Auto/ajoneuvoveron uudistus

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Auto/ajoneuvoveron uudistus

Viesti Kirjoittaja joni »

Millaiset mahtaa olla vaikutukset Jaguaari-rintamalla? Mitenkähän tulee koskemaan vanhempia autoja?
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /11/577060


Tuon mukaan vaikuttaisi vanhoihin autoihin vasta vuonna 2010,
mutta ei kerro mitenkä muuttuu.
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Sivistyksen puute

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Ilmeisesti ihan sama homma kun edelliselläkin eduskunnalla, eli minkäänlaista mainintaakaan mistään museoajoneuvoista ei ilmeisesti missään. Runsaat 4 vuotta sitten (kansanedustajien muisti = 4 vuotta) oli valtiovarainvaliokunnan ja liikennevaliokunnan ehdotuksissa fiksusti mainittu "yli 30 vuotta vanhat historialliset ajoneuvot" ja käytännössä vapautettu ajoneuvoverosta, mutta säädetystä laista ne sitten loistivat täydellisellä poissaolollaan...mikä johti joksikin aikaa käsittämättömään mielivaltaan tuon "markkina-arvon" määrittelyssä mihin veron tuli perustua. :-(

Sitten siirryttiin ikävähennysten käyttöön, koska EU-päätöksen mukaan ei veroa saanut periä enempää kuin vastaavasta Suomi-autosta oli veroa jäljellä. Noh, vielä jää nähtäväksi tuo käyttövero yms. asiat, mutta luulen, että ne säilyvät museoajoneuvoilla entisellään, sitävastoin vanhan auton maahantuonti Suomeen taitaa nyt oleellisesti vaikeutua. Kulttuurimaissa, kuten Englanti, Hollanti, Saksa ja Ruotsi on ko. asia hyvällä mallilla, mutta meillä lienee turha yrittää selittää kuinka auto, jolla ajetaan korkeintaan 30 päivää vuodessa ei saastuta yhtään enempää kuin Toyota Prius jolla ajetaan 365 päivää vuodessa, töihin, kauppaan, ja ihan joka paikkaan vaikka 50tkm vuodessa... :-? Puhumattakaan siitä, että niillä on muitakin arvoja, peltilehmä mikä peltilehmä! :evil:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peejii »

Täällä on raotettu vähän ovea:

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/ ... 727443/382

"Ajoneuvovero vaihtelisi tulevaisuudessa 20 eurosta reiluun 600 euroon."
Eli suurin piirtein samaan haarukkaan kuin Saksassa?
Viimeksi muokannut peejii, To Marras 01, 2007 10:14 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
JagRoc
Viestit: 67
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 2:04 am
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja JagRoc »

peejii kirjoitti:Täällä on raotettu vähän ovea:

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/ ... 727454/382

Eli suurin piirtein samaan haarukkaan kuin Saksassa?
Onkohan minulla tuo luetun ymmärtäminen kateissa, kun ei valaissut pätkääkään?
Jaguar Sovereign 90 Regency Red
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

painon mukaan

Viesti Kirjoittaja joni »

tulee kait sitten olemaan auton painon mukaan verot. On se kyllä väärin vanhoja autoja kohtaan jos mitään ikävähennystä ei tule. Pelkäävät varmaan, että kansa alkaisi huristella vanhemmilla autoilla. Olisihan se mukava jos edes hiukan alentaisivat museokatsastuksen rimaa ja sitä kautta pääsisi autolle oikeutettuun verotukseen. Yhä edelleen selvin tapa maksaa omista päästöistä olisi bensaan laitettu vero, maksat kuten kulutat. Ja varmasti enemmän päästöjä tulee vuodessa naapurin toyotasta kuin daimleristani.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

lista

Viesti Kirjoittaja joni »

Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
akutus
Viestit: 59
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 4:56 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akutus »

Tervetuloa Suomeen! :twisted:
Daimler DoubleSix | S3 | 1987
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auto/ajoneuvoveron uudistus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joni kirjoitti:Millaiset mahtaa olla vaikutukset Jaguaari-rintamalla? Mitenkähän tulee koskemaan vanhempia autoja?
Toistaiseksi ei ole näkynyt muita vuosirajoja kuin 2001, jota vanhemmat verotetaan (ajoneuvovero) painon mukaan. Arvelisin ajoneuvoveron nousua XJ8:n painoisessa autossa, vero nyt 128e ja painoa 2260kg. En ole löytänyt uuden ehdotuksen painotaulukkoa, mutta esimerkkinä oli 1500-1600kg/110e, joten varmaankin 2260kg on enemmän kuin nykyinen, mahtuuhan tuohon 7kpl 100kg:n porrasta. Tuplaksi, veikkaan.

"Elämä on."

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Viesti Kirjoittaja Mursu »

peejii kirjoitti:Täällä on raotettu vähän ovea:

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/ ... 727443/382

"Ajoneuvovero vaihtelisi tulevaisuudessa 20 eurosta reiluun 600 euroon."
Eli suurin piirtein samaan haarukkaan kuin Saksassa?
Jos tulee saksalaiset käyttöverot, niin silloin sietäisi tulla myös saksalaiset auton hankintaverotkin.
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja krono »

Jos tämä väliaikainen vero pitää muuttaa joksikin muuksi niin polttoaineen hintaan tai sitten katsastuksessa katsotaan päästöt ja ajetut kilometrit ja sen mukaan laskettaisiin.
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Säästin näköjään 18 500 € kun ehdin tehdä kaupat ennen veromuutoista. Kerran näinkin päin 8)

Tosin tuo veromuutos tarkoittaa myös sitä, että autoa ei ihan heti kannata vaihtaa. Paitsi siis jos jostain perverssistä syystä haluaa ostaa Toyota Priuksen tai vastaavan.

Eli helvetisti vaan kiitoksia viherpiiperö-päätökselle joka nostaa tehokkaiden autojen hintoja entisestään ja ohjaa ihmiset ostamaan nuhapumppuja teiden tukoiksi.

Seuraava suomalainen moottoriurheilun maailmanmestari ei tulekaan formuloista, rallista tms. vaan Pisaralla Pidemmälle-kilpailusta...

Sinberg: Corveten hinta pompsahti 16 000 ja 7-litraisen mallin (Z06) hinta 35 000 € :shock:
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Mursu kirjoitti:
peejii kirjoitti:Täällä on raotettu vähän ovea:

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/ ... 727443/382

"Ajoneuvovero vaihtelisi tulevaisuudessa 20 eurosta reiluun 600 euroon."
Eli suurin piirtein samaan haarukkaan kuin Saksassa?
Jos tulee saksalaiset käyttöverot, niin silloin sietäisi tulla myös saksalaiset auton hankintaverotkin.
Niin justiinsa, näinhän se meillä toimii. Vielä "reilumpaa" on vanhan auton kohdalla, varsinkin jos sillä ajetaan korkeintaan 10tkm vuodessa, kuten meillä on tapana. Verot on maksettu jo moneen kertaan, käyttömaksuhan oli aikanaan "tilapäinen" lama-Suomen vero...

Nyt äkkiä ostamaan uusi XKR, hinta nousee €20.000! ;-)

-Jakuvaari

Jk. Tai sitten muutto Saksaan...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tullin ohje

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tullin tiedote uudesta autoverosta, myös käytetyt, eikä vanhuksia ole mitenkään erikseen mainittu.... Lopussa taulukko painon ja CO2 mukaan.
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf

Nyt sitten mailia etunimi.sukunimi@eduskunta.fi, että huomioikaapa harraste- ja museoautot. Jos eivät itse keksi miten, niin matkikoon vaikka Ruåtsista.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tullin ohje

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:Tullin tiedote uudesta autoverosta, myös käytetyt, eikä vanhuksia ole mitenkään erikseen mainittu.... Lopussa taulukko painon ja CO2 mukaan.
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf

Nyt sitten mailia etunimi.sukunimi@eduskunta.fi, että huomioikaapa harraste- ja museoautot. Jos eivät itse keksi miten, niin matkikoon vaikka Ruåtsista.

Köpi
Niin, kuten jo tuolla kertaallen kirjoitin, nämä asiat "unohtuu" kun kansanedustajilla ei sen vertaa ole aivoja eikä sivistystä, että tämä maa saa pysyä takapajulana, jossa vain harvat ja valitut saavat leikkiä moisilla vekottimilla...kyllä voisi prujata vaikka tämän ja paljon muutakin Ruotsista, Englannista, Hollannista tai Saksasta!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja krono »

Millähän perusteella nuo "päättäjät" ovat sitoneet veron auton kokonaismassaan? Kenellä meillä on aina autossa tuo n. 500kg kuormaa...

Mielestäni auton omamassa olisi ollut tässä oikea koska yleensä me suomalaiset ajelemme yksin autoillamme.

AP.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Huhuh, jos joskus hetkittäin (harvemmin) vaivaa koti-ikävä, niin kyllä
nuo Arkadianmäen nuijat osasivat taas eliksiirin siihenkin vaivaan kehittää :shock: :shock:
Hyvä sinänsä että saadaan käyttöautot halvemmksi, siirtyykö nuo alennukset sitten hintoihin on toinen juttu , mutta mihin perustuu nuo järjettömät korotukset kalliimman hintaluokan autoissa :evil:
Entäs harraste autot sitten :?: :?:
Ettei vaan olisi yhteinen tuttavamme valtionvarainministeriöstä taas asialla :?
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HEF kirjoitti:Huhuh, jos joskus hetkittäin (harvemmin) vaivaa koti-ikävä, niin kyllä
nuo Arkadianmäen nuijat osasivat taas eliksiirin siihenkin vaivaan kehittää :shock: :shock:
Niin, pistää välillä todella miettimään, että voiko täällä asua! Mulla on koko ikäni ollut sama postinumero, enkä mielelläni sitä vaihtaisi. Onneksi Väyrysestä ei sentään tullut presidenttiä, olisi ollut PAKKO lähteä. ;-)
HEF kirjoitti:Hyvä sinänsä että saadaan käyttöautot halvemmksi, siirtyykö nuo alennukset sitten hintoihin on toinen juttu , mutta mihin perustuu nuo järjettömät korotukset kalliimman hintaluokan autoissa :evil:
Perustuu justiinsa siihen olettamaan, että kaikki ihmiset ajaa vähintään Nurmijärveltä (jos ei kauempaa) töihin joka päivä ja hoitaa kaikki muutkin asiat autolla. Kaikkien vähänkään isompien bensakoneiden vero nousee tuntuvasti, dieselien laskee. Kun ajattelee nyt vaikka tätä "biodieselin" lanseerausta ja indoneesialaisen palmuöljyn rahtausta (fossiilisin poltoainein) toiselta puolelta maapalloa, jossa ensin on raivattu ja kulotettu tuhansia neliökilometrejä sademetsää (maapallon keuhkoja) niin mikähän oikein on ympäristöystävällistä? Ruotsissa sentään kai heti lopetettiin dieselin osto Nesteeltä...

Ainoa järkevä "bio-energia" Suomessa on puupilke ja turve, se on paikallista, eikä aiheuta sivutuotteena kohtuuttomasti muun energian käyttöä. Ameriikkalaisetkin ovat itse tietoisia (ainakin Jag-loversissa) siitä, että viljellyn kauran avulla tuotettu etanoli tai merivedestä erotettu vety vaativat tuotantovaiheessa niin paljon energiaa, ettei sillä ole mitään ekologista etua öljyn käyttöön verrattuna.

Parempi olisi vaikka pula-ajan aikainen säännöstely (no ehkei nyt sentään) eli jonkinaliset henk. koht. päästökiintiöt! Sovellan samaa filosioaa, kuin syömiseen yms. muhunkin: vähemmän, mutta parempaa!

Eli ajan harvoin, mutta sitten ajankin aina kunnon autolla jossa on kunnollinen moottori! :D
HEF kirjoitti:Entäs harraste autot sitten :?: :?:
Koko Arkadianmäki on hiljaa... harraste-mikä? Onhan siellä pari automiestäkin, muttei ne vissiin kehtaa omaa kissaa pöydäle nostaa (Mr. Järventaus?)
HEF kirjoitti:Ettei vaan olisi yhteinen tuttavamme valtionvarainministeriöstä taas asialla :?
Oletan, että viittaat Belsebubiin...??? :twisted:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Jos auto on ns. kesäkäytössä niin käsittääkseni auton käyttömaksu/-vero maksetaan vain siltä ajalta kun auto ei ole seisonnassa. Eikö niin?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Jep

Viesti Kirjoittaja Kopi »

hkm kirjoitti:Jos auto on ns. kesäkäytössä niin käsittääkseni auton käyttömaksu/-vero maksetaan vain siltä ajalta kun auto ei ole seisonnassa. Eikö niin?

HKM
Jep, 2.11.2007 alkaen ajoneuvovero palautetaan seisonta-ajalta. Sitä varten pitää käydä katsastuskonttorilla pari kertaa, a 10-13 euroa. Itselläni säästöä tulisi n.40e ja noihin käynteihin menee 21e. Jos käyntiin menee matkoineen 0.5h/kerta, niin tuntipalkaksi jää bensakulujen jälkeen n.15e... Enpä taida jaksaa... katotaan sitten 2010 uudestaan.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Jaaha,
täälläpä tehdään seisontailmoitukset puhelimella, tai tietokoneen kautta
eikä maksa mitään.
Vakuutuksesta ja tieverosta palautetaan automaattisesti seisonta-ajan osuus.
Takarekisterikilvessä olevan tarran keskeltä kun raaputtaa, niin löytyy numerosarja, joka pitää ilmoittaa em. ilmoituksen yhteydessä.
Kun auto otetaan liikenteeseen niin printataan väliaikainen "liikennelupa"
kunnes uusi tarra saapuu postissa. :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

"Pankki vai luotto?". Autoilussa yleisimmin esitetty kysymys.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Siellä niin, täällä näin

Viesti Kirjoittaja matsu »

HEF kirjoitti:Jaaha,
täälläpä tehdään seisontailmoitukset puhelimella, tai tietokoneen kautta
eikä maksa mitään.
Vakuutuksesta ja tieverosta palautetaan automaattisesti seisonta-ajan osuus.
Takarekisterikilvessä olevan tarran keskeltä kun raaputtaa, niin löytyy numerosarja, joka pitää ilmoittaa em. ilmoituksen yhteydessä.
Kun auto otetaan liikenteeseen niin printataan väliaikainen "liikennelupa"
kunnes uusi tarra saapuu postissa. :)
Nolo juttu, mutta on ne ruotsalaiset oikeasti meitä fiksumpia.

Ja mikä olikaan se erityisen fiksu maa, jossa voi siirtää rekisterikilvet harrasteautosta toiseen, aina ajofiiliksen mukaan. Ja maksu menee tietysti vain noista yksistä kilvistä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

SEISONTA - AIKA

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Kun auto halutaan laittaa seisontaan, ( taitaa nykyään olla nimeltään väliaikainen liikennekäytöstäpoisto) on käytävä katsastuskonttorilla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja maksettava 10.20€ (vuoden 2007 hinta). Kun auto otetaan uudestaan liikenteeseen käydään taas konttorilla ja maksetaan se 10.20. Mikäli hoidat esim. vaimon nimissä olevan auton asioita on tietysti oltava valtkirja, muuten ei onnistu.
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: SEISONTA - AIKA

Viesti Kirjoittaja krono »

Coupe kirjoitti:Kun auto halutaan laittaa seisontaan, ( taitaa nykyään olla nimeltään väliaikainen liikennekäytöstäpoisto) on käytävä katsastuskonttorilla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja maksettava 10.20€ (vuoden 2007 hinta). Kun auto otetaan uudestaan liikenteeseen käydään taas konttorilla ja maksetaan se 10.20. Mikäli hoidat esim. vaimon nimissä olevan auton asioita on tietysti oltava valtkirja, muuten ei onnistu.
Seisontavakuutus kyllä hoidetaan vakuutusyhtiön kautta, ainakin täällä pohjanmaalla. Soitto vakuutusyhtiölle ja avot auto on seisonnassa tai toisinpäin. Eikä maksa mitään.
Sielä uudellamaalla taidetaan maksaa turhasta...

Mikäli vaihdat vakuutusyhtiötä niin joudut maksamaan tuon reilun kympin uudesta rekisteritodistuksesta.

AP.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: SEISONTA - AIKA

Viesti Kirjoittaja sinberg »

krono kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Kun auto halutaan laittaa seisontaan, ( taitaa nykyään olla nimeltään väliaikainen liikennekäytöstäpoisto) on käytävä katsastuskonttorilla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja maksettava 10.20€ (vuoden 2007 hinta). Kun auto otetaan uudestaan liikenteeseen käydään taas konttorilla ja maksetaan se 10.20. Mikäli hoidat esim. vaimon nimissä olevan auton asioita on tietysti oltava valtkirja, muuten ei onnistu.
Seisontavakuutus kyllä hoidetaan vakuutusyhtiön kautta, ainakin täällä pohjanmaalla. Soitto vakuutusyhtiölle ja avot auto on seisonnassa tai toisinpäin. Eikä maksa mitään.
Sielä uudellamaalla taidetaan maksaa turhasta...

Mikäli vaihdat vakuutusyhtiötä niin joudut maksamaan tuon reilun kympin uudesta rekisteritodistuksesta.

AP.
Puhutaanko nyt kahdesta eri asiasta? Ns. seisontavakuutukseen riittää vakuutusyhtiöön ilmoitus, mutta jos haluaa auton kokonaan seisontaan (ja ilmeisesti rekisteristä poistoon), että ei tarvitsisi maksaa esim. käyttöveroa, niin silloin menetelmä on Coupen kuvailema. Mikäli ymmärsin oikein viesteistä..?

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

liikenteestäpoisto

Viesti Kirjoittaja joni »

seisontaan laitto ei tietenkään maksa mitään, sain jopa palautuksia vakuutusyhtiöltä. liikenteestä poisto käydään tekemässä katsastuskonttorilla, maksaa nuo mainitut summat ja siltä ajalta ei veroa tarvitse maksaa. eli jos auto on poissa liikenteestä pitkään kannattaa ehdottomasti käydä tekemässä.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: SEISONTA - AIKA

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

krono kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Kun auto halutaan laittaa seisontaan, ( taitaa nykyään olla nimeltään väliaikainen liikennekäytöstäpoisto) on käytävä katsastuskonttorilla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja maksettava 10.20€ (vuoden 2007 hinta). Kun auto otetaan uudestaan liikenteeseen käydään taas konttorilla ja maksetaan se 10.20. Mikäli hoidat esim. vaimon nimissä olevan auton asioita on tietysti oltava valtkirja, muuten ei onnistu.
Seisontavakuutus kyllä hoidetaan vakuutusyhtiön kautta, ainakin täällä pohjanmaalla. Soitto vakuutusyhtiölle ja avot auto on seisonnassa tai toisinpäin. Eikä maksa mitään.
Sielä uudellamaalla taidetaan maksaa turhasta...

Mikäli vaihdat vakuutusyhtiötä niin joudut maksamaan tuon reilun kympin uudesta rekisteritodistuksesta.

AP.
Niin kaksi eri asiaa:

1. Vakuutusmaksu, seisottaminen onnistuu juuri noin.

2. Ajoneuvovero, vaatii nykyisin käynnin katsastuskonttorilla ja maksun, jottei pääomasijoittajien kassavirta pääsisi notkahtamaan.

Jälkimmäiseen on jotakin parannusta luvassa, mutta se ei liikuta museoajoneuvoja ainakaan nykyisellään, sillä niistähän ei ajoneuvoveroa makseta, eikä sitä maksettaisi muutenkaan kuin 30 vrk.

Niin ja viimeiseksi, ainakin Saksassa ja Sveitsissä on mahdollista olla museokilpi, jota voi käytää useammassa omistamassaan ajoneuvossa, toki vain yhdessä kerrallaan. Vakuutus on määritelty yleensä kalliimman mukaan ja tavallisesti hienompi kokoelma on vakuutettu kokonaisudessaan. Tosin monessa vanhassakin ajoneuvossa on haluttu säilyttää auton omat vanhat kilvet.

Olisi tuo silti hieno juttu, voisi pitää esim. Italian, Englannin tai USA:n kilvet autossa ja sitten jos ajaa sillä liikenteessä, niin pistäisi vain päälle nuo museokilvet. Näin siis joissakin ajoneuvokulttuurimaissa...

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

SEISONTA - AIKA

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Meillä on perheessä kymmenkunta autoa. Käyttöautoja, rodattuja ja museorekisterissä olevia. Näin ollen on seisontakuviot tullet vuosien varrella tutuiksi.
Kun 2.11.07 alkaen laitat harrasteautosi talviseisontaan ei " soitto vakuutusyhtiöön " riitä, vaan joudut toimimaan kuten aikaisemmin kirjoitin. Sillä ei sitten ole merkitystä asutko Pohjanmaan lakeuksilla vai Savossa. Seisonta - ajalta ei tarvitse maksaa liikennevakuutusta eikä ns. käyttömaksua (joka on virallisessa kielessä ajoneuvovero). Ei siis pidä sotkea autoveroon.
Viimeksi muokannut Coupe, Su Marras 04, 2007 8:16 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

AKE:n sivuilta löytyy laskuri, jolla voit laskea omat "säästösi" VEROISTA.
"Nyrkkisääntö" : 2 kk seisonnassa on + - 0. Vakuutusyhtiöt saavat 14.11.-07
alkaen suorittaa myös uusia väliaikaisia rekisteristä poistoja ja takaisinottoja, hinnoittelelusta ei ole tietoa.
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto/ajoneuvoveron uudistus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

joni kirjoitti:Millaiset mahtaa olla vaikutukset Jaguaari-rintamalla? Mitenkähän tulee koskemaan vanhempia autoja?
Näillä näkymin näyttää siltä, että tulee koskemaan vanhoja autoja siinä missä uusiakin, eli lainsäätäjä kaikessa viisaudessaan on jättänyt kokonaan pois sellaisen käsitteen, kuin museoajoneuvo.

Tämä johtaa melkoisella varmuudella vanhojen autojen tuonnin vaikeutumiseen ja jo maassa olevien verotettujen vanhojen autojen hintojen nousuun.

Osta nyt ykkössarjan E-type 2+2 (ainoa maassa oleva LHD manuaalivaihteinen tietääkseni;-) ennenkuin hinnat nousevat! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TaiDOmi
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 9:35 am

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

Onko kenelläkään sisäpiiritietoa siitä, tuleeko Jaguarin hinnat muuttumaan veronkevennyksen mukaisesti? Inchcapen tai Jaguarin sivuilla hintatietoja ei ainakaan ole vielä päivitetty. Iltasanomien sivuilla olevan taulun mukaan X-typen Business Exclusiven hinta olisi:
X-TYPE 2008 2.0D BUSINESS EXCLUSIVE 149 39 900 34 931 -4 969
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

poisto

Viesti Kirjoittaja joni »

kävin juuri tekemässä liikenteestäpoiston. Kaikenkaikkiaan säästää tuolla vuodessa huikeat 26euroa jos auto poissa ajosta 180pv. elikkä kun ajoneuvovero tulee ilman mitään ikävähennyksiä voimaan, niin kallistuu taas vanhalla museorekisteröimättömällä ajo. Ongelma on täällä se, että on vissiin aika tiukka museokatsastaja. pakko kuitenkin yrittää ensi keväänä jos saisi läpi. tuskin, koska sisusta vaatisi paikkausta,konepuolella automaattiryyppy otettu pois, sekä koko ilmastointi. taitaapi jäädä Mk2 ikuiseksi haaveeksi sitten, ellei vero poistu tuontiautosta kokonaan ja hakisi ruotsista valmiiksi museokuntoista. katsellaan. ja ainahan sitä sitten voi heittää XJ:n nokalle litrasen tiisselikoneen. ainiin, se menikin painon mukaan, noh rälläkällä ja poralla saa kevennettyä mitä tahansa ympäristöystävällisemmäksi. :shock:
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Jaggea keventämään

Viesti Kirjoittaja matsu »

Nyt sitten joukolla keventämään vanhoja Jaguareja. Kenties voi sitten muutoskatsastaa kevyemmälle kokonaispainolle?

Takapenkki pois ja rekisteröinti kahdelle, vararengas pois ja tilalle paikkausvaahto, toinen tankki pois, kevytmetallivanteet ja kapeat renkaat, lasit pleksistä, ilmastointi pois, pieni akku, puskurit pois, jne. jne. Renkaita on alettu täyttämään typellä. Tyypitetään me renkaisiin Helium :idea:

Joopa, ei meinaa mitään, jos käyt pari kertaa kesässä kioskilla näyttäytymässä. Maksat siitä ajasta, minkä auto on "ajossa". Ja Jaggesta maksat paljon, kun on tuota painoa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Miksi tehdä kaikki niin hankalaksi :?: :?
Muuttakaa kirjat tänne Hurreihin ja nauttikaa autoilusta :)
Saahan Suomessa sitten viettää aikaansa ihan yllin kyllin.
Eikös se Eu tämän mahdollista :shock:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Auto/ajoneuvoveron uudistus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Nostetaanpas ketjua esiin, kun tämä uusi laskentatapa taitaa olla nyt voimassa vuoden alusta.
Hinnathan löytyvät vaikkapa täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 (loppupuolella taulukot)

Näyttäisi että XJ8:n maksu nousee vajaan satasen, 218 euroon. Jos olisi virallisesti tiedossa päästöt, jotka What Green Carin (http://www.whatgreencar.com/index.php) mukaan ovat 290g/km, niin maksu olisi 323e. Hyvä ettei ole todistusta tuosta... :)

Tarkoittaako tämä, että painon mukaan verotettavien päästöhirmujen jälleenmyyntiarvo nousee kohisten? :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auto/ajoneuvoveron uudistus

Viesti Kirjoittaja joni »

Olisi kyllä mukavaa, jos näissä uusissa laskuissa otettaisiin huomioon auton ikä, eikä vain painoa. Ei-museoautolla ajelu senkun kallistuu. Todella hitaasti on esim. X300/xj6 hinnat tulleet alaspäin meillä. Jos vertaa mitä kyseiset -95 ja uudemmat maksavat nykyään saksassa tai ruotsissa, niin melkeinpä voisi puhua arvon noususta täällä suomessa.

Onkos kenelläkään tietoa, missäpäin suomea saisi autonsa helpoiten museorekkariin?
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Vastaa Viestiin