Kuinka opin ruiskumaalaamaan?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Kuinka opin ruiskumaalaamaan?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

Eli otsikon mukaisesti maalaamaan pitäisi oppia. Tässä tapauksessa ei niinkään itse maalaamista vaan kyse on enemmän maaleista, niiden ominaisuuksista, millaisia maaleja tulisi käytttää jne. Materiaalia löytyy hajanaisesti vaikka kuinka ja oikeaoppisuudesta käydään kädenvääntöä useilla kotimaisilla ja ulkomaisilla foorumeilla. Sattuuko kukaan tietämään hyvää kirjallisuutta asian tiimoilta jota voisi suositella teoriapohjaksi? Toisaalta kuvauksia ja kokemuksia olisi myös mukava kuulla.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kuinka opin ruiskumaalaamaan?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Tämä pitäisi varmaan olla tekniikkapuolella. Anyway, Itse itselleni vastaten. Hyvää jälkeä ja uskallan melkeen sanoa että ammattimaalarin veroista saa aikaiseksi ainakin seuraavalla tavalla olosuhteissa, jotka eivä lähimainkaan vastaa pölytöntä maalaamoa. Oma koekappaleeni oli puhdas pelti, joten mitään pakkelointia en tehnyt. Tässäpä kokeiltu proseduuri:

1. Pese maalattava pinta siten, että siihen ei jää lainkaan rasvaa tai muuta likaa, joka voisi haitata maalin kiinnittymistä pintaan. Mainittakoon että automaali reagoi pienimpäänkin rasvamäärään, kuten esimerkiksi siihen että pintaa hipaistaan sormella. Tähän tarkoitukseen löytyy useita eri pesuaineita. Itse taisin käyttää jotain Wurthin puhdistusainetta, jonka löysin tallilta.
2. Kuivaa pesty pinta
3. Pohjamaali pintaan. Itse laitoin jotain ruosteenestomaalia jota löysin.
4. Pintamaali. Ostin auton värisävyä aerosolipullollisen tätä eksperimentaalia varten taka-ajatuksena se että varmistun että se on varmasti oikean sävyistä jos/kun ruikin sitä "live-pintaan". Kyseessä siis yksikomponenttiversio PED 1859 Anthracite Pearl 1998-maalista, suomeksi metallin musta
5. Lakka pintaan

Kun tämä kaikki oli tehty oli tuloksena oli tasalaatuisesti hivenen epätasainen, ei missään tapauksessa laadukas maali- ja lakkapinta - ehkä appelsiinikuorimainen

6. Vesihionta 2000:n paperilla mataksi ja tasaiseksi siten, että "appelsiini-kuori" hävisi kokonaan
7. Vesihionta 2500: paperilla
8. Vesihionta 4000:n hiontasienellä, jonka saa epäkeskoon kiinni. Taisi olla Mirkan tai 3M:n.

Tässä vaiheessa tulos on täysin tasainen ja mattapinta. Sen jälkeen

9. Myllytys Farecla G3:lla eli ensimmäinen kiillotus
10. Myllytys Farecla G10:llä eli lopullinen kiillotus

Tässä siis lopullinen tulos jonka uskon menevän läpi keskivertoa laatutietoisemmaltakin kaverilta. Toki täytyy muistaa että ammattimies maalaa kerralla kondikseen eikä vastaavia työvaiheita tarvita mainittua määrää. Koko kokeiluun meni aikaa noin puoli tuntia, koska kuivatin maalin ja lakan kuumailmapuhaltimella. Tarkoitus oli siis vain tässä vaiheessa testata saadaanko pinnasta täysin tasainen ja kiiltävä. Mitäkö opin?

1. Pölytön tila on ideaalinen maalaamiseen mutta ei missään tapauksessa välttämätön erityisesti silloin kun maalaataan pienenpiä alueita.
2. Maalin valuminen ei haittaa mitään, koska se voidaan aina hioa tasaiseksi. Itse en kyllä saanut maalia valumaan vaikka omasta mielestä laitoin sitä paikoin paljonkin. itse tein hionnan vasta lakkaukesn jälkeen. Jos sen tekee ennen lakkausta niin pinta on puhdistettava huolellisesti ennen lakkausta jne.
3. Lakkaus. Sama homma kuin maalaamisessa. Toisaalta lakkaa kannattaa laittaa tarpeeksi että kärsii hioa ja myllyttää. Lakkapinta ei saa puhjeta hionnassa, se näkyy aina lopullisessa tuloksessa eli homma menee uusiksi

Jos/kun autoani alan maalaamaan, aion käyttää kaksikomponettilakkaa ja -maalia. Maalikauppiaan mukaan pinnasta tulee kovempi ja kiiltoaste on yksikomponenttista parempi. Käytännössä litkuun lisätään kovete mutta tämäkin voidaan hoitaa "paukkupullolla" joten kompuraa ja ruiskuvehkeitä ei välttämättä tarvi esille kaivella. Ainoa heikkous on se, että maalaus tulee aloittaa muutaman tunnin sisällä siitä kun kauppias on sekoituksen tehnyt. Lisäksi suositellaan käytettäväksi saman maalivalmistajan tuotteita eli pohjamaali, pintaväri ja lakka kannattaa ostaa saman merkkisenä. Kärryn helmat kaipaavat maalia. Roiskeläppiä ei ole, joten helmat ovat haalistuneet kiven iskeymistä sun muusta. Tämä pitäisi hoitaa kondikseen.


HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuinka opin ruiskumaalaamaan?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Oli niin pitkä selvitys, että en nyt " jaksanut ja ehtinyt " lukea sitä kokonaan läpi. Kuitenkin kun maalaat autoa:
1. Pese se ihan normaalisti vedellä ja pesuaineella.
2. Pyyhi maalattavat alueet rasvanpoistoaineella.
3. Tämä puuttui, ja on ehdottoman tärkeä. Muuten ei maali pysy. Karhenna pinta kunnolla. Paperi tai laikka luokkaa 180.
4. Pyyhi rasvanpoistoaineella
Sen jälkeen kittaus tai pohjamaali riippuen tilanteesta.
i
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kuinka opin ruiskumaalaamaan?

Viesti Kirjoittaja hkm »

Kiitos kommentista. olin unohtanut tuon pois. Eli käytin POR-15 tuotesarjan Metal Ready-litkua joka aikaansaa hyvän pohjan maalille.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin