Jaggea harkitsemassa

Yleinen Jaguar-keskustelu
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Jaggea harkitsemassa

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Hei,

olen tässä aika kauan jo haaveillut Jaggen ostamisesta, ja kyselin tuolla Suomi24.fi-palstallakin joskus syksyllä, ehkä joku muistaakin - sain siellä ihan asiallisia vinkkejä, mutta jotain jäi vielä kaivelemaankin...

Minulla oli tuossa viime vuoden lopulla yön yli koeajossa '96 Sovereign, 4-litraisella koneella. Ja ah sitä autuutta, olin todella myyty. En ole mitään vastaavaa nautintoa saanut ikinä autolla ajamisesta! Kun ajelin, oli todellinen pääkallokeli, ja siitä ne ongelmat sitten syntyivätkin, jotka johtivat auton jäämiseen kauppaan (hinnan lisäksi).

Kävin ensin pikku lenkillä, jolloin ei juuri ongelmia ollut (paitsi että aluksi kyllä tuli annettua kaasua turhan paljon). Vaan sitten kun palasin kauppaan ja sovin pidemmästä koeajosta ja lähdin, oli keli huonontunut kovasti. Siiinähän sitten jäin parinsadan metrin päähän kaupasta loivaan ylämäkeen ensimmäisiin liikennevaloihin sutimaan, kesti parit valot ennen kuin pääsin lähtemään :roll: Eikä tilanne siitä juuri parantunut, totta kai sitä hiukan tottui antamaan rauhallisemmin kaasua jne., mutta edelleen meinasin parikin kertaa jäädä suht helppohin paikkoihin kiinni. Kerran myös meinasi auto rauhallisessa vauhdissa mutkassa lähteä pahasti käsistä.

Ja kun oli lapsi kyydissä, niin eivätpä olleet kovin mukavia tilanteita, etenkään tuo mutkassa karkaaminen. Itsestä niin väliä olekaan :) Autossa oli upouudet Nokian kitkarenkaat, eli niistäkään ei kai ollut kiinni.

Onko siis Jagge kertakaikkiaan surkea talviauto, vai auttaisiko esim. tuhdin painon laittaminen perään? Kyseisessä autossa ei ollut myöskään luistonestoa, siitä olisi varmaan ollut apua?

Jos nämä talvi/pääkallokeliongelmat ovat voitettavissa nastarenkaiden, luistoneston tai lisäpainojen avulla, niin sitten tämä mies on kyllä myyty ja liityn Jaguar-harrastajien jaloon joukkoon!

Sitten vielä pari kysymystä:
Tarkoituksena olisi luultavasti hankkia '96 tai '97 sadantonnin hujakoilla ajettu X300, ilmeisesti kannattaisi tähdätä saman tien Soveen, vai ovatko nuo sähkölaitteet tämänkin ikäluokan autoissa ikuinen murheenkryyni? Entä moottori, onko 3,2- ja 4-litraisella suurta eroa? Tehoa on tietysti nelilitraisessa enemmän, hankintahinnassa ei suurta eroa, vakuutuksissakaan ei taida olla. Entä kulutus ja kestävyys? Kannattaisiko jompaakumpaa välttää?

Kiitän etukäteen vastauksista mitä nöyrimmin!
'95 XJ6 3,2 (X300)
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

Ensimmäinen talvi XJ:llä

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Itse pelkäsin Jaggen olevan talvikelissä juuri sellainen kuin kuvailit koeajamasi auton olleen.
Pelkoni osoittautui kuitenkin turhaksi, kiitos XJ:ssäni olevan luistonestojärjestelmän.
Em. järjestelmä tekee autosta erinomaisen vakaan ajettavan liukkaallakin alustalla. Liikkeellelähtökyky on yhtä hyvä kuin 500-sarjan Bemarissa tai E-Mersussa. Siis niin hyvä kuin takavetoisessa voi olla. Perä pysyy hillitysti takana, eikä pyri kurveissa rinnalle, ja kiihdytyksissä sutimisenesto hoitaa optimaalista tehonjakelua.
Sen verran auto on vanhanaikainen, että järjestelmän kuulee rapinana, mutta muuten toimii yhtä hyvin kuin uudemmissakin laatuluokan autoissa.
Kovia pakkasia ei ole vielä ollut, mutta ainakaan tähänastisissa ei ole ollut käynnistysongelmia, ja lämmityslaitteen tehokin on riittänyt.
Huurteenpoisto ei ilmastointilaitteen automaattiasennossa ole täydellinen (vrt Volvo V70), mutta manuaalisäädöillä ikkunat saa kirkkaiksi.

Lyhyen kokemuksen tuomalla rintaäänellä:
Traction controllilla varustettu Jaguar on talviautona aivan yhtä tyylikäs ja hyvä kuin kesäautonakin.
XJ 6 4,0 Sovereign -96
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

Lisäys:

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Ei tämän ikäistä Jaguaria tarvitse "harrastaa". Se on hyvä ja laadukas käyttöauto, ja ne sähköviat taitavat kuulua niihin 80-luvun klassikoihin.

Omassani on kaikki mahdolliset sähkövempaimet, ja ne kaikki myös toimivat moitteettomasti. Ainoa pienenpieni vika on kellon nestekidenäyttö, joka on jostain kohdista himmentynyt.
Kulutus vaihtelee 12 ja 14 litran välillä satasella. Paljon vai vähän, se on suhteellista.
Jos haluaa säästää, voi hankkia dieselvolkkarin, mutta jos haluaa nauttia niin...
XJ 6 4,0 Sovereign -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Konstit on monet

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Eiköhän jo mikä tahansa noista vaihtoehdoista:

nastarenkaat

lisää painoa taakse (tankki tai tankit aina täynnä)

luistonesto

auttane, tai vaikka kaksi kolmesta.

Noita talviautolegendojahan kuulee, voin omakohtaisena kokemuksena lisätä, että pitkäakselivälinen E-type nastoittamattomilla Goodyear M+S renkailla (10vuotta vanhat) oli ainakin sekä märällä, että kuivalla lumella paljon parempi ajettava kaikin puolin, kuin yksikään perheessämme 80-luvulla olleista Volvoista (kaikki takavetoisia). Tosin tasapuolisuuden nimissä on mainittava, ettei niissä yhdessäkään ollut lukkoperää. E-typessä on, myöhemmistä XJ:stä en tiedä, mutta luulisi että on ollut ainakin optiona, luistonestohan tosin hoitaa saman homman, tavallaan (muttei ehkä ole yhtä hauska kuin perinteinen kitkalukko?) :D

Helsingin Tarkk'ampujankatua ei aina ko. Volvoilla päässyt ylös kun oli lunta ja jäätä. 195/70 R15 M+S:illä E-type puski samaa rinnettä hienosti kun takapenkillä oli kaksi lasta ja lähti hyvin puskemaan uudestaan vaikka jouduimme välillä pysähtymään. Muistan hyvin kuinka 244:lla ja 360 sedanilla oli aina pakko peruuttaa takaisin Viiskulmaan ja yrittää ottaa uudestaan vauhtia, tai sitten lähteä kiertämään toista kautta, jos rinteessä joutui esim. pysäköivän auton takia pysähtymään. Vilkkaaseen risteykseen peruuttaminen ei huonolla kelillä tuntunut mukavalta, siksi ne tilanteen muistaakin niin hyvin! Näillä nurkilla on viimeiset 30 vuotta pyörinyt myös XJ:tä, nytkin löytyy sekä XJ40, että XJ8:n korttelin säteellä, ehkä osaavat jakaa kokemuksia. Tietenkin maltti on aina valttia, lepokitka on aina suurempi kuin luistokitka!

Ne sähköongelmalegendat taas ovat pääosin peräisin 70-luvulta, tosin ilmeisesti sama ongelma jatkui vielä 80-luvun alussa. Vaimoni Uudessakaupungissa kasatussa Saabissakin on englantilaisia sähköosia. Ongelmat ovat samanlaisia: kostealla kelillä tai pakkasella ei takalasin lämmitys tai cruise tahdo mennä päälle. 16 vuotta vanha 400tkm ajettu.

Meillä on ollut perheautona (tosin harrastesellaisena, museoauto kun on) seitsemän kesää vm. 1966 E-type 2+2. Tosin komella lapsella alkaa tehdä vähän tiukkaa. Kahdella meni matkat Sveitsiin ja Hollantiin aika mukavasti. Talviajelut jäi pois vuonna 2001 kun ostin uudet kesärenkaat, jotta autolla uskaltaisi ajaa yli 200 km/h vaimo ja lapset kyydissä. Edellinen Saksan läpiajo kun osoitti, että jonossa joutuu välillä ajamaan reilustikin yli 160 km/h.

Mutta ei näitä voi järjellä perustella... :lol:

-JAG-66-
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Kiitos

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

PerheXJ ja jakuvaari, kiitos vastauksistanne. Mukava kuulla, ettei autonhankinta kaadu talviongelmiin. Vielä kuulisin mieluusti mielipiteitä moottorivalinnasta yms.

Ja onpa muuten onni, etten ole vielä saanut omaa Jaggea hankittua - viime yönä oli tullut parkkipaikalla melkein polven korkeudelle vettä. Autossa oli tietysti sisällä ämpärikaupalla sadeviemärivettä, tekniikassakin ilmeisesti jotain häikkää (ainakin airbagin varoitusvalo ja pari muuta paloi, kun kävin ajamassa lämpimään halliin kuivumaan). Toivottavasti vakuutus korvaa...
'95 XJ6 3,2 (X300)
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Yhdyn edellisiin...

Viesti Kirjoittaja Macces »

Elikkäs olen itse ajellut kesäkuusta lähtien XJ:llämme päivittäin, ja olen ehdottomasti samaa mieltä "perheXJ:n" ja "Jaguvaarin" kanssa. Itselläni ei ole ollut talvisia ongelmia, ei sen enempää sähköjen,moottorin tai liukastelun suhteen. Mulla on takakontissa 40 kg paino, jonka olen havainnut kitkoilla ajellessani auttavan likkeellelähdöissä. Moottoriasioihin en osaa ottaa muuta kantaa kuin sen että kyllä 4.0 litraisen vääntö ja soundi on parempi kuin 3.2 litraisen. Kulutuksessa ei taida olla suurta eroa...ero tulee penkin ja kaasupolkimen välistä... :idea:
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: Jaggea harkitsemassa

Viesti Kirjoittaja HEE »

MrBitter kirjoitti: Siinähän sitten jäin parinsadan metrin päähän kaupasta loivaan ylämäkeen ensimmäisiin liikennevaloihin sutimaan, kesti parit valot ennen kuin pääsin lähtemään :roll:
Autossa oli upouudet Nokian kitkarenkaat, eli niistäkään ei kai ollut kiinni.

Kyseisessä autossa ei ollut myöskään luistonestoa, siitä olisi varmaan ollut apua?

...ilmeisesti kannattaisi tähdätä saman tien Soveen, vai ovatko nuo sähkölaitteet tämänkin ikäluokan autoissa ikuinen murheenkryyni? Entä moottori, onko 3,2- ja 4-litraisella suurta eroa?

Tuo ylämäkeen lähteminen pääkallokeleillä on takavetoisella kyllä vähän hankalaa. Etenkin kun on tehokas moottori jolla saa renkaat suttaamaan kuivalla asfaltillakin. Ylämäki lähtöön on oikeastaan yksi ohje: Älä käytä kaasua ollenkaan TAI sen käyttö pitää olla naurettavan pientä, kunnes päästään vauhtiin. Sama pätee myös märällä kelillä. Ja kitkarenkaathan vastaa noilla pääkallokeleillä lähinnä kesärenkaita, joten kyllä se vika oli niissäkin.
Tuosta X300 voimansiirrosta oli ohi mennen puhetta viime kerhotapaamisessa. Jäimme siinä arpomaan että jos autossa on luistonesto niin puuttuuko siitä silloin lukkoperä...? Itselläni on lukkoperä (lisävaruste) ja vaikka se ei näyttänyt ihan parkkipaikkanopeukissa toimivankaan niin toimii se ajoa tasaavasti kovemmissa nopeuksissa. Tämä ns. talviauto on käsitteenä minun mielestäni melko 70 -lukulainen. Kaikki autot ovat tänä päivänä "hyviä" kelissä kuin kelissä. Tosin Jaguaari taas on "erinomainen", kelissä kuin kelissä ;)

Mikä malli: Sähköongelmia on edelleen noissa X300:kin - siihen kannattaa varautua. Mutta huomattavasti vähemmän kuin esim. edeltäjässään XJ40:ssä. Johtuuko ongelmat sitten siitä että sähkötykset ovat huonot vai siitä että niitä löytyy esim. Sove -mallista parin kolmen saksalaisauton verran, niin siihen en ota kantaa.
En tiedä mutta olen kuullut että 3.2L ja 4.0L ero on suuri. Kandee ehkä etsiä vain sitä 4.0:aa. Kulutus ei kasva juurikaan. Päin vastoin, voi olla että se laskee, kiitos suuremman väännön.
Avatar
jaguvaari
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 1:01 pm
Paikkakunta: Orivesi

3.2 vai 4.0 kas siinä pulma

Viesti Kirjoittaja jaguvaari »

Itse mietin tuota asiaa pitkään, ja päädyin siihen että minulle se on sama koska en aja urheilullisesti enkä harrasta rajuja kiihdytyksiä.

Tuo 3.2 kiihtyy ainakin minun mittapuuni mukaan erittäin hyvin (edellinen auto oli 3.1 L Chevy ja on Jagge ripeämpi ja mukavampi...)

Kiihtyvyys erot 3.2 ja 4.0 koneiden välillä Jaguarin mukaan ovat 0-100km/h 3.2 L = 9,4 s ja 4.0L = 8.2
Nuo ajat on automaattilaatikolla, manuaalilaatikoille ajat on melkein sekunnin nopeampia.

Tehot on 216hv/ 245hv

Huippunopeus 223km/h ja 232km/h

Kulutus 75mailia tunnissa ajettaessa on 9,1L/100km (3.2L) ja 9,7L/100km (4.0L)
Kaupunki kulutus sama molemmilla

Oma 3.2 vie noin 11L sadalla sekalaisessa ajossa (keskinopeus noin 60 km/h), nyt talvella on ajettu vain pientä ajoa ja kulutus on noussut hieman yli 12 litran.

Kestävyys taita koneilla olla samaa luokkaa, jos 3.2:ssa on sama alakerta se ehkä kestää jopa paremmin pienemmän tehon takia.

Minä valitsin auton muiden asioiden takia kuin koneen, jos olisi ollut kaksi saman kuntoista ja hintaista autoa, toinen 3.2L toinen 4.0 konella olisin varmaan ottanut 4.0 konella, mutta nyt löytyi ehdot täyttävä jossa oli 3.2L kone eli kaupat tehtiin.

En ole vielä ainakaan katunut päivääkään eikä ole teho tai vääntö loppunut. Näin talvella riittäisi jopa vähempi teho...

Hinnat on yleensä halvempia noilla 3.2L koneilla olevilla autoilla.

Toisaalta 4.0 jälleenmyyntiarvo on varmaan parempi ja on siellä vähän yli 10% tehoa...

Ostat kumman tahansa olet varmaan erittäin tyytyväinen autoosi.
Jaguvaari
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
schauckis
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 5:27 pm
Paikkakunta: Helsinki

Edelleen samasta

Viesti Kirjoittaja schauckis »

Kiintoisisa kokemuksia!

Veikkaan ongelmien johtuneen:
- kokemattomuudesta takavetoisella
- " automaatilla
- " tehokkaalla autolla
- " kitkoilla

(Laitoitko laatikon asentoon "W" eli Winter, jolloin auto lahtee liikkeelle kakkosella?)

Kuten tuossa hieman aiemmin totesin, en meinaa enaa saada omaa 3,6:ni sutimaan yrittamallakaan, mutta eka talvi oli aika painajaista ja aina etenkin maissa olin varovainen, ettei VAAN tarvi pysahtya!
Toisaalta, isani kokemus kitkoilla oli, etta pirun hyvat renkaat, mutta paakallokeleilla ei tee mitaan, joten vaihtoi takaisin nastoihin. Vallankin veden liukastamalla jaalla ei kitka kerta kaikkiaan pida, vaikka muuten erinomainen rengas onkin.

Kerhoillassa tuli lisaa vetta myllyyn: kuulemma nykyisin nastat ovat parantuneet oleellisesti, kun itse renkaan ominaisuuksiin + niiden kayttaytymiseen nastojen kanssa kiinnitetaan huomiota. Ennen vain nastoitettiin rengas ja se siita.
Talla uudella ajattelumallilla itse rengaskin toimii talvirenkaana ja nastat auttavat tilannetta, mika on parantanut nastoja taas viime vuosina suhteessa kitkoihin.
Kuulostaa loogiselta, ja kun Hakkapeliitta 2 tuli markkinoille, sita nimen omaan markkinoitiin kitka+nastarenkaana.

Edelleen talviautoiluun: minulla ei ole lisapainoja kontissa ja ajan vuoden ympari n. 20tkm/vuosi. En ole pitanyt tarpeellisena nyt, kun autoon on tottunut.
Mutta: tehokkaassa autossa on tehoja tyhjakaynnillakin!

3,2 v. 4,0 ja Sove:
Kuten moneen kertaan kirjoitin Suomi24:een, suositan aina isompaa konetta ja Sovea.
Syyt lyhyelti:
Sovessa on kaikki, mita tarviat. Ei jaa harmittamaan, ettei autossa ole esim. istuimen korkeussaatoa, cruisea tai nahkoja. Ne kuuluvat kylla Jaguariin ja "tavallinen" tuntuu minusta aika prolelta verrattuna Soveen. En missaan oloissa ottaisi muuta kuin Sovea itse.
Sen vaihtoarvokin on hieman parempi, joskaan Suomessa ei tunnu ostajat juurikaan olevan Soven peraan, vaan "XJ6 riittaa". Makuasia.

Isompi moottori istuu Jaggen luonteeseen. Suorituskykya riittaa kenkimatta.
Myos kulutus sekalaisessa ajossa on pienempi, mutta 3,2 menee maantiella pienemmalla.
Kestavyys sama, siina ei todellakaan ole eroa! Suurin ero on tuntumassa, kulkeeko auto vai nou.
Mitaa syyta valttaa toista ei ole.

Tahankin tuntuu patevan sama kuin Sove-kysymykseen: ostajat eivat juurikaan anna ekstraa isosta koneesta, vaan tyytyvat pienempaan. Samahan se on Audissa: Suomi on varmaan maailman ainoa maa, jossa oikeasti voidaan myyda 1,6-litraista A4:sta.

Luotettavuuteen lahinna sama kuin mita muut ovat sanoneet:
Kaytetty auto on kaytetty auto.
X300 on niittanyt mainetta luotettavana kayttoautona, eika sen vikalistoissa ole ilmennyt mitaan sellaista, etteiko samanlaisia ja pahempiakin vikoja olisi myos muissa merkeissa.
Avainsana on OSTA HYVIN PIDETTY YKSILO!
Huonosti pidetty uudempikin alkaa maksaa ja saat ikuisen Jagge-allergian.
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Edelleen samasta

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

schauckis kirjoitti:Kiintoisisa kokemuksia!

Veikkaan ongelmien johtuneen:
- kokemattomuudesta takavetoisella
- " automaatilla
- " tehokkaalla autolla
- " kitkoilla

(Laitoitko laatikon asentoon "W" eli Winter, jolloin auto lahtee liikkeelle kakkosella?)

"W"-asentoa en löytänyt, kun kuitenkin aika vähän ehdin ajella. Ja varmasti kokemus tuo mukanaan käsittelykykyä, etenkin kaasun suhteen olin varmasti liian raskasjalkainen.

Vaan ihan kokematon en kuitenkaan ole noiden asioiden suhteen: nykyinen auto on takavetoinen ja kitkarenkailla, mutta ehkä sen luistonesto sitten on totuttanut liialliseen helppouteen. Toisaalta olen muutenkin ajellut takavetoisilla paljon, suht tehokkaillakin (vaan en kyllä yhtä tehokkailla kuin tuo Jagge, ja etenkin oma nykyinen on aika kertakaikkisen lussu). Automaatti ehkä on myös yksi tekijä tuossa, kun olen kuitenkin enemmän ajanut manuaalivaihteisilla. Ja tuolloin kun ajelin, oli todella paha keli, tavallaan tietysti hyväkin koeajokeli, näkee sitten ääritilanteidenkin toimivuutta - täällä pk-seudulla kun välillä on todella pahasti mustaa jäätä jne.

Mutta paljon kiitoksia teille kaikille vinkeistä, schauckikselle tietysti myös. Varmaan tehojen puolesta 3.2 riittäisi, mutta toisaalta hintaero on aika pieni, joten ehkä päädyn etsimään 4.0-litraista ja Sovena. Manuaalivaihteilla on varmaan aika turha etsiäkään, parempi puolisko vain tykkäisi enemmän manuaalista, minulle se on aika yhdentekevää loppujen lopuksi.

No, lisää saa kirjoitella tähän ketjuun, luen mielenkiinnolla. Kyllä muuten sydän sykki taas tänään lämpimästi, kun vein laina-auton (oma kuivumassa...) Erottajan parkkiin ja pysäköin komean XJ12:n viereen... :)
schauckis kirjoitti:Avainsana on OSTA HYVIN PIDETTY YKSILO!
Huonosti pidetty uudempikin alkaa maksaa ja saat ikuisen Jagge-allergian.
Onko muuten jollakulla vinkkejä hyvin pidetyn yksilön tunnistamiseen? Huoltokirja nyt tietysti on pakollinen, mutta muuten... Eivätkö kuitenkin nuo autotohtorit sun muut ole aika pintapuolisia tarkastuksia, vai uskaltaako niihin luottaa?
'95 XJ6 3,2 (X300)
schauckis
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 5:27 pm
Paikkakunta: Helsinki

Vinkki

Viesti Kirjoittaja schauckis »

Jaaha. Perusteltu kysymys!
Aikanaan kuntotestin teki maksutta Special Mechanics, vaan kun sita ei enaa ole.
Paras konsti on soittaa sille firmalle, joka autoa on huoltanut. Kokemukseni mukaan ne kylla kertovat, millainen auto on kyseessa.
Epailematta kuntotarkastuksen tekee myos Laatuvaunu Hollolasta, kun asiasta sovitaan. (En nyt myy firman palvelua eli kysy ensin!)
Autotohtorin ongelma on se, etta se ei tieda Jaguar-spesifia kamaa.

Se, mita kaytetyista yleensa sanotaan, patee tietty tassakin.
Tsekkaa esim. renkaat (kunto ja merkki: jos kunnossa ja laatumerkki, ei tassa suuressa kuluerassa ole pihistelty), huoltokirja (maahantuojan huolto kallis, mutta hyva; jos tassa ei ole pihistelty, on auto tod.nak. muutenkin OK), huoltokirjasta myos muut mahd. korjaukset (iskarit, jarrut jne) koska ne ovat kalliita.
Yleiskunto: maalipinta (onko pesty koneessa, onko ruostetta, vaikuttaako vahatulta), sisustuksen siisteys ja kunto, tavaratilan verhoilun kunto.
Ajokilometrit: vaikuttaako realistiselta.
Soita 0100 7810 ja tsekkaa omistajatiedot, soita edelliselle/-sille omistajalle ja jutskaa autosta.
Kysy mm. mita autoja ollut ennen, mihin ja miksi vaihtoi, millaista ajoa ollut, oliko autoon tyytyvainen, mita vikoja ilmeni jne.

Koeajo: mita autosta ilmeni?
Oliko ylimaaraisia aania, kolinoita tms?
Puolsiko ohjaus/veteliko urissa? Ohjauksessa valjaa?
Meniko mukavasti myos toyssyissa ja ottiko isot heitot OK (Porvoon motari on tassa hyva testipenkki)?
Kolisiko ja oliko holtiton nupukiveyksella (ei TOSIAAN pitaisi olla)?

Printtaa http://www.jag-lovers.org -sivuilta XJ40:n osto-opas ja syynaa auto lapi sen avulla.
Se on hyva tsekkilista, jonka lapikaymalla et unohda autosta mitaan kohdetta ja paaset Jagge-huumasta huolimatta katsomaan autoa objektiivisin silmin.

Manuaaleja on liikkeella kamalan vahan, niita ei ole tuotu Suomeen virallista tieta ollenkaan ja Sovea sai vain automaatilla. Itse asiassa... Taisi olla niin, etta vain XJR:aa sai tupakkamiehen versiona (tikkuaski lattialla)!
300:n varuste-erot XJ6/Sove ovat pienemmat kuin oli 40:ssa, mutta silti suurimman omistamisen tyydytyksen antaa 4,0 Sove, nahdakseni ilman mitaan negatiivisia puolia.

Lopuksi: tunnut olevan verraten rauhallisesti liikkeella. Se on hyva, niin saat parhaan yksilon!
En millaan muotoa neuvoillani halunnut vaheksya teittista, enhan esim. voinut tietaa takavetokokemuksistasi! Neuvot tuntuivat kuitenkin menevan hyvaan kotiin.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kiitoksia hyvästä topicista MrBitter.

Lienee syytä hieman esittäytyä sen verran, että olen itsekin jo pitkän aikaa haaveillut XJ:n (X300) ostamisesta, eli nimenomaan vm. 95-97. Tuosta ajoneuvosta löytyy käsittämätön määrä tietoa tuolta Jag Lovers-sivustolta, nimenomaan keskusteluryhmien puolelta. Tarkka osoite on http://forums.jag-lovers.org/ . Laajin yksittäisen automerkin keskusteluryhmä johon olen koskaan törmännyt.

Voisin nyt tähän hieman listata niitä ongelmakohtia, joita tuollainen käytetty auto voisi mahdollisesti sisältää. Nämä tiedot on poimituu ympäri nettiä, joten voivat olla jossain määrin virheellisiäkin. Korjatkaa ihmeessä jos näin on

1. POLTTOAINEEN KULUTUS NORMAALIA KORKEAMPI
Viallinen lambda-anturi.2 kpl/auto ja Jenkkiversiossa 4kpl.Kulutustavaraa ja X300:n tapauksessa tiltannut noin 130000-170000 kilometrin paikkeilla. Vaihdettava, hintaa en tiedä. 5-sarjan Bemariin maksaa 220€/kpl

Halkeamat pakosarjassa. Vikaa ei välttämättä silmin erota tai käyntiäänestä kuule. Löytyy todennäköisimmin pakokaasumittauksissa tai pakosarjan suojapelti irroittamalla.Vian poistaminen: Rosterihitsaus, kittaaminen tai osan uusiminen. Kahta ensimmäistä korjaustapaa voitaneen pitää jossain määrin tekohengityksenä. Kuulostaa miehekkään hintaiselta osalta ostaa.

KAASUPOLJIN EI PALAUDU KOKONAAN VAPAUTETTAESSA
Kun kaasupoljin päästetään vapaaksi, se ei palaudu kokonaan. Toisin sanoen, tyhjäkäynnillä auto käy pauttirallaa 1500-2000 kierrosta. Erittäin "mielenkiintoinen" feature, varsinkin kun auto on luonnollisesti automaattivaihteinen. Vian poistaminen: Yleensä kaasupolkimen jousen vaihto tai puhdistaminen.

PERÄ UJELTAA
kaikissa koeajamissani autoissa on perä pitänyt jonkinlaista ei-toivottua ääntä. Ilmeisesti vikakohtana ovat takapyörien laakerit. Kuluvaa tavaraa, joten ei sen kummempaa. Osat vaihtoon. Kaikilla koeajoatoilla oli ajettu noin 130000-150000km

Tuossa noin aluksi. Koeajamani autot ovat olleet kaikki 3.2-litraisia 95-96 vuosimallia. Noiden mainittujen vikajuttujen lisäksi ostohetkellä on kyllä varmaankin syytä olla tarkkana renkaiden, jarrujen ja iskareiden kunnon suhteen. Noiden uusiminen lienee kallis tikki, varsinkin jos tulee yllätyksenä.

Mistä muuten MrBitter olet ajatellut ostaa auton? Suomesta vai ulkomailta

T. HKM
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Perästä kuuluu

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terve vaan,

ostakaa ihmeessä Jagge, sillä tämähän on vain yksi elämä, ei sitten harmita vaarina. Niin minäkin tein aikanani. Ainoa ongelma on se, että näihin jää koukkuun eli on ostettava seuraavakin jne. Mondeo tms ei enää kiinnosta...kielletyn hedelmän maku.

No joka tapauksessa huomasin edellisestä, että perästä kuuluu ujellus tms. En tiedä X300sta, mutta lienee samat perät kuin xj40ssä ja ne ovat heikko kohta. Toki pyöränlaakereita menee joskus, mutta yhtä usein perän laakerit. Eikä ihan halpaa, väh. 2000 €. Uloimmat pyöränlaakerithan saa vaihdettua itsekin.

Siis jos perästä kuuluu jotakin, niin ennenkuin sovitte kaupat, käykää ihmeessä ammattikorjaamolla tai ostakaa stetoskooppi . Sillä se Sumsan Kari-vainnakin kuunteli mikä on vikana.

Yhden perän korjauttanut Jussi
Avatar
jaguvaari
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 1:01 pm
Paikkakunta: Orivesi

Aski lattialla

Viesti Kirjoittaja jaguvaari »

Tuossa kun selailin omia Jaguar X300 esitteitä niin XJ6:n ja XJR:n standardi varuste oli 5-lovinen manuaali ja automaatti oli "optional at extra cost" Soveen ja Daimler Sixiin sai manuaalin ilman eri hintaa ja 12-pyttysiin sai vain automaattia.

Sport Car Centerissä on ollut jo pitkään myytävänä XJ6 4.0 konella ja manuaali laatikolla, se on hyvän värinen ja tosi vähän ajettu siisti auto mutta ehkä tuo manuaalilaatikko on ollut myynnin este.

Varmaan lähtisi sopivaan hintaan jos manuaali kelpaisi, kävin itsekin sitä katsomassa mutta kun perheen toinenkin auto on automaatti ajattelin että on helpompaa vaihdella autoja kun ei tarvi ajatella vaihtamista.

Mutta erittäin vähän noita manuaaleja näkee.
Ja toisaalta esim Saksassa on erittäin paljon 3.2 koneisia myynnissä, olisiko ollut joku Saksan vakuutus/vero homma jonka takia sinne on myyty nimenomaan 3.2 koneisia Jaguaareja, 4.0 on siellä harvinaisempi ainakin jos myynti-ilmoituksia katselee...
Jaguvaari
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

...

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Tuli oikein kiitettävästi vastauksia taas! Vastataan sitten vastauksiin:

Schaukkis: kiitos vinkeistä, jag-lovers onkin aika tuttu (tuntuu, että koneen ääressä ollessa eli melkein koko ajan sitä eksyy jag-loversiin, Kissakulmaan ja Suomi24:ään, mikäköhän on, taitaa olla jonkin sortin kuumetauti, heh). Rauhallisesti tässä tosiaan ollaan liikkeellä, vaikka järkevästä harkinnasta tuskin voi puhua, mutta kaipa se on hyvä välillä antaa tunteidenkin määrätä. Ja en tosiaan ottanut nokkiini millään tavalla, kerroin tuosta ajokokemuksestani enemmänkin siksi, että minusta tuntui näiden juttujen vaivaavan siitäkin huolimatta, että takavetoisia ja automaatteja on ajettu. Mutta totta kyllä, että ajoin varmasti "väärin", tehoja oli kuitenkin sen verran. Mutta jo paremman puoliskon takia luistonesto olisi aika välttämätön, sillä hänellä kaasujalka vasta onkin lyijystä!

HKM: Tuttuja ovat periaatteessa nuo ongelmat, ongelma onkin enemmän siinä, että tunnistanko niitä tositilanteessa. En ole oikeastaan hirveästi ollut koskaan kiinnostunut autoista, ennen kuin Jaguar-kärpänen puraisi. Toisin sanoen yksin en uskalla autoa ostaa, pitää olla joku asiantuntevampi mukana valintatilanteessa. Aika vähäistähän valikoima on Suomessa, joten luultavasti olen aikeissa hakea/tuottaa auton Saksasta, ellei sitten Suomesta löydy jotain erikoista. Tuntuvat vain nuo Suomessakin nyt myynnissä olevat olevan ulkomailta äskettäin tuotuja, joten en ole hirveän halukas maksamaan noin 30-40 prossaa päälle "omakustannustuontihinnan" pelkästä rekisteröinnistä ja talvivarustuksesta - jos edes voi talvivarustelusta puhua kaikkien kohdalla. Otan muuten kiitollisena vinkkejä vastaan, jos jollain on kokemusta autovälittäjistä... Missä muuten olet HKM koeajellut?

Jussi: tosiaan ainoa elämä on kyseessä :) Tuo peräjuttu hiukan pelottaa kieltämättä, ja senkin takia tarvitsen mielestäni asiantuntijan apua auton ostossa...

Jaguvaari: manuaaleja ei tosiaan paljon ole tarjolla, ei Suomessa eikä Saksassakaan, ja itse asiassa kyllä siinä koeajamassa autossani automaattivaihteisto oli todella hyvän tuntuinen verrattuna aiempiin kokemuksiini. Eli tuo tuskin on mikään kynnyskysymys. Pitäisi varmaan käydä vilkaisemassa sitä Sportscarcenterin tarjokkia vielä, varustelu vaan taisi olla aika askeettinen. Toisaalta en kyllä välttämättä kaipaakin kaikkia herkkuja autoon... Toisaalta taas tuntuu, että jos kerran Jaguarin valitsee niin...

Mutta juu, kiitoksia kaikille vastauksista, tosiaan niitä vinkkejä välittäjistä saa tarjoilla, ja muutakin jutustella. Kiirettä ei ole; mottoni olkoon "kaikki mulle, muttei välttämättä heti ja nyt" :)
'95 XJ6 3,2 (X300)
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

kiitos vinkeistä, jag-lovers onkin aika tuttu (tuntuu, että koneen ääressä ollessa eli melkein koko ajan sitä eksyy jag-loversiin, Kissakulmaan ja Suomi24:ään, mikäköhän on, taitaa olla jonkin sortin kuumetauti, heh).
:D Huomaan samoja piirteitä itsestänikin! Taitaa tuo Jagge-kärpäsen puraisu aiheuttaa jonkinlaisen lamaannuksen tuonne aivojen rationaaliseen lohkoon :shock: Kävin ajelemassa muutaman myynnissä olevan XJ:n täällä Suomessa ja nyt ollaan siinä tilanteessa että viikolla 4 tämä kolli ampuu Saksaan muutaman hyvän yksilön perässä. Kalliiksihan se tulee, mutta pääasia olisi että saisi mahdollisimman vähänajetun ruosteettoman yksilön.
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Tero kirjoitti: :D Huomaan samoja piirteitä itsestänikin! Taitaa tuo Jagge-kärpäsen puraisu aiheuttaa jonkinlaisen lamaannuksen tuonne aivojen rationaaliseen lohkoon :shock: Kävin ajelemassa muutaman myynnissä olevan XJ:n täällä Suomessa ja nyt ollaan siinä tilanteessa että viikolla 4 tämä kolli ampuu Saksaan muutaman hyvän yksilön perässä. Kalliiksihan se tulee, mutta pääasia olisi että saisi mahdollisimman vähänajetun ruosteettoman yksilön.
Tero, kerropa sitten kokemuksistasi! Miten muuten olet ajatellut tuon käytännön puolen, ilmeisesti katsot netistä valmiiksi vaihtoehtoja ja sitten kiertelet niiden perässä? Minusta vain tuntuu, että usein Saksassa ainakin hyvät yksilöt menevät aika vikkelään kaupaksi, niin olen miettinyt, miten kannattaa toimia...

Hauska juttu muuten Mobile.de:ssä: muuten Jagget tuntuvat katoavan ehkä viikossa, mutta yksi, jonkun turkkilaisen (?) myynnissä oleva on ollut siellä siitä asti, kun ensimmäisen kerran kävin ko. osoitteessa, eli joskus syyskuussa... Mahtaa olla mainio yksilö :)
'95 XJ6 3,2 (X300)
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Tässä yksi kauppias

Viesti Kirjoittaja HEF »

Kannattaa ehkä vilkaista tännekin Autohaus Schubert:in. Niillä on tiedot saatavilla mm. suomeksi. Eräs tuttavani on lädössä sinne loppukuusta hieromaan kauppoja avo XK8:ta. En luonnollisestikaan osaa sanoa juuta enkä jaata ko.firmasta, mutta tuntuvat myyvän asianmukaista kalustoa. Olen varmaan loppukuusta viisaampi, jahka saan kuulla uutisia ostosmatkasta.
http://www.autogenial.de/ahg-schubert
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Tuoreemmat ei tosiaan kauan kaupoissa happane, mutta nämä vanhemmat joita olen katsellut sillä silmällä (90-94) eivät ole enää niin vilkkaita liikkumaan. Johtuu käsittääkseni Saksan saasteverotuksesta (mikä lieneekään oikalta nimeltään?) joka määräytyy auton vuosimallin ja moottorikoon mukana, käsittääkseni. Eli vanhempi isompi > kalliimpi. Näistä vanhoista kissoista saksalainen ostaja joutuu maksamaan melko karmeat verot vuosittain, eli järkevä saksalainen satsaa uudempaan. Meillä tätä käytäntöä ei (vielä) ole. Tämä on nyt vain minun omaa järkeilyä, mutta asiassa lienee vinha perä? Nämä kauppiaiden Suomeen tuomat yksilöt ovat yleensä niitä näennäisen siistejä saksalaisittain halpoja yksilöitä, koska niistä saa luonnollisesti parhaan katteen.

Eli käytännössä olen katsellut muutaman yksilön valmiiksi ja kirjoitellut myyjien kanssa alustavasti auton kunnosta yms. Sitten kai sitä vain lähdetään Saksaan todennäköisesti viron kautta pakulla ja ostetaan paras ehdokas pois kuljeksimasta. Autolla kun menee niin siellä päässä on helppo liikkua tarkastelemassa "mirrit" ja tarvittaessa sieltä pääsee pois tyhjinkin käsin ellei autot vastaa myyjien puheita. Nuo katselemani yksilöt tulee tosin oleman ikäisekseen Suomalaisittainkin aika tyyritä verojen kanssa eli uskon myyjien puhuvan edes vähän totta. :roll:

Autojen tarkastelua paikanpäällä hieman onneksi helpottaa aijempi kokemus mekaanikon ajoilta, eli pystyn yleensä aika hyvin silmämääräisesti määrittelemään ajetut kilometrit yms. Tosin samaan hengenvetoon täytyy tunnustaa että nämä Jaguaarit ovat aika uusia tuttavuuksia ja niiden vinkeet vielä hämärän peitossa. Onneksi on kuitenkin tällaisia alan konkareiden palstoja, joilta saa hyviä vinkkejä.
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Siskon mies, joka on asunut Saksassa, kertoi myös, että siellä auton vakuutusmaksu nousee todella jyrkästi, kun 100tkm tulee mittariin. Senkin takia siellä aika paljon on myytävänä juuri pikkuisen päälle 100tkm ajettuja...
Tuo mainitsemani pitkään notkunut kissa oli '96, sen ikäiset ovat vielä liikkuneet yleensä mielestäni.
Ja tosiaan, kauppiaiden tuomat autot tuskin ovat siitä kalliimmasta päästä. Saavat hyvän hinnan myllytyksestä ja sisätilojen siistimisestä :)
'95 XJ6 3,2 (X300)
JT Newman
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 6:42 pm
Paikkakunta: Tampere, mannerilmaston esikuva

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tervehdys vain kaikille, lisäänpä soppaan vähän lisää aineksia.
Samanmoinen hulluus on iskenyt päälle täällä, katsannossa on ollut wanhempi kalusto, eli III-sarjalainen Jaguar XJ12 tahi Daimler Double Six. Alkaa vain vähän arveluttamaan, jos tilat alkavatkin täyttyä harrasteautoista ja se tarkoitettu käyttöauto jää edelleen puuttumaan. :wink:
Kesällä saattaa avautua tilaisuus käydä katselemassa keskieurooppalaista tarjontaa. Mikäli perse ja lompsa kestää voimanesteen kulutuksen, tai saa psyykattua itsensä vastaanottavaksi, olisi ajoneuvon valinta selkeä. Mutta sitten se auto talvikaudeksi... Bensalämppäristäkö ratkaisu.
Länsivenäläinen vs. italiatar vs. sakemanni
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Mitään tietoa ei III sarjan lämmityksen tehosta ole mutta aikoinaan oli I sarjalainen käytössä myös talvet eikä tarvinnut palella.
Eli veikkaan että voit jättää sen bensalämppärin kaupan hyllylle ;)
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
PerheXJ
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 6:02 pm
Paikkakunta: Lahti

Vinkkejä Saksaan

Viesti Kirjoittaja PerheXJ »

Vuosien varrella useita autoja Saksasta tuoneena rohkenen antaa pari kommenttia niille jotka sieltä auton aikovat ostaa.
1. Legendat manipuloiduista matkamittareista ovat ikävä kyllä usein totta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikissa autoissa mittarilukema on rullattu, mutta kannattaa suhtautua terveellä epäluulolla.
2. Puhelimessa saatuun selvitykseen auton kunnosta ei kannata luottaa. Olen harmillisen usein ajanut satoja kilometrejä katsomaan virheetöntä yksilöä, ja löytänyt perunasäkin. (Esim: myyjä ei katsonut aiheelliseksi mainita puhelimessa että auto on ollut raesateessa, ja kaikki vaakapinnat on kuin gollfpallossa.)
3.Saksalaiset säästävät huoltokuluissa.
Uskottava huoltokirja jonka vahvistuksena vielä pino kuitteja, on paras todiste suoritetuista huolloista.
4. Saksalaiset on pedanttisen tarkkoja. Hyvin pidettyjä autoja täydellisellä huoltohistorialla on myös myynnissä. Vastapainona nahkatakkimiesten "vähän ajetuille" kiertopalkinnoille.
5. Koriltaan autot on keskimäärin paremmassa kunnossa kuin vastaavan ikäiset suomalaiset. Vaikka Saksassakin tiesuolaa käytetään, niin sesonki on paljon lyhyempi kuin Suomessa. Sorateitä ei ole, eikä talvella hiekoiteta, joten kivenhakkaumia ei nokassa ole.
6.Myytävänä on erikoisautoja (joksi Jaguarkin on luettava) huomattavasti enemmän kuin Suomessa.
7.Jos autonhankintaan lähtee ilman paikallista apua, aikaa kannattaa varata runsaasti.

Suomeen sopii paljon enemmän Jaguareja kuin tänne on aikanaan uutena tuotu, joten Onnea matkaan!
XJ 6 4,0 Sovereign -96
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Talviautoja?

Viesti Kirjoittaja HEF »

Minä kyllä palelin ykkössarjalaisessa, eivätkä kokemukset kakkos ja kolmos sarjalaisista ole olleet sen rokaisevampia, parantuneista lämmityslaitteista huolimatta. Puhutaan siis kunnon talvesta eikä sellaisesta, kuin nyt vallitsee. Ensinnäkin iso kone vaatii aika huomattavan ajomatkan ennen kuin alkaa tuntea jonkinlaista lämpöä kabiinissa.

Lyhyillä ajoilla talvisäissä kone kyllä kypsyy johtuen jatkuvasta alilämpöisenä ajamisesta. Itse ajoltaan autot ovat fantastisen tasapainoisia, jotka talvikeleillä jättivät pohjolan oloihin rakennetut kevyesti taakseen.

Ja mikä tärkeintä, XJ 6/12 S 1,2,ja 3 eivät tykkää ollenkaan suolasta. Nämä autot ruostuvat aika vauhdilla ja ikävä kyllä sellaisista kohdista, että mahdolliselle remontille kertyy hintaa, joskin peltiosia on mukavasti tarjolla.
Katsoisin näm em. Jagget jo ikänsäkin puolesta harrasteajoneuvoiksi, joilla voi toki talvellakin ajella, mutta lähinnä harrastelumielessä, ei päivittäin.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
JT Newman
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 6:42 pm
Paikkakunta: Tampere, mannerilmaston esikuva

Re: Talviautoja?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

HEF kirjoitti: Lyhyillä ajoilla talvisäissä kone kyllä kypsyy johtuen jatkuvasta alilämpöisenä ajamisesta.
...
Katsoisin näm em. Jagget jo ikänsäkin puolesta harrasteajoneuvoiksi, joilla voi toki talvellakin ajella, mutta lähinnä harrastelumielessä, ei päivittäin.
Lähinnä tekniikan puolesta ajattelinkin lämmitintä, viileään kabiiniin on tottunut -65 Kuplalla ajellessa pari talvea. Varsinkaan kun nykyisessä asuinpaikassa ei ole tolppaa, lämpimästä tallista nyt puhumattakaan. Tosin paikkakin muuttuu kesän aikana.
Tästä päästäänkin tuohon toiseen seikkaan: periaatteessa samaa mieltä, eli harrasteautostahan III s. menisi, tekisikö sitten suurempaakin syntiä jopa omasta mielestään, jos ajelisi enemmältikin. Toisaalta, Ruotsin maallahan ihmisillä ei tee edes tiukkaa ajella -58 Buickilla ja vastaavilla pitkin talvea.
Ainahan 928 Porschejakin on saatavana. 8)
Länsivenäläinen vs. italiatar vs. sakemanni
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Talviautoja?

Viesti Kirjoittaja HEF »

Kyllähän lohkolämppärin saa ympättyä XK- moottoriin, ja se tietty helpottaa elämää, mutta heikko sisätilojen lämmitys aiheutta sen etteivät paikat oikein koskaan kabiinisssa kuivu. Ainahan ei sähköpistoketta ole saatavilla, ja nämä moniasteöljyjä käyttävät koneet ovat pakkasilla varsin kovilla, vaikkakin öljyjä usein vaihtaisi.

Mikä ettei hyvin ruostesuojattu vanhempi Jagge talviautoilua kestä, jos alustaa pesee suolasta tarpeeksi tihein välein. En ole vain rehellisesti sanoen nähnyt ainuttakaan ns.klassista Jaguaria, joka selviytyisi talviajosta ruosteetta. Jos tarkkoja ollaan, niin mikään auto ei tee sitä.
Olen vain nähnyt muutaman esimerkin, jossa etupäässä kesäkäytössä olleet autot on otettu ympärivuotiseen ajoon ja on ollut hivenen sydäntä raastavaa nähdä kun ruoste alkaa pikkuhiljaa syödä hyvin hoidettuja yksilöitä. Yleensä tässä vaiheessa alkaa sitten auton muukin hoito latistua.

Kyllä Ruotsissakin on aika harvinainen näky, että joku ajaa vanhemmalla autolla talvella, suolaus osaltaan vähentää mielenkiintoa moiseen. Ehkä jossain Skånen tasolla saattaa olla kelejä jolloin tämä onnistuu. Muutenhan täällä saa ajella yli kolkytvuotiaalla autolla esim. katsastukseen kesärenkailla, mutta silloin tieolosuhteiden täytyy vastata kesäkelejä.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
JT Newman
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 6:42 pm
Paikkakunta: Tampere, mannerilmaston esikuva

Re: Talviautoja?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

HEF kirjoitti:Mikä ettei hyvin ruostesuojattu vanhempi Jagge talviautoilua kestä, jos alustaa pesee suolasta tarpeeksi tihein välein. En ole vain rehellisesti sanoen nähnyt ainuttakaan ns.klassista Jaguaria, joka selviytyisi talviajosta ruosteetta. Jos tarkkoja ollaan, niin mikään auto ei tee sitä.
Olen vain nähnyt muutaman esimerkin, jossa etupäässä kesäkäytössä olleet autot on otettu ympärivuotiseen ajoon ja on ollut hivenen sydäntä raastavaa nähdä kun ruoste alkaa pikkuhiljaa syödä hyvin hoidettuja yksilöitä. Yleensä tässä vaiheessa alkaa sitten auton muukin hoito latistua.
Niinhän se on, niin kauan kuin autot ovat pääasiallisesti rautaa/terästä, ruoste on yhtä mukava vieras kuin Krapulakeiju. Sen kanssa on vain opittava elämään. Jos talviautona olisikin joku kahden euron Datsun, kyllä senkin ruostuminen harmittaisi, läpiruostumisesta nyt puhumattakaan. Lisää töitä ja rahanmenoa. Lancia Theman helmaa kasaanhitsatessa tein pyhän lupauksen täydellisestä, liikkeen suorittamasta suojauksesta seuraavaan menopeliin. Tietty kohteen on oltava hyväkuntoinen, tai tehtävä peltitöitä kunnolla. Joku 500-1000 euroa n. 20K euron autossa ei tunnu suureltakaan panostukselta. Ja peltiä saa aina, onneksi. Kaikki mikä rahalla irtoaa, on lopulta halpaa.
Kolmossarjalaisia ei ole koskaan liikaa. Muutama viikko sitten Treella nähty menopeli kirkasti mielihaluja kummasti. 8)
Lopettaisivat sen suolaamisen. Oulun korkeudella elämä ja liikenne sujui vielä hyvin, mutta täällä...ei.
Länsivenäläinen vs. italiatar vs. sakemanni
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: Talviautoja?

Viesti Kirjoittaja Safre »

HEF kirjoitti:Minä kyllä palelin ykkössarjalaisessa, eivätkä kokemukset kakkos ja kolmos sarjalaisista ole olleet sen rokaisevampia, parantuneista lämmityslaitteista huolimatta. ...
Hmm.. kultaako aika muistoni ?
Tosin tuossa I sarjalaisessani oli ilmastointi joka kuulemma teki sen että myös lämmitylaitteen kenno oli isompi kuin normaalisti.

Ja vielä muistelen että silloin oli talvi jolloin enimmäkseen oli n. -20 c kun tuolla ajeltiiin ..
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Palelu

Viesti Kirjoittaja HEF »

Saattaa olla kyllä että aika muistot kultaa. Näinhän on itseasiassa monen muukin asian kohdalla. Ihmisellä on luontainen kyky unohtaa epämiellyttävät asiat, muutenhan elämä kävisi turhan raskaaksi. Väittävät siis minua viisammat ja niitä on paljon.

No mulla tosiaan oli sellainen neeker - malli tavallisella lämppärillä. On kuitenkin todettava että jos istuu vanhassa Toyotassa, jossa sisälämpötila on noin +10 astetta ja sitten samanlämpöisessä vanhassa Jaguaarissa, niin se Toyota tuntuu pirun paljon kylmemmältä.

Jaggessa jotenkin se tyyli lämmittää :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Omia kokemuksia

Viesti Kirjoittaja BRG »

Kyllä löytyy joitakin sähköprobleemeja X300:stakin. Minulla tällä hetkellä päällä kuskin istuimen etäisyyssäätöongelma. Kaikki muut istuinsäädöt palautuvat memory painikkeesta, mutta ei istuimen etäisyys. Inhottava ominaisuus, koska auto siirtää istuimen taka-asentoon oven avauksessa ja siten sen joutuu palauttamaan joka kerta oikeaan paikkaan manuaalisesti.

Uusin juuri termostaatin ja lämmitys parina hieman, mutta ei kyllä vieläkään vanhan tojotani tasoa. Ei siellä palele, mutta kyllä tuossa about 15 pakkasasteen kelissä nuo hanskat pysyvät ratin ja käden nahkojen välissä.

Tuo traction control + hyvät nastarenkaat lienevät oiva sijoitus suomen talveen (minulla ei kumpaakaan). Ajoin eilen about 15 asteen pakkasessa Tampere-Orivesi välin ja tiet olivat paikoin aivan jäässä. Tuntui, että auto lähtee sivusuuntaiseen luisuun ihan vain tien kaltevuudesta.

Tuohon ruosteeseen vielä, että keväällä ensimmäisen kunnollisen, suolat pois pyyhkivän, sateeen jälkeen kannattaa tehdä kunnon alustapesu. Suola tarvitsee lämpöä alkaakseen myyräntyönsä pellin kanssa, sitä lämpöä ei Suomessa hirveästi talvella ole. Siksi autot kukkivatkin yleensä keväällä muiden kukkien kera.

PS. Tämä viestiketju alkaa olla aika LWB maillia. Mitäs admin suosittaa, pitäisikö tällaisissa tapauksissa aloittaa uusi tyhjältä pöydältä. Tämän viestin aihealue kun alkaa pikku hiljaa kattamaan kaikki maan ja taivaan väliltä.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Ketjun pituus

Viesti Kirjoittaja jjj »

Parempi pitää Jaggen harkintaan liittyvät asiat samassa pötkössä.

Samaa mieltä noista nastarenkaista. Kun ruttasit autoasi, oliko kitkarenkailla osuutta asiaan vai johtuiko se naapurista? Olisi kiva tietää niin ettei huonot käytännöt leviä!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Sähköongelmista...

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Olen paljon lukenut mm. Jag-loversista noista penkinsäätöongelmista. Onko kuitenkin niin, että ongelmia on lähinnä siinä muistissa eikä varsinaisissa säädöissä? Tuo muistin pätkiminenhän on kuitenkin enemmän mukavuuskysymys, paljon ikävämpää on jos penkkiä ei saa säädettyä esim. taka-asennosta.
Ja jos tuo muistitoiminto on se ikuinen ongelma, niin pystyykö esim. sitä istuimen siirtymistä taka-asentoon jotenkin estämään, jolloin se ei olisi ongelmaksi ainakaan niin kauan kuin kuski ei vaihdu (tässä nuorena sitä vielä pomppii pois ahtaammastakin välistä :))

Täytyy muuten vielä kehua hiukan tätä Kissakulmaa - ihmeellisen ystävällistä porukkaa, asiallista keskustelua ja tällaista asiaan vihkiytymätöntäkin jaksetaan neuvoa!
'95 XJ6 3,2 (X300)
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Kitkat

Viesti Kirjoittaja BRG »

Ei liittynyt kitkoihin. Vauhtia about 2 km/h kun peruutin Pispalassa Tampereen liikennejärjestelyistä vastaavan ansaan. Ajotien ja sekä parkkipaikkana että kävelytienä toimivan tienreunan väliin on asetettu noin 40 cm korkeita kantoja, joissa ei mitään maalauksia tai muitakaan havaittavuutta parantavia merkintöjä. Arvaa huomaako peruuttaessa lumisateella hämärässä, kun ovat piruuttaan tehty niin mataliksi, ettei takalasista varmaan ylty näkemään.

Kyllähän nuo kitkat on 95% ajasta ihan OK. Mutta sitten kun sattuu kunnon jääkeli, niin saa kieli olla keskellä suuta. Pitää vain osata ottaa huomioon, että nyt mennään varovasti. Ei kyllä taida monella hermo kestää ajaa Jagella jonon ensimmäisenä tukkona :oops:

Mulla on tojotassa jotkut tusinarenkaat, pari vuotta vanhat. Ei niissäkään kehumista ole, eivät paljoa kitkoja kummemmat. Ja miten lienee ilman traction controllia olevien Jaguarien takarenkaiden nastojen määrä (puhumattakaan XJR:stä). Saa olla aika tarkka kaasujalan kanssa, ettei lähde nastat lenteleen ennenkuin nykyisillä talvikeleillä ehtii edes lumi maahan.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkat

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

BRG kirjoitti: Ja miten lienee ilman traction controllia olevien Jaguarien takarenkaiden nastojen määrä (puhumattakaan XJR:stä). Saa olla aika tarkka kaasujalan kanssa, ettei lähde nastat lenteleen ennenkuin nykyisillä talvikeleillä ehtii edes lumi maahan.
Aivan, vaikka on luistonesto päällä eivät nastat viihdy kauan takarenkaissa. Toki asiaan vaikuttaa myös se etteivät nastat tykkää kovemmista nopeuksista joita tulee kyllä ajettua kuivalla moottoritiellä.

Ajoin muuten tänään aamuyöllä Saarijärveltä Tampereelle harvinaisen vidumaisessa kelissä. Hyvin pärjää kitkoilla 8)
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Penkin säätöautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Macces »

Hei BRG !
Itselläni oli sama ongelma kuskin penkin kanssa kuin sinun autossasi. Vian syyksi paljastui rikkoutunut potentiometri, joka vaihdettiin viime viikolla Espoon Jaguarilla. Samalla penkin tietokone konfiguroitiin, ja nyt toimii muistit ja "follow me"-toimintokin moitteettomasti. Kustannuksista en osaa sanoa, koska onnekseni Jaggeni myyjäliike maksoi viulut...
Ensiapuna voisin suositella, että otat pois päältä sen penkki/rattiautomatiikan (eli follow me:n), niin ei tarvitse joka kerta penkkiä pukkailla eteenpäin....
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Don't follow me...

Viesti Kirjoittaja BRG »

Kiitos tiedoista :D

Kuinka tuon "Follow me":n saa otettua pois päältä? Yksi tapa ainakin on napata kuskin penkin alla oleva liitin irti, mutta löytyykö vähemmän quick&dirty tapa?

Tiedätkö tarkemmin, missä tuo potikka sijaitsee, ilmeisesti penkin sisällä? Tiedätkö tarviiko potikkaa vaihdettaessa penkki irrottaa kokonaan, vai pääseekö käsiksi ilman irrotusta?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

penkki

Viesti Kirjoittaja Macces »

Mulla ainakin löytyy ratin vasemmalta puolelta nappi, jossa on "auto" ja "off"...siitä sen saa pois. (Eli sama nappi, jolla etäisyyttä säädetään). Jos ei sinulla ole ko. nappia, nin sitten en osaa sanoa... Itse potentiometri on penkin taaempi säätöpotikka, joka sijaitsee penkin alla takaosassa istuinta. Jotta siihen pääsee käsiksi, on penkki irroitettava. Vika voidaan analysoida, jos saat autosi testeriin kiinni. Kohtaan: "Driver seat module" tulee vikailmoitus jumiutuneesta potentiometristä... Työ kesti Espoossa n. 2 tuntia. Puhuivat myös jostain penkin niittausten uusimisesta irroituksen yhteydessä :?:
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Niinpä tietysti

Viesti Kirjoittaja BRG »

Sieltähän se off asento löytyi. Nyt kun muistelen, niin huomasin kyllä ko. toiminnon kun kävin läpi auton nappuloita sen hankittuani. Mutta sittemmin olin unohtanut koko auto/off valinnan olemassaolon. Kiitos neuvosta.

Tuo testerin pitää varmaan olla sellanen Jaguar specific. Tuskin löytyy OBD rajapinnasta "Driver seat module" koodeja :roll:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Macces »

Joo, taitaa tarvita sen "oikean" testerin, joka löytyy vain Jaguar-huolloista...
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
Avatar
pwp
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2004 11:41 am
Paikkakunta: Tukholma/Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pwp »

Jaggen talviominaisuuksista on vain hyviä kokemuksia. Mun v8:ssa on Nokian rsi:t pykälää kapeempana eli 215/65 - 16 ja pito ainakin lumella ja loskassa on erinomainen. Luistonesto on kyllä ihan pakollinen jos haluaa ajaa rauhassa pelkäämättä perän irtoamista riippumatta kaasujalan syvyydestä.
Olen ajanut melkoisessa loskassa aivan rennosti moottoritien vasentakaistaa n.90km/t kun kaikki muut ajaa oikealla n.50km/t. Eikä millään riskillä!
Takaiskarit on kyllä syytä tarkistaa/vaihtaa jos pito ongelmia alkaa esiintymään ja ne onkin yleensä finaalissa n. 120000 km paikkeilla.

Auton hausta sen verran että tänne Ruotsiin on tuotu ympäri eurooppaa jaguaareja jo vuodesta -96 lähtien ja parhaat eli ruosteettomat ja tekn. hyväkuntoiset tulee etupäässä Italiasta, Ranskasta ja osin eteläsaksasta. Siellä ei suolata teitä ollenkaan ja nopeudet on jonkinverran pienempiä kuin Saksan autobaanoilla, tosin autonhaku tietenkin on hankalampaa sieltä kuin esim. Hampurista. Saattaa se oikea yksilö löytyä Ruotsistakin sillä nyt alkaa Ruotsin Jaguaari kiintiö olla sen verran täytetty että hyviä yksilöitä makaa liikkeissä ja kauppa on melko verkkaista, tarkoittaen sitä että katteet on jo otettu hinnoista pois tai otetaan ja hinnat on hyvin lähellä Saksan hintoja. On vain paljon helpompaa tarkastaa Tukholman autot ja hinnat kuin esim. Hannoferin.
Halvimman -98 4.0 v8:n näin tänään myytävän 13500€ hinnalla ja oli melko hienossa kunnossa, se tosin oli asiakkaan myyntiinjättämä auto ja asiakas oli pakkomyynnin edessä. Parhaat mallit kuten xjr ja daimler tosin ovat vielä säilyttäneet hintansa tarjonnan ollessa vähäistä.
Smakar det så kostar det!

Onnea auton etsintään!
Vastaa Viestiin