Auto on kesällä 2002 hankittu S-type R, yksi ensimmäisistä R:istä, kilometrejä mittariin on ehtinyt kertyä n. 45,000.
Autoa on vaivannut alkuajoista saakka kitinä, joka kuuluu ohjauspyörää kääntäessä. Välillä kitinä ei kuulu viikkoihin/kuukausiin, välillä taas se on päivittäistä. Mikään ei tietysti ärsytä niin paljoa kuin kalliissa autossa oleva kitinä aina rattia kääntäessä.. Kitinä ei välttämättä tule heti ajoon lähtiessä vaan vasta hiukan myöhemmin.
Aivan aluksi Jaguarillakaan ei ollut tietoa korjauksesta eli asiassa käytiin useita iteraatiota; ohjausta piti kääntää nopeasti paikallaan molempiin ääripäihin ja nytkytellä siellä, seuraavaksi vaihdettiin ohjaustankoon(?) öljyt ja lopulta koko ohjaustanko (2004). Toin ongelman taas esiin vuosihuollossa ja huolto muutti rattiakselin nivelen asentoa hieman, joka ei kitinää poistanut. Nyt kun auto sai vielä jälkityönä uudet jarrupalat, huolto totesi että seuraava toimenpide olisi ohjaustangon vaihtaminen eli sama mikä tehtiin pari vuotta sitten.
Tähän saakka asiat ovat tapahtuneet takuutyönä mutta ei enää. Osa tehdyistä korjauksista on muuttanut kitinää erilaiseksi.
Onko kellään samaa ongelmaa, kenties jopa löytynyt joku korjaus asiaan? Mikä mahtaa olla autovalmistajan/-liikkeen vastuu asian tiimoilta, vikaa ei ole oikeasti saatu pois takuuajan puitteissa ja vaikea kuvitella että Jaguarin ohjaustanko olisi joka toinen vuosi vaihdettava osa -- saatika että tässä vaiheessa uskoisin sen ongelmaan auttavan. Kitinän olemassaolo tekee myös auton myymisestä mielenkiintoisen tilanteen.
Muilta osin Jaguarin huolto on toki palvellut hienosti ja autossa ei muita vikoja olekaan, muutama muu tyyppivika on takuuaina korjattu ja asioita käyty hyvässä yhteistyössä Pekkarisen Antin kanssa läpi (esimerkiksi ilmastointiin ja navigointiin liittyvä tyyppivika, joka esiintyi lähinnä vain pakkasella).
PS. Pahoittelen mahdollisista vääristä termeistä, tuppaavat aina unohtumaan
S-type ja ohjauksen kitinä
Tuo on käsittääkseni "ominaisuus". Omassa 2001-mallin S-typessäni on sama juttu ja kaverin 2004:ssa oli myös. Se on kitinän ja vinkunan välimuoto, joka tulee joskus ja saattaa loistaa poissaolollaan kuukausitolkulla.
Kaverin autoon vaihdettiin lopulta takuuna ohjaustehostin, joka poisti ongelman. Itseäni tuo ei ole juuri haitannut (kun ei ole enää takuuta ), mutta kieltämättä kalliissa autossa ohjauksen sietäisi olla suht äänetön.
-Juha
Kaverin autoon vaihdettiin lopulta takuuna ohjaustehostin, joka poisti ongelman. Itseäni tuo ei ole juuri haitannut (kun ei ole enää takuuta ), mutta kieltämättä kalliissa autossa ohjauksen sietäisi olla suht äänetön.
-Juha
S-Type Executive 3.0 -01
Re: S-type ja ohjauksen kitinä
Kyllähän vika, joka on ILMENNYT ja on huollon tiedossa takuuaikana täytyy korjata takuun piikkiin vaikka varsinainen takuuaika olisi jo kulunut umpeen.ojala kirjoitti:Tähän saakka asiat ovat tapahtuneet takuutyönä mutta ei enää. Osa tehdyistä korjauksista on muuttanut kitinää erilaiseksi.
Koska huollon kommentti oli tuo ohjaustangon vaihtaminen jälleen kerran, ajattelin tehdä ensin hiukan pohjatyötä ennenkuin keskustelu jatkuu.
Kovasti huoltotiskillä sinällään asiallinen ja palveleva kaveri oli sitä mieltä että jos vaikkapa osa vaihdetaan päivää ennenkuin takuu menee umpeen, niin vaihdetun osan takuu loppuu samalla.
Kovasti huoltotiskillä sinällään asiallinen ja palveleva kaveri oli sitä mieltä että jos vaikkapa osa vaihdetaan päivää ennenkuin takuu menee umpeen, niin vaihdetun osan takuu loppuu samalla.
Selväähän on että takuuaikana reklamoidun vian osalta myyjän vastuu jatkuu kunnes kyseinen vika on korjattu. Muutenhan tuosta vastuusta pääsisi aina eroon tarpeeksi kauan korjauksen kanssa vetkuttelemalla.
Jos taas kyseistä kitinää ei kyetä korjaaman, on homma mahdollista sopia esim. kauppahinnan alennuksella.
Jos taas kyseistä kitinää ei kyetä korjaaman, on homma mahdollista sopia esim. kauppahinnan alennuksella.
S-type ja ohjauksen kitinä
Minulla on hieman samantapaisia kokemuksia ohjaustangon vaihdosta
pariin kertaan, S-type 2001, 3.0.
Alkuperäiset oireet olivat että ohjauspyörä täristi oikealle kääntyessä
hitaassa ajossa, vaikka parkkipaikoilla. Saman täristyksen sai aikaan
kääntelemällä ohjauspyörää auton ollessa paikalla.
Vika korjattiin vaihtamalla ohjaustanko, mittarissa oli tuolloin n. 60.000.
Tämä korjasi vian, mutta sama ongelma ilmaantui parin kuukauden
sisällä uudestaan ja puolen vuoden päästä asennettiin uusi ohjaustanko,
tämä oli 2004 lopulla.
En tiedä tehtiinkö tällöin jotain muuta korjausta, mutta ongelma tuntui
pääosin hävinneen. Tätä samaa täristystä saattoi kuitenkin ilmetä hyvin
satunnaisesti. Nyt viimeisen parin kuukauden aikana täristystä on ilmennyt
useammin ja ohjaus on ruvennut myös kitisemään silloin tällöin, mutta
vain alhaisilla nopeuksilla. Näyttää siis siltä että sama ruljanssi on taas
edessä. Kaksi edellistä vaihtoa meni takuun piikkiin ja ymmärtääkseni
varaosilla on vuoden takuu.
Kysyin toisen vaihdon yhteydessä, että mikä vika hammastangossa
oikein oli ja tällöin vastasivat että takuukorjauksessa hammastanko
lähetetään takaisin valmistajalle ilman sen kummempaa diagnostiikkaa.
Tuntuu siltä että ongelma ei ole hammastangossa vaan jossain muualla -
hammastanko on ZF:n valmistama, joten voisi luulla että sama osa ja
sama ongelma esiintyisi muissakin merkeissä jos vika olisi vaan siitä kiinni.
Onko kellään tästä mitään tietoa? Toinen mikä ihmetyttää että
täristysongelma oli toispuoleinen, ilmeni vain kun kääntyi oikealle.
Aikanaan löysin netistä joltain lexus-foormilta maininnan samankaltaisesta
viasta ja siinä mainittiin että vinkuna lähtisi tehostimen pumpusta, joka
ymmärtääkseni ei kuulu hammastankoon.
Olisi mukava kuulla miten homma kohdallasi edistyy.
t. Vesa
pariin kertaan, S-type 2001, 3.0.
Alkuperäiset oireet olivat että ohjauspyörä täristi oikealle kääntyessä
hitaassa ajossa, vaikka parkkipaikoilla. Saman täristyksen sai aikaan
kääntelemällä ohjauspyörää auton ollessa paikalla.
Vika korjattiin vaihtamalla ohjaustanko, mittarissa oli tuolloin n. 60.000.
Tämä korjasi vian, mutta sama ongelma ilmaantui parin kuukauden
sisällä uudestaan ja puolen vuoden päästä asennettiin uusi ohjaustanko,
tämä oli 2004 lopulla.
En tiedä tehtiinkö tällöin jotain muuta korjausta, mutta ongelma tuntui
pääosin hävinneen. Tätä samaa täristystä saattoi kuitenkin ilmetä hyvin
satunnaisesti. Nyt viimeisen parin kuukauden aikana täristystä on ilmennyt
useammin ja ohjaus on ruvennut myös kitisemään silloin tällöin, mutta
vain alhaisilla nopeuksilla. Näyttää siis siltä että sama ruljanssi on taas
edessä. Kaksi edellistä vaihtoa meni takuun piikkiin ja ymmärtääkseni
varaosilla on vuoden takuu.
Kysyin toisen vaihdon yhteydessä, että mikä vika hammastangossa
oikein oli ja tällöin vastasivat että takuukorjauksessa hammastanko
lähetetään takaisin valmistajalle ilman sen kummempaa diagnostiikkaa.
Tuntuu siltä että ongelma ei ole hammastangossa vaan jossain muualla -
hammastanko on ZF:n valmistama, joten voisi luulla että sama osa ja
sama ongelma esiintyisi muissakin merkeissä jos vika olisi vaan siitä kiinni.
Onko kellään tästä mitään tietoa? Toinen mikä ihmetyttää että
täristysongelma oli toispuoleinen, ilmeni vain kun kääntyi oikealle.
Aikanaan löysin netistä joltain lexus-foormilta maininnan samankaltaisesta
viasta ja siinä mainittiin että vinkuna lähtisi tehostimen pumpusta, joka
ymmärtääkseni ei kuulu hammastankoon.
Olisi mukava kuulla miten homma kohdallasi edistyy.
t. Vesa
Ohjauksen kitinästä löytyy videokin:
http://www.thelurch.com/multimedia_10.htm
Tuo on tismalleen sama ongelma kuin minun 2001-mallin S-Typessä. Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, kaverini 2004 S-Typen ongelma korjaantui, kun huolto vaihtoi ohjaustehostimen.
Tämän saitin ylläpitäjä ei taida olla kovin tyytyväinen S-Type-omistaja:
http://www.thelurch.com/index.htm
http://www.thelurch.com/multimedia_10.htm
Tuo on tismalleen sama ongelma kuin minun 2001-mallin S-Typessä. Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, kaverini 2004 S-Typen ongelma korjaantui, kun huolto vaihtoi ohjaustehostimen.
Tämän saitin ylläpitäjä ei taida olla kovin tyytyväinen S-Type-omistaja:
http://www.thelurch.com/index.htm
S-Type Executive 3.0 -01
Davella (thelurch.com:in tekijä) oli tosiaan melkoisesti epäonnea autonsa kanssa ja Sveitsin Jaguar sekä paikallinen dealer edustivat ammattikuntansa häntäpäätä. Hän olisi ehkä tyytyväinen Jaguarin (ex-)omistaja jos minkäänlaista palvelualtiutta olisi esiintynyt. Toiminta ei käsittääkseni ollut mitenkään poikkeuksellista sveitsiläiseksi palvelualttiudeksi, varsinkin ulkomaalaisia kohtaan.
Dave ajaa nykyään BMW 335d:llä, jossa on käsittääkseni saman ZF:n vaihdelaatikon uudempi versio (kuten XK:ssakin)..
Dave ajaa nykyään BMW 335d:llä, jossa on käsittääkseni saman ZF:n vaihdelaatikon uudempi versio (kuten XK:ssakin)..