XF kuumeilua

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
JoHu
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Nykyinen X-Type on palvellut kohta 7v ja reilu 150tkm eikä mitään varsinaista syytä auton vaihtoon ole, mutta niin vain meinaa XF-kuume nousta…

Kiire asialla ei ole ja jos ois fiksu niin ajaisin nykyisellä luottoratsulla vielä jokusen vuoden, mutta saa nyt nähdä. :mrgreen:

Kun auto sitten joku päivä vaihtuu niin se vaihtuu ”tositarkoituksella” ja aikeissa olis autoa pitää mielellään 5-10 vuotta. Budjetiksi olen ajatellut 10-15k €. Farkun tilat on silloin tällöin tarpeen, mutta jos takapenkit saa kaadettua niin porrasperä XF voisi riittää myös.

Mitä sudenkuoppia XF:n hankintaan liittyy ja mitä tyyppivikoja kannattaa eritoten huomioida? Sähkövioista olen foorumiltakin lukenut jonkin verran, mutta ovatko kuinka yleisiä? Tyyliin foorumilla niistä saa lukea, mutta harvoin on sellaisia topickeja, että ”minulla kaikki toimii moitteetta” niin kuinka yleisiä ne viat sitten ovat?

Olen ymmärtänyt, että alkupään 2,7 dieselit kannattaisi jättää ostamatta ja keskittyä 3,0 dieseliin tai 2,2 D:hen? Sydän tietysti haluais 4,2 bensa v8:n, mutta järki pistää vastaan. :lol: 2010-luvun alkupään ikäisiä 2,2 ja 3,0 moottorisia tuntuisi saavan budjettiin. Farkkuja ei oikein, ainakaan alle 200tkm ajettuna. Ilmeisesti 2012 alkaen on bluetoothilla saanut yhdistettyä myös musiikit yms. ja tätä ennen vain puhelut, onko näin?

Vetokoukun tarvetta on peräkärryn takia aika-ajoin. Suht harvoissa XF:issä tuntuu koukkua olevan? Jos ostaa koukuttoman, onko koukun asennus sen kummempi tai kalliimpi homma kuin muuhunkaan nyky autoon?

Mahdollisimman luotettava ja pitkä ikäinen kumppani olisi siis hakusessa. Joku vääräleuka sanoisi, että sitten pitäis vaihtaa merkkiä, mutta ei se niin mene. :mrgreen: On X-Typessäkin omat vikansa olleet, mutta ei mitään niin pahaa, yllättävää tai kallista että tarvitsisi edes miettiä merkin vaihtoa.

Kilometrejä vuodessa kertyy noin 20 tkm luokkaa ja välillä (harvoin) pitää myös hiekkatietä ajaa ja mökkitielläkin pyörähtää niin mikään erittäin matala ja 20” vanteilla ei välttämättä ole paras ratkaisu?

Edit:
Aiemmassa S-Typessäni oli sähköinen käsijarru ja se meni aina päälle, kun auton sammutti. Ymmärtääkseni se oli ominaisuus eikä vika? Onko XF:ien sähköinen käsijarru yhtä pöljä, meneekö se päälle aina kun auton sammuttaa? Talvella toi oman jännitysmomenttinsa S-Typellä ajoon ja sitä asiaa ei ole ikävä ollut.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Itsellä on >150tkm kokemusta 3.0D S-mallista, vuodelta 2010. Yksilöitähän autot varmasti aina ovat, mutta tuo on ollut kohtalaisen varmatoiminen ja vähän harmia aiheuttanut auto, nyt >250tkm mittarissa. Vertailukohtana aiemmin omistetut Audit ja MB:t ja tietty nuo toiset Jaget.

Tiettyihin ongelmiin kannattaa kuitenkin varautua ja varata budjettia, ainakin jos sitä ensimmäistä mallisarjaa harkitsee. Näitä ainakin näkyy foorumeilla ja itsekin voin nuo kaikki allekirjoittaa:
-Ovien lukot, lukon moottori väsyy ja ovi ei mene lukkoon ja/tai aukea keskuslukituksella
-Sedanissa takaluukun johtosarja väsyy/johtimet katkeaa. Oireet voivat olla moninaiset.
-Kallein homma on, jos/kun imupuolen muoviosat hapertuu ja halkeaa, käsittääkseni erityisesti näin käy tuossa S-mallissa, jossa taitaa olla korkeampia ahtopaineita. Eli välijäähdyttimen letkuliitos/pääty, imusarjat (V-kone 2 kpl:tta) ja kaasuläppäkotelokin vielä voi haljeta. Tuskin kaikki kuitenkaan kerralla, mutta noihin menee sitten helposti > 3-4k€ yhteensä ajan saatossa. Imusarjan haljetessa miettisin tarkkaan kannattaako vaihtaa samantein molemmat. 2.2 koneessa ei tätä ongelmaa liene, mutta silti en empisi hetkeäkään ottaisinko uudelleen tuolla 3.0dS -koneella - se vaan on niin hieno dieseliksi.
-Etupyörien laakerit - sama juttu kuin S -typessä, ja sama korjaus, eli vaihdetaan koko napa
-Helmakoteloiden etu ja takaosa on täytetty vaahtomuovilla! Sieltä voi löytyä yllätyksiä ja tuo vaahtomuovi kannattanee poistaa sieltä imemästä vettä, mutta muuten ei pitäisi olla ihan samanlaisia helmakotelon ruostumisongelmia kuin S-typessä.
-Joillakin on päässyt vettä takakontin tai pelkääjän jalkatilan sulakerasioihin. Niiden hapettuminen aiheuttaa todella epämääräisiä sähköongelmia ja nuo ovat kalliita osia uusia.

Penkit omassa autossani kaatuu ja tavaratilan pohjan alla on yllättävän iso varapyöräkotelo johon saa tavaraa, jos auto on paikkaussarjalla, eikä vararenkaalla. Tavaratila on sedanissa aika iso, ei tosin kovin korkea. Neljän hengen viikon hiihtokeikka kypärineen monoineen jne onnistuu helposti, toki suksiboksin avustuksella. Kässäri ei mene automaattisesti päälle. Soitin/viihdesysteemejä on kai ollut monenlaista versiota ja tuo musiikin kuuntelu BT:n yli ei ainakaan ole kaikissa.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ruotsin Jagge-kerho on tehnyt tämmöisen XF-osto-opasvideon. Enkku tekstit.
https://www.youtube.com/watch?v=HaoD5lb8AxI
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Masa66
Viestit: 21
Liittynyt: To Huhti 07, 2022 5:57 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Masa66 »

Itselläni iski samanmoinen kuumeilu päälle vuosi sitten keväällä ja se eteni siihen pisteeseen,
että syksyllä 2022 taloon tuli 168 tkm ajettu XF Sportbrake.

Tältä foorumilta etsin tietoa mahdollisimman kattavasti mallista ja mahdollisista vioista
joita voi tulla vastaan
:arrow: viewtopic.php?f=1&t=8565&hilit=XF

Lukemani perusteella päädyin sitten facelift malliin ja en ihan alkupään tuotantoon,
koska tahtoohan niissä ihan merkistä riippumatta olla jotakin "lastentauteja".

Nyt vuoden ja 19 000 km jälkeen olen edelleen erittäin tyytyväinen ostokseeni, koska
mitään ylimääräisiä ei ole tarvinnut korjata.

viewtopic.php?f=1&t=10727

t. masa
Find your own road.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

skissa05 kirjoitti: To Elo 10, 2023 9:02 am Soitin/viihdesysteemejä on kai ollut monenlaista versiota ja tuo musiikin kuuntelu BT:n yli ei ainakaan ole kaikissa.
BT audio streaming tuli faceliftiin, sitä vanhemmissa on vain hands free puhelut (aux-piuhalle on kyllä liitäntä joten musaa saa sitä kautta syötettyä kaiuttimiin).

Tuo 3.0D S on kyllä herkullinen ajettava jos ei taivu 4,2 bensaan. 275 hevosta ja dieselin rivakka vääntö liikkeellelähdöissä tekee ihan "tarpeeksi ripeää kulkua".

Itsellä oli -10 vuosimallin yksilö jossa tosiaan piti uusia nuo imusarjat (meni myyjäliikkeen piikkiin kun vika havaittiin jo ostohetkellä).
Lord Keystroke
Viestit: 16
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Bensa V8:aan olen ollut tyytyväinen. Dieselien korjauksiin tuntuu uppoavan enemmän rahaa kuin tässä bensaan. Jos ajo on maantiepainotteista, ei sitä polttoainetta niin paljon kulu. Äskeisellä Tarton reissulla tietokone näytti vähän yli kahdeksaa litraa satasella. Kaupungissa saa kyllä helposti kulumaan neljätoista litraa ja ylikin.

Jotenkin on syntynyt käsitys, että nämä alkupään XF:t on laadukkaammin rakennettu ja sen jälkeen on keskitytty valmistuskulujen karsimiseen ja laatu jäänyt toiseksi. Minun vehkeessä kilometrejä on tosin vasta 126 tuhatta ja korjauksia ollut kolme: ylemmät takatukivarret, ikkunannostimen moottori ja liikkuvan tuuletusritilän muoviosa. Isompi investointi oli ruostesuojaus ja vaihdelaatikon öljyn ja suodattimen vaihto.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Avatar
JoHu
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kiitos paljon vastauksista!

Kävin viikonloppuna koeajamassa yhtä XF 3,0 S diisseliä ohikulkumatkalla yhdessä liikkeessä. Olihan se makoisa peli ajaa, hiljainen ja laadukkaan oloinen. Kyseinen yksilö vain ei ollut mikään helmi, oli ruosteen alkua toisessa takapyöränkaaressa, etupuskurin toinen nurkka näytti siltä että joskus pussattu ja korjattu, pyöränlaakeri piti ääntä jne. Sinällään ihan hyvä, että puutteiden/moitteiden vuoksi ei nostanut autokuumetta liikaa kuitenkaan. :mrgreen:

Tuo helmakoteloiden vaahtomuovi jäi mietityttämään. Onko tuo kaikissa vuosimalleissa vai onko asia muutettu jossain vaiheessa? Sama ongelma, mutta eri paketissa siis kuin X-Typeissä ja S-Typeissä helmojen suhteen?

Onkohan tuo takakontin ja pelkääjän jalkatilan mahdollinen vesi ongelma mistä johtuva tai kuinka yleinen? Aiemmassa S-Typessäni oli samaa ongelmaa takakonttiin tulevan veden suhteen ja koska akku on takakontin pohjalla niin ei hilpeyttä herättänyt. Akku näkyi olevan samassa paikassa XF:ssäkin.

Ovien lukot ja lukkojen moottorin väsyminen. Onko tähän lääkkeenä vain lukkojen vaihto? XF:issä ei taida enää olla oikeaa avainta, joilla saisi manuaalisesti avattua? Kun lukko jumahtaa niin täytyy purkaa koko verhoilu ovesta vai miten?

Mitä tyyppivikoja 2,2 dieselissä on? Perus suuttimet, egr:t jne. varmaan kuten kaikissa nyky dieseleissä? Onko kuin kestävää tekoa, että millä kilometreillä alkaa korjattavaa tulla? Nuo ajansaatossa tulevat 3-4 tonnin remontit sen 3,0 koneen kanssa todennäköisesti kaikki tulisivat vastaan jossain vaiheessa, kun ajatus olisi autoa pitää 5-10 vuotta.

Sydän kyllä valitsisi v8 bensan, mutta taitaisi 20 tkm vuosikilometreillä ja nyky verotuksella ja polttoaineen hinnoilla lompakkoystävällisin valinta olla 2,2 diesel, vaikka nyky dieseleissä noita kotkotuksia ehkä tuleekin?
Sedanin tavaratila vaikutti siltä, että siinä rajalla riittäisikö omiin tarpeisiin. 90% ajasta varmasti, mutta se 10%:kin pitäisi huomioida.

Kerettiläisyys nostaa välillä päätään ja olen vilkuillut myös Mini Countrymaneja nettiautosta, mutta nehän varmasti melutasoltaan ja oletettavasti myös sisustan laadukkuudeltaan olis aivan eri luokkaa kuin XF. Myös Volvo V60 R-design -paketilla olis vetävän näköinen, mutta tuntuu että olisko se liian ”tavallinen” valinta. Vaimokin sanoi, että ”ei sinulle sovi mikään muu kuin Jaguar.” :lol:
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Tuo 2.2D on varmaan kestävin kaikista JLR:n käyttämistä moottoreista ikinä.
DW12 eli PSA/Ford tuotantoa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Dura ... gine#2.2_2 (rullaa kohtaan: 2005 TDCi (PSA DW Based))

Olen itse ajanut kaksi tämmöistä moottoria sinne 550t km tienoille. Moottorit toimivat hyvin edelleen, mutta korit alkoivat olla sen näköisiä että alkoi imago asiakkaissa kärsimään joten piti vaihtaa.
Kuten muissakin moottoreissa: Öljyn/suodattimen vaihdot ajallaan ja välillä suuttimien puhdistusainetta tankkiin, unohtamatta polttoaineen suodattimen vaihtoa.

Ps: Minulla 3.0D XJ ja mittarissa yli 300t km. Konehuoneessa on normaalien huoltojen lisäksi tähän mennessä vaihdettu yksi magneettisolenoidi.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

JoHu kirjoitti: Ti Elo 15, 2023 3:20 pm XF:issä ei taida enää olla oikeaa avainta, joilla saisi manuaalisesti avattua?
Avaimessa on päädyssä sellainen metallinen lenkki, johon esimerkiksi avaimenperän voi sujauttaa. Tuo metallinen lenkki lähtee vetämällä ulos ja siitä paljastuu oikea avain. Avaimenreikä on kumisuojan peittämänä kuskin ovenkahvassa.
Kerettiläisyys nostaa välillä päätään ja olen vilkuillut myös Mini Countrymaneja nettiautosta, mutta nehän varmasti melutasoltaan ja oletettavasti myös sisustan laadukkuudeltaan olis aivan eri luokkaa kuin XF.
Tuttavalla on joku "ylähyllyn" Countryman, siinä on aivan upea nahkainen sisustus, näyttää joltain Kruunukalusteen nojatuolilta.
Avatar
JoHu
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kiitos näistä!

Asiaa tutkiessa muutama kysymys heräillyt vielä…

Sekä tuossa Köpin linkittämässä videossa että itse koeajamassani XF:ssä kuskin sähköikkuna piti ilkeän kuuloista narinaa. Onko tämä tyyppivika ja mistä johtuu?

Onko adaptiivinen vakionopeussäädin kuinka yleinen ekan sukupolven XF:issä vai onko vain normaali vakkaria? Kuuluiko johonkin malliin tai vuosimalliin vai onko ollut vain lisävaruste?

Vetokoukun asentamisesta onko jollain kokemusta? Minkä hintaista lystiä XF:ään? Harvoissa näkyy olevan ja jos ei ole niin täytyisi laitattaa.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Lord Keystroke
Viestit: 16
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Sähköikkunan simahtaminen lienee tyyppivika. Ei tosin kovin kallis - muistaakseni noin 350 €. Adaptiivinen vakionopeussäädin ei tietääkseni kovin yleinen varhaisemmissa malleissa. Vetokoukusta ei minulla ole kokemusta.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
HJP
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 21, 2019 1:44 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja HJP »

Koukusta olen tainnut johonkin ketjuun jo kommentoidakin. X250- ja X260-koppaisiin farmareihin olen koukun laittanut ja homma on helpoin kaikista, mihin olen sellaisen laittanut, kun autossa on ns.valmius koukulle. Paljoa asennuksesta ei ainakaan kannata erehtyä maksamaan, kun ohjeaikakin koko hommalle sähköineen taitaa olla tunnin luokkaa.
Avatar
JoHu
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja JoHu »

XF vielä toistaiseksi hankkimatta, mutta krooninen XF-kuume vaivaa edelleen. :mrgreen: Alkanut houkututtamaan nuo toisen sukupolven XF:t 2016—> kun näkyisi saavan niitäkin jo järki kilometreillä 15-20k € haarukkaan.

Mielelläni kuulisin niiden suhteen huomioita? Mikä parempaa ja onko jokin huonompaa kuin ekassa sukupolvessa?

Käsittääkseni kori on niissä uudemmissa alumiinia? Ne eivät siis ainakaan ruostu, mutta kai alumiinikin tiesuolan ja veden kanssa jotenkin kuluu? Että jos hapettuu tms. niin onko korjaus sikakallista lystiä vai onko huoli turha?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

JoHu kirjoitti: Pe Joulu 29, 2023 12:30 am Käsittääkseni kori on niissä uudemmissa alumiinia? Ne eivät siis ainakaan ruostu, mutta kai alumiinikin tiesuolan ja veden kanssa jotenkin kuluu? Että jos hapettuu tms. niin onko korjaus sikakallista lystiä vai onko huoli turha?
Vaikka kori on alumiinia, moni merkittävä osa ei ole, erityisesti "kelkat" eli apurungot edessä ja takana, ne ruostuvat siinä missä ennenkin. Alumiinin hapettuminen on siinä mielessä enemmän kosmeettinen haitta että se ei leviä ja "syö" peltiä kuten ruoste. Alumiinin korjaaminen mistä tahansa vauriosta on useimmiten hieman kalliimpaa kuin pellin. Yleisesti ottaen jos ei tule kolhuja tai maalivaurioita, alumiini pysyy pidempään kunnossa.

Nämä Ingenium-dieselit on kulutukseltaan todella taloudellisia, mutta niissä on esiintynyt joitain jakoketjun venymistapauksia mikä ei ole se halvin vika. Bensamallit on olleet kalliimpia mutta kestävämpiä.

Sellaisen asian opin myös hieman kantapään kautta, että näissä todella suuri osa varusteista on erillisiä lisävarusteita, ja alkuperäisissä suomiautoissa harvemmin on karvalakkia enempää varusteista maksettu. Monien mielestä "perusvarusteita" sisältävää yksilöä kuten adaptiivista cruisea yms voi joutua etsimään tosissaan, ja huomaakin rajaavan nuo hintahaarukan alapään autot jatkuvasti pois valikoimasta. Markkinoiden halvimmat autot on kangasverhoilulla, manuaalivaihteilla (tosin tämä taitaa koskea lähinnä XE:tä), ilman sähkösäätyviä penkkejä, taittuvaa takapenkkiä, ilman lähes mitään varusteita. Toisin kuin muissa merkeissä, Jaguareja myydään todella "luurankoina" ja jokainen varuste on erikseen ruksattava uutena jos sen haluaa. Jos siis joitain varusteita pitää välttämättöminä, kannattaa olla tarkkana.
Avatar
JoHu
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja JoHu »

DiltWasney kirjoitti: Pe Joulu 29, 2023 5:47 am
JoHu kirjoitti: Pe Joulu 29, 2023 12:30 am Käsittääkseni kori on niissä uudemmissa alumiinia? Ne eivät siis ainakaan ruostu, mutta kai alumiinikin tiesuolan ja veden kanssa jotenkin kuluu? Että jos hapettuu tms. niin onko korjaus sikakallista lystiä vai onko huoli turha?
Vaikka kori on alumiinia, moni merkittävä osa ei ole, erityisesti "kelkat" eli apurungot edessä ja takana, ne ruostuvat siinä missä ennenkin. Alumiinin hapettuminen on siinä mielessä enemmän kosmeettinen haitta että se ei leviä ja "syö" peltiä kuten ruoste. Alumiinin korjaaminen mistä tahansa vauriosta on useimmiten hieman kalliimpaa kuin pellin. Yleisesti ottaen jos ei tule kolhuja tai maalivaurioita, alumiini pysyy pidempään kunnossa.

Nämä Ingenium-dieselit on kulutukseltaan todella taloudellisia, mutta niissä on esiintynyt joitain jakoketjun venymistapauksia mikä ei ole se halvin vika. Bensamallit on olleet kalliimpia mutta kestävämpiä.

Sellaisen asian opin myös hieman kantapään kautta, että näissä todella suuri osa varusteista on erillisiä lisävarusteita, ja alkuperäisissä suomiautoissa harvemmin on karvalakkia enempää varusteista maksettu. Monien mielestä "perusvarusteita" sisältävää yksilöä kuten adaptiivista cruisea yms voi joutua etsimään tosissaan, ja huomaakin rajaavan nuo hintahaarukan alapään autot jatkuvasti pois valikoimasta. Markkinoiden halvimmat autot on kangasverhoilulla, manuaalivaihteilla (tosin tämä taitaa koskea lähinnä XE:tä), ilman sähkösäätyviä penkkejä, taittuvaa takapenkkiä, ilman lähes mitään varusteita. Toisin kuin muissa merkeissä, Jaguareja myydään todella "luurankoina" ja jokainen varuste on erikseen ruksattava uutena jos sen haluaa. Jos siis joitain varusteita pitää välttämättöminä, kannattaa olla tarkkana.
Eli ruostesuojauksessa olis järkevä käyttää, vaikka alumiinikori olisikin? Vanhemmissa, teräs korisissa, XF:issä vissiin helmat myös ruosteelle arkoja niin joka tapauksessa ruostesuojauksessa käytettävä jos pitkään meinaa pitää?

Joo tuon olen huomannut itsekin, että aika riisuttuja malleja on edullisimmat kakkos sukupolven XF:t, kangaspenkkejä yms. Nahkapenkit on mielestäni Jagessa ehdoton must. Pitääpä seurailla tarjontaa ja, kun sopiva yksilö kohdalle sattuu (vanhempi tai uudempi) niin iskeä kiinni.

Mielelläni näistä 2016–> uudemmista XF:istä myös kokemuksia ja mielipiteitä kuulisin myös muiltakin?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
HJP
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 21, 2019 1:44 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja HJP »

Uudemmassa penkki säätyy aika perusmallissakin paremmin kuin vanhassa ja takapenkissä on enemmän reikiä tavaroiden kuljettamista varten. Tilaakin on uudemmassa enemmän. Ajettavuudeltaan uudempi tuntuu omaan käteen paremmalta, mutta joku voi olla toistakin mieltä. Vanhassa on enemmän jykevyyttä ja uudessa ketteryyttä. Siinä päällimmäisenä mieleen juolahtavat oleellisimmat erot.

Melkoisia karvalakkeja nuo halvimmat uudet ovat ja tunnelmaltaan ankeat. Kangaspenkkiseen kabiiniin en ole vaivautunut istumaan, mutta nahkalaatu vaikuttaa surkealta halvimmissa parantuen kalliimmissa. Tunnelma paranee oleellisesti perusvarustetason parantuessa. Muita rahalla hankittavia varusteita voi alkaa kaivata, kun huomaa jotain suht perustavaraksi olettamaansa puuttuvan. Esim. peruutuskameraa ei yllätäen löydykään kaikista.

Uudempia ei taida paljoa ajettuna löytyäkään, kun kaksilitrainen pannu ei pitkäikäinen tehtaan huoltoväleillä ymmärtääkserni ole. Vanhempi pikkukone on toista maata. Omani ovat olleet kutoskoneita, joten tämä on vain havaintoni selvitystyöstä omiani hankkiessa.

Jos budjetti on tiukka, osta vańhempi tai sitten kannattaa kaivaa kuvetta syvemmältä ja hankkia kunnollinen uudempi.
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

Terve vaan kaikille.

Tässä nyt viime aikoina on nämä Jaguaarit ruvenneet kiinnostamaan ja varsinkin tämä XF.

Lähinnä kiinnostaa tekniikan kestävyys näissä uudemmissa 2016->
Eli 20d, 25d ja 30d

Mielummin toki ottaisin bensan mutta niitä ei kyllä ole tarjolla täällä eikä saksassa näemmä.

Tuossa 2 litran koneessa siis ketjuongelmia kuten BMW:n pikkudieselissäkin? Se on harmillista. Olisiko siis tuo V6 diesel se parempi vaihtoehto? Niitä Saksassa jonkin verran näyttää olevan sentään tarjolla.

Mikä mahtaa käytännön kulutusero olla noissa?

Onko näissä jotain selkeitä tyyppivikoja mitä kannattaisi tarkastella jos koeajolle esim menee?

Mitä noita nyt saksasta katselin niin aktiivivakkari on melkoisen harvinainen valitettavasti, mutta sellainen kun on nykyisessä F10 BMW:ssäkin niin se on kyllä oltava seuraavassakin autossa. Mutta näemmä V6:sissa useimmiten sentään se on.

Vastaavan ikäiseen ja km BMW:hen verrattuna nämä ovat sen vähintään 5t€ halvempiakin sekin puoltaa merkin vaihtoa osaltaan.
Kun kävin tämmöistä katsomassa niin yleinen laatuvaikutelma on kyllä kohdillaan ja ovet jopa raskaammat ja paremmin toimivat kuin G30-sarjan BMW:ssä. Muutenkin sisustan ilme on konservatiivisempi kuin bemarissa jo.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Itsellä oli vanhempikorisessa 3.0 V6 dieseli, varmasti teknisesti aivan eri peli, mutta siinä ei ainakaan kovin suurta kulutusta tullut, joten tuskinpa on noissa uudemmissakaan ainakaan pahentunut. Vanhan mallin "viralliset" kulutuslukemat olivat 5,1 (maantie) - 7,5 (kaupunki), yhdistetty 6,0 , ja uudemman "viralliset" lukemat ovat 4,8 - 6,6, yhdistetyn ollessa 5,5.
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

DiltWasney kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 7:07 pm Itsellä oli vanhempikorisessa 3.0 V6 dieseli, varmasti teknisesti aivan eri peli, mutta siinä ei ainakaan kovin suurta kulutusta tullut, joten tuskinpa on noissa uudemmissakaan ainakaan pahentunut. Vanhan mallin "viralliset" kulutuslukemat olivat 5,1 (maantie) - 7,5 (kaupunki), yhdistetty 6,0 , ja uudemman "viralliset" lukemat ovat 4,8 - 6,6, yhdistetyn ollessa 5,5.
Ei suuria eroja näissä, kulutus aavisuksenen pienempi tässä x260 3.0 vs. 250 2.7. Aika vähän kuitenkin. Mutta se vääntö, se on vaan...

Suomi tarjonta on hyvin rajallinen, 2l ja karvalakkimalleja useimmiten. Saksasta löytyy jonkinverran, mutta hintaa tulee, ennen kuin on Suomen kilvissä. Itse katselin noita parinvuoden ajan, kunnes löytyi alkuperäinen Suomiauto, hyvillä varusteilla ja ekalta omistajalta.

Tässä olisi hyvillä varusteilla ja vääntömoottorilla oleva, lienee Ruotsissa?
https://www.nettiauto.com/jaguar/xf/14019422
Jaguar XF 3.0D X260
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

Miten mahtaa tuon 2l ketjun kanssa olla...Jos ostaa n100tkm ajetun niin onko vahinko jo tapahtunut vai voiko lyhentämällä öljynvaihtoväliä vielä pelastaa?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Samaa moottoria käytetään yleisesti myös Range Rover ja Land Rover autoissa, eikä ne todellakaan kaikki automaattisesti hajoa. Kaikissa merkeissä ja malleissa on omat "nämä saattavat hajota" listansa, mutta kuitenkin valtaosa autoista kestää ihan hyvin. Se on vain yksi asia mitä kannattaa kuulostella koeajoissa ettei sieltä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä (tai käyttää kuntotarkastuksessa missä joku muu kuuntelee ammattikorvin). Omassa perheessä on myös Volkkarin GTE hybridi ja jos nettiä olisi uskominen ei sellaistakaan uskaltaisi ostaa, kuulema "kaikilla hajoaa DSG-vaihteisto", mutta ei ole tuossa hajonnut 8 vuoden ja 240 tuhannen kilometrin aikana. Ehkä se vielä kohdalle joskus osuu, mutta sellaisia autot on.
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

Juu ei varmaan. Eihän nuo kaikki N47 koneetkaan BMW:ssä ole hajonneet vaikkakin iso osa.
Meinaan vaan sitä että jos tehtaan pitkät vaihtovälit on tuohon syynä niin missä ajassa lie tehdä vahinkoa. Mutta luulisi ettei ihan noin nopeasti vielä?
Se on vaan jos/kun Saksasta tämmöisen ostaa niin eipä ole pahemmin tuota koeajomahdollisuutta eikä pääse kuulostemaan miltä kone kuulostaa.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Jos tuo kovasti epäilyttää niin se isompi 30d ei ole Ingenium moottori.
HJP
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 21, 2019 1:44 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja HJP »

Kutosta vaan alle. Muistuipa mieleen, että tuo kaksilitrainen täristää ikävästi, kun automaatti haluaa ajaa kovin pienillä kierroksilla. Kutonen käy sileästi.
Kulutuksen erot ovat marginaalisia, mutta ehkä yllättävään suuntaan. x250 koppainen kutonen meni helposti nelosella alkavilla lukemilla pitkää siivua ja sekalaista hiukan päälle viidellä. Uudempi 30d vie ehkä vähän enemmän, mutta yksilöerojakin autoissa on. Muistan jonkin koeajetun kaksilitraisen ilmoittaneen edellisen käyttäjän ajaneen lukemalla 5,2 tripin täyteen. 30d näyttää itsellä samaa huijaten kolmisen desiä. Nämä olivat siis farmarikorisia.
Yksi moottorinvaihtohuolto kääntää kulupuolen sitten johonkin suuntaan, mutta aiemman selvitystyön tuloksena todennäköisyys tähän taitaa pikkukoneella olla suurempi.
jagjns
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 12:19 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja jagjns »

tämä video https://www.youtube.com/watch?v=v3moekb ... nel=LRTIME käsittelee varmaan noita vanhempia fordin koneita.
Mutta vaikuttaa että siellä on tehty aika mielenkiintoisia ratkaisuja. Toivottavasti uudemmissa on erilaiset ratkaisut.
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

Jos ymmärsin oikein niin tuo on 2.7l kutonen eikä tämä uudempi 3.0l...toivottavasti tosiaan on parannuksia sitten tehty.

Voi olla että tulee enemmän katseltuakin noita kutosia kun niissä varustetasotkin huomattavasti parempia näyttää olevan ja tarjontaakin jonkin verran on Saksan päässä.

Noh täytyy tässä mutustella. Kiitoksia kommenteista.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Yleinen käsitys on että tuo 3.0 on ollut kestävämpi, mutta tokihan huoltohistoriaan (öljynvaihtoväleihin) kannattaa kiinnittää huomiota. Tuossahan ei kai koskaan ollut sitä typerää kahden vuoden huoltoväliä mikä uudempia 2.0 koneita kalvoi?

Noita malleja ihmetellessä osui silmään myös muutama 25d "välikoko" uudella korilla, osaako joku kertoa mitä muotoa se kone on?
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

DiltWasney kirjoitti: Su Tammi 21, 2024 8:44 am Noita malleja ihmetellessä osui silmään myös muutama 25d "välikoko" uudella korilla, osaako joku kertoa mitä muotoa se kone on?
Jos oikein ymmärtänyt olen niin se on tuo 2.0l mutta hieman tehokkaammalla ohjelmalla vaan.
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Aero »

Mulla on mielikuva että 25d olisi 2.0 ingenium tuplahyrrällä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Charger
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 28, 2023 8:51 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Charger »

Joo. Näinhän se on...ja 2200barin commonrail kun 20d 1800barin ja on näköjään saanut vissiin vain nelivetona tuota 25d:tä.
jarzi
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2023 10:04 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja jarzi »

Hieman alkanut kiinnostamaan xf 3.0d 240 tai 275hv moottorilla. Ilmeisesti suksiluukku on harvinainen varuste näissä autoissa ja lisäksi kun toivelistalla on paremmat stereot lämmitettävä ratti ja tuulilasi, tumma nahka sisustan värinä enemmän mieleen ja oli jotain muutakin mitä arvosti varusteissa.
Hieman enemmän kiinnostaa 2013 ja uudemmat 8-v vaihteiston ja uudemman kosketusnäytön vuoksi, mutta onko se uudempi kosketusnäyttö mainittavasti parempi?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Vanhakin kosketusnäyttö toimii, mutta ainakin itselle suurempi ero on bluetooth mediantoisto joka on vain uudessa softassa (vanhassa on vain bluetooth puhelut ja aux-liitäntä musiikille).
jarzi
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2023 10:04 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja jarzi »

Miten noissa menee sähköpenkkien muistit? Eli jos auton varusteissa lukee less programmable driver seat, autokauppias sanoi että penkit voi ohjelmoida avaimeen, niin penkki säätyisi sen mukaan kummalla avaimella autoon menee. Pitääkö paikkansa?
Avatar
bluri
Viestit: 253
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja bluri »

Ei kyllä XF:ssä ohjelmoidu avaimeen penkit vaikka olisi muistitkin. S-Typessä ilmeisesti oli avainmuisti penkin asentoon, harmi että XF:ssä jäi pois.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Siitä hieman kuvaa ja kuumetta, menee se. 301/700nm.

Kuva
Kuva
Jaguar XF 3.0D X260
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onkos näissä uusikorisissa vielä se courtesy-toiminto että ratti siirtyy eteen ja penkki taakse kun auton sammuttaa?
Jagmi
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 8:57 am

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

DiltWasney kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 9:41 am Onkos näissä uusikorisissa vielä se courtesy-toiminto että ratti siirtyy eteen ja penkki taakse kun auton sammuttaa?
Ei ainakaan tässä, hieman sitä jäi kaipaan, huomaa kun poistuu autosta.
Jaguar XF 3.0D X260
Emkey
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 16, 2023 5:30 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Emkey »

Charger kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 6:49 pm Terve vaan kaikille.

Tässä nyt viime aikoina on nämä Jaguaarit ruvenneet kiinnostamaan ja varsinkin tämä XF.

Lähinnä kiinnostaa tekniikan kestävyys näissä uudemmissa 2016->
Eli 20d, 25d ja 30d

Mielummin toki ottaisin bensan mutta niitä ei kyllä ole tarjolla täällä eikä saksassa näemmä.

Tuossa 2 litran koneessa siis ketjuongelmia kuten BMW:n pikkudieselissäkin? Se on harmillista. Olisiko siis tuo V6 diesel se parempi vaihtoehto? Niitä Saksassa jonkin verran näyttää olevan sentään tarjolla.

Mikä mahtaa käytännön kulutusero olla noissa?

Onko näissä jotain selkeitä tyyppivikoja mitä kannattaisi tarkastella jos koeajolle esim menee?

Mitä noita nyt saksasta katselin niin aktiivivakkari on melkoisen harvinainen valitettavasti, mutta sellainen kun on nykyisessä F10 BMW:ssäkin niin se on kyllä oltava seuraavassakin autossa. Mutta näemmä V6:sissa useimmiten sentään se on.

Vastaavan ikäiseen ja km BMW:hen verrattuna nämä ovat sen vähintään 5t€ halvempiakin sekin puoltaa merkin vaihtoa osaltaan.
Kun kävin tämmöistä katsomassa niin yleinen laatuvaikutelma on kyllä kohdillaan ja ovet jopa raskaammat ja paremmin toimivat kuin G30-sarjan BMW:ssä. Muutenkin sisustan ilme on konservatiivisempi kuin bemarissa jo.
Hei,


Itsellä 2018 XF 20d e-performance (eli ns. Karvalakki ekonominen 2litrane turbolla, 165hp)

Lisukkeena navi, nahkat, sähköpenkit, Bluetooth mediat, webasto, yms.

Ihan tyytyväinen ollut tähän asti, pian vuoden ollut alla. Ihan tarpeeksi vääntöä ja lämpiämisen jälkeen smootti.

Ainut homma mikä jäänyt mieleen on että Kovilla pakkasilla (-20) ovien sähkölukot voi jäädä lukkoon kun ovet avaa aamulla. Toki autoa jos pitää tolpassa/webastoa käyttää ni jeesaa varmasti.

Kuluttaa 6.5L täysin kaupungissa ajamisella.

Ei pitäisi ketjun kanssa olla huolta jos vaihtaa öljyt max. 15tkm välein, näin ohjeisti myös Jag-Finn Oy huoltamokin.
Jaguar XF - x260 2.0d - 18
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Ovien lukkoihin syksyihin ennnen pakkasia esim WD40:stä ovien karmissa olevien kiinnitysruuvien kautta. (menee suoraan lukkokoneiston sisään) Huom: Ruuvit yksi kerrallaan irti, ettei lukko putoa oven sisään.
Temppu toiminut ainaisissa talviongelmaisissa kuten Yaris, PSA(pösö/sitikka), Focus/Fiasta, Range, Fiat.. jne..
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: XF kuumeilua

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

Täälläkin ruvennut kevään myötä pientä flunssaa olemaan ja viiminen jaguaari lähti pihasta 7-8v sitten niin pettymyksetkin on jo unohtunut :lol:
Hakusessa xf sportbrake 2.2 ja värinä musta mieluiten tai ainakin jyrkkä ei valkoselle, jos on tulossa myyntiin kesään mennessä niin yv mulle.
Olenko tutkinut oikein että nämä adblue hömpötykset tulee vasta 16 mallisessa ja 2.0 koneessa?
Vastaa Viestiin