Hankin tuossa jouluaattona itselleni kivan lahjan ja ryttäsin takapuskurin uusintakuntoon. Vakuutusyhtiön laskukaavan mukaan bonusmenetys on 988e + 300e omavastuu
Seurasi pieni lisäefekti, hälyt alkoivat elämään omaa elämäänsä. Naapurit varmaan tykkäs. Lopulta nappasin perän boksista hälyjen sulakkeen irti. Ja vähän ajan päästä huomasin, ettei takaluukku aukea avaimella
Mieleeni nousi ajatus, että olisiko joku vaihtanut takaluukun ja ollut niin piittaamaton, ettei olisi vaihtanut lukkoa. Sitten miettimään lukon porausta.
Soitto ekaan lukkoliikkeeseen: kertoivat, että jättäisivät miellellään auton merkkiliikkeen hoidettavaksi. Siellä kun on yleensä lukoista mallikappaleet, tietää minkäkokoinen reikä pitää porata.
Soitto Tampereen Inchapeen: ei tietoa, ei voi tehdä mitään. Enpä enempää odottanutkaan.
Soitto toiseen lukkoliikkeeseen (Aseman Lukko) ja BINGO: löytyi lukkoseppä, joka otti asian ammatillisena haasteena. Tiesi jo alkuun kysyä sen verran, että onko se se Jaguarin vanhempi pitkä avain vai se uudempi lyhyt Fordin malli. Selvisi, että X300:ssa on vielä se vanhempi.
Kaverilta löytyi Fordille "tiirikka", jolla haitat pääsee siirtelemään yksi kerrallaan. Vaikken sillä mitään auki saakaan, mutta pääsin ainakin varmistamaan, onko avaimeni lukkoon se oikea. Eli jos kaikki haitat liikkuu kivutta, avain on väärä.
Eivät liikkuneet, olivat melkoisesti jumissa. Mutta tiirikan ja öljyn avulla ne sai liikkeelle yksi kerrallaan ja lopulta myös avain alkoi pelaamaan
Tarinan opetus: aukokaa takaluukun ja muita lukkoja aina silloin tällöin myös avaimella, eivät pääse jumittumaan.
Lukkoprobleemeja
Lukkoprobleemeja
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Jep
Tosiaan kannattaa avainta käyttää kaikissa lukoissa silloin tällöin. Nykyisessä autossani, v. 2000 käyttöönotetussa mersussa, takaluukun lukko sanoi niin ikään sopimuksensa irti. Eipä sitten enää saa takaluukkua avaimella auki, merkkiliikkeen mukaan siellä on niin jumittunutta likaa/ties mitä, että lukon vaihto olisi ainoa ratkaisu, kustannusarvio oli toista tonnia. Eipä hirveästi innosta korjatakaan, kun auto on kuitenkin menossa vaihtoon, ainakin toivottavasti
'95 XJ6 3,2 (X300)
Vähäisempiä probleemeja
Minulla on vielä auto pysynyt kolaroimattomana, mutta on takaluukku minullakin temppuillut. Kun tulee riittävästi kosteutta ja sen jälkeen pakkasta, loppuu keskuslukituksen toiminta. Takaluukkua joutuu availemaan avaimella. Jos oikein hyvin (huonosti) käy, takaluukku ei mene lukkoon millään ilveellä. Homma korjaantuu sillä, että vie auton riittävän pitkäksi aikaa lämpimään, minun tapauksessani useimmiten syystä tai toisesta huoltoon. (en omista lämmintä tallia)
Jäätyneet lukot
Pakko kertoa kun en ole vielä tätä niksiä palstoilla nähnyt:
Kun lukko on jäässä, niin otetaan ns. pakaste- tai hedelmäpussi ja täytetään se kuumalla vedellä. Pidetään pussia lukon päällä kämmenellä painaen 15-30 sek. ja ei kun avaamaan.
Ihme ja kumma, toimii aina, -auton merkistä välittämättä. Olen käyttänyt tätä satoja kertoja menestyksellisesti.
Huonoa tässä on se, että käy kuin housuun pissiessä: ensin lämmittää ja lopuksi kylmää. Eli lukon uudelleen jäätyminen on estettävä, kun aina ei ole kuumaa vettä mukana.
XJR-S -92
Kun lukko on jäässä, niin otetaan ns. pakaste- tai hedelmäpussi ja täytetään se kuumalla vedellä. Pidetään pussia lukon päällä kämmenellä painaen 15-30 sek. ja ei kun avaamaan.
Ihme ja kumma, toimii aina, -auton merkistä välittämättä. Olen käyttänyt tätä satoja kertoja menestyksellisesti.
Huonoa tässä on se, että käy kuin housuun pissiessä: ensin lämmittää ja lopuksi kylmää. Eli lukon uudelleen jäätyminen on estettävä, kun aina ei ole kuumaa vettä mukana.
XJR-S -92