Ford miettii mitä tehdä Jaguarin kanssa. Ilmeisesti X-Type jää pois mallistosta ja S-Type, XJ sekä XK -mallistot on saatava tuottaviksi. Muuten....
http://www.businessweek.com/autos/conte ... exclusives
Jaguar tiukan paikan edessä
Jaguar tiukan paikan edessä
Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Tuo on varmasti tukala tilanne, Ford kamppailee huonon tuloksen kanssa ja Jaguar, joka periaatteessa myy hyvin, tekee siitä huolimatta huonoa tulosta. Mallisto on hyvin arvostettu etenkin USA:ssa - laatunsa ja ajettavuudensa takia, mutta ei muotoilun. Ja muotoilu on näissä segmenteissä mielikuvien luojana tärkeääkin tärkeämpi.
Hyvin subjektiivinen mielipiteeni on että Jaguar voisi jo unohtaa sen retro-linjan mitä esim S-type edustaa - ja niinikään ja varsinkin X350! Olihan XJ jo 90-luvulla varsin hyvännäköinen auto - miksi siis palata takaisin 60-lukuisiin ajatuksiin? XK on muotoilullisesti niin onnistunut kuin auto tänä päivänä voi olla, mutta niin, niin marginaalinen...
Tiedän toisaalta 'sisäpiireiltä' asiasta kuultuani että facelift S-type ja myös uusi XJ olisivat hyvin erilaisia mikäli design olisi saanut määrätä - autojen ulkomuodot ovat markkinoinnin paljolti sanelemia.
Mutta - kaiken aikkiaanhan sitä tuntee itsensä naurettavaksi näitä miettiessä! Kyllähän niin Jaguarin, Fordin kuin Aston Martinin ja Land Roverin miehet/naiset tietävät mitä tekevät! Ja toisaalta voi palata ajatuksissa takaisin vuosinn -89--90: milloin Jaguar edellisen kerran vaihtoi omistajaa. Sir John Egan oli määrätietoisesti nostanut laatua ja tuottavuutta - ja lopultakin yhtiö oli kuin olikin myyntikunnossa! Kyllä nytkin on yleinen kanta että Land Roverin kanssa Jaguar muodostaa erittäin kinnostavan kaupanpaketin! Range Rover on todella tänään Brittien markkinajohtaja Luxury-luokan autoissa!!!!
Kunhan ei vaan ostaja olisi Hyundai...
Hyvin subjektiivinen mielipiteeni on että Jaguar voisi jo unohtaa sen retro-linjan mitä esim S-type edustaa - ja niinikään ja varsinkin X350! Olihan XJ jo 90-luvulla varsin hyvännäköinen auto - miksi siis palata takaisin 60-lukuisiin ajatuksiin? XK on muotoilullisesti niin onnistunut kuin auto tänä päivänä voi olla, mutta niin, niin marginaalinen...
Tiedän toisaalta 'sisäpiireiltä' asiasta kuultuani että facelift S-type ja myös uusi XJ olisivat hyvin erilaisia mikäli design olisi saanut määrätä - autojen ulkomuodot ovat markkinoinnin paljolti sanelemia.
Mutta - kaiken aikkiaanhan sitä tuntee itsensä naurettavaksi näitä miettiessä! Kyllähän niin Jaguarin, Fordin kuin Aston Martinin ja Land Roverin miehet/naiset tietävät mitä tekevät! Ja toisaalta voi palata ajatuksissa takaisin vuosinn -89--90: milloin Jaguar edellisen kerran vaihtoi omistajaa. Sir John Egan oli määrätietoisesti nostanut laatua ja tuottavuutta - ja lopultakin yhtiö oli kuin olikin myyntikunnossa! Kyllä nytkin on yleinen kanta että Land Roverin kanssa Jaguar muodostaa erittäin kinnostavan kaupanpaketin! Range Rover on todella tänään Brittien markkinajohtaja Luxury-luokan autoissa!!!!
Kunhan ei vaan ostaja olisi Hyundai...
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Aurinko nousee idästä
Tällä hetkellä potentiaalisia laajentajia autonvalmistajina löytynee vain Koreasta ja Kiinasta. Sikäläisillä autonvalmistajilla on kova hinku saada joku yläluokan brandi keulakuvakseen - halpa-autoinahan ne jo tunnetaankin.
Niin Hyundayn, Kian kuin Daevoonkin mallistossa on ns. edustusauto, mutta ne eivät oikein kolahda Euroopan ja Amerikan markkinoilla. Kiinalaiset ovat taas osoittaneet kiinnostuksensa englantilaisesta autoteollisuudesta, kunhan vain riittävän terve kohde löytyy.
Tietysti on mahdollista, että Englannista löytyy joku patriootti ryhmittymä, joka saa ostettua viimeiset englantilaiset merkit vielä kertaalleen brittiomistukseen, mutta se ei varmaankaan olisi mikään etu näiden merkkien tulevaisuudelle.
Niin Hyundayn, Kian kuin Daevoonkin mallistossa on ns. edustusauto, mutta ne eivät oikein kolahda Euroopan ja Amerikan markkinoilla. Kiinalaiset ovat taas osoittaneet kiinnostuksensa englantilaisesta autoteollisuudesta, kunhan vain riittävän terve kohde löytyy.
Tietysti on mahdollista, että Englannista löytyy joku patriootti ryhmittymä, joka saa ostettua viimeiset englantilaiset merkit vielä kertaalleen brittiomistukseen, mutta se ei varmaankaan olisi mikään etu näiden merkkien tulevaisuudelle.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Todella, viimeksi kun kävin 'Old Blightyssä' pari viikkoa sitten luin jossain lehddessä että kiinalainen Shanghai (kaiketi sama ryhmittymä joka osti Roverin) olisi osoittanut kiinnostusta Jaguariin, kunhan Land Rover seuraa kaupassa mukana.
Oli sitten omistaja mikä tahansa, kunhan varakas, niin onhan tilanne silloin hyvä. Volvo = Ford, Saab = GM, MB = Chrysler, RR = BMW, Bentley = VW... esimerkkejä löytyy kaiketi loputtomiin, eikä ne nyt oikeastaan hyvää merkkiä huononna!
Tuskin Jaguar-brändiä kukaan ostaisi lopetaakseen sen, ja takuuvarmaa lienee että produktio jatkuu nimenomaan nykyisissä tehtaissa - harvat maailman autotehtaat sentään ovat usean vuoden peräkkäin voittaneet laatupalkintoja!
Oli sitten omistaja mikä tahansa, kunhan varakas, niin onhan tilanne silloin hyvä. Volvo = Ford, Saab = GM, MB = Chrysler, RR = BMW, Bentley = VW... esimerkkejä löytyy kaiketi loputtomiin, eikä ne nyt oikeastaan hyvää merkkiä huononna!
Tuskin Jaguar-brändiä kukaan ostaisi lopetaakseen sen, ja takuuvarmaa lienee että produktio jatkuu nimenomaan nykyisissä tehtaissa - harvat maailman autotehtaat sentään ovat usean vuoden peräkkäin voittaneet laatupalkintoja!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Aston Martin myyntiin! Jaguar ehkä JCB:lle
Tällainen uutinen pisti silmään hesarista.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kriis ... 5221360630
Kuulostaa aikas oudolta ostajaehdokkaalta tuo JCB. Toisaalta omistuspohja olisi takaisn saarella
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kriis ... 5221360630
Kuulostaa aikas oudolta ostajaehdokkaalta tuo JCB. Toisaalta omistuspohja olisi takaisn saarella
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Koskien Shanghaita, SAIC (Shangai Automotive Industry Corporation, Kiinan suurin auton valmistaja, mm. VW-mallien tuottaja) osti jo ennen Roverin konkurssia lisenssioikeudet Rover 75 ja 25 malleihin, ja sen oli tarkoitus (vai oliko??) ennen konkurssia ostaa osake-enemmistö Roverista, vaan se viivästyi ja jäi. Nyt parin viikon takainen uutinen väittää SAIC:n ostaneen kuitenkin Roverin tuotemerkin 30 miljoonalla taalalla Bemarilta.
Se yhtiö, joka osti Rover-MG konkurssipesän oli kuitenkin Nanjing, Kiinan vanhin autonvalmistaja. Sieltä on jo nyt kesällä lähtenyt ensimmäiset Roverin varaosalaivaukset Eurooppaan ja uudet autot lähtevät vientiin Espanjaan ja Englantiin puolen vuoden päästä nimella MG7 - jollei nyt tapahtuneen Rover-nimen osto vaikuta asiaan. Onhan kyseessä Kiinan Kansantasavalta, jossa hallitus määrää, mitä eri yhtiöt tekevät ja esimerkiksi minkä nimisinä kukin autotehdas tuotteitaan myy. Nopeaa on muuten kiinalaisten toiminta: maaliskuussa muurattiin uuden tehtaan peruskivi ja 9 kk päästä 100.000 auton vuosituotanto jo käynnistyy!
Jos Jaguar joutuisi samaan pyöritykseen, ei kai siinä hullusti kävisi. Jo nyt Kiina on neljänneksi suurin teollisuusmaa maailmassa ja laatutietoisuus on selviö. Muutamissa vuosissa esimerkiksi skoottereiden osalta takuuasiat täällä Suomessa ovat kuin historiaa vain, osoittaen, että kiinalaisten panostus laatuun on todella kovaa. Parempi elää kuin kuolla, parempi olla Kiinassa tehty kuin että nimi löytyy vain Coventryssä Browns Lanen varrelta muistolaatassa !
Se yhtiö, joka osti Rover-MG konkurssipesän oli kuitenkin Nanjing, Kiinan vanhin autonvalmistaja. Sieltä on jo nyt kesällä lähtenyt ensimmäiset Roverin varaosalaivaukset Eurooppaan ja uudet autot lähtevät vientiin Espanjaan ja Englantiin puolen vuoden päästä nimella MG7 - jollei nyt tapahtuneen Rover-nimen osto vaikuta asiaan. Onhan kyseessä Kiinan Kansantasavalta, jossa hallitus määrää, mitä eri yhtiöt tekevät ja esimerkiksi minkä nimisinä kukin autotehdas tuotteitaan myy. Nopeaa on muuten kiinalaisten toiminta: maaliskuussa muurattiin uuden tehtaan peruskivi ja 9 kk päästä 100.000 auton vuosituotanto jo käynnistyy!
Jos Jaguar joutuisi samaan pyöritykseen, ei kai siinä hullusti kävisi. Jo nyt Kiina on neljänneksi suurin teollisuusmaa maailmassa ja laatutietoisuus on selviö. Muutamissa vuosissa esimerkiksi skoottereiden osalta takuuasiat täällä Suomessa ovat kuin historiaa vain, osoittaen, että kiinalaisten panostus laatuun on todella kovaa. Parempi elää kuin kuolla, parempi olla Kiinassa tehty kuin että nimi löytyy vain Coventryssä Browns Lanen varrelta muistolaatassa !
kari tt