Jaguar-unelma todeksi

Yleinen Jaguar-keskustelu
xena
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 4:42 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja xena »

Neljän vuoden Jaguar-kuumeen jälkeen pihassa on nyt viikon ollut kissapeto, `90 Sovereign 4.0, helmiäisvaaleanruskea Suomiauto. Olo on yllättävän tasainen, en ole yhtään mennyt pitkin seiniä, ei sitä taida vielä oikein todeksi uskoa että moinen kaunotar voi olla omana. Moni kaveri ja sukulainen varmaan uskoi etten saa ikinä aikaiseksi unelmaani Jaguarista toteutettua, että jäisin vain jahkailemisen asteelle. Vähän kyllä meinasi jänistää, ajatteli että jos ne kaikki varoitukset vioista ja rahanmenosta ovat totta ja onko Jaguar liian iso pala tälläiselle tyttölapselle (joka kyllä aina on ajanut isoilla autoilla).

Ensimmäinen ajatus oli että miten kuutoskoneella varustettu auto voi olla niin hiljainen! Ja ne kaikki hienoudet (jotka myös toimivat) mitä siinä on, tähän asti suurin hienous autoissani on ollut keskuslukko! Ja se tasainen ja sujuva kyyti. Autossa on Jaguarin oma hifi-järjestelmä mutta ennemmin melkein nauttii auton äänettömyydestä kuin kuuntelee musiikkia. Ehkä epätyypillisesti Jaguarille siinä on alustasarja, maavara kokonaiset 9cm.

Peltitöitä joutuu jonkun verran tekemään, onneksi on aviomies joka osaa. Vaikka meinasikin olla suurin este kissapedon ostolle. Ensimmäisellä yrittämällä tuli täystyrmäys (onneksi vain sanallisesti) kun kyselin mielipidettä Jagen ostosta mutta seuraavalla kerralla sentään pääsin neuvotteluyhteyteen ja lahjoin klapisirkkelillä.... Pankki sentään oli heti yhteistyöhaluinen.

Auton sisusta on puolestaan virheettömässä kunnossa.

Tulen varmaan esittämään paljon teidän kauan harrastaneiden mielestä typeriä kysymyksiä mutta yrittäkää kestää/kierikää naurusta....

Aloitan heti parilla kysymyksellä eli mistä löydän maalin numeron? Täällä forumilla oli että vasemmalta puolelta konepellin alta aivan keulasta mutta en kyllä löytänyt sieltä.... Edellinen omistaja sanoi ettei ole vienyt autoa huoltamon pesuun vaan pessyt itse pesusienellä, helmiäinen ei kaiketi tykkää harjapesusta?
Jaguar Sovereign XJ40 4.0 `90
Mercedes Benz 200 `82
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja Tero »

Onneksi olkoon erinomaisesta valinnasta!

Värikoodi löytyy vasemmalta puolelta b-pilarista alhaalta kuskin oven avaamalla. Harjapesu, myös nämä nykyiset pehmoharjat naarmuttaa kaikki maalipinnat, suosittelen pesemään edelleen käsin jos siihen on mahdollisuus.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Roman Bronze
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja Roman Bronze »

Onnex olkoon, itsekin pikku poikana aina ihailin Jaguaareja kunnes tänä talvena kävin ihan vahingossa kokeilemassa ja nyt tuossa pihassa möllöttää oma. :D
S-Type V8 2001 Roman Bronze
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja hkm »

onneksi olkoon hankinnasta

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Hei Xena,

Onnittelut hienon auton valinnasta! Tämä lienee se yksilö jossa oli myös mahdollisuus saada 20" vanteet auton mukana? Jos näin, niin päädyitkö perinteisiin kiekkoihin vai näihin isompiin?

Aurinkoisia ajokilometrejä,
sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
xena
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 4:42 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja xena »

Auto on juuri se joka oli varustettu 20 tuuman vanteilla, myyjä oli kaupitellut ne jo ennen kuin soitin autosta ensimmäisen kerran, nyt on 17 tuuman Jaguarin omat vanteet. Ei harmita yhtään, omasta mielestäni moiset eivät oikein ole Jaguarin tyyliin sopivat ja auton hinta laski todella mukavasti....

Siinä lätkässä joka on alhaalla kuskin oven aukaistessa on painoja, valmistenumero ja kyllä kohta paint mutta siinä ei lue mitään eikä sen perässä olevassa trim-kohdassakaan.
Jaguar Sovereign XJ40 4.0 `90
Mercedes Benz 200 `82
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Hyvä niin! Ne 20" bling blingit eivät todellakaan olleet ne parhaat siihen!

Ne kyseiset nykyiset vanteet on muuten XK8:n ensiasennusvanteet. Kuvien perusteella sopii hyvin XJ40:een myös!

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja Kopi »

xena kirjoitti: Siinä lätkässä joka on alhaalla kuskin oven aukaistessa on painoja, valmistenumero ja kyllä kohta paint mutta siinä ei lue mitään eikä sen perässä olevassa trim-kohdassakaan.
Löytyisikö tuosta listasta oikea väri ja koodi:
http://www.uniquecarsandparts.com.au/co ... jaguar.htm
katso vuosimallin perusteella, esim AGA/747 SATIN BEIGE tai SDD/754 TUSCANY BRONZE PEARL

Jos ei muuten tärppää, niin hyvin varustetetuissa maaliliikkeissä on lukulaite, jolla voi lukea taatusti oikean sävyn. Maksaa muutaman euron, mutta onpahan ainakin oikea sävy. Ja huonommin varustetuissakin on karttoja, joissa mallipaloja verrattavaksi.

Ja onnen hankinnalle, ajele se kesällä Hailuotoon meidänkin nähtäväksi:
viewtopic.php?f=6&t=2221

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
xena
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 4:42 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja xena »

Kuukauden verran tässä on kissanaisia oltu, renkaat piti ostaa, korjaamon pojat sai lankkujen kanssa tehdä tosissaan tarkkuustyötä jotta saivat Jagen montun päälle. Kirmasin heti katsomaan pohjaa, vähän jännitti kun sitä en päässyt näkemään ennen ostoa, onneksi oli ihan ok. Vakiojouset olisi kyllä kova juttu, auto on niin matala että tosissaan pitää miettiä mistä voi ajaa pohjakosketuksia välttääkseen. Värikin selvisi soittamalla maahantuojalle (lähin maalinlukulaite olisi ollut Vaasassa), se oli oyster metallic, näyttää huomattavasti paremmalta kun kuulostaa.... Huomiota auto on kyllä saanut osakseen, tuntuu ihan mukavalta että siitä on iloa muillekin, en tosiaankaan halunnut Jaggea siksi että kerään itse sillä huomiota. Spontaanein ja hauskin palaute oli uudenmallisen Minin kuskilta joka oli peukku pystyssä, hymyillen suu korvissa.
Velipoikakin on Jaguar-kuumeessa, etenkin kun huomasi Vimpelissä viininpunaisen Daimlerin josta pyydetään 4500e, `87 mallia. (http://www.panther.fi). On luvannut coupe-Mersunsa tyttärelleen ylioppilaslahjaksi niin taitaa olla painetta uuden harrastepelin hankintaan....
Jaguar Sovereign XJ40 4.0 `90
Mercedes Benz 200 `82
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

xena kirjoitti:Vakiojouset olisi kyllä kova juttu, auto on niin matala että tosissaan pitää miettiä mistä voi ajaa pohjakosketuksia välttääkseen.
(Myöhäiset) onnittelut pirssin johdosta! Mietityttää tuo ajatuksesi vakiojousista... onhan Jaguar matala ja pitää ollakin, mutta onko tuo sinun siis madallettu? Toisaalta, mikäli taakse on vaihdettu hudraulinen jousitus (SLS) tavalliseen, "kuivaan" systeemiin ja jätetty alkuperäiset (SLS:n yhteydessä siis käytetyt) jouset niin perä laahaa kyllä varsin matalalla... Jos autoa on madallettu harkitsisin kyllä palauttamista vakiokorkeuteen, ja mikäli haluaa jäykempää jousitusta (ja hivenen vakiota mtalempaa) voisi kokeilla S (Sport) -mallin jousitusta?
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

stefanantinaho kirjoitti:
xena kirjoitti:Vakiojouset olisi kyllä kova juttu, auto on niin matala että tosissaan pitää miettiä mistä voi ajaa pohjakosketuksia välttääkseen.
(Myöhäiset) onnittelut pirssin johdosta! Mietityttää tuo ajatuksesi vakiojousista... onhan Jaguar matala ja pitää ollakin, mutta onko tuo sinun siis madallettu? Toisaalta, mikäli taakse on vaihdettu hudraulinen jousitus (SLS) tavalliseen, "kuivaan" systeemiin ja jätetty alkuperäiset (SLS:n yhteydessä siis käytetyt) jouset niin perä laahaa kyllä varsin matalalla... Jos autoa on madallettu harkitsisin kyllä palauttamista vakiokorkeuteen, ja mikäli haluaa jäykempää jousitusta (ja hivenen vakiota mtalempaa) voisi kokeilla S (Sport) -mallin jousitusta?
Tuo kyseinen yksilö on madallettu - tai ainakin silloin oli vielä kun itse sen näin. Ja on kyllä yksi matalimmista Jageista mitä koskaan nähnyt :wink:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
wiili
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:48 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja wiili »

Tulin kysyneeksi asiasta vajaa vuosi sitten autoa myyvältä henkilöltä. Myyjä sanoi autossa olevan mittatilausjouset ja konin kaasuiskarit. Tarkempaa vastaus hän ei antanut. Onhan tuo todellakin matala. :lol:
Ex 1994 XJ6 4.0S
xena
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 4:42 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja xena »

Rekisteriotteessa lukee "ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuoja kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mmm takana 315mm. vaihtoehtoinen rengaskoko 225/30ZR20 88Y" eli auton maavara oli kuulemma noilla renkailla 7cm. Nyt siinä on 225/50 17" eli vähän korkeampi. Kysyin myyjältä onko hänellä vakiojouset kun luulin että hän on sen madaltanut niin sanoi ettei hän ole niitä laittanut. Sanoi myös että Kurikassa joku firma tekee halvalla jousia. Takapäässä ei ole sitä säätyvää jousitusta vaan ihan tavalliset. Takapää on ihan ok, etupäähän verrattuna korkeammalla. Silloin renkaiden vaihdon yhteydessä yksi korjaamon miehistä sanoi että näkyy olevan Bilsteinin iskarit, itse en niin tarkasti katsonut että merkin olisin nähnyt, sanoi myös että takapää on ehkä madallutettu pelkästään iskareilla. Auton minulle myynyttä omistajaa edellinen omistaja on ollut -27 syntynyt herrasmies, hän tuskin ainakaan on autoa madaltanut. 1999 on laitettu kaikki uudet iskarit, Bilsteinit, oli korjaamon kuitti, olisivatkohan ne kestäneet 9 vuotta niin että olisivat alla edelleen.
Jaguar Sovereign XJ40 4.0 `90
Mercedes Benz 200 `82
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xena kirjoitti:Rekisteriotteessa lukee "ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuoja kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mmm takana 315mm. vaihtoehtoinen rengaskoko 225/30ZR20 88Y" eli auton maavara oli kuulemma noilla renkailla 7cm. Nyt siinä on 225/50 17" eli vähän korkeampi.
Mielenkiintoista! Luulin, että Suomessa pienin lain ja katsastusviranomaisten sallima maavara oli 80mm eli 8 cm. :shock:

E-type 2+2:n keskipöntöt on 12 cm normaalisti ja pitkällä akseliväillä nekin meinaa jäädä "hidasteisiin" erilaislla asuinalueilla taikka parkkihallien rampeille...vakiojousia saa kyllä Englannista ihan alkuperäisosinakin, muttei ihan halvalla. Itse en noihin kyllä mitään tarvikejousia laittaisi, on niitä XJ:hin kehitetty sumujen saarella jo vuosikymmeniä. :roll:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja sinberg »

xena kirjoitti:Rekisteriotteessa lukee "ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuoja kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mmm takana 315mm. vaihtoehtoinen rengaskoko 225/30ZR20 88Y" eli auton maavara oli kuulemma noilla renkailla 7cm. Nyt siinä on 225/50 17" eli vähän korkeampi. Kysyin myyjältä onko hänellä vakiojouset kun luulin että hän on sen madaltanut niin sanoi ettei hän ole niitä laittanut. Sanoi myös että Kurikassa joku firma tekee halvalla jousia. Takapäässä ei ole sitä säätyvää jousitusta vaan ihan tavalliset. Takapää on ihan ok, etupäähän verrattuna korkeammalla. Silloin renkaiden vaihdon yhteydessä yksi korjaamon miehistä sanoi että näkyy olevan Bilsteinin iskarit, itse en niin tarkasti katsonut että merkin olisin nähnyt, sanoi myös että takapää on ehkä madallutettu pelkästään iskareilla. Auton minulle myynyttä omistajaa edellinen omistaja on ollut -27 syntynyt herrasmies, hän tuskin ainakaan on autoa madaltanut. 1999 on laitettu kaikki uudet iskarit, Bilsteinit, oli korjaamon kuitti, olisivatkohan ne kestäneet 9 vuotta niin että olisivat alla edelleen.
Jos oikein ymmärsin auton historiaa hieman tuntevana, niin nimenomaan sinua edeltänyt omistaja madalsi auton ja hankki 20" vanteet.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
wiili
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:48 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Jaguar-unelma todeksi

Viesti Kirjoittaja wiili »

Voi olla aivan hyvin, että muistan iskunvaimentimien merkin väärin.
Ex 1994 XJ6 4.0S
Vastaa Viestiin