Ensinnäkin kiitos teille, hyvästä ja tarpeellisesta, foorumista.
Kysymys: Onko tätä ns. nikasil-ongelmaa havaittavissa etukäteen kotikonstein vai leikkaako kone vain kiinni?
Sattuuko kellään olemaan tietoa tästä yksilöstä. http://www.nettiauto.com/878867 ?
xj8/nikasil
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Nikasil-tauti ei ole kotikonstein todettavissa. Ohivirtausmittaus voi antaa viitettä, mutta mikäli auto on ajettu Suomessa tai vaikkapa Saksassa en näkisi syytä huoleen. Pitää muistaa että saman ikäkauden Bemareissa niinikään käytettiin Nikasilia - kuka muistaa kuulleensa BMW:n Nikasil-ongelmasta? Ongelma liittyy bensiinin korkeaan rikkipitoisuuteen, sellaista löytyi Englannissa.
Lisäksi Englannissakin näyttävät lähinnä vähän ajettujen autojen - jolloin moottori on käynyt kylmänä suhteellisesti paljon, kärsineen siitä. Suuri melu asiasta on nousut ennen kaikkea Jaguar Cars'in hienosta suhtautumisesta ongelmaan: Jaguar tiedotti aktiivisesti ja vaihtoi takuuna moottoreita, ja taisipa tehdä sitä vielä muutama vuosi sitten. Vuodesta 2000 ei Nikasilia käytetty.
Lisäksi Englannissakin näyttävät lähinnä vähän ajettujen autojen - jolloin moottori on käynyt kylmänä suhteellisesti paljon, kärsineen siitä. Suuri melu asiasta on nousut ennen kaikkea Jaguar Cars'in hienosta suhtautumisesta ongelmaan: Jaguar tiedotti aktiivisesti ja vaihtoi takuuna moottoreita, ja taisipa tehdä sitä vielä muutama vuosi sitten. Vuodesta 2000 ei Nikasilia käytetty.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: xj8/nikasil
Nikasil-pinnoitteen syöpyessä moottorista se väljenee siinä määrin, että käynnistymiseen tarvittavaa painetta sylintereihin ei synny, eikä auto enää käynnisty.perros kirjoitti:Ensinnäkin kiitos teille, hyvästä ja tarpeellisesta, foorumista.
Kysymys: Onko tätä ns. nikasil-ongelmaa havaittavissa etukäteen kotikonstein vai leikkaako kone vain kiinni?
Sattuuko kellään olemaan tietoa tästä yksilöstä. http://www.nettiauto.com/878867 ?
Jaguarin ympäriltä löytyvien keskustelujen perusteella nikasil on ongelma lähinnä jenkeissä. Toistaiseksi en ole kuullut, yhdestäkään Suomessa olleesta Nikasil-ongelmasta?
X308 mallin kohdalla tulet todennäköisesti törmäämään jakopään ketjujen kiristimiin ja vesipumppuun liittyviin ongelmiin. Näistä tosin selviää muutamalla tuhannella eurolla, jos ne tekee ajoissa.
Mika
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
Re: xj8/nikasil
XK8:n osalta lienee sama asia, vesipumppu onkin jo vaihdettu mutta voiko jakopään ketjujen kiristimien suhteen katsoa mitään viitteitä vaihtotarpeeseen? Vai onko parempi tehdä se kun auto tulee tiettyyn ikään / kilometrimäärään -- eli milloin?mika_itte kirjoitti:X308 mallin kohdalla tulet todennäköisesti törmäämään jakopään ketjujen kiristimiin ja vesipumppuun liittyviin ongelmiin. Näistä tosin selviää muutamalla tuhannella eurolla, jos ne tekee ajoissa.
'97 XK8 ja kohta 100tkm
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Kerrotaan että kiristimen ikä ei suoraan tai ainakaan varmasti korreloi rikkoontumisen kanssa. Tähdellistä on mikäli pumppu tai kiristimet on vaihdettu, että olisivat alkuvuoden 2005 jälkeistä mallia, jossa komposiitin tai muovin sijasta on käytetty alumiinia.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...