xj8/nikasil

Yleinen Jaguar-keskustelu
perros
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 8:22 am
Paikkakunta: Helsinki

xj8/nikasil

Viesti Kirjoittaja perros »

Ensinnäkin kiitos teille, hyvästä ja tarpeellisesta, foorumista.
Kysymys: Onko tätä ns. nikasil-ongelmaa havaittavissa etukäteen kotikonstein vai leikkaako kone vain kiinni?
Sattuuko kellään olemaan tietoa tästä yksilöstä. http://www.nettiauto.com/878867 ?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Nikasil-tauti ei ole kotikonstein todettavissa. Ohivirtausmittaus voi antaa viitettä, mutta mikäli auto on ajettu Suomessa tai vaikkapa Saksassa en näkisi syytä huoleen. Pitää muistaa että saman ikäkauden Bemareissa niinikään käytettiin Nikasilia - kuka muistaa kuulleensa BMW:n Nikasil-ongelmasta? Ongelma liittyy bensiinin korkeaan rikkipitoisuuteen, sellaista löytyi Englannissa.

Lisäksi Englannissakin näyttävät lähinnä vähän ajettujen autojen - jolloin moottori on käynyt kylmänä suhteellisesti paljon, kärsineen siitä. Suuri melu asiasta on nousut ennen kaikkea Jaguar Cars'in hienosta suhtautumisesta ongelmaan: Jaguar tiedotti aktiivisesti ja vaihtoi takuuna moottoreita, ja taisipa tehdä sitä vielä muutama vuosi sitten. Vuodesta 2000 ei Nikasilia käytetty.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
mika_itte
Viestit: 26
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:22 pm

Re: xj8/nikasil

Viesti Kirjoittaja mika_itte »

perros kirjoitti:Ensinnäkin kiitos teille, hyvästä ja tarpeellisesta, foorumista.
Kysymys: Onko tätä ns. nikasil-ongelmaa havaittavissa etukäteen kotikonstein vai leikkaako kone vain kiinni?
Sattuuko kellään olemaan tietoa tästä yksilöstä. http://www.nettiauto.com/878867 ?
Nikasil-pinnoitteen syöpyessä moottorista se väljenee siinä määrin, että käynnistymiseen tarvittavaa painetta sylintereihin ei synny, eikä auto enää käynnisty.

Jaguarin ympäriltä löytyvien keskustelujen perusteella nikasil on ongelma lähinnä jenkeissä. Toistaiseksi en ole kuullut, yhdestäkään Suomessa olleesta Nikasil-ongelmasta?

X308 mallin kohdalla tulet todennäköisesti törmäämään jakopään ketjujen kiristimiin ja vesipumppuun liittyviin ongelmiin. Näistä tosin selviää muutamalla tuhannella eurolla, jos ne tekee ajoissa.
Mika

XJ8 4.0 -99 Executive BRG
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj8/nikasil

Viesti Kirjoittaja ojala »

mika_itte kirjoitti:X308 mallin kohdalla tulet todennäköisesti törmäämään jakopään ketjujen kiristimiin ja vesipumppuun liittyviin ongelmiin. Näistä tosin selviää muutamalla tuhannella eurolla, jos ne tekee ajoissa.
XK8:n osalta lienee sama asia, vesipumppu onkin jo vaihdettu mutta voiko jakopään ketjujen kiristimien suhteen katsoa mitään viitteitä vaihtotarpeeseen? Vai onko parempi tehdä se kun auto tulee tiettyyn ikään / kilometrimäärään -- eli milloin?

'97 XK8 ja kohta 100tkm
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Kerrotaan että kiristimen ikä ei suoraan tai ainakaan varmasti korreloi rikkoontumisen kanssa. Tähdellistä on mikäli pumppu tai kiristimet on vaihdettu, että olisivat alkuvuoden 2005 jälkeistä mallia, jossa komposiitin tai muovin sijasta on käytetty alumiinia.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Vastaa Viestiin