Uuden mallin XK vs edellinen malli
Uuden mallin XK vs edellinen malli
Terve kaikille,
onko vertailu kokemuksia uuden XK:n ja edellisen mallin välillä? (Mieluiten XKR-mallien välillä, mutta toki XK8:t käy myös.)
Jo pitkään muhinut ,ja jo muutaman kerran haudattu, ajatus XKR:n hankkimisesta nostaa jälleen rumaa päätään.
Mutta onko uuden mallin hankinnassa mitään järkeä.? Poistunut malli oli ainakin Jag-loversin tietojen mukaan erinomainen ja varsinkin 2005 oli huippuvarusteltu ja lapsentaudit oli karsittu.
Mitä vastinetta saa rahalle hankkimalla uuden mallin XK:n? Ajo-ominaisuudet jne. Tehot ovat molemmissa malleissa riittävät (tai siis eihän ne koskaan ole mutta... ).
Edellinen malli oli kyllä mielestäni paremman näköinen, mutta ehkäpä silmä ei ole vielä tottunut uuteen...
Olen ajanut edellisen mallin XK8:ia, mutta enempää vertailukohtaa ei siis itselläni ole.
onko vertailu kokemuksia uuden XK:n ja edellisen mallin välillä? (Mieluiten XKR-mallien välillä, mutta toki XK8:t käy myös.)
Jo pitkään muhinut ,ja jo muutaman kerran haudattu, ajatus XKR:n hankkimisesta nostaa jälleen rumaa päätään.
Mutta onko uuden mallin hankinnassa mitään järkeä.? Poistunut malli oli ainakin Jag-loversin tietojen mukaan erinomainen ja varsinkin 2005 oli huippuvarusteltu ja lapsentaudit oli karsittu.
Mitä vastinetta saa rahalle hankkimalla uuden mallin XK:n? Ajo-ominaisuudet jne. Tehot ovat molemmissa malleissa riittävät (tai siis eihän ne koskaan ole mutta... ).
Edellinen malli oli kyllä mielestäni paremman näköinen, mutta ehkäpä silmä ei ole vielä tottunut uuteen...
Olen ajanut edellisen mallin XK8:ia, mutta enempää vertailukohtaa ei siis itselläni ole.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avo vai umpi?
Eli meinasitko avonaista vaiko coupéa?
Itselläni ei ole ollut, mutta joitakin pelkääjän kokemuksia on ja kavereiden puheita on tullut kuunneltua jonkin verran.
Ainakin avonaisessa on uuden mallin tavaratila (jos mahdollista) pienempi kuin edellisessä. Ei sekään mikään kova myyntivaltti ollut, mutta siis yhden tai kahden hengen lomareissun kamat sinne sai aiemmin survottua, uudessa tarttee sovitella laukkuja niille hankalan muotoisille takaistuimille.
Uusi, varsinkin XKR vaikuttaa kyllä sporttisemmalta ja äänet ovat paremmat!
Mutta edellisen mallin kohdalla on tosiaan aika hyvä asiakastyytyväisyys ja auto on aika mukava ja sisältä hiljainenkin, varsinkin katto ylhäällä.
-Jakuvaari
Jk. Mutta jos et ole lukenut aiemmin Jaguar-uutisista, niin niitä hauskimpia lastentauteja avomallissa oli lämpimän hydrauliikkaöljyn lasku ajossa kuskin niskaan! Kattomekanismin letkujen liitin pettää ja katto täyttyy ko. litkulla joka sitten tulee valokotelon kautta suoraan kuljettajan päälle. Unohtumaton kokemus!
Itselläni ei ole ollut, mutta joitakin pelkääjän kokemuksia on ja kavereiden puheita on tullut kuunneltua jonkin verran.
Ainakin avonaisessa on uuden mallin tavaratila (jos mahdollista) pienempi kuin edellisessä. Ei sekään mikään kova myyntivaltti ollut, mutta siis yhden tai kahden hengen lomareissun kamat sinne sai aiemmin survottua, uudessa tarttee sovitella laukkuja niille hankalan muotoisille takaistuimille.
Uusi, varsinkin XKR vaikuttaa kyllä sporttisemmalta ja äänet ovat paremmat!
Mutta edellisen mallin kohdalla on tosiaan aika hyvä asiakastyytyväisyys ja auto on aika mukava ja sisältä hiljainenkin, varsinkin katto ylhäällä.
-Jakuvaari
Jk. Mutta jos et ole lukenut aiemmin Jaguar-uutisista, niin niitä hauskimpia lastentauteja avomallissa oli lämpimän hydrauliikkaöljyn lasku ajossa kuskin niskaan! Kattomekanismin letkujen liitin pettää ja katto täyttyy ko. litkulla joka sitten tulee valokotelon kautta suoraan kuljettajan päälle. Unohtumaton kokemus!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Luin tuosta hydrauliikkaöljystä aiemmin. Uskomaton juttu ja taatusti unohtumaton
Avomallia en ole missään tapauksessa edes harkitsemassa vaikka ilmeisesti sekin soveltuisi ympärivuotiseen ajoon.
En ole vielä tiedustellut mahdollisuutta XKR:n koeajoon, koska homma on vasta ns. autokuume-asteella.
Asiaa ei auta vaimon vaatimus XJR:n säilyttämisestä vaikka hän itse haluaakin ajaa omalla Muranollaan.
Avomallia en ole missään tapauksessa edes harkitsemassa vaikka ilmeisesti sekin soveltuisi ympärivuotiseen ajoon.
En ole vielä tiedustellut mahdollisuutta XKR:n koeajoon, koska homma on vasta ns. autokuume-asteella.
Asiaa ei auta vaimon vaatimus XJR:n säilyttämisestä vaikka hän itse haluaakin ajaa omalla Muranollaan.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Muutama ensituntuma:
- tosi hankala löytää Nokia bluetooth -puhelinta joka toimisi XK:n Motorolan valmistaman bt-sarjan kanssa, nyt käytän 6280 mallia joka toimii vaikkei suostukaan näyttämään phonebookin tietoja auton kosketusnäytöllä
- moottorin sammuttaessa menevät samalla virrat pois ja ne joutuu uudelleen laittamaan päälle start-napista
- ajovaloautomatiikka toimii vihdoin Suomeakin ajatellen oikein
- D-asennon ovien autolukituksen saa pois valikoiden kautta; samoin vaikka mitä muitakin toimintoja voi valikoista ohjata
- Alpinen tekemä premium sound paketti on loistava
- sähköinen käsijarru on helppokäyttöinen, menee autom. pois päältä kun painaa kaasua
- penkeissä vaikka mitä säätöjä, oliko se nyt 10 eri suuntaa
- takapenkki on ahdas, alle 12 vuotiaille ihan riittävä; aikuiset vain hätätilassa ja silloinkin akrobatiaa vaaditaan
- katto toimii pienessä noin 20 km/h nopeudessa mikä on hyvä
- pakoäänet on loistavat, pakoputkistohan on "semi-aktiivinen" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan
- lieneekö säätyvän jousituksen ansiota mutta auto on tosi mukava ja hiljainen kaupungissa ja toisaalta imeytyy tiehen kiinni urheiluautomaisesti (vaikka XK:han on gt eikä varsinainen sc...) kovemmassa kyydissä
- tosi hankala löytää Nokia bluetooth -puhelinta joka toimisi XK:n Motorolan valmistaman bt-sarjan kanssa, nyt käytän 6280 mallia joka toimii vaikkei suostukaan näyttämään phonebookin tietoja auton kosketusnäytöllä
- moottorin sammuttaessa menevät samalla virrat pois ja ne joutuu uudelleen laittamaan päälle start-napista
- ajovaloautomatiikka toimii vihdoin Suomeakin ajatellen oikein
- D-asennon ovien autolukituksen saa pois valikoiden kautta; samoin vaikka mitä muitakin toimintoja voi valikoista ohjata
- Alpinen tekemä premium sound paketti on loistava
- sähköinen käsijarru on helppokäyttöinen, menee autom. pois päältä kun painaa kaasua
- penkeissä vaikka mitä säätöjä, oliko se nyt 10 eri suuntaa
- takapenkki on ahdas, alle 12 vuotiaille ihan riittävä; aikuiset vain hätätilassa ja silloinkin akrobatiaa vaaditaan
- katto toimii pienessä noin 20 km/h nopeudessa mikä on hyvä
- pakoäänet on loistavat, pakoputkistohan on "semi-aktiivinen" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan
- lieneekö säätyvän jousituksen ansiota mutta auto on tosi mukava ja hiljainen kaupungissa ja toisaalta imeytyy tiehen kiinni urheiluautomaisesti (vaikka XK:han on gt eikä varsinainen sc...) kovemmassa kyydissä
XK -07
ex Boxster S -01
ex XJR -01
ex Boxster S -01
ex XJR -01
Ei sillä XJR:n takapenkilläkään mitään tee. Tai no jos vedän nenän tuulilasiin niin taakse mahtuu aikuinen. Sama tietysti repsikan penkin kanssa.
En tajua miksi tätä autoa on edes valmistettu SWB-mallina, LWB pitäisi olla ainoa vaihtoehto.
Mites muuten XK käyttäytyy urissa? Tämä XJR vetelee aivan sairaasti 255-45-18 rengastuksella eikä asia paljoa parane 16 tuumaisilla talvikiekoillakaan.
En tajua miksi tätä autoa on edes valmistettu SWB-mallina, LWB pitäisi olla ainoa vaihtoehto.
Mites muuten XK käyttäytyy urissa? Tämä XJR vetelee aivan sairaasti 255-45-18 rengastuksella eikä asia paljoa parane 16 tuumaisilla talvikiekoillakaan.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Aiheen vierestä
No jaa, mun mielestä sekin on turhan pitkä, siis SWB...ja aika mukavasti meillä mahtuu kyytiin koko perhe. Kun vaimo ajaa, mahtuu taakse aika hyvin 190 cm. Tuo on sitäpairtsi pidempi ja tilavampi kuin esim. Ser. 3 "LWB" XJ, alkuperäistä ykkössarjalaistahan alunperin haukuttiin takatiloiltaan ja siksi tuli 70-luvun alussa se LWB. SWB-korin tekeminen loputettiin kokonaan 1977 loppuvuodesta. Yksi ongelma nykyään on sähkösysteemien ja airbagien vaatima tila, minkä takia "nettotilaa" jää paljon vähemmän: vrt. E-type 2+2 ja XK Coupé, ensinmainittu on pienempi ulkoa, mutta tilavampi sisältä. Tosin mukavuudessa, turvallisuudessa ja suorituskyvyssä on kehitystä tapahtunut, se onkin sitten eri asia milloin sitä on "tarpeeksi" tai "liikaa"?xjr-98 kirjoitti:Ei sillä XJR:n takapenkilläkään mitään tee. Tai no jos vedän nenän tuulilasiin niin taakse mahtuu aikuinen. Sama tietysti repsikan penkin kanssa.
En tajua miksi tätä autoa on edes valmistettu SWB-mallina, LWB pitäisi olla ainoa vaihtoehto.
Mites muuten XK käyttäytyy urissa? Tämä XJR vetelee aivan sairaasti 255-45-18 rengastuksella eikä asia paljoa parane 16 tuumaisilla talvikiekoillakaan.
Mutta siis S1-S3 LWB on ainakin kymmenen senttiä lyhyempi kuin X300/X308 SWB, S1-2 SWB on 484,3 cm pitkä ihan niinkuin meidän coupé, jossa on siis samat tilat kuin neliovisissa SWB:issä, takapenkille käynti vain on hieman hankalampaa...no eipähän tarvitse romplata lapsilukkojen kanssa!
-Jakuvaari
Jk. Mutta urheilumallien takapenkit on siis käsittääkseni yleensä tarkoitettu a) lapsille, b) joskus kolmannen pyörän kuskaamiseen c) uudessa XK:ssa matkatavaroille...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Tuo uuden XK:n uraherkkyyden puute on aika mielenkiintoinen ilmiö, itsekin aloin epäillä että elektroniikkaa on mukana.
Oma auto on XK8, jossa on talvirenkaina vakiovanteet (muistaakseni 245 17") ja kesärenkaat on XKR 100 mallista tutut 20" Detroitit (295 leveät muistaakseni), tässä ero talvi- ja kesärenkaiden välillä on kuin yöllä ja päivällä mutta kesämenoon tottuu aika nopeasti ja leveät renkaat hyvällä tiellä imeytyvät mukavasti tiehen.
Uusi XKR on koeajamatta mutta uutta XK8:ia tuli kokeiltua viime kesänä heti julkistuskekkereitä seuraavana päivänä (Timolta erinomaista palvelua!). Auto oli vastaavilla 20" renkailla mutta minkäänlaista uraherkkyyttä ei huomannut.
Uusi XK ei omasta mielestäni ole ulkoasultaan aivan niin onnistunut kuin edeltäjänsä, moderni toki mutta ei niin selkeä "masterpiece". Auton mittasuhteet ovat onnistuneet, tutut Aston-Martineista. Takapenkit ja tavarasäilö ovat vanhassa mallissa paremmat mutta kuski ja pelkääjä taas istuu uudessa mukavammin, olo oli kuin Connolly-nahkaisessa hansikkaassa.
ZF:n 6-lovinen laatikko toimii tietysti kuten pitääkin, paddle shiftejä ei tullut kokeiltua (unohtui siinä huumassa). Parasta uudessa XK:ssa oli tietysti soundit, joita oli pakko kokeilla Kallion kaikuisilla kaduilla..
Uutta CX-F:ää odotellaan mielenkiinnolla, toivottavasti saa enemmänkin XK:n ominaisuuksia mukaansa.
Oma auto on XK8, jossa on talvirenkaina vakiovanteet (muistaakseni 245 17") ja kesärenkaat on XKR 100 mallista tutut 20" Detroitit (295 leveät muistaakseni), tässä ero talvi- ja kesärenkaiden välillä on kuin yöllä ja päivällä mutta kesämenoon tottuu aika nopeasti ja leveät renkaat hyvällä tiellä imeytyvät mukavasti tiehen.
Uusi XKR on koeajamatta mutta uutta XK8:ia tuli kokeiltua viime kesänä heti julkistuskekkereitä seuraavana päivänä (Timolta erinomaista palvelua!). Auto oli vastaavilla 20" renkailla mutta minkäänlaista uraherkkyyttä ei huomannut.
Uusi XK ei omasta mielestäni ole ulkoasultaan aivan niin onnistunut kuin edeltäjänsä, moderni toki mutta ei niin selkeä "masterpiece". Auton mittasuhteet ovat onnistuneet, tutut Aston-Martineista. Takapenkit ja tavarasäilö ovat vanhassa mallissa paremmat mutta kuski ja pelkääjä taas istuu uudessa mukavammin, olo oli kuin Connolly-nahkaisessa hansikkaassa.
ZF:n 6-lovinen laatikko toimii tietysti kuten pitääkin, paddle shiftejä ei tullut kokeiltua (unohtui siinä huumassa). Parasta uudessa XK:ssa oli tietysti soundit, joita oli pakko kokeilla Kallion kaikuisilla kaduilla..
Uutta CX-F:ää odotellaan mielenkiinnolla, toivottavasti saa enemmänkin XK:n ominaisuuksia mukaansa.
Käväisin Tampereen Inchapella ja keskellä hallia möllötti musta XKR.
Auto on kuulemma ollut maahantuojan käytössä, mutta siis käytännössä uusi.
Niin pääsi homma pahaksi, että vein sitten vaimonkin katsomaan sitä autoa. Ja tykkäsihän se, tietysti.
Viimeistä virhettä (koeajoa) en kuitenkaan tehnyt vaikka sitä mahdollisuutta tarjottiinkin. Tätä hirvittävää henkien kamppailua helpottaa se ikävä tosiasia, että rahat eivät riitä auton ostamiseen ellei vanha mene vaihdossa. Ja siihen ei vaimo suostu
Pitääkö siis vaihtaa vaimo(kin)?
Siinä XKR:ssä muuten oli tehty aivan hirvittävä juttu. Auton alahelmassa olevaan ritilään oli tehty vasempaan alareunaan aukko lohkolämppärin pistokkeelle.
Siis hei hyvää päivää! Se oli aivan helvetin törkeän näköinen!
Ja sitäpaitsi tuollaiseen autoon laitetaan Webasto jos lämppäriä tarvitaan.
Auto on kuulemma ollut maahantuojan käytössä, mutta siis käytännössä uusi.
Niin pääsi homma pahaksi, että vein sitten vaimonkin katsomaan sitä autoa. Ja tykkäsihän se, tietysti.
Viimeistä virhettä (koeajoa) en kuitenkaan tehnyt vaikka sitä mahdollisuutta tarjottiinkin. Tätä hirvittävää henkien kamppailua helpottaa se ikävä tosiasia, että rahat eivät riitä auton ostamiseen ellei vanha mene vaihdossa. Ja siihen ei vaimo suostu
Pitääkö siis vaihtaa vaimo(kin)?
Siinä XKR:ssä muuten oli tehty aivan hirvittävä juttu. Auton alahelmassa olevaan ritilään oli tehty vasempaan alareunaan aukko lohkolämppärin pistokkeelle.
Siis hei hyvää päivää! Se oli aivan helvetin törkeän näköinen!
Ja sitäpaitsi tuollaiseen autoon laitetaan Webasto jos lämppäriä tarvitaan.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Juu, pahaa XK-kuumetta täälläkin. Helpottaa kummasti kun hieroo viileällä, ohuella nahkalompakolla hitaasti otsaa
Senverran tuota lämppäriasiaa voin kommentoida (kuten joskus talvella kirjoittelinkin) että...se ei sinne mahdu. Siis Webasto tai Eberi. Lohkolämmitin menee joo mutta nuo polttokennovehkeet vievät liian paljon tilaa.
Näitähän on viritelty lokasuojiin ja jaettu tavaratilan ja moottoritilan kesken jne.mutta jos ei halua moiseen lähteä, ei vaihtoehtoa ole.
Omaani yritin viime talvena Webastoa ja sanoivat kahden tunnin asennuksen jälkeen ettei mahdu. Audilla on kuulemma sama probleemi RS-mallien kanssa.
Täytyy varmaan ottaa ahdin pois että mahtuu
xjr-98, olen muuten kesällä Mansessa kissalla, saat ne viime kesänä lupaamani tyypit
Senverran tuota lämppäriasiaa voin kommentoida (kuten joskus talvella kirjoittelinkin) että...se ei sinne mahdu. Siis Webasto tai Eberi. Lohkolämmitin menee joo mutta nuo polttokennovehkeet vievät liian paljon tilaa.
Näitähän on viritelty lokasuojiin ja jaettu tavaratilan ja moottoritilan kesken jne.mutta jos ei halua moiseen lähteä, ei vaihtoehtoa ole.
Omaani yritin viime talvena Webastoa ja sanoivat kahden tunnin asennuksen jälkeen ettei mahdu. Audilla on kuulemma sama probleemi RS-mallien kanssa.
Täytyy varmaan ottaa ahdin pois että mahtuu
xjr-98, olen muuten kesällä Mansessa kissalla, saat ne viime kesänä lupaamani tyypit
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
edellinen XJ8 Executive-00
monikäyttöisyys?
Miten mahtaa olla tuon uuden XK:n tavaratilan monikäyttöisyyden laita? Voiko takaistuimen selkänojat klopata alas, ja näin laajentaa tavaratilaa?
Oikeastaan jo arvaan, että ei voi... sillä kyllähän urheiluauton pitää aina olla jossain määrin epäkäytännöllinen. Käytännöllisyys = tylsyys
Oikeastaan jo arvaan, että ei voi... sillä kyllähän urheiluauton pitää aina olla jossain määrin epäkäytännöllinen. Käytännöllisyys = tylsyys
XF 4.2 SV8
Tylsää?
No eipä ole koskaan vielä E-type Ser. 1 2+2 tylsältä tuntunut (baanalla, tallissa tai pihalla) vaikka onkin mitä käytännöllisin auto!
-Jakuvaari
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________