Tapahtui aiemmin syksyllä,laittelin jaggea tallilla kun siihen tulla tupsahti viereisestä yrityksestä omistaja juttusille,hetken siinä muinamiehinä tarinoiden sanoi"ei se tuo jaguar mikään hyväauto ole ajaa"
Jaa,ajattelin ja kysyin millainen malli sinulla sitten on?,tähän vastaus "ei minulla jaguaria ole mutta olin erään tuttavan auton kyydissä ja tuntui urissa vetelevän".
Voi vietävä mikä asiantuntija ei edes omista jaggea.
Mielipide ajo-ominaisuuksista
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Toisaalta,
eipä tuo naapurisi ihan täysin ignoratti ollutkaan. XJ40/X300 ja jopa X308 ovat uraherkkiä - verrattuna johonkin Corollaan aivan reilustikin. Todennäköisesti siinä henen tutvansa autossa hän on kokenut miltä Jaguar pahimmillaan voi tuntua kun urat ovat reippaat!
Miksiköhän näin? Yksi syy on luonnollisesti auton leveys Suomen urarakenteeseen nähden
Mutta jos Jaguarissa pitää hyviä renkaita, oikeita paineita ja vielä (kenties tärkeintä?) pitää etuakseliston/ripustuksen puslat hyväkuntoisina ja pyöräkulmien säädöt oikeina saa jopa Suomessa mahdollisuuden kokea maailmankuulua tiekäyttäytymistä!
Miksiköhän näin? Yksi syy on luonnollisesti auton leveys Suomen urarakenteeseen nähden
Mutta jos Jaguarissa pitää hyviä renkaita, oikeita paineita ja vielä (kenties tärkeintä?) pitää etuakseliston/ripustuksen puslat hyväkuntoisina ja pyöräkulmien säädöt oikeina saa jopa Suomessa mahdollisuuden kokea maailmankuulua tiekäyttäytymistä!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: Toisaalta,
Juurikin noin, ja unohtamatta että iskunvaimentimet hieman yllättäen vaikuttavat myös järkyttävän paljon. Jagge on auto joka voi olla huonoin tai paras auto ajaa. Hieman ihmettelen että ainakin tästä xj40:stä puuttuu kokonaan ohjausvaimennin, se rauhoittaisi todennäköisesti lisää ajovakavuutta. X300:ssa se lienee?stefanantinaho kirjoitti: Miksiköhän näin? Yksi syy on luonnollisesti auton leveys Suomen urarakenteeseen nähden
Mutta jos Jaguarissa pitää hyviä renkaita, oikeita paineita ja vielä (kenties tärkeintä?) pitää etuakseliston/ripustuksen puslat hyväkuntoisina ja pyöräkulmien säädöt oikeina saa jopa Suomessa mahdollisuuden kokea maailmankuulua tiekäyttäytymistä!
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Itse hieman ihmettelen noita tarinoita uraherkkyydestä. Oma XJ12 S3 ainakin menee aivan suoraan oli uria tai ei. Syynä tällaiseen poikkeavaan käytökseen saattaa olla että auto on varustettu alkuperäisen kokoisilla 70-sarjan 215/15" renkailla... Jos todella jotain moitittavaa haluaa löytää, niin peruskäytös on omaan makuuni hieman liian aliohjaava.
Kyllä tuo minun auto oli aika mielenkiintoinen ajettava ostaessani sen. Siinä oli vanhat pirellit paikoillaan, auto 91 ja kilometrejä 76 tuhatta, eli todennäköisesti aika vanhat renkaat. Ensin meni vaihtoon takaiskarit, uudet sls-iskarit paikoilleen, sitten uudet nokian renkaat ja vielä jonkin ajan kuluttua etuiskarit. Viimeisenä silauksena nelipyöräsuuntaus ja täytyy sanoa ettei sitä samaksi autoksi tunnistaisi. Joka vaihdolla huomasi roiman parannuksen. Tuo tuntuisi olevan kivasti yliohjaava, voi tosin johtua paremmista etutalvikumeista.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Series 3:n aliohjautuvuus
jtt:lle ja muille vinkiksi, että Series 3:n aliohjautuvuudesta pääsee eroon kun korvaa alkuperäiset hammastangon kumipuslat kovemmilla ns. sport-mallin puslilla.
Alkuperäiset puslat ovat niin pehmeät, että hammastanko siirtyy sivusuunnassa pitkän matkan ennen kuin pyörät alkavat kääntymään. Olen itse nähnyt montulla, kuinka yhdessä hammastanko siirtyi plus miinus n. 1 cm ja etupyörät eivät viekä liikkuneet mihinkään. Katsastusmiehetkin kuulemma kiinnittävät asiaan huomiota ja luulevat sitä viaksi.
Itse vaihdoin puslat kovempiin aikoinaan ja auton käytös muuttui täysin. Nyt Jagge lähteen kaarteeseen jo pelkästä ajatuksesta.
Tietysti myös taka-apurungon kumityynyjen (4 kpl) pitää olla kunnossa. Nehän ovat kulutustavaraa. Kumi irtoaa metallista eli vulkanointi metaliin pettää. Silloin taka-akselisto elää omassa maailmassaan ja ohjaa autoa miten sattuu. Tämä korostuu tietysti kaarreajossa ja kiihdytyksessä. No jaa, Jaggehan ei kiihdytä, se vaan lisää nopeuttaan
Ja onhan siellä alustassa muitakin puslia ja kuluvia osia. Kaikki vaikuttavat osaltaan. Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, vielä jää nuo hammastangon puslat. Jos pitää tarkasta ohjauksesta, ne kannattaa vaihtaa kovempiin.
PS. Ei vetele urissa, ei sitten tippaakaan, menee kuin kiskoilla. Renkaat vakiot 215/70 x 15, Pirelli P5
Alkuperäiset puslat ovat niin pehmeät, että hammastanko siirtyy sivusuunnassa pitkän matkan ennen kuin pyörät alkavat kääntymään. Olen itse nähnyt montulla, kuinka yhdessä hammastanko siirtyi plus miinus n. 1 cm ja etupyörät eivät viekä liikkuneet mihinkään. Katsastusmiehetkin kuulemma kiinnittävät asiaan huomiota ja luulevat sitä viaksi.
Itse vaihdoin puslat kovempiin aikoinaan ja auton käytös muuttui täysin. Nyt Jagge lähteen kaarteeseen jo pelkästä ajatuksesta.
Tietysti myös taka-apurungon kumityynyjen (4 kpl) pitää olla kunnossa. Nehän ovat kulutustavaraa. Kumi irtoaa metallista eli vulkanointi metaliin pettää. Silloin taka-akselisto elää omassa maailmassaan ja ohjaa autoa miten sattuu. Tämä korostuu tietysti kaarreajossa ja kiihdytyksessä. No jaa, Jaggehan ei kiihdytä, se vaan lisää nopeuttaan
Ja onhan siellä alustassa muitakin puslia ja kuluvia osia. Kaikki vaikuttavat osaltaan. Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, vielä jää nuo hammastangon puslat. Jos pitää tarkasta ohjauksesta, ne kannattaa vaihtaa kovempiin.
PS. Ei vetele urissa, ei sitten tippaakaan, menee kuin kiskoilla. Renkaat vakiot 215/70 x 15, Pirelli P5
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Juu nuo uretaani puslat tuli hankittua myös ohjaushammastankoon, mutta katsokaas tämä alustatoimivuus näyttäisi olevan kohdallaan ja melko mukavasti konekin kiertää.
http://video.google.com/videoplay?docid ... R%2BJaguar
http://video.google.com/videoplay?docid ... R%2BJaguar