Uusi harrastaja foorumille

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Uusi harrastaja foorumille

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

Noniin. Tälle palstalle jo tovin ajan tutustuneena ja tyhmiä kyselleenä voin vihdoinkin todeta että nyt on omakin Jagge pihassa. Tarkoitus oli ostaa auto vasta vuoden päästä itselle syntymäpäivälahjaksi mutta kantti petti ja aikaistin ostoa vuodella. Sitten luonnollisesti speksiä: XJR (X308), metallin musta. Varusteina myyntiesitteen mukaan kaikki muu paitsi kattoluukku, joka taas minun tapauksessani on hyvä puute kun pituutta on kertynyt liikaa. Lisäksi autossa oli H&R:n levennyspalat vanteiden ja jarrulevyjen välissä. Nämä poistin koska en näe niille mitään erityistä järkeä Suomen oloissa ja toisaalta ura-ajokin hivenen helpotti. Lisäksi autossa on Ardenin madallusjouset -30mm.

Remonttiakin on tehty edellisen omistajan toimesta. Ketjut, kiristimet ja ohjurit on vaihdettu. Muita vaihdettuja osia ovat kardaani ja ilmastointilaitteen kenno ja paljon muuta perinteistä mutta toisaalta vesipumppu ja termostaatti ovat ilmeisesti vielä alkuperäisiä ja niitä pitää nyt miettiä vaihdettavaksi. Lisäksi autossa oli välystä kuljettajan puolen etulaakerissa ja keulan tukivarsissa. Kärry on tällä hetkellä Jag Finin hoivissa ja todellisen kulun pääsee testaamaan kunhan noi osat saadaan vaihdettua. Voiman ja väännön olen toki jo ehtinyt kokeilla. Näyttää pahasti sille että ainakin muutama sata hevosvoimaa ja newtonmetriä kärrystä löytyy.

Mainittakoon vielä että tämän keskusteluryhmän merkitystä ei sovi vähätellä muiden tietolähteiden rinnalla kun olen tutustunut tähän automalliin. Kiitoksia siitä kaikille keskusteluun osallistuneille ja neuvoa antaneille. Lisäksi tärkeitä tietolähteitä ovat olleet alan kirjallisuus, erityisesti http://www.alldatadiy.com ja JTIS-CD sekä tietenkin JagLovers.


HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
HarriL
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:59 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Onneksi olkoon uuden kissan omistajalle. Omanikin kissan hankintaan tällä foorumilla oli todella paljon merkitystä. Esitiedot, mitä täältä sai keskusteluja selattaessa. Olivat todellakin apuna kissaa hankittaessa.
Ja missään vaiheessa en oman kissani hankintaa ole vielä katunut.
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Rutkasti onnea hkm hankinnan johdosta. Päätit harrastuksen aloittaa sitten hyvin tällaisella vaatimattomalla mallilla :wink:

Hieno auto! Kerro hieman tarkemmin, miten kohtasitte? Toitko itse auton vai löytyikö Suomesta?

Ei muuta kuin eleganttisen urheilullisia kilometrejä toivotellen!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Tuosta automallin valinnasta sen verran että pitkä tie sekin ollut. Mallina XJ on ollut aina selviö. Koko into autoon ja merkkiin lähti aikoinaan Matchboxin pikkuautosta, joka taitaa vieläkin löytyä jostakin. Toisin sanoen alkuperäinen innostuksen lähde on auton ulkonäkö. Ensin mielessä oli XJ40 mutta se vaihtui nopeasti X300-koriin lähinnä laatuun liittyvien kysymysten johdosta. X300 taas muuttui X308iin johtuen miellyttävämmästä sisustasta. Moottoreihin en alun perin kiinnttänyt juurikaan huomiota. Ajattelin että pata kuin pata kyllä ne tarpeeksi kulkee kunnes kävin viime kesänä koeajamassa ahdettua X300:sta. Muistan todenneeni ääneen koeajon aikana etten ole tiennyt autoilusta yhtikäs mitään. Mainitulla kombinaatiolla ainoa vaihtoehto oli lopuksi V8 XJR ilman kattoluukkua.

Auton ostin suomesta. Olin varautunut että ulkomailta se löytyy ja ehdin eräälle välitysfirmalle kirjoittaa tarjouspyynnönkin. Sitten samoihin aikoihin löysin yhden myynnissä olevan yksilön ja kun hinnasta päästiin sopuun niin jäljelle ei jäänyt kuin Inchcapella tehtävä kuntotarkastus. Auto todettiin hyväkuntoiseksi muutamia jo mainittuja poikkeuksia lukuunottamatta eli kuluvia osia pitää vaihtaa. Siinäpä se.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Onnea auton hankinnasta Hkm!

Itsellä on samanmoinen, tosin ei enää kauaa. XJR vaihtuu Audi S8:n tai sitten XKR:ään.

Omituista kyllä, Audi tarjosi XJR:stä vaihdossa enemmän kuin Inchcape, itseasiassa selvästi enemmän.

Luulisi Jagen liikkeen olevan helpompi liikuttaa XJR eteenpäin kuin jonkun Laakkosen.

Tiedä sitten näitä, Audilla on etunsa, mutta myös haittansa. Audilla, jopa S8:lla, voit olla anonyymi, XKR:llä et koskaan.

Ai niin, jos joku haluaa ostaa XJR:n 1998 mallin suomi-auton jonka mittarissa on 170000 km ja (luultavasti) kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat korjattuna, ota yhteyttä.
Auton kuva löytyy Jagge-klubin sivulta. Se upean sininen 8)
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

xjr-98, älä lähde hakoteille! :wink:

Audi on kyllä ihan jees omalla tavallaan...ei siinä mitään...tulee nelivetoo ja kaikkea muuta kaupan päälle. Mutta dynamiikka on ihan toista luokkaa kuin XKR:ssä 8)

XKR:n on Aston, paremmalla laadulla ja järkevämmällä hinnalla...

Jos nyt olisi autonvaihto edessä, kyllä se XKR olisi siellä aika lailla top kahdessa.
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Katetta on

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xjr-98 kirjoitti:Onnea auton hankinnasta Hkm!

Itsellä on samanmoinen, tosin ei enää kauaa. XJR vaihtuu Audi S8:n tai sitten XKR:ään.

Omituista kyllä, Audi tarjosi XJR:stä vaihdossa enemmän kuin Inchcape, itseasiassa selvästi enemmän.

Luulisi Jagen liikkeen olevan helpompi liikuttaa XJR eteenpäin kuin jonkun Laakkosen.

Tiedä sitten näitä, Audilla on etunsa, mutta myös haittansa. Audilla, jopa S8:lla, voit olla anonyymi, XKR:llä et koskaan.

Ai niin, jos joku haluaa ostaa XJR:n 1998 mallin suomi-auton jonka mittarissa on 170000 km ja (luultavasti) kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat korjattuna, ota yhteyttä.
Auton kuva löytyy Jagge-klubin sivulta. Se upean sininen 8)
Ei kai tuo kerro muusta, kuin että Audin myyjillä on isompi kate, tai kovempi hinku myydä paljon. Jaguarin myynnissä todennäköisesti tiedetään, ettei niitä halvemmalla kuitenkaan myytäisi enempää...siksi ei kannata tinkiä liikaa.

Tuo vaihtoauton arvohan on vanha markkinointikikkakin. Ostaja on tyytyväinen kun sai niin paljon vanhasta autosta, eikä ehkä tule ajatelleeksi, että maksoi toisaalta kovaa ylihintaa hyvin markkinoidusta tuotteesta. ;-)

-Jakuvaari

JK. Ja kyllä harrastuksen voi aloittaa vaatimattomasti aivan hyvin. Minunkin ensimmäinen autoni oli (ja on) E-type. :D
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Eipä ne inchcapella tarjoa vanhasta jaggesta käytettyynkään ( erimerkkiseen ) vaihdossa mitään, taitavat tietää oikean hinnan ? :twisted:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kaiken rehellisyyden nimissä, taitaa näiden vehkeiden osalta ainakin Suomessa olla aika lailla ostajan markkinat. Olisi äärimmäisen hauska tietää mihin hintaan liikkeet esimerkiksi X300:sta tai X308a oikeasti loppujen lopuksi myyvät. M-Sipilälläkin näyttää olevan myynnissä vuoden 2000 XJR hintaan 50.000€. Oman kokemuksen mukaan hinnoista lähtee liikkeissäkin aikamoiset prosentit pois jos myyjä oikeasti kokee ostajan potentiaaliseksi. No, pysyypähän hintamielikuva kohdallaan mutta fakta on että aika harva edes "uskaltaa" ajatella isoa Jaggea turbo-Saabin vaihtoehdoksi.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Bollinger kirjoitti:xjr-98, älä lähde hakoteille! :wink:

Audi on kyllä ihan jees omalla tavallaan...ei siinä mitään...tulee nelivetoo ja kaikkea muuta kaupan päälle. Mutta dynamiikka on ihan toista luokkaa kuin XKR:ssä 8)

XKR:n on Aston, paremmalla laadulla ja järkevämmällä hinnalla...

Jos nyt olisi autonvaihto edessä, kyllä se XKR olisi siellä aika lailla top kahdessa.
Niin, top kahdessahan se on minullakin tuo XKR :D

Audissa kiehtoo neliveto. Olen kyllästynyt lipsutteluun talvella.
Ja tietysti käytännöllisyys on puoltaa Audia. Vaimolla tosin on Murano joten siinä on tilaa yllinkyllin + neliveto.

Tässä kun olen moniakin eri autoja vertaillut (XKR,8-sarjan Audi, S-sarjan Mersu, Porsche) niin on pakko sanoa, että XKR on YLIVERTAISESTI varusteltu. Jos muihin mainittuihin autoihin haluaa edes lähelle saman varustuksen on hinta karannut paljon yli XKR:n.

Esimerkkinä typerästä lisävaruste-hinnoittelusta on Audi. 4.2 A-8 tulee maksamaan jopa enemmän kuin S8 jos laitat A8:iin samat varusteet kuin S8:ssa on vakiona!

Ja kuitenkin A8:n lähtöhinta on n. 30 000 halvempi. :shock:
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Mahdan olla rohkea!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

hkm kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan hinnoista lähtee liikkeissäkin aikamoiset prosentit pois jos myyjä oikeasti kokee ostajan potentiaaliseksi. No, pysyypähän hintamielikuva kohdallaan mutta fakta on että aika harva edes "uskaltaa" ajatella isoa Jaggea turbo-Saabin vaihtoehdoksi.
?!?!? Meillä XJ8 tuli nimenomaan turbo-Saabin tilalle... ;-)

Eikä ole kaduttanut, taikka vaimo valittanut. Kuin sen yhden kerran kun ei sähkö mennyt akusta startille...kyllä ne varaosat maksoi maltaita Saabiinkin Laakkosella. Motonetista saa onneksi monia kulutusosia molempiin ja Englannista saa hyvin osia, jos vitsii hieman harrastaa ja kehtaa kysellä.

Mun logiikkaan ei sopinut, että 3-5 vuotta liisarina olleet vaatimattomasti varustetut 2-litraiset turbo-Saabit maksaa enemmän merkkiliikkeissä kun millä rahalla X308:n voi saada. Koeajo vahvisti niin omat kuin rouvankin mielipiteet oikeaan suuntaan. Kulutus on suunilleen sama, niin myös ylläpito, vakuutus tuntuu olevan aavistuksen kalliimpi, tosin nyt on myös hieman laajempikin, ajonautinto onkin sitten melkoisesti suurempi!

Mielummin rohkea, kuin tyhmä! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

No niin. Tuo vertaus Turbo-Saabiin oli ihan hatusta vetästy eikä millään liittynyt sinuun Jaguvaari ;)

Mutta asiaan. Eli auto on nyt käynyt ensimmäisen kierroksen Jag Finissä hoidossa. Kärryyn tehtiin öljyhuollon lisäksi Etupyörän laakerin vaihto sekä alapallonivelen vaihto. Lisäksi uusittiin etujarrulevyt ja palat. Nyt autolla uskaltaa jo vähän ajaakin. Yrityksen lomien vuoksi elokuulle jää vielä kardaanin/perän stefan vaihto, matkustajan puolen takalaakerin vaihto sekä termostaatin ja vesipumpun vaihto jos eivät ole uudempaa mallia.

Loistava paikka muuten tuo Jag Fin. Suosittelen. Herroista huokuu ammattitaito toisin kuin esimerkiksi monista merkkikorjaamoiden miehistä.



HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin