kromaus
kromaus
kun kunnostin omaani, olisi takapuskuri ollut mukava kromauttaa. Soitin ja laitoin postia muutamaan paikkaan. Takapuskurin kromaus olisi tullut kaikkinensa maksamaan 800-1300€(muistaakseni). eli aika kallista puuhaa. sain myös sellaisen käsityksen, että suomessa ei ihan huippuhyvää kromausta saa mistään. Ruotsissa kuulemma tekevät hyvin ja joku neuvoi viroon. halvemmaksi saattaa tulla ostaa hyvät käytetyt kuin kromauttaa...tosin itsekin etsin vielä takapuskuria.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Entä laatu tosiaan
Aikanaan oli Kromi-Jussi, teki hyvää jälkeä, siirtyi tuonpuoleiseen...
Tiedän hyviäkin kromaamoja Suomessa, mutteivat periaatteesta suostu kromaamaan auton tai moottoripyörän osia, kalusteita kyllä.
Jos joku tietää hyvän ja luotettavan, vaikka Ruotsissa tai missä vaan, niin kertokaa toki.
Virosta joku varoitti (olikohan Esko) että kannattaa kokeilla ensin vähän tavallisemmilla osilla, on kuulemma ollut hävikkiä, eli ei ihan heti uskalla vanhojen autojen harvinaisimpia pisteosia laittaa mihinkään tuntemattomaan firmaan.
-Jakuvaari
Jk. Ja niin, laadusta maksan mielelläni asiallisen hinnan, mutta pilatusta osasta tai tehtaan jälkeä huonommasta ei tule kuin paha mieli!
Tiedän hyviäkin kromaamoja Suomessa, mutteivat periaatteesta suostu kromaamaan auton tai moottoripyörän osia, kalusteita kyllä.
Jos joku tietää hyvän ja luotettavan, vaikka Ruotsissa tai missä vaan, niin kertokaa toki.
Virosta joku varoitti (olikohan Esko) että kannattaa kokeilla ensin vähän tavallisemmilla osilla, on kuulemma ollut hävikkiä, eli ei ihan heti uskalla vanhojen autojen harvinaisimpia pisteosia laittaa mihinkään tuntemattomaan firmaan.
-Jakuvaari
Jk. Ja niin, laadusta maksan mielelläni asiallisen hinnan, mutta pilatusta osasta tai tehtaan jälkeä huonommasta ei tule kuin paha mieli!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
http://www.backmanssliperi.se/index.htm
Huippuluokan kromaamo. Pitkät toimitusajat ja lysti maksaa.
Mutta osaavat hommansa, takuulla.
Kokemusta on
Huippuluokan kromaamo. Pitkät toimitusajat ja lysti maksaa.
Mutta osaavat hommansa, takuulla.
Kokemusta on
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Entäs hankalat materiaalit?
Niin, osaan melko hyvin toista kotimaista, mutta tuolta saitilta en ymmärtänyt tai löytänyt, että voivatko kromata myös muuta kuin terästä? (ja RST:tä, sen tajusin)
Soitinkin jo tuonne Turkuun ja vaikutti puhelimessa ihan palveluhenkiseltä yritykseltä, mutten oikein tajunnut kun kertovat kotisivuillaankin etteivät voi kromata esim. alumiinia tai RST:tä. Kuitenkin sanoivat kromanneensa mm. E-typen vilkun/parkin koteloita...mahtaako pitää paikkaansa, nehän ovat silumiinia, eli sinkki-alumiiniseosta, josta ainakin vanhan kromin poisto ilman että koko osa sulaa pois, on käsittääkseni melko vaikeata?
Mulla on mm. mezak (messinki-sinkki-alumiini???) osia paljon, jotka jotenkin pitäisi voida entisöidä kun ovat syöpyneet ja kromi hilseilee. Tämä on ilmeisesti tyyppivika näissä osissa Jaguarin ja SS:n vanhoissa malleissa ja noita osia ei tietenkään ole uustuotantona, ja toisaalta en mitään kiinalaista replikaa haluaisikaan.
Tiedätkö HEF, pystyvätkö moisiin ihmeisiin? Jos vaikka itse huolella hiomalla ja kuparia juottamalla saisin kappaleen ensin muotoihinsa?
-Jakuvaari
Soitinkin jo tuonne Turkuun ja vaikutti puhelimessa ihan palveluhenkiseltä yritykseltä, mutten oikein tajunnut kun kertovat kotisivuillaankin etteivät voi kromata esim. alumiinia tai RST:tä. Kuitenkin sanoivat kromanneensa mm. E-typen vilkun/parkin koteloita...mahtaako pitää paikkaansa, nehän ovat silumiinia, eli sinkki-alumiiniseosta, josta ainakin vanhan kromin poisto ilman että koko osa sulaa pois, on käsittääkseni melko vaikeata?
Mulla on mm. mezak (messinki-sinkki-alumiini???) osia paljon, jotka jotenkin pitäisi voida entisöidä kun ovat syöpyneet ja kromi hilseilee. Tämä on ilmeisesti tyyppivika näissä osissa Jaguarin ja SS:n vanhoissa malleissa ja noita osia ei tietenkään ole uustuotantona, ja toisaalta en mitään kiinalaista replikaa haluaisikaan.
Tiedätkö HEF, pystyvätkö moisiin ihmeisiin? Jos vaikka itse huolella hiomalla ja kuparia juottamalla saisin kappaleen ensin muotoihinsa?
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Alumiinia ja rosteria ei voi kromata perinteisin menetelmin. Nykyisin löytyy ilmeisesti joitain laitteita joilla näitä voidaan pintakäsitellä.
Tuo Backmans ei ilmeisesti kovin hirveästi huutele auton osien kromauksellaan, sillä siellä on ilmeisesti töitä tarpeeksi muutenkin.
Kannattaisi ehkä kysäistä Paunoselta Trianglesta tuosta sinkkivaluosien käsittelystä,
sillä muistaakseni he hoitivat erän pagodamersun kaikkien osien käsittelyn tuolla Backmansilla.
Sen verrran olen ymmärtänyt sinkkivaluosien käsittelystä, että ensin pitäisi
porata ja "viilata" syöpymä kohta auki ja poistaa sieltä kaikki hapettunut metalli. Sen jälkeen kolo/aukko täytetään koritinalla ja nyt osa olisi valmis
kromaukseen. Itse olen kyllä aikoinaan nähnyt valusosia joista vanha niklaus/kromi on poistettu.
Näitä valuosia on vissiin tehty useammasta eri materiaalista.
Tietty tuolta Backmanssilta ehkä kannataisi kysäistä heidän näkemystään asiasta.
Tuo Backmans ei ilmeisesti kovin hirveästi huutele auton osien kromauksellaan, sillä siellä on ilmeisesti töitä tarpeeksi muutenkin.
Kannattaisi ehkä kysäistä Paunoselta Trianglesta tuosta sinkkivaluosien käsittelystä,
sillä muistaakseni he hoitivat erän pagodamersun kaikkien osien käsittelyn tuolla Backmansilla.
Sen verrran olen ymmärtänyt sinkkivaluosien käsittelystä, että ensin pitäisi
porata ja "viilata" syöpymä kohta auki ja poistaa sieltä kaikki hapettunut metalli. Sen jälkeen kolo/aukko täytetään koritinalla ja nyt osa olisi valmis
kromaukseen. Itse olen kyllä aikoinaan nähnyt valusosia joista vanha niklaus/kromi on poistettu.
Näitä valuosia on vissiin tehty useammasta eri materiaalista.
Tietty tuolta Backmanssilta ehkä kannataisi kysäistä heidän näkemystään asiasta.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Tulla tupsahti viimeinen Mobilisti, ja kuinka ollakkaan, siinä oli mielenkiintoinen artikkeli kiilloituksesta.
Artikkelin kirjoittajalla on myös kotisivut, joilla on erinomaisen selvästi
kerrottu entisöintiin liittyvää tietoa kaikenlaisesta pintakäsittelystä ym.
http://www.timohapponen.net/
Kannatta käydä vilkaisemassa, jos aihepiiri kiinnostaa
Kyllä kai te nyt sentään Mobilistia luette
Artikkelin kirjoittajalla on myös kotisivut, joilla on erinomaisen selvästi
kerrottu entisöintiin liittyvää tietoa kaikenlaisesta pintakäsittelystä ym.
http://www.timohapponen.net/
Kannatta käydä vilkaisemassa, jos aihepiiri kiinnostaa
Kyllä kai te nyt sentään Mobilistia luette
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Tuosta A-Kromista jos jollain olis kokemuksia ? Olis tässä suht lähellä niin kiinnostaisi.gez505 kirjoitti:Moro. Veteraanimoottoripyöräklubin aviisissa Huimapyörä ilmoittelee Perniöstä yritys nimeltään A-Kromi Ky (p: 0400-925356). Itsellä ei ole kokemusta, mutta jos jollain toisella on niin voi kommentoida. Ilmoituksen mukaan kromauksen lisäksi onnistuu myös pohjatyöt ja pitkätkin osat.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92