Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Yleinen Jaguar-keskustelu
katinkka
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 12, 2023 1:22 pm

Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja katinkka »

Kehtoisko kysyä näinkin noloa?

Tilannehan on päässyt siihen pisteeseen, että parista muuttujasta johtuen S-type vm. 2000 on maannut käyttämättömänä jo pari vuotta. Autot tykkää siitä että niillä ajetaan, joten siitä on luultavasti enää varaosiksi.

Osaisitte varmaan neuvoa mitä reppanasta voi pyytää? Ja kelpaako ylipäätään edes varaosiksi? Kannattaisiko vielä uhrata muutama pennonen, laittaa uusi akku jne. ja koittaa pöriseekö?

Nimim. Tervaa ja höyheniä odotellen
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Isoin ongelmahan lienee kumiset osat (tiivisteet ja letkut) jotka haperoituvat voitelun puutteessa. Tarkkailee alkaako näkymään vuotoja missäänpäin kun rupeaa koeajelemaan. Ja tietenkin kannattaa vaihtaa uudet öljyt. Huomattavaa on myös että tankissa ollut bensa on hartsiintunut. Jos siellä on vajaa tankki, täytä uudella bensalla piripintaan, jotta laimenee haitta-aineksista eikä mene ruiskut tukkoon sen takia. Jos tankissa on paljon vanhaa bensaa ehkä sitten jokin polttoainejärjestelmän puhdistusaine mukaan kyytipojaksi.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kysytään ihan ekana, että miksi se auto silloin pari vuotta sitten jäi seisomaan? Ja mihin, pihalle, kylmään talliin vai lämpimään talliin?

Sinänsä parin vuoden seisotus ei ole mitään ennennäkemätöntä, monella autoharrastajalla voi joku auto seistä luokkaa 2-5 vuotta. Ylläoleva vinkki bensan tuoreuttamisesta on aiheellinen, itse tarkastaisin myös nestepinnat ennen ensimmäistäkään kokeilua ja seisotuspaikasta riippuen harkitsisin öljynvaihtoa.

Herättelyn tekisin itse ehkä niin, että käyttäisin eka virrat päällä, jolloin bensapumppu tyypillisesti paineistaa polttoainejärjestelmän ja mahdolliset vuodot näkyy. Jos vähänkään epäilyttää, niin seuraavaksi nyppäsiin bensapumpun tai suuttimien sulakkeen/releen/piuhan irti ja pyöräyttäisin konetta pelkällä startilla niin, että öljy lähtee vähän liikkeelle ja nostaa öljynpaineet, jonka jälkeen sulake/rele/piuha kiinni ja kone tulille, katsomaan että lämmöt lähtee nousemaan järkevästi ja termari aukeaa jotta lämmöt pysyy myös kurissa. Sitten pientä lenkkiä tuntuman tarkistukseen ja jarrujen herättelyyn (suljetulla alueella tietty) ja kun siltä tuntuu, niin leimakonttorille hakemaan tuomiota. Kun ajolupa on saatu, voi alkaa vetreyttämään autoa ja ajamaan vikoja ulos.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
katinkka
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 12, 2023 1:22 pm

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja katinkka »

Mahtavaa, kiitos jo näistä vastauksista! Kullanarvoisia nuo herättelyvinkit.

Jäi mainitsematta, että reppana on siis seissyt kesät talvet ulkona. Verhoilut nyt ainakin on varmaan pilalla.

Kosla jäi seisomaan, kun käynnissä oli jotain omituista hikkavaivaa jolle ei heti löytynyt selkeää syytä, eikä ollut varaa tutkituttaa enemmän. Tuntui liittyvän tiettyihin kierroslukuihin, mutta toisaalta hikkasi myös tyhjäkäynnillä.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Lienee itsestäänselvää että kannattaa varmistaa että akussa on kunnolla virtaa - tai käyttää apuvirtaa apuna, näihin voi tulla kaikenlaista omituista vikakoodia jos akkuvirta ei ole vakaa.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Vielä edellämainittuihin herättelyvinkkeihin huomioksi, että jos pitkään seisoneet jarrut kantavat, niin satulat lämpenee helposti ajettaessa niin kuumiksi että vettä itseensä imenyt jarruneste kiehahtaa. Tämän kyllä huomaa aika nopsaan kun jarrupoljin kolahtaa lattiaan, mutta paikka ja hetki saattaa olla huono. (pääsin itse aikoinaan eräällä vanhuksella konttorin dynamometrille asti. Huomasin kyllä mennessä että jarrut "hieman" laahaavat, mutta oli tarkoitus hakeakin vain vikalappu - paluu tapahtuikin sitten lavetiln kyydissä)
Voipi olla että kannattaa myös ne jarrunesteet vaihtaa ennen isompia lenkkejä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tehdä pitkään seisseelle S-typelle?

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Perushuoltoa! Todennäköisesti jarrut ovat jumiutuneet, joten herkistelet satulat ja käsijarrun linkut, uusit jarrupalat ja jarrusylinterien tiivisteet sekä ilmaat jarrut. Jarrulevyjen pahimmat ruosteet kannattaa hinkata pois ja sitten ajella vielä hetki ennen leimalle menoa. Lisäksi kannattaa samalla vaihtaa jarruletkut ja nesteet.

Koneeseen edes uudet öljyt ja tulpat, jos näissä pääsee helposti käsiksi niin ilmamassamittarin (ja tarvittaessa katalysaattorin) voit pestä vaikka bräkleenillä tai ksyleenillä. Jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön jos on jonnekin tihkunut? Nykyiset akut eivät kahta vuotta pidempään kestä lataamatta ja sitten kannattaa putsata ja öljytä vaikka CRC:llä navat ja maadoituskaapelien kiinnitykset.

Sisustassa muoviosat on helppo puhdistaa, kaikki lattiamatot ja penkit irti ja peset vaikka mäntysuovalla.

Sitten kannattaa ajella hetki ja herkistellä ilmeneviä vikoja ennen katsastusta, kunhan muistat ottaa autosi vakuutukseen. Helmoista löytyy varmaan jotain hitsattavaa mutta peltiähän se vaan on.

Tuskin tuollaisen letkut miksikään ovat menneet, pieniä sähkövikoja varmasti riittää metsästettäväksi senkin edestä kun on ollut kosteassa. Nykybensa on niin huonolaatuista ettei säily pitkään palavana ja siksi valuttaisin koko tsnkin tyhjäksi ja uusisin polttoainesuodattimet samalla. Tankkia kannattaa myös huuhdella puhtaalla bensalla ruostejäämien poistamiseksi.

Näillä konstein viiden sadan raadosta ehkä saat parin tonnin käyttöauton.
Vastaa Viestiin