Jaguarin tuonti 2008
Jaguarin tuonti 2008
Syntyi puolivakavissaan ajatus tuoda nykyiselle Suomi-S:lle kaveri ulkomailta, USA:sta. Pyydän teiltä hyvät Jaguar-kollegat neuvoja, miten homma tänä päivänä hoituu ? Onko jo jollekulle syntynyt kokemuksia uuden CO2-verotuksen käytännöistä ?
Kiikarissa on 94-95 ajalta avo-XJS 'pikkukoneella' eli AJ16:lla. Mielestäni yksi upeimpia luomuksia, mitä teräksestä voi saada aikaan.
Tänä vuonna tuontikärryt siis verotetaan CO2-päästöjen mukaan siten, että auton grammaa / kilometri päästöt jaetaan 10:llä ja lisätään luku 4, jolloin toimituksesta saadaan autoveron prosentti. Esim. 200 g/km päästöisen auton veroprosentti on tällä kaavalla (200/10)+4 = 24 %.
Tietääkö joku, minkä verran tuo AJ16 moottori päästää CO2:ta ? Tarkasti ottaen riippuu tietysti auton painosta jne., mutta about ? Vai mahdetaanko tällaiset 13-14 vuotta vanhat autot kuitenkin verottaa painon mukaan ? Mitä tehtaan alkuperäisiä papereita olisi hyvä olla käsillä autoa Suomeen tuotaessa ?
Miten ihmeessä XJS:lle saadaan markkinahinta Suomessa, josta veron voi laskea ? Ei noita ihan alvariinsa myynnissä näy.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen !
T: EUR/USD = 1,47
Kiikarissa on 94-95 ajalta avo-XJS 'pikkukoneella' eli AJ16:lla. Mielestäni yksi upeimpia luomuksia, mitä teräksestä voi saada aikaan.
Tänä vuonna tuontikärryt siis verotetaan CO2-päästöjen mukaan siten, että auton grammaa / kilometri päästöt jaetaan 10:llä ja lisätään luku 4, jolloin toimituksesta saadaan autoveron prosentti. Esim. 200 g/km päästöisen auton veroprosentti on tällä kaavalla (200/10)+4 = 24 %.
Tietääkö joku, minkä verran tuo AJ16 moottori päästää CO2:ta ? Tarkasti ottaen riippuu tietysti auton painosta jne., mutta about ? Vai mahdetaanko tällaiset 13-14 vuotta vanhat autot kuitenkin verottaa painon mukaan ? Mitä tehtaan alkuperäisiä papereita olisi hyvä olla käsillä autoa Suomeen tuotaessa ?
Miten ihmeessä XJS:lle saadaan markkinahinta Suomessa, josta veron voi laskea ? Ei noita ihan alvariinsa myynnissä näy.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen !
T: EUR/USD = 1,47
Painon mukaan
Painon mukaan menevät noin vanhat.
Yleinen käsitys on että USA:sta (tai yleensä EU:N ulkopuolelta) on tuskaista tuoda autoa Suomeen, vaikka samaa mallia olisikin myyty Suomessakin. Malli voi kuitenkin olla hieman eri (esim moottorin päästöt) ja EU tyyppihyväksyntä ei käy suoraan, pahimmillaan joutuisi teettämään uuden tyyppihyväksynnän! Vähimmillään menee ainakin valot uusiksi.
Eli selvitä katsastuskonttorilta etukäteen USA-auton kohtalo, muuten voi tulla kallis ylläri.
Netistä aiheesta löytyy tietoa Jenkkiautofoorumeilta.
Köpi
PS. Muuttoauton kyllä saa helposti Suomen kilpiin, jos semmoinen mahdollisuus on tarjolla.
Yleinen käsitys on että USA:sta (tai yleensä EU:N ulkopuolelta) on tuskaista tuoda autoa Suomeen, vaikka samaa mallia olisikin myyty Suomessakin. Malli voi kuitenkin olla hieman eri (esim moottorin päästöt) ja EU tyyppihyväksyntä ei käy suoraan, pahimmillaan joutuisi teettämään uuden tyyppihyväksynnän! Vähimmillään menee ainakin valot uusiksi.
Eli selvitä katsastuskonttorilta etukäteen USA-auton kohtalo, muuten voi tulla kallis ylläri.
Netistä aiheesta löytyy tietoa Jenkkiautofoorumeilta.
Köpi
PS. Muuttoauton kyllä saa helposti Suomen kilpiin, jos semmoinen mahdollisuus on tarjolla.
Samankaltaisia suunnitelmia minullakin. Olen tuomassa keväällä muuttoautona XK8 convertiblen USAsta, vm. -97, mutta en löydä mistään sen CO2-päästöarvoja.
Mistähän vois varmistaa, lasketaanko vero painon mukaan? Soittamalla tulliin? Ko. mallin kokonaismassa on tietääkseni alle 1700kg (mistähän senkin tarkan lukeman löytäis?) ja veroprosentti jäis todennäköisesti alhaisemmaksi painon perusteella laskettuna kuin tuon ikäisen V8:n päästöillä.
Verot mun olis siitä maksettava vaikka kyseessä on muuttoauto, koska toinenkin auto on tulossa ja veronalennus menee siihen.
Vinkit ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Mistähän vois varmistaa, lasketaanko vero painon mukaan? Soittamalla tulliin? Ko. mallin kokonaismassa on tietääkseni alle 1700kg (mistähän senkin tarkan lukeman löytäis?) ja veroprosentti jäis todennäköisesti alhaisemmaksi painon perusteella laskettuna kuin tuon ikäisen V8:n päästöillä.
Verot mun olis siitä maksettava vaikka kyseessä on muuttoauto, koska toinenkin auto on tulossa ja veronalennus menee siihen.
Vinkit ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
USAsta tuonti
Jos tuotava auto on otettu käyttöön ennen kesäkuun viimeistä päivää 1996, on tuonti huomattavasti helpompaa kuin uudemmilla. Muuttoautona tuotavilla on omat helpotuksensa päästöjen, ikkunalasien, valaisinten ym suhteen.
Tuo on muistaakseni se maaginen päivämäärä, jolloin lakkasi kelpaamasta mm. USAlainen päästöluokitus EU:ssa (Suomessa). Aivan sama tilanne on Saksassa rekisteröityjen ajoneuvojen kohdalla, jos ne on valmistettu USAssa tai ensirekisteröity USAan.
Kannattaa tarkistaa katsastuskonttorilta tämän päivän tilanne, sillä tulkintoihin tulee koko ajan muutoksia, eikä nykyisin lakien ja asetusten lukeminen ole enää helppoa, niiden sisältäessä tuhottomasti viittauksia EU-direktiiveihin.
Tuo on muistaakseni se maaginen päivämäärä, jolloin lakkasi kelpaamasta mm. USAlainen päästöluokitus EU:ssa (Suomessa). Aivan sama tilanne on Saksassa rekisteröityjen ajoneuvojen kohdalla, jos ne on valmistettu USAssa tai ensirekisteröity USAan.
Kannattaa tarkistaa katsastuskonttorilta tämän päivän tilanne, sillä tulkintoihin tulee koko ajan muutoksia, eikä nykyisin lakien ja asetusten lukeminen ole enää helppoa, niiden sisältäessä tuhottomasti viittauksia EU-direktiiveihin.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Tullista
Eikös tuo tästä Tullin ohjeesta selviä:kari_xk8 kirjoitti: Mistähän vois varmistaa, lasketaanko vero painon mukaan?
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Jos ei ole mainittuja ehtoja täyttävää päästötodistusta, niin sitten painon mukaan.
Tästä myös ohjeita tuontiin:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 0_2007.pdf
Köpi
PÄIVÄMÄÄRIÄ
Joulukuussa 2007 tuli esiin kaksi merkittävää päivämäärää.
Jenkeistä tuodulle BMW Z3:lle vaadittiin säädöstenmukaisuutodistus päästöistä, melusta ja jarruista kun auto oli ensirekisteröity 31.12.96 jälkeen. Tietysti suurin osa valoista on myös muutettava. Lasit sentään on E-hyväksytty.
Mantereelta on myyty Ahvenanmaalle ja Ruotsiin autoja jotka on tuotu Jenkeistä eikä esim. ko. todistusta ole saatavissa. (Tiedän kyllä että Ahvenanmaa kuluu Suomeen, mutta siellä onnistuu kilpiin saaminen vakkei täällä.)
Saksasta tuodussa Ferrarissa on oltava ajovalojen korkeudensäätö kun auto on ensirekisteröity 14.6.1995 jälkeen.
Jenkeistä tuodulle BMW Z3:lle vaadittiin säädöstenmukaisuutodistus päästöistä, melusta ja jarruista kun auto oli ensirekisteröity 31.12.96 jälkeen. Tietysti suurin osa valoista on myös muutettava. Lasit sentään on E-hyväksytty.
Mantereelta on myyty Ahvenanmaalle ja Ruotsiin autoja jotka on tuotu Jenkeistä eikä esim. ko. todistusta ole saatavissa. (Tiedän kyllä että Ahvenanmaa kuluu Suomeen, mutta siellä onnistuu kilpiin saaminen vakkei täällä.)
Saksasta tuodussa Ferrarissa on oltava ajovalojen korkeudensäätö kun auto on ensirekisteröity 14.6.1995 jälkeen.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 12:02 pm
- Paikkakunta: Oulu
Käyn itse samansuuntaista pohdiskelua tuolla tekniikkapuolella, pistetään tämä tännekin:
Mjoo... 'yleinen suomalainen vähittäisarvo'.
Kuin yleinen se voi olla näin hieman harvinaisempien kulkupelien suhteen?
MAHTI -järjestelmä ei ainakaan tunnu löytävän Jaguareja...?
Ongelmanahan onkin määrittää hinta Suomessa, josta vero lasketaan.
Eiks je? Vai olenko väärässä?
-L
Sanotaan Tullin sivulla...joka laskee samanlaisen käytetyn ajoneuvon yleisen suomalaisen vähittäismyyntiarvon perusteella arvion kannettavasta autoveron määrästä. Katso tarkemmin osiosta Käytetyt ajoneuvot.
Mjoo... 'yleinen suomalainen vähittäisarvo'.
Kuin yleinen se voi olla näin hieman harvinaisempien kulkupelien suhteen?
MAHTI -järjestelmä ei ainakaan tunnu löytävän Jaguareja...?
Ongelmanahan onkin määrittää hinta Suomessa, josta vero lasketaan.
Eiks je? Vai olenko väärässä?
-L
Re: Tullista
Niin, mulla ei sellaista päästötodistusta tietenkään ole, mutta mistäs tiedän ettei tulli laita mua sellaista jostain hankkimaan tai hanki itse? Tai miten vois varmistaa, ettei sellaista ole eikä tule? Ja sitten jos tulli sellaisen jostain taikoo, niin luonnollisesti vero-% määräytyis päästöjen perusteella, jotka arvatenkin ko. Jaggella antais 'hieman' rumemman prosentin kuin kokonaismassan perusteella laskettuna...luulisin.Kopi kirjoitti:Eikös tuo tästä Tullin ohjeesta selviä:kari_xk8 kirjoitti: Mistähän vois varmistaa, lasketaanko vero painon mukaan?
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Jos ei ole mainittuja ehtoja täyttävää päästötodistusta, niin sitten painon mukaan.
Tästä myös ohjeita tuontiin:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 0_2007.pdf
Köpi
Joo, noin tullin ohjedokut on luettu, mutta käsittääkseni tässäkin toimittais muuttoajoneuvon ohjeiden mukaan, vaikkei siitä veroalennusta saiskaan. Vai onko jollain kokemukseen perustuvaa parempaa tietoa?
Jep, toki yksi ongelma on sen verotusarvon määräytyminen eli mistä summasta itse veron määrä lasketaan, mutta uuden autoverotuksen myötä myös veroprosentti on 'liukuva'. Viime vuoden loppuun saakkahan vero-% oli 28 uudemmilla ja olikohan se nyt vm.2002 vanhemmilla 29. Nyt se voi vaihdella 10% ja 40% välillä.Laurentius kirjoitti:Käyn itse samansuuntaista pohdiskelua tuolla tekniikkapuolella, pistetään tämä tännekin:
Sanotaan Tullin sivulla...joka laskee samanlaisen käytetyn ajoneuvon yleisen suomalaisen vähittäismyyntiarvon perusteella arvion kannettavasta autoveron määrästä. Katso tarkemmin osiosta Käytetyt ajoneuvot.
Mjoo... 'yleinen suomalainen vähittäisarvo'.
Kuin yleinen se voi olla näin hieman harvinaisempien kulkupelien suhteen?
MAHTI -järjestelmä ei ainakaan tunnu löytävän Jaguareja...?
Ongelmanahan onkin määrittää hinta Suomessa, josta vero lasketaan.
Eiks je? Vai olenko väärässä?
-L
Joitain aiempia päätöksiä -97...-99 avo-XK8:eista löysin tullin vanhoista tilastoista ja niiden pohjalta vois varovasti arvioida verotusarvon osuvan 30k..40keuron haarukkaan (ehkä lähemmäs tuota alarajaa), mutta mitenkähän uusi verotus vaikuttaa tällaisten käytettyjen hintaan ja siten myös 'yleiseen suomalaiseen vähittäisarvoon'?
Googlella löysin ko. Jaggen kokonaismassatiedon ja sen mukaan se olis 1754kg (onko jollain faktaa?), joka uuden verotaulukon mukaan tarkoittais 'vain' 22,9% veroa! Samaan lukemaan pääsis myös 189 g/km CO2-päästöillä, mutta taitaa todelliset päästöt olla ko. Jaggessa aika kaukana siitä Eli kokonaismassaan perustuva verotus olis varmasti eduksi tässä tapauksessa.
Painaa
Eikö painoa löydy auton papereista, käsikirjasta, titlestä?kari_xk8 kirjoitti:Googlella löysin ko. Jaggen kokonaismassatiedon ja sen mukaan se olis 1754kg (onko jollain faktaa?)
Jos auton mukana ei tullut papereita, niin Jaguar GTR:stä löytyy käsikirjat vuosimallista 2000 alkaen? Olisiko paino sama? Siellä kerrotaan Convertiblen Gross Vehicle Weightiksi 2100kg/4630lb. Pelkän auton paino 1705kg/3751lb. Samoin kerrotaan että kyseiset tiedot löytyvät vasemman oven ovipylvään tarrasta, kohdasta GVRW. Kurkkaa sieltä!
GTR-sivut ovat täällä, jos haluat omin silmin nähdä:
http://www.jaguartechinfo.com/extjagpro ... &langid=en
Vaatii rekisteröitymisen, laita vaikka Kari's Garage Ei ne niitä tarkista.
Köpi
Väärä menu?
Ei kai siitä vasemman laidan valikosta muuta saakaan, ellei tilaa maksullisia "jäsenkirjeitä", mutta oikean yläreunan View Owner Infosta saa ilmaiseksikin joitain manuaaleja, asennusohjeita jne. Ainakin vm2000 tuoreempiin peleihin. Muistaakseni siitä aukeaa uusi POP UP ikkuna, joten selaimessa pitää olle POP UPit sallittuna, ainakin tuolle sivustolle (jotkut mainosten poisto-ohjelmat ja selaimet kieltävät oletuksena POP UPit).ATsaari kirjoitti:Kävin rekisteröitymässä GTR:ään. Mikähän "täppi" mahtoi mennä väärin kun en saa esille muuta kuin "sample documen:n". Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa.
Köpi
Re: Painaa
No löytyihän se papereista kun osas katsoa. Ei tullut heti mieleen, että speksit löytyy Vehicle Care manuaalista, olin tsekannut vain User's ManualinKopi kirjoitti: Eikö painoa löydy auton papereista, käsikirjasta, titlestä?
Köpi
Tosiaan, omamassa on manuaalin mukaan 1770kg, mutta kokonaismassa, jota siis veroprosentin määrityksessä käytetään, on 2100kg. Eli siitäpä päästään prosenttiin 26,8. Eli silti hiemän vähemmän kuin se olis ollut viime vuonna, ennen verouudistusta, mutta ei niin paljoa kuin jo ehdin toivoa.
Kiitos vinkeistä! Jos hyvin käy (=rahat riittää veroihin ja kesällä paistaa aurinko), niin kyseinen herkku on ensi kesäkuussa liikenteessä Pirkanmaalla