XJ6 S3 4.2 NBU-340

Yleinen Jaguar-keskustelu
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Pelastin tällaisen series 3 XJ6:n, joka on jäänyt käyntivikaisena ulos seisomaan kymmenisen vuotta sitten, vietettyään välillä aikaa paikallisessa korjaamossa kunnes omistaja kyllästyi kun korjaus ei ollut edennyt. Kone pyörii startilla ja hörähtää pilotilla mutta ei käynnisty.

Kyseessä on siis tämä yksilö, katsastettu viimeksi 2012.
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/jaguar/xj/113896141

Tällä autolla on ajettu 106.000 km ja toistaiseksi se vaikuttaa yhä ryhdikkäältä, vaikka hitsattavaa on toki luvassa. Takakaarissa ja ikkunoiden alareunoissa on seisonnasta tulleita ruostevaurioita. Ne putsasin heti esille ja pohjamaalasin ruostumisen hidastamiseksi, sillä tämä jää varmasti vielä syksyksi ulkoruokintaan kunnes saan toisen Jaggen hitsattua nippuun.

Pohja ja helmat vaikuttavat hyviltä, oikeassa etukulmassa oli jokin pieni kolhu korjattu kitillä joka on nyt ruostunut läpi. Valkoinen maalipinta on tietysti liituuntunut ja naarmuuntunut ilmeisesti joskus pressun alla. Tässä on vaalea kangassisusta joka kaipaa lähinnä kunnon pesua, kattoverhoilukaan ei roiku.

Ehkä tästä tulee nasta käyttö-XJ6, tai sitten erittäin hyvä varaosien lähde toisille projekteille.

Ensi alkuun yritän käydä käynnistysvian kimppuun herkistelemällä sähköjä eloon. Autossa oli aivan tuoreet öljyt ja onneksi riittävästi pakkasnestettä ettei lohko ole halki. Jostain syystä tulpat olivat noessa ja osin ruosteisia, joten vaihdoin nyt aivan aluksi uudet Densot tilalle. Myyjän mukaan auto alkoi käydä jotenkin huonosti eikä lähtenyt sitten enää käymään. Mukana tuli uusi polttoainepumppu ja joitain releitä on ilmeisesti vaihdettu, tietäisinpä vain mitkä. Täytynee tilailla Limorasta halvimpia tarvikkeita ja ottaa yleismittari esille. Tankit täytyy tietenkin puhdistaa ja uusia bensaletkut, mitata polttoaineen paine ja katsoa onko ruiskussa enää eloa...

Ajattelin aloittaa tällä listalla, https://www.jag-lovers.org/newbies/seri ... start.html jahka taas töiltä ehdin harrastusten pariin.
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ohhoh.

Ja että onko suuttimet täynnä moskaa ja jumissa ruosteesta.

Kuvalinkki ei toimi enää.
XJR -00.
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Yritän ehtiä lataamaan parempia kuvia illalla johonkin. Ilman muuta täytyy nypätä myös suuttimet irti ja ottaa töihin mukaan, meillä on laivalla hyvät testipenkit injektorien testaamiseen verstaalla. Samoin ruiskun osat imusarjoineen voisi ottaa syksymmällä töihin mukaan ja pestä ultraäänipesurissa, sinne mahtuisi vaikka koko kone!

Takapenkki oli tosiaan hieman kärsinyt, joten piipahdin tänään tallilla sitä pesemässä ihan vaatteiden pesuaineella, mäntysuovalla ja kaukaa painepesurilla. Niskatukien kankaat vat aika repaleiset, mutta muistaakseni olen jossain nähnyt uusia niskatukia kaupan edullisesti.

Tässä on tosiaan kattoverhoilu muuten hyvä, mutta muutama homepilkku siinä on ja kattoluukun reuna hieman repsottaa. Ehlä sen saa vielä pelastettua. Tuossa -69 Jaggessani on tylysti liimattu jokin ruma vinyyli kattoon kiinni, olisi pitänyt ostaessa huomata. Kaduttaa vieläkin, etten saanut pelastettua siellä ollutta, paljon parempaa -71 XJ6:sta, jonka kori oli kunnostettu jo pohjamaalivaiheeseen. Nyt sen osat jotain lattiapaloja myöten on kai jo myyty eri paikkoihin, todella sääli.
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tilasin David Mannersilta Englannista ison laatikollisen tarvikkeita ja takakarien korjauspalat. DMG:llä.on onneksi IOSS-tunnus, jolla säästyn tullilta ostoksen jäädessä alle parin sadan hintaan.
Viimeksi muokannut 1300ti, Ma Elo 21, 2023 8:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja Kopi »

1300ti kirjoitti: Pe Elo 18, 2023 7:48 pm Tilasin David Mannersilta Englanniata ison laatikollisen tarvikkeita ja takakarien korjauspalat. DMG:llä.on onneksi IOSS-tunnus, jolla säästyn tullilta ostoksen jäädessä alle parin sadan hintaan.
Toivottavasti jäi alle 150e, se on rajana.
viewtopic.php?f=8&t=10804
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Heh, joo, hyvin kuitenkin päästivät tullin haavista nämä lähetykset.

Entinen omistaja on ystävällisesti etsiskellyt auton viimekertaisesta korjausyrityksestä kertyneitä kuitteja. Nyt on siksi tiedossa, että tuolloin on vaihdettu vasen polttoainetankki, tarvikemallinen bensapumppu, jokin sytytyksen säätöyksikkö ja virtalukon pohja sekä tiettävästi joitain releitä.

Takapenkin pesu taisi vahingossa onnistua, kattoverhoilun putsaamisessa onkin luvassa haastetta.
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tyhjensin ja huuhtelin polttoainetankit. Uudemmasta tankista tuli puolet vettä, mutta vain vähän ruostetta. Sen sijaan vanha oikeanpuoleinen tankki vuotaa umpiruostuneen tyhjennyshanan ympäriltä, imin kuitenkin sieltä bensat pois muutamaan kertaan tallista löytyneen vanhan sähköpumpun avulla. Pitänee ohittaa oikea tankki toistaiseksi kierrosta. Vaihdoin myös alkuperäiset Leylandin polttoaineletkut uusiin ja suodattimet. Lisäksi laitoin painemittarin sinne ruiskun päähän ja läpinäkyvän tarvikesuodattimen tankista pumpulle tulevan letkun väliin.

...sitten ehdin hieman tutkia polttoainelinjaa muutenkin. Tuo mainittu uusi pumppu oli asennettu juuri oikealle puolelle ja ainakin johtojen liitokset jäivät heti käteen. Pumpun käynnin pitäisi kuulua valitsemalla D tai R vaihteet virrat päällä mutta ei vain tule kakkua kummastakaan tankista. Sitä A-pilarin inertiakytkintäkin koitin nollata, pitäisi varmaan mitata sekin. Lisäksi laitoin merkille, etä kojelaudassa tankin valitsin ei tahtonut pysyä pohjassa (kai vasen tankki?), ehkä sieltä ei tule signaalia takakonttiin bensalinjaa vaihtavalle venttiilille.

Nyt kun pääsin auton alle niin pohja vaikuttaa todella hyvältä, taidan selvitä (kop kop) pyöränkaarien korjauksella korin osalta.

Nyt vain joudun valitettavasti reissuun välissä, syksymmällä jatkuu...
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kaivoin auton tiedot konepellin alta, Paint NDC (1981 Pendelican / 1986 Tudor White thermoplastic), Trim AFY (Chiltern Tweed, AY cloth). XJ6 4.2, Federal spec, SAJJAALT4CC432759. Yritän selvittää, saisiko tuota tweed-kangasta vielä jostain, vaikka ostinkin jo toisenlaista kangasta niskatukien verhoiluun. Samaa kangasta on käytetty myös XJ40:ssä ja minulle kelpaisi siksi myös vaikka ylimääräisen penkin kankaat paikkapaloiksi. Lisäksi tarvitsisin oikeansävyistä vinyylikangasta pienen palan. Tässä oli roikkumaton, mutta homehtunut kattoverhoilu, joten olen myös tilaamassa uutta kangasta sitö varten täältä, https://www.jagheadlinings.com/product- ... ning-board
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tiedät vissiin Aldridge Trimmingin?
https://www.aldridge.co.uk/
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Juu, samoin Woolies ja John Skinner https://john-skinner.co.uk/models/jaguar/xj6-xj12/ ovat tulleet nyt tutuiksi. Ehdin tosiaan jo verhoilla korvaavalla kankaalla risat niskatuet mutta nyt taisin löytää eBayn kautta XJ40:n niskatuet samalla tweed-kankaalla. Leikkasin myös näytepaloja vanhasta kattoverhoilusta ja käyn koluamassa kotikaupungin kangaskauppoja, jos löytyisi jotain sopivaa. Tarkoitus kun on nyt vain siistiä tätä hieman, ensisijaisesti pitäisi keväällä aloittaa tekniikan läpikäynnistä. Se kyllä ihmetyttää, ettei mistään tunnu enää löytyvän tällaisia 70-luvun autoihin tarkoitettuja laadukkaita penkinpäällisiä, jokin skottiruutu, vakosametti tai farkkusisustushan olisi tyylikäs ja kestävä moneen käyttöharrasteautoon. Pitänee tehdä itse. Kuva
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

BMC:n istuinsuojakuvasto vuodelta 1965 :lol: https://www.facebook.com/ado16info/post ... 483860257/
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Hauska! :D Liity ihmeessä www.fjdc.fi, jos et ole jo. Saat hyvän lehden jossa kiinnostavaa tietoa ja voit helpommin olla yhteydessä muihin harrastajiin. :wink:

Jos olet sukua Timo Korhoselle (j.nro 107) ja TCD-11 on tallessa olisi kiva kuulla ja nähdä siitäkin, klubin lehdessä on ollut listauksia kaikista Suomi-autoista ja nyt on suunnitteilla FJDC:n 50-vuotishistoriikki, jonka on tarkoitus ilmestyä 2026!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
1300ti
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: XJ6 S3 4.2 NBU-340

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Liityin viime vuonna jäseneksi ja eiköhän näistä projekteista juttu sinne lehteenkin vielä saada. MK2 odottaa kevättä, jos sitten ehtisimme hieman inventoida tallella olevia osia. Jaggeen ehdittiin 80-luvulla tehdä mittavat peltityöt Englannista ja Tanskasta hankituilla korjauspelleillä, mutta auto on yhä rullaava tyhjä kori joka pitäisi aluksi puhaltaa uudelleen. Siitä tuskin tulee enää täysin entisöityä ja mikäli tämä S3 XJ6 osoittautuu liian mädäksi, niin siitä saisi silti TDC:lle 4.2 tekniikan.
Vastaa Viestiin