S-Typen pito-ongelma

Yleinen Jaguar-keskustelu
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Moro! Olen uusi kirjoittaja tällä foorumilla. Tuli ostetuksi tuollainen S-type 3,0 V6 vm 2001. Tekniikka on pääosin kunnossa, kori on vähän hapantunut. Talviajoon otin kitkarenkaat, kuten muissakin autoissani on. Mutta vetopitoa ei juuri talvikelillä ole. Jarrutukset ei ole ongelma, mutta jäisellä tiellä vaikkapa liikennevaloista lähteminen on todella nuhaista. Jo 2 asteen ylämäki on lähes mahdoton lähteä eteenpäin. Millaisia kokemuksia muilla?

Kysymys: Tuliko takavetoiseen S-Typeen älykästä sutimisenestoa lainkaan? Ja jos tuli, niin mistä vuosimallista alkaen? Esim. C-200 -03 takaveto-mersu liikkuu vaivatta kaikilla keleillä, kiitos "älykkään" sutimiseneston.

Kesäkelejä (ja vastauksia) odotellen, Hannu
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Koitin googletella voisiko S-Typeä olla myyty ilman luistonestoa. Ainakin Carpages.co.uk sivulla luki "Dynamic Stability Control (DSC) and Traction Control (TC) are standard across the S-TYPE range"

Vilkkuuko mittaristossa luistoneston tai abs:n valoa kun ongelma esiintyy? Ja toimivatko kyseiset valot mittaristossa kun virrat kytkee päälle.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mixu »

En valitettavasti omista S-typeä, mutta voin samaistua kokemuksiisi 1995 XJ6 kanssa. Tuli myös hiljattain hankittua ja auto on varustettu kitkarenkailla. Ensimmäinen takavetoinen oma auto jolla olen ajanut talvella. Ensi fiilikset oli, että suorastaan pelottaa ajaa autolla jos keli on huono. Takapää lähtee todella helposti irti ja montaa mäkeä ei meinaa päästä ylös. Tätä kautta talvella on tullut ajettua todella varovaisesti. Risteyksistä pitää lähteä todella rauhallisesti ja takapaksiin painoa. Hiekkasäkki on hyvä jos ei liikaa ole tarvetta kuljettaa tavaraa.

Ostamassani yksilössä oli myös perän kanssa ongelmia jotenka hiljattain tuli vaihdatettua se käytettyyn lukkoperään. Näin kahden päivän kokemuksella lukkoperä tekee todella ison eron liikkelle lähtöön ja pitoon. Tuntuu myös, että perä on vaikeampi saada irti jos innostuu liikaa polkasemaan. Mitään ajonvakautuksia tai luistonestoja ei omastani löydy. Mitä S-typestä olen lukenut niin ovat paljon kehuneet, että järjestelmä olisi hyvä. Valitettavasti itsellä ei ole kokemusta.
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

hannuJagu kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 5:40 pm Moro! Olen uusi kirjoittaja tällä foorumilla. Tuli ostetuksi tuollainen S-type 3,0 V6 vm 2001. Tekniikka on pääosin kunnossa, kori on vähän hapantunut. Talviajoon otin kitkarenkaat, kuten muissakin autoissani on. Mutta vetopitoa ei juuri talvikelillä ole. Jarrutukset ei ole ongelma, mutta jäisellä tiellä vaikkapa liikennevaloista lähteminen on todella nuhaista. Jo 2 asteen ylämäki on lähes mahdoton lähteä eteenpäin. Millaisia kokemuksia muilla?

Kysymys: Tuliko takavetoiseen S-Typeen älykästä sutimisenestoa lainkaan? Ja jos tuli, niin mistä vuosimallista alkaen? Esim. C-200 -03 takaveto-mersu liikkuu vaivatta kaikilla keleillä, kiitos "älykkään" sutimiseneston.

Kesäkelejä (ja vastauksia) odotellen, Hannu
Oma kokemus on -05 2.7D S-typestä, jossa oli DSC, eli sekä luistonesto ja ajonvakautus. Toisena autona oli tuohon aikaan -10 C200CDI. Ero oli se, että S-typen luistonesto ja ajonvakautus oli holhoavampi. Liikkeellelähtemis- ja etenemiskyvyssä en huomannut sinänsä autoissa merkittävää eroa.

Katso vaikka tämä S-typen ohjevideo https://www.youtube.com/watch?v=X1hD0BF_3TM n. 37 minuutin kohdasta. Onko autossasi tuollaiset nappulat tai nappi, jossa lukee DSC (uudempi versio luistonestosta/ajonvakautuksesta)? Luistonesto pitäisi kai olla S-typessä vakiona, ainakin tuon ikäisessä.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Minunkin mielestä tuo ajonvakautus+sutimisenesto on vakiona kaikissa malleissa.
Itsellä ei ole moista ongelmaa ollut vastaavalla autolla. Ihan hyvin talviajossa pärjännyt kuluneilla nastarenkailla. Itseasiassa melkein paremmin mitä etuvetoisella. Ei puskeminen yllätä yms. Kerran viime telvena pihassa jäin hieman kiinni kun oli useamman kymmenen senttiä lunta satanut yöllä.
Noita kitkoja olen itsekin miettinyt mutta saattaa kyllä jäädä jos noin huonosti pitää.
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Kiitos vastauksista. Onkohan tuossa minun autossani sitten tosiaan jotakin vikaa. Vähänkin liukas keli, niin liikkeelle lähtö on todella vaikeaa. Minulla mersussa myös yli 35 tuh. ajetut kitkarenkaat, ja kuten alussa kerroin, ei mitään ongelmaa kulussa tai lähdöissä millään kelillä.

Jaggessa tuon luistoneston poistonapin käyttö antaa tekstinä varoituksen, ja merkkivalo syttyy, jos joku pyörä sutii. Täytyypä kohta lähteä taas testaamaan, vaikutelma on tosiaan ollut, että vain toinen takapyörä sutii, ja voima ei lainkaan siirry toiselle pyörälle. Ja sutiessa ecu vain rajoittaa koneen tehoa.

Miillähän tavalla tuon ECS:n pitäisi toimia? Sellainen hatara muistikuva myös on, että Top Gearissa äijät myös joskus moittivat Jaggen luistonestoa...
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Nyt on 20kg hiekkasäkki takapaksissa. Se auttoi jonkin verran. Lumisella, auratulla tiellä kokeilin ylämäki-liikkeellelähtöjä. Arviolta :roll: 5 asteen ylämäesssä pääsi liikkeelle helposti, vielä n.7-8 asteen samoin. Mutta kun pysähdyin jyrkimpään nousuun, likimain 10-11ast. ylämäkeen, niin siitäpä ei enää lähtenyt, vaan piti peruuttaa loivempaan kohtaan, liikkeelläollessa nousi kuitenkin tuon mäen ylös. Nämä siis lumisella, ei jäisellä tiellä. Kokeilenpa huomenna vielä tuplata takapaksin kuorman. Jospa tuosta S-Type:stä saisi siten talviauton. 8)
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Kieltämättä vähän oudolta kuulostaa. Olisko jotain häikkää sitten. Ei kyllä tarkempaa tietoa auton tasauspyörästöistä tms. Onko näissä muuten minkäälaista kitkalukkoa?
Mutta jos tuo luistonesto temppuilisi niin käsittääkseni se polttaisi heti abs vikavaloa ja herjaisi. Abs anturi meni itsellä niin luistonesto hävis juurikin kokonaan ja ilmoitti ettei luistonesto toimi. Anturin vaihdolla korjaantui. Varovasti piti kyllä ajella kun juuri tuli kunnon liukkaat.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

Uteliaana kyselen, että mitkä renkaat Hannulla on? Ja siis merkki, malli, koko, kantavuus- ja nopeusluokat, eikä pelkästään tieto siitä että ne on kitkarenkaat. Ja paljonko on ilmaa sisällä?

Lukkoperä toki takavedossa parantaa elämänlaatua merkittävästi, mutta on moisilla maailman sivu pärjätty avoperilläkin. Renkaissa on aika paljonkin eroja, sekä tietty vaikutuksensa on esim. sillä, että jos joku jarru vähänkään jänkittää, niin sutasee lähdössä helpommin ja kun kerran sutasee, niin silloin helposti jatkaa sutimista.

Lisäpaino, etenkin joku hiekkasäkki, on siitä ikävä, että oman turvallisuuden kannalta sen pitäisi olla kontin etureunassa, mutta pidon parannuksen kannalta kontin takareunassa. Jos tuollaista pitää kontissa, kannattaa se varmaan sijoittaa takareunaan mutta rakentaa pitkittäinen tuki, joka estää säkkiä liikkumasta kohti kontin etureunaa ja takapenkin selkänojaa. Tässä toki disclaimer, että en tiedä miten hyvin S-Typen takapenkki on panssaroitu (onko siinä esim. koripelti takana vai onko penkki aukeava), mutta esim. kolaritilanteessa tuollanen säkki lähtee aika nätisti eteenpäin ja jos se pääsee murtautumaan takapenkistä ohi, on kabiinissa jännät paikat kun joko hiekkasuihku puhaltaa niskaan tai se 20kg säkki ampuu sellaisenaan takaapäin.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Täytyy tunnustaa, ettei minulla ollut hajuakaan, mitkä renkaat tuossa on. Ostin auton "etänä" ja laitoin pojat asialle sitä noutamaan. Autossa oli ainoastaan kesärenkaat, ja kun auton tuonti tänne Kouvolaan olisi tapahtunut, niin keli muuttui talvirenkaita vaativaksi. No, Espoosta löytyi Tori-ilmoituksella sopivat kitkat vanteineen, ne ostettiin, ja pojat vaihtoivat ne alle.

Siispä katsomaan. Michelin, mallinimeä en ahtaassa parkkiruudussa onnistunut näkemään, koko 225-50-17 98H. Pintaa jäljellä jotain 4 ja 6mm:n välillä.

Ja siis talviajettavuudessa ei muuten ole vikaa, 4 pyörää jarruttaa ja 4 pyörää antaa sivuttaispitoa, siten kuin talvikelillä voi odottakin, mutta liikkeellelähdössä usein vain 1 pyörä sutii... vaikka miten varovasti yrittää lähteä.
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

X-ICE, X 13 ja XGreen merkinnät renkaasta löytyy valokuvaa riittävästi zoomaten.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

On XI3 sentään ihan oikea talvirengas. Ikä toki syö niitäkin, mutta harvoin taitaa pelkkä vetopito hävitä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onkohan miten vanha valmistusmerkintä. Vuodethan kovettaa renkaan kuin renkaan, vaikka millejä olisikin jäljellä. Itsellä oli joskus kuutisen milliä muttei lainkaan pitoa kun renkaiden ikä oli jo useampia vuosia.
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Ostin vielä 20 kg kiuaskiviä takapaksiin. Ja pidot sen kuin paranee. Nyt lähti siitäkin kohdasta liikkeelle, mihin eilen illalla jäi sutimaan. Eli ongelmana todennäköisesti vain auton kevyehkö peräpää, joka kitkarenkaiden kanssa kaipaa lisäpainoa. Oikea jääkeli on tietenkin vielä kokeilematta.

Tuossa 3 (vai 4) viikkoa sitten sunnuntaina päivällä oli ihan sulat tiet. Kävin vielä illalla kaupassa, sää oli kylmentynyt ja tiet jäässä. Kuusankoskella joen eteläpuolella liikennevalojen jälkeen on n.400 m ylämäkeä Kouvolaan päin. En edes joutunut pysähtymään punaisiin valoihin, vaan vihreän vaihtuessa lähdin kiihdyttämään vähän alle 10 km/h vauhdista. 100 m kohdalla oli nopeuteni 20 km/h ja 200m ainakin 25km/h ja mäen päällä jo 35 km/h, vasta tasamaalta alkavassa alamäessä pääsin 50:n nopeuteen. En voinut kuin kiroilla tai nauraa, valitsin jälkimmäisen :lol: .
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Hiekkasäkeissä on se hyöty, että jos kaikesta huolimatta jää jumiin, on mitä laittaa renkaiden alle. :lol:
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ovatko nuo Misukat Skandinavian mallia, eli oikeat talvikumit? Ennen vanhaan ns. Keski-Euroopan kitkat tunnisti tuosta H-nopeusluokasta. Skandinavian talvikumeissa nopeusluokka oli yleensä T, eli matalampi. Mutta ehkä nyt saa H-luokan oikeita talvirenkaita?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Ei harmaintakaan aavistusta noista rengasluokituksista. Nyt kuitenkin lisäkuorman kanssa tilanne on merkittävästi parempi. Ja lisäkustannuskin käytännössä 0€, kun keväällä kiuaskivet voi laittaa oikeaan käyttöön.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyl, ne on tosiaan ihan oikeat talvirenkaat. XI1 oli Q, XI2 oli T ja XI3 oli muistaakseni markkinoiden ensimmäinen H-nopeusluokan pohjoismainen kitkarengas - ainakin ihan ensimmäisiä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Ihmetyttää millaisilla teillä liikutte, jos sutii. Minula on ollu s-type 3l jo 17v eikä talvisin ongelmia. 4 vuotta on alla olleet Michelin CrossClimate eli täysi ympärivuotinen rengas. En siis vaihda ollenkaan talvi/kesä.
Aiemmin ajoin kitkoilla eikä niilläkään ongelmia. Ajan pääteitä ja PKS. Ilmeisesti tämä talvi on erityisen hankala. Huomasin maasturimersullani pientä luistelua sivuteillä (Siinä euroopan kitkat).
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

ässätyyppi kirjoitti: Ke Helmi 09, 2022 11:26 pm Ihmetyttää millaisilla teillä liikutte, jos sutii. Minula on ollu s-type 3l jo 17v eikä talvisin ongelmia. 4 vuotta on alla olleet Michelin CrossClimate eli täysi ympärivuotinen rengas. En siis vaihda ollenkaan talvi/kesä.
Aiemmin ajoin kitkoilla eikä niilläkään ongelmia. Ajan pääteitä ja PKS. Ilmeisesti tämä talvi on erityisen hankala. Huomasin maasturimersullani pientä luistelua sivuteillä (Siinä euroopan kitkat).
Suositteletko siis kokemuksien perusteella tuota Michelin CrossClimatea? Tuo olikin uusi malli itselle mitä pikaiseen googlasin. Ilmeisesti jotain eroa perinteisiin kitkoihin?
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

ässätyyppi kirjoitti: Ke Helmi 09, 2022 11:26 pm Ihmetyttää millaisilla teillä liikutte, jos sutii. ...
Niillä teillä ajetaan, joita lähellä on. Jagge on nyt pojallani Mansessa lainassa, ja hänkin valitteli vaikeaa liikkeelle lähtöä, kivikuormasta huolimatta.

Vaan kukaan ei vielä vastannut siihen, miten tuo luistonesto on toteutettu? Onko S-Type:ssä minkäänlaisia lukkoja (torsen yms)? Pitäisikö ABS-järjestelmän jarruttaa sutivaa pyörää, ja siten siirtää vetoa myös toiselle pyörälle? Vai onko tehon tiputus ainoa reaktio luistoon?
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

hannuJagu kirjoitti: To Helmi 17, 2022 11:38 pm
ässätyyppi kirjoitti: Ke Helmi 09, 2022 11:26 pm Ihmetyttää millaisilla teillä liikutte, jos sutii. ...
Niillä teillä ajetaan, joita lähellä on. Jagge on nyt pojallani Mansessa lainassa, ja hänkin valitteli vaikeaa liikkeelle lähtöä, kivikuormasta huolimatta.

Vaan kukaan ei vielä vastannut siihen, miten tuo luistonesto on toteutettu? Onko S-Type:ssä minkäänlaisia lukkoja (torsen yms)? Pitäisikö ABS-järjestelmän jarruttaa sutivaa pyörää, ja siten siirtää vetoa myös toiselle pyörälle? Vai onko tehon tiputus ainoa reaktio luistoon?
S-typeissä ei ole tasauspyörästön lukkoa, tosin R-mallista en ole ihan varma. Tuosta X200-malliversiosta en löytänyt luistoneston toiminnasta kuvausta, mutta X202 (eli 2003->) -versiossa luistonesto teknisen dokumentaation mukaan rajoittaa sekä moottorilta tulevaa vääntöä, että jarruttaa luistavaa pyörää. Lukkoa ei muuten ole S-typen seuraajassakaan, XF:ssä ainakaan ns. tavallisissa malleissa ilman "R":ää. Talvella ja kesälläkin kostealla kelillä tulee mieleen, että miksiköhän ihmeessä eivät sitä laittaneet, olisi ollut ihan hyödyllinen?
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Minulla tuo Jagge on 2001-mallia, kuten aloitusviestissä mainitsin. Mersu taas on 2003, onkohan jarruvalmistaja silloin lanseerannut "älykkään" luistoneston? Ajoin aikaisemmat 30 ja risat vuotta etuvetoisilla. Mersu oli näiden jälkeen eka takavetoinen, ja kuten jo monesti mainitsin, se on ongelmaton niin lumella kuin jäälläkin. Tämä Jagge taas toi elävästi muistoista 70-luvun Corollan talviominaisuudet :lol: :shock: :lol:
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Otetaas vähän osaa ja arpaa tähän keskusteluun kun niin mollataan takavetoista, että pitää hiekkasäkki olla kontissa. Etu- ja takaveto on vähän erillaisia talvella, itse ajanut 12vuoden ajokortillisena olosta 2talvea etuvedolla ja ne talvet ovat olleet tuskaisia ja useasti jumissa, mä tarvitsen hiekkasäkin konehuoneeseen :lol:.

Ikäloput kitkat on jo lähtökohtaisesti turmion tielle vievä asia, oli se etu- tai takaveto. Omassa S:ssä todella huonot nastarenkaat ja liikkeelle lähtö on paikoiteillen vähän hidasta, mutta kyllä mäkeen kuin mäkeen on päässyt eteenpäin. Kaasun kanssa pitää olla tarkkana, pieni luistatus renkaille on ihna ok, mutta jos rupee ihan hulluna pyörimään tyhjää niin tietää olevansa ongelmissa. Itse tulee talvikelissä kaupungissa ajettua luistonesto poissa ja maantiellä sitten luistoneston kanssa, ajanut suurimman osan ajasta -80 luvun takavetoisilla joissa ei tollaisia herkkuja ole. Liikkeellelähtö automaatin kanssa on vielä näin 3 vai 4 talvea ajaneena hieman mysteeri, mutta kyllä tuo on luonnistunut tähän asti.

Kikkakakkonen talvikelissä : jos et pääse eteenpäin, niin taaksepäin pääset ja vauhdilla mennään paikasta kuin paikasta. Offiporukassa tunnusomainen "kakkonen sisään ja hapella yli" pätee monessa paikkaa myös betoniviidakossa.

Joten, vaihda ensi talvelle renkaat niin on mukavampi ajella ja ei tarvitse luistattelusta kärsiä enempää. Kaksi talvea ajoin maasturilla jossa oli karkeat mutarenkaat ja sillä oli eteneminen nopeaa, mutta ei se pysähtynyt vasta kuin lumipenkkaan.

S-Type R:ssäkään ei lukkoa ole. Liekkö olisi saanut optiona? Ainakaan omassa R:ssä ei ole ja jokaisessa rivakammassa kiihytyksessä itken hiljaisesti. Vesisateella vielä herkemmin spinnaa, eräs rekan ohitus jäi elävästi mieleen kun +80km/h vauhdista perä päätti tehdä omat akrobatiansa ja keula rupes osoittamaan rekan kylkeä. Sen jälkeen en ole ohitellut vesisateella :roll:
S-Type R, Sierra v8, Ranger
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Ei suoraan liity otsikon autoon, mutta ehkä aiheeseen: omassa Passatissa 4-5 mm kitkat on liian sileät. Renkailla on paljon merkitystä. Aikoinaan ajelin Volvo "Pyhimys 2.0" C70:llä ja siinä oli kumeissa pintaa 7mm mutta renkaat olivat about 10 vuotta vanhat, niin kovat ettei pinta kulunut milliäkään. Ne oli kamalat ajaa, sutivat ja luistivat. Moneen ongelmaan ratkaisu on ollut ihan vain tuoreet renkaat joissa ei ole paistopäivästä mennyt montaa vuotta (renkaissahan on se merkintä milloin ne on tehty, eikä siitä montaa vuotta enää kannata käyttää, kumi on eloisaa materiaalia ja iän myötä kovettuu ja pito katoaa). Hyvä huomioida että kuten paristoissa, renkaissakin se mikä on "tarjouksessa" on yleensä menossa päiväykseltään huonoksi pian.

Ei siis liity S-Typeen mutta aiheeseen kuitenkin, jos vilkaisee mikä on renkaiden todellinen ikä ja millit.
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

kom4 kirjoitti: Ke Maalis 16, 2022 11:45 pm Otetaas vähän osaa ja arpaa tähän keskusteluun kun niin mollataan takavetoista, että pitää hiekkasäkki olla kontissa. Etu- ja takaveto on vähän erillaisia talvella, itse ajanut 12vuoden ajokortillisena olosta 2talvea etuvedolla ja ne talvet ovat olleet tuskaisia ja useasti jumissa, mä tarvitsen hiekkasäkin konehuoneeseen :lol:.
Kaikki oppi on toki hyödyksi. Minulla on henkilöautoilua takanapäin 46 vuotta, ja 1,7milj.km. Noista n.13 vuotta takavetoisilla, ja loput etuvetoisilla. N. vuodesta -96 -97 eteenpäin talvet kitkarenkailla, tosin yhden ostamani auton mukana tuli nastarenkaat, joilla ajoin yhden talven, kun en raaskinut hukkaankaan heittää. Monenlaisesta paikasta ja kelistä on selvittykin, talviset Lapinreissut mukaan lukien. Minäkin olen ollut huomaavinani, että etu ja takavetoiset ovat vähän erilaisia. Tästähän olen ihan samaa mieltä kanssasi.
kom4 kirjoitti: Ke Maalis 16, 2022 11:45 pm Kaasun kanssa pitää olla tarkkana, pieni luistatus renkaille on ihna ok, mutta jos rupee ihan hulluna pyörimään tyhjää niin tietää olevansa ongelmissa.
Tämä on hyvä neuvo. Olenkin ihmetellyt, etenkin kesäkelillä, miksi renkaat aina lähdössä niin kovin savuavat. Vaikka niinhän se tekee höyryveturikin. :lol: Talvikelissä savun muodostus on ainakin näyttänyt vähäisemmältä :roll:

Mutta se, mikä erottaa tuon Jaggen kitkarenkaat aikaisemmista käyttämistäni kitkarenkaista, on leveys. Tähän asti minulla leveinkin kitkarengas on ollut 195mm, näin myös tuossa työmatka-autossani, mersedeksessä. Jaggessa on taas, varmaankin ulkonäkösyistä, 235-leveät kitkat. Ja kuten jo monesti totesin, niin tässä liikkeellelähtö vertailussa mersu voittaa 6-0. Ainakin minulla, toiset toki katsovat asiaa eri näkökulmasta.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Eikös vanha viisaus mene että mitä leveämpi rengas, sitä vähemmän tulee painoa per neliösenttimetri, ja täten luistaa paljon herkemmin. 8)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Mulla on XJ8 (X350) alla 235/50 Nokian Hakka Black2 kitkat ja toiminu ongelmitta, ajanu kitkoilla jo 20 vuotta ja nastoihin ei paluuta. Luistonesto paukuttaa joskus, mutta vetoa riittää enkä oo jääny kiinni mihinkään. Toki on kelejä jolloin pitää ottaa terve järki siihen penkin ja ratin väliin ja laskea nopeutta.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Kitkarenkaita on päätyypiltään kolmenlaisia. Pohjoismaiset, keskieurooppalaiset ja ympärivuotiset. Pojm ovat usein nopeusluokaltaan alhaisia, koska kumia on paljon ja nopeusrajoitukset matalat. Keskie renkaissa on kaikkia nopeusluokkia samoin ympärivuotisissa, joita käytetään pääasiassa Amerikoissa.
Pito jäisellä tiellä on erottavin tekijä. Kaikki luokat selviävät hyvin lumessa ja sohjossa. Olen ajanut noilla kaikilla Suomessa ja eri maissa. Pohjk tunnettekin, keskieuroopan kitkat ovat tukevammat ja paremmat ajo-ominaisuuksiltaan, parhaat ajaa tietenkin ympärivuotiset. Niissä on kahta suuntaa: talviajoon tai kesäajoon painottuvat. Misukan Cross Climate on tasapainoinen talvi/kesä, mutta jyristää hieman Suomen teillä (Saksassa ei).

CrossClimatea voi suositella, mutta käytöstä riippuen. Jos ei jäisiä teitä ole, niin toimii, mutta jos huono talvi, niin varovainen pitää olla. Jagge ei usein ole ykkösauto, niin sellaiseen hyvä rengas.
harriba
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:02 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja harriba »

Aikoinaan (joskus 2013 tms) hain Saksasta neliveto-bemarin. Mukaan uudet Michelinin keskieurooppakitkat. Niillä ei Suomen talvikeleissä tehnyt yhtään mitään :(
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

ässätyyppi kirjoitti: To Huhti 14, 2022 4:50 pm Kitkarenkaita on päätyypiltään kolmenlaisia. Pohjoismaiset, keskieurooppalaiset ja ympärivuotiset.
Jos näin on, mistä tunnuksesta erottaa, mikä on mikäkin?

Vai onko pakko luottaa "Essonbaarin" asiantuntijoihin? Teboilinbaariinhan me ei enää luoteta...
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

hannuJagu kirjoitti: Ke Huhti 27, 2022 10:39 pm
ässätyyppi kirjoitti: To Huhti 14, 2022 4:50 pm Kitkarenkaita on päätyypiltään kolmenlaisia. Pohjoismaiset, keskieurooppalaiset ja ympärivuotiset.
Jos näin on, mistä tunnuksesta erottaa, mikä on mikäkin?

Vai onko pakko luottaa "Essonbaarin" asiantuntijoihin? Teboilinbaariinhan me ei enää luoteta...
Tuossa vissiin halvalla saisi netistä niitä Nokian Venäjän pakote renkaita niin jos kitkat tilaisi.
Saksan puljuissa nuo vissiin erottaa "Nordic-renkaat"-nimellä
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Typen pito-ongelma

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Suomen rengasmyyjät eivät tunne ympärivuotisia renkaita. Ne pitää itse selvittää. Keskieuroopan kitkat ovat myynnissä vain netissä, ei rengaskauppiaiden kannata myydä niitä Suomen oloihin. Ympärivuotiset käyvät alle, kun ei ole vaikean kelin ajoa.
Itselläni Mersun 300e on keskieuroopan Bridgestonekitkoilla ja toimii hyvin, Jaguar S ympärivuotisilla Misukoilla ja toimii hyvin kun on varovainen eikä jäisellä kelillä ota riskejä.
Nastarenkaiden käytölle en näe mitään syytä, ehkä aivan jäisissä erikoisoloissa. Kirtkarenkaat nykyään pitää talvisyvyyden loppuun saakka. Lopun voi ajaa keväällä sileämmäksi vähän pitempään.
Vastaa Viestiin