vanha xj6 käyttöautona

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
tapsa
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 12:03 am

vanha xj6 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Jep, eli -91 mallista kyse

Ajelen melko paljon jo työmatkojen puitteissa, joten pikkuautolla ei yksinkertaisesti viitsi kauaa sahata 70 km ees taas motaria. Pikkudiiseliäkin kokeiltu isomman bensa mersun jälkeen ihan kustannussyistä mutta vaihdoin sen aika pian kuitenkin jaggeen. Mopo mikä mopo..


Jaggella ehdin ajella muutaman tuhat, kun huomasin kansipahvin vuoto-oireita ja sitten se oli melko pian vaihdettava. Vaihdoin itse, kun on tullu tavaksi tehdä nuo itse vanhoihin masiinoihin.


Edellinen omistaja oli vissiin tuon tehnytkin jo mutta ilmeisesti tehnyt myös pari pientä mokaa, jotka sitten kostautuu myöhemmin vuotona. Mitä itse olen noita vaihtanut niin kansi pahvi pitää kuivasti narahtaa avattaessa.. lompsahdus kertoo siitä, että ei se ollut juur ees kiinni.

Hieman tätä editoin pienellä lisäyksellä, että:

Moni vanhempi kotimekaanikko varmaan tottunut ajatukseen ettei kansi tartte olla "sairaala steriili", kun tulee kuiteski niin perskeleesti kiinni..

Pätee varmaan valurautapatoihin, joissa esikiristysmomentti vastaa jo alumiinilohkojen täyskireyttä. Jaggessahan on (ainakin mulla) täys alumiinipata, joten momentit on aikas "hepposia". Tietty mahdollisesti kieroa kantta ei saa tiiviiksi millään ilman koneistusta. Periaatteessa metalliviivottimella tms. "tieteismetodilla" tuon voi kotikonstein todeta.



Eli, ehdoton puhtaus ennen uuden tiivisteen laittoa, ei edes öljyn hajua saa olla tiivistepinnassa, eikä vanhoja tiivisteen "vesileimajälkeä". Tämä vinkkinä niille, jotka meinaavat tuon itse tehdä. Itse käytin tiivisteen poistoainetta ja partaterää sekä hienointa vesihiomapaprua öljyllä (ei kuivana).


Lopuksi sitten tiivistepinnat voi putsata spriilla tai kaasuttajan puhdistusaineella. Koska homma on aikas työläs ja kalliskin (tiivistesarja) niin suosittelen tiivisteliiman käyttöä lohkossa ja silikoonin käyttöä kannessa. Kansi on aikas iso, joten liiman kanssa kannattaa muistaa, että liima saattaa kuivua käsiin, jos nysväilee liikaa.


Noh, nyt kissa taas pelaa eikä painetta ole jäädytyspuolella eikä öljyt ja veet mee enää sekasin ja käynti on tasaista kuin uudessa ikään :)


Yllättävän yleistä tuo huolimaton kansiremppa, pajerossa kanssa joku paja vaihtanu kannet mutta tiivisteet alko vuotaa pari kuukautta oston jälkeen.


Jottei juttu menis ihan tekniikan puolelle ja ulos tästä yleisosiosta niin voin todeta, että kyllä se jagge käy ihan käyttöautosta jos osaa ja on aikaa ja intoa tehdä perushuollot itse. Tosiaan nuo maahantuojan hinnat on aika rasvaisia. Tilasin tuulettimen remmin ja hinnaksi sanoi 50 euroo.. tuntu kalliilta, joten emmin ja kysyin hintaa enempi geneerisestä varaosaliikkeestä jaggeen remmille ja sehän tuli tiskille 10 eurolla :shock:


Ihan hyvin voi verrata jaggea (xj6) ja paremman mersun välillä. Ylläpito ja luotettavuus aivan samaa luokkaa. Jagge vaan lähtee paremmin ja ajattavuus huomattavasti parempi. Jagge imee itsensä tiehen sanonta pitää kyllä ihan paikkansa :)

Hyvä kaara ja kääntää päät vaikka onkin ikää jo ja ruostetta siellä täällä (toistaiseksi).
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

tuohan on uuden karhee :)

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Kyllähän nuo uudet nelikymppiset on varmasti hyviä käyttöautoja ja pistän sen verran paremmaks että yhtä lailla vanhemmat kolmossarjalaiset menee ihan hyvin myös ympärivuotisessa käytössä.

aikoinaan pelotteli jotkut harrastelijat että series 3 on vanha ja vikaherkkä... höpö höpö. Ei ole näiden vuosien aikana ollut mitään fataalia ja alla on ollut 10/85 rekisteröity 4.2 Sovereign.

Korkeintaa suolatut tiet ja -28 pakkaset on joskus tuntunut itseltä pahasta.. enää ei oo pakkasia eikä juuri tarvetta edes suolaan kun luntakaan ei tule :D
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: tuohan on uuden karhee :)

Viesti Kirjoittaja xjford »

thewall32 kirjoitti:Kyllähän nuo uudet nelikymppiset on varmasti hyviä käyttöautoja ja pistän sen verran paremmaks että yhtä lailla vanhemmat kolmossarjalaiset menee ihan hyvin myös ympärivuotisessa käytössä.

aikoinaan pelotteli jotkut harrastelijat että series 3 on vanha ja vikaherkkä... höpö höpö. Ei ole näiden vuosien aikana ollut mitään fataalia ja alla on ollut 10/85 rekisteröity 4.2 Sovereign.

Korkeintaa suolatut tiet ja -28 pakkaset on joskus tuntunut itseltä pahasta.. enää ei oo pakkasia eikä juuri tarvetta edes suolaan kun luntakaan ei tule :D
mä pistän sit viel piirun verran paremmaks kun ajelen series2 -78 kanssa. tosin viikonloppuna laitoin seisontaan kun vihdoin sain maalaushommat aluille. hyvin toimii arkiajossa jollei pelkää tankkaamista :roll:
Vastaa Viestiin