Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Yleinen Jaguar-keskustelu
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Toisessa ketjussa avauduin oman Jaguarin omistajuudesta ja minua kehotettiin kirjoittamaan autosta päiväkirja-ketjua. Nyt kun sattuu vielä flunssan takia olemaan ylimääräistä aikaa päätin antaa sille mahdollisuuden.

Elikkä omistan vasemman puolen ohjauksella varustetun Japanin tuonti Jaguar XJ6 Select 4.0 mallin. Ostin auton 19.12.2021 ja tällä hetkellä olen saanut nauttia Jaguarin omistajuudesta reilun kuukauden ja ajanut sinä aikana 1500-2000km. Aiempaa kokemusta Jaguarin omistajana on S-typen muodossa.

Autolla oli ajettu ostaessa noin 256tkm ja maksoin yksilöstä 3000€. Pidin hintaa alhaisena useista puutteista huolimatta, sillä se oli ylivoimaisesti halvin katsastettu XJ X300/308 markkinoilla. Sen lisäksi, muita 4.0 koneella olevia malleja ei juuri ollut saatavilla. Osto hetkellä arvoin laiton maksavan noin 1000-1500€.

Havaittuja puutteita ostaessa:

Ohjauskulmat
Kierot jarrulevyt
Voimansiirron tärinä
Kello
Tuulilasi
Moniurahihnan ääni
Kosmeettisia jälkia: lommo lokasuojassa, puskurit täynnä jälkiä ja kaikkea muuta pientä
Sen lisäksi auto vaati myös perus nesteiden ja suodattimien vaihtoa

Havaittuja puutteita omistamisen aikana:

Voimansiirron tärinä paljastui johtuvan osittain väljästä perästä, jossa oli myös laakerivaurio
Moottorin ajoittainen vajaakäynti (suuttimet?)
Kampiakselin hihnapyörä on soikea ja aiheuttaa moniurahihnan ääntelyn
Akku huono
Pakoputki alkoi vuotamaan
Moniurahihnan kiristin petti

Omistamisen kulut
Huollot ja laitto:
Öljyt ja Suodatin 87€
Lukkoperä 600€
Perän vaihdatus 500€
Automaattiöljyt 2x kolmannella kerralla myös suodatin 40€ (öljyt löyty osittain valmiiksi)
Puolat 165€
Akku 110€
Hihnan kiristimen korjaus (auto jäi tielle ja oli pakko hinata pajalle) 170€
Kampiakselin hihnapyörä 190€

Yhteensä 1862€

Vielä huomiota vaatisi
Loppu voimansiirron värinän korjaus (kardaanin tasapainotus ja keskilaakerin tarkastus ensimmäisenä) 100€?
Ohjauskulmat 70€
Pakoputken vuoto
Vajaakäynti (akun vaihto paranti tilannetta viitaisi suuttimiin, puolat meneen myös vaihtoon kun saapuu)
Viimeinen automaattiöljyjen vaihto, tälläkertaa suodattimen kanssa
Kampiakselin hihnapyörän vaihto
Tuulilasi 300€
Kesärenkaat 300€?
Jarrulevyt ja palat eteen €?
Käsijarrukengät €?
Kosmeettinen laitto: vaihtolokasuojan maalaus, puskurien maalaus, maalipinnan myllytys ja sisustan putsausta 40€? (maaleihin)
Arvio 810€

Polttoaine:
Keskikulutus mitattu tankkaamalla 2x
11.1l/100km
13.6l/100km
Yhteensä menny auton omistamisen aikana 391,93€

Vakuutus:
OP osakasko Espoo 520€ (nuori kuljettaja)

Ajoneuvovero:
365€/v
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Mixu kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 7:10 pm Toisessa ketjussa avauduin oman Jaguarin omistajuudesta ja minua kehotettiin kirjoittamaan autosta päiväkirja-ketjua.
Oikein kehotettu! Päiväkirjaketjuja on kiva lukea ja kun autosta pitää huolta, sitä voi hyöödyntää myyntimateriaalinakin.
Mixu kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 7:10 pm Loppu voimansiirron värinän korjaus (kardaanin tasapainotus ja keskilaakerin tarkastus ensimmäisenä) 100€?
Ohjauskulmat 70€
Tuulilasi 300€
Kesärenkaat 300€?
Nämä kuulostaa mun korvaan inasen optimistisilta. Yhden kardaanin olen huollattanut n. 300€ hintaan, tosin siihen vaihtui samalla myös ristikot. Muut kuulostaa lähemmältä, mutta laskisin ehkä 20-30% enempi niihinkin. Jos sitten jää rahaa yli niin sehän vaan helpottaa elämää.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Olet todennäköisesti oikeassa. Voimansiirron tärinän piti lähteä perän vaihdolla ja se oli tutkittu. Valitettavasti vanhassa autossa on useita päälekkäisiä vikoja. Sentäs tärinä ei enää ole kovin paha, että autolla pystyy ajamaan normaaleja nopeuksia. Lisä bonuksena sai lukkoperän joka todellakin auttaa näin talvella.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tärinästä tuli mieleen että mites pakoputken tuennan kunto ? Meinaan kun liian tiukat tukikumit tuppaavat siirtämään moottorin värinän suoraan koriin. Löysän eli pitkän haitarin lisääminen sellaiseen pakoputkeen missä sitä ei ole tuo yleensä melkoisen eron. Muös pitkittäisessä moottorissa.
XJR -00.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Tärinästä lisää, elikkä ilmenee voimakkaimmin 75-85kmh vauhdissa kun päästää kaasun. Vedon kytkemisellä pois ei ole vaikutusta, mutta kiihdyttäessä tärinää ei ainakaan kuule. Ennen perän vaihtoa tärinä oli käytännössä niin paha, että autolla ei uskaltanut ajaa yli 70kmh. Perän vaihdon jälkeen tärinästä lähti noin 80% pois. Tärinä tasottuu vauhdin kasvaessa. En usko, että tulee putkesta, myös renkaat ja vanteet on suljettu pois.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Eli täristää voimakkaimmin juuri kun veto vaihtuu moottorijarruksi vai kun moottori jo jarruttaa ? Onko vaihteiston turbiinilukolla mitään vaikutusta ?
XJR -00.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Täristää eniten kun vedon ottaa pois eli ei paina kaasua. Sillä ei ole vaikutusta onko vapaalla vai moottorijarrutus. Momenttimuuntimen lukko ei vaikuta, koska ilmestyy vain tietyssä nopeudessa vaikka lukko olisi tai ei olisi päällä. Esim manuaalisesti 3 tai 2 valitseminen ei vaikuta tärinän määrään.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Katsos ne vetonivelet ettei ole väljää ja ettei niiden vaseliini ole kuivunut muovailuvahaksi.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Pitää tutkia. Motonetistä saa uusia ristiniveliä jotka ainakin verkkosivun mukaan pitäisi käydä omaan autoon. On kuulemma sama osa kun jossain Volvoissa ja kokoa 50.8mm. Hintaa vain 15€. Onko tietoa, että sopiiko oikeasti? Jos pitää lähtä vaihtamaan (tosin muistaakseni ristiniveliä oli uusittu jotain vuosia sitten papereiden mukaan).
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ota sitten nivelet jossa rasvanipat. Umpimallisilla ei tee mitään. Ainakin x308 vetarin ristikko kävi mm monen jenkin kardaaniin.
XJR -00.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Vetonivelet siis vetoakseleissa, perän molemmin puolin. Niveliä yht 4kpl, kaksi molemmin puolin. Pyörän päässä ja perämutikan päässä. Ovat mallia CV-Joint ja toteutettu siis kuulilla. Ei ole harvinaista että kohtuu uudessakin autossa rasva on kuivahtanut ja alkaa täristämään. (tuttavan aikoinaan 3v vanhassa Passat CC:ssä löytyi tärinän syy tästä)
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Missä siellä on cv niveliä ? Ristikko pitää pyörän pystyssä jota cv ei tee.
XJR -00.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Ahh.. Unohdin tuon taka-akselirakenteen jossa vetoakseli toimii osana pyörän ripustusta. :oops: My bad. Unohda kommenttini.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Ristikot voi tarkistaa kun ajaa nosturille ja nostaa takapyörät ilmaan ja toinen nytkyttää rengasta edestakas ja toinen kokeilee nivelien väljyyttä käsituntumalla.Yksi kohta minkä voi tarkistaa on vaihdelaatikkoon tuleva kardaanin kiinnitys.Mulla pultit olivat löysällä.Ne on kirittävä pultin päästä.Mutteri on varmistusta varten vaikka laipassa on varsinainen kierre.Ja vielä se rättinivel perän puolella.Takapyörien etupuolella on ne isot kiinnikkeet apurungolle(sisällä kumitutterot) jotka kiinnittyvät runkoon.Kumit voi olla kuluneet ja se tekee tärinän.Kupin pohjalta voi poistaa säätörenkaan jolloin kumi pääsee painumaa syvemmälle kuppiin (kartion mallinen) ja sekin voi riittää.Kiven murunen rungon ja tuon kiinnikkeen välissä
johtaa äänet koriin.Ne voi poistaa meisselillä kaivelemalla.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Auto on nyt tutkittu ammattilaisen toimesta nosturilla (Tulee halvemmaksi kun arvailla ja vaihtaa osia sokkona). Tärinä tuleekin yllättäen oikeasta takapyörän laakerista. Hyvä uutinen, kun ei nuo laakerit hirveesti maksa.

Muita mielenkiintoisia löytöjä oli, että edellinen omistaja on vaihtanut väärän vesipumpun. Pakoputken vuoto tulee pakosarjan ja pakoputken liitoksesta. Vaihdoin myös uudet puolat ja tuntui auttavan tuohon vajaa käyntiin. Kone kävi huomattavasti iloisemmin.

Nuo kun laittaa niin sen jälkeen on kaikki ”pakollinen” kunnossa ja autolla uskaltaa ajaa normaalisti.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: Jaguar XJ6 4.0 1995 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Jos joku on kiinnostunut seuraamaan elämää tuon Jaguarin kanssa ja näkemään autoista kuvia, aloitin osana koulu projektia instagram tilin. Käyttäjä nimi on @livingwithajagx300 ja tulen kevään aikana päivittelemään tiliä. Tervetuloa seuraamaan Jaguarin tarinaa!
Vastaa Viestiin