XK-8 kuume

Yleinen Jaguar-keskustelu
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

XK-8 kuume

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Jaguarkuume leviää.. Kaveri harkitsee vakavissaan XK-8:n ostoa. Tällä hetkellä kiikarissa on 98-99-malli. Saksasta olisi tarkoitus hakea. Kokemuksia kullaan mielenkiinnolla, sekä hyviä että huonoja. Mitä eroa on esim. yli 2000- malleihin. Joskus on silmään pistänyt laatukysymykset alle 2000-malleissa. Kuis on?
Pete
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Mene Nurnbergiin!!

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Nurnbergissa on yksi XKR Silverstone myytävänä liikkeessä nimeltä M1 Automobile. En kysynyt hintaa, mutta siellä se on, ja varmasti myy sinulle, jos vain menet paikan päälle. Liike on hyvin lähellä vanhaa kaupunkia, kävellen voi mennä, ja kannattaakin mennä. Hae pois!
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Tämäkö?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1188425293&

Onko siis tuo auto? Hieno on, mutta 49k on aika paljon kuitenkin, sehän ei vielä ollut 4.2L vai kuinka?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Juuri se

Viesti Kirjoittaja Mursu »

No, en kysynytkään hintaa, kun en kehdannut siinä vaiheessa, kun olin vain sanomassa kauppiaalle, etten sittenkään osta häneltä Daimler Six Century:a. Mutta juuri tuo auto on se, mistä on puhe. Pihassa oli todellakin vielä Daimler super eight ja yksi Maserati Quatrroporte ja yksi Cadillac ja paljon Audeja. Ja tosi kauppamies. Tosin Daimlereiden keulalla oli loikkaava kissa :?
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tämäkö?

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

jakuvaari kirjoitti:http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1188425293&

Onko siis tuo auto? Hieno on, mutta 49k on aika paljon kuitenkin, sehän ei vielä ollut 4.2L vai kuinka?

-Jakuvaari
Olet oikeassa, tuo on 4.0 koneella (370 hp).
Brembon jarrut, hopeaväri ja jotain sisustuksellisia bonuksia kuuluvat tuohon Silverstone-malliin.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Taisi taas pikkasen karata asian juoni.
Eli haluamme kuulla kokemuksia itse autosta, emme autokaupoista.
Onko eri vuosimalleissa suuriakin laatueroja.
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Hyvä paikka etsiä tietoa on: http://forums.jag-lovers.org/

Sieltä Forums -> XK8-osasto.

XK8/XKR:n mallihistorian voit lukea: http://www.jag-lovers.org/xk8/models.html

Jagloversin sivuilla ei ole häirikkökirjoittajia ja siellä olevat jutut pitävät kokolailla tarkkaan kutinsa.

Omat "tietoni" perustuvat pitkälti Jagloversin ohella ulkomaisten lehtien ja sivustojen testeihin ja koeajoihin.

Niiden perusteella voitaneen sanoa, että XK8/XKR on ollut alusta asti luotettava ja vähävikainen.
Ongelmana ennen MY2003 ovat olleet ketjunkiristäjien ohjurit, jotka takuuvarmasti hajoavat jossain 100 000 km paikkeilla ja maksavat melko paljon korjata.

Toinen "ongelma" eli ns. Nikasil-asia ei koske maita jossa bensiini ei ole erityisen rikkipitoista. Tarkoittaen, että Nikasil-asia ei ole ongelma ainakaan Saksalaisissa (tai pohjoismaisissa) Jageissa.

XK:ssa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia ennen kuin kone muuttui 4 litraisesta 4.2 litraiseksi 2003.
Vuonna 2003 kone meni siis uusiksi ja sai lisää voimaa ja vääntöä.
Ajovakaudenhallinta, luistonesto ja mukautuva jousitus (CATS) uudistuivat.
Xenon valot tulivat XKR:ään vakioksi (XK8 optio) ja muuta pientä kivaa.

Sisusta ja kori ovat käytännössä pysyneet täysin samana.

Eli suurin päätös on valita joko 4.0 tai 4.2 litrainen malli. Muuten kyse onkin sitten kunnosta, kilometreistä, lisävarusteista ja tietysti pyyntihinnasta.

Olen ajanut MY 2000 XK8:lla ja se on todella upea auto kaikinpuolin.
Vaikka kyse on sporttisesta GT:stä (jep, se ei ole urheiluauto. Onneksi.) mukavuudesta ei joudu tinkimään. Jos haluaa lisää tehoa ahdettu R-malli on silloin oikea valinta.

Älä anna takapenkin hämätä. Auto on kaksipaikkainen ellet ole kääpiö tai masokistinen kumimies.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Tässä vielä muutama kommentti. Lähteenä foorumit ja JWM 2/2005:

Alusta
Pyöränlaakerit ovat tunnettuja heikkoudetaan, erityisesti etupyörien laakerit. Laakerin saa saa satasella ja arviolta reilu tunti töitä. Itse en ihmettele näiden kestävyyttä kun näkee pyörännavan ja laakerin koon joka on aika siro suhteessa auton kokoon. Renkaiden kokokin varmaan vaikuttaa laakereiden kulumiseen. Tämän voi itse kätevästi testata: rengas ilmaan ja lapaset kiinni renkaan ylä- ja alaosaan. Jos heiluttaessa tuntuu välys niin laakeri on ehtoopuolella. Perässä kuuluu kuulemma ollakin jonkinlainen pieni välys, joka ei siis viittaa laakerivikaan. Iskarit kestävät JWM:n mukaan noin 100.000 km, tosin iskarin alapään puslat saattavat mennä ennen varsinaisen vaimentimen hajoamista. Omassani on ainakin tätä vikaa ja sen huomaa hyvin kun auto on nostettu ilmaan. Lisäksi kannattaa tarkastaa kallistuksenvakaajan kumipuslat. Iskarit maksaa jonkin verran riippuen onko autossa CATS-vaimennus. Inchcape pyytää CATS-iskarista muistaakseni reilun 500€/kpl mutta Englannista noita saa alle puoleen hintaan.

Moottori
Nikasil ja nokkaketjut. Kuten jo todettua Nikasilin ei pitäisi olla ongelma kuin tiettyjen markkina-alueiden autoissa. Jakopään ongelma onkin sitten ilmeisesti aika varmasti edessä jos uusia osia ei ole vielä vaihdettu. Tästä aiheesta onkin paljon tälläkin foorumilla juttua. Öljyvuotoja kannattaa myös seurailla. Venttiilikopan tiivisteet ainakin ovat jonkinlainen ongelmakohta ja vuotavat tuolloin.

Moottorin jäähdytys
Termostaatti ja vesipumppu kannattaa kuulemma vaihtaa jos ovat alkuperäiset. Termostaatti voi juuttua kiinni-asentoon ja vesipumpun rupeli menee aja myötä palasiksi. Tästä löytyy myös juttua haku-toiminnolla

Vaihteisto
ZF:n automaatti joka on ns. Sealed for Life-vaihteisto. Toisin sanoen laatikolla ei ole minkäänsortin huolto-ohjelmaa. Kestää siis niin kauan kuin hajoaa. Monet ovat vaihtaneet öljyt eivätkä ole katuneet. Ahdetussa versiossa lienee sama laatikko kuin XJR:ssä eli Mercedeksen W5A580 johtuen suuremmasta tehosta ja väännöstä. Tämäkin Sealed for Life.

Polttoainejärjestelmä
Kaasuläppäkotelo on temppuillut alkuvaiheen autoissa. JWM:n mukaan ennen 2002 valmistetuissa autoissa. Vika ilmenee siten, että auto sammuu ajossa mutta käynnistyy kuitenkin. Vaarallinen vika ja ainakin jenkeissä asiakkaille lähetettiin kirje jossa auto kutsuttiin korjattavaksi. Uusi osa siis tilalle ja ainakin AlldataDIY:n tietokannan mukaan osa vaihdetaan veloituksetta oli takuu voimassa tai ei. Muistaakseni joku tällä foorumilla taisi vaihtaa tämän osan jossain vaiheessa.

Perä
Tarkasta että perän kardaaniakselin puoleinen tiiviste ei tihku/vuoda öljyä. Jos vuotaa niin pelkkä tiivisteen vaihto ei auta vaan samalla tulee vaihtaa myös laippa. Töineen ja osineen kustannukset liikkuvat jossain 500-1000€ tienoilla riippuen mistä osa hankitaan ja työt tehdään.

Pakokaasutestin tekisin ennen ostamista. Sillä saa jonkinsortin mielenrauhan katalysaattorien ja moottorin toiminnan suhteen. Ohivirtausmittaus on varmaan hyvä tehdä jos haluaa varmistua vielä tuosta mainitusta nikasil-haasteesta.

Varmaan on paljon muutakin mutta tuossa nyt jotain

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjs40
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinä 16, 2006 8:57 am

Viesti Kirjoittaja xjs40 »

Kaikki on tietysti suhteellista, mutta ketjunkiristäjien ohjurien heikkous ja Nikasil-asia ovat mielästäni sen laatuisia asioita että kannattaa vakavasti harkita muita vaihtoehtoja.
Nikasil-asiaan vaikuttaa vaikka lyhyt lomamatka oman maan (esim. saksan) ulkopuolella, ja onko luotettavasti todettu ettei tietyissä maissa saa ns. huonompaa bensiiniä? Pienempi Nikasil-ongelma voi olla hyvin vaikea huomata ennen ostoa.
Ketjunkiristäjien riski voidaan aika hyvin välttää jos auto on ajettu erittäin vähän, ja seurata/korjata kun tulee ajankohtaiseksi, mutta muuten...

Muuten se taitaa olla erinomainen auto ja muut potentiaaliset viat ovat suhteellisen helposti todettavissa ja korjattavissa.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

xjs40 kirjoitti:Kaikki on tietysti suhteellista, mutta ketjunkiristäjien ohjurien heikkous ja Nikasil-asia ovat mielästäni sen laatuisia asioita että kannattaa vakavasti harkita muita vaihtoehtoja.
Nikasil-asiaan vaikuttaa vaikka lyhyt lomamatka oman maan (esim. saksan) ulkopuolella, ja onko luotettavasti todettu ettei tietyissä maissa saa ns. huonompaa bensiiniä? Pienempi Nikasil-ongelma voi olla hyvin vaikea huomata ennen ostoa.
Ketjunkiristäjien riski voidaan aika hyvin välttää jos auto on ajettu erittäin vähän, ja seurata/korjata kun tulee ajankohtaiseksi, mutta muuten...

Muuten se taitaa olla erinomainen auto ja muut potentiaaliset viat ovat suhteellisen helposti todettavissa ja korjattavissa.
Hyvä huomio. Jos mainittuja ongelmia ei halua oman auton kohdalla katsella niin ilmeisesti silloin kannattaa katella 2001 ja sitä nuorempia yksilöitä.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Turhaa huolehtimista

Viesti Kirjoittaja Kopi »

xjs40 kirjoitti:Nikasil-asiaan vaikuttaa vaikka lyhyt lomamatka oman maan (esim. saksan) ulkopuolella.
Ja mitenkä se vaikuttaa? Kun ilmiön esiintymiseen vaaditaan jatkuva kymmenien tuhansien kilometrien rikkibensiinin käyttö JA SAMAAN AIKAAN lyhyet ajomatkat, joissa mottori ei ehdi lämmetä normaalilämpöön, niin kuinka nämä saadaan aikaan LYHYELLÄ lomamatkalla vaikka minne? Tai edes kuukauden lomalla?
xjs40 kirjoitti: ja onko luotettavasti todettu ettei tietyissä maissa saa ns. huonompaa bensiiniä?
On. Ja nykyisin (~2005->) ei enää missään länsimaassa.
xjs40 kirjoitti: Pienempi Nikasil-ongelma voi olla hyvin vaikea huomata ennen ostoa.
Mikä on "pienempi ongelma"? Että se ei näy ohivuotomittauksissa? No mikä sitä sitten jatkossa pahentaa?

Mielestäni jos kone on 7 vuotta kestänyt (viimeiset Nikasil-koneet tehtiin 2000), niin ei se enää Nikasilin vuoksi hajoa, se olisi tehnyt sen jo aikoja sitten.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Jos kone on nikasilin vuoksi mennyt väljäksi niin kai sen jo huomaa moottorin käyttäytymisestäkin. Tietääkö kukaan miten kone toimii jos on tämän vuoksi paskana? Luulisi ainakin että käynnistymisessä on ongelmia ja jonkin sortin ongelmaa huomaa myös pakokaasutestissäkin?
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Lukekaa JWM April 2006

Viesti Kirjoittaja Kopi »

hkm kirjoitti:Jos kone on nikasilin vuoksi mennyt väljäksi niin kai sen jo huomaa moottorin käyttäytymisestäkin. Tietääkö kukaan miten kone toimii jos on tämän vuoksi paskana? Luulisi ainakin että käynnistymisessä on ongelmia ja jonkin sortin ongelmaa huomaa myös pakokaasutestissäkin?
JWM April 2006: " Because of heat expansion, the problem will first become apparent during a cold starting, and it may be that an afficted engine, once started in the morning, could continue to start and run perfectly well for the rest of the day."
"...car cranks but fails to fire from cold."
" Other warning signs are an engine that spins over unusually easily and a noticeable oil residue in the inlet tract via the engine breathing pipe.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lukekaa JWM April 2006

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kopi kirjoitti:
hkm kirjoitti:Jos kone on nikasilin vuoksi mennyt väljäksi niin kai sen jo huomaa moottorin käyttäytymisestäkin. Tietääkö kukaan miten kone toimii jos on tämän vuoksi paskana? Luulisi ainakin että käynnistymisessä on ongelmia ja jonkin sortin ongelmaa huomaa myös pakokaasutestissäkin?
JWM April 2006: " Because of heat expansion, the problem will first become apparent during a cold starting, and it may be that an afficted engine, once started in the morning, could continue to start and run perfectly well for the rest of the day."
"...car cranks but fails to fire from cold."
" Other warning signs are an engine that spins over unusually easily and a noticeable oil residue in the inlet tract via the engine breathing pipe.

Köpi
Case closed.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Mikäli epäilee tätä Nikasil-vauriota, sen toteamiseksi tehdään Blow-by testi eli onko se nyt sitten läpi virtaus-testi suomeksi.

Eli siis rikkipitoisen polttoaineen käyttö moottoreissa joissa on Nikasil-vuoratut männät aiheuttaa koneen tulemisen väljäksi.

Korjatkaa jos meni väärin.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Itselläni on ollut kolme eri autoa, jossa tämä kyseinen kasikone. Yksi oli 3,2l ja ajettu yli 200tkm. Ei vaihdettu ketjunkiristimiä, eikä mitään ongelmia.

Nykyisillä 4,0 litraisillani on ajettu 112tkm ja 157tkm. Kummassakaan ei kiristimiä ole vaihdettu ja mitään ongelmia ei ole.

Vesipumput ja termostaatit olen vaihtanut ja muuta kuluvaa ennaltaehkäisevässä mielessä.

Nikasilista ei kannata huolehtia jos Saksasta auton hakee. Probleemaa ei ole.

Että kärpäsestä härkästä helposti. Tietyt ongelmat on olemassa, mutta faktoja esim. Suomessa hajonneista ketjunkiristimistä en ole kuullut kuin yhdessä autossa... ja autoja on kokonaisuudessaan kuitenkin useita yksilöitä...
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja koivuma »

hkm mainitsi perän öljyt. Olen juuri vaihtamassa autooni vaihdelaatikkoa ja ostin peräöljyäkin tarkastusta varten. Yllätys yllätys!! voiko peräöljyä tarkastaa muuten kuin pudottamalla koko perän alaspäin? Proppu kyllä pilkistää aika ahtaasta paikasta.

Jos laatikkohomma onnistuu, niin kirjoitan siitä joskus lisää.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

koivuma kirjoitti:hkm mainitsi perän öljyt. Olen juuri vaihtamassa autooni vaihdelaatikkoa ja ostin peräöljyäkin tarkastusta varten. Yllätys yllätys!! voiko peräöljyä tarkastaa muuten kuin pudottamalla koko perän alaspäin? Proppu kyllä pilkistää aika ahtaasta paikasta.

Jos laatikkohomma onnistuu, niin kirjoitan siitä joskus lisää.
Käsittääkseni perässä ei ole varsinaista mittatikkua mutta kun sulla on öljyt olemassa ja jos haluat vain tarkastaa että perässä on tarpeeksi nestettä niin muistaakseni sitä täytetään niin kauan että tavaraa tulee pihalle ylivuoto-aukosta. Näin oli ainakin käsittääkseni omassa autossani.

Paljonko muuten maksoit öljystä? öljyhän oli muistaakseni Shell Spirax TS 90 tai jotain jota en ainakaan itse onnistunut löytämään muualta kuin maahantuojan kautta.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Varaosakeskus Seinäjoki. Hyllyssä oli vanha hinta 10,50€, jolla litran purkin sain. Olisi saanut vaikka kaikki purkit sillä hetkellä. Kassakoneessa oli jo uusi hinta15 €.

Se on just se ylivuotoproppu, joka sieltä näkyy. Murikan päällä on myös huohotinlaite.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Pohojanmaalla kaikki on toisin. Ite maksoin litkusta 80€ litra, joka taas oli halpaa oli halpaa Oulun Wetterin hintoihin verrattuna joka pyysi 126€ litralta kun kävin kesälomreissulla murikkaan pari desiä lisäämässä. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka ei tajua kysellä oikeasta paikasta. Toisin sanoen minä ;)

Pakko kysyä vielä kertaalleen eli onko tuo ihan samaa tavaraa kuin Jaguarin myymä. Olivat ainaki Espoon Inchcapella sitä mieltä että sinne eisaa laittaa muuta kuin nimenomaan tuota mainittua öljyä.

Jk. Mikä tuohon sun laatikkoon on menny kun joudut vaihtamaan?
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

sinberg kirjoitti: Nykyisillä 4,0 litraisillani on ajettu 112tkm ja 157tkm. Kummassakaan ei kiristimiä ole vaihdettu ja mitään ongelmia ei ole.

Tietyt ongelmat on olemassa, mutta faktoja esim. Suomessa hajonneista ketjunkiristimistä en ole kuullut kuin yhdessä autossa... ja autoja on kokonaisuudessaan kuitenkin useita yksilöitä...
Ai jaa? Kuitenkin useampikin tälläkin foorumilla (minä mukaan lukien) on kertonut joutuneensa vaihtamaan ketjunkiristimien ohjurit. Vai tarkoitatko nyt siis pelkkiä kiristimiä? Homma menee niin, että ne muoviset ohjurit hajoavat ja siinä samalla menevät sitten kiristimetkin vaihtoon.

Jos tämä ei ole mikään ongelma vaan kaupunkilegenda niin miksi mm. Jagloversin sivuilla on asiaa käsittelevä viestiketju on ns. Sticky johtuen siitä, että asiaa kysellään jatkuvasti?

Kyllä se nyt on niin, että se on harvinaisuus jos ennen MY2001 autoon ei sitä ketjunkiristin-remonttia tarvitse tehdä.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Noi ohjurit ja kiristimet kannattaisi ainakin tarkastaa, varsinkin jos sattuu olemaan remontti/huolto joka mahdollistaa jakopäähän pääsemisen helpommin. Fakta kai kuitenkin se että kun "roklotus" alkaa konehuoneesta kuulua niin ajometrit loppuvat siihen jos ei halua koneremonttia saada aikaiseksi. Omastani ohjurit ja kiristimet on vaihdettu tammikuussa ja muistelen että aika moni muukin täällä on joutunut korjauksen suorittamaan, joten kyllä tämä on ihan validi ongelma on. Erityisesti tietenkin tässä threadissa tätä ei kannata sivuuttaa koska kannattaa ehdottomasti, ainakin rahamielesessä varautua tähän remonttiin jos sitä ei ole tehty.

Sinberg, onko noi sun kärryt kaikki ns. Suomi-autoja?
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Moikka,

Älkää ymmärtäkö väärin. Moni on vaihtanut kyllä, mutta ennalta ehkäisevässä mielessä. Olen aiheesta varmaan 30 hengen kanssa jutellut ulkomaita myöden ja kun oikein pinnistän muistiani, niin heistä yhdellä ovat kiristimet hajonneet + xjr-98.

MUTTA, ongelmahan on olemassa ja se on fakta. Kyllähän keskustelupalstat sen kertovat. Olisi hienoa tietää mikä vaikutus auton käyttäjän käyttötöttumuksilla on kriittisten osien elinkaareen... Tapaukset jotka tiedän, ovat kaikki olleet ahdetuissa koneissa...

Kirjoituksellani tarkoitin lähinnä sitä, että ongelmaa on paisuteltu suuremmaksi kuin onkaan. Kolmesta potentiaalisesta probleema-autosta on omakohtaisia kokemuksia ja ongelmia ei ole ollut.. Omat autoni ovat Suomesta ja Saksasta myös.
Toisaalta olen nähnyt kuvia murtuneista ohjureista, ja autossa ei tällöin vielä edes ollut mitään rohinoita havaittavissa..

Maahantuojan virallinen kanta on se, että mikäli autosta alkaa kuulumaan rohinoita, niin sitten kannattaa vaihtaa.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Moi Sinberg,

ennalta ehkäisevä korjaus, hmm..

Eli ongelma olisi mielestäsi todellinen vasta kun ihmiset korjaisivat paskaksi menneet moottorinsa, jonka on aiheuttanut ketjunkiristimien ohjurien rikkoutuminen?

Onko sillä väliä korjaako vian ennalta vai sitten kun kakka on jo housussa?

Sori kamu, mutta olen niin tyhmä etten tajua logiikkaasi.

Jos osa on tekovikainen (kuten tämä mainittu ohjuri) ja on PAKKO vaihtaa niin onko sillä siis väliä tekeekö sen ennaltaehkäisevästi eli viisaasti vaiko sitten kun väistämätön tapahtuu ja tekee isomman vahingon?

Tuo mainittu korjaus on AINA vähintään tuhannen euron rasti. Eli nämä "ennaltaehkäisevästi" korjanneet ovat idiootteja, jotka ovat heittäneet rahaa kaivoon?

Hei camoon....
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Parahin xjr-98 :D

Ei missään nimessä kukaan vaihtanut ole idiootti, etkä sinä ole mikään tyhmä..

Toveri yritti melkein provosoida :lol:

Olisin tässä kohtaa varmasti verbaalisesti parempi kuin väsyneenä kirjoittava. Mutta niin kuin kirjoitin, niin ongelma on olemassa, mutta ei ole ehkä kuitenkaan niin suuri kuin mitä pelotellaan... Tyhmähän olisin jos muuta väittäisin niin monen faktan puhuvan kuitenkin puolestaan eri lähteissä.

Käytännössä kaikista tietyn ajanjakson kasikoneista pitäisi osat pamahtaa (niin kuin itsekin kirjoitit).

Itselläni on omakohtaista kokemusta tosiaan kolmesta eri autosta ja perheessä on vielä kaksi muutakin kasikoneista (yksi tosin on S-Type, mutta samat palikat lienevät, koska auto vm.2000) ja kilometrejä näillä alla tosiaan huomattavan paljon ja ei vain ole pamahtanut. On olemassa myös runsaasti autuuan tietämättömiä kuluttajia, jotka ajelevat kissoillaan tyytyväisinä ilman kiristimien huolia. Jos pamahtavat 400 000km ajon jälkeen, niin siinähän pamahtavat.

Ajan itse omilla autoillani erittäin rauhallisesti, jopa välillä liian neuroottisesti positiivisessa mielessä. En tiedä, mutta kuvittelisin ainakin itseni ajavan raskaammalla kaasujalalla ahdetun koneen kanssa ja sen myötä edelleen alleviivaisin paljonko ongelma-autoista mahtanee kokonaisuudessaan olla ahdettuja versioita? Siinä olisi oiva tutkimuskohde jollekin entuasistille.

Nyt kun luen yo. kirjoitustani, niin todennäköisesti taas ymmärretään väärin. Mutta josko tämä laittaisi loppukaneetin:

Olen myös varannut omille autoilleni kiristimien ja ohjurien vaihtoajat jo ajat sitten. :wink:

Taidan olla jakomielitautinen, mutta pysyn mielipiteessäni. :twisted:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

En voi olla ottamatta tilaisuus talteen muistuttaen FJDC:n ensi kevään tekniikkaworkshopista ja seminaarista, Turussa ja Naantalissa 3-4 toukokuuta:

David Marks tulee toisaalta kertomaan Jaguarista houltohenkilön silmin, toisaalta tekemään ja opettamaan huoltotoimia autoihin, mm. vaihtamaan kiristimiä... joita Dave vaihtaa vaikka silmät kiinni, David Marks Garages on kenties parhaana pidetty itsenäinen Jaguar-korjaamo koko Sumujen Saarilla. Workshop tapahtuu Triangle Motor Co'n tiloissa, ja karaoket lauletaan Naantali Spa:lla.

Ilmoittautuneita on jo kaksi autokuntaa kiristimien vaihtoon, vielä mahtuu.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Omastanikin jakopään osat on vaihdettu. Auto on myös ahdettu versio ja on varmasti saanut kenkää enemmän kuin keskivertokärry. Itse en ole tuota vielä juurikaan lähettänyt mutta olen kyllä sitä mieltä että jos tuommosisa kärryjä valmistetaan niin niiden pitää myös kestää kovempaakin ajoa. Jos jakopään ohjurit ja kiristimet laukeavat, eli keulassa alkaa ketjunräminä kuulumaan niin kannattaa muistaa että useimmat vakuutukset korvaavat hinaukset ja henkilökuljetukset tälläisissa tilanteissa ilman omavastuuta tai vuosimaksun nousua. Eli ei kannata riskeerata ajamalla vaan saman tien hinaukseen suurempien tuhojen välttämiseksi.

Maahantuoja sanoi minullekin aikoinaan että kiristimiä on vaihdeltu varsin vähän ja erityisesti ahdettuihin autoihin. Toisaalta kun olen tänä kesänä kierrellyt erilaisia korjaamoita ja keskustellut tästäkin asiasta niin kyllä niitä pikkupajoilla ainakin kovasti vaihdellaan. Voi olla siis niinkin että merkittävä osa näistä remonteista tehdään muualla kuin maahantuojalla.

Yksi huomio vielä noista räminöistä. Edellinen omistaja sanoi että huomasi ylimääräiset äänet ihan sattumalta. Auto on nimittäin sen verta hyvin äänieristetty että räminä kuului vain silloin kun autoa startatessa kuljettajan ovi oli auki.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin