Budjettiratkaisuja tyylillä ja taidolla? Mikä auto alle?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Pöysti
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 12:03 pm
Paikkakunta: Lahti

Budjettiratkaisuja tyylillä ja taidolla? Mikä auto alle?

Viesti Kirjoittaja Pöysti »

Tervehdys kissankulman väki!

Olen jo pitkään seuraillut positiivisin mielin tätä foorumia ja päätin viimein toisen Jaguarhankinnan lähestyessä aktivoitua ja vaihtaa hieman ajatuksia teidän kanssanne.

Olen siis tosiaan aikaisemminkin omistanut Jaguarin ja uuden hankinta on ollut mielessä jo pitkään. Vaihtoehtoja on ollut useita ja aionkin esitellä niitä myöhemmin. Ajattelin että voisin käydä läpi myös aikaisemman Jagge kokemukseni jotta saisin mahdollisimman rakentavaa palautetta kysymykselleni, joka luonnollisesti kuuluu: "Minkä Jaguarin hankkisin seuraavaksi". Pahoittelen vielä että viestistä voi tulla pitkä kuin nälkävuosia ja kiitän jo ennakkoon niitä, jotka sen jaksavat lukea loppuun asti ja vielä vastatakin. :D

Aiemmin tapahtunutta: Oli kevät ja elettiin vuotta 2006, kun rakastuminen ensisilmäyksellä sai minut hyppäämään koeajolle vuoden 99 S-Typellä, jossa hyrräsi 4.0 V8. Koeajo puhui selvää kieltä; ennen niin makoisalta tuntunut Chrysler Sebring alkoi tuntua kolholta ja kaupat Jaguarista tehtiin ennätysvauhtia.
Enpä voinut arvatakkaan mihin vielä joutuisin. Ensimmäisen kuukauden aikana havaitsin että ilmastointi ei puhunut samaa kieltä kanssani, moottori alkoi täristä ja lopulta luistonesto ja abs sanoivat itsensä irti.
Tästä alkoi vajaan vuoden kestänyt ramppaaminen huoltamossa, jonka onneksi kustansi viimeistä piirtoa (ja vuokra-autoa) myöten myyjäliike, eli Lahden Rinta-Jouppi. Vikoja korjattiin mutta ilmastointia ei saatu kuntoon, eikä myöskään abseja tahi luistonestoa.
Tämän ässän ja minun yhteinen tarinani päättyi surullisesti vajaan vuoden kuluttua. Kaupat purettiin ja pihassa nökötti taas arkiselta tuntuva Sebring. Huolimatta järkyttävästä ensikokemuksista tapahtui jotain odottamatonta. Jaguarnälkä nimittäin oli tullut jäädäkseen. Olenkin nyt tässä yrittänyt tutustua aiheeseen huolella ja tullut siihen tulokseen että omistamani yksilö nyt vain sattui olemaan ns. maanantaikappale. Kaikenmaailman tilastot ja muiden jaguaristien puheet ovat osoittaneet, että kyseinen automerkki on varsin pätevä mitä tulee perusluotettavuuteen (en napise pikku vioista) ja uudemmat mallit ovat olleet tilastollisesti jopa aika mykistävää kamaa. Kuitenkin jonkinlainen pelko on jäänyt persiiseen. Yllä kuvailemaani skenaariota en haluaisi käydä läpi uudelleen.

Kriteereistä
1) Luotettavuus: Tämä ominaisuus on luonnollisestikin melko tärkeässä roolissa, mutta en käy siitä nyt sen enempää pohtimaan. Mitä olen lukenut, niin jo vuosien 93-94 XJ:t ovat varsin huolettomia pelejä.

2) Jaguartyyli: Tämä nyt on itsestäänselvää, eikä sitä varmaan tarvitse selitellä. :)

3) Taloudellisuus: Tämän pitäisi näkyä jollakin tavalla autossa ja joitain mieleen tulevia asioita ovat: pieni kulutus, hinnan säilyvyys, huolto ja pieni hankintahinta. Lisätkää listaan jos jotain tulee mieleen. Tietenkin olisi kiva jos nämä kaikki saisi mahdutettua samaan autoon, mutta ymmärrän sen olevan melko vaikeaa.

4) Suorituskyky: Ominaisuus joka ei vaakakupissa paljon paina, jo senkin puolesta että suurin osa Jaggeista tuntuu olevan ihan päteviä pelejä mitä vauhtiin tulee. Vaikka joku supernopea XKR olisikin poikaa on tämä kriteereistä ehdottomasti vähäisin.

Vaihtoehdoista
Muutamia päässä pyörineitä vaihtoehtoja ovat olleet:

X-Type Diesel 2.0 D: Luotettavuus on tietääkseni erinomaista luokkaa ja auto kuluttaa melkoisen vähän. Miinuksia rapisee korkeasta hankintahinnasta ja toisaalta melkoisesta arvonlaskusta.

Daimler Double Six tai pienemmät koneet tai harvinaiset XJ:t: Tämä saattaa kuullostaa oudolta mutta oivalsin muutama päivä sitten jotain merkillistä. Ostamalla ns. harvinaisemman auton voit vähentää melkoisesti yhtä autojen merkittävintä menoerää, nimittäin hinnan alenemista ja äärimmäisessä tapauksessa jopa kääntää sen voitokkaaksi. Suhteessa X-Typeen tämä tulee tietenkin takaisin polttoainekustannuksissa, josta päästäänkin ajatuksen hulluimpaan variaatioon, jonka toteutusmahdollisuuksista en tekniikkavammaisena juurikaan mitään tiedä (joten kertokaa te).
Homma menisi niin että harvinaisen ja isomottisen yksilön nokalle istutettaisiin toinen moottori. Vähemmän kuluttava bensakone tai parhaassa tapauksessa diesel (onko tämä edes mahdollista?). Vanha moottori tietenkin säilöttäisiin huolella sivuun, jotta jonain kauniina päivänä kun auto siirtyy museorekisteriin tai uudelle käyttäjälle tämä saisi sen aidon ja alkuperäisen voimanlähteensä takaisin. Taloudellisempi masiina vaan leikkaisi aika paljon esimerkiksi Double Sixin infernaalisia kulutuslukemia. Miten on? Hautaanko idean alkuunsa? Liian vaikea toteuttaa? Ja niin.. mitä tuollainen ylipäätään maksaa?

S-Type 3.0 V6: Hmm.. Tässä on sitten viimeinen vaihtoehto joka on matkassa ollut. Lähinnä sen takia että ässästä olen aina pitänyt. Se on kulutuslukemissa vielä aika siedettävä ja luotettavuudenkin pitäisi olla kohdillaan. "Järkevyydessä" se kuitenkin tuntuisi häviävän Xlle.

Pudjetiksi uudelle autolle olen kokonaisuudeessaan kaavaillut 20-25 tonnia ja olen oikeastaan valmis ottamaan vastaan kaikenlaisia "hullujakin" ideoita, kunhan niillä olisi jonkinlaiset perusteet viitaten yllä mainitemiini kriteereihin.

Ja niin.. en suoranaisesti karsasta saksa-autoja. Kokemusta vain ei tuosta tuontiruljanssista ole.

-Karipekka Pöysti
Chrysler Sebring 2.7 LE -03

Ex: Jaguar S-Type 4.0 -99
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moi

Aika haastava speksi on. Itse en juurikaan tunne muita malleja kuin omani. Pari kommenttia kuitenkin. Itse en tuohon koneenvaihtoproggikseen lähtisi. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin se, että usein isompikoneisessa autossa on eroa muuallakin kuin koneessa. Käytetty erilaisia osia esimerkiksi moottorinohjausboksit, mahdollisesti vaihteisto jne. Varmasti pitkä ja kivinen tie joka kostautuu toiseen kertaan siinä vaiheessa kun alat myymään autoa. Vaihtoehtoja on silloin se että yrität myydä autoa johon on vaihdettu motti, joka on varmastikin vaikeaa. Toisaalta jos haluat palauttaa vehkeen ennalleen niin työmäärä on kova ja halvaksikaan sitä ei varmaankaan saa millään ellei tee kaikkea itse ja onnistu ostamaan osia halvalla. Jos noita V8-koslia ajattelee niin nykyään niiden tyyppiviat on käsittääkseni aika hyvin jo tiedossa ja toisaalta myös todettavissa. Eli riski niiden osalta voidaan hyvin blokata pois.

Yksi - mielestäni ihan validi ajatusmalli on erään Jaguar-myyjän kommentti minulle kun kerroin että valinta tehdään ahdetun ja vaparin välillä. Vanhempi herra totesi että älä ole rationaalinen. Tee ostopäätöksesi tunteella. Se hyödyttää meitä molempia ;)

Terveisin
Nimim. "Äärimmäistä rationaalisuutta jo vuodesta 1973"
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
kjk
Viestit: 119
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 10:04 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Hmmm

Viesti Kirjoittaja kjk »

Itse otin kolmilitraisen S-typen enkä ole katunut. Riittävän tehokas, riittävän taloudellinen, riittävän iso ja riittävän näyttävä auto. Siis minulle kaikessa suhteessa riittävä.

En itse lähtisi kikkailemaan moottorivaihtojn kanssa, koska Jagessa on niin paljon tietokoneistttua systeemiä joka voi ruveta tökkimään jos tehdään muutoksia joita ei ole tehtaalla alunperin tarkoitettu. Osta suoraan sellainen joka sopii tarpeisiisi ja vastaa toiveitasi, niin pääset paljon helpommalla.
Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
Pöysti
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 12:03 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pöysti »

Jeps.. Kiitoksia tuosta varmistuksesta moottorinvaihdon suhteen.

Nyt on sitten mieltäni käynyt vaivaamaan nuo harvinaisemmat mallit, joissa hinta ei välttämättä tipu niin raskaasti. Käsittääkseni sieltäkin löytyy malleja, jotka eivät kuluta sitä 20L satasella.

Onko muuten S-typestä tehty jotakin erikoisversiota?
Chrysler Sebring 2.7 LE -03

Ex: Jaguar S-Type 4.0 -99
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Ainoa erikoisversio, joka toisaalta on yksi muiden joukossa on R eli ahdettu versio. Juhlamalleja tai vastaavaa ei käsittääkseni ole valmistettu.

Vielä tuli sellainen mieleen josko ostaisit Jagen käyttöauton rinnalle esimerkiksi "sesonkikäyttöön". Ei tarvi niin miettiä kulutusta ja hankintapäätöksenkin voisi tehdä enemmän fiilispohjalta. Itse tein noin. Hyvänä puolena on myös se ettei kapistukseen leipäänny niin nopeasti.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
HarriL
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:59 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Samoilla linjoilla hkm:n kanssa.
Käyttöauto erikseen ja nautiskeluun kesäajoihin Jagge.
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Molempi parempi!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Aval kirjoitti: Käyttöauto erikseen ja nautiskeluun kesäajoihin Jagge.
Niin, tai sitten molemmat... :)

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HarriL
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:59 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Juu. No se on se tavoitetilanne ;)
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Joo, nuo kriteerit voivat tosiaan olla aika haastavat, enkä lähde ees väittämään että niitä kaikkia saa mahtumaan samaan Jaguariin...

Mutta, miettimisen arvoinen pointti voi olla nimenomaan Jaguarin pitäminen "viihteellistä" ajoa varten. Seuraava varmasti monen mielestä tuntuu oudoltakin, mutta totta on ett -93--94 malliset XJ:t ovat hyvin huolettomia pirssejä. V12-koneella mallimerkintähän on XJ81, kuusipyttyisillä XJ40. Siitä seuraavaa mallia jaksetaan edelleen kehua taivaisiin, eli X300:aa. David Marks, Brittien kuuluisimpia itsenäisiä Jaguarmekaanikkoja, kehuu kolmesatasta jopa kaikkien aikojen parhaaksi Jaguaariksi...

Näissä on tietenkin se hyvä puoli, että jos löytyy hyvin hoidettu yksilö, niin siltä jää tuosta budjetista varsin mukavasti varoja muuhun hullutteluun...

Niistä erkoismalleja löytyy, kuten XJ40/XJ81 -malleista Insigniat, tai XJ40:stä 4.0S ja (hyvin harvinainen) 4.0 Gold, tai Majesti, pidennetty versio. Kolmesatasista kovasti erikoismalleja tehty, manuaali XJR on kuitenkin varmasti sellainen. Toisia "erikoisuuksia" ovat LWB-munnokset, huippuna luonnollisesti Daimler Double Six Century (joita Suomessakin löytyy yksi kappale!).

Itse viehätyn itsepäisesti XJ40/81 mallista, kerta toisensa jälkeen, vaikkei sellaista mulla nyt olekaan. Siihen on varmasti kaksi syytä: ensinnäkin, pidän sen designia erittäin onnistuneena, hyvin kaunis auto kertakaikkiaan. Toisena syynä enemmän immateraali-ominaisuus: ilman XJ40 tänä päivänä tuskin olisi Jaguariakaan – sehän on malli joka sanotaan usein pelastaneen brandin. Olihan niissä alkuvaiheissa (etenkin 1986-1989) erinäisiä laatuongelmia, mutta tuskin kovin paljon kummallisempaa kuin muissa sen aikakauden huipputeknisissä pirsseissä. Viimeiset kaksi mallivuotta sen sijaan olivat aivan huippuhyviä (ja ovat edellenkin), vuodelle -93 Fordin omistuksen ansiosta tuotiin erittäin paljon nimenomaan laatuun vaikuttavia muutoksia sekä malliin että tuotantoon.

No, ovathan nuo nelikymppiset ja kolmesataset jo ikä-autoja, ja ehkä mieltymyksesi on enemmänkin vielä modernimpaan!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Pöysti
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 12:03 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pöysti »

On totta että parhaassa tapauksessa pihassa seisoisi käyttöauto (varmaan minun ihannemaailmassani diesel jagge) ja hupiajelun kruunaisi jokin vapaavalintainen helmi.

Valitettavasti se aika tulee joskus paremman tilanteen myötä ja nyt keskitynkin lähinnä sen yhden oikean etsimiseen.

Selkeästi "Järkiautoja" ovat nuo modernimmat diesel Jaget, mutta koska yritän valintaani helpottaakseni :) pitää valikoiman laajana harkinnassa ovat myös vanhemmat.

Vanhemmista tosiaan kiinnostaa etupäässä nuo Stefanin mainitsemat erikoisautot juurikin sen takia että niiden hinta on vakaampi arvonalenemisen suhteen ja näin pitkällä tähtäimellä se voi vähentää muuten suuria bensakuluja. Siispä..

Mistä noita voisi löytää? Olen yrittänyt katsella yleisiltä myyntipalstoilta mutta niissä harvemmin merkitään erikoisuuksia tai sitten niitä ei siellä myydä.

Ja niin.. Minkä hintaisia nuo erikoisemmat mallit sitten yleensäkin ovat?
100 kpl Daimler Century nyt taitaa olla aika räikeän hintainen, mutta entä muut?

Vielä tuosta tunnepuolella ostamisesta.. Olen täysin samoilla linjoilla siitä, että pitää ostaa se mikä mukavalta tuntuu ja jos noilla eväillä lähdettäisiin, pihassa nököttäisi vanhempi tai uudempi xk ja todennäköisesti myös mies itse, asunnon myynnin seurauksena.
Parempi puolisko on kuitenkin se joka rajoittaa (mielestäni kuitenkin hyvä asia) ja vaatimus onkin se että auton saat hankkia vapaasti, kunhan siitä on jokapäiväiseen käyttöön, eikä se tuhoa taloutta. :)
Chrysler Sebring 2.7 LE -03

Ex: Jaguar S-Type 4.0 -99
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Pöysti kirjoitti:Vanhemmista tosiaan kiinnostaa etupäässä nuo Stefanin mainitsemat erikoisautot juurikin sen takia että niiden hinta on vakaampi arvonalenemisen suhteen ja näin pitkällä tähtäimellä se voi vähentää muuten suuria bensakuluja. Siispä..

Mistä noita voisi löytää? Olen yrittänyt katsella yleisiltä myyntipalstoilta mutta niissä harvemmin merkitään erikoisuuksia tai sitten niitä ei siellä myydä.

Ja niin.. Minkä hintaisia nuo erikoisemmat mallit sitten yleensäkin ovat?
100 kpl Daimler Century nyt taitaa olla aika räikeän hintainen, mutta entä muut?
No, jännä juttu noissahan on vielä se että ovat yleensä HALPOJA. Maailmalla todella hyvät XJ40 alkavat olla jollei nyt ihan harvinaisuuksia, muttei ihan jokapäivä myynnissä. Erikoismallit luonnollisesti harvinaisempia. Insignioitahan tehtiin todennäköisesti vain parinsadan verran, ja siihen lukuun kuuluvat myös XJ-S mokomat. Ei kannata muuten unohtaa XJ40 XJR:ää: myöhempiin malleihin verrattuna huippuvarusteinen pirssi, non-supercharger.

X300 ei ole ihan vakiintunutta hintatasoa vissiin vielä löytänyt, mutta sikahalpahan se on: kukaan ei niitä vielä keräile, niitä pidetään liikkellä ja siitä syystä moni vähemmän kiinnostava yksilö joutaa purkuautoksi. Sitten kun siirrytään X308:iin, hinta tekee ihan selkeän hypähdyksen.

Mutta mistä löytää? Minulle tuo on niin naurettavan halpaa, kun niitä ihan tarjotaan... mutta minulla onkin asiaa helpottava erityisvaatimus: ohjauspyörän kun ehdottomasti pitää sijaita oikealla (ei väärällä...) puolella, eli täkäläisittäin postinkuljettajan puolella :lol:

Sumujen Sarillahan näitä löytää, mutta jos väkisin tahtoo vängätä autonsa vasemmalla istuen :shock: pitänee lähteä Saksan, Belgian tai Italian markkinoille. Tai muualle Eurooppaan. Tai Jenkkilään.

Autoscout24.de tai mobile.de ovat varmasti ihan hyviä hakuteoksia, sinne vaan kriteerit ja katsomaan! Suomesta erikoismaalin löytäminen on ERITTÄIN epätodennäköistä, kananhampaatkin ovat niihin verrattuna supermarketkamaa täällä.
Viimeksi muokannut stefanantinaho, Su Helmi 24, 2008 3:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
giaguaro
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 03, 2007 10:44 am
Paikkakunta: Luxemburg

Myös maakaasukäyttöinen varteenotettava vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja giaguaro »

Jos Saksasta tai vaikka Italiasta hakee auton, on kaasu varteenotettava vaihtoehto, ja ylivoimaisesti halvimmat kilometrit. Suomessa ei valitettavasti muualla yleisempää LPG:tä eli nestekaasua ole tankattavaksi, vaan metaania, eli maakaasua. Kyllä metaanikäyttöisiäkin Jaguareja löytyy: http://www.carbusiness.it/43171/auto-us ... r_XJR.ashx

Maakaasusta ei mene erikoisveroa "dieselvero" ja alhaisten hiilidioksipäästöjen johdosta ahdettu XJR:n verokin on pikkuautoluokkaa. :D
Kaasuautoissa on kaksoispolttoainejärjestelmä, joka mahdollistaa myös bensalla ajon. Käytännössä kaasu on hyötysuhteeltaan hieman huonompi kuin bensa, joten kannattaa valita tehokas moottorinen malli. kaasuruiskujärjestelmät ovat viime vuosina kovasti kehittyneet tehokkaammiksi ja uusimmissa ei enää esiinny ns. blowback-ilmiötä, jossa kaasu syttyy liian aikaisin, poksauttaen ilman putsarin.
Lisää informaatiota: http://www.gasum.fi/yksityisille/liiken ... fault.aspx
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Jaguarin bensiininkulutus

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Olen nyt pian vuoden ajellut Jaguar 4.0 XJ40 93:lla ja ihmetellyt sen vähäistä kulutusta matka-ajossa. Kun tasainen nopeus on noin 80 niin ajotietokone näyttää kulutukseksi 8, kun nopeus on 90 niin 9 ja 100 niin 10. Minusta se on todella vähän, jos mittari näyttää oikein. Sitäpaitsi bensiinihän ei ole edes kallista kun vertaa esim maitoon tai limsaan, alkoholista puhumattakaan. Niitähän saa aina määrättömästi lisää mutta se kulutettu bensalitra on sitten kulutettu näistä rajallisista öljyvaroista. Kaupunkiajossa kulutus vaihtelee tietysti polkemisesta riippuen monta kymmentä litraa. Sekin on vain plussaa, että kun haluaa polkaista niin jotakin tapahtuukin. Ihan täysin käypä käyttöauto on ainakin tämä malli, kesät talvet. Talvella tehokas takavetoinen on nautinnollinen leikkikalu. Normaalit huollot tässä pystyy tekemään itse ja kun on vähän jo oppinut, että mistä osia kannattaa ostaa niin eivät nekään ole kalliita. Lisäbonuksena saa suorastaan halvalla sen arvostetun aristokraattisen tyylin ja brändin, ja naisystävä käyttää aina hametta Jaguarin kyytiin päästessään :)
Antti Pellonpää
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: Budjettiratkaisuja tyylillä ja taidolla? Mikä auto alle?

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Pöysti kirjoitti:
Ja niin.. en suoranaisesti karsasta saksa-autoja. Kokemusta vain ei tuosta tuontiruljanssista ole.
Stefan mainitsi jo saksalaiset internetsivustot. Niitä kannattaa selailla, ja rohkeasti vain yhteydenotto haluamaasi autoliikkeeseen, tai yksityiseen myyjään. Jos oma saksankielentaito ei tunnu riittävältä, yritä löytää ystävä, jolla kielitaitoa on, tosin englantiakin puhutaan saksassa yllättävän hyvin. Sitten vain matkaliput taskuun ja äkkilähtö. Olen aika suorin vartaloin lähtenyt jo kaksi kertaa saksanmaalle, ja molemmilla kerroilla olen sieltä autolla tullut takaisin. Rekisteröinti- ynnä muut byrokratiat sujuvat siellä varsin hyvin. Autokauppiaat palvelevat siinä suhteessa erittäin hyvin. (silloinkin, vaikka kauppias ei osaa lukea eikä kirjoittaa!!) X300-mallit ovat Saksassa puoli-ilmaisia, 6-sylinterisenä ne eivät hirveästi kuluta bensiiniäkään, ja vielä ne eivät ole ikäloppuja, vaan kilometrejä ja vuosia on niillä runsaasti edessä.
Tuontiruljanssi ei ole niin mahdottoman hankala asia. Kotiläksyt vain kannattaa tehdä hyvin, ettei tarvitse paikan päällä ruveta miettimään, minne menisi ja mitä tekisi.
Pöysti
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 12:03 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pöysti »

Tuollainen Century osui silmään Mobilesta. Muutama asia kuitenkin vähän
mietityttää. Onko hinta alkuunsakin kohdillaan? Tuntuu aika halvalta.
Toisekseen en oikein ymmärrä tarpeeksi saksankieltä jotta voisin ymmärtää
noita varusteita ja muita tarvittavia huomioita. Ja niin onko jokin tapa
varmistua siitä että tuo on todellakin Century?

Muutenhan tuo näyttäisi varsin mainiolta yksilöltä. Ainoa asia mikä hieman
kaihertaa on eri väristen saumanauhojen puuttuminen. Mielestäni se on yksi
tyylikkäimpiä yksityiskohtia useissa Daimlereissa.
Viimeksi muokannut Pöysti, Su Helmi 24, 2008 1:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chrysler Sebring 2.7 LE -03

Ex: Jaguar S-Type 4.0 -99
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Onkohan tuo ensimmäisessä kuvassa oleva auto sama kuin muissa kuvissa? Siinä näyttäisi olevan kissa konepellissä, erilaiset vanteet ja ei rekisterikilpeä. No voihan se tietysti olla silti sama auto. Halpuuskin selviää vasta sitten kun se on Suomen rekisterissä :) Daimlerien hinta taitaa pudota nopeammin kuin Jaguarien, vaikka käytännössä sama auto ja vielä ylellisempi mutta Jaguarin brändi silti arvostetumpi jostakin syystä. Ehkä siksi tuohonkin on lisätty jaguaari konepeltiin...
Antti Pellonpää
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Enkkukin löytyy

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Pöysti kirjoitti: Toisekseen en oikein ymmärrä tarpeeksi saksankieltä jotta voisin ymmärtää
noita varusteita ja muita tarvittavia huomioita.
Auttaisko, jos valitsisit oikeasta ylänurkasta language-napista jonkun muun tutumman kielen? Uusi haku ehkä tarpeen.

Jos tarvit apua paikanpäällä, niin käytin pari vuotta sitten Ottoautoa ja olin tyytyväinen palveluun ja hintaan. Suomalainen kaveri, asuu Berliinissä, voi käydä muuallakin Saksassa autoja katsomassa ja hoitaa paperisodan.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Pöysti kirjoitti:[url]]

Tuollainen Century osui silmään Mobilesta. Muutama asia kuitenkin vähän
mietityttää. Onko hinta alkuunsakin kohdillaan? Tuntuu aika halvalta.
Toisekseen en oikein ymmärrä tarpeeksi saksankieltä jotta voisin ymmärtää
noita varusteita ja muita tarvittavia huomioita. Ja niin onko jokin tapa
varmistua siitä että tuo on todellakin Century?

Muutenhan tuo näyttäisi varsin mainiolta yksilöltä. Ainoa asia mikä hieman
kaihertaa on eri väristen saumanauhojen puuttuminen. Mielestäni se on yksi
tyylikkäimpiä yksityiskohtia useissa Daimlereissa.
Viime kesänä kävin katsomassa kyseistä yksilöä. Hinta oli silloin 11900 eikä myyjä ollut valmis tinkimään senttiäkään. Auto vaikutti hyväkuntoiselta, ja myyjä oli valmis palvelemaan kaikissa rekisteröintiin liittyvissä asioissa, jopa pesi ja puunasi auton koeajoa varten. Loikkaava kissa oli laitettu konepellille :o ja myyjä kauppasi mukaan 18 tuuman Arden-vanteita :shock: . Jotenkin tuli mieleen, että olikohan kaikki ihan kunnossa, auto on ollut myynnissä ERITTÄIN kauan. Ja onko Daimler Century:a tehty 6-sylinterisenä. Minustakin autosta puuttui Centuryn varusteita. Ei silti, auto vaikutti tosi hienolta yksilöltä. Autoliike oli kalliinpuoleinen, mutta siellä oli myytävänä lähinnä luksusta ja erittäin luksusta. Muunmuassa XKR Silverstone, hinta erittäin suolainen. Jos matkustaa Nurnbergiin, ja kävelee tuohon autoliikkeeseen, ja sanoo haluavansa tuon 6-pyttyisen Centuryn, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö kohta ole sillä autolla kotimatkalla, myyjä oli tosi myyntimies.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Mursu kirjoitti:
Pöysti kirjoitti:[url]]

Tuollainen Century osui silmään Mobilesta. Muutama asia kuitenkin vähän
mietityttää. Onko hinta alkuunsakin kohdillaan? Tuntuu aika halvalta.
Toisekseen en oikein ymmärrä tarpeeksi saksankieltä jotta voisin ymmärtää
noita varusteita ja muita tarvittavia huomioita. Ja niin onko jokin tapa
varmistua siitä että tuo on todellakin Century?

Muutenhan tuo näyttäisi varsin mainiolta yksilöltä. Ainoa asia mikä hieman
kaihertaa on eri väristen saumanauhojen puuttuminen. Mielestäni se on yksi
tyylikkäimpiä yksityiskohtia useissa Daimlereissa.
Viime kesänä kävin katsomassa kyseistä yksilöä. Hinta oli silloin 11900 eikä myyjä ollut valmis tinkimään senttiäkään. Auto vaikutti hyväkuntoiselta, ja myyjä oli valmis palvelemaan kaikissa rekisteröintiin liittyvissä asioissa, jopa pesi ja puunasi auton koeajoa varten. Loikkaava kissa oli laitettu konepellille :o ja myyjä kauppasi mukaan 18 tuuman Arden-vanteita :shock: . Jotenkin tuli mieleen, että olikohan kaikki ihan kunnossa, auto on ollut myynnissä ERITTÄIN kauan. Ja onko Daimler Century:a tehty 6-sylinterisenä. Minustakin autosta puuttui Centuryn varusteita. Ei silti, auto vaikutti tosi hienolta yksilöltä. Autoliike oli kalliinpuoleinen, mutta siellä oli myytävänä lähinnä luksusta ja erittäin luksusta. Muunmuassa XKR Silverstone, hinta erittäin suolainen. Jos matkustaa Nurnbergiin, ja kävelee tuohon autoliikkeeseen, ja sanoo haluavansa tuon 6-pyttyisen Centuryn, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö kohta ole sillä autolla kotimatkalla, myyjä oli tosi myyntimies.
Daimler Centuryä on tehty 100kpl 6-sylinterisenä ja 100kpl 12-sylinterisenä, jos oikein olen ymmärtänyt. Voisikohan 6-sylinterisessä olla vähemmän varusteita..? Stefan tai Aki saattaisi tietää?
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

sinberg kirjoitti:
Mursu kirjoitti:
Pöysti kirjoitti:[url]]

Tuollainen Century osui silmään Mobilesta. Muutama asia kuitenkin vähän
mietityttää. Onko hinta alkuunsakin kohdillaan? Tuntuu aika halvalta.
Toisekseen en oikein ymmärrä tarpeeksi saksankieltä jotta voisin ymmärtää
noita varusteita ja muita tarvittavia huomioita. Ja niin onko jokin tapa
varmistua siitä että tuo on todellakin Century?

Muutenhan tuo näyttäisi varsin mainiolta yksilöltä. Ainoa asia mikä hieman
kaihertaa on eri väristen saumanauhojen puuttuminen. Mielestäni se on yksi
tyylikkäimpiä yksityiskohtia useissa Daimlereissa.
Viime kesänä kävin katsomassa kyseistä yksilöä. Hinta oli silloin 11900 eikä myyjä ollut valmis tinkimään senttiäkään. Auto vaikutti hyväkuntoiselta, ja myyjä oli valmis palvelemaan kaikissa rekisteröintiin liittyvissä asioissa, jopa pesi ja puunasi auton koeajoa varten. Loikkaava kissa oli laitettu konepellille :o ja myyjä kauppasi mukaan 18 tuuman Arden-vanteita :shock: . Jotenkin tuli mieleen, että olikohan kaikki ihan kunnossa, auto on ollut myynnissä ERITTÄIN kauan. Ja onko Daimler Century:a tehty 6-sylinterisenä. Minustakin autosta puuttui Centuryn varusteita. Ei silti, auto vaikutti tosi hienolta yksilöltä. Autoliike oli kalliinpuoleinen, mutta siellä oli myytävänä lähinnä luksusta ja erittäin luksusta. Muunmuassa XKR Silverstone, hinta erittäin suolainen. Jos matkustaa Nurnbergiin, ja kävelee tuohon autoliikkeeseen, ja sanoo haluavansa tuon 6-pyttyisen Centuryn, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö kohta ole sillä autolla kotimatkalla, myyjä oli tosi myyntimies.
Daimler Centuryä on tehty 100kpl 6-sylinterisenä ja 100kpl 12-sylinterisenä, jos oikein olen ymmärtänyt. Voisikohan 6-sylinterisessä olla vähemmän varusteita..? Stefan tai Aki saattaisi tietää?
Valimistusmäärät pitänee paikkansa
http://www.jdht.com/jdht_collection/199 ... NTURY.html
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Näissä erikoisautoissa on kuitenkin hyvä huomioida, että vaikka niiden arvonaleneminen onkin normaalia hitaampaa niin mistään kovin likvidistä varallisuudesta ei voida puhua. Kysyntä on ainakin Suomessa pirun pientä.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

sinberg kirjoitti: Daimler Centuryä on tehty 100kpl 6-sylinterisenä ja 100kpl 12-sylinterisenä, jos oikein olen ymmärtänyt. Voisikohan 6-sylinterisessä olla vähemmän varusteita..? Stefan tai Aki saattaisi tietää?
Sama on varustus molemmissa malleissa, eli kaikki mitä tehdas pystyi autoon asentamaan. LWB, sähkösääteiset (erikseen säätyvät) TAKApenkit, Autolux-nahka Daimler tikkauksella, erikoiskynnyslistat, ym. ym...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
aki
Viestit: 50
Liittynyt: La Marras 04, 2006 9:28 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja aki »

... ja Stefanin listaan lisäyksenä takapenkkiläisille katosta avautuvat valaistut meikkipeilit, tuiki tarpeellinen teini-ikäisille tytöille. Puhun kokemuksesta...
Daimler Double Six, series 3
Daimler Double Six Century
Citroën 2CV Charlestone
Rover 75 vm-53
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Viesti Kirjoittaja Mursu »

stefanantinaho kirjoitti:
sinberg kirjoitti: Daimler Centuryä on tehty 100kpl 6-sylinterisenä ja 100kpl 12-sylinterisenä, jos oikein olen ymmärtänyt. Voisikohan 6-sylinterisessä olla vähemmän varusteita..? Stefan tai Aki saattaisi tietää?
Sama on varustus molemmissa malleissa, eli kaikki mitä tehdas pystyi autoon asentamaan. LWB, sähkösääteiset (erikseen säätyvät) TAKApenkit, Autolux-nahka Daimler tikkauksella, erikoiskynnyslistat, ym. ym...
Tällä tiedolla voin sanoa, että tuo Nurnbergin Daimler EI varmasti ole Century. Minulla on nyt DD6, eikä siinä Nurnbergin Daimlerissa ollut mitään sellaista varustetta, mitä minun normaalissa Daggessani on. Ei ollut Century-logoilla takalattiamattoja, ei nahkaverhoilun tikkauksia, ei Century-logoja näkyvillä, ei takapenkkiläisille aurinkosuojia valaistuine peileineen (onneksi olin nähnyt Akin Centuryn ennen saksanreissuani). Mutta siisti auto siitä huolimatta, jos luetaan pois asiattomat Century-plakaati takaluukulla, ja loikkaava kissa konepellillä.
Mutta Munsterissa on myytävänä aika lupaavan näköinen XJ6 -95! Hintaa 5900 ja kilometrejä alle 140 t. Kuka käy katsomassa?
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jku »

Onkohan Pöystin vai minun koneeni asetukset pielessä, kun to teksti on levinnyt tuonne näyttöruutuni olkopuolelle.
On aika vaikea lukea, kun joka riviä pitää rullata.
Hatunnosto niille, jotka ovat viitsineet tehdä sen.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

daimler

Viesti Kirjoittaja joni »

Hei! Onhan tuolla yksi century suomessakin myytävänä:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... Hae+%3E%3E

Ei varmaankaan ihan tähän keskusteluun sopiva, mutta aika mielenkiintoinen! Saisi varmasti kivan kesäauton tuosta.

Täällä Kokkolassa on ollut pitkään myynnissä Daimler six:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... Hae+%3E%3E

Ollut jo vuodenpäivät myynnissä, pientä kulumaa sisustassa ja etulokasuojissa lakka lohkeillut parista kohtaa, muuten nätti auto.

Tuo Century alkoi kyllä kiehtomaan...
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Pöysti
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 12:03 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pöysti »

Jku kirjoitti:Onkohan Pöystin vai minun koneeni asetukset pielessä, kun to teksti on levinnyt tuonne näyttöruutuni olkopuolelle.
On aika vaikea lukea, kun joka riviä pitää rullata.
Hatunnosto niille, jotka ovat viitsineet tehdä sen.
Pahoitteluni.

Minun tekstissäni on vikaa, kun oli pakko saada tuo mobilen liite mukaan,
enkä osannut lyhentää liitettä. Poistin sen nyt, mutta näyttääkin siltä
että kaikkien minun jälkeeni kirjoittaneidenkin pitäisi muokata
venynyttä tekstiään.
Chrysler Sebring 2.7 LE -03

Ex: Jaguar S-Type 4.0 -99
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Onneksi maailmassa on suurempiakin murheita kuin venynyt teksti - no worries siis :D
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Vastaa Viestiin