Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Moi
Osaisittekö neuvoa mistä saisi autolle lämpimän säilytyspaikan talveksi pääkaupunkiseudulta?
HKM
Osaisittekö neuvoa mistä saisi autolle lämpimän säilytyspaikan talveksi pääkaupunkiseudulta?
HKM
Viimeksi muokannut hkm, Ti Heinä 24, 2007 12:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Samaa olen itsekin miettinyt/etsinyt. Kaikki vinkit tervetulleita.
Pidetääs hkm silmät auki, jos vaikka löydettäis isompi talli jostain, niin voisimme jakaa?
Olen päättänyt, että XK8 saa mennä talviunille. On se hienoa kun on heinäkuussa TALVIAUTOKUUME päällä ja paha sellainen Täytyisi X308:n rinnalle saada joku. Esim. XJ40/81.
-sinberg
Pidetääs hkm silmät auki, jos vaikka löydettäis isompi talli jostain, niin voisimme jakaa?
Olen päättänyt, että XK8 saa mennä talviunille. On se hienoa kun on heinäkuussa TALVIAUTOKUUME päällä ja paha sellainen Täytyisi X308:n rinnalle saada joku. Esim. XJ40/81.
-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Mulla olisi yksi kylmä talli pohjanmaalla. Leikkuupuimurin viereen vaan vertaistensa joukkoon mutta kun sanovat ettei kannattaisi kylmään talliin laittaa. Minkälaiset vaatimukset sulla on tallille. Pelkkä lämmin säilytys vai pitäskö siellä pystyä tekemään jotain kärrylle? Itse etsin tässä vaiheessa vain lämmintä säilytyspaikkaa.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Ihan vain säilytyspaikkaa. On noi kärryt niin priimassa kunnossa, että ei niille mitään tarvitse tehdä
Ja jos tarvitsee, niin muuta en osaa kuin pestä ja puunata. Jotenkin niitä mopon moottoreita oli aikoinaan helpompi rukata...
Kylmä talli olisi minullekin Satakunnassa olemassa, mutta ei taida olla lokaatioltaan, eikä lämpötilaltaan se optimaalisin.
Tampereen lähellä olisi yksi lämmin talli muistaakseni 50eur/kk ja sinne muuten mahtuisi enemmänkin. Eli jos ei pääkaupunkiseudulta parempaa löydy (tuskin ainakaan edullisempaa), niin pidetään tämä mielessä..
Ja jos tarvitsee, niin muuta en osaa kuin pestä ja puunata. Jotenkin niitä mopon moottoreita oli aikoinaan helpompi rukata...
Kylmä talli olisi minullekin Satakunnassa olemassa, mutta ei taida olla lokaatioltaan, eikä lämpötilaltaan se optimaalisin.
Tampereen lähellä olisi yksi lämmin talli muistaakseni 50eur/kk ja sinne muuten mahtuisi enemmänkin. Eli jos ei pääkaupunkiseudulta parempaa löydy (tuskin ainakaan edullisempaa), niin pidetään tämä mielessä..
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
tämä kiinnostaa myös itseäni, eli jos on jotain paikkaa tyrkyllä, niin saa ottaa yhteyttä, kiitos.sinberg kirjoitti:Ihan vain säilytyspaikkaa.
Tampereen lähellä olisi yksi lämmin talli muistaakseni 50eur/kk ja sinne muuten mahtuisi enemmänkin.
//a
Daimler DoubleSix | S3 | 1987
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
myös XJS:lle
Olen tällä hetkellä Nürnbergissä, ja matkalla todennäköisesti kohta Münsteriin, kiikarissa on DD6. Täällä Nürnbergissä on Daimler Six Century, mutta en ole tyytyväinen hintaan (11900, eikä ole tulossa euroakaan alas ) Joten XJS:äni tarvitsee kohta tallipaikan, siihen en enää talvirenkaita laita.
Ei se lämpötila, vaan sen vaihtelut
Jep, periaatteessa "lämmin" eli +20°C tai yli ei ole aina hyvä, koska auton seisoessa mm. kumipuslat, renkaat, hydrauliikan tiivisteet yms. kovettuvat sitä tehokkaammin, mitä kuivempaa ja lämpimämpää on.hkm kirjoitti:Mulla olisi yksi kylmä talli pohjanmaalla. Leikkuupuimurin viereen vaan vertaistensa joukkoon mutta kun sanovat ettei kannattaisi kylmään talliin laittaa. Minkälaiset vaatimukset sulla on tallille. Pelkkä lämmin säilytys vai pitäskö siellä pystyä tekemään jotain kärrylle? Itse etsin tässä vaiheessa vain lämmintä säilytyspaikkaa.
Ongelma on varsinkin museoautojen omistajille hyvin tuttu. Jos vuoktatalli on ihan oma tilansa voi tehdä, kuten allekirjoittanut, eli turhat lämmöt pois, termostaatti niin alas kuin menee, periaatteessa tuommoista +8°C pidetään parhaana säilytyslämpötilana.
Ainakin meidän XJ8:n manuaali tuntee myös säilytyspaineet renkaisiin, eli niin kovat paineet kuin sallittua sisään, jottei kumit sitten saa turhan isoja "kuhmuja" seisoessaan paikoillaan useamman kuukauden.
Autoa, ainakaan Jaguaria, ei kannata nostaa pukeillekaan, koska sitten menevät ripustusten kumit aivan ääriasentoon ja todennäköisesti piloille käyttöönotettaessa. Nk. tyre saverien käytöstä mulla ei ole kokemusta, mutta ylipaineilla ollaan pärjätty hyvin yli 10 vuotta.
Lämmittämättömän tallin ongelma ei ole itse lämpötila vaan sen vaihtelu, varsinkin nk. kastepisteen molemmin puolin, Suomessa varsinkin syksyllä ja keväällä. Kosteutta kondensoituu ilmasta sellaisiinkiin paikkoihin, joihin sitä ei millään muuten pääsisi ja vehkeet ruostuu, verhoilujen liimat antaa periksi, koko hoito homehtuu, jne. Pahimmassa tapauksessa ompeleet ja vanhan auton juutit yms. mätänee ja sitten on ikäviä hommia paljon edessä.
-Jakuvaari
JK. 1 kpl vuokrattu lämmin talli, 1 kpl saatu lämmin talli, 1 kpl peritty kylmä talli ja 1 kpl osuus kimppatallissa pommisuojassa kiven sisällä...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Marras 25, 2006 11:35 pm
- Paikkakunta: Huittinen
Talli...
Itsellä on tuollainen "puolilämmin" talli, jossa on talvella kovalla pakkasella n. + 5 astetta, ja jos tarvitsee (ja kun aina välillä tarvitsee ) niin pistän lämpöpuhaltimen päälle, ja nostan sen tuonne johonkin +15 asteeseen... tosin tod. näk. ostan tallin kylkeen ilmalämpöpumpun vielä ennen talvea, sillä saisi myös ilmankin kiertämään.
Tuohon kastepisteen... itselläni ollut aina talvella käytössä auton sisällä tällainen kosteutta keräävä pallo, aika hyvä muuten, taitaa saada jokaisesta autotarvikeliikkeestä...
Tuo renkaiden ilmanpaine asia on muuten todella tärkeä juttu! kokemusta on... tosin eipä se Citikka paljoa sen kummoisempi ollut ajaa...
Tuohon talvisäilytykseen vielä, itse olen tehnyt niin, että ajan auton pari -kolme kertaa talvessa lämpimäksi, tosin täällä metsässä se onnistuu, kun noita tien pätkiä täältä löytyy... ja pääseehän siinä samalla hieman fiilistelemään
Daimler XJ40 -90
Tuohon kastepisteen... itselläni ollut aina talvella käytössä auton sisällä tällainen kosteutta keräävä pallo, aika hyvä muuten, taitaa saada jokaisesta autotarvikeliikkeestä...
Tuo renkaiden ilmanpaine asia on muuten todella tärkeä juttu! kokemusta on... tosin eipä se Citikka paljoa sen kummoisempi ollut ajaa...
Tuohon talvisäilytykseen vielä, itse olen tehnyt niin, että ajan auton pari -kolme kertaa talvessa lämpimäksi, tosin täällä metsässä se onnistuu, kun noita tien pätkiä täältä löytyy... ja pääseehän siinä samalla hieman fiilistelemään
Daimler XJ40 -90
Hollolan lähellä
Nimimerkille Risto (Laatuvaunussa) yksityisviesti niin eiköhän säilytyspaikka löydy. Kyseessä puolilämmin turvallinen suuri halli vain tähän tarkoitukseen!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Re: Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Onko tiedossa edullista talvisäilytystilaa Tampereen ympäristöstä?
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Edullisuus ja läheisyys on tietysti suhteellista - onko Loimaa Tampereen ympäristössä ja 50€/kk edulista....JuKu kirjoitti:Onko tiedossa edullista talvisäilytystilaa Tampereen ympäristöstä?
http://www.moottoriparkki.fi/index.php/ ... kki-loimaa
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Re: Ei se lämpötila, vaan sen vaihtelut
Paljon hyvia vinkkeja jakuvaarilta. Itseltani meni Jaggesta yksi kierros aika uusia renkaita "kulmikkaiksi" kun katollinen auto seisoi tallissa avoautokauden verran normaaleilla kayttopaineilla.jakuvaari kirjoitti: Ainakin meidän XJ8:n manuaali tuntee myös säilytyspaineet renkaisiin, eli niin kovat paineet kuin sallittua sisään, jottei kumit sitten saa turhan isoja "kuhmuja" seisoessaan paikoillaan useamman kuukauden.
Muiden vinkkien lisaksi muistuttaisin jopa kaupunkialueilla jyrsijariskista eli oravat, hiiret ja rotat tekevat mielellaan pesia talleissa joissa ei ole mitaan liiketta pitkaan aikaan.
Vinkkeja:
http://www.hagerty.com/classic-car-arti ... tored-Cars
Re: Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Terve,
Joo jyrsijäongelma voi olla tosi paha juttu, saattavat joko nakertaa johtosarjan ja pesiytyä vaikka kojelautaan tai sitten tuhoavat penkit, kun niissä vanhoissa on kivat orgaaniset fyllit!
Olen lukekut mm. ultraäänikarkottimista ja ties mistä, mutta ainakin toistaiseksi on meillä ollut luomumenetelmä, tosin nykyinen savoilaista alkuperää oleva maatiaiskissa ei vaikuta aivan yhtä tehokkaalta kuin edellinen Espoosta kotoisin ollut saalistaja.
Kosteuden poistoon tosiaan on kiteitä, katalysaattorin tyyppsiä vekottimia ja ihan sähköisiä vempaimia.
Kannattaa hoitaa jotenkin, repsahtanut kattoverhoilu tai home on tosi ikäviä juttuja ja ehkäistävissä aika helposti.
Tuoreet hyvät nesteet (öljy, jäähdytys- ja jarruneste), reilut säilytyspaineet renkaisiin ja puhtaana vällyjen alle, niin on ilo taas keväällä ottaa käyttöön! Tosin jäähdytys- ja jarrunesteet olen vaihtanut yleensä vain kolmen vuoden välein, silikoonijarrunesteen vain viiden vuoden välein, on taas aika vaihtaa vitoseen jarrunesteetkin, vaikkei sillä ole ajettu, mutta systeemille se tekee hyvää, muutoin tosiaan jumittaa helposti, kun siihen nesteeseen sitoutuu kuitenkin mm. kondenssikosteutta ja noi vanhat hydrauliikat on aika herkkiä hapettumaan, se teräsmäntä reagoi kevytmetallivalun kanssa, kysykääpä vain keneltä tahansa rumpujarrulisia vanhoja brittejä pitkään harrastaneelta!
Tosin on kyllä kaikenlaista radio- yms. projektia luvassa talveksi.
-Jakuvaari
Joo jyrsijäongelma voi olla tosi paha juttu, saattavat joko nakertaa johtosarjan ja pesiytyä vaikka kojelautaan tai sitten tuhoavat penkit, kun niissä vanhoissa on kivat orgaaniset fyllit!
Olen lukekut mm. ultraäänikarkottimista ja ties mistä, mutta ainakin toistaiseksi on meillä ollut luomumenetelmä, tosin nykyinen savoilaista alkuperää oleva maatiaiskissa ei vaikuta aivan yhtä tehokkaalta kuin edellinen Espoosta kotoisin ollut saalistaja.
Kosteuden poistoon tosiaan on kiteitä, katalysaattorin tyyppsiä vekottimia ja ihan sähköisiä vempaimia.
Kannattaa hoitaa jotenkin, repsahtanut kattoverhoilu tai home on tosi ikäviä juttuja ja ehkäistävissä aika helposti.
Tuoreet hyvät nesteet (öljy, jäähdytys- ja jarruneste), reilut säilytyspaineet renkaisiin ja puhtaana vällyjen alle, niin on ilo taas keväällä ottaa käyttöön! Tosin jäähdytys- ja jarrunesteet olen vaihtanut yleensä vain kolmen vuoden välein, silikoonijarrunesteen vain viiden vuoden välein, on taas aika vaihtaa vitoseen jarrunesteetkin, vaikkei sillä ole ajettu, mutta systeemille se tekee hyvää, muutoin tosiaan jumittaa helposti, kun siihen nesteeseen sitoutuu kuitenkin mm. kondenssikosteutta ja noi vanhat hydrauliikat on aika herkkiä hapettumaan, se teräsmäntä reagoi kevytmetallivalun kanssa, kysykääpä vain keneltä tahansa rumpujarrulisia vanhoja brittejä pitkään harrastaneelta!
Tosin on kyllä kaikenlaista radio- yms. projektia luvassa talveksi.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Kyllä sen auton voi pukeille pistää ja kannattaakin, mutta pukit pitää asentaa niin akseliston alle, että normaali jousikuormitus säilyy.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Mistä talvisäilytyspaikka autolle talven ajaksi?
Totta!
Mutta parempi on säilyttää pyörillä (säilytyspaineet) kuin roikuttaa väärin pukeille ripustettua. Varsinkin vanhat 1949 MKV/XK120 aina E-typeen ja MKX/420G:hen asti ja taka-akseli aina XJS:ään asti, joissa oli Metalastic kumipuslat jotka saa kiristääkin vasta kun auton alusta on asettunut oikealle tasolle.
Tekee pahaa nähdä auto säilössä jos kaikki raajat repsottaa alaspäin, ei taatusti tee hyvää. Mutta joo, jos jää paino alatukivarsille ja akselit ovat lepoasennossa niin mikäs siinä, varmaan on hyvä.
-Jakuvaari
Mutta parempi on säilyttää pyörillä (säilytyspaineet) kuin roikuttaa väärin pukeille ripustettua. Varsinkin vanhat 1949 MKV/XK120 aina E-typeen ja MKX/420G:hen asti ja taka-akseli aina XJS:ään asti, joissa oli Metalastic kumipuslat jotka saa kiristääkin vasta kun auton alusta on asettunut oikealle tasolle.
Tekee pahaa nähdä auto säilössä jos kaikki raajat repsottaa alaspäin, ei taatusti tee hyvää. Mutta joo, jos jää paino alatukivarsille ja akselit ovat lepoasennossa niin mikäs siinä, varmaan on hyvä.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________