, samaa näköä ja muotoa ja yhtä halpa ylläpitää kuin perus-Ford (diesel) tai lähes yhtä halpa (bensa).
Peruutuspeilin autokromaattinen lasi vihdoin vaihdettu. Helposti sen sai purettua (dremel ja ohut laikka), mutta kasaaminen siten että lopputulema on siisti vaati enemmän askartelua.
Re: Jaggekuumeilua
Viime viikolla kaupunkireissulla ohjauksessa ja jarruissa hiukan outoa tunnelmaa. Parkissa totesin että apparin puolen etuvanteella voi jos ei nyt paistaa niin ainakin lämmittää makkaraa. Jarrun pölytiiviste oli hiukan rutussa ja mäntä jumitti ilmeisesti päästettyään kosteutta sisään. Satula pöydälle, osat kiillotukseen ja takaisin nippuun. Kaikki nipat ja pultit lähtivät suosiolla auki. Jarrulevy ja palat vielä hyvässä kuosissa. Pitänee jossain vaiheessa uusia tiivisteet, männät ja samalla varoiksi jarruletkut.
Kesärenkaiden vanteet nyt oiottu (Suomen Vannekorjaus, erinomainen palvelu). Orkkiskardaani on myös Ko-Metilla kunnostettavana.
Kesärenkaiden vanteet nyt oiottu (Suomen Vannekorjaus, erinomainen palvelu). Orkkiskardaani on myös Ko-Metilla kunnostettavana.
Re: Jaggekuumeilua
Älä sitten ihmettele jos uusi mäntä ei sovi satulaan kun satulan koneistus onki vähä pienempi. Näinhän oli mulla.
XJR -00.
Re: Jaggekuumeilua
Jaggekuumeilu tuli ja myös meni kun ostin heräteostoksena XE awd R-sportin. 500 km takana ja kelpo peli. Ehkä hieman ahdas kömpiä kajuuttaan mutta menettelee.
Re: Jaggekuumeilua
Onko tietoa mien navin päivitys onnistuu ? XE R-Sport 2019.
Onko kokemuksia moottorin optimoinnista ?
Ilmeisesti etututkaa ei ole saatavilla ?
Onko kokemuksia moottorin optimoinnista ?
Ilmeisesti etututkaa ei ole saatavilla ?
Re: Jaggekuumeilua
Mitä meinaat etututkalla?
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: Jaggekuumeilua
Höh...peruuttaessa piipitys löytyy mutta edessä ei
Re: Jaggekuumeilua
Kyllä XE:hen on etuparkkitutkakin ollut saatavilla, itse asiassa en ole törmännyt vielä XE:hen jossa sitä ei olisi. Puskurissako ei ole lainkaan antureita? Kartan päivitys riippuu siitä mikä versio Incontrol-laitteistosta autossasi on. Seuraavasta linkistä asiaa voi ihmetellä: https://www.jaguar.co.uk/owners/incontr ... ystem.html
Ja esim. ”Incontrol touch map update” haulla pääsee lisää ihmettelemään asiaa.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: Jaggekuumeilua
Joo, kyllä mun XE piipittelee edestäkin, mutta eteenpäin mennessä loitsii tutkan päälle vain jossain tietyssä tilanteessa, ellei käytä pakilla ensin. Napista tietty saa päälle itse silloin kun tahtoo.
Siksi kysyin, että mietin että meinaatko parkkitutkaa vai adaptiivisen cruisen tutkaa vai mitä.
Siksi kysyin, että mietin että meinaatko parkkitutkaa vai adaptiivisen cruisen tutkaa vai mitä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: Jaggekuumeilua
Ei ole puskurissa antureita mutta kaistavahti on ? Soitin myös pajalle ja sanoivat ettei eteen tutkaa ole ????
Aika perkeleen ihmeellistä ?
Aika perkeleen ihmeellistä ?
Re: Jaggekuumeilua
Ensimmäinen Jagge oli x-type 3.00 awd ja pedaali pohjaan mutkassa........ja nyt ihmettelen jotakin helkkarin etupiipparitutkia ?
Re: Jaggekuumeilua
Kaistavahti käyttänee taustapeilin varressa olevaa kameraa, jota käyttää myös automaagihätäjarru (AEB).
Kumma paja kyllä, tiedä sitten mistä ovat moisen kommentin repäisseet.
Ja niin, tervetuloa foorumille! XE on hieno ja hyvä auto ja R-sport on Prestigeäkin maukkaampi ajaa.
Kumma paja kyllä, tiedä sitten mistä ovat moisen kommentin repäisseet.
Ja niin, tervetuloa foorumille! XE on hieno ja hyvä auto ja R-sport on Prestigeäkin maukkaampi ajaa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Jaggekuumeilua
Onko R-sportissa matalampi maavara, vai sama kuin muissa?
Re: Jaggekuumeilua
Maavarasta ei tietoa mutta XE R sport on hyvä ajaa. En ole vielä rohjennut käyttää S-asetusta ja rattivaihteita mutta antaa himon yltyä. Onko kellään oikeaa tietoa moottorin optimoinnista vaihdelaatikko tietysti mukaan lukien ?
Re: Jaggekuumeilua
Mistä kannattaa hankkia kumimatot eteen ? Olemassa olevat kangassellaiset ovat aika surkea ilmestys ?
Re: Jaggekuumeilua
Lämmitettävä ratti toimii nopeasti ainakin Bemariin verrattuna. Penkit lämpeää sekunneissa. Ja kiitos Suomen kevään kerkesin testata myös etulasin lämmityksen; on nopea
Re: Jaggekuumeilua
Bongasinko harriba:n Riihimäeltä tänään? Tuli niin osuvan näköinen XJ keskustassa kohdalle lähtiessämme Kulmiksesta eteenpäin, että tuli välittömästi tämän ketjun kuvat mieleen.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: Jaggekuumeilua
Saattaa olla, oon koittanut löytää kivempiä mökkireittejä kuin Lahden motari :- )
Re: Jaggekuumeilua
Pistin tämän myyntiin. Duunikuviot muuttuu eikä aikaa ja energiaa tahdo riittää autoharrastukseen :-/
https://www.nettiauto.com/jaguar/xj/12879946
Oli taas tylsää niin asensin eFlexfuelin E85 sarjan. Säästö melko mitätön mutta eipähän tarvii enää Venäjältä bensaa. Lämpimänä toimii ikään kuin jopa paremmin kuin bensalla, kylmäkäynnistysasetusten kanssa on vielä säätöä kun startin alku hiukan vaimea. Pitäisi varmaan uusia tulpatkin.
https://www.nettiauto.com/jaguar/xj/12879946
Oli taas tylsää niin asensin eFlexfuelin E85 sarjan. Säästö melko mitätön mutta eipähän tarvii enää Venäjältä bensaa. Lämpimänä toimii ikään kuin jopa paremmin kuin bensalla, kylmäkäynnistysasetusten kanssa on vielä säätöä kun startin alku hiukan vaimea. Pitäisi varmaan uusia tulpatkin.
Re: Jaggekuumeilua
Askartelu jatkuu. Vaihdoin tulpat, kylmänä käyntiin lähtö viinalla nyt siistimpää. Viinaa on mennyt 13-15 l/100km matka-ajossa. Kaupunkipyörityksessä bensaviisari putoaa alaspäin kuin kivi. Kulutusmittari luonnollisesti hallusinoi omiaan, kun purkki välissä pidentää ruiskutussyklejä. Orkkissuuttimet ainakin toistaiseksi riittäneet, tuo purtilo vahtaa niitä ja hälyyttää jos soppa ei riitä.
Flexfuel kittiä ährätessä panin merkille että kaasuvaijerissa on aika paljon välystä. Säädin ylimääräiset pois, kaasupolkimen tuntuma parani.
Ihmettelin ohjausakselin alempaa pätkää lähemmin. Tässä vanhassa versiossa on teleskooppi. Sitten kun siitä kuivuu rasvat niin ilmeisesti apurungon ja korin liike hioo sinne välyksen. Välystä en lainkaan havainnut kiertoakselilla, ainoastaan sivuttaissuunnassa. Ujutin sinne väliin pari rasvattua rakotulkin liuskaa. Liuskat ovat yläpäästään ulomman teleskooppiputken sisällä ja alemmasta päästään kumitötterön sisällä, joten pysyvät varmasti paikallaan eivätkä häiritse ohjauksen toimintaa. Sivuttaisvälys katosi ja niin myös ohjauksen pieni sienimäisyys.
Taka-apurungon etummaisen puslan ja korikorvakkeen välissä oli jostain syystä puoli tusinaa sepelinsirua. Ne pitivät jänniä kolahduksia. Eipä pidä enää.
Jostain googlasin 32 psi (2.2bar) painesuosituksen X308 eturenkaille ja 34 taakse. Noilla paineilla ilmeisesti eturenkaat ottavat urien nousevaan reunaan todella hanakasti. Nostin paineet 2.5/2.7 bariin niin tuo taipumus helpottui selvästi, vaikkei kokonaan kadonnutkaan. Mukana tuli pari pientä sirinää kabiiniin, yksi aurinkolasikotelosta ja toinen kojelaudan etureunasta. Molemmat nitistetty.
Vuodessa ajoa tullut noin 10tkm, enemmän kuin olin ajatellut. Ei tämä lähiöelämä näytä ilman kahta autoa toimivan. Edellinen harraste sentään oli yhden talven seisonnassa, mutta Jagella on päässyt/joutunut kärräämään tenavia viikottain ympäri vuoden. Mökkireissu kustantaa näillä polttoaineen hinnoilla €120, joka alkaa hiukan kirpaista
Noh ompahan kissalla kuitenkin kiva ajella, jos sen joku ostaa niin mietitään sitten seuraavaa siirtoa.
Flexfuel kittiä ährätessä panin merkille että kaasuvaijerissa on aika paljon välystä. Säädin ylimääräiset pois, kaasupolkimen tuntuma parani.
Ihmettelin ohjausakselin alempaa pätkää lähemmin. Tässä vanhassa versiossa on teleskooppi. Sitten kun siitä kuivuu rasvat niin ilmeisesti apurungon ja korin liike hioo sinne välyksen. Välystä en lainkaan havainnut kiertoakselilla, ainoastaan sivuttaissuunnassa. Ujutin sinne väliin pari rasvattua rakotulkin liuskaa. Liuskat ovat yläpäästään ulomman teleskooppiputken sisällä ja alemmasta päästään kumitötterön sisällä, joten pysyvät varmasti paikallaan eivätkä häiritse ohjauksen toimintaa. Sivuttaisvälys katosi ja niin myös ohjauksen pieni sienimäisyys.
Taka-apurungon etummaisen puslan ja korikorvakkeen välissä oli jostain syystä puoli tusinaa sepelinsirua. Ne pitivät jänniä kolahduksia. Eipä pidä enää.
Jostain googlasin 32 psi (2.2bar) painesuosituksen X308 eturenkaille ja 34 taakse. Noilla paineilla ilmeisesti eturenkaat ottavat urien nousevaan reunaan todella hanakasti. Nostin paineet 2.5/2.7 bariin niin tuo taipumus helpottui selvästi, vaikkei kokonaan kadonnutkaan. Mukana tuli pari pientä sirinää kabiiniin, yksi aurinkolasikotelosta ja toinen kojelaudan etureunasta. Molemmat nitistetty.
Vuodessa ajoa tullut noin 10tkm, enemmän kuin olin ajatellut. Ei tämä lähiöelämä näytä ilman kahta autoa toimivan. Edellinen harraste sentään oli yhden talven seisonnassa, mutta Jagella on päässyt/joutunut kärräämään tenavia viikottain ympäri vuoden. Mökkireissu kustantaa näillä polttoaineen hinnoilla €120, joka alkaa hiukan kirpaista
Noh ompahan kissalla kuitenkin kiva ajella, jos sen joku ostaa niin mietitään sitten seuraavaa siirtoa.
Re: Jaggekuumeilua
Jopas nyt sujuu. Kolmaskin pieni mutta todella ärsyttävä hälyääni nitistetty. Ratin airbag-klunssi on niin raskas, että rattia käännettäessä torven kontaktin jouset joskus ritisevät. Sinne hiukan rasvaa niin eipä ritise enää \o/
Re: Jaggekuumeilua
Kesä menee ja kilsoja tullut yli 3000 ilman erityisiä murheita. Etulyhdyn umpion lasi naksahti halki. Uuden voi näköjään vaihtaa ilman mitään työkaluja. Pieni molkotus alkoi kuulua keulasta mökkitiellä. Oikean puolen iskarin alapultti hiukan löysällä. Kiristetty kierrelukitteella. Kostoksi vaihdoin samalla etuiskarit. Olisi mennyt vartissa, muuten paitsi että melkein kärvähti hihat ennenkuin hoksasin että uusien Kybien yläkierre on 1.25 siinä missä vanhojen 1.5. Pulttikaupan kautta takaisin. Paljon kivemmin tilaa ährätä jos irrottaa yläpallonivelen. Molkotukset katosivat. Vaimo peruutti aamu-unissaan(?) kissan takapuskuriin, ei mitään muuta näkyvää vauriota paitsi että puskurin sivukiinnike halkesi puskurin sisältä. Korjattu nippusiteellä, takapuskurin paikalleen saaminen oli edelliskerralla aika rasittava rasti.
Viinakokeilu on hiukan ristiriitainen. Täydellä 85:lla käynnistyvyys on niin kömpelöä ettei se oikein sovi tyyliin. Olen ajellut noin 50/50 seoksella. Onko siinä sitten mitään järkeä. No eipä tämä muutenkaan mikään järkiauto ole.
Kissa on yhä chattiautossa. Seitsemällä tonnilla olisi mennyt, mutten myynyt. Pitänee etsiä talvijemma tuolle ja kehittää jostain joku halpis luisupulkka talveksi. Hitto kun pihaan ei noita koslia mahdu.
Viinakokeilu on hiukan ristiriitainen. Täydellä 85:lla käynnistyvyys on niin kömpelöä ettei se oikein sovi tyyliin. Olen ajellut noin 50/50 seoksella. Onko siinä sitten mitään järkeä. No eipä tämä muutenkaan mikään järkiauto ole.
Kissa on yhä chattiautossa. Seitsemällä tonnilla olisi mennyt, mutten myynyt. Pitänee etsiä talvijemma tuolle ja kehittää jostain joku halpis luisupulkka talveksi. Hitto kun pihaan ei noita koslia mahdu.
Re: Jaggekuumeilua
Ennen talviunia kissa pomppasi katsurilla päästöistä. Imusarjan tiivisteiden ja molempien alempien lambdojen vaihdon jälkeen taas katsuri tyytis. Kulutus putosi havaittavasti. Mitään vikakoodeja ei kuitenkaan ollut.
Viime viikolla kissa jatkoi matkaansa kohti uusia seikkailuja. Hiukan haikeaa. Toisaalta tuo oli luonteeltaan niin kesäauto etten sitä raaski marrasloskassa marinoida.
Epilogi
Alle 24h myynnistä huomasin koeajavani X350 XJ6:sta. Moottorin pärinä kuului kiihdytyksessä sisälle selvemmin kuin mun X308:ssa. Ei nyt ehkä häiritsevästi kuitenkaan. XJ6 pitäisi olla kevyempi ja saman tehoinen kuin 3.2 X308. Ilmeisesti välitykset XJ6:ssa pidemmät tai muuten säädöt erilaiset, koska menohalut eivät tuntuneet aivan yhtä innokkailta. Tiedä sitten onko persdynoni tieteellisen tarkka. Uudenmaan pattisilla pikkuteillä ilmajousituksesta ei tuntunut olevan mitenkään dramaattista iloa. X308 rautajouset olivat mielestäni vähintään yhtä mukavat. Ässämersukin vaati Airmaticin päästäkseen samaan mukavuuteen. Kuskin penkissä asusti hiiriperhe päätellen rapinasta ja natinasta. Ehkä helppo korjattava. Maalipinnassa lakkavikoja. Tuli hiukan ikävä omaa XJ:tä joka oli suunnilleen niin hyvässä iskussa kuin sen ikäinen voi olla. On selvää että X350:seen palataan vasta sitten kun on varaa ostaa kunnollinen.
Koska mieli täytyy pitää avoimena kävin koeajamassa viimeisen sukupolven C5 sitikkaa. Siinä oli mallistosta poistunut kolmannen sukupolven hydropneumaattinen jousitus. Se oli ihan vakuuttava kokemus, selvästi mukavampi kuin mikään ajamani rauta- tai ilmajousikulkine. Myös rengasmelu oli poikkeuksellinen alhainen. Loput tuulen suhinatkin varmaan poistuisivat exclusive-varustelun tuplalaseilla. Auton muutenkin huonomaineinen THP-bensanelonen taas ei juurikaan vakuuttanut. Se kuulosti dieseliltä eikä jaksanut liikuttaa raskasta koria riittävällä ripeydellä. Dieselit jätän väliin periaatteesta. Sisusta menetteli, paitsi kuskin oven kahva josta ilmeisesti muovit antautuneet. Kahva natisi ja nitisi jos sinne päin katsoi. Ei jatkoon.
Yhtä lupaavan hintaista retrosämpylää (S-Type) kävin kurkkimassa Sulantien helv^H^H^H^Hautokauppakeskuksessa. Myyjä totesi että auto meneekin huutokauppaan. Olivat ihmetelleet perästä kuuluvia kolauksia. Panivat merkille että takakelkan koostumus muistutti teräksen sijaan näkkileipää Retrosämpylät ovat kuitenkin ilmeisesti päteviä laitteita kunnossa ollessaan. Hinnatkaan tuskin kauaa enää laskevat. X-Typejä en ehkä jaksa, joskin AWD olisi talvella yliveto. Niissäkin takakelkat lahoavat.
Odotan mielenkiinnolla millä lintalla kesällä ajellaan.
Viime viikolla kissa jatkoi matkaansa kohti uusia seikkailuja. Hiukan haikeaa. Toisaalta tuo oli luonteeltaan niin kesäauto etten sitä raaski marrasloskassa marinoida.
Epilogi
Alle 24h myynnistä huomasin koeajavani X350 XJ6:sta. Moottorin pärinä kuului kiihdytyksessä sisälle selvemmin kuin mun X308:ssa. Ei nyt ehkä häiritsevästi kuitenkaan. XJ6 pitäisi olla kevyempi ja saman tehoinen kuin 3.2 X308. Ilmeisesti välitykset XJ6:ssa pidemmät tai muuten säädöt erilaiset, koska menohalut eivät tuntuneet aivan yhtä innokkailta. Tiedä sitten onko persdynoni tieteellisen tarkka. Uudenmaan pattisilla pikkuteillä ilmajousituksesta ei tuntunut olevan mitenkään dramaattista iloa. X308 rautajouset olivat mielestäni vähintään yhtä mukavat. Ässämersukin vaati Airmaticin päästäkseen samaan mukavuuteen. Kuskin penkissä asusti hiiriperhe päätellen rapinasta ja natinasta. Ehkä helppo korjattava. Maalipinnassa lakkavikoja. Tuli hiukan ikävä omaa XJ:tä joka oli suunnilleen niin hyvässä iskussa kuin sen ikäinen voi olla. On selvää että X350:seen palataan vasta sitten kun on varaa ostaa kunnollinen.
Koska mieli täytyy pitää avoimena kävin koeajamassa viimeisen sukupolven C5 sitikkaa. Siinä oli mallistosta poistunut kolmannen sukupolven hydropneumaattinen jousitus. Se oli ihan vakuuttava kokemus, selvästi mukavampi kuin mikään ajamani rauta- tai ilmajousikulkine. Myös rengasmelu oli poikkeuksellinen alhainen. Loput tuulen suhinatkin varmaan poistuisivat exclusive-varustelun tuplalaseilla. Auton muutenkin huonomaineinen THP-bensanelonen taas ei juurikaan vakuuttanut. Se kuulosti dieseliltä eikä jaksanut liikuttaa raskasta koria riittävällä ripeydellä. Dieselit jätän väliin periaatteesta. Sisusta menetteli, paitsi kuskin oven kahva josta ilmeisesti muovit antautuneet. Kahva natisi ja nitisi jos sinne päin katsoi. Ei jatkoon.
Yhtä lupaavan hintaista retrosämpylää (S-Type) kävin kurkkimassa Sulantien helv^H^H^H^Hautokauppakeskuksessa. Myyjä totesi että auto meneekin huutokauppaan. Olivat ihmetelleet perästä kuuluvia kolauksia. Panivat merkille että takakelkan koostumus muistutti teräksen sijaan näkkileipää Retrosämpylät ovat kuitenkin ilmeisesti päteviä laitteita kunnossa ollessaan. Hinnatkaan tuskin kauaa enää laskevat. X-Typejä en ehkä jaksa, joskin AWD olisi talvella yliveto. Niissäkin takakelkat lahoavat.
Odotan mielenkiinnolla millä lintalla kesällä ajellaan.
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Jaggekuumeilua
Oma kokemukseni useilta koeajoilta on yksinkertaisesti se, että nämä alumiinikoriset päästävät moottorin pärinän voimakkaammin hyttiin kuin nuo perinteiset teräs/pelti koriset. Ihan ilman mitään tieteellistä perustetta, olen omissa korvissani havainnut selkeän eron juuri noin. Sama XF-malleissa.