S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Yleinen Jaguar-keskustelu
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Pelastettiin tuommoinen kulkukissa tänne ranchille, brittimyönteiseen ilmapiiriin. Talouden nuori mies osti tämän eräältä kaveriltani, katotaan mikä tämän status tulee olemaan kun nuori mies ei ole varsinainen Jagge-fani mutta täällä oli polttava tarve järkevälle autolle joka on jo pilattu talviajolla. Kuskeja kun on tätä nykyä enemmän kuin suolakylvyssä liotettavia autoja.

Tämmöinen mulla oli jo Skoteissa mutta sehän jäi sinne. Asevelihintaan tarjottu käyttösiisti ja maltillisilla kilsoilla oleva ässä on ihan asiallinen peli tänne, ja voinhan minäkin sillä vähän fiilistellä kun oikean puoleisella ohjauksella varustetusta yksilöstä autenttisessa ympäristössään jäi hyvä maku. Muutenkin näiden sielun elämä on jollain tavalla hanskassa niin mikäpä ettei, ja kun rahamieskin vakuuttui niin...

Hopeanharmaa -00 3.0 V6, mustalla nahkasisustuksella. Pääpiirteiltään ehjä peli jossa pientä patinaa niin kuin tämän ikäisessä tuppaa olemaan, helmat ja takakelkka tehty jossain kohtaa joten ne ei ehkä heti putoa. 8)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tällä on ehditty viikon verran ajelemaan, nuori mies on ajellut päivittäin töihin/hupiajot ja kävin sillä minäkin kerran töissä kun halusin kokeilla hankintaa.
Vikalistaa on jo ehditty tekemään mutta ilahduttavasti mitään valtavaa ongelmaa ei ole havaittu.

Laitettavaa toki on, kiireisimpänä ehkä se näiden yksi perusvaiva eli lämmityksen sekoilu. Tätä lähdetään tod näk avaamaan vesiventtiilin vaihdolla, kunhan rahamies sen päättää ostaa.
Toisen takaoven ikkunahissi on vaihdettava, sieltä on vaijerit irrallaan. Ei purettu tähän hätään enempää, ikkunaan teippisuikaleet ettei valu pikkuhiljaa auki.
Keskuslukko on mallia epämääräinen, oireet viittaisivat vahvasti kuskin oveen. Tämä ei meidän käytössä ole niin kovin vakavaa koska ovet voi ihan hyvin olla lukitsematta, tosin vaarana on sekin että lopuksi niitä ei enää saa auki ollenkaan. Rahamiehen pitää tehdä hankintoja.
Sähköikkunat toimivat vain kuskin oven paneelista, tämä on periaatteessa hyvä homma ettei joku pöllö rupea aukomaan niitä pakkasilla... tähänkin on kuitenkin jotain ajatusta jo muodostunut, korjautuu mahdollisesti pienellä sähköjumpalla.
Toinen takavaimennin korvattu suoralla putkella, tälle pitää tehdä jotain kun mölyä on liikaa. Murina on ok mutta se kutosen parkuva soundi jo 2k rpm ylöspäin ei ole kovin cool. Kalliita on orkkispöntöt joten tähän tod näk joku muu ratkaisu jolla saadaan äänitaso miedommaksi.
Ajovaloumpiot hiottava/kiillotettava, vilkkupolttimot vaihdettiin jo koska vanhat olivat ihan haalistuneet.

Kori on vähintäänkin asiallisessa kunnossa. Nuori mies kävi ex-suolakaivoksessaan tutkimassa autoa oikein nosturilla eikä alustassa näkynyt mitään hälyttävää, helmat näyttivät siististi laitetuilta ja se takakelkkakin hyvä.
Maantiellä varsin levottomaksi todettu peräpää saattoi korjaantua pyörien suuntauksella, auraukset olivat pielessä. Kevytperäinenhän tämä, mutta täysin suoralla tiellä tasakaasulla ajellessa havaittu leijunta ei kuulosta oikealta. Katsotaan mitä kulmien ja rengaspaineiden säätö vaikutti kunhan päästään taas +80kmh vauhteihin.
Takarenkaat nekin jo aika huonot kun tarkemmin katsottiin, hyvin niilläkin tuntui pärjäävän mutta käsivarastossa on renkaat jotka varmaan laitetaan tähän kun joudetaan.
Viimeksi muokannut AVRO, La Tammi 07, 2023 10:16 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ensimmäisessä kiesissä kuuluukin olla vikaa. Siitä se pajottamisen into lähtee kohoamaan. :)
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Vauxi kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:08 pm Ensimmäisessä kiesissä kuuluukin olla vikaa. Siitä se pajottamisen into lähtee kohoamaan. :)
Eiku...
Nuorukaisella on jo autoja, ollutkin useampia ja monta vuotta amiksen jälkeen raatoi autokorjaamolla kunnes kyllästyi. VMP ropata kaikenlaisten nuukalaisten vehkeitä...
Työkalut siis pysyvät kädessä ja jos harrastepeleinä on 1,5kpl Ford Sierraa niin yksi brittivehes ei tunnu missään. :lol:

Kuskien määrä vs. suolassa pilattavien autojen määrä tulee siitä kun tuo neiti 17v sai ajokortin syksyllä. Yhdelle autolle oli vielä tarve kun pikkuautolla ja isolla Kisulla ei ajeta talvella. Neiti kuitenkin tarvitsee autoa ihan oikeaankin kulkemiseen kun täällä maalla asustellaan, mönkkärillä ei oikein meinaa pakkasessa ajella. :roll:
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

AVRO kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 12:30 pm Maantiellä varsin levottomaksi todettu peräpää saattoi korjaantua pyörien suuntauksella, auraukset olivat pielessä. Kevytperäinenhän tämä, mutta täysin suoralla tiellä tasakaasulla ajellessa havaittu leijunta ei kuulosta oikealta. Katsotaan mitä kulmien ja rengaspaineiden säätö vaikutti kunhan päästään taas +80kmh vauhteihin.
Kannattaa tarkistaa kaikki takatukivarret, ettei väsyneet puslat anna niiden liikkua kuten ei pitäisi. Epämääräinen käytös ja mm. perän vääntäminen sivulle pienelläkin kaasun lisäyksellä voi johtua niistäkin. Talvikeleillä autosta tuli suoranaisesti vaarallinen, kun perä teki kuluneilla puslilla ihan omia liikkeitään. Kunnossa ollessaan tuon pitäisi olla liukkaallakin varsin jämäkkä ja looginen ajettava.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

AVRO kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 4:18 pm
Eiku...
Nuorukaisella on jo autoja, ollutkin useampia ja monta vuotta amiksen jälkeen raatoi autokorjaamolla kunnes kyllästyi. VMP ropata kaikenlaisten nuukalaisten vehkeitä...
Työkalut siis pysyvät kädessä ja jos harrastepeleinä on 1,5kpl Ford Sierraa niin yksi brittivehes ei tunnu missään. :lol:

Kuskien määrä vs. suolassa pilattavien autojen määrä tulee siitä kun tuo neiti 17v sai ajokortin syksyllä. Yhdelle autolle oli vielä tarve kun pikkuautolla ja isolla Kisulla ei ajeta talvella. Neiti kuitenkin tarvitsee autoa ihan oikeaankin kulkemiseen kun täällä maalla asustellaan, mönkkärillä ei oikein meinaa pakkasessa ajella. :roll:

Nii se ei ollutkaan ihan niin nuori. :lol:
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Pieni, mutta tärkeä yksityiskohta deletoitu autosta by nuori mies. Uudet kilvet ilman EU-tunnusta, ja samalla se kauhea taustalevy takakontin luukusta luiskaan. (lienee niksmannien perua)
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Takaoven ikkunahissin olivat nuoret vaihtaneet ja etupuskuriin ehjän "huulen" sinne alaosan leveään aukkoon. Takaoven lukko oli alkanut heti toimimaan kun varaosa oli ostettu, eiköhän se kohta taas hyydy.
Lienee Kisu kulkenut muuten kummempia naukumatta kun kotoa ei ole kuulunut soraääniä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Koneen etuosasta, jostain siitä vesipumpun yläpuolelta koneen päälle menevä vesiletku oli puhjennut. Kiusallisen tehokkaasti oli kuulemma sotkenut konehuoneen kun hihna oli viskonut nesteet ympäriinsä ja pihaan pysäköidessä konepellin alta tulvahtaneet höyryt imeytyi vielä lämppärin kautta kajuuttaankin -> pinnat tahmeina.
Paikallisesta Fixuksesta löytyi nopeasti ihan oikealla numerolla oleva letku ja se onkin nyt jo vaihdettu.

Mikä lie letkulle tullut kun ei ollut varsinaisesti revennyt, pienialainen reikä vain. ikä vaan lienee tullut täyteen. Sinänsä onni, vuoto pysyi olemattomana kun ajeli paisarin korkki raollaan pajalle.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja AVRO »

PikkuKisu pelittänyt asiallisesti. Lämppärin vesiventtiilikin vaihdettu, tästä seurasi koneen lämpiämisen selvä hidastuminen joka sitten korjautui termarin vaihdolla. Peilien suuntauksessa vielä jotain hämärää kun muisti osaa ajaa kaikki suunnat mutta manuaalinen suuntailu toimii vain kahteen suuntaan. Tähän on vaihdettu jo käyttöpaneeli ja mitäköhän muuta mutta vika ei muutu.
Tulin pe-iltana ulkomaankomennukselta ja nuori mies oli minua lentokentältä hakemassa tällä, Tikkurilan Nesteellä sitten ihmeteltiin kun tankatessa tuli kovin voimakas bensan haju jostain, ja alla pieni "lammikko". Onneksi ei ollut paineellinen vuoto vaan seuraavan päivän tutkimusten perusteella vuotokohta paikantui täyttöputken kumijuntturin liitokseen. Täyttöputki punastunut aika ikävästi ja ilmeisesti kuppa hiipinyt sinne kuminkin alle kun klemmarin kiristäminen ei auttanut, tilaa oli toiselle klemmarille niin sillä vuoto tyrehtyi tähän hätään.

Yllätys että vielä tämän ikäisessä autossa löytyy peltinen tankkausröhri. Vaikka muovi onkin vähän s***anasta niin tämmöisissä kohteissa se on paikallaan kun kestää himosuolauksen raiskausta paremmin.
Viimeksi muokannut AVRO, La Maalis 18, 2023 10:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: S-type 3.0 V6 tuli XJS:n kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Muovinen tankki ja täyttöputki on pitkässä juoksussa älyttömän hyvä keksintö. Ei kiinni ruostuvia tankkivarusteita, ei litisty tai puhkea vaikka joku vähän osuu ja kestää lujasti ylipainetta ja alipainettakin jos huohotus menee rikki. Eikä myöskään sitä kuuluisaa ruostumista tankin sisällä. Vaikkakin lyijyllä tms pinnoitetut peltitankit ennenvanhaan tuppaavat kestämään tosihyvin aikaa. Niin nekin ruostuvat sisältä. Uustuotanto peltitankit ovat sitten ikäväkyllä oma lukunsa että kuin salaman nopeasti ne ruostuvat auton alla.
XJR -00.
Vastaa Viestiin