Tata se sitten on...
Jos kerta Fordin on saatava kiliseviä kassaan ja myytävä Jakke ja Lantikka, niin Tata on arvioitu jopa parhaaksi vaihtoehdoksi noista ostajakanditaateista. Kun autoja valmistavilla tuotantolaitoksilla tunnutaan olevan ratkaisuun tyytyväisiä eikä paniikkimielialassa, se on hyvä merkki.
Ostaja Tata ei ole onneksi sijoitusyhtiö ("jalostus-"), jonka tarkoituksena on panna ostos lihoiksi, myydä parhaat palat voitolla ja tuhota loput. BMW aloitti tämän linjan Landroverin ja Roverin kanssa ja Phoenix hoiti viimeiset rippeet hautaan tai tarkemmin Roverin konkurssiin... Tata on taustaltaan vallan toista maata.
Tata'n taustoihin tutustuin riski neljä vuotta sitten, kun Tatan Indica V2 ("we too") muunnettiin Roverin näköiseksi pikkuautoksi, Cityroveriksi ja asiasta piti kirjoittaa artikkeli.
Tata on perheyhtiö, joka on kasvanut noin 140:ssä vuodessa merkittäväksi tekijäksi Intian taloudessa, oikea menestystarina. Tekstiiliteollisuudesta yritysrypäs on laajentunut mitä moninaisimmille aloille, sillä on terästeollisuutta, voimaloita, se on ollut mukana tekemässä Intiasta ydinvaltaa, sillä on teen ja kahvin markkinoita hallitsevia kauppahuoneita, porsliinitehtaita, kelloteollisuutta, vakuutusyhtiöitä, hotelli- sekä tavarataloketjuja, puhelin- ja IT-alan yhtiöitä, kemian teollisuutta, öljynporauslauttoja ja siinä ohessa henkilö- sekä raskaitten ajoneuvojen tuotantoa - tälläkin alalla Tata on suurin Intiassa. Tatan autoja ja maansiirtokoneita viedään jo yli 70 maahan. Kulkuvälineistä puheen ollen: aikoinaan Tatan perhe perusti lentoyhtiönkin, jonka juuri itsenäistynyt Intian valtio lunasti - kyseessä on kansallinen Air India. Kun se joskus yksityistetään, saattaa se taas olla osa Tata'a?
Ostaja Tata ei ole onneksi sijoitusyhtiö ("jalostus-"), jonka tarkoituksena on panna ostos lihoiksi, myydä parhaat palat voitolla ja tuhota loput. BMW aloitti tämän linjan Landroverin ja Roverin kanssa ja Phoenix hoiti viimeiset rippeet hautaan tai tarkemmin Roverin konkurssiin... Tata on taustaltaan vallan toista maata.
Tata'n taustoihin tutustuin riski neljä vuotta sitten, kun Tatan Indica V2 ("we too") muunnettiin Roverin näköiseksi pikkuautoksi, Cityroveriksi ja asiasta piti kirjoittaa artikkeli.
Tata on perheyhtiö, joka on kasvanut noin 140:ssä vuodessa merkittäväksi tekijäksi Intian taloudessa, oikea menestystarina. Tekstiiliteollisuudesta yritysrypäs on laajentunut mitä moninaisimmille aloille, sillä on terästeollisuutta, voimaloita, se on ollut mukana tekemässä Intiasta ydinvaltaa, sillä on teen ja kahvin markkinoita hallitsevia kauppahuoneita, porsliinitehtaita, kelloteollisuutta, vakuutusyhtiöitä, hotelli- sekä tavarataloketjuja, puhelin- ja IT-alan yhtiöitä, kemian teollisuutta, öljynporauslauttoja ja siinä ohessa henkilö- sekä raskaitten ajoneuvojen tuotantoa - tälläkin alalla Tata on suurin Intiassa. Tatan autoja ja maansiirtokoneita viedään jo yli 70 maahan. Kulkuvälineistä puheen ollen: aikoinaan Tatan perhe perusti lentoyhtiönkin, jonka juuri itsenäistynyt Intian valtio lunasti - kyseessä on kansallinen Air India. Kun se joskus yksityistetään, saattaa se taas olla osa Tata'a?
kari tt
Ratan Tata
Asiatieto on todella tervetullutta, ja aika turhaa on meidän harrastajien kannalta tuskailla merkin omistajuutta.
Eipä monia tunnu haittaavan se, että suomalaiset ostoskeskukset ja merkittävät liikekiinteistöt omistaa amerikkalaiset mummot.
En tosin malta olla omistajan nimeen viitaten manitsematta:
Mitä sanoo Jaguarin virranjakaja? "ratantata!"
-Jakuvaari
Eipä monia tunnu haittaavan se, että suomalaiset ostoskeskukset ja merkittävät liikekiinteistöt omistaa amerikkalaiset mummot.
En tosin malta olla omistajan nimeen viitaten manitsematta:
Mitä sanoo Jaguarin virranjakaja? "ratantata!"
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Ratan Tata
Näin ohi asian, yllättävän harvoja ei myöskään häiritse että teboil ja delta-auto ovat venäläisten omistuksessä.jakuvaari kirjoitti:Asiatieto on todella tervetullutta, ja aika turhaa on meidän harrastajien kannalta tuskailla merkin omistajuutta.
Eipä monia tunnu haittaavan se, että suomalaiset ostoskeskukset ja merkittävät liikekiinteistöt omistaa amerikkalaiset mummot.
.......
-Jakuvaari
( Niin, no.. eihän niitä hiivatteja.. )
Ja takaisin asiaan, varsinkin tuon taustan luettuani, mieluummin tuonne kuin jollekin oligarkille.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Niin ja itseasiassa kaikki te jotka ajelette MWS:n (Motor Wheel Servce) pinnavanteilla, ajatte Intiassa tehdyillä pinnavanteilla. Eikä laadussa
juuri tiettävästi ole ollut moittimista. Tosin tietääkseni tehdas toimii
enkelsmannien kontrollin alla.
Saavuin juuri Thaimaan reissulta ja Finnairin kone teki välilaskun
jonnekin Ahlamabaadiin - tai sinne päin - eikä sikäläinen touhu ja työn laatu
juurikaan tehnyt vaikutusta, paremminkin huvitti.
No, katsotaan nyt sitten miten Jaggen käy.
juuri tiettävästi ole ollut moittimista. Tosin tietääkseni tehdas toimii
enkelsmannien kontrollin alla.
Saavuin juuri Thaimaan reissulta ja Finnairin kone teki välilaskun
jonnekin Ahlamabaadiin - tai sinne päin - eikä sikäläinen touhu ja työn laatu
juurikaan tehnyt vaikutusta, paremminkin huvitti.
No, katsotaan nyt sitten miten Jaggen käy.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Niin ja itseasiassa kaikki te jotka ajelette MWS:n (Motor Wheel Servce) pinnavanteilla, ajatte Intiassa tehdyillä pinnavanteilla. Eikä laadussa
juuri tiettävästi ole ollut moittimista. Tosin tietääkseni tehdas toimii
enkelsmannien kontrollin alla.
Saavuin juuri Thaimaan reissulta ja Finnairin kone teki välilaskun
jonnekin Ahlamabaadiin - tai sinne päin - eikä sikäläinen touhu ja työn laatu
juurikaan tehnyt vaikutusta, paremminkin huvitti.
No, katsotaan nyt sitten miten Jaggen käy.
juuri tiettävästi ole ollut moittimista. Tosin tietääkseni tehdas toimii
enkelsmannien kontrollin alla.
Saavuin juuri Thaimaan reissulta ja Finnairin kone teki välilaskun
jonnekin Ahlamabaadiin - tai sinne päin - eikä sikäläinen touhu ja työn laatu
juurikaan tehnyt vaikutusta, paremminkin huvitti.
No, katsotaan nyt sitten miten Jaggen käy.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Alkuperäiset koneet
Niin, kauan sitten kuulin, että kun Dunlop lopetti ko. vannetehtailun, laivattiin kaikki koneet...yllätys, yllätys Intiaan. Eli ne ovat varmaan alkuperäisemmät kuin vaikka Dayton pinnavanteet tms. tehty samoilla koneilla kuin ne 50- ja 60-luvun englantilaiset! Muutenkin käsitys ainakin jag-lovers foorumilla on, että intialainen on vähintään yhtä hyvä kuin englantilainen osa, mutta kiinalaista kannattaa varoa! Ilmeisesti kaikki isojen varaosafirmojen myymät Kiinassa tehdyt (olikohan se Ang Jee Company) uudet kytkimen pääsylinterit ovat alkaneet vuotaa muutaman sadan kilometrin sisällä!HEF kirjoitti:Niin ja itseasiassa kaikki te jotka ajelette MWS:n (Motor Wheel Servce) pinnavanteilla, ajatte Intiassa tehdyillä pinnavanteilla. Eikä laadussa
juuri tiettävästi ole ollut moittimista. Tosin tietääkseni tehdas toimii
enkelsmannien kontrollin alla.
-Jakuvaari
Jk. Ja Daimlerin tulevaisuus on siis ainakin turvattu, siellä päin noita arvostetaan, on sitä paitsi varmaan helpompi sikäläisten ääntää pehmeällä D:llä
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Intiahan on tunnettu perinteitä vaalivasta autoteollisuudestaan. Siellähän valmistetaan vieläkin 50-luvun Morris Oxfordia. Merkki on siellä Hindustan ja jos väri on keltainen, on auto taksi, valkoinen, on auto valtion käytössä. Uutuutena on retro-malli, joka on punainen ja varustettu alumiinivanteilla. Tilauksesta sen saa myös maakaasukäyttöisenä.
Eli pitkää ikää voi povata nykyisille Jaguar- ja Land Rover -malleille intialaisessa omistuksessa.
Eli pitkää ikää voi povata nykyisille Jaguar- ja Land Rover -malleille intialaisessa omistuksessa.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Tata-Fiat kuvio on ihan mielenkiintoinen aspekti Jaguarin mahdolliseen uuteen omistajaan.
Tata ja Fiat ovat naimisissa Intiassa, Tata käyttää paljon Fiatin tekniikkaa, myy Fiateja ja muutama Fiat-tehdaskin löytyy. Land Roverilla on erinomainen maine Intiassa ja Aasiassa ja se sopisi Tatan kuvioihin, Range Roverillekin alkaa varmasti löytyä hiljalleen kysyntää. Euroopassa taas Fiatilla on Jaguarin tavoin "liian pieniä" automerkkejä, Fiatin pikkuautoista kun ei kovin pitkälle rakenneta Alfoja tai Maserati/Ferrareita. Fiatin talous alkaa olla kunnossa eli periaatteessa Jaguarin istuisi hyvin tuonne Alfan ja urheiluautojen välimaastoon.
Tata ja Fiat ovat naimisissa Intiassa, Tata käyttää paljon Fiatin tekniikkaa, myy Fiateja ja muutama Fiat-tehdaskin löytyy. Land Roverilla on erinomainen maine Intiassa ja Aasiassa ja se sopisi Tatan kuvioihin, Range Roverillekin alkaa varmasti löytyä hiljalleen kysyntää. Euroopassa taas Fiatilla on Jaguarin tavoin "liian pieniä" automerkkejä, Fiatin pikkuautoista kun ei kovin pitkälle rakenneta Alfoja tai Maserati/Ferrareita. Fiatin talous alkaa olla kunnossa eli periaatteessa Jaguarin istuisi hyvin tuonne Alfan ja urheiluautojen välimaastoon.
Ensi viikolla?
Viimeisen huhun mukaan Jaguaarin ja Land Roverin kauppa Tatalle tapahtuu ensi viikolla:
http://www.wikio.com/leisure/automotive ... d=49807233
Köpi
http://www.wikio.com/leisure/automotive ... d=49807233
Köpi
Re: Ensi viikolla?
No nyt se sitten on varma, ainakin CNN:n mukaan. Toivottavasti uusi omistaja saa merkin entistä perempaan iskuun.Kopi kirjoitti:Viimeisen huhun mukaan Jaguaarin ja Land Roverin kauppa Tatalle tapahtuu ensi viikolla:
http://www.wikio.com/leisure/automotive ... d=49807233
Köpi
2.3 miljardia dollaria, mutta taalahan on halpa nykyään...
Köpi
Viimeksi muokannut Kopi, Ke Maalis 26, 2008 8:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää höyryä pannuun!
Niin, Jag-loversissa on jo huhuttu, että Tata toisi F-typen takaisin...eikä ainakaan minulla olisi mitään sitä vastaan!
Ko. herra sitten omistaa kaikki oikeudet meidän vaalimiin brändituotteisiin ja varmaan siitä kannattaa ottaa jotain iloa irti.
Intiassa on Jaguar ja Daimler ERITTÄIN arvostettuja merkkejä.
-Jakuvaari
Ko. herra sitten omistaa kaikki oikeudet meidän vaalimiin brändituotteisiin ja varmaan siitä kannattaa ottaa jotain iloa irti.
Intiassa on Jaguar ja Daimler ERITTÄIN arvostettuja merkkejä.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________