Suomessa yksi Jagge lisää
Suomessa yksi Jagge lisää
No niin, 75 000 ajettu (alk.per. maali, sisältä ja päältä uutta vastaava ja huoltokirja) -91 musta kissahan sieltä Saksasta mukaan lähti. Auto on muuten kuin uusi, mutta siinähän on juuri se SLS ja arvatkaa toimiiko? Itse asiassa velipojan (ent. citroenisti) kanssa siinä asiaa pohdittiin ja tultiin siihen tulokseen että siinä ei ole muuta vikaa kuin kaasupallon tyhjeneminen, joita sitikkaan kuulemma vaihdettiin joka talvi uudet. Eli perän jousitus/vaimennus on liian kova. Kysymys kuuluukin että onko noita palloja enempää kuin se yksi konehuoneessa, vai onko takaiskareilla omansa ja mistä olette niitä edullisimmin ostaneet? Ja vielä jos joku osaa neuvoa mistä paineet löysätään ennen vaihtoa pois. Toinen harmittava asia on takapään puslien huono kunto joka tuntuu uraisella tiellä, eli oliko sinnekkin jossain myynnissä puslasarjaa?
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Joo
kyllä ohjeeni on: vaihda tavallinen takajousitus. Kun joka tapuksessa joudut irroittamaan tsydeemit, niin samalla vaivalla vaihdat uudet takaiskarit ja jouset. Valmiita paketteja saa sekä uusina että tietysti purkuautoista, joita jo Suomessakin on. Ei se rahti Euroopasta niin paljoa ole.
Accumulator eli se pallo, niitä on vain yksi, mutta jostain syystä muistelisin, että se on vain jaarujärjestelmälle, mutta voin olla väärässä. Joka tapauksessa sellaisia saa Lauttasaaresta Oiltech- firmasta ja hinta oli uudelleentäytettävälle mallille jotain 70 erkkiä. Sinne laitettiin muistaakseni painetta 800 psi? (yksikkö ?). Siihen malliin tarvitsee adapterikierteen hydrauliikkaliikkeestä. Saaman niitä alkuperäisinäkin, mutta hinta ? Paineet lähtee pumppaamalla jarrua kone sammuksissa muutamia kymmeniä kertoja.
Yleisin vika SLSssä lienee tsydeemi, joka säätelee painetta. Sen viat aiheuttavat peräpään löysyyttä/kovuutta ja ylos-alas pomppimista.
Kaksi - kolme syytä voi olla urahakuun, apurungon puslat eli ne nyrkinkokoiset kumit, joilla takakelkka on rungossa. Jos ne on risat, vetelee jne. Toinen mahdollisuus on takajarrukilven alalaakerointi eli se, josta koko jarrukilpi on kiinni apurungossa. Komas vaihtoehto on takapyörän laakerit. Siinähän niitä on. Kaikki voi vaihtaa itse, mutta apurungon puslien paikalleen painamiseen tarvitsee ISOA prässiä ja asentokin on tärkeä.
Jussi
Accumulator eli se pallo, niitä on vain yksi, mutta jostain syystä muistelisin, että se on vain jaarujärjestelmälle, mutta voin olla väärässä. Joka tapauksessa sellaisia saa Lauttasaaresta Oiltech- firmasta ja hinta oli uudelleentäytettävälle mallille jotain 70 erkkiä. Sinne laitettiin muistaakseni painetta 800 psi? (yksikkö ?). Siihen malliin tarvitsee adapterikierteen hydrauliikkaliikkeestä. Saaman niitä alkuperäisinäkin, mutta hinta ? Paineet lähtee pumppaamalla jarrua kone sammuksissa muutamia kymmeniä kertoja.
Yleisin vika SLSssä lienee tsydeemi, joka säätelee painetta. Sen viat aiheuttavat peräpään löysyyttä/kovuutta ja ylos-alas pomppimista.
Kaksi - kolme syytä voi olla urahakuun, apurungon puslat eli ne nyrkinkokoiset kumit, joilla takakelkka on rungossa. Jos ne on risat, vetelee jne. Toinen mahdollisuus on takajarrukilven alalaakerointi eli se, josta koko jarrukilpi on kiinni apurungossa. Komas vaihtoehto on takapyörän laakerit. Siinähän niitä on. Kaikki voi vaihtaa itse, mutta apurungon puslien paikalleen painamiseen tarvitsee ISOA prässiä ja asentokin on tärkeä.
Jussi
Kiitos tiedoista, laakerivikaa ei ole kun ratasta ei saa käsin heilumaan joten kyseessä saattaisi olla ne apukelkan kumit. Tosin vaihdatettuani tänään uudet talvirenkaat kesätassujen tilalle huomasin uraherkkyyden aikalailla hävinneen. Ihmeellistä sikäli että kesätassut olivat pirellin, joita vissiin yleensä noihin suositellaan. Uudet ovat continentalin wintervikingit. Saksan, Tanskan, Hollannin ja Ruotsin motareita huristellessa tulin kyllä siihen päätökseen että jos vain mitenkään saan tuon hydraulijousituksen kuntoon niin koitan säilyttää sen. Nimittäin kun vauhtia alkaa olla vajaan kaksisataa lasissa niin meno sen kuin pehmenee. Tunnelma oli kuin olisi leijallut pilven päällä! Takaaskelikin pysyi hyrrävoimien avulla nätimmin suorassa ja sain hieman tuntumaa miltä alusta tosiaan voi tuntua ehjänä ollessaan. Saakeli että voi olla hieno auto, ei taida olla paluuta enää entiseen. Old english lady sai uuden hyvän kodin.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Uusi Jaguari suomessa
Onneksi olkoon auton omistajalle, ja toivotaan huolettomia kilometrejä .
Siitä takajousituksesta olisin vielä sen verran , että voihan sen alkuperäisen systeemin säilyttää ja laitattaa, esim SNG Barratt myy uusia iskareita tälle systeemille.
Kannattaa kuitenkin huomoida, jos jopa Jaguar tehtaana tarjosi muutos pakettia, niin perän säätösysteemissä on heikkouksia. Se saattaa jopa toimia
kunnostuksen jälkeen pitemmän ajanjakson
Mutta jos kuitenkin päädyt muutossarjaan, niin ovatpa jopa eräät testit väittäneet ajo ominaisuuksien parantuneen entisestään.
Siitä takajousituksesta olisin vielä sen verran , että voihan sen alkuperäisen systeemin säilyttää ja laitattaa, esim SNG Barratt myy uusia iskareita tälle systeemille.
Kannattaa kuitenkin huomoida, jos jopa Jaguar tehtaana tarjosi muutos pakettia, niin perän säätösysteemissä on heikkouksia. Se saattaa jopa toimia
kunnostuksen jälkeen pitemmän ajanjakson
Mutta jos kuitenkin päädyt muutossarjaan, niin ovatpa jopa eräät testit väittäneet ajo ominaisuuksien parantuneen entisestään.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Onnea
Onnea uudelle omistajalle hyvästä valinnasta
Uraherkkyyden väheneminen johtuu mitä todennäköisemmin talvirenkaiden korkeammasta profiilista ja kapeudesta verrattuna kesäkumeihin. Renkaan merkillä ei ole tietääkseni huomattavaa merkitystä uraherkkyyteen.
Pirelleillä on mahtava pito kuivalla ja märällä, mutta ne kuluvat nopeasti (ainakin P Zerot). Niin ja mahtava on myös niiden hinta
Toivon laadukkaita ja turvallisia kilometrejä!
Uraherkkyyden väheneminen johtuu mitä todennäköisemmin talvirenkaiden korkeammasta profiilista ja kapeudesta verrattuna kesäkumeihin. Renkaan merkillä ei ole tietääkseni huomattavaa merkitystä uraherkkyyteen.
Pirelleillä on mahtava pito kuivalla ja märällä, mutta ne kuluvat nopeasti (ainakin P Zerot). Niin ja mahtava on myös niiden hinta
Toivon laadukkaita ja turvallisia kilometrejä!
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Re: Suomessa yksi Jagge lisää
Jollet ole ihan varma siitä että puslat on kuluneet, niin yhdyn tuohon mielipiteeseen että syy vetelyyn on renkaissa. Puslien kuluminen tuntuu lähinnä perän ohjautumisena voimakkaassa kiihdytyksessä.Tero kirjoitti:Toinen harmittava asia on takapään puslien huono kunto joka tuntuu uraisella tiellä, eli oliko sinnekkin jossain myynnissä puslasarjaa?
Meinasin unohtaa korjata virheeni. Kyllä Jussi muisti aivan oikein. Konehuoneen oleva pallo on vain jarruille ja jousituksen kaasutilat sijaitsevat iskareissa itsessään. Menevät kuulemma piloille vanhoista öljyistä, joita tuohonkaan ei liene vaihdettu. Hieman tyyriithän ne iskarit on...Accumulator eli se pallo, niitä on vain yksi, mutta jostain syystä muistelisin, että se on vain jaarujärjestelmälle, mutta voin olla väärässä.
Niin ja kiitoksia onnitteluista!
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Olen nyt jonkin aikaa ajellut uusitulla hydraulivaimennuksella ja täytyy todeta että jos tuo alusta vielä tuosta paranee niin menee jo liian mukavaksi. Kestävyydestä on vaikea sanoa vielä mitään, mutta ainakin laatuvaunun Harrin sanojen mukaan nämä nykyiset vaimentimet on saatu kestämään ja säännöllisellä öljynvaihdolla pitäisi olla hyvinkin pitkäikäiset. Jos se nyt seuraavat 14 vuotta...
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
self-levelling suspension system
Omassa katissa on normaali takajousitus ja kyllä se ihan toimiva on.
Tosin kun kerran oli raavaita miehiä takapenkillä niin kyllä kaipasi systeemiä joka hilais perän ylös,heitoissa jousitus löi jatkuvasti pohjaan.
Tuo automaatti systeemi tuli markkinoille vuonna -88 ja poistui muistaakseni -92 ja aika ongelmallinen se kai oli kun Jaguarin tehdaskin suosittelee järjestelmän muuttamista tavalliseksi.
Mutta toki on ideaa säilyttää autossa kaikki ne varusteet joita siinä on.
Se typpi pallo on tosiaan jarru paineen varaaja niissä järjestelmissä joissa tehostus tapahtuu hydraulisesti, kuten joissain jenkki autoissakin.
Omassa oli ongelmana että tehostus paine yhtäkkiä saattoi hävitä ja tuon painoisessa autossa se ei ollut mikään miellyttävä kokemus...
Vika löytyi kahdesta O-renkaasta jotka ovat venttiililohkossa jossa on paineensäätö venttiili ja josta ylimenevä paine pääsee kiertämään takaisin säiliöön.Rungon ja lohkon väliset O-renkaat kuluu ja alkavat valskaan painetta ohi.Tiivisteet vaihdettua on pelannut hyvin.
Niin ja ei niitä sitikan palloja tarvitse vaihtaa ku kerran kymmenessä vuodessa tai saa jos haluaa mutta se on turhaa,tehdas lupaa kuusi vuotta ilman merkittävää paineen alennusta ja kymmenen menee ihan kirkkaasti...,vaimolla on nimittäin isokissa XM.
Tosin kun kerran oli raavaita miehiä takapenkillä niin kyllä kaipasi systeemiä joka hilais perän ylös,heitoissa jousitus löi jatkuvasti pohjaan.
Tuo automaatti systeemi tuli markkinoille vuonna -88 ja poistui muistaakseni -92 ja aika ongelmallinen se kai oli kun Jaguarin tehdaskin suosittelee järjestelmän muuttamista tavalliseksi.
Mutta toki on ideaa säilyttää autossa kaikki ne varusteet joita siinä on.
Se typpi pallo on tosiaan jarru paineen varaaja niissä järjestelmissä joissa tehostus tapahtuu hydraulisesti, kuten joissain jenkki autoissakin.
Omassa oli ongelmana että tehostus paine yhtäkkiä saattoi hävitä ja tuon painoisessa autossa se ei ollut mikään miellyttävä kokemus...
Vika löytyi kahdesta O-renkaasta jotka ovat venttiililohkossa jossa on paineensäätö venttiili ja josta ylimenevä paine pääsee kiertämään takaisin säiliöön.Rungon ja lohkon väliset O-renkaat kuluu ja alkavat valskaan painetta ohi.Tiivisteet vaihdettua on pelannut hyvin.
Niin ja ei niitä sitikan palloja tarvitse vaihtaa ku kerran kymmenessä vuodessa tai saa jos haluaa mutta se on turhaa,tehdas lupaa kuusi vuotta ilman merkittävää paineen alennusta ja kymmenen menee ihan kirkkaasti...,vaimolla on nimittäin isokissa XM.