F-TYPE

Yleinen Jaguar-keskustelu
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 8:10 pm

F-TYPE

Viesti Kirjoittaja Apukuski »

Kevät herättelee autokuumetta... Nettiautosta löytyi kiinnostava versio: https://www.nettiauto.com/12503980.
Ilmoituksessa on mukana Valmistenumero: SAJDB1BX8KCK56563.
VIN dekooderi antaa outoja tietoja. Esim eri vuosimalli, moottoriksi 3.6L R6.
VIN Dekooderina https://www.vindecoderz.com/EN/Jaguar.
Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin?
Jos on kokemuksia F-typestä, mieluusti 2/3 litraisista, niin kuulisin mielelläni.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Eikai F-Typeä ole rivikutosena tehtykään. Kaksilitrainen on R4, sen tunnistaa takaa siitä että on yksi pakoputki keskellä - ilmoituksen kuvasta näkee että tästä mallista kyse. 3.0 V6 koneessa on takana kaksi pakoputkea, V8:ssa neljä.
Viimeksi muokannut DiltWasney, Ti Tammi 25, 2022 9:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Noita netin VIN-dekoodereja on moneen lähtöön ja suurin osa dekoodaa väärin.
En ole vielä luotettavaa löytänyt.

Rekisterinumerollahan saa vaikka Motonetin sivuilta tietää auton perustiedot, esim moottorin:
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/e ... X152/2017-

Jaguarin omilta sivuilta löytyy luotettavampaa tietoa, esim huoltohistoria:
https://osh.jaguar.com/

Ja Traficomin sivuiltakin löytyy rekisterinumerolla tietoja.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 8:10 pm

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja Apukuski »

Iso Kiitos tiedoista.
Löytyihän tähän jotain järkeä.

Täytyy löytää aikaa ja käydä katsomassa tuota yksilöä.
Kai sitä kaksilitraisella urheiluautolla pärjää.. :) .
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Moni koeajo-artikkeli on sanonut että tuo kaksilitrainen on jopa parempi ajettava kun ei ole niin painava keula kuin isommilla moottoreilla. 8)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

DiltWasney kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 1:06 pm Moni koeajo-artikkeli on sanonut että tuo kaksilitrainen on jopa parempi ajettava kun ei ole niin painava keula kuin isommilla moottoreilla. 8)
Mii,

Noihin “Esson baari” juttuihin suhtautuisin suurella varauksella. Yleensä niiden kertojat eivät ole ajaneet metriäkään ko. autoilla.

Samaa kuulee paljon puhuttavan mm. E-typestä, ei ole totuuden muruakaan mukana. Olen itse ollut omalla V12 avolla nurkkavaa`oilla, täysi tankki, varapyörä ja työkalut paikoillaan, 75kg kuski ratin takana, tarkan punnituksen (kaveri säätää niillä kiihdytyskilpuriaan) lopputulos: etupyörillä 50,3% ja takapyörillä 49,7%. Käsivaihteinen eurospeksin yksilö, modifioimaton.

MUTTA sama pätee toki F-typeen kuin XJ-S: äänkin, kevyempi on kevyempi, eli kun kokonaismassa on pienempi, on auto varsinkin pienissä (sallituissa) nopeuksissa ketterämmän ja ripeämmän oloinen. Tosin ei se moderni 3.0 L V6 tai edes 5.0 L AJV-8 nyt niin paljoa paina.

En tiedä kaksilitraisesta, mutta kolmelitraista sai kolmella polkimella, mikä on hieno juttu.

Muistan hyvin kun saksal. Auto, Motor & Sport testasi 1983 uutta 3.6 L XJ-S:ää jonka sai silloin uudella AJ-6 koneella vain käsivaihteisena, 5 vaihetta, kolme poljinta, kunnes XJ40 ja uusi ZF:n automaatti esiteltiin yhdessä 1986. Testissä oli kuusisylinterinen XJ-S kaikin puolin nopeampi ja ketterämpi kuin V12 GM:n TH400:lla 160km/h asti. Siitä ylöspäin oli V12 nopeampi suuremman väännön ja tehon ansiosta, muttei Suomessa voi missään ajaa moista vauhtia. Toki V12 on komeampi ääni, mutta noissa moderneissa on kaksilitrainen nelimukinen varmasti aivan riittävä, kun nykyään jo kolmimukisista litran koneista otetaan pari sataa heppaa. En usko että F-typestä on mitään pahaa sanottavaa millään koneella, eiköhän ne kaikki ole ajo-ominaisuuksiltaan aivan huippuluokkaa! 8)

-Jakuvaari

Jk. Käsitykseni mukaan uusia tehdään enää vain 5 litran V8:lla. Aiemmin oli aluksi 3.0 V6, 3.0 S V6, 5.0 V8 ja 5.0 SVR ja sitten myös em. 2.0.

Jk. 2. Wikistä kopioituna koneiden tiedot, ”pikkuisessa” 2-litraisessakin on 300 heppaa, eiköhän se riitä Suomessa. :P

2.0 L Ingenium turbocharged I4[2]
3.0 L supercharged Jaguar AJ126 V6[2]
5.0 L supercharged Jaguar AJ133 V8[2]
Power output
300 PS (221 kW) (F-Type I4)
340 PS (250 kW) (F-Type V6)
380 PS (279 kW) (F-Type S / F-Type P380)
400 PS (294 kW) (F-Type 400 Sport)
450 PS (331 kW) (F-Type P450)
495 PS (364 kW) (F-Type V8 S)
550 PS (405 kW) (F-Type R)
575 PS (423 kW) (F-Type SVR / Project 7 / F-Type R P575)
Transmission
6-speed ZF S6-45 manual
8-speed ZF 8HP automatic
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 8:10 pm

Re: F-TYPE

Viesti Kirjoittaja Apukuski »

Kiitos kommenteista ja vinkeistä.
Auto on nyt koeajettu ja hyväksi havaittu.
Kaupallisista yksityiskohdista ei vielä päästy yhteisymmärrykseen.
Neuvottelu jatkuu....
Mietittämään jäi myös pieni yksityiskohta:
Ilmoituksessa mainitaan aktiivinen pakoputkisto.
Keskikonsolista kuitenkin puuttuu pakoputkia kuvaava painike.
Olisikohan tuossa ilmoituksessa virhe, vai onko pakoputkisto aina "aktiivinen" ja tuolla painikkeella varustetuissa yksilöissä on vielä jotain hienompaa pakoputkiston säätöä saatavilla?
Vastaa Viestiin