Hengenpelastajana Jaguar...

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Hengenpelastajana Jaguar...

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Hieman banaali otsikko, mutta hyvin lähellä totuutta! Foorumilainen japa soitti minulle toissailtana ja kysyi olenko lukenut päivän Ilta-Sanomia. No, en ollut, mutta piti se tehdä.

Siinä komeili Japan X300, oikea kylki reilusti rutussa.

Kuva

Japa oli ajanut risteykseen, mihin sitten kolmion takaa linjaauto oli lskenut mäkeä alas ja jarruttamatta iskenyt suoraan Jaguarin kylkeen. Paikalle saapuneiden palomiesten mukaan, japan sanoja siteeraten, "...olisi auto ollut mikä tahansa muu henkilöauto niin olisi ainakin tytär menehtynyt".

Mainittakoon että linkkarin nopeudeksi arvioitiin noin 40 km/h...

Taidanpa tietää ainakin yhden forumilaisen joka tuskin harkitsee muun merkkistä autoa seuraavakseen!

Kuva on ilman sen kummempia lupia varastettu suoraan torstain 18.1.07 Ilta-Sanomista, sivu 11.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Niinpä niin

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Oli siis "onnea" matkassa onnettomuudessa tällä kertaa ja toki myös laatuvaunu.
No ainakin tässä tietää itsekin jatkossa että seuraava uudempikin auto johon aikoo satsata on Jaguar...
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Huonoo ja hyvää tuuria

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Itselläni oli huonoo ja toisaalta hyvää tuuria kun kävin ostamassa auton lauantai iltana. Olin ajelemassa kotia päin matkaa olisi ollut enää noin 40 kilometriä joka on vähän 400 kilometristä. No koko matkan ajoin täysin liikenne sääntojen mukaan ja varovasti kun tiet oli liukkaita. Tien varressa oli varoitus jyrkistä mutkista joten laskin vauhdin kuuteen kymppiin. Mutkien jälkeen lähdin kiihdyttämään vastamäkeen ja sittten yhtä äkkiä kaasu oli todennäköisesti jäässä (pakkasta 25 astetta) tai muuten vaan jumissa. Sain pidettyä auton tiellä noin 200 mertiä jonka aikana kerkesin kokeilla nostaa kaasupolkimen mutta eihän se mitään auttanut, sitten sitä mentiinkin tyylikkäästi metsähallituksen poulelle. Ensiksi takarengas oli osunut isoon kiveen josta auto oli meinannut lähteä pyörähtämään katolleen, mutta sitten etukulmaan osunut puu esti katolleen kääntymisen. Hyvää tuuria oli se että auto oli kauan himoitsamani xj40 joka saasti minut pahemmilta vammoilta ja huonoa oli tietysti se että se himoitseminen saa jatkua vielä jonkin aikaa ennen kun on jagge ajokunnossa. Kyllä muuten syö mistä ihan jonkun verran 3 tunnin omistuksen jälkeen auto muussiksi!

Jos jollain on vaan xj40 varaosina niin voin todennäköisesti kohta ostaa ainakin keulanosia.. Tai jos joku tietää mistä sais hyviä purkuosia.
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huonoo ja hyvää tuuria

Viesti Kirjoittaja Kopi »

PikkuMatti kirjoitti:Mutkien jälkeen lähdin kiihdyttämään vastamäkeen ja sittten yhtä äkkiä kaasu oli todennäköisesti jäässä (pakkasta 25 astetta) tai muuten vaan jumissa. Sain pidettyä auton tiellä noin 200 mertiä jonka aikana kerkesin kokeilla nostaa kaasupolkimen mutta eihän se mitään auttanut, sitten sitä mentiinkin tyylikkäästi metsähallituksen poulelle.
Mulla kävi sama ohitustilanteessa Datsunilla vuonna miekka ja kilpi. Selvisin siitä tosin vähemmällä sammuttamalla moottorin ja vaihtamalla vapaalle. Mutta mahtoi se ohitettava ihmetellä kun heti hänen eteen päästyään hiljensin ja pysäytin tienreunaan :)

Onnea kuitenkin uudelle autolle, ruttunakin. Lähde maaliskuussa Stefanin retkelle hakemaan varaosia Jaguar-rompepäiviltä!
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Voi harmi, Matti,

mutta kuten totesit itsekin: Jaguar on vankkaa tekoa, ja mitä oivallisin auto myös korjattuna! Saahan sitä samalla oivallisen tilaisuuden tutkia euton etupäätä vähän syvemmältä... :wink:

Kuten kopi jo totesi: vielä on muutama Englanninpaikka vapaana, lähde edulliselle Rompematkalle hankkimaan osia ja varusteita! Ja tietenkin tutustumaan merkin historiaan ja nykypäivään... 8)
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Täytyy ajatella positiivisesti..

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

No on siinä kolarissa omat hyvät puolensakin. Vakuutus korvaa vahingot ja vakuutusyhtiö korjauttaa auton todennäköisesti paikkakunnan ainuassa kolarikorjaamossa jossa satun olemaan itsekkin töissä :D Eli autohan olisi mennyt halliin kuitenkin pienten ruostevikojen ja muiden korjaamista varten, mutta nyt saan laittaa sitä työaikana ja saan siitä vielä palkkaakin.. ..voi tulla paaaaljon ylitöitä :)
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Linkkejä

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Näistä ei ole tainnut olla puhetta täällä, muistaakseni Jag-Loversista joskus löysin linkin (siellä oli muuten myös aika hurjia kolarikertomuksia, joissa kolmetonninen SUV on tullut moottoritievauhtia päällä, mutta Jagge on pelastanut...)
Eli briteissä kerättyä tutkimustietoa todellisista onnettomuuksista, joissa ainakin yksi ihminen on loukkaantunut
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/d ... 12744.hcsp
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/d ... 508327.pdf

Ainakin tuossa vanhemmassa (1996-2000) XJ on ehdotonta huippua, uudemmassakaan sen ei tarvitse hävetä. Mielestäni tällaiset tutkimukset kertovat paljon enemmän kolariturvallisuudesta kuin mitkään "laboratoriotestit", joissa kuitenkin testataan vain tiettyjä asioita...

Ja mikä tärkeintä: Japalle ja PikkuMatille osanotot auton kohtalosta ja lämpimät onnittelut siitä, että vakavilta vahingoilta vältyttiin!
'95 XJ6 3,2 (X300)
Avatar
Jaguaristi
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 5:17 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Linkkejä

Viesti Kirjoittaja Jaguaristi »

MrBitter kirjoitti: Ainakin tuossa vanhemmassa (1996-2000) XJ on ehdotonta huippua, uudemmassakaan sen ei tarvitse hävetä. Mielestäni tällaiset tutkimukset kertovat paljon enemmän kolariturvallisuudesta kuin mitkään "laboratoriotestit", joissa kuitenkin testataan vain tiettyjä asioita...
Uudemmat on aina turvallisempia (ainakin useimmiten) ja ncap testit antavat hyvää osviittaa turvallisuudesta.
Jaguar racing

X-type 2.0D "Ghost Silver" '07
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja krono »

Ja muistetaan se että peltiä ja lasia saa rahalla mutta ihmishenkiä ei!
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

myynnissä

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Näyttää nyt olevan tuo "hieman" kolhiintunut jaggr myynnissä
http://www.avk.fi/
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
satyyri
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 18, 2005 4:49 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Ei muuta kuin valmistenumero ylös ja kun tulee myyntiin "erittäin hyväkuntoinen ja ruosteeton oikeaan hintaan", niin siitä katsomaan sitten. Erittäin harvoin noiden parsintaa suoritetaan sillä pieteetillä, että kulkine olisi oikeasti turvallinen.


-satyyri-
Jokaisella on arvonsa. Harva vain tuntee omaansa.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Nothing replaces the cubic inches eli suuri on kaunista...Kolaritesteissä voi pikkuautokin kerätä täydet tähdet, mutta kun sellainen ja mahdollisesti kaksi, jopa kolme kertaa painavampi auto ajavat yhteen, testitulos haalistuu. Fysiikan lakien mukaan matka jatkuukin vain sinne, minne iso mörkö on liikkeellä. Jos kohtaamisessa nopeutta on tarpeeksi, suunnanmuutoksessa pikkuautossa G-voimat käyvät ihmisille kipeän suuriksi, ei siinä pelasta edes turvatyynyt. Ei ihme, että suomalaisessa korkeakoulututkimuksessa puhutaan näistä asioista esimerkkinä "Killer Patrol" maasturista. Tällä en tahdo lainkaan väheksyä pienten autojen viimeaikaista turvallisuuskehitystä, totta kai se säästää sekin monissa onnettomuuksissa henkiä ja on enemmän kuin paikallaan.
kari tt
Vastaa Viestiin