Mitä työn alla talven aikana?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Iltaa arvon raati

Oma autoni on ns. kesäauto ja talven ajaksi on luonnollisesti järjestetty autolle jonkin verran ylläpito- ja korjaushommia. Ihan mielenkiinnosta kyselen mitä olette autoonne talven aikana tehneet ja mikä on ns. tavoite ennen suven tuloa ja ajokauden aloittamista. Tässä omat värkkäykseni. Auto on minulle sinällään tuore tuttavuus koska ostin sen viime kesänä.

Tehty tai lähes valmis
- Etupään puslien vaihto, ala- ja ylätukivarret
- Etupään pallonivelten uusiminen, ala- ja ylätukivarret
- Pyöränlaakereiden uusiminen
- Uudet jouset, Arden
- Etuiskunvaimentimien alapuolisten puslien vaihto
- Alustan massaus niiltä osin kuin tehtaan massauksissa on puutetta
- Maalipinnan eheytys/viimeistely "myllyttämällä"
- Kiveniskeymien paikkamaalaus
- Takapuskurin alaosan tukikiinnikkeiden uusiminen.
- Käsijarrukenkien vaihto ja jarrujärjestelmän puhdistaminen
- Jarrukilpien ja etujousilautasten maalauttaminen
- Vanteiden maalauttaminen

Tekemättä mutta saatava valmiiksi ennen kesää
- Takaiskunvaimentimien uusiminen. Hajos Räyskälässä vasen takaiskari. Näppärän edullinen Sport-CATS-Nivomat
- Kallistuksenvakaajien puslien uusiminen
- Oikeanpuoleisen sisemmän ajovalon vaihto. Lasi rikki
- Istuinten puhdistus ja käsittely

Hyvä jos saa tehtyä muttei "pakollisia"
- Perän puslien vaihto
- Jarruhuolto, tiivisteet uusiksi

Siinäpä ne taitaa olla. Osat on tilattu pääsääntöisesti Briteistä, jouset Saksasta ja jotain pientä Inchcapelta. Työt on tehty tähän asti itse mutta esimerkiksi pyöränlaakerien vaihto pitää teettää jossain koska en omista erikoisavainta abs-roottorin irroittamiseen. Tuon muuten vois vaikka kerho ostaa. Onhan X308ja jo aika lailla ja liekö X300ssa samanlainen?
Kulutettua rahamäärää en ole laskenut ja ehkä parempi niin.

Huonona puolena on tietenkin se, ettei aika meinaa riittää tehdä noita töitä. Mitättömät seikat kuten perhe ja pitkät työpäivät tuppaavat olemaan erittäin hauskan harrastamisen hidasteena

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Melkoisen listan olet itse saanut tehtyä(!)

Hmm, koska piditkään hiihtolomasi? Tossa olisi yksi Daimler hieman tutkimista vailla :lol:

Täytyy vaihtaa tarkemmin ajatuksia noista tehdyistä töistä - olisi kiva alkaa itsekin hieman jo harjoittelemaan pintaa syvemmältä..
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Suosittelen lämpimistä harjoittelemista. Itsellä ei ole ollut minkäänlaista aiempaa kokemusta autojen laittamisesta mutta toisaalta tähänkin tuntuu pätevän perussäännöt, teoriapohja kuntoon ja hyvät ohjeet. Esimerkiksi tuo JTIS cd on ollut erinomainen apu, yksityiskohtaiset ohjeet jne. Suurin anti on lisäksi, ainakin itselleni ollut se että tämä homma vie ajatukset pois normaaleista päivärutiineista, eli toimii.

Suurin osa noista hommista on tehty muuten joko jumalattoman aikaisin aamulla tai yöllä, mikä osoittaa ainakin tässä vaiheessa sen että motivaatio on kohdallaan ;)
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Connolly

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Niin, tuo merkki on mennyttä, mutta ko. nimen käyttöoikeus on muutaman vanhan työntekijän perustaman firman tuotteilla.

ON hyvä puhdistusaine ja hoitoaine noille nahkapenkeille, kokemusta on.
Puhdistusaine on aika riittoisaa, lorautetaan korkillinen ämpäriin jolla pesee koko auton nahat. Puhdasta puuvillaa on hyvä varata (esim. vanhoja lakanoita, oivallisia tähän hommaan) käsille, sillä yleensä likaa irtoaa aika paljon.

Ja sitten scuffmasteria voi suositella jos on hakaumia tms. mulla on Jaguarin nahkapenkkien mustaa, vihreää (Suede Green) ja sinistä, sekä XJ8:n Antelope ja Oatmeal.

Perushoitoon (eli kun kaikki on kunnossa) käy hyvin myös se Autoglymin Leather care.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

siis onko tuo scuffmaster jotain väriainetta sisältävä nahanhoitoaine? Jos on, niin mistä tätä saisi hankittua?
Ja mitä tarkoitat tolla puhdistus-/hoitoaineella mistä???

Timo
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Glyptone

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

timppa77 kirjoitti:siis onko tuo scuffmaster jotain väriainetta sisältävä nahanhoitoaine? Jos on, niin mistä tätä saisi hankittua?
Ja mitä tarkoitat tolla puhdistus-/hoitoaineella mistä???

Timo
Niin, tuo ensin mainittu on "Connolly Hide Cleaner and Hide Food", eli puhdistusaine ja hoitava aine. Saa nykyään täältä:

http://www.saddler.co.uk/acatalog/Conno ... ather.html

Tässä myös kilpailevaa, joidenkin mukaan huonoon kuntoon päässeelle nahalle paremmin sopivaa tavaraa:

http://www.leatherique.com/connolly_or_leatherique.htm

Jälkimmäinen on Gliptone nimisen brittifirman tuote "Scuffmaster" joka on tehokas nahkamaali valmiiksi sävytettynä. (esiintyy myös nimellä Glyptone) Tosin sävyt aina hieman vaihtelee ja tuossa tuleekin mukana sekä vaalentavaa että tummentavaa tooneria, joilla sitten matchataan silmämäräisesti sävy kohdalleen. Erään tiedon mukaan ennenvanhaan Connollyn nahat oli värjäämättömiä ja ne maalattiin nahkamaalilla, helpompia kunnostaa jälkikäteen ja jopa vaihtaa väriä, mutta myöhemmin (1980-luvulla?) nahat ruvettiin läpivärjäämään. Saman lähteen mukaan myöhemmät nahat ryvettyy helpommin pilalle, mene ja tiedä sitten.

Tuo firma tunnetaan parhaiten "Liquid leather" nimisestä tuotteestaan, jolla vanhan korppuisen nahan yleensä saa elvytettyä aivan loistavasti:
http://www.liquidleather.com/

Niitä on hieman hankala hankkia täältä käsin, jos joku tietää mistä saa, niin kertokaa. Mullakin onnistui vain firman kautta ostaa tukkuna Englannista. Voin välittääkin, jos joku haluaa, kysy YV:nä mitä tarvitset, niin koetan auttaa (tosin nyt lähden viikoksi matkalle, ilman sähköpostia!)
Nyt ne näyttää myös suoramyyvän tuolta webbisivultaan käsin! Edistystä!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

ABS-laitteiston korjaus

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Tere tere kaikille

Tulipa sopivaan aikaan aihe kirjoittelulle. Talven aikana on kirjoiteltu ABS-vioista. Oman laitteen lähetin, niin kuin suunnittelin Module masterille. Sain sen asennettua ja jarrunesteet (vaimoa tarvittiin) samalla vaihdettua. Kaikki varoitusvalot sammui jäähdytysnestemäärän vähyyden varoitusta myöten. Itse lähetys, korjaus ja paluupostitus sujui ilman mitään ongelmaa.

Tein myös muita pitkään suunnittelemiani huoltoja:

- Tulppien vaihto ja kiristys momenttiavaimella, koska oli hyvin tilaa sitä käyttää

- Jäähdytysnesteen vaihto järjestelmän huuhtelumenetelmällä, koska tyhjennysproppu on liian huonossa paikassa. Samalla lorottelin vettä tulpan syvennykseen sillä seurauksella, että tulppa lakkasi toimimasta. Onneksi ei puola palanut. Tästäkin on kirjoiteltu. Merkkiliike voi tehdä saman mokan

- Ylävesiletkun ja moottorin päällä olevan täyttökorkin (rikoin sen ensiksi) vaihto

- Termostaatin vaihto

- Vesipumpun vaihto. Pumpun siipitilassa oli 6*42 mm pultti. Onko rikkoutuneiden pumppujen arvoitus ratkennut? Otan pumpun ja pultin mukaan Turkuun.

- Kiilahihnan vaihto

- Pohjan ja pyörätilan kulmien massaus

- Meinasi unohtua, öljyn ja suodattimen vaihto.

Osat olen ostellut merkkiliikkeistä Suomesta ja Saksasta. BP:ltä en ole vielä ostellut mitään, mutta Saksassa osat ovat samaa hintaluokkaa.

Turussa olen aikonut vaihtaa nokkaketjun yläpuoliset kiristäjät, mikäli saan ajan sunnuntaille. Olen nääs Tamkissa lauantaina 8) .

ABS-laitteen hydraulisen ja elektronisen osan operaatio , sisältäen viiden vuoden takuun, maksoi 162,18 euroa.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: ABS-laitteiston korjaus

Viesti Kirjoittaja sinberg »

koivuma kirjoitti:Osat olen ostellut merkkiliikkeistä Suomesta ja Saksasta. BP:ltä en ole vielä ostellut mitään, mutta Saksassa osat ovat samaa hintaluokkaa
Moi Markus!

Mistä liikkeestä Saksasta olet osia ostanut? Paikan päältä, vai postitse?
Ja hintataso siis BP:iin nähden samaa luokkaa, ymmärsinkö oikein?
Aurinkoista kevättä sinnepäin! :D

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Terve Sinberg

Onnea uudelle autollesi. Siinä on ilmeisesti sama kone kuin XK8:ssa. Kannattaako vielä vaihtaa mitään osia, jos autolla ei ole ajettu enempää.

Liikkeitä on Lyypekissä Etap-hotellin vieressä, Hampurissa Jaguar house kryll on niin ikään samalla kadulla kuin Etap-hotel. Bremenissä en ole itse käynyt, mutta Lasse oli siellä sopivasti matkalla, kun olin ostamassa öljynsuodatinta ja Suomalainen välitysfirma Koivunen oli poistanut tämän mallin listalta.

Parin viikon päästä käyn Bremenissä. Toivottavasti ei tule varaosatarvetta. Meinaan käydä DaimlerChrysler factory tourilla. Sitten osaa jo vähän vertailla tehtaita.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

koivuma kirjoitti:Terve Sinberg

Onnea uudelle autollesi. Siinä on ilmeisesti sama kone kuin XK8:ssa. Kannattaako vielä vaihtaa mitään osia, jos autolla ei ole ajettu enempää
Moro!

Ja kiitos. Eihän tuolle mitään tarvinne tehdä. Käyttämättömyyden kankeutta jos jotain.. Mutta tulevaa silmällä pitäen on hyvä tietää vaihtoehdoista.

Taidan Daimlerin laittaa naftaliinin kanssa ensi talveksi ja siitä eteenpäin.

Meinaatko siis vaihdattaa David Marksilla ne yläkiristimet? Tulen itse paikan päälle myös, joten siellä viimeistään!

Terv,
sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Yksi havainto mahdollisesti muillekin huomioitavaksi liittyen ruosteeseen. Onneksi tässä tapauksessa ei ruostetta ole vielä ehtitnyt syntyä mutta kuitenkin. Tarkoitus on siis ruostesuojata auto niiltä osin kuin tarvis vaatii ja nyt on vuorossa pyöräkotelot. Lähtökohtana siis normaali ajossa ollut auto ja pyöräkoteloissa hiekkaa sun muuta tieltä kertynyttä sontaa. Kun koteloita tarkastelin nin kaikki näytti olevan ihan ok kunnossa mutta päätin kuitenkin pestä huolella ja tehdä päätöksen massauksesta vasta sitten. Kannatti, nimittäin tehtaan suojaukset olivat ainakin oman autoni tapausessa hakkautuneet pahoin pois ja alla paistoi puhdas pelti. Nota ei huomaa ennen kuin paikat pesee täysin puhtaaksi kaikesta liasta.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
ari1501
Viestit: 38
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Pukkila

Viesti Kirjoittaja ari1501 »

Terve kaikille,

olen uusi tällä foorumilla, vaikkakin olen sivusta seurannut keskustelua ennen rekisterötymistäni. Jagge on harrastekohteena minulle uusi, vaikka autoharrastuksen parissa aikaa on vierähtänyt parisenkymmentä vuotta. Tämän auton olen omistanut kohta kaksi vuotta.

Ensimmäinen kesä meni ajellessa, autoon tutustuessa ja erilaisen tiedon hankinnassa niin tekniikan, tyyppivikojen kuin varaosakanavienkin osalta. Pyrin korjaamaan autojani itse aina kun se vain suinkin on mahdollista - myös mallikohtaisia työkaluja tulee hankittua. Jagge on kesäkäytössä ja näin talviaika tarjoaa mahdollisuuden lähes aikatauluttomaan terapiatoimintaan.

Tällä haavaa seuraavat asiat ovat olleet tapetilla normaalien huoltotoimien lisäksi:

- etuiskarien alapuslien vaihto
- oviverhoilujen kiinnikkeiden uusintaa(puupaneelit resonoivat välillä)
- ovikoteloiden korroosionesto
- jarrulevyt uusittu joka nurkkaan
- iskunvaimentimet uusittu joka nurkkaan
- helmakoteloiden ja ovien alareunojen uusintamaalaus(ei roiskeläppiä)
- roiskeläppien asennus
- vasen ulompi ajovaloumpio uusittu kahdesti(tuntuu houkuttelevan kiviä tai jotain)
- etulokasuojien + helmakoteloiden suojaus

Työn alla/tulossa eteen:
- jakoketjujen, kiristimien ja ohjaimien vaihto
- vesipumpun ja termostaatin vaihto
- jarrunesteiden vaihto
- vaihteiston öljynvaihto
- perä hikoilee, joten poskistefojen vaihto alkaa lähestyä
- tuulilasin vaihto(rumasti halki pelkääjän puolelta)

Muita huomioita:
Alusta on rakenteeltaan varsin vanhakantainen. Erilaisia levyjä ja kulmavahvikkeita on pistehitsattu toistensa päälle ja ne jos mitkä tarjoavat korroosiolle oivan pesän. Samoin taka-akseliston yläpuoliset rakenteet ovat täysin suojaamattomia(noh, pohjamaali) - omassani huomasin iskariremontin aikana, että yläpuoliset kotelot olivat täynnä erilaista roinaa - hiekkaa, puiden lehtiä ja siemeniä. Luultavasti joku pienjyrsijä oli pitänyt pesää. Ao.alue sisältää huomattavan määrän erilaisia saumoja, jotka autossani olivat alkaneet jo "kellastua". Hiekkapuhalsin paikat puhtaaksi jotakuinkin kokonaan, levitin POR-15 ruosteenestomaalit ja suojavahat päälle.

Samoin eturunkoaisat ovat rakenteeltaan jänniä. Erilliset sivuvahvikelevyt(pohjasta noustaessa) pistehitsattuina päästävät ajan kanssa levyjen väliin kosteutta(voi olla ilmastoinnin kondenssivettä) ja huonostihan siinä ajan kanssa käy. Joudun omastani tällaisen vahvikelevyn pieneltä matkalta avaamaan, puhdistamaan ja korvaamaan uudella palalla. Muita kummempia ruosteita en ole löytänyt, mutta rakenteet ovat senkaltaiset, että niitä täytyy kyllä seurata.

- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Tervetuloa Ari mukaan keskusteluun! Hienon auton olet myös valinnut - tule ihmeessä näyttämään johonkin clubin tulevista tapahtumista kesän kuluessa.

Pistä muitakin vinkkejä autosta tulemaan sitä mukaa kun jotain uutta matkan varrella esiintyy.

Nautinnollisia kilometrejä! :D

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-laitteiston korjaus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

koivuma kirjoitti:Tere tere kaikille

Tulipa sopivaan aikaan aihe kirjoittelulle. Talven aikana on kirjoiteltu ABS-vioista. Oman laitteen lähetin, niin kuin suunnittelin Module masterille. Sain sen asennettua ja jarrunesteet (vaimoa tarvittiin) samalla vaihdettua. Kaikki varoitusvalot sammui jäähdytysnestemäärän vähyyden varoitusta myöten. Itse lähetys, korjaus ja paluupostitus sujui ilman mitään ongelmaa.

-snip-

ABS-laitteen hydraulisen ja elektronisen osan operaatio , sisältäen viiden vuoden takuun, maksoi 162,18 euroa.
Joo, Inchcapella pelkkä uusi ohjain-/pumppuyksikkö kai maksaa runsaat 1500 euroa...?

Mulla on ilmeisesti sama edessä...anturitkin kyllä ostin jo (ja laitoin johonkin "varmaan" talteen, eli en löydä niitä!) mutta tuota tarttee harkita, onhan se jo yli 10 vuotta vanha, eli sen täyskunnostus ei varmaan olisi pahaksi.

Eikös tuo Module master ole jenkkilässä? miten meni tullin kanssa, kai se on pakko vientitullata ja sitten taas tuontitullalta kun se tulee takaisin?

Vai onko Pohjanmaalla jopa tullivirkailijoilla nk. käytännön järkeä? :D
Ei täällä etelässä... :-(

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ennakoiva korjaus kannattaa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

ari1501 kirjoitti:Terve kaikille,

olen uusi tällä foorumilla, vaikkakin olen sivusta seurannut keskustelua ennen rekisterötymistäni. Jagge on harrastekohteena minulle uusi, vaikka autoharrastuksen parissa aikaa on vierähtänyt parisenkymmentä vuotta. Tämän auton olen omistanut kohta kaksi vuotta.

-snip-

Muita huomioita:
Alusta on rakenteeltaan varsin vanhakantainen. Erilaisia levyjä ja kulmavahvikkeita on pistehitsattu toistensa päälle ja ne jos mitkä tarjoavat korroosiolle oivan pesän. Samoin taka-akseliston yläpuoliset rakenteet ovat täysin suojaamattomia(noh, pohjamaali) - omassani huomasin iskariremontin aikana, että yläpuoliset kotelot olivat täynnä erilaista roinaa - hiekkaa, puiden lehtiä ja siemeniä. Luultavasti joku pienjyrsijä oli pitänyt pesää. Ao.alue sisältää huomattavan määrän erilaisia saumoja, jotka autossani olivat alkaneet jo "kellastua". Hiekkapuhalsin paikat puhtaaksi jotakuinkin kokonaan, levitin POR-15 ruosteenestomaalit ja suojavahat päälle.

Samoin eturunkoaisat ovat rakenteeltaan jänniä. Erilliset sivuvahvikelevyt(pohjasta noustaessa) pistehitsattuina päästävät ajan kanssa levyjen väliin kosteutta(voi olla ilmastoinnin kondenssivettä) ja huonostihan siinä ajan kanssa käy. Joudun omastani tällaisen vahvikelevyn pieneltä matkalta avaamaan, puhdistamaan ja korvaamaan uudella palalla. Muita kummempia ruosteita en ole löytänyt, mutta rakenteet ovat senkaltaiset, että niitä täytyy kyllä seurata.

- Ari -
Jep, olet nk. kaukoviisas, autosi on varmasti hyvä vielä pitkän ajan kuluttuakin. Omakin auto lähti heti meille tultuaan ruostekorjauksiin ja ruostesuojaukseen puolitoista vuotta sitten. Nuo pistehitsatut paikat lähtevät mätänemään jokatapauksessa, korin galvanointi ja asiallinen puhdistus toki hidastavat ko. prosessia, mutteivat pysäytä sitä. Radikaalit korjaustoimenpiteet oikein tehtynä auttavat, väärin tehtyinä pahentavat asiaa. (Eli peltiä ja tai kittiä ja uutta maalia päälle, kotelo alla vaan mätänee sisältä käsin ja jonakin päivänä on käsissä ruostekasa, johon ei pysty enää hitsaamaan mitään kiinni!

Alustaa kannattaa puhdistaa huolellisesti ja ruostesuojata jos aikoo nauttia kissastaan kauemin kuin pari vuotta!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ABS-laitteiston korjaus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Eikös tuo Module master ole jenkkilässä? miten meni tullin kanssa, kai se on pakko vientitullata ja sitten taas tuontitullalta kun se tulee takaisin?

Vai onko Pohjanmaalla jopa tullivirkailijoilla nk. käytännön järkeä? :D
Ei täällä etelässä... :-(

-Jakuvaari
Minä olen jonkun vehkeen käyttänyt USAssa paketin maininnalla For Repair and return tai jotain sinnepäin, joka vastaanottajan mukaan tarvitaan heidänkin tulliaan varten, että eivät siellä joudu maksamaan tullia saapuvasta tavarasta. He sitten palauttivat jollain Return from repair-tekstillä ja kelpasi Suomen tullille ilman mutinoita. Varmaan kannattaa olla jotain sähköposteja/liitteitä tukemassa ko. väitteitä.
Se oli kyllä pieni ja halpa (~$100) vekotin, joten ei ehkä siksikään kiinnostanut tullia.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Module Master

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Lähetin paketin pyydetynlaisesti pakattuna lähipostista ja sinne se palasi parin viikon päästä. "Kuvioita" en tiedä. Summasin Paypalliin ja postiin maksamani laskut. Sen se teki. Minulle määrättiin uuden hinnaksi 1800 €, kun se pitää olla katsastuksessa kunnossa. Työt tietysti päälle.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Talven aikana rempattua:

XJ8:
- 96000km huolto, vaikeimpana kohtana bensasuodattimen vaihto, on aika ikävässä paikassa, letkujen kiinnitysmutterit ei millään meinanneet lähteä uuden suodattimen kierteille, jos olivat vähänkään vinossa.
- huolto-ohjelman lisäksi takapään kolinan poistamiseksi etu- ja takakallistuksenvaimentimien pystytankojen vaihdot sekä
takaiskarien alapuslien vaihto, josta enemmän Tekniikka-osaston threadissä
- osat UK:sta (British Parts)
- jäljelle jäi jakohihnan ohjurien vaihto, jonka saa hoitaa Stefanin Turkuun hommaama guru ensi kuussa ja ehkä myös vaihteistoöljyn vaihto, jos herra ehtii. Nuokin tietysti on "ihmisten tekemiä" ja voisi tehdä itsekin, mutta menköön nyt vierastyövoimalla...

Mk2:
- bensatankin irroitus ja sen kiinnityskorvakkeen muotoilu, tarkoituksena poistaa taka-akselin kolahdus kuopissa kun takaistuimella väkeä. Tämä on tietysti "väärin sammutettu", eihän korvaketta tietenkään normaalisti tarvitsisi/pitäisi murjoa, mutta ilmeisesti Ms. Moneypit on saanut joskus tönäisyn peräänsä niin, että perä on hieman painunut kohti keulaa ja Jenkkityyliin homma on hoidettu pakkelilla, vetämättä perää takaisin paikalleen. Kesä näyttää (kuulostaa) auttoiko. Tuosta on kuvia sigussa olevan linkin takana, kohdassa Year 2008.
- vaiheistoöljyn vaihto Redline MT90, jota Jag-loversissa ylistetään parhaaksi asiaksi sitten siivutetun leivän. Eli haluan kokeilla moista ihmeainetta, varsinkin kun ylivaihde hieman oikkuili viime kesänä.
- Peräöljyn vaihto. Redlinen Limited Slip Differential oil
- Pikkasen lisää moottoriöljyä (Valvoline 20W-50), kun osa siitä siirtyi talven aikana tallin lattialle... Pidän moista normaalina käytöksenä 47 vuotta vanhalle XK-moottorille, enkä ala vaihtamaan sitä 'syyllistä' eli moottorin takapään tiivistettä.
- Ovien säätö. Ovat olleet aina vähän pielessä ja JonesM aloitti säädön lukkojen vastakappaleita justeeraamalla, mutta vasen takaovi vaati myös saranoiden säätöä (jota varten oviverhoilu pois) eikä sittenkään tullut kovin hyväksi, joskin toki paremmaksi.
- Bensatankin luukun säätö, törötti vähän ulkona takareunasta. Saranoita vääntelemällä tuli hyvä.
- Sisustan imurointi, nahkojen käsittely Letheriquen Cleanerilla ja Cremellä. Puuosat Auto Glymin Extra Gloss Protectionilla, kun sitä sattui olemaan rätissä...
- Vahaus Auto Glymin Super Resin Polishilla ja Extra Gloss Protectionilla, kromeihin Mothers'in Chrome Polishia (en tiedä saako Suomesta, on vielä 8 vuotta vanhaa Jenkkituomisvarastoa...)
- Ja sitten lopuksi Leaperin hampaiden pesu:
Kuva
"The line between enthusiasm and obsession is very thin... " :) Siis selitykseksi Vinkki 5: hammasharjalla on hyvä poistaa kuivunut vaha semmoista paikoista, joihin ei kiillotusliinalla pääse, kuten esim mallimerkintäkirjaimien sisältä peräpäässä ja vaikkapa Leaperin kolot.

Nyt kun se kevät vaan tulisi...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vai että leaperin hampaiden pesu. Tuosta on vaikea pistää paremmaksi :D

Pitääkö harjan olla pehmyt, medium, vai kova? Tuli taas hommia, vaikka luulin kaluston olevan kunnossa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja jjj »

Kuva ja ajatus sen takana ovat pistämättömiä. Saako lainata HJK:n mallisivuille?
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

matsu kirjoitti:Vai että leaperin hampaiden pesu. Tuosta on vaikea pistää paremmaksi :D

Pitääkö harjan olla pehmyt, medium, vai kova? Tuli taas hommia, vaikka luulin kaluston olevan kunnossa.
Tuo ole vielä mitään. Todellinen harrastaja vie leaperinsä vuosittain hammaslääkäriin tarkastettavaksi ;)


H
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Päivitystä.

- Uudet takajouset paikallaan. Poistin vanhat jouset jousipuristimella mutta laitoin uudet jouset irroittamalla "A-framen" Köpin lähettämän linkin ohjeiden mukaisesti sillä erotuksella että en ottanut A-framea irti vaan löysäsin vain. Tämä riitti ainakin minun jousille. Mulla on Ardenin miedosti madalletut, taitaa olla 20mm, joten en ole varma meneekö noin vakiojousilla. Tämä operaatio olisi vaatinut "asennusolutta". Ohjeet vielä kertaalleen:
http://jeg.serverhouse.com/Jag_docs/rear%20shocks.pdf
- Ajovalon umpio vaihdettu
- Kallistuksenvakaajien puslat ja "koiranluut" vaihdettu ja vakaajat maalattu
- Takapuskurin kiinnitys
- Auton myllytys ja vahaus

Siinä se alkas olemaan. Vapuksi olen luvannut viedä vaimon ja lapsen ajelulle mutta vielä pitäs hoitaa auto pois seisonnasta. Sattuuko muuten kukaan pääkaupunkiseudulta omistamaan vikakoodinlukijaa (OBD2)? Pitäs saada nollattua ajonvakautus, abs ja iskarit.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
ari1501
Viestit: 38
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Pukkila

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja ari1501 »

Terve,

mulla oli abs/ajonvakautuksen kanssa harmeja taannoin, kävin anturit läpi jne. Varoitusvalo kuitenkin sammui, kun nopeus kasvoi riittäväksi(en muista, mitä se nopeus tarkalleen oli, ehkä 50-60 km/h). Iskarien vaihdon jälkeen rakkine ei reagoinut siihen mitenkään, eli ei varoitusvaloja tai muutakaan(tosin en ole ajanut 100 metriä enempää iskarihommien jälkeen).

Mutta paljon olet saanut aikaiseksi.

- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

ari1501 kirjoitti:Terve,

mulla oli abs/ajonvakautuksen kanssa harmeja taannoin, kävin anturit läpi jne. Varoitusvalo kuitenkin sammui, kun nopeus kasvoi riittäväksi(en muista, mitä se nopeus tarkalleen oli, ehkä 50-60 km/h). Iskarien vaihdon jälkeen rakkine ei reagoinut siihen mitenkään, eli ei varoitusvaloja tai muutakaan(tosin en ole ajanut 100 metriä enempää iskarihommien jälkeen).

Mutta paljon olet saanut aikaiseksi.

- Ari -
Ok, eli vikailmoitusten pitäisi poistua kun autolla ajetaan. Pitää kokeilla tuota kunhan saan auton liikenteeseen

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Auto ajossa ja nelipyöräsuuntaus tehty.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Mites ajotuntuma???

Onko paljon muutosta tapahtunut - päällimmäiset havainnot?

Aurinkoista viikonloppua,
sinberg 8)
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Huomattavasti vakaampi kuin syksyllä mutta kyllä se fakta on ettei tuota autoa ole Suomen uraisille teille suunniteltu. Toisaalta sama ongelma kai se on kaikkien leveiden renkaiden kanssa. Maanantaina pitää vielä käydä liimauttamassa/vaihtamassa tuulilasi Espoossa. Lasi on osittain irti liimauksistaan ja aiheuttaa montuissa aikamoista natinaa

Lepposaa viikonloppua itse kullekin
H
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

-Perus vuosihuolto kaikilla suodattimilla + jarru ja jäähdytysnesteet
-Alusta pitää ryömiä läpi ja putsailla paikkoja, toivottavasti ei tule yllätyksiä vastaan.Ainakin pyöränkoteloihin uudet massat ja kotelosuoja ainetta jokapuolelle mihin sitä keksii suihkutella..
-Kuskin puolen takasivu ikkuna rullasi käyttö vaijerinsa solmuun ja pilasi ohjausrullan(Muovia) osia ei saa tietenkään erikseen vaan joutui tilaamaan koko koneiston :evil:
-Kiveniskemiä ja pikkunaarmuja ärsyttävän paljon ( ainakin minun silmään) Fixailua, saas nähdä saako yhtään paremmaksi
-Eturekisterikilven siirto alemmas
-Katon ja nahan hoito aineet laiton ennen talviseisontaa mutta varmaan uusinta käsittely tulee tehtyä ennen ajokauden alkua
-Jos oikein intoa riittää niin kurkkaan miltä nuo ketjun kiristäjät näyttää, kilsoja on vasta 69 tuhatta ja mitään ääntä ne ei kyllä pidä.
Katsastuskin tuli hoidettua ennen seisontaan laittoa joten jäljelle jäi sellaista mukavaa stressitöntä perusnysväämistä :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jykkepoika kirjoitti: -Jos oikein intoa riittää niin kurkkaan miltä nuo ketjun kiristäjät näyttää, kilsoja on vasta 69 tuhatta ja mitään ääntä ne ei kyllä pidä.
Katsastuskin tuli hoidettua ennen seisontaan laittoa joten jäljelle jäi sellaista mukavaa stressitöntä perusnysväämistä :D
Ei välttämättä kannata. Joskus voi toki kannattaa, eihän siihen toki tartte muuta kuin uudet tiivisteet suojakopille jos vain katsoo.

Meillä on 238tkm ajettu vm.98 XJ8 jossa on nuo pahamaineiset kiristimet, vesipumppu ja nikasil-kone. Eipä ole koneen kanssa ollut mitään murheita eikä pidä ylimääräisiä ääniä. Nyt tuli kiire koputtamaan kovaa puuta ja kyllä niitä ääniä tulee kuunneltua ehkä turhankin huolissaan, sen sijaan että vaan nauttisi ajosta! 8)

Lisää tuohon listaan:

-ohjaamon ovi- ja ikkunatiivisteiden testaus Autobahnalla ;->

-Jakuvaari

JK. On tarkoitus mennä kuuntelemaan coupén ovi- ja ikkunatiivisteiden suhinaa Autobahnalle kesällä...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
hessu_2
Viestit: 8
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 4:12 pm

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja hessu_2 »

Omaa työlistaa:

-Perän poskilaakerit
-Takapyörien laakerit
-Takarungon kumipuslat
-Tulpat, johdot, pyörijä & jakajan kansi
-Öljyt + suodatin
-Polttoaineen suodatin
-Jarrunesteet + jarruletkut eteen
-Jäähdytysnesteet
-Vaihteiston öljyt

Noilla pitäis päästä ens kesä, n. 5000km.

Tehtäväksi jää vielä:
-Korjausmaalaukset...
-Hankittava uudet kesävanteet & renkaat
-Etujarrukaliberien huolto, tai vaihto uusiin
-SLS huolto, tai korvaus
-Pohjan massaus, sis. etuapurungon maalaus
-Roiskeläpät
timppa77
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Kemi

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja timppa77 »

Suunnitteella vähän isompi homma (muutaman vuoden), pitäis vain saada jostain virtaa... Eli XJ 6 pura ja kokoa, uusi väri pintaan, kun ei löytynyt koodia ja paikkamaalaus meni pipariksi ja ym. pientä näpläystä tiedossa.
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Vanhaan XK-moottoriin, mallia -53 kunnostettiin vesipumppu, pääakselissa oli pieni välys, sorvattiin uusi akseli ja liukulaakeri kaavittiin sopivaan mittaan sekä uusi tiiviste, työn teki hyvä ystäväni, vanhanajan autoentisöijä, hän sanoi, että nämä osat täytyy tehdä itse, ei siinä muu auta.
Uuden pumpun olisi varmaan maailmalta löytänyt, mutta parempi näin :wink:
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti: - Ja sitten lopuksi Leaperin hampaiden pesu:
Kuva
"The line between enthusiasm and obsession is very thin... " :) Siis selitykseksi Vinkki 5: hammasharjalla on hyvä poistaa kuivunut vaha semmoista paikoista, joihin ei kiillotusliinalla pääse, kuten esim mallimerkintäkirjaimien sisältä peräpäässä ja vaikkapa Leaperin kolot.

Nyt kun se kevät vaan tulisi...
Köpi
"And so is the line between sane and the loony bin..." :)

Jag-loversissa on todettu, että paikka taatusti vähentää mielenterveyshoidon paineita, luulen, että Kissakulmaa saa kiittää samasta ansiosta! :D

Vanhan XK:n vesipumpusta, en ole varma onko sama design kuin aivan ensimmäisissä, mutta juu, kyllähän niitä akseleita saa maailmalta, mutta sorvattuja nekin on, on se hyvä, että joku Suomessakin työllistää sorvareita. MKV:sen pumppuun vaihdoin varmuuden vuoksi sen "tiivisteen" samalla kuin hihnapyörän laakerit kaipasivat uusinnan, eikä laakereiden suojana olleista huopatiivisteistä ollut enää paljon mitään jäljellä. Juu, ostin kyllä 4mm engineering felt-huopaa, mutta koska siinä olisi mennyt saksien ja Stanleyn kanssa tovi ostin myös valmiiksi leikatut huopatiivisteet Etelä-Afrikasta laakerien ja sen "carbon gland" tiivisteen kera.

Se on aika jännä tiiviste, sehän on käsittääkseni kovaa hiiltä ja vanha hajosi muruiksi kun painoin sen pois paikoiltaan. Sain varovasti uuden paikoilleen, mutta minua varoiteltiin hieman maailmalta, että akseli pitäisi vaihtaa samalla, koska se on kuulemma akseli, joka kuluu pyöriessään tuota vasten. (totta, akselissa on tuolla kohtaa messinkinen kartiorengas) Tosin tuurilla sen pitäisi toimia, ongelma voi ilmeisesti olla se, jos vanha tiiviste on ollut kuperampi jolloin akseli on kulunut siitä kohtaa koverammaksi eikä se enää voi kulua uutta vähemmän kuperaa tiivistettä vasten sopivaksi. Toisaalta seuraus on kuulemma vain ärsyttävä tip-tip siitä akselin juuresta, tosin ei se vesi varmaan hyvää tee taas niille hihnapyörän laakereille...

Että semmoista hullua hommaa tämä harrastus, no eipä käy aika pitkäksi! :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Re: Mitä työn alla talven aikana?

Viesti Kirjoittaja en-invest »

jakuvaari kirjoitti:


Vanhan XK:n vesipumpusta, en ole varma onko sama design kuin aivan ensimmäisissä, mutta juu, kyllähän niitä akseleita saa maailmalta, mutta sorvattuja nekin on, on se hyvä, että joku Suomessakin työllistää sorvareita. MKV:sen pumppuun vaihdoin varmuuden vuoksi sen "tiivisteen" samalla kuin hihnapyörän laakerit kaipasivat uusinnan, eikä laakereiden suojana olleista huopatiivisteistä ollut enää paljon mitään jäljellä. Juu, ostin kyllä 4mm engineering felt-huopaa, mutta koska siinä olisi mennyt saksien ja Stanleyn kanssa tovi ostin myös valmiiksi leikatut huopatiivisteet Etelä-Afrikasta laakerien ja sen "carbon gland" tiivisteen kera.

Se on aika jännä tiiviste, sehän on käsittääkseni kovaa hiiltä ja vanha hajosi muruiksi kun painoin sen pois paikoiltaan. Sain varovasti uuden paikoilleen, mutta minua varoiteltiin hieman maailmalta, että akseli pitäisi vaihtaa samalla, koska se on kuulemma akseli, joka kuluu pyöriessään tuota vasten. (totta, akselissa on tuolla kohtaa messinkinen kartiorengas) Tosin tuurilla sen pitäisi toimia, ongelma voi ilmeisesti olla se, jos vanha tiiviste on ollut kuperampi jolloin akseli on kulunut siitä kohtaa koverammaksi eikä se enää voi kulua uutta vähemmän kuperaa tiivistettä vasten sopivaksi. Toisaalta seuraus on kuulemma vain ärsyttävä tip-tip siitä akselin juuresta, tosin ei se vesi varmaan hyvää tee taas niille hihnapyörän laakereille...

Että semmoista hullua hommaa tämä harrastus, no eipä käy aika pitkäksi! :)

-Jakuvaari
[/quote]
Kuva
Omaan vesipumppuun oli Amerikan Joe tehnyt omat viritykset, oli sorvannut messinkirenkaan pois ja laittanut stefan tilalle, näin se nytkin korjattiin, uudella akselilla. (kuvassa vanha akseli)
Vastaa Viestiin