Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Yleinen Jaguar-keskustelu
NuoriJagge
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Moro!

Alkuperäiseen ylläpitopäiväkirjaan viewtopic.php?t=10421 tuli viimeisein päivitys 1.6.2022, mitä itse seurasin todella aktiivisesti, silloin vielä nykyisestä Jagesta haaveilevana (ja kyllä, kävin sivuraiteilla Toyotan maailmassa, olin pahasti hukassa elämässä). Tästä alkuperäisen postauksen innoittamana ajattelin laittaa oman version aluilleen. Tässä hieman taustahistoriaa allekirjoittaneesta sielunmaiseman taustoittamiseksi.

Ajattelin aina Jaguar merkkien olevan hienostuneiden villakangastakilla ja baskerilla varustettujen vanhempien herrasmiesten auto, jotka arvostaa laadukkaita viskejä. Ja jotka määrätietoisesti saavuttanut ne asiat elämässään, joita unelmiksi kutsutaan. Ja tätähän suurin osa omistajista edustaa, ymmärtääkseni. Olen tästä hieman poikkeava tapaus, oikeastaan kaikin mahdollisin puolin. Varsinkin täten autoharrastajaksi itsensä nimittävä kaveri kaartoi ajatusta Jagesta kalliineen merkkihuoltoineen ensiksi hyvin paljon. Olinhan oppinut moottoriremontista lähtien korjaaman autot itse, usein vielä tien päällä minkä pystyi.

Ensimmäisen Jagen ostin autoliikkeestä ollessani 20 kesänen, silloisen Jaguar XF 2008 ajettuna 250tkm, edullisesti kun sain ja urakkatöitä tehdessä jäi hyvin sijoittaa pääomaa autoon. Kyseisinen auto palveli vuoden päivät, isoimpana puutteena oli kyseisen vuosimallin tyyppiviat ja suhteellisen paljon kilometrejä mittarissa. Toki silloin asustelin vielä Jyväskylässä ja käytössäni oli lämpimät hallit työkaluineen, jolloin pystyi itse tekemään näitä tunnettuja sähkövikoja minkä jaksoi. Kyseisen auton kanssa paloi vaan huomattava määrä rahaa korjauksiin, olisi sen pääoman voinut paremminkin sijoittaa...

Nyttemmin mittarissa ikää viisi vuotta enemmän ja taloudellinen tilanne mahdollisti hankkimaan 2019 vuoden Jaguar XE (ajettu 104tkm), josta haaveilin muutaman vuoden. Väriltään otin tylsän ja mitäänsanomattoman Fuji White, eli kansankielellä valkoisen. Pitää muuten tuo väri hyvin mielen virkeänä, kun ihan kaikki lika näkyy autossa, no pesukadut on tullut tutuiksi kieltämättä. Sisutan puolesta otin kangaspenkit, koska käytän autoa työssäni. Ajattelin sen toimivan siinä ihan kohtalaisen hyvin. Kuukaudessa tulee ajettua noin 2000km tässä pääkaupunkiseudulla, pääasiallisesti kehä kolmosen alueella ja välillä käydään sukulaisten luona Keski-Suomessa.

Kuva

Jo ostaessa oli tiedossa tämän XE mallin brittiläisen taidonnäytteen pienet ongelmat, joista jo alkuperäisessä ylläpitopäiväkirjassa kerrottiin. Isoimpana varmasti jakoketju ja autossa käytetyt sähköt. Tähän osasin toki varautua ja käytin auton kuntotarkastuksessa Jag-Fin Oy:llä, jossa ilmeni, että jakokopan tiiviste vuotaa. Autokauppoja tehdessä sain sovittua, että autoliike hoitaa tästä syntyvät kulut ja aika varatiin Autorep Oy:lle ennen kauppoja. Aika saatiin noin 2 viikkoa kaupanteon jälkeen, syyskuun loppupuolelle. Mutta kolme päivää ennen varattua aikaa, ilmeni pieni sähkövika.

Kuva

Kun olin lisännyt pissapoikaa ja tarkastanut nesteen läpi autosta, suljin kauniin alumiinisen konepellin. Tästä ei sitten auton konepellin anturi tykännyt yhtään, vaan rupesi kiukuttelemaan ja ilmoitti, että konepelti auki vaikkakin oli kiinni. Osa sijaitsi oikean etuvalon takana, konepellin lukkopesän vieressä. Ongelmaksi tämä muodostui silloin, kun yritti lukita ovia, ei meinaa suostu lukitsee, kun olettaa että konepelti auki. Tätä sitten selvittelin volttimittarin kanssa ja aika nopeasti se hajonnut anturi löytyi. Ja tällainen patentti tuli tehtyä, jotta auto ymmärsi virtapiirin sulkeutuneen.

Kuva

Ilmoitin tästä heti suuraavana aamuna Autorepille, jottako heiltä löytyisi autoon kyseistä osaa, ja löytyihän se. Eli noin muutaman päivän patentti oli vain tällä kertaa sähköjen kanssa. Osa vaihtui todella näppärästi jakokopan öljyvuodon yhteydessä ja ei tässä kohtaa jäänyt itselle muuta tehtävää kun tarjoilla maksuautomaattiin sijaisauton vuokraa, Land Rover Freelander sekin oli.

Tässä Helsingissä asuessa kerrostalossa on tullut etsittyä pajoja, joissa autoa käyttää. Toistaiseksi siis vain katsonut valmiiksi, eikä isompaa remonttia ole tarvinnut tehdä. Jag-Fin Oy:llä on käyttänyt varsinkin aikaisempaa XF paljon, palvelu pelannut aina todella hyvin. Nyt uutena liikkeenä Autorep Konalassa, ei mitään moitittavaa. Vielä yksi paja pitäisi kokeilla, Karaasi Oy Jag-Fin vieressä, Juvanmalmilla. Heidänkin osaamista kehuttu paljon. Toki on toi Inchcape maahantuoja Helsingin Herttoniemessä, mutta siellä yritän vierailla mahdollisimman vähän.

Auton ostaessa oli perään ruuvattu koukku kiinni, irrotettava paperilla merkattuna. Avainta vain ei ollut autossa mukana ja koukkua tuskin oli irrotettu edellisten omistajien aikana, sen verran tiukassa oli. Peräkoukku oli tehdasasenteinen, sen tunnistaa vetokoukun pistokkeen kanssa olevasta Jaguar logosta. asia ratkesi muutamien sähköpostien kanssa Inchcapen kautta, ja heiltä sai auton sarjanumeron ja vetokoukun lukkopesään valssatun numerosarjan avulla oikean avaimen, jolloin koukku lähti irti pienen suostuttelun jälkeen. Osien öljyäminen ja talteen tulevaisuutta varten. Heti paljon paremman näköinen.

Kuva

Tätä julkaisua kirjoittaessa on seuraavan pienin ominaisuuden, tai no oikeastaan tyyppivian korjaus käynnissä. Yhtenä kauniina aamuna töihin ajaessa totesin poikkeavani harjattomaan autopesuun kelin ollessa - 5 c. Työpaikan pihalle päästessä totesin, että ovenkahvan muovinen suojus on ottanut ritolat jonnekin Tuusulan moottoritien varrelle. Asiasta ensin muiden Jagge tuttujen kanssa jutellessa, huomasin tämän olevan auton tyyppivika, osahan ei ole periaatteessa millään kiinni, aivan onnettomilla muovihampailla.

Kuva

Kyselin ensin edellä mainittujen korjaamoiden tilannetta, jos sattuisi löytymään osaa. Ei tuottanut onnistuimista tällä kertaa. Ei muuta, kun nokka kohti marmoritiskiä. Paikan päälle päästyäni otin kahviautomaatin yllättävän laadukkaan kahvin ja vaihtelin huollon kanssa niitä näitä Jaguarien omaisuuksista, malleista ja laadusta. Totesin tarvitsevani kyseisen osan ja hinnaksi sain 35 € ja toimitus alle viikko. Totesin sen olevan todella edullinen marmoritiskin osaksi, toki vain pohjamaalissa oli. Sitten rohkaistuin kysyä saman osan hintaa valmiiksi maalattuna ja hinnaksi tuli sitten 275 €, eli sai minun puolestani jäädä maalaus tekemättä. Otin osan pohjamaalattuna.

Meni yllättävästi kaksi viikkoa ja mitään ei kuulunut. Paikan päällä käydessäni huomasin vain heidän unohtaneen ilmoittaa osan saapumisesta, sattuuhan sitä. Seuraavana päiväni ajoin Helsingin Konalan ohi ja jostain syystä siinä kohti tuli ajatus, olisikohan täällä automaalaamoa, joka tuon maalaisi. Ihan sattumalta pistäydyin AutomaalamoRex tiloihin ja he suostuivat sen maalaamaan alle 30 €. Hinta on mielestäni enemmän kuin kohdallaan ja jätin sen työn alle. Tänään osaa hakiessa huomasimme maalarin kanssa, että osa oli tippunut kovetushuoneessa lattialle, jolloin maalia oli valunut osan yhdelle reunalle. Maalari totesi, että osa ei mene mitenkään hänen laadustansa läpi ja jos haluan, hän maalaa sen uudestaan ja palaan seuraavana päivänä. Totesin jäljen olevan sen verran pieni, että sanoin ottavani mukaan, jolloin kerrottiin talon tarjoavan maalauksen. Pojat todella olivat tarkkoja laadun kanssa, pitää laittaa paja mieleen, jos tarvitsen isompaa ruiskua auton ympärillä.

Kuva

Ajatus oli kirjoittaa tätä sen mukaan lisää, kun autoon tulee laitettavaa. Sanottakoon että tammikuussa pääsee vierailee Jag-Finnille ZF automaattilaatikon öljynvaihdon merkeissä, joten silloin viimeistään lisää päivitystä.

4.12.2023, 109 200 km
Nykyinen:
Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019

---

Ex:
Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Jaguaari xf
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2022 2:32 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Jaguaari xf »

Mukava tarina Jaggen omistajan arjesta.
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

Khyl. Ilo lukea tarinaa ja myös ilo nähdä, että yksi oma ylläpitopäiväkirja (jollaisiksi käyttöautojeni "projekti"ketjut olen jo vuosia nimennyt) kannustaa muita tekemään samaa :).

Komia on sinunkin XE, pidähän hyvää huolta. Pitoautoksihan minäkin omani hommasin, mutta mieli muuttuu tehokkaasti aina joskus. Hyvä auto se kyllä oli, voisin harkita uudemmankin kerran.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Vuosi vaihtui ja uusi vuosi tuo uudet kuviot. Piti alunperin tässä vuoden ensimmäisellä viikolla hoitaa vaihdelaatikon öljynvaihto ja samalla tehdä moottoriin öljynvaihto (järjetön tuo valmistajan 2 vuotta / 34 000 km suositus), mutta sitten iski asunnon osto ja pankin kanssa lainaneuvottelut käyty. Saa siirtyä tuo operaatio kuukaudella tai kahdella, löytyi vähän rahareikää uuteen asuntoon :lol:

Mutta se ei ole projekteja estänyt ja uutta on tullut autosta opittua kuluneiden kuukausien aikana. Ensitöikseni kun loppuvuonna jäin talvilomille, hoidin vanteiden putsauksen alla olevien talvivanteiden kohdalta, tätä en jaksanut alla laittaessa tehdä ja edelliselle omistajalle tämä on selvästi ollu vain kulkuväline paikasta A paikkaan B, missä intohimo?? :roll:

Lähtötilanne oli edellä kuvatun näköinen ja lopputulos perässä. Tuli ihan kiva, vaikkakin paikallaan tein ja vanteet oli autossa kiinni.

Kuva

Kuva

Joulun tienoilla tuli taasen hurautettua Jyväskylään, pakkasta taisi olla -10c ja aurinkoinen keli. Kulutusmittari näytti 5,1 litraa/100km nokian hakkapeliitoilla, mikä on omasta mielestä hyvä. Mutta auton kulutusmittarihan on sitten vähän optimistinen. On nyt tullut jokaisen tankkauksen yhteydessä otettua auton oma ilmoittama kulutus ylös ja sitten itse laskettua todellinen ja optimistin vikaa tosiaan. Polttoaineena käytän NesteMy biodieseliä, mikäli asiallia on suurta vaikutusta, en ainakaan ole hirveästi huomannut eroa kulutuksen osalta.

Kohdassa kulutus on auton oma ilmoittama ja kohdassa lask. on itse laskettu todellinen. Renkaat ilmoitettu Kesä/Talvi lyhenteellä. Tässä on alkupään kulutuksia, täytyy täydentää joulun osalta ja alkuvuoden kun kerkiän.

Kuva

Nyt kun pakkasta tuli hieman enemmän, kiinnitin huomiota siihen, että auton moottorin lämpötila ei oikein meinaan nousta ylös vaikka ajaisi 40km motarilla. Toki auton keulalla on servot ja läpät, jotka menee kiinni kylmällä ja näin ollen estää kyllä viiman pääsyä syyläriin, mutta ei ilmeisesti riittävästä.

Kävin hakemassa pakkasmattoa ja motonetistä maskikiinnikkeitä ja askartelin auton maskiin rekisterikilven ylä- ja alapuolen aukkoihin omat viimasuojat, toteutus oli yllättävän siisti. Ja nyt motti lämpeää jo 10-20km ajolla -20c pakkasessa normaalille tasolle.

Kuva

Jarrusatulat on päässyt hieman huonoon happeen, ruosteen poikasta alkaa olemaan varsinkin takana. Vähän rujon näköiset omaan silmään :shock: Voi olla seuraava projekti saada ne näyttämään taas uusilta :P Ja lasien tummennus on alkanuut kiinnostamaan kovin paljon takalasin ja takaovien kohdalta. Auto toki näyttävä kirkkaillakin laseilla, mutta omaan silmään tummennus toisi valkoisessa korissa kivan lisän 8) Saa nähdä......

5.1.2024, 112 100 km
Nykyinen:
Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019

---

Ex:
Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
NuoriJagge
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Mukavaa lauantaita tännekkin kaikille!

Tuli tosiaan sitten laitettua uudet vaihteistoöljyt ja mottoriöljyt jaggeen, loppujen lopuksi kävin Jag-Finnillä asioimassa, koska aivan loistavaa palvelua ja hinta oli jälleen kerran kohdallaan. Taisi olla 750€, ellen nyt ihan väärin muista. No muutama kymppi enempi tai vähempi, mutta kuitenkin.

Saisin sitten työkaverilta vihiä, että Espoossa olisi liike, joka teippaisi hyvällä laadulla ja taidolla ikkunat tummemmiksi. Pitihän se käydä kokeilemassa ja hyvä tuli kerta kaikkiaan. Itse siinä arvoin, että minkä tummeusasteen otan, mutta tuli sitten suosituksesta otettua 20% tumennus takalaseihin ja oli omasta mielestäni se oikea ratkaisu. Tässä muutama kuva. Liike on tosiaan Teippitukku Design Oy, Vitikka 4 A, 02630 Espoo Suomi, suosittelen. Hinta oli alunperin n. 300€, mutta olimme työn johdosta yhteisen projektin kimpussa, niin tuli alennus omalle kohdalle, kiva näin. 8) Hyvä maku jäi heistä ja vien jatkossakin heille auton.

Kuva

Kuva

Hieman ärsyttävä uusi asia on mittariston seuduilta tuleva pieni ns kolina. Ihan kuin olisi jokin muovinpala irti tai hieman huonosti kiinni. Asiaa on nyt muutamana viikonloppuna tutkittu, mutta toistaseksi ei ongelmaan ole ratkaisua löytynyt. Tämä pieni pärinä tulee esille jos on radio pois päältä ja tie on sen verran epätasainen, tai suurilla nopeuksilla moottoritiellä. Outoa... :roll: Tässä vielä jonkun sieluntoverin video samaisesta asiasta, mutta F-pacella https://www.reddit.com/r/Jaguar/comment ... are_button

Kuva

Auton helmat tuppasivat olemaan aina hieman likaiset, joten rupesin katsomaan olisko roiskeläpistä apua. Nyt on ollut asennettuna eturenkaiden taakse noin muutaman viikon ja omasta mielestä on auttanut siihen, ettei lika kerry helmoihin ihan samalla tavalla. Pysyy puhtaampana kauemmin. Asentaminen oli hieman työläämpää, kuin mitä ajattelin. Mutta mitäs muutakaan siinä lauantaina olisi tehnyt? Lopputulos on mielestäni siisti ja hyvä. Jaguaarin omat roiskeläpät tietenkin. 8)

Kuva

Kuva

Tuli sitten viikko takaperin vuokrattua esimmäistä kertaa jagen aikana tekstiilipesuri ja tarpeeseehan se tuli. Auton toki aina viikon tai kahden välein imuroin ja mikrokuituliinalla pyyhin, mutta nyt tuli oikeasti puhdasta :P

Kuva

Kuva

Otin yhteyttä toiseen kissakulmalaiseen toveriin ja hierottiin kauppoja muutamista osista autoon. Paketti on matkalla ja saa nähdä mitä niistä osista sitten keksin... ainakin jaguarin vikakoodinlukija sieltä on tulossa, niin pääsen tutun f-pacen outoon sähköongelmaan perehtymään tarkemmin :P

24.2.2024, 114 477km
Nykyinen:
Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019

---

Ex:
Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kaikissa mun ajamissa XE:ssä on vaihdeläpyttimet pärisseet tietyissä ajotilanteissa ja nehän on kuskista katsottuna aika samalla suunnalla mittariston kanssa, eihän vaan tule ärsyttävä ääni niistä?
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
NuoriJagge
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 26, 2023 12:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XE 2.0D 2019 ylläpitopäiväkirja versio 2

Viesti Kirjoittaja NuoriJagge »

Aero kirjoitti: La Helmi 24, 2024 6:42 pm ^Kaikissa mun ajamissa XE:ssä on vaihdeläpyttimet pärisseet tietyissä ajotilanteissa ja nehän on kuskista katsottuna aika samalla suunnalla mittariston kanssa, eihän vaan tule ärsyttävä ääni niistä?
Otetaan tämäkin tutkitaan, kiitos vinkistä!
Nykyinen:
Jaguar XE 2,0D Ingenium vm. 2019

---

Ex:
Jaguar XF 2,7D V6 vm. 2008
Vastaa Viestiin