XJ6 4,2 serie II 1974

Yleinen Jaguar-keskustelu
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Tervehdys

Talliin on saapunut projektiksi kipinävikainen II -sarjalainen samasta paikasta Hämeenlinnasta kuin aikaisemman 1300ti:n viestiketjun 1969 oli hankittu ja taitaapa värikin olla kummassakin yksilössä sama punainen regency red.

Minun yksilön tietoja:
-rekisterikilpi ACU-820
-valmistusnumero 2N51669BW
-moottori 8L101102
-auto on katsastettu edellisen kerran 05/2018 eli auto on seissyt kohta 5 vuoden ajan. Ylipäätänsä viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana kilometrejä on Trafin tietojen mukaan kertynyt alle 10tkm.

Hämeenlinnassa auton tyhjäkäynti oli alkanut pätkimään kunnes kone sammui kokonaan. Tarkastelussa oli kuulemma lopulta selvinnyt että puolalle ei tule virtaa. Sitä ennen tutkimusmatkalla oltiin kuitenkin vaihdettu kärjettömän jakajan tilalle vanha kärjellinen ja sen mukainen puola ilman tulosta ja ostohetkellä kaikki virranjakaja & puola & johdot siinä ympärillä repsottivat ikävästi irrallaan.

Nyt kaipaankin foorumilaisilta apua kadonneen kipinän metsästyksessä. Jos virranjakaja johdotuksineen olisi maltettu jättää paikoilleen niin lähtisin tarkistamaan moottorin maadoituksen ja sen jälkeen kokeilisin hyppylangalla antaa suoraan virtaa puolalle. Jos kampe siitä heräisi niin heittäisin tikan virtalukon pohjaan (toki virtakatkos voi olla missä tahansa akun ja puolan välillä).

Nykyinen kärjetön jakaja on jo niin huonossa kunnossa ettei sen kanssa kannata enää tuhlata aikaansa. Ennen kadonneen kipinän metsästystä pitäisikin saada hankittua uusi kärjetön jakaja & puola ja kytkeä piuhat takaisin kiinni. Ainoa kohtuuvarma fakta johdotuksista on se että virranjakajalle menee kolme johtoa, jotka kaikki päätyvät nyt rivissä 3-napaiseen liittimeen. Suurin haaste on se että vaikka kahlasin Köpin listaamat varaosaputiikit läpi niin en ainakaan nopsasti löytänyt kärjetöntä virranjakajaa, josta lähtisi 3 johtoa päätyen tällaiseen 3-napaiseen liittimeen. Limoralla tosin näyttäisi löytyvän kultaakin kalliimpi alkuperäistä muistuttava: https://www.limora.com/en/jaguar/jaguar ... mber-1974/

...mutta ei taida olla kärjetön ja lisäksi tuossakaan minun moottorin numero ei osu lankulle. Tuosta voi kuitenkin ilmeisesti päätellä että oikeanlaisen jakajan tyyppi voisi olla lucas 45DE6.

Jos puolestaan EBAY:sta googlettaa niin esim, AccuSpark:lta löytyy houkuttelevaan hintaan kokonaisia yleismallisia sarjoja: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?norov ... BY_VEHICLE

...mutta missään noissa ei näyttäisi olevan kolmea johtoa jakajassa... joten mikä neuvoksi..?

Olen liittynyt FJDC:n jäseneksi ja tulen tukeutumaan myös mallivastaavaan, mutta tässä nyt siis kaikille foorumilaisille hätähuuto, ja tämän hetken askarruttavat asiat vielä kiteytettynä:
-kuulisin mielelläni lisää auton eri vaiheista, kaikki tieto historiasta on tervetullutta.
-miten löydän uuden, mutta edullisen kärjettömän jakajan, joka sopii "bolt on" alkuperäiseen 3-napaiseen liittimeen?
-miksi ylipäätänsä tässä jakajassa on 3kpl johtoja.. mikä tarkoitus? Yritin tutkia Haynesin workshop manualin sähkökaaviota, mutta ilman tulosta.
-moottorin sarjanumero vaikuttaa pieneltä... ja esim, öljynsuodatin on iso "peltikattila". Onkohan moottori joskus vaihdettu 1-sarjalaisesta?
-tuulilasia kiertävästä kromilistasta puuttuu vänkärin puolen lista. Onko kellään tietoa, mihin se on jäänyt tai mistä saisi uuden/käytetyn tilalle?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

https://123ignition.com/product/tuneplus-6-r-v-g/

Mites tuo? Liittimen joutunee vaihtaa tai ryöstää vanhasta. Jos siis sen liittimen jännitteet tms soi tohon.
XJR -00.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Mulla on virheetön ko lista. Liitospalojen etsiminen on liian ison työn takana, mutta niitä saa muutamalla punnalla kun ovat samoja aika monessa mallissa.
i
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Melkoista hitech -teknologiaa näyttää olevan tämä 123ignition, mutta kiitos Vauxille vinkistä... on siinä ainakin 3 piuhaa :P

EBAY:ssa näyttäisi olevan tarjolla myös tällaisia, joissa myyjällä soveltuvuustaulukko mukana ja sen mukaan : To replace Lucas 25D6 and 45D6. Daimler 2.8 - 5.3 1974 Petrol Saloon Sovereign 4235cc 127KW 173HP 7L https://www.ebay.co.uk/itm/134358713437 ... %3A2047675

Mekaanisesti sopivia jakajia on siis tarjolla useallakin myyjällä, mutta kun ne sähkökytkennät ovat meikällä sekaisin kuin heinäkasa. Jakajan lähettyvillä on nyt Jakajalle menevän kolmen johdon lisäksi irrallaan jotain 8-9 johdon päätä, joiden tarkoituksesta ei ole varmaa näkemystä... :x Mietityttää että miten esim, kierroslukumittarin toiminta, jos korvaan nykyisen 3-johtoisen jakajan 2-johtoisella jne... ja auto kun ylipäätänsä olisi tarkoitus jossain vaiheessa museoida niin en mielellään tekisi omia johtoviritelmiä.

Coupe: kiitos vinkistäsi koskien ikkunan kromilistaa, laitan sinulle YV:n.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ser 2:n sytytyksen kytkentöjä voi tutkiskella kytkentäkaaviosta, oheisen pdf:n sivulla 86-40 yläreunassa,
jakaja on 40 ja sen yhteydessä sytytysvahvistin 183 ja puola on 39.
Ja sytytyksestä löytyy tarinaa sivulta 86-15, mm. että tuo vahvistin löytyy jakajan sisältä.
Kiekkamittari 95 näyttää saavan tietonsa Ballast-vastukselta 164.
https://jaguarrules.ru/wp-content/uploa ... uments.pdf

Veikkaisin, että jos jakajan korvaa jollain modernilla jakajalla, vahvistinta ei tarvita vaan riittää
kaksi johtoa: puolalle ja maahan.

123:n jakajista joillakuilla on hyviä kokemuksia:
https://www.123ignitionshop.com/gb/jagu ... AG6RV.html
Itse en ole sitä hommannut vaan toistaiseksi Ms.Moneypit on pörissyt originaalijakajalla, jota on
piristetty Ignitorilla:
https://pertronixbrands.com/pages/pertr ... onversions

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Yhden 123 jakajan olen asentanut Volvon pystyjakajan tilalle. Siihen piti jostainsyystä siirtää vanhasta jakajasta se öljypumpun hahloon tuleva hammas. Asennus itsessään ihan tavallinen jakajan asennus. Perusajoitus tuotti mulle vaan hetken jos toisenkin harmaita hiuksia. Kun ledin syttyminen ja sammumisen ajoitus ykk kanssa tuotti ajatuskatkoksen takia ongelmia. Se kun sain ratkottua niin samantien käyntiin ja ei ongelmia.
XJR -00.
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Onnittelut paljon hienommasta yksilöstä, katselin sitäkin, mutta autosi ei ollut missään nimessä myytävänä vielä jouluna. Toivottavasti joku pelastaisi vielä sen hopeisen -78 yksilön lumihangesta.

Limoran ja monen muun jo vuosia kauppaama 123 on varmasti hyvä valinta ja sillä saisit halutessasi vapaasti säädettyä sytytyskäyrää. Saman liikkeen edustamat Lumenition ja Petronix ovat myös vanhoja tunnettuja valmistajia.
https://www.limora.com/en/tuning-intern ... n-systems/

Toisaalta eihän siinä alkuperäisessä virranjakajassa ole mitään vikaa ja sytytyksen tarvikkeet ovat halpoja.

Hyvä myöa, että tulee lisää aktiivisia kirjoittajia tälle foorumille!
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitoksia jälleen arvokkaasta avusta... ja kyllähän me 1300ti:n kanssa kumpikin kynnetään aika syvissä vesissä näiden projektien kanssa. Jo Hämeenlinnassa ihmettelin myyjälle ääneen kuinka ihmiset päästävät tällaiset upean historian omaavat muotovaliot niin heikolle hapelle... enkä tarkoita vain näitä meidän yksilöitä vaan yleisesti kautta linjan vanhoja Jaguareja.

Sähköhässäkässä alkaa jo näkyä hieman valoa tunnelin päässä. Kun aloin purkamaan piuhojen eristeteippauksia ja seurata johtoja niin lokasuojaan ruuvattuna löytyi lumenition sytkäboksi... siis... jakajan kolmenapainen liitin ei ollutkaan alkuperäinen vaan koko jakaja-sytkäboksi -kombinaatio on joskus toteutettu aftermarket -asennuksena. Asennus oli vain niin hyvin tehty ja ajan patinoima (lue likainen) ettei heti välähtänyt että mistä oli kyse. Nämä härppeet poistamalla lähti myös usea muukin irrallinen johto!

Kopin linkittämä sähkökaavio kirkastaa näkymää lisää. Siitä on helppo todeta että puolan etuvastukselle (nro 164 ballast resistor) tulee kolme piuhaa. Nyt olisikin helppo innoissaan iskeä uusi jakaja & puola kiinni ja kytkeä kaikki loput irralliset johdot etuvastukseen... siis olisi helppo jos niitä olisi kolme, mutta kun niitä on vielä jäljellä KUUSI irrallista johtoa?!? Nämä kaikki irralliset johdot tulevat jakajan kohdalta lokasuojalta yhdessä paksussa nipussa ja erkanevat öljynsuodattimen ja jakajan välisessä tilassa:
-yksi täysin keltainen: Kun tämän maadoittaa kosketinkynällä ja kääntää avaimesta virrat päälle niin kynän lamppu syttyy.
-yksi keltainen vihreällä kierteisellä raidalla: tämä on ihan hengetön, lamppu ei syty missään tilanteessa.
-keltainen johto suoralla vihreällä raidalla: Tämäkin on ihan hengetön.
-keltainen johto sinisillä raidoilla yhdistyy keltaiseen johtoon mustalla raidalla. Nämä ovat myös ihan hengettömiä.
-vihreä johto jossa pyöreä liitin: kun tämän maadoittaa ja kääntää avaimesta virrat niin lamppu syttyy. Päinvastoin tehtäessä eli akusta syötettäessä tähän virtaa kuuluu jostain kojetaulun suunnalta naksahdus...?

Jos joskus johdot löytävät paikoillensa niin seuraava kysymys on että mihin puola kiinnitetään? Nyt se roikkuu irrallisena enkä oikein keksi että mihin se tulisi kiinnittää. Myyjä viittasi epämääräisesti että sinne kaasareiden alle se tulee..?

Pyydänkin että jos jollakin olisi auto sopivasti lähettyvillä niin kävisi vilkaisemassa pellin alle, josko osaisi neuvoa:
-montako ja minkä värisiä johtoja etuvastukselle (valkoinen 5-6cm pitkä keraaminen sokerinpala, ehkä puolan kyljessä) tulee?
-mihin ja miten puola kiinnitetään lohkon kylkeen?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Huomasitko, että siinä sähkökaaviossa on johtojen värit kirjaimin ja kirjainkoodit on sivulla 39.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Juu yritin tulkita myös niitä värikoodeja. Sähkökaaviossa johdot ovat joko täysin valkoisia tai valkoisia sinisillä raidoilla... ja minulla taasen kelta/vihreitä. Päättelin että kun se sähkökaavio näyttää olevan ruiskumallin kaavio niin se on jonkin verran uudemmasta autosta ja johdot ovat ehkä uudemmassa eri väriset kuin minulla.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Isälläni on myös -74 vai -75 Series 2 XJ6, lähetätkö minulle yhteystietosi yksityisviestillä niin otan maanantaina kuvia sinulle?
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Toivottavasti kuvat tulivat perille, laittaisin ne tähänkin, mutta pitäisi avata jokin kuvapankkitili ensin ja käydä ajan kanssa skaalaamassa kuvia sinne.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitos kuvista, niistä oli paljon apua puolan paikan etsimisessä! Alkuperäinen asennus on nyt selvinnyt eli puola tulee jakajan viereen vasemmalle puolelle pystyyn kiinnitettynä 8x15cm kiinnityspeltiin, joka puolestaan pultataan kahdella pultilla kiinni lohkoon. Toiselle pultille on oma reikänsä suoraan lohkossa ja toinen pultti on moottorin kiinnikkeen/kumityynyn korvassa.

Sähköjohdot ovat edelleen arvoitus, 1300ti:llä ei ilmeisesti ollut etuvastusta ollenkaan. Jos olen ymmärtänyt oikein niin etuvastuksen tarvehan riippuu puolasta, jos puola on 3ohm, niin etuvastusta ei tarvita, 1,5ohm puolalle etuvastus taas tarvitaan... ja tällaisesta ratkaisusta siis kaipaan edelleen apua että minkä värisiä johtoja ja kuinka paljon etuvastukselle menee?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Jakajan sähköt on viimeinkin pääosin selvitelty. Johtojen värikoodeja kesti aikansa ihmetellä esim, kuinka sähkökaavion mukaan pitäisi olla valkoisia johtoja, mutta minulla on keltaisia... no lopulta välähti, alun perin valkoiset ovat tietty kellastuneet vuosien kuluessa! Accusparkilta tuli uusi kärjetön jakaja + puola + tulpan johdot (yht, vajaa 200e) ja niillä moottori heräsi eloon... tosin edelleen kierroslukumittari + kojelaudan kaikki muutkin mittarit ovat mykkiä.

Seuraava haaste oli sitten se että moottori kävi aluksi alakierroksilla huonosti kunnes ei sitten enää startannut ollenkaan. Polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen moottori starttaa jälleen, mutta vain kaasu pohjassa eikä käy tyhjäkäyntiä hetkeäkään..?!?

Olen nyt hieman yrittänyt perehtyä SU HS8 kaasuttimien sielunelämään ja täytin kaasuttimien täysin kuivana olleet öljytilat ATF:n öljyllä kuten youtube opastaa. En kuitenkaan esim, ihan ymmärrä rikastimen toimintaa... manuaalista ryyppyvipua ei ole vaan kaasuttimien välissä on musta mötikkä, joka ilmeisesti on automaattiryyppy (AED). Tämä antaa lisäpolttoainetta kylmälle koneelle ja koneen lämmetessä pakosarjan alta tuleva putki tuo lämmintä ilmaa sulkien AED:n... meniköhän oikein?

Ongelma on nyt siis että moottori starttaa ainoastaan kaasu pohjassa eikä käy tyhjäkäyntiä sekuntiakaan. Tulpat eivät ole märkiä eli ei se liikaa löpöä saa. Voisiko vika olla tässä AED:ssä vai onkohan jokin muu tyhjäkäyntiin vaikuttava seikka tukossa... ajatuksia?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Major »

Yhden kaasutinmoottorisen auton olen aikoinaan omistanut. Silloin opin että tyhjäkäynnille on oma suuttimensa, ja sen säädöllä saa tyhjäkäynnin kohdalleen. Omalla kohdalla opin sen, kun suutin oli mennyt tukkoon, kiitos huonon polttoaineen suodattimen. Suuttimen putsauksen ja suodattimen vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti: Ma Heinä 31, 2023 11:18 pm En kuitenkaan esim, ihan ymmärrä rikastimen toimintaa... manuaalista ryyppyvipua ei ole vaan kaasuttimien välissä on musta mötikkä, joka ilmeisesti on automaattiryyppy (AED). Tämä antaa lisäpolttoainetta kylmälle koneelle ja koneen lämmetessä pakosarjan alta tuleva putki tuo lämmintä ilmaa sulkien AED:n... meniköhän oikein?

Ongelma on nyt siis että moottori starttaa ainoastaan kaasu pohjassa eikä käy tyhjäkäyntiä sekuntiakaan. Tulpat eivät ole märkiä eli ei se liikaa löpöä saa. Voisiko vika olla tässä AED:ssä vai onkohan jokin muu tyhjäkäyntiin vaikuttava seikka tukossa... ajatuksia?
Juu, AED toimii noin, mutta voi vikaantua monella eri tavalla. Toimi yli 10 vuotta moitteetta omassa HS8:lla varustetussa 1975 XJ6C :ssäni, mutta sitten alkoi jäädä päälle, mistä seurasi luvattoman rikas tyhjäkäynti yms. Sen pakosarjoilta tulevan putken päässä on semmoinen teräsvillaa täynnä oleva suodatin joka on yleensä vuosikymmenien jälkeen täysin tukossa liasta, noesta ja ruosteesta. Mutta se ei estä AED:tä toimimasta, saattaa lähinnä pitää sen päällä liian pitkään.

Jouduin laittamaan lisäkatkaisijan jolla saan nyt bensan kokonaan pois AED:ltä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Muitakin viritysvaihtoehtoja on olemassa mutta minun pirtaani tuo sopi parhaiten.

HS8 on helppo ja hyvä kaasutin, kun kaikki on kunnossa antaa ne aika mukavan väännön ja riittävästi (190-200hv) tuosta 4.2 L XK-moottorista.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

SU on siitä erinomainen kaasutin, että se on niin simppeli ja varmatoiminen (tai ainakin pitäisi olla). Kiihdytyspumppua tai erillistä tyhjäkäyntipiiriä (ja tyhjäkäyntisuutinta) ei ole vaan bensa kulkee tilanteesta riippumatta samaa reittiä koko ajan: kohokammion kautta kaasuttimen alle ja siitä suutinputkea pitkin ylös kurkkuun imuilman joukkoon. Koko härvelissä on käsittääkseni vain kaksi säätöruuvia, toisella säädetään mekaanista kaasuläppää ja toisella suutinputken päätä joka ilmeisesti vaikuttaa siihen että kuinka alas mäntä- ja siinä kiinni oleva neula pääsevät laskeutumaan kurkussa (meniköhän oikein?). Toimintaperiaate on että kun painetaan kaasua ja kaasuläppä aukeaa mekaanisesti niin alipaine kurkussa kasvaa ja tämä alipaine vetää männän+neulan ylöspäin, jolloin moottori saa enemmän sekä ilmaa että bensaa. Härveli on saanut nimekseen muuttuvakurkkuinen kaasutin ja on kieltämättä aika nerokas ja simppeli keksintö...

...tai olisi jo toimisi, mutta kun ei. Nyt olen sellaisessa suossa että jostain syystä moottori ei enää suostu käynnistymään edes kaasu pohjassa. Autossa on uusi akku, jonka jännite on 12,60V. Vastaavasti puolalla jännite on 12,50V eli sähkö kulkee eikä johdotuksissa pitäisi olla suurempaa vikaa. Ostin uudet tulpat (NGK BP 5ES) ja kokeilin myös tulppa irrallaan pyörittää konetta, hyvin kipinöi eli sytytyspuolessa ei enää pitäisi olla vikaa. Seuraavaksi otin bensaletkun irti kaasuttimesta ja virrat päälle, hyvin pumppasi bensaa letkun täydeltä. Uudet tulpat ovat harmaan nokiset eli eivät ole märät... onko niin että vaikka bensaa tulee kaasuttimille niin moottorille asti sitä ei kulkeudu? Missä syy voi olla... ainoa, mitä tulee mieleen niin voivatko kaasuttimien neulat & suutinputket olla tukossa? Voikohan niitä purkamalla puhdistaa vai onko heti syytä tilata korjaussarjat.. vai missä vika?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tuolla on SU carb Maintenance and Setting:
https://sucarb.co.uk/technical

Ja kunkin kaasarin tiedoissa on Fault Diagnosis, esim HD:
https://sucarb.co.uk/technical/technica ... -diagnosis
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ6 4,2 serie II 1974

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Hyviä linkkejä, kiitoksia!

Noita SU:n nettisivujen bensapumppuja katsellessa välähti sellainenkin ajatus että meikällähän on takakontissa jotkin tarvikepumput... ja nekin vieläpä eriparia keskenään. Jos nuo pumput ovat väärän tehoisia ja ellei bensalinjassa ole paineentasaajaa niin eikös sekin voi aiheuttaa toimimattomuutta, joko bensaa tulee liikaa tai liian vähän?!? En ole ehtinyt tutkia bensalinjaa... onkohan siellä jossain paineentasaajaa ja jos ei ole niin voiko väärän tehoinen pumppu sotkia SU:n toiminnan?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Vastaa Viestiin