XJ6:sta XJ8:aan

Yleinen Jaguar-keskustelu
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

XJ6:sta XJ8:aan

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Olen vähän ajetun vm -96 XJ6 4,0 Soven omistaja, ja alkanut harkita vaihtoa pari vuotta uudempaan.
Onko XJ8 jotenkin parempi ? Tehoa ja vääntöä on enemmän ja sisustus on modernimpi, mutta entä kulutus, laatu, käyttökulut ?
Jotenkin tuntuu, että suora kuutonen tai V12 on ainoat oikeat moottorit Jaguarin nokkapellin alle.
Kumpi siis on parempi kuutonen vai kasi?
XJ 6 4,0 Sovereign -96
William Lyons
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 9:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja William Lyons »

Itse olen aikaisemmin omistanut 1997 XJ6 4.0 suoralla kuutosella ja
nyt alla on XJ8 4.0 vuodelta 1998.

- Kutosen soundi on mielestäni aivan mahtava
- Kutosen bensankulutus on :?
- Takapenkit ovat kummassakin autossa liian pienet aikuisille

- XJ8 on muutama tyyppivika, eli huonot vesipumput (< 2000)
- sekä ketjukiristimet - löytyy siitäkin juttua foruumilta

- XJ8 "parempi vääntö&teho" on kuitenkin suhteellista. Kyllä jo suoran kutosen vääntö riittää ainakin kehä 3 sisäpuolella :lol:
- Uskaltaisin sanoa että XJ8 käyttökustannukset ovat paljon pienemmät, ainakin löpön suhteen,kissa hyrrää pienillä kierroksilla

Jos autoja vertaa ulkoisesti, niin suurin osa ihmisistä ei erota X300 X308:sta. X308 tunnistaa parhaiten ovaaleista vilkuista.

Kun istut XJ8:iin niin tulet huomaamaan että Jaguarin itse ilmoittamat 400 muutosta kabiinissä näkyy.

Itse tykkäsin kutosen koneesta, siinä oli sitä jotain. En tosin valittele kun
V8 herää kick downissa ja murisee. Uskon että 6,8 ja 12 ovat kaikki hyviä numeroita Jaggelle (ja paikalliselle huoltamolle).
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

Kulutus

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Siitä alkaen kun hankin Jaguarin, en ole bensan hintoja seurannut. Täytyy kuitenkin hiukan nolona myöntää, että kulutus on yksi syy siihen, että olen harkinnut vaihtoa kasiin. Varsinkin kaupungissa kuutonen on aika suuriruokainen. Mitkä on käytännössä erot XJ6:n ja XJ8:n välillä?
XJ 6 4,0 Sovereign -96
William Lyons
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 9:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Käytännöstä

Viesti Kirjoittaja William Lyons »

Itse olen ainakin iloinen päivitykseen.

Build quality vaikuttaa paljon paremmalta kuin X300-mallissani.
Auto on myös parempi ajettava, ajo-ominaisuudet ovat paremmat.
Ns. fishtail ei ole niin herkkä niin kuin ennen, ja perheellisenä arvostan
tätä paljon.

Käytännöstä -subjektiivisiä totuuksia.
En ollut ihan varma mitä halusit tietää..tässä muutama

- Trac.ctrl on 8) , sitä ei ollut X300-mallissani joka oli kun voiveitsi talvella
- Lämpöpuhallin on "hidas" pakkasella - sama vika kun X300-mallissa
- Stereot ovat paremmat, vanhassa X300 kajarit katoili mielenvaltaisesti
- Kontissa on vieläkin liian vähän tilaa - so what?
- Tuolit ovat uskomattoman mukavat
- Jopa hansikaslokero on hieman isompi-ei paljon mutta...
- Vanteita on sitten kiva metsästää, eli samat mitat kuin X300 :!:
Vasta uuden XJ8 (X350) mallissa on siirrytty "Ford/universaali-mittoihin" niin kuin oli jo tehty S ja X-typen kohdalla. Eli offsetit menee yhteen esim tiettyjen Volvojen kanssa.

Minun kohdallani XJ8 on ollut luotettavampi (ja jopa halvempi) kumppani kuin XJ6.
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

Kiitos infosta

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Traction controlia arvostan kovasti, se minulla on onneksi jo nyt. Auto on erittäin vakaa ja helppo ajettava liukkaillakin, vaikka alla on kitkarenkaat.
Lähinnä tuo uudempi sisustus kiehtoisi, ja jos hansikaslokerokin on isompi! X300 kaikki säilytystilat takaluukusta hanskalokeroon on todella ahtaat.
Polttoaineenkulutuksessa ei liene suurta eroa kuutoseen?

Laitan sitten infoa tänne, jos päätän vaihtaa. Jos vaikka joku olisi kiinnostunut kuutosestani.
XJ 6 4,0 Sovereign -96
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Samma Här

Viesti Kirjoittaja Macces »

Olen samaa mieltä "perhe XJ:n" kanssa. Itselläni on jokapäiväisessä ajossa samanlainen kissa ja kitkarenkain. Laitoin liukkaiden tultua 40 kg hiekkasäkit takahutlariin, ja pito parani hyvälle tasolle. Raskaan auton ainoa ongelma on ollut liikkeelle lähtö, mutta kun vauhtiin pääsee, niin johan sujuu talviajo mallikkaasti ! Track Control hoitaa hommansa hienosti, eikä paikalleen juuttumisia ole (ainakaan vielä) sattunut.
Vaihtoa XJ 8:iin en osaa kommentoida, ei ole omakohtaisia kokemuksia. Autoni keskikulutus näin talvella kaupunkivoittoisessa ajossa on tietokoneen mukaan n. 13,5-14,5 l / 100 km.
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
Vastaa Viestiin