Prince of Darkness iskee jälleen
Prince of Darkness iskee jälleen
Ajattelin vähän jakaa sähköpostinvaihtoa Austraalian-kaverin kanssa.
Vaikka onkin huonoja uutisia!
Terveisiä Lucaksen sylttytehtaalta:
http://www.brisbanetimes.com.au/news/na ... 81216.html
terveisin
Ola Rinta-Koski
Brisbane, QLD, Australia
Joo, tosin kellonajat pistää ihmettelemään, olisiko jollain yleensä autoiluun huonosti sopivalla etanolilla jokin osuus asiassa?
(siis kuljettajassa, ei autossa
Eli niin, sähköikkunat ja sähkölukot ei toimi, jos sähköt menee...mutta ainakin meidän autoissa kaikki ovet aukeaa kyllä kahvasta vetämällä sisäpuolelta. Eli jos auto hyytyi ja kuski veti tien laitaan, mutta hyytyi siten itsekin (eli ajatteli ensin hieman levätä siinä, ja koettaa ratkaista ongelman joskus sitten aamulla.)
Sähköpalot on silti aina vaarallisia, moni harrastaja lisääkin kilpa-auto tyyliin tappokatkaisijan, sillä esim. E-typessä ei kaikki sähköt mene poikki vaikka kääntäsi avaimen pois päältä, tosin kone ja bensapumput yms. vaaralliset jutut kylläkin. Mulla ei moista ole, mutta kyllä semmoinen voisi olla fiksua laittaa vaikka kuskin jalkatilaan. Sammutin kyllä löytyy sekä E-typen, että XJC:n penkin alta.
Sekä vanhassa, että uudessa XJ:ssä taitaa kanssa olla niin, että ainakin valot saa sähköä vaikka avain olisi poissa (kai pakko, eihän parkit tai hätävilkut muuten toimisi). 1975-mallissa ei tosin esim. torvi soi, jos ei ole "accessories" tai "inginition" asennossa, 1998-mallissa soi kyllä. (Voi olla kiusallista kun vahingossa osuu torveen!)
-Jakuvaari
Vaikka onkin huonoja uutisia!
Terveisiä Lucaksen sylttytehtaalta:
http://www.brisbanetimes.com.au/news/na ... 81216.html
terveisin
Ola Rinta-Koski
Brisbane, QLD, Australia
Joo, tosin kellonajat pistää ihmettelemään, olisiko jollain yleensä autoiluun huonosti sopivalla etanolilla jokin osuus asiassa?
(siis kuljettajassa, ei autossa
Eli niin, sähköikkunat ja sähkölukot ei toimi, jos sähköt menee...mutta ainakin meidän autoissa kaikki ovet aukeaa kyllä kahvasta vetämällä sisäpuolelta. Eli jos auto hyytyi ja kuski veti tien laitaan, mutta hyytyi siten itsekin (eli ajatteli ensin hieman levätä siinä, ja koettaa ratkaista ongelman joskus sitten aamulla.)
Sähköpalot on silti aina vaarallisia, moni harrastaja lisääkin kilpa-auto tyyliin tappokatkaisijan, sillä esim. E-typessä ei kaikki sähköt mene poikki vaikka kääntäsi avaimen pois päältä, tosin kone ja bensapumput yms. vaaralliset jutut kylläkin. Mulla ei moista ole, mutta kyllä semmoinen voisi olla fiksua laittaa vaikka kuskin jalkatilaan. Sammutin kyllä löytyy sekä E-typen, että XJC:n penkin alta.
Sekä vanhassa, että uudessa XJ:ssä taitaa kanssa olla niin, että ainakin valot saa sähköä vaikka avain olisi poissa (kai pakko, eihän parkit tai hätävilkut muuten toimisi). 1975-mallissa ei tosin esim. torvi soi, jos ei ole "accessories" tai "inginition" asennossa, 1998-mallissa soi kyllä. (Voi olla kiusallista kun vahingossa osuu torveen!)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vintage?
Omituiselta kuulostaa. En tunne Aussi-englantia, mutta eikö vintage viittaa yleensä aikakauteen ennen sähkölukkoja? Sanoisiko joku todella vintageksi XJ Ser1:stä vai missä sähkölukot ekana tulivat? Vai oliko E:ssäkin? Sen voisin jo hyväksyä vintageksi. Mitenkään lainkaan halveksumatta XJ:tä, mutta sehän on jo niin modernin näköinen auto että sanoisiko poliisi/toimittaja sitä vintageksi eikä pelkastään vanhaksi?
No, voihan se tietysti olla joku Vicarage-tuunattu Mk2.
Tai eihän sen välttämättä tarvitse olla edes sähkölukko, on minullakin kerran Mk2 kuskin oven lukko lakannut toimimasta ulkonapista, syynä irronnut vipu itse lukkomekanismissa.
Kyllä se oli se vaimo, kattila kiehui yli tämän viimeisen ryyppyillan seurauksena... Ei, en halua vitsailla toisen kuolemalla, mutta turhan vähän infoa tuossa uutisessa on todellisen tilanteen arvioimiseksi.
Jeps, vanhuksessa on päävirtakytkin ja pois päältä aina tallissa. Kellolle kyllä menee ohi vedetyt sähköt, otin sen riskin... Ja sammutinkin löytyy, sekä tallista että autosta. Tuon nuoremman kanssa olen kyllä vielä pärjännyt ilman lisäturvaratkaisuja. Hei, enpäs olekaan, ikkunan särkemisvasara/turvavyöleikkuri löytyy siitäkin. Joo, olen pessimisti...
Köpi
No, voihan se tietysti olla joku Vicarage-tuunattu Mk2.
Tai eihän sen välttämättä tarvitse olla edes sähkölukko, on minullakin kerran Mk2 kuskin oven lukko lakannut toimimasta ulkonapista, syynä irronnut vipu itse lukkomekanismissa.
Kyllä se oli se vaimo, kattila kiehui yli tämän viimeisen ryyppyillan seurauksena... Ei, en halua vitsailla toisen kuolemalla, mutta turhan vähän infoa tuossa uutisessa on todellisen tilanteen arvioimiseksi.
Jeps, vanhuksessa on päävirtakytkin ja pois päältä aina tallissa. Kellolle kyllä menee ohi vedetyt sähköt, otin sen riskin... Ja sammutinkin löytyy, sekä tallista että autosta. Tuon nuoremman kanssa olen kyllä vielä pärjännyt ilman lisäturvaratkaisuja. Hei, enpäs olekaan, ikkunan särkemisvasara/turvavyöleikkuri löytyy siitäkin. Joo, olen pessimisti...
Köpi
Ihmetyttää koko aussien uutinen! Autojen vintage-periodi on nimittäin miltei "iät kaiket" määritelty tarkoittamaan 1920-luvun tuotantoa. Toisinaan aikakausi alkaa I-maailmansodan loputtua aloitetusta autotuotannosta, 1919, ja ulottuu aina vuoteen 1930 ja se vuosi myös mukaan lukien, toisinaan kausi määritellään alkamaan vasta 20-luvun puolivälin tienoilta.
Aikamääritelmästä selkiää, että Vintage-Jaguareja ei voi olla olemassa, mutta ensimmäiset Swallow'it (esimerkiksi Austin-Swallow, sekä vastaavat Fiat-, Morris-, Alvis- ja Standard-alustaiset Swallow-autot) ehtivät valmistua tuolla vintage-kaudella.
Että Lucas-laitteet olisivat aiheuttaneet australialaisen onnettomuuden - siitä ei artikkelin perusteella voi saada selvää. Joillekin Lucas on kirosana tai automaattisesti syntipukki, mutta onko siihen perusteita, siinä on taas uusi debatin aihe!
Aikamääritelmästä selkiää, että Vintage-Jaguareja ei voi olla olemassa, mutta ensimmäiset Swallow'it (esimerkiksi Austin-Swallow, sekä vastaavat Fiat-, Morris-, Alvis- ja Standard-alustaiset Swallow-autot) ehtivät valmistua tuolla vintage-kaudella.
Että Lucas-laitteet olisivat aiheuttaneet australialaisen onnettomuuden - siitä ei artikkelin perusteella voi saada selvää. Joillekin Lucas on kirosana tai automaattisesti syntipukki, mutta onko siihen perusteita, siinä on taas uusi debatin aihe!
kari tt
Ei varmaan kovin vanha!
Aussien kielenkäyttöä jonkinverran tuntien sanoisin, että toimittajille kaikki viime vuosituhannella tehdyt autot ovat "vintage" niinkuin viinitkin!
Eli voipi hyvinkin olla vaikka XJ40 tai joku 1970-80-lukulainen...
-Jakuvaari
Eli voipi hyvinkin olla vaikka XJ40 tai joku 1970-80-lukulainen...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
ikävää
ikävä tapaus. muutama vuosi sitten täällä kävi niin että nuori kaveri paloi auton sisälle omassa kotipihassaan, muistelisin että autona BMW johon oltiin jotain remonttia tekemässä.
riittävän kokoinen sammutin on kyllä hyvä olla aina lähistöllä, sillähän voi rikkoa lasinkin.
riittävän kokoinen sammutin on kyllä hyvä olla aina lähistöllä, sillähän voi rikkoa lasinkin.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Kamalaa
Huh, huh! Tässä on vanha tunnettu surullinen tapaus, yksi noin 150:stä ykkössarjan LHD autosta:
http://www.myds420.info/carowners/buechel/
Vaatii varmaan hyvän tuurin lisäksi nopeita refleksejä ja ripeää toimintaa, jotta saa auton pelastettua, mutta että kolme kertaa...no kokemusta ainakin siis löytyy tältä foorumilta!
-Jakuvaari
http://www.myds420.info/carowners/buechel/
Vaatii varmaan hyvän tuurin lisäksi nopeita refleksejä ja ripeää toimintaa, jotta saa auton pelastettua, mutta että kolme kertaa...no kokemusta ainakin siis löytyy tältä foorumilta!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kaameata katseltavaa tuo DS:n tuho
Viimeisimmän palon tapahduttua kyydissä ollut vaimoni ihmetteli rauhallisuuttani. Kokemusta kun oli.
Onnea onnettomuuksissa oli sikäli että, palot saatin sammumaan suht nopeasti, joten autojen saamat vahingot olivat varsin helposti korjattavia.
Joten sammutin autoon, ja päävirtakatkaisin sisätiloihin. Täällä Ruotsissa
ei saa museoajoneuvo vakuutusta ilman em. toimenpiteitä
Viimeisimmän palon tapahduttua kyydissä ollut vaimoni ihmetteli rauhallisuuttani. Kokemusta kun oli.
Onnea onnettomuuksissa oli sikäli että, palot saatin sammumaan suht nopeasti, joten autojen saamat vahingot olivat varsin helposti korjattavia.
Joten sammutin autoon, ja päävirtakatkaisin sisätiloihin. Täällä Ruotsissa
ei saa museoajoneuvo vakuutusta ilman em. toimenpiteitä
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.