Jaguar xj6 S1 Luotettavuus

Yleinen Jaguar-keskustelu
Vilho
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:46 am
Paikkakunta: Helsinki

Jaguar xj6 S1 Luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Vilho »

Olen nuoruudessani ihastunut Jaguar XJ6 S1 auton kauniiseen muotoihin ja tunnelmaan. Nyt elämäni on vakiintunut ja viimein on mahdollisuus tullut hankkia harrasteauto.

Kiinnostustani herättävä aihe on Jaguarin luotettavuus.
Kuinka luotettava on Jaguar xj6 s1 malli?
Olen kuullut, että on tiettyjä vuosia jolloin laatu on ollut hyvin heikko.
Mitkä ne vuodet on?
Mitkä ovat mallin pahimmat tyyppiviat?

Epäilykseni on herättänyt hyvä ystäväni, joka on vanha tekijä autojen parissa.

Lisäepäilyksia luotettavuudesta on myös tullut vuode 1980/7 tekniikanmaailmasta. Heillä oli testissä vuoden 1969 Jaguar XJ6. Lainaan siitä viimeisen kappaleen.
4000 testikilometrin jälkeen:
" Jatkossa on hankittava kaksi vaihtoehtoa . Auton sijoitus suosiolla kaatopaikalle jollekkin arvokkaalle paikalle tai sitten entisöinti kaikesta toivottumuudestaa huolimatta. Entisöitynä ja korjattuna tätä Jagge-vanhusta ei osaa kuvitella tavalliseen ajoon. Sillä voisi korkeintaan ajaa suurimpina juhlapäivinä ja silloinkin jos aurinko paistaa. Takalistoissa oleva kylmä rinki pakottaisi tuolloinkin aina pitämään mukanaan aikataulun ja bussirahan.
Vanhan exsootin pito on kalleinta mahdollista autonpitoa. Mutta samalla voin vakuuttaa kuten TM.n testaajatkin, onni kesäinen päivä, unelmien maantie ja toimiva xj 6."

Vastauksia toivoen, Vilho
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Moi vaan

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Itse tulin hommanneeksi jo vuosia sitten XJ6 series 2,auto kiinnosti sen kauniiden muotojen vuoksi.Itse jäin ensiksi nalkkiin tuohon suomen sen aikaiseen museoajoneuvo veroon-piti oottaa että auto olisi yli 25 vuotta ennenkuin se olisi kannattanut tullata.No sitten tuli tämä verouudistus(fiasko)ja siinäkin tuli korville,no nyt on valitus vetämässä,katotaan miten käy.Koneesta olen kuullut että sen pitäisi olla lähes ikuinen...
Omassani tuli vastoinkäymisiä katkenneen sylinterin kannenpultin kanssa,elikkä siinä on yksi riski tuosta koneesta,toinen on blokin halkeilu yläpäästä.Kori on altis ruostevaurioille,Lucasin sähköissä saattaa olla "black out"mahdollisuuksia.
Nyt jos välttämättä tahdot ykkös sarjalaisen täytyy muistaa että nuo autot on jo vanhoja elikkä kaikkea mahdollista löytää,tai voi olla löytämättä.
Omani on pahasti vaiheessa ja tulee usein mieleen että se hinta mikä sille autolle lopulta tulee niin on tosi hintava mutta...
Ainakun sitä autoa katselee tulee mieleen että enpä siitä luovu,nyt vain edetään vaikka niin hiljaa että kuin aika ja fyrkat riittää mutta se mikä tehdään niin tehdään kunnolla ja kerralla-aion siis ajella autolla vielä eläkepäivinäkin.
Ensimmäiseksi kannattaa miettiä kuinka paljon aikoo uhrata autoon ja mitä sillä meinaa tehdä,jos se on vain tarkoitettu kesäksi 2-3 tunnin sunnutai ajeluun kotikonnuilla niin silloin voi riittää jo sellainen raato joka jotenkuten käy ja kulkee.
Jos aikoo tehdä luotettavan pelin niin sitten joutuu uhraamaan aikaa ja rahaa.Tuossa omassa projektissa kun on viimeisen parin vuoden aikana autoa tutkinut niin enpä löydä mitään sellaista mikä häiritsisi,ripustukset ym saattaa joskus olla monimutkaista ja laakereita,puslia&rasvanippoja löytyy mutta kun nuo kaikki on kunnossa ja nivelet eivät ole väljiä niin kyytikin on vakaata.Omassani on 4,2l kone ja hevosia pitäisi olla jotain 169hp,siis varmasti riittää normaaliin ajoon,kulutuskin kunnossa olevalla koneella kohtuullinen tien päällä-olen kuullut että 10 litralla pääsee.
Siis jos tuohon autoon päädyt niin varmasti on rahan menoa ja rasvaisia sormia ym tiedossa mutta kerran kunnolla tehtynä saat todella kauniin auton käyttöösi jolle ei tämän päivän eikä menneiden aikojenkaan "muoviautot"pärjää.
Itse on tullut vietettyä vapaa aikaa brittipyörien parissa (Norton) ja työelämässä laivakoneiden ja voimalaitoskattiloiden ja turpiinien parissa ja aina näiden harraste vehkeiden piiristä on löytynyt myös hyviä vinkkejä vielä työelämääkin varten.
Eniten on antanut se että ennenkuin kirjoittaa tuon TM loppukaneetin kaltaista lausuntoa kannattaa vilkaista peiliin-vika voi olla ihan muualla kuin vehkeissä.
Eräs tuttu kaveri toi isäukolleen ykkös sarjalaisen englannista romuttamosta ja kun kaveri epäili myyjälle että mahtaakohan härmään asti päästä,myyja lohdutti:don´t worry,it´s Jaguar.
Että jos Jaggeen päädyt niin ei muuta kuin kyselet täältä vinkiä ja nettihän on nykyään jo niin oiva mahdollisuus jolla löytää vaikka mitä ja mistä.Lisäksi tekniikka on kuitenkin noissa autoissa vielä niin helppoa että sen kanssa pärjää,kolmos sarjalaisissa on sitten jo 80 luvun elektroniikkaa joka saattaa aiheuttaa lisäharmia mutta näissä vanhemmissa tuo sähköpuoli on vielä ihan normaalia autosähköä.
Uudet modifioidut osat joita laittaa on tehty jo 2000 luvun materiaaleista ja menetelmillä joten ne lisäävät mekaanista kestävyyttä jne.
Elikkä etsi auto kaikessa rauhassa ja kun löydät mieleisen niin otat jonkun alan miehen mukaan ja kunnon ratsaus ja kysely mitä maksaa kaikki ne työt joita ei voi itse tehdä ja sitten laskelee budjettia niin saa jonkun näköisen käsityksen.
Varoituksen sanana:itse olen näihin brittivehkeisiin hurahtanut ja näyttää että ei ole ulospääsyä,tämä vie mukanaan ja tauti pahenee.Mutta antaa myös paljon ja sen vuoksi suosittelen mitä lämpimimmin.Itse vihjailin vaimolle joulun alla että jos pukin konttiin Norton Manx 500-1961 mutta ei ainakaan vielä tänä jouluna tullut,voi olla että oli savupiippu liian ahdas...
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Juuri tuo ykkössarjalainen on tosihyvännäköinen Jagge, Suomeen tuotiin -69 alkaen, moottori täytyy olla 4.2, pienemmässä 2.8 oli ongelmia, ns. männänpolttaja. Ruoste vaivaa ja täytyy huomioida ettei ne muutkaan aikakauden merkit, Saksalaiset esim. sen parempia olleet.
Itse olin juuri kaupoilla -69 neljäkakkosesta manuaalilla, mutta siinä oli vielä liiaksi töitä joten luovutin. Osia saa hyvin kotimaastakin. :P
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

no kolme kesää ajaneena, normaaleja vikoja joita voi vanhasta autosta odottaa, jarrujen puoltamista no nyttemin kunnossa, jarrupääsylinterin remontti etusatulat auki -> korjaussarja piirin aukipuhallusta paineilmalla-> letkujen uusimista-> että voikin olla tukossa satuloiden ja runkolinjan välinen letku no hydrauliikkapojat osaa homman ja tekee uudet.vesipumppun vuotamista uusi pumpu. Sitten tietysti pientä sähkövikaa pitäisi alkaa tutkiskelemaan tuossa keväällä miksi lämpö, polttoainemittarit ei pelaa. Muuten toimii hienostu ja on pirun mukava ajella kesällä satoi tai paistoi. bensaa tietysti menee kaupunkikurvailussa ihan mukavasti noin 20l/100km mutta eihän sillä ajeta kuin kesäisin!
jara
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jara »

2.8 litraisen koneen puolesta sanoisin, ettei niiden kanssa ongelmia ole, kunhan pitää seossäädön kohdallaan. Moottorin kuin moottorin mäntävaurio on tarjolla, jos seoksen ruuvaa liian laihalle. Koneeseen virtaavalla bensiini-ilmaseoksella on myös jäähdyttävä vaikutus. Jos seos on laiha, syntyy paikallisia ylikuumenemispisteitä, minkä seurauksena mäntä voi palaa puhki.
Itselläni on 10 vuoden hyvät kokemukset 2.8 litran koneesta ja jo edesmennyt kerhon jäsen O. Airaksinen ajeli 2.8 litraisella ykkössarjan Jaguarillaan yli 30 vuotta - siis myös arkiajot!
Tyylikkäässä museoautoilussa 2.8 litran koneessa on ihan passelisti tehoa. Eihän esim. Jaggen tuon ajan kilpailijaa, Mersun 280 S -malliakaan, pidetty minään laiskana autona, vaikka MB:llä oli malleja tarjolla yli 6 litran koneisiin saakka. Tallissani on myös 4.2 litrainen XJ6, ja sanoisin, että tehoero näiden kahden koneen välillä on käytännössä vähemmän dramaattinen, kuin moni luulee. Pienempi kuluttaa vähemmän.
Ostin taannoin varaosakäyttöön USA-tuontiautosta irrotetun 2.8-litran koneen. Piti heti katsoa mitä se oli syönyt. Männät olivat tässäkin terveet, mutta sen sijaan nostajaholkkeja oli irronnut kannesta ja kalvanyt
nokka-askselit pilalle. Siinä siis syy koneen hylkäämiseen. Kone on yhä hallussani eikä siitä ole toistaiseksi tarvittu varaosia hyvin palvelleeseen 2.8 -koneeseen.

Ykkössarjan laadun puolesta myöhempiin verrattuna puhuu se, että tehdas oli vielä tuolloin itsenäinen. Jaguar-historiikkien perusteella
on käynyt selväksi, että tehtaan laatutaso - ja kenties osin työmoraalikin - romahtivat vasta kakkossarjan aikana, kun siitä tuli osa valtiollista BLMC-konsernia. Samasta massatuotannon tuutista tuli Suomen markkinoille viheliäisiksi osoittautuneita luomuksia, kuten Morris Marinaa, Austin Allegroa jne. Harmittavasti myös Jaguarin puolella haettiin jatkuvasti "tuotantoystävällisempiä" ratkaisuja. Esim. Jaguarin varhaisen ykkössarjan tyylikkäät kromikehäiset mittarit muuttuivat ensin kehiltään mustaksi maalatuiksi ja kakkossarjassa jo peräti muovisiksi. Onneksi sentään puu pidettiin puuna eikä alennettu jäljitelmiin.

Elämä on aina enemmän tai vähemmän kilvoittelua. Jaguar-harrastuskaan ei ole pelkästään nautiskelua kuivalla aurikoisella kesäkelillä hienosti toimivalla autolla. Jaguar vaatii aika ajoin myös yhtä ja toista ruuvaamista, mutta kokonaisuutena plussat ovat kuitenkit kirkkaasti isommat kuin miinukset.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar xj6 S1 Luotettavuus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Vilho kirjoitti:
Lisäepäilyksia luotettavuudesta on myös tullut vuode 1980/7 tekniikanmaailmasta. Heillä oli testissä vuoden 1969 Jaguar XJ6. Lainaan siitä viimeisen kappaleen.
4000 testikilometrin jälkeen:
" Jatkossa on hankittava kaksi vaihtoehtoa . Auton sijoitus suosiolla kaatopaikalle jollekkin arvokkaalle paikalle tai sitten entisöinti kaikesta toivottumuudestaa huolimatta. Entisöitynä ja korjattuna tätä Jagge-vanhusta ei osaa kuvitella tavalliseen ajoon. Sillä voisi korkeintaan ajaa suurimpina juhlapäivinä ja silloinkin jos aurinko paistaa. Takalistoissa oleva kylmä rinki pakottaisi tuolloinkin aina pitämään mukanaan aikataulun ja bussirahan.
Vanhan exsootin pito on kalleinta mahdollista autonpitoa. Mutta samalla voin vakuuttaa kuten TM.n testaajatkin, onni kesäinen päivä, unelmien maantie ja toimiva xj 6."

Vastauksia toivoen, Vilho
Tuosta TM:n leikkimielisestä testistä kannattaa huomata, että se on eräänlainen nostaigiatrippi (siis jo omana aikanaan) ja, että ko. auto on siinä vaiheessa 11 vuotta Suomen suolatuilla teillä, monen omistajanvaihdoksen, energiakriisin (olen kuullut myös Jaguareista, joihin em. syistä vaihdettiin 4.2:n tilalle dieseli tai jopa petrooli! vaikkei tuo oikein pidettynä syö yhtään enempää kuin vaikka 2.1L Volvo) ja laiminlyödyn huollon ja ylläpidon jälkeen.

Ko. auto on kerhossamme ja entisöitynä, olemme ajatelleet, että siitä olisi kiva saada vielä kohta sellainen "40 vuotta myöhemmin" testi, moniko TM:n testiauto on hengissä (ja iskussa?) vielä 40 vuoden jälkeenkin? Siis niin, että joku oikeasti haluaisi vapaaehtoisesti edelleen ajaa sellaista! XJ on ollut aikanaan todella mukava ja moderni auto. Laatu on suhteellinen käsite, ne BL:n katastrofit ja jatkuvat lakkoilut olivat vasta 70-luvun puolivälissä tapahtuneita valitettavia asioita, joista päästiin eroon vasta kun Englannissa tuli valtaan Thatcherin hallitus.

Jos olet lukenut tuon, kannattaa ehdottomasti hommata käsiin myös se alkuperäinen testi, kun auto oli uusi! Silloinkin oli ongelmia, joka johtui pääosin Suomen asemasta Euroopan takapihana. Eli XJ oli niin kova myyntimenestys, ettei autoja saatu tehtyä tarpeeksi, USA ja kotimarkkina olivat etusijalla. Muistaakseni vuonna 1969 Suomessa myytiin noin 40 kpl 4.2L XJ6:sta, maahan tuli 1 kpl ja sekin väärän värisenä, sekä tusinan verran 2.8L malleja, joka oli luotu lähinnä Italian ja Ranskan verosääntöjen takia.

Tunnen erään autoharrastajan, jolla oli ykkössarjan XJ6 Suomi-auto vuosikaudet käyttöautona, asiallisesti ylläpidettynä, antaa se hyvää kyytiä kelillä kuin kelillä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

eroja on

Viesti Kirjoittaja joni »

eniten tässä hommassa vaikuttaa se, että nämä autot ovat yksilöitä ja riippuen historiastaan voivat olla hyvinkin erilaisia. Eli hyvän yksilön tuntee jämäkkyydestä ja hiljaisuudesta...vähän kuin ostaisi vanhaa hirsitaloa, myös hajut kertovat jotain. Pelkkiin muotoihin ei kannata hullaantua(koskee myös puolison hankintaa :wink: ).
Iso etu on jos löytää auton jossa pellit ja maali kunnossa, säästyy vaivaa ja rahaa. Koko auton laittaminen pellille, paikkaukset, pohjatyöt ja maalaus tulevat todella kalliiksi.
Kauan seisonut auto voi olla halpa, mutta voi myös sisältää ison määrän ennalta arvaamattomia juttuja.
Series 1 on mielestäni kaunein XJ, ja ihan täydellinen jos onnistuisi löytämään LWB:n.
Auto on hämmästyttävän mukava ajaa. Kyyti on amerikkalaistyylinen, muttei mikään ilmalaiva, ohjaus kevyt, muttei tunnoton.
Itse laitoin isäni kanssa kuntoon yhden talven aikana Daimlerin Series 1, joka oli seissyt n.6 vuotta suomen taivaan alla. Alunperin autoni on Madeiralta. Pellit olivat hyvät, mutta maali surkea, joten auto maalattiin. Lisäksi kone käytiin läpi, putsailtiin ja ehosteltiin. Mitään laajaa läpikäymistä ei suoritettu ja auto meni ensimmäisellä läpi katsastuksesta. Se oli hämmästyttävää, sillä ensimmäiset metrit ajettiin oikeastaan katsastusmiehen kanssa aseman pihalla.
Täällä kuvia autostani jos kiinnostaa:
http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1191787330

ja lisää:

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1178696660

ja vielä:

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1156923594
tuolla hiukan kuvia aloituksesta.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Onko sulla Joni muuten kuvia yhtään sisustasta? Missä kunnossa nykyisellään?

Exterior is superb! 8)
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: eroja on

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

joni kirjoitti:eniten tässä hommassa vaikuttaa se, että nämä autot ovat yksilöitä ja riippuen historiastaan voivat olla hyvinkin erilaisia. Eli hyvän yksilön tuntee jämäkkyydestä ja hiljaisuudesta...vähän kuin ostaisi vanhaa hirsitaloa, myös hajut kertovat jotain. Pelkkiin muotoihin ei kannata hullaantua(koskee myös puolison hankintaa :wink: ).
Iso etu on jos löytää auton jossa pellit ja maali kunnossa, säästyy vaivaa ja rahaa. Koko auton laittaminen pellille, paikkaukset, pohjatyöt ja maalaus tulevat todella kalliiksi.
Kauan seisonut auto voi olla halpa, mutta voi myös sisältää ison määrän ennalta arvaamattomia juttuja.
Series 1 on mielestäni kaunein XJ, ja ihan täydellinen jos onnistuisi löytämään LWB:n.
Auto on hämmästyttävän mukava ajaa. Kyyti on amerikkalaistyylinen, muttei mikään ilmalaiva, ohjaus kevyt, muttei tunnoton.
Itse laitoin isäni kanssa kuntoon yhden talven aikana Daimlerin Series 1, joka oli seissyt n.6 vuotta suomen taivaan alla. Alunperin autoni on Madeiralta. Pellit olivat hyvät, mutta maali surkea, joten auto maalattiin. Lisäksi kone käytiin läpi, putsailtiin ja ehosteltiin. Mitään laajaa läpikäymistä ei suoritettu ja auto meni ensimmäisellä läpi katsastuksesta. Se oli hämmästyttävää, sillä ensimmäiset metrit ajettiin oikeastaan katsastusmiehen kanssa aseman pihalla.
Toi on aivan upea suoritus, itseltäni meni aikanaan kaksi vuotta saada E-type samalla tavalla kasaan, tosin siinä tehtiin sisustus myös suurelta osin uusiksi ja nekin osat, jotka jäivät alkuperäisinä (vinyyliverhoilu vyötäröstä ylöspäin) hinkattiin Tolulla ja Vimillä moneen kertaan...

Vanhaa Jaguaria ostaessa on hajulla tosiaan myös merkitystä, itse en ostaisi hiemankaan kostealta taikka homeiselta haisevaa, jollei ole tarkoitus uusia koko sisusta pehmusteita myöten! Pieni bensan ja öljynkäry sitävastoin kuuluu asiaan sen Connollyn tuoksun lisäksi! (the spirit of motoring ;-) Liiallinen sitävastoin kertoo tiivisteongelmista.

Myös toimiva ilmastointi ja jäähdytysjärjestelmä kertovat asioiden olevan kunnossa. Se tavallinen tarina, ettei ilmastointi toimi, kun ei sitä ole tarvittu ei ole hyvä alku. Allekirjoittaneella se ainakin tarkoitti oikeasti sitä, ettei ilmastointi ole käytössä, kun se olisi aiheuttanut jäähdytysjärjestelmän paineistumisen, alavesiletkuklemmarien pettämisen, sekä muiden jäähdytysongelmien avustuksella johtanut kansipahvin pettämiseen. Lisäksi ilmastointilaitteen kondenssivesiputket olivat tukossa ja kondenssivesi hyvää vauhtia ruostuttamassa lattioita ja runkoa keskitunnelin liitoksista.

Täydellisyyttä ei ehkä voi tavoittaa, mutta näissä autoissa on varminta, jos kaikki pelaa kuten pitääkin (paitsi ehkä se kello, joka on aika turha ja mekaaniset mallit vikaantuvat aina iän myötä) sillä pienikin puute voi olla "oire" jostakin paljon suuremmasta. Eli täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, niin moni suuri ongelma tulee samalla ennaltaehkäistyä!

Alustan ja ohjauksen ei tule kolista mistään, eikä auto saa vaappua huonollakaan tiellä, tai se on varma merkki alustan kumien huonosta kunnosta taikka vähintäänkin vääristä pyörien suuntauksista. Myös epätasaisesti kuluneet renkaat kielivät ongelmista alustassa, tosin osat eivät maksa paljon mitään, kaikkien tuentojen ja puslien vaihto on sen sijaan jossain määrin työläs operaatio, eli kyllä siinä muutaman vikonlopun saa kulumaan. Kunnossa oleva XJ menee suoraan ja pehemeästi ja taipuu mutkiin lähes itsestään.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Luotettavuus ...

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Vilho,

Itselläni on kakkossarjalainen.

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1191181478

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1191095424

Jos haet itsellesi luotettavaa ajopeliä, ja vertaat luotettavuutta vaikkapa muutama vuotta vanhaan japsiin, niin älä edes ajatele Jaguaaria. Luotettavuus ei ole mielestäni missään määrin mukana Jaguarin ostopäätöksessä. Jagge on by default epäluotettava --- mutta varmasti maailman yksi parhaista autoista.

Omani on käytännössä ruosteeton -- se kun on Kalifornia-auto. Iskarit, jouset, ja kaikki kumipuslat ihan uudet joten ajo on nautinnollista. Mutta sähkölaitteet on niin ja näin, öljyä tippuu (hevonen hikoilee juostessaan ... ei haittaa mua). Olen kolme kesää metsästänyt vuotoa jostain kojelaudan takaa (tulee vettä pelkääjän jalkatilaan -- ei, ei tule ikkunatiivisteistä ...), bensaa meni viime kesänä 16 l / 100 (n. 6000 km ajoa).

Kertaakaan en ole tielle jäänyt. Joka kerta on hyvä mieli (paitsi sateella kun matot on taas märkänä ...). Luotettavuus .... on niin suhteellista.

Ja ykkössarjalaiset on, niin kansa väittää, paremmin tehy kuin kakkossarjalaiset. Vaikka tässä iässä kaikki selvinneet autot on aika hyvin tehtyjä ...
-- XJ6, Series II --
-- 911, Carrera --
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

vesivuodosta

Viesti Kirjoittaja joni »

tuo vesivuoto on kyllä minullakin, vaikka laitoin uuden tiivisteen tuulilasiin. En ole saanut vielä selville mistä se tulee sisään, jostain kojelaudan takaa norottaa. On aika raskasta kesällä joka sateen sattuessa kiirehtiä peittelemään autoa, etenkin kun peitteet vielä naarmuttavat maalipintaa. Jos jollakulla tietoa asiasta niin olisi hienoa kuulla.
Omassani sisusta vaatisi vielä työtä. Perunakellarin tuoksu on ja siellä täällä kulumaa ja muuta. Kuskin penkissä kaksi saumaa auki ja paikalliset verhoilijat eivät suostu korjaamaan, kun sanovat repeävän heti uuden sauman vierestä. Nahka on päässyt etupenkeissä haperoiseksi. Tällaisen auton laittamisessa saa kyllä monenmoista taitoa harjoitella. Yksi iso virhe sisustan laitossani oli lakata puuosat sellakalla. Se halkeili ensimmäisillä yöpakkasilla. Kuskin puolen puupaneelin irrotus ei ole ihan pieni juttu.
Sähköpuoli on toiminut omassani hyvin, öljyvuotoja ei juuri ole, mutta bensamittarissa on joku vika, se menee aivan liian nopeasti alas...
Kavereille olen sanonut, että autoa saa toki lainata, mutta pitää palauttaa tankit täynnä, eipä ole kukaan lainannut.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vesivuoto jne

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Joni, mistä vesi tulee?

Minä olen tehnyt seuraavaa:
-olen varmistanut että ei tule ikkunatiivisteistä
-olen varmistanut että ei tule pyyhkijän varsien läpivienneistä (hankin uudet tiivisteet + laitoin tiivistemassaa)
-tuulilasin edessä olevasta ilmastointiräppänästä vesi menee tuulilasin etupuolelle ja sieltä on putket konehuoneen puolelle josta vesi valuu maahan. Tarkistin että sieltä on esteetön pääsy vedelle ja vesi todellakin valuu konehuoneeseen ja sieltä maahan .... Nämä oli ne vinkit mitä JagLovers antoi. (kts mm http://forums.jag-lovers.org/av.php?5014i24)

Jos pesen auton ja vaikka annan letkusta painetta, niin vettä ei tule sisälle. Vettä tulee vasta ajossa, joten jotenkin liittyy ajoviimaan. Vesi valuu ainoastaan pelkääjän puoleiseen jalkatilaan ja tulee jostain radion takaa .... Tiestysti se voi tulla sinne mistä vaan ja näkyy vasta tuossa vaiheessa. Mutta siis minnekään muualle ei vettä tule.

Epäilen, että rintapellissä jossain kojelaudan takana on pääsy vedelle ja ajoviima painaa sen sisään tuulilasin etupuolella olevasta ilmastointiritilästä ja sieltä sisälle. Ajatteli purkaa kojelaudan tässä talvella mutta saas nähdä riittääkö tarmo.

Onko vinkkejä? Jos saat ratkaistua niin kerro mullekin.

Jos metsästelet sisustaa ja penkkejä niin kerro mulle myös jos löytyy jotain. Itselläni on haussa kohtuukuntoinen tummansininen takapenkki. Minkä värinen sisusta sulla on? Jos sattuu vastaan ...?
-- XJ6, Series II --
-- 911, Carrera --
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kello

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Täydellisyyttä ei ehkä voi tavoittaa, mutta näissä autoissa on varminta, jos kaikki pelaa kuten pitääkin (paitsi ehkä se kello, joka on aika turha ja mekaaniset mallit vikaantuvat aina iän myötä) -Jakuvaari
Mekaanisen Smithin kellonhan saa kuntoon vaikkapa täällä:
http://www.jaguarclock.com/
Mike laittaa vähän elektroniikkaa sisään ja kalibroi. Luultavasti kestääkin, kun ei enää kontakti kipinöi 12V:lla ja pala poikki. Mulla on nyt pari vuotta tikittänyt muutoksen jälkeen.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Vesivuoto

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Isä vainaalla oli aikoinaan Sumbeam Arrow niminen "brittihävittäjä"ja auton jalkatiloihin ilmestyi sateella ajettaessa vesinoro.Syy oli tuulilasin alapuolella olevat korin saumat,korikitillä homma hoitui...
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

vesivuoto

Viesti Kirjoittaja joni »

juuri samaa olen ajatellut itsekin, eli että kyseessä voisi olla joko korin sauma tai ne pultit joilla lokasuojat ovat kiinni. Olen tiivistänyt pyyhkijöiden tyvet, tuulilasin nurkat ja tarkistanut myös sen tuuletusaukon. Myös konepellin kulmien kohdalla on rungossa reiät joissa on muovitulpat, mutta niidenkään tiivistäminen ei auttanut. Kun kunnostin autoa näki selvästi, että vettä oli tullut jostain keskikonsolin yläosista ja kylkien puolelta, sieltä missä on ne pull-air vivut. Nyt vesi tulee enää molemmilta sivuilta jostain kojelaudan uumenista. Vuotokohtaa on tosi vaikea testata kun vettä pitää valuttaa aika kauan samaan kohtaan ennenkuin tulee sisälle, enkä ole vielä siinä saanut mitään selkeää tulosta, vesi kun valuu automaattisesti sinne konepellin uriin.
Kauhistuttaa ajella kun tulee sadekuuro ja tietää, että sieltä jostain sähkölaitteiden lomasta se virtaa jalkatilaan. Pian sitä istuu tyylikkäässä sähkötuolissa... :roll:
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Vilho
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:46 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vilho »

kiitos kaikille vastanneille.

Ensi kesälle suunnittelen hankkivani XJ6 S1.

Olisiko kellään tiedossa hyväkuntoista yksilöä?

T. Vilho
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Yksilö

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Vilho,

http://www.mobila.fi/Webroot/513003/Car ... ro=LYL-899

En tiedä firmasta mitään enkä tiedä autosta. Mutta näyttää aika asialliselta. Jos olisin itse hakemassa niin ton ainakin tsekkaisin!
-- XJ6, Series II --
-- 911, Carrera --
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

Nettiautossakin näyttää pari olevan ylläolevan viestin auton lisäksi
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Olin tota kuusysii XJ-6:sta vaaleansinistä katsomassa ,nettiautossa, mutta liikaa oli töitä minulle, ja hienoa, oli manuaali ylivaihteella, hienoin näkemäni on ollut ns. Saloran entinen -72 se kullanvärinen TAK-???
Markka-aikana kaupat oli lähellä, satatuhatta oli pyynti, Porin suuntaan meni 8)
ps. MrNorton, kaverilla Turuuus on tommoinen Manx 500 kilpataustalla, maksaa maltaita, taidat tietääkin (E.V)
7esko
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 8:06 pm
Paikkakunta: Naantali

TAK-199

Viesti Kirjoittaja 7esko »

Olin kaupoilla TAKista (TAK-199, muistakseni)aikanaan, tarjosin 60 ja 70:llä olisi lähteyt. Auto meni eräässä tietyssä vaihtokaupassa eräälle ABB:llä työskentelevälle (M.K) ja myöhemmin eräälle toiselle keräilijälle (M.H)Turun lähistöllä. Autoa kunnostettiin sittemmin ainakin alaosan maalauksella ja paljon muutenkin n. ehkä 10 vuotta sitten... Nyt on uskoakseni taasen omistaja vaihtunut.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

tässäkin olisi

Viesti Kirjoittaja joni »

tässäkin olisi varteenotettava sijoitus XJ:n sijaan:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... Hae+%3E%3E
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: tässäkin olisi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

[quote="joni"]tässäkin olisi varteenotettava sijoitus XJ:n sijaan:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... .php/quote]

Voi olla sijoituksena hieno, tai sitten huono. MK10 kuuluu jostain syystä niihin harvoihin "aliarvostettuihin" Jaguareihin, eli niihin joihin helposti uppoaa enemmän rahaa kuin mitä siitä voi koskaan saada.

XJ on jokatapauksessa helpompi myytävä, IMO. Mutta jos siitä tykkää ja siitä aikoo itse nauttia, niin MK10:ssä saa enemmän autoa kuin monessa muussa kaupassa! (Se on levein ja isoin Jaguar mitä on koskaan valmistettu) Nahkaa ja pähkinäpuuta käytettiin tuohon aikaan aika kursailematta!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

upea auto

Viesti Kirjoittaja joni »

hieroin muutama vuosi sitten kauppaa juuri samanlaisesta, ellei peräti samasta MK10:stä. Auto on kyllä upea ja uskomattoman iso myös sisältä. Puuta ja nahkaa on PALJON! Luulen, että kyseisen auton arvo tulee nousemaan. On muuten luonnossa paljon hienompi mitä kuvissa.
XJ on sellainen laihtunut versio MK10:stä, sporttisempi, mutta silti naisellisen kaunis.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Manx

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Mahtaako olla sama Manx jolla pappa pappa Lampinen ajoi aikoinaan?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
eetyyppi
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 25, 2007 2:24 pm

Viesti Kirjoittaja eetyyppi »

Tuli tässä viestiketjua lukiessani mieleeni että onkohan Vodkaa komisario Palmu- elokuvan Jaguar vielä hengissä? Oli komee kullan värinen yksilö. Rek-numeroa en nyt kyllä muista.
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

BIZ-12

Viesti Kirjoittaja Kopi »

eetyyppi kirjoitti:Tuli tässä viestiketjua lukiessani mieleeni että onkohan Vodkaa komisario Palmu- elokuvan Jaguar vielä hengissä? Oli komee kullan värinen yksilö. Rek-numeroa en nyt kyllä muista.
Kullan värinen? Näyttäis harmaalta/vaalean siniseltä. Ei ole BIZ-12 ainakaan kerhon listoilla, ellei ole rekkari vaihtunut matkan varrella.
Kuva täällä:
http://www.imcdb.org/vehicle_49523-Jagu ... -1969.html

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BIZ-12

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
Kullan värinen? Näyttäis harmaalta/vaalean siniseltä. Ei ole BIZ-12 ainakaan kerhon listoilla, ellei ole rekkari vaihtunut matkan varrella.
Kuva täällä:
http://www.imcdb.org/vehicle_49523-Jagu ... -1969.html

Köpi
Olisikohan "Fern Grey", hieno väri jokatapauksessa.

Hassua, ettei tuosta löydy mitään tietoja FJDC :ltä, täytyypä vähän kysellä vanhemmilta jäseniltä. Ko. leffassa (kuten noissa kuvissakin näkyy) ajetaan XJ:llä niinkuin sillä kuuluukin. Virkavalta vaan kielsi sen meillä sitten 1973 alkaen. Siksi kannattaa vanhojenkin kissojen jalkoja käydä vähän venyttelemässä Saksan moottoriteillä! ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Punakatti
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2008 10:32 pm

Re: Jaguar xj6 S1 Luotettavuus

Viesti Kirjoittaja Punakatti »

Tuo Mobilassa ollut LYL-899 XJ6,s1 sai uuden kodin kuukausi sitten. Ajelin sen Vaasasta Jyväskylän kautta Helsinkiin; pitkäaikainen haave täyttyi! Toimii hienosti, tosin noita "peruskohteita" on siinäkin: kello seisoo, bensa- ja lämpömittari ei toimi ja huonotapainenkin se on - murisee kaikille. Jyväskylästä lähdettäessä oli yöllä tullut alijäähtynyttä vettä ja kissaparka oli sentin jääkerroksen peitossa, mutta urheasti käynnistyi ja päästiin liikkeelle. Nyt tallissa odottelemassa kauniita kesäpäiviä. Manuaaliloota toimii jämäkästi ja ajoominaisuudet on paremmat kuin monessa uudessa autossa. Suosittelen!
Jaguar XJ6, s1, vm1973, Regence Red
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: Jaguar xj6 S1 Luotettavuus

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

onnittelut xj:n hankinnasta, auto on todellakin hyvä ajaa ja pesee monen nykyautonkin.
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Vastaa Viestiin