x351 mallierot

Yleinen Jaguar-keskustelu
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Moikka, koettanut etsiä mallistoeroja X351, on perus, premium luxyry, portfolio, mitäs noiden erot on, entäs onko tuossa ilmajousitus joka nurkassa, kyse on 3.0 v6 Diesel, ainakaan 2,2 bensassa on vain takana. Onko kokemuksia tuosta mallista ja moottorista, nykyinen on X350 4,2 V8 vm 2004 ja mittarissa 302000km ja toiminut kuin unelma, ajoa vaan tulee n. 20 000km/ vuosi, alkaa tuo polttoaineen hinta jo kiinnostaan varsinkin kun ruotsi laskee dieselin hintaa 40centtiä/ litra joka tekee nykykurssilla jotai 1,45€/ litra, rajalla asuvana kiinnostaa toki. Kiikarissa olisi 2011-2014 XJ 3.0d, ajettu jotain 145kja SWB, tehoa on siinä ihan riittävästi ja vääntöä enempi kuin riittävästi. Vinkkejä otetaan vastaan ja tuo nykyinen X350 on hiljaisessa myynnissä, saa ottaa yhteyttä: Reijo Ilmasti/ p. 045 146 4293, reijo.ilmasti@outlook.com.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Morjensta,

Portfoliossa on (tai ei ole) varusteita joita on saanut (tai ei ole saanut) jo Luxury malliin. Varsin sekameteli soppa nuo varustelut on kun melkein kaikki on ollut kuitenkin valittavissa.
Pääsääntöisesti Portfoliosta pitäisi löytyä aina mm: Ilmastoidut penkit, hierovat etupenkit, pelkääjänkin etupenkin säädöt muistilla, 4-alue ilmastointi, B&W tai Meridian sound system, tavaratilan pohjan "listat", Automaattiset pitkät ja kääntyvät ajovalot.
Jotkut lisävarusteet ovat aina valinnaisia, kuten mm adaptiivinen vakkari, lämmitetty tuulilasi, 1200W sound system, taka-viihdepaketti, taka pöydät, jne.
Omassa Portfoliossa on perus 380W audio (varsin riittävästi soi "vain" 18 kovaäänisen kautta, kun paremmissa on 20-24) ja siitä puuttuu automaattiset pitkät sekä kääntyvät ajovalot, vaikka ne pitäisi Portfoliossa olla.

Alusta on aina kaikissa x351:sissä edessä rautajousin ja takana ilma. Huom: Alusta on hyvin sporttimainen, jopa Panamera kelluu enemmän kuin x351.
2.2 Bensa moottoria ei ole ollut tarjolla, ainoa nelimukinen bensa on 2.0. Se on vuosimalliin 2016 asti Fordin valmistama, niinkuin muutkin vaihtoehdot. Tuo 2.0 bensaturbo varmaan kaikista x351:seen tarjolla olleista moottoreista huolettomin. Bensa V6 ja V8 on tehty samaan lohkoon ja niissä on yhteisenä ongelmana heikko vesipumppu ja jäähdytysjärjestelmän muoviputkisto. Yhdistettynä Compacted Graphite sylinterilohkoon tarkoitaa että jos kone kiehahtaa, niin harvoin siitä enää toimivaa kalua saa.
Diesel 3.0 V6 (AJD-V6/DT20) Euro5 moottorina (2016 asti) on muutoin huoleton, mutta siihen pitää vaihtaa oljyt 10t km välein, jotta polttoaine ei laimenna öljyjä liikaa. Öljynä tulee käyttää Castrolin vähätuhkaista C1:stä. Tämä moottori on PSA/Ford yhteistyötä ja sitä löytyy myös Citikan, Peogeoutin ja Land-/RangeRoverin keulilta. Tuolla huoltokäytännöllä olen oman x351 vm.2010 3.0 V6 dieselin ajanut tähän mennessä 314t km asti.

Varsin vähillä korjauksilla on tuo km määrä saavutettu. Moottoritilaan on tarvinnut vaihtaa yksi solenoidi, muutoin on normaalit huollot riittäneet. Jopa vesipumppu on alkuperäinen. (jakohihnan vaihto 170tkm/10vuotta. Ei kannata jättää vaihtamatta. Vaihdon pystyy tekemään hyvin itsekin)
Jotkut ovat raportoineet muovisen vesiletkujakajan halkeamisia moottorin edessä/keskellä, mutta omassani se on edelleen alkuperäinen.
2.7D versiota vaivasi laakeriongelmat varsin raskaasti, mutta 3.0D versiossa ne ovat harvemmassa.

Öljynsuodattimen vaihdosta huomio suodatin jalan pohjassa olevasta venttiilistä tässä viestissä:
viewtopic.php?p=58116#p58116
Öljynvaihto on todella helppo esim Lidl:in öljyimurilla.

Muuta: Etuakselistossa etummaisten alempien alatukivarsien sisemmät puslat pehmeni aika nopsaan, ennenkuin Lemförder paransi niiden laatua. Koko tukivarsi maksaa noin 150€ kipale ja vaihtuu noin 20min / puoli. Alkuperäiset 60tkm, seuraavat vaihtui 150t km kohdalla ja viimeksi 290t km, joilla on nyt menty tähän asti, eli laatu parani huomattavasti. Jos ratti täristää jarruttaessa niin noissa voi olla syy.
Huom: x351 on todella tarkka pyörien oikeasta suuntauksesta. Jos/kun viet suuntaukseen, niin kysy ovatko koskaan suunnanneet x351:stä ja ymmästäväthän että tässä ei asteita laiteta vain "alueelle", vaan ne pitää ruuvata kohdalleen!

Yksi etupyörän laakeri alkoi ääntämään noin 260t km tienoilla sekä taka ala-tukivarren hela alkoi narisemaan viime kesänä ja vaihdoin koko tukivarren. (Alkuperäistä Lenförderiä saa tarkikeliikkeistä kohtuu hintaisena). Tietysti jarruja ja renkaita on saanut uusia näillä metreillä.

Kovaäänisten kartiot saattaa revetä irti karmista ulkoreunalta, jolloin ääni särkee. Hieman pikaliimalla villalankaa siihen kohtaan vahvikkeeksi ja taas poppi soi puhtaasti. (omassani kuskin etuovessa)

Kattoluukun kasetti istuu omassa metallikehikossaan, jonka päälle lasin luukku laskeutuu kumityynyjen varaan. Kukityynyt hinkkaavat maalipintaa ja saattaa narista sekä kehikko ruostua kun maalipinta menee rikki. Silloin tällöin pyyhkäisy vaseliinilla pitää narinat poissa ja ruostumisen kurissa. Oikean kohdan löytää avaamalla luukun ja katsomalla ylhäältä. Luukun aukon sivuilta, jossa tuo kohta on, löytyy kaikista tämän ikäisistä ruostetta. (tietysti jos on jo vaseliinikäsitelty, niin ei) Muutoinhan kori on x350:sen tapaan täysalumiininen. (apurungot terästä)

Projisio tyyppisissä Xeon ajovaloumpioissa alkaa valoteho laskemaan noin 100t km käytön tienoilla, eli jos tuntuu että edessä on vain kynttilät, niin polttimot kannattaa vaihtaa. Koska vaihtotyö ei onnustu Esson parkkiksella kannattaa käyttää vain parempia polttimoita. Meinaan vaihtoa varten pitää puskuri irroittaa että saa umpiot irti. (ei kuitenkaan ihan niin paha homma kuin miltä kuulostaa)

Nykyautojen tapaan vempeleessä on aika paljon ohjainboxeja jotka nappaa virtaa. Huonokuntoinen akku tietää aina ongelmia.

Navigaattorin päivitys onnistuu aina 2020 asti (ennen 2017 valmistetuissa autoissa). Päivityksen voi ostaa Here:n nettikaupasta. (tai eBaysta) Päivitys tapahtuu USB tikulla ja vie aikaa sellaiset 3h, jonka aikana autoa voi käyttää normaalisti. Päivitys jatkuu aina siitä mihin se jäi, MUTTA: Älä poista USB tikkua soketistaan, vaikka autossa ei olisi virta päällä!!! Päivitys jää kesken eikä jatku. Koko yksikkö on sen jälkeen pimeä. (korjaus onnistuu, mutta vaatii kiintolevyn purkamisen autosta) Tikun voi poistaa vasta kun järjestelmä niin pyytää. Tämän jälkeen auto lukkoon 15min jonka aikana kartat lopuksi viimeistellään.

Tuossa nyt pääosin kokemusta koko minun omistusajaltani. En kadu hankintaa päivääkään. :) Isoin ongelma tällä hetkellä että mihin vaihtaa seuraavaksi? Kaikki vaihtoehdot tuntuvat askeleelta alaspäin, varsinkin sisältä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Kiitos hyvästä infopaketista, täältä takarivistä huutelen. X351 on kyllä NIIN hieno peli, tasoissa, ellei jopa hienompi kuin X308... (älkää kivittäkö) :P
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Moi, oli kyllä semmonen paketti että! Mutta joissain specseissä oli, että ilmat edessä ja takana ja kun katsoo varaosia, niin siellä tarjotaan ilmajousia myös eteen. Onko joku maakohtainen ero?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Vasara »

X351 on kyllä NIIN hieno peli, tasoissa, ellei jopa hienompi kuin X308... (älkää kivittäkö) :P
Ei mielipiteistä pidä kivittää, ne on kuin napa: Meillä jokaisella on omamme ja ilman eri mielipiteitä ei olisi erilaisia autoja, taloja, puhelimia, jne.
Itselleni ei oikein nuo vanhemmat Jaguarit nappaa, paitsi alkuperäinen E-Type.
x351 XJ ja XF oli aikoinaan iso harppaus "nykyaikaan" ja ilmeisesti muotokielen päivitys oli ehto Tatan puolelta JLR kaupalle. Ilman sitä Ford olisi vetänyt JLR:n töpselin seinästä kun olivat jo päättäneet luopua Premier Automotive Groupistaan (PAG) ja juuri myynneet Aston Martinin (2006) ja JLR:n jälkeen (2008) lähti myös Volvo Geelylle (2010). Lincoln brandin Ford taisi vetää ulos PAG:ista itselleen?

Ajoituksellisestihan x351 lanseeraus markkinoille osui huonoimpaan mahdolliseen aikaan, kun 2009-2010 romahti koko maailman talous kuin korttitalo. Ison, loisteliaan, urheilullisen ja nuorille leijonille suunnattun edustusluokan autolta katosi markkinat likipitäen yhdessä yössä.
PAG ryhmän myynnistä saaduilla rahoilla Ford selvisi nippa nappa laman yli, eli onnea oli että päättivät 2006 lopettaa PAG:in. Muutoin olisi historiaan voinut jäädä automerkit Aston Martin, Jaguar, LandRover ehkä Lincoln ja iso epäilys on että Volvo olisi kokenut saman kohtalon kuin Saab ilman Geelyn omistusta. Itse Fordin olisi USA:n valtio melko varmasti pelastanut kuten GM:n. (alkuperäinen GM meni heti laman aikana konkkaan, mutta USA:n valtion tukemana perustettiin uusi)

Se historiasta. Vaikka omani on jo pian 14 vuotias, niin silti ohikulkijat saattavat ottaa ennemin siitä kuvan, vaikka vieressä on seisonut Porsche tai Bentley. (ja sekös on kaveria harmittanut :lol: ) Edelleenkin tulee ihmisiä kyselemään autosta sitä tankatessa tai marketin parkkiksella. Itselleni autossa tärkeintä on sisätilolen mielyttävyys ja ajettavuus. (olen omistanut myös "mulkosilmä" Scorpion, joka kertonee riittävästi :oops: )
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Lisäisin vielä malleihin ainakin Supersportin, joka on hiukan harvinaisempi malli, joka on myöhemmin tuotu mukaan. Enemmän ehkä jenkeissä bensakoneen mukana myyty, mutta Eurooppaan tekivät niitä v6 dieselin yhteyteen myös.

En muista kaikkia eroja luxuruiden ja portfolion päälle, mutta ainakin nahkaa on lisätty kabiiniin, niin että muovia ei näy mistään mm. penkiien rungot, kojelaudan alaosat ja katto, ei siis alcantaraa vaan lehmää, se on hieno!

Lisäksi tuossa on valaistut kynnyslistat, konttia myöten, takaspoileri vakiona ja varmaan 20 tuumanen pyöräsarja ollut vakiona. Ei paljon eroa, mutta jotain sporttisuutta lisätty. Kallis, kun fan tuo on ollut, omani autoveroton myyntihinta ollut aikoinaan 122ke.

Itsellä tuo vesijakaja posahti konttorilla, kun katsuri ryntäytti moottoria, nice. Keyless go mikrokytkimiä on mennyt useampi ja ovet, lukot tai mekanismit tuppaavat jäätymään helposti talvisin. Pullo wd40 välillä ovien sisään tuntuu auttavan.

Todella hyvä paketti, kun ottaa huomioon, että käytettyjen arvostus heikkoa, joka laskee hintoja eli rahalla saa todella paljon autoa, kun valitsee x351:n.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Jep, Supersortissa taitaa olla aina myös 1200W poppivehkeet?

Siihen vesijakajaan vikki: Jos on sielläpäin liikkeellä, esim hihnan vaihdon yhteydessä, niin nippuside ympärille joka tukee liimattuja lohkoja toisiinsa. Tuskin sen jälkeen poksahtaa tai ei ainakaan tule kaikki nesteet kerralla pihalle.

Ovien lukkoihin tepsii ihan sama kuin kaikkiin muihinkin autoihin: Älä sitä WD40:stä sinne oven sisään ruiski, vaan lukkomoduulin kolmen kiinnitysruuvin reistä suoraan lukon sisään. Ruuvit on siellä oven päädyssä/karmissa. (Torx) XJ:ssä siinä on muovia päällä jota voi raottaa jotta pääsee ruuveihin käsiksi. Huom: Ota yksi ruuvi kerrallaan irti, ettei lukkomoduuli putoa oven sisään. Tämän kun tekee joka syksy niin ei ole ikinä talvella lukkojen kanssa ongelmia.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tai sitten ruikkimisen sijaan purkaa kesällä ovilukon(t) palasiksi varovasti, pesee moskan ja kovettuneen rasvan pois sieltä ja kasaa ohuen uuden rasvan kera takaisin. Työtä on paljon. Mutta ovi kerrallaan kesän aikana.
XJR -00.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: x351 mallierot

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo, en nyt suoraan ovipelteihin yritä ruikkia :) Mutta mekanismeihin eri raoista. Ostin jopa uudet vaijerit kahvan ja lukon väliin, mutta totesin, että on fittumainen homma vaihtaa, joten odottaa vielä. Pari talvea on mennyt nyt jäätymättä, kun on vaan suihkinu.

Ja on joo isot popit Supersportissa.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Vastaa Viestiin