Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Yleinen Jaguar-keskustelu
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Keskiviikkona (7.5) sai MK2 kilvet takaisin 18 vuoden tauon jälkeen.
Auto tuntuisi pelaavan sitä paremmin, mitä enemmän sillä ajaa. Tai sitten ominaisuuksiin vain tottuu.
Laitan viikonloppuna pari kuvaa. Vanhat klubilaiset saattavat tunnistaa, sillä autoa on rakenneltu keulan osalta ilmeisesti 80-luvulla.

Edit: Päivitin projektikertomusta suoraan tänne, enkä aloittanut uutt aihetta.

Tämmöisenä auto ostettiin 2007 syksyllä.

Kuva

Konetila näytti tältä.

Kuva

Keulan muutokset toteutettu 70-luvulla ja mm. sisustaa ei ole verhoiltu, vaan se on maalattu(!) kaksikin eri kertaa.
Auto edellinen omistaja kävi katsomassa autoa marraskuun alussa (2008) kun siitä oli jo moottori irroitettu.
Viimeksi muokannut Västi, Su Marras 30, 2008 11:59 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Onnittelut!
Olen itsekin huomannut että Mk2 paranee ajettaessa, syksyllä on aina parhaimmillaan.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Lämpimät keväiset onnittelut!

Muistan lapsuudestani kun käytiin äidin kesäpaikalta Kuopion torilla, joskus jollain poikkikadulla näin hienon valkoisen Jaguarin. Ja keula oli kai Rollssin ja VW:n (erikoinen yhdistelmä) osilla modifioitu.

Onhan se pala suomalaista Jaguar-historiaa, voin tulla todistamaan, jos tarvitaan museoleimaan! :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kyseessä on juurikin samainen valkea Jaguar.
Etuvilkut ovat pitkänokkaisesta Typ 3 volsusta ja etuvalojen osalta en ole keksinyt
mihinkä ovat aluperin kuuluneet, mutta epäilen itsekkin rolssia.
Huomenissa olisi tarkoitus puunata vuosien hallisäilytyksestä tummunut maalipinta.
Kilventelineetkin tuli värkättyä AISI:sta, niin ei häviä ihan heti.

Jospa tuolla nyt ajelisi kesän, haalisi osia ja alkaisi suunnitella alkuperäisyyden tavoittelemista.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja HEF »

Eikös tuosta MK II:ta ollutkin jotain juttua, tai ainkin kuva
jossain kerholehdessä.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Toden totta, tutulta kuulostava ajokki, 1960 Mk2 ja 2,4 litrainen. Se on käsittääkseni tullut - ja jäänyt Suomeen ulkolaisen edustuston kautta ja sitten sen omistajaksi tuli Pauli Korkalainen Leppävirran Kotalahdesta (Kotalahdessa oli silloin Outokumpu Oy:llä läntisen Euroopan suurin Nikkelikaivos). Auton rekisteri oli KÖ-776. Leppävirran sairaalan edessä oli parkkipaikalla 1966-7 aikoihin monesti peräti kolme Jaguaria (kaikki silloin läänissä rekisteröidyt Jaket), tämä valkea oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu KÖ-776 sekä Carmen Red-punaiset KEO-1 (4,2 E-Type 1965) sekä KC-444 (3,4 Mk2 1961). Korkalaisen vaimo oli näet sairaalassa töissä ja eihän Kotalahden ja kirkonkylän väliä ollut kuin noin 15 km.

Korkalainen muutti myöhemmin Juvalle, Virtasalmen lyhytikäiselle kuparikaivokselle varastonhoitajaksi. Ajokki vanheni ja kerran mm. toinen etupyörä karkasi omille teilleen metsään, mutta itse Jaguar onneksi pysyi tiellä eivätkä vauriot olleet kovin mittavia. Peltitöitä on autoon siis tehty sen verran isosti, että keula on saanut vallan uuden ilmeen, mm. vilkkujen ja tuplavalojen ansiosta (joita en kyllä millään tunnista RR:n osiksi!!), lisäksi siinä on jaloteräksiset helmat, akulle uusi sijoitus taakse. Lisäksi istuinten verhoilukin sai uniikin helmeilevän hopeansinisen värin! Tässä tosi pioneeri "tuunauksen" saralla!!

Auto oli edelleen samoin rekisterein Kuopiossa 1990-luvun alussa, silloin siellä Vuorikadulla asuneella Tuomo Korkalaisella.
kari tt
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tokko ne etuvalot sentään Rolssista olivat. Tuplalampullisia
olivat ainakin 26m Fordit, siis 2 x 5 3/4 tuumaa. Ja Taunuksessa ei muistaakseni ollut sellaista kromikehystä kuin tuossa MKII:sa muistaakseni. :?
Mielenkiintoinen onkelma....
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Västi kirjoitti:Laitan viikonloppuna pari kuvaa.
Laitahan Västi niitä kuvia, niin päästään ihmettelemään sitä tuning-Jaggea.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Västi »

Niimpä niin, sieltähän se auton tarina 1990-luvun alkuun tulikin.
Auto tosiaan oli jäänyt seisomaan 90 tai 91. Rekisteristä poisto oli
tapahtunut 1996. Pyysin rekisteritunnuksiksi ne mitkä autoon kuuluikin
ja mustina. Kuvista tuli sahalaitaisia, mutta jospa kelpaavat näin aluksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Takalasista löytyy vanhahko tarra.

Kuva

Tänään autolla tuli ajettua ensimmäinen vähän pitenpi matka. 70km suuntaansa.
Alkuun on tullut vain kaupungin lähettyvillä pyörittyä. Kaikki tuntui pelaavan vallan mainiosti.
Ainoa mikä vähän vaatii pikaista korjausta on kytkimen työsylinterin vuoto.
Nyt on menty vain nestettä lisäämällä, mutta jospa tilasi tiivisteet jostasin ja vaihtasi.
Onko suosituksia, mistä nuo tiivisteet kannattaa hommata?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

No onpas vain erikoinen keula!
Västi kirjoitti:Ainoa mikä vähän vaatii pikaista korjausta on kytkimen työsylinterin vuoto.
Nyt on menty vain nestettä lisäämällä, mutta jospa tilasi tiivisteet jostasin ja vaihtasi.
Onko suosituksia, mistä nuo tiivisteet kannattaa hommata?
UK:sta SNG Barratt, Martin Robey tai Manners. Suomesta esim Trianglelta.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Autohan näyttää yhtä hyväkuntoiselta kuin 80-luvulla, jolloin viimeksi näin sen! Onnea!

Koskien noita orjasylinterin gummeja, ne ovat brittiautojen yleistä Girling ja Lockheed vakiotavaraa, ei Jaguarin omia tuotteita! Sellaisia pitää kyllä löytyä hyllystä Suomalaisistakin alan liikkeistä. Soitto ja huomenna osa kirjekuoressa kotonasi. Muista vain hoonata sylinteri ennen uutta kumia, muutoin voi vuotaa edelleen!

Omassa Mk2:ssa on tällä hetkellä orjasylinterinä Ladan (!!!) sylinteri...sen korvakkeet ovat sellaiset, että sen sai vain toisella pultilla kiinni, mutta kyllä se silläkin pysyy! Sylinterin läpimitta on hivenen pienempi kuin alkuperäisen sylinterin. Syy valintaani oli se, että piti saada orjasylinteri tekemään pitempi liike, jolloin kytkin poljinta painettaessa varmasti irroitti ja heti. Kyse oli kisakäytöstä, jossa tämä oli eduksi - Moss-loota kun muutoinkin on pikavaihdoissa melkoinen "Crunchbox". Poljinpaine kasvoi hivenen teoriassa, mutta ei sitä edes huomaa yhtään. Ja jos Lada-varaosan osto Jaguariin kauhistuttaa, voin kertoa, että sylinterin kyljessä luki IVEKO!!!! Ladan varaosana on siis Italian fiiun osa!
kari tt
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kuva

Tänään tuli ajeltua kesän viimeiset ajelut ja auto laitettiin talviunille.
Työsylinteriin uusin tiivisteet ja hoonasin sylinterin, johan helpottui ajaminen.
Kevät tuo tullessaan jotain remonttia, keula on tarkoitus palauttaa alkuperäiseksi,
vaikka toisaalta onhan auto ollut tuon näköinen jo tovin. Itse pidän enemmän
orkkis keulasta. Keula on tarkoitus maalata etuoveen rajaten, joten nuo rosteriset
helmat pitää irroittaa. Liekko enää mitään niiden alla? Rosterihelmat eivät taida
kuulua autoon alunperin, joten joutavat rosikseen. Jos helmojen alta ei peltiä löydy
joutuu nekin uusimaan.
Lisäksi kone rempataan täydellisesti ja vaihteisto laakeroidaan. Nyt kiertokangen
laakeri pitää sen verta ääntä että ei paljon uskaltanut konetta kierrättää.

Sunnuntailenkki oli tällä kertaa noin 120km, Kuopiosta Nilsiän Murtolahteen ja takaisin.

Opetellessa tämä ensimmäinen kesä meni, oppi vähän auton metkuja ja oppi elämään ratti oikealla.
Auto pelasi hyvin ja sen verran tuli ajohimoja, että kaipa sitä pitää ensi kesänä johonkin
Jaguar tapahtumaan saapua.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Hieno kuva. Täällä vuotta nuorempi sisko Ms. Moneypit jatkaa vielä n. kuukauden ajoja.

Jos haluat kaiken originaaliksi, niin pakoputkisto, ainakin loppupää vaatii vaihtoa, alkuperäinen on tuplaputkinen, sekä takapöntöt että putken päät. Avarrus helmassa leveämpi kahden vierekkäisen putken vuoksi kuin tuossa rosterissa. Niitä saa, rosterina tai tavallisena, UK:sta ja varmaan myös suomalaisten alan kauppojen (ainakin erikoistuneiden) välityksellä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Yksi pakoputki, jossa yksi vaimentaja pitäisi riittää tässä 2.4 litraisessa! Näin oli tehtaan ratkaisu ja näin ne toimitettiin asiakkaille.

Toki jo vanhaan kaksineloseen sai tuplaputkiston erikoistilauksesta. Sellainen putkisto tuli myös automaattisesti mukaan, jos autoon tilattiin kilpakäyttöön tarkoitetuista kolmesta erilaisesta virityspaketeista keskimmäinen tahi kaikkein rajuin. (Stage 3 viritetty antoi muuten jo 150 bhp eli kolmanneksen tehon nousun!)
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kari tt kirjoitti:Yksi pakoputki, jossa yksi vaimentaja pitäisi riittää tässä 2.4 litraisessa! Näin oli tehtaan ratkaisu ja näin ne toimitettiin asiakkaille.
Ai sorry, luulin että kaikissa on tuplaputket, kun kai se 2.4:nkin lähtee tuplana koneelta, mutta se yhdistyykin heti.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tuli nähtyä oikein luonnossa tuo Västin Jagge. Kyllä se on uskomattoman hyvin säilynyt. Ja keulan ilmeen lisäksi erikoisuutta löytyi myös moottoritilasta.

Kerrohan Västi muillekin, kuinka katsastus sujui liki 20 vuoden seisonnan jälkeen. Se oli nimittäin aika uskomaton juttu, mielestäni.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Västi »

Selailin kuviani ja hokasin, että empä ole konetilasta yhtään kuvaa ottanut.
No pitänee ottaa foto tässä kuhan kerkiää.

Katsastusreissusta jäi tosiaankin mainitsematta pari erikoisuutta. Se että auto oli seissyt
noin 18 vuotta, leimalle tarvittava työmäärä oli todella pieni. Ensin auto oli saatava
käymään. Renkaissakaan ei pysyny ilma kun yläpuolella ja pintakin oli lopussa.
Akku oli ulkonäöltään kuin uusi, mutta oli kuivunut täysin, joten uusi tilalle.
Kone pyöri kun kaasareihin kaatoi bensaa, mutta ei omin voimin. Sitten vasta
hoksasin että tässähän on sähköinen bensapumppu. Pumpun viaksi paljastui sulanut
kondensaattori. Toisellakaan yrittämällä ei pyörinyt vaikka bensanpaine nousi. Konetilassa
häärätessä kolautin vahingossa kaasaria, jolloin neula aukesi. Tämän jälkeen kone pyöri ja
öljynpaineet oli hyvät. Sen jälkeen kaikki öljyt ja suodatin vaihtoon (kone, perä ja loota)
Vähän vettä syyläriin ja moottorin osalta homma oli siinä.
Tämän jälkeen auto ylös ja moottorin pesuainetta pyöränkoteloihin ja painepesu.
Käsittely toistettiin pari kertaa. Samalla paljastui parit reiät takakoteloista, jotka paikkasin
tilapäisesti, koska koko kori tullaan kunnostamaan kerralla.
Vasemmän puoleiset vilkut alkoi pelaamaan vain polttimoiden vaihdolla.
Jarrut vain ilmattiin, koska säilytyksen aikana edes levyt eivät olleet ruostuneet.
Konttorilla jarrudyno näytti aivan tasaisia lukuja vaikka ajoin auton suoraan tallilta konttorille,
sen enempiä testailematta. Katsarin kanssa piti hetki miettiä kuinka tätä härveliä edes käytetään.

Sikäli ihme oli että lähestulkoon kaikki sähkövimpelit pelasi ylivaihdetta myöten.
Työtunteja ei tosiaankaan mennut aivan mahdottomasti.
Nyt kartoittelen osia tulevaan keulan remonttiin sekä moottorin ja vaihteisto remonttiin.
Laitan tänne juttua kuvituksineen projektista, jospa samalla tulisi viisaita neuvoja ennen kun
jotain on pilattu pysyvästi.
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kesä meni autoon totutellessa ja maileja kertyi mittariin alle tuhat.
pikku myllytyksen jälkeen auto näytti tältä. Mutta, mutta, moni kakku päältä kaunis.

Kuva

Auto laitettiin talviunille ja samalla aloitetiin pientä remonttia. Moottorista kuului hieman ylimääräistä
ääntä, jonka lähteeksi epäilin kirtokangen laakeria. Moottorin ylimääräiset äänet pakottivat puuttumaan
asiaan, ennen kuin jotain isoa tuhoa aiheutuisi. Samalla ilmeni myös käyntihäiriöitä, kone ravisti välillä.
Ihan kuin kaikki pytyt eivät olisi aina mukana.
Moottori irroitettiin alakautta ja ennen sitä irroitettin syyläri sekä imu- ja pakosarjat.
Paketti oli "hieman tervainen"

Kuva

Pikku pölttoöljy + moottorinpesuaine huuhtelun jälkeen paketti näytti tältä.

Kuva

Luonnollisesti kansi pois heti pesun jälkeen, jos olisi vettä päässyt palotiloihin.
Laatikosta pesin myös kytkinkopan sisäpuolet ensin polttoöljyllä ja sitten rasvat pois moottorinpesuaineella.
Pienemmällä lavalla näkyy apurunko pestynä. Seinällä kuplan pohjalevy odottaa koria.

Kuva

Alakertaa purkaessa selvisi se kolinan syy:

Kuva

Ykköspytyn männänrenkaat tippuivat pihalle kun männän otti pois. Auto olis siis käytännössä ollut viisipyttyinen.
Laakeritkin olivat aika finaalissa, kupari paistoi keskiosassa aika railakkaasti.

Lopuksi irroittelin kuskinpuolelta tuon rosterisen "kivenisku" helman.

Kuva

Alla ei sitten juuri mitään käyttökelpoista ollutkaan. Varmasti oli kiviltä suojannut, mutta kosteus oli päässyt alle ja
muuttanut raudan takaisin luontoon. Humusta lapioin lattialta sankollisen. Pitäähän ne helmatkin sitten vaihtaa.

Asiaa potkii eteenpäin se, että lupasin ajaa kaverini häät ensi elokuussa, joten kiirettä piisaa.
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Nyt tulikin eteen vähän ongelmia. Kuten ensimmäisestä postauksesta olevasa kuvassa näkyy on auto varustettu
kolmella SU kaasarilla, joille on itse tehty imari 70-luvulla. Alunperinhän näihin kuuluu kaksi pystyimu solexia.
Tietääkseni alkuperäisestä kokoonpanosta ei ole tallessa kuin imariin tuleva vesitukki. Solexeille on kuulemmä myös
erittäin hankala ja kallis löytää ilmanputsari.
Mitenkähän tämän kanssa tekisi, laittaakko solexit vai 240 tyyliin 3.4 imari ja SU:t?
Nuo SU:t mitkä ovat paikallaan ovat kiinni kahdella pultilla pystysurassa olevassa linjassa. Ovatko volvosta vai?
Onkohan tuolla kahden SU:n kobinaatiolla (MK2 240) turha haaveilla MR-leimasta?
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Moikka,
sulla on siinä luultavasti ns. A-tyypin kansi, jossa Solexit oli vakiona, mutta
tilauksesta siihen sai myöskin SU H6 kaasarit. Joten en usko, että se museokatsastus siihen kaatuu. Suosittelen SU kaasareita, jos vain oikeat imusarjat ja tillpehööberit löytyy. Ilmanputsareina voi käyttää, jos ei muuta saa, noita kaasareihin kiinnitetäviä mustia "tötteröitä", joita saa uustuotantona, ja ne ovat ihan ajanmukaiset. Solexit on hankalemmat huoltaa, ja niillä on myöskin taipumusta vuotaa. Suosittelen SU - kaasareta.

Mainitsit tuossa 240:n, mutta siinä olikin jo Straight Port Head, eli sama kuin E-tyypissä. Tämä versio on varsin mahtava pikku kone hienolla käynnillä ja tykkää kierroksista. Eroja on vaikea huomata, joten jos kinnostaa, niin kansi vaihtoon.Auton suorituskyky paranee myös jonkun verran.

Kaasarin osia yms. kannattaa kysellä suoraan Burlenilta
http://www.burlen.co.uk/ , joka pystyy toimittamaan periaatteessa kaiken tarvittavan.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

HEF!
Heippa sinne kotimiehelle Oxelösund-Buskhyttanin välille! Tiedoksi, että vahtimasi talon koira on tallessa Suomessa, täällä Hamarissa - ei siis hukassa.

SU:t ovat OK, kuten sanoit. Kannen vaihto kuitenkin arveluttaa - 2,4 ja 3,4:ssä on sama sylinteriporaus, kolmekasissa isompi (83 v/s 87 mm). Muistelen, että ainakin vanhemmissa, 60-luvun "B-kansissa" 3,8:n kannen työstö poikkeaa puolipallopalotilan läpimitan osalta, ollen isompi - jolloin sellainen kansi ei kävisi 83 mm reikäisen lohkon päälle ??? (kaks- ja kolmenelosissa kyllä käy sama kansi keskenään). Korjaa, jos mielikuvani on väärä.
kari tt
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Heippa vaan Kari, huomenna käydään taas talolla. Ja kyllähän Pointti "mummolassa" viihtyy. Noh, tämä nyt oli off the record, joten asiaan.

Olet kyllä oikeassa, sillä kannen työstö oli erilainen ensimmäisissä 3.8 Straight Port kansissa, siis ns. tyyppi I kansissa. Tämä taas johtui siitä ettei mäntä ottanut kanteen kiinni. Sittemin mäntä muuttui ja kansi sen myötä.

Eli tarkennetaan nyt sen verran että 240,340,420,4.2 Mark X ja 4.2 E-Tyyppi S1 kayttivät kaikki samaa kantta ja jopa samoja nokka -akseleita! Näissä on se yhtenäinen imusarja, kun taas 3.8 eetussa oli kolmet imusarjat.

Aikamoista spagettia nämä kansi asiat, mutta kaivoimpa vähän referenssiä esiin, jottei tule kirjoitettua lööperiä.

Nämä kansien perustyypit jaotellaan seuraavasti
A-tyyppi, C-tyyppi, B-tyyppi (tästä löytyy early ja later versio, earlyssä
kierosluku pelasi vaijerilla, ja laterissa oli jo se generaattori)
Straight Port 1, Straight Port 2, Straight Port 3 ja Big Valve Head.
Viimeksi mainittua käytetään mm.paljolti kisakantena eri Jaggen malleissa.

Niin ja Västi, kirjoitin höpöjä, sulla on B-Tyypin kansi autossasi, mikäli se on alkuperäinen. Kierroslukumittari joko vaijeri, tai generaattorikäyttöinen.
Katsoin muuten kuvia tarkemmin ja generaattorivetoinen se sun kierroslukumittarisi onkin.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

HEF!

Kun nyt listasit kannet, selvennä vielä meille se Big Valve'n ja wide angle-kannen yhteys ( nuo mm. Light Weight eetuissa käytetyt "leveät" kannet, joissa venttiilikulmat ovat 35/40 tavallisen 45/45 asteen sijaan)

Point-hauva lähettää Ruåtsiin hälsningar!
kari tt
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Non niin,
Wide Angle kannet tulivat aluksi tehtaan omiin D-tyypeihin (sarjatuotanto D-tyypeissä käytettiin ns. C-tyypin kansia). Niissä käytettiin pakoventtiileinä 1 11/16 tuuman pakoventtileitä, mutta imuventtilit kasvoivat ollen aluksi 1 29/32 tuumaa, ja 2 tuumaa, ollen lopuksi 2 3/32 tuumaa. Näin leveät venttilit vaativat erilaiset kulmat 45/45 astetta, jotta ne mahtuivat avautumaan.
Kansi oli myös aivan oma valunsa. Sen erottaa helposti esim. venttilikoppien
"nokkien" olleessa etäämpänä toisistaan, koneen etuosassa.

Sen sijaan Big Valve Head oli kansi jota käytettiin 4.2 XJ6 S3 ruiskukoneissa.
Tämä kansi on normaalia pitempi johtuen kahdesta ylimääräisestä vesikanavasta kannen takaosassa. Moottorin bloki oli myös pidempi.
Tässä kannessa on venttilit kokoa imu 1 7/8 ja pako 1 5/8 kulmien ollessa
45/45. Tässä siis ns. halpa versio, jos haluaa vanhempaan Jaggeensa vähän enemmän paukkuja. Tosin nuo kaksi vesikanavaa kannen takaosassa pitää kunnolla tukkia jotteivät ala vuotamaan lämpölaajenemisen johdosta.
Tässä vaihtohommassa tulevat sitten kuvioon nuo vesiletkujen sijoitukset, kaasuttimien linkit ja kierroslukumittarin ulosotto.
:D
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HEF kirjoitti:Non niin,
Wide Angle kannet tulivat aluksi tehtaan omiin D-tyypeihin (sarjatuotanto D-tyypeissä käytettiin ns. C-tyypin kansia). Niissä käytettiin pakoventtiileinä 1 11/16 tuuman pakoventtileitä, mutta imuventtilit kasvoivat ollen aluksi 1 29/32 tuumaa, ja 2 tuumaa, ollen lopuksi 2 3/32 tuumaa. Näin leveät venttilit vaativat erilaiset kulmat 45/45 astetta, jotta ne mahtuivat avautumaan.
Kansi oli myös aivan oma valunsa. Sen erottaa helposti esim. venttilikoppien
"nokkien" olleessa etäämpänä toisistaan, koneen etuosassa.

Sen sijaan Big Valve Head oli kansi jota käytettiin 4.2 XJ6 S3 ruiskukoneissa.
Tämä kansi on normaalia pitempi johtuen kahdesta ylimääräisestä vesikanavasta kannen takaosassa. Moottorin bloki oli myös pidempi.
Tässä kannessa on venttilit kokoa imu 1 7/8 ja pako 1 5/8 kulmien ollessa
45/45. Tässä siis ns. halpa versio, jos haluaa vanhempaan Jaggeensa vähän enemmän paukkuja. Tosin nuo kaksi vesikanavaa kannen takaosassa pitää kunnolla tukkia jotteivät ala vuotamaan lämpölaajenemisen johdosta.
Tässä vaihtohommassa tulevat sitten kuvioon nuo vesiletkujen sijoitukset, kaasuttimien linkit ja kierroslukumittarin ulosotto.
:D
Vau tuota tietomäärää! Paitsi ettei ihan onnistu helposti, jos E-typen vakiotehot ja toiminta ei miellytä, sillä käsittääkseni vaatii muutoksia koriin tai runkoon koska tuo takapää on valmiiksi niin tiukka, ettei takatuenta mahdu ollenkaan paikoilleen XJ.n kannen kanssa E-typessä, ja jos sen jättää kokonaan pois, niin sitten pitää myös vesipumppu vaihtaa toisenlaiseen koska sekään ei mahdu sen etupalkin eteen.

Moneen muuhun Jaggeen sitävastoin (esim. ykkös- tai kakkossarjan XJ6) tuo kai käy aika pienellä vaivalla, varsinkin jos vaihtaa koko paketin samalla. Ruisku toki tarttee vähän elektroniikkaa kanssa...

Mutta tuollainen D-type /E-type wide angle head mekaanisella ruiskullahan oli jo 60-luvun kisatekniikkaa eli jos harrastusintoa löytyy, ainahan voi sellaisen laittaa! :P

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Jos nyt päädyn laittamaan SU:t, niin onko malli tosiaan H6? Ettei vaan HS6?
H6 SU:ta esiintyi vissiinkin XK150:ssä, vai?
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Jo "Mk1" 3.4 ja 3.8 kulkivat S.U. HD6 kaasareilla eli 1 3/4 tuumaisilla.

Mk2 jatkoi samoin eväin. Vasta myöhemmissä 240 ja 340 malleissa oli sitten HS6. (Ero näkyy kohokammion kiinnittymisessä kaasariin ja sen bensansyötön ratkaisussa (letku) - näkyy, jos ehdoin tahdoin arvaa tutkia).

240 mallissa 2,4 litraisesen rikastimen vipu säilyi kojetaulussa...manuaalikytkin!
Muissa S.U.:ta käyttävissä Jaguareissa on termostaattikytkin, joka napsauttaa virran "apukaasuttimen" solenoidiin. Tällöin yksinkertaisessa aparaatissa solenoidin ydin pomppaa ylös ja aukaisee imusarjaan johtavan ilmaläpän. Siitä virtaa sitten ilmaa neulaventtiilin kautta ottaen mukaan toisen kaasuttajan kohokammiosta bensaa. Termostaattikatkaisin pitää ryypyn päällä kunnes imusarjassa jäähdytinneste on 30-35 C. Tuo "apukaasarin" lisäilma pitää myös tyhjäkäynnin kierrokset vähän ylempänä, noin tuhannessa.

Tästä päädytään siihen, että jos asennat autoosi kaksi HD6'sta, on oltava myös se kolmas apukaasari tilpehööreineen, jos ratkaisu on kuten Jaguarissa (onhan niitä muissa autoissa mekaanisia rakaisuja, joissa vaijerivetoisesti vedetään suutinta alas, jolloin seos rikastuu ja sehän olisi ehken käypä ratkaisu). Helpointa olisi jos saisit ostaa romutetusta 3,4 litraisesta koko imusarjan ja kaararikokonaisuuden? Solex'it, jotka alunperin autossasi ovat olleet, ovat muuten samat, kuin Land Rover Series 1:ssä ja korjaussarjoja saanee, ja käytettyjä öljykylpyilmanputsareitakin väittävät olevan kaupan ....mutta sinullahan ei ymmärtääkseni ole koko Solex'eja, joten unohda ne kiusankappaleet!
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tässä kuva mun Mk2:n kaasareista mukaan kauppareissulle :)
Kuva
Karin mainitsema apukaasari (tai siis sen solenoidi) on tuo
mustahattuinen keskellä.
Lisää kuvia, tyyppinumeroita ja vaikkapa ostopaikka löytyy täältä:
http://www.sucarb.co.uk/ joka on oikeastaan sama
paikka kuin aiemmin mainittu Burlen.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Kari tt tuossa jo jakelikin asiallista tietoa miten homma etenee, Köpi oheisti erinomaisen valokuvan ostoslistaksi. Noita kaasaripaketteja löytynee varmimmin sumujen saarelta. Ebay sattaa myös joskus yllättää.

Piti tuossa muuten varmistaa eräs juttu, joka jäi vähän pyörimään mielessä.
Eli siis MK I 2.4 A-kansi, jossa Solex 24mm. MK I 3.4 B-kansi SU HD6. Nämä siis stanuversiona. Sitten
240 Srtaight Port-kansi SU HS6 kaasarit 340 B-kansi HD6 kaasarit.
Itse asiassa aika mielenkiintoista että vain pikkukoneessa oli "parempi" kansi. Olettaisin että näin saatiin pieneen koneeseen lisää puhtia.
Ei ihme, että tätä Jagauarin mallia monet asiantuntijatkin hehkuttavat.
Mutta miksi tuo kansi vain pikkukoneessa, asiaa sietäisi vähän tonkia.

Sen ryypyn voi muuten myös tehdä manuaaliseksi kojetaulun alle jemmattavan katkaisijan avulla. Tuo jäähdytysnesteen lämpöä mittaava termoswitch, kun ei aina ole niin luotettava. Tällaiseen modifikaatioon olen silloin tällöin törmännyt.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Tämä setti ei taida olla oikea kaasarien suhteen? Imari kaiketi kelpaisi, mutta entäs nuo HS4:set?
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Ei HS4 kaasareita käytetty mun tietäkseni missään Jaguaarissa, jos nuo nyt ne ovat.
Mä kyllä passaisin. Ei kannata imusarjan vuoksi vaivautua, siihen tulee vielä rahdit päälle.
Jotenkin myyjän asiantuntemus ei oikein vakuuttanut.
Oletko muuten vilkaissut Ranskan ja Saksan Ebay:ta
niissä on joskus aika mielenkiintoista tarviketta tarjolla.
Näihin maihin sentään myytiin Jaguaaria aikalailla, ja rahdit olisivat
inhimillisempiä.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Jos panee moottoriin kysymäsi S.U.- neloset, eli 1 1/2 tuumaiset, kyllä kai 2,4 litrainen käy ja kukkuu ihan kohtuullisesti niilläkin. Just ja just!!! Tällöin ei pidä toivoa viriiliä vaunua!
HD6 eli 1 3/4 tuumaisen kurkun reikä riitti ruokkimaan 3,8 litraistakin, se oli 240 mallissa, ihan kuin "ylikokoisena" mukaan otettu. (Omassa Mk2:ssani on muuten 2" läpiset S.U.:t :D ) Tuo 240 oli tosin olevinaan jonkin sortin viritysmalli, oiotut imukanavat ja paremmat nokikset, mutta ei se lähellekään 3.4 tai 3.8 malleja päässyt. Tehot on 2.4 litraisessa karkeast puolet isoista moottoreista...mutta syy, että 2.4 tehtiin, oli moottorin koon mukaan seuraavasta ankarassa verotuksessa, niin Englannissa, Ranskassa tai Italiassa. Ajelelipa sitten Pariisissa tai Lontoossa silmänkantamattomissa ruuhkissa, oli yhden hailee, oliko Jaguarissa 120 tai 220 heppaa, odotit vain kiltisti jonon tahdissa! Halvempi 2,4 oli oikeastaan OK!

Sinulle suositan kyllä hankintalistalle 3,4 - 3,8 litraisten (vakio)nokka-akseleita, niissä on millin suurempi nosto kaksineloseen nähden jne...ero tuntuu. Jos entiset kaasarit ovat OK, kai niitäkin voisit käyttää. Mistähän autosta nuo Korkalaisen ymppäämät S.U.:t lienevät peräisin ja miten niissä se rikastus on hoidettu??? Alkuperäinen oli toki Solex-rakenne ja yht'äkkiä 3 S.U.:ta!. Olisi tosiaan kiinnostava tietää, mistä "tuning" sai alkunsa, miten se ontoteutettu ja mikä oli silloin johtoajatus.

En kyllä usko, että 2,4 saisi juuri paljoakaan lisäpotkua pelkästää kaasareita muuttamalla/lisäämällä, siinä mielessä yritys ei ole välttämättä ollut ihan työnsä väärti, parempiakin tehonnoston keinoja jo on. Tämän päivän tietämyksen mukaan enemänkin pitäisi askarrella kannen, nokisten ja jakajan kanssa, kuin lisäämällä kaasuttimia!
kari tt
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja HEF »

Lähinnä kait tuo 240 sai S/P kannen sen vuoksi, että Jaguaari kerkesi paremmin muiden aikalaistensa kanssa samaan kyytiin. Silloinhan jo kaksi litraisetkin olivat aikamoisia kulkijoita, esim Rover 2000. Jaguarinhan kuitenkin piti säilyttä jonkinlainen prestiisi, vaikka pienellä koneella. 240:kiihtyvyys oli
0-100 n.13 sek, ja huippu 170 km/t. Autolla voitiin testien mukaan pitää
sellaista reilua 150-160 matkanopeuksia koneen siitä pahastumatta.
Kaikissa 240,340,420,4.2 Mk 10 ja 4.2 E-Type S1 oli samat nokat.
Nosto oli läpi koko mallisarjan 3/8 tuumaa, paitsi aivan varhaisemmissa
XK ja MK malleissa.
Jos nyt näihin pumaskoihin on nyt luottamista :D
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Västi kirjoitti:Tämä setti ei taida olla oikea kaasarien suhteen? Imari kaiketi kelpaisi, mutta entäs nuo HS4:set?
Minusta nuo ovat HD:t, HS:n "alakerta" on erilainen, vertaappa esim tähän:
http://www.sucarb.co.uk/ProductDetail.aspx?id=33918.
Tuostahan on apukaasari purettu pois, löytyy(?) irto-osina mukaan.

Mutta silti jättäisin väliin, taatusti löytyy parempikuntoisia lähempääkin, noihin
saisi varmaan ostaa kaikki osat varaosina lisäksi. Eli hyöty jäisi vähäksi. Ja
vielä rahdit ja tullit USAsta. Kannattaa etsiä EUsta.
Pyydäppä tarjous Trianglesta/Brittiosasta ja Burlenilta, niin saat vertailukohdan.

Tai sitten "hiihtolomamatka" Stoneleighiin maaliskuun lopulla, Jag Spares Day...
Sieltä varmaan tarttuisi mukaan muutakin kivaa ja olisi muutenkin kiva reissu!
On nimittäin kiva kierrellä hallikaupalla pelkkää Jaguar-osaa ympärillä.
Punta lähestyy euroa ja pudottivat ALVinkin 15%:iin, joten UK alkaa olla säästö-
ostoskohde. Ainoa ongelma on että UK:n kuriirit laittoivat Suomen (ainakin Oulun)
"syrjäseutulisän" piiriin rahdeissa. Kannattaa kysyä noutotilausta Suomen kuriireilta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Västi kirjoitti:turha haaveilla MR-leimasta?
Sitten kun tekemiset uhkaa loppua:
Asiasta tietävä museotarkastaja voi takertua pissapojan säiliöösi, muovinen säiliö (jos tuo on edes se myöhempi Lucas 5SJ vai joku muu pänikkä) tuli käyttöön vasta huhtikuussa 1965 (lähde: Thorley: Original Mk1/Mk2). Sitä ennen oli käytössä lasinen "hillopurkki", joita saa vieläkin varaosakauppiailta, mutta on muistaakseni varsin arvokas. Näkyy varmaan jossain mun sivuilla.
Ja johtosarjatkin pitäisi MR-leimassa kai olla kangaspäällysteiset... (tieto lisää tuskaa?) Kaikkien noiden pilkunn... vuoksi en omaani ole edes ehdottanut MR-leimaan. Mutta toisinaan annetaan kuulemma jotain anteeksi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Nuo rapakon takana myynnissä olevat S.U.:t ovat, nyt kun näin kuvat, mitä ilmeimmin tyyppiä HD6. Toisaalta, eihän pienempien nelosten, eli 1 1/2" ja Minissäkin käytettyjen kaasareisen uskoisi istuvan valmiina sarjassa - niitä kun ei ole ollut XK-moottoreissa. Sen näkee, että setti on ennen n. 1963-1964 valmistettu. Vaimentimien mäntien korkki on messinkiä - vasta em. ajankohtana oli muovitulppa (josta pakkaa kierteet häipymään!) tuotannossa - Omassani oli alkuperäiset messinkiä ja olisi pitänyt ottaa ne talteen. Köpilläkin on näköjään myös "päivitetyt" korkit valokuvassaan!
Jos setti olisi täydellinen ja maksaa Ebayssä "buy it now" 250 taalaa, se olisi imusarjoineen ja muine palasineen minun mielestäni OK. Imusarjat ja S.U.:t eivät ole ilmaisia. Tarjouksesta puuttuu tavaraa, joka tosin saattaa löytyä heti esim. osoitteesta: http://www.xks.com/jaguar/catalog/pdf/J ... 54_176.pdf , mutta sitten on jo mietittävä hintaa ja eikö löytyisi "ehjempää" settiä muualta.

Köpi pelotteli museotarkastajilla - syytä onkin (paikkakunnasta riippuen, yhtenäistä linjaa ei tunnu tarkastajilla aina löytyvän). Itselläni on muutama museoikäinen auto, joku jopa hyväksyttiinkin museotarkastuksessa, vaan en hanki museolappuja, ajelen vapaana oman tahtoni mukaan (vaikka olen SAHK-jäsen)!
Mk2:ssa on jonkun verran kangasjohtoja näkyvissä, mutta toisaalta myös paljaita muovieristeisiä johtoja on esillä paljonkin. Ne muutamat rättiin käärityt niput, jotka ovat rispaantuneet, voinee korjailla kangasteipillä...
kari tt
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kari tt kirjoitti:Vaimentimien mäntien korkki on messinkiä - vasta em. ajankohtana oli muovitulppa (josta pakkaa kierteet häipymään!) tuotannossa - Omassani oli alkuperäiset messinkiä ja olisi pitänyt ottaa ne talteen. Köpilläkin on näköjään myös "päivitetyt" korkit valokuvassaan!
Ei ole korkit päivitetty vaan koko kone kaasareineen! Joku aiempi omistaja on vaihtanut myllyn, tosin onneksi samanlaiseen kuin originaalikin, eli 3.8L. Numero LC 5894-9, eli jostain 1964 seudulta? Orkkis mylly on ollut LB-sarjaa. Itse asiassa epäilen (kardaanitunnelin murjonnasta päätellen) että tuossa on joskus ollut joku jenkkiV8 ja tomaatti, kuten siellä tapana on ja sitten taas joku on palannut XK-koneeseen ja Mossin lootaan.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Kaikkea on saatu aikaiseksi, mutta ei ole ollut olevinaan aikaa päivittää tänne mitään.

Ennen kun auto vietiin takaisin toiseen talliin, kasattiin sitä sen verran takaisin, että siitä saatiin rullaava.
Samalla ajttelin, että pesaisempa tuon konetilan. Lähtötilanne oli lähestulkoon musta.

Kuva

Paljon on vielä tehtävää edessä. mm. johtoviritelmien poisto ja akun siirto takaisin konetilaan. Konetilan maalaus ym.

Lohkokin tuli haettua porarilta. Poraus tehtiin .030 tuuman ylikokoon ja kampiakselin kaulat hiottiin kaikki .020 alikokoon.
Kampi oli jo hiottu .010 kokoon kaikilta kauloilta. Lohkosta oli yksi pakkastulppa vuotanut, joten hitsattiin siihen pultti ja kiskaisiin vetovasaralla pihalle.
Tulppa oli syöpynyt puhki, joten paukutettiin kaikki muutkin irti, paitsi tuumainen. Vain yhtä tulppaa olisi voinut käyttää, muut olivat todella heikossa hapessa.
Lohkoon oli kertynyt vesitilaan todella paljon ruostenöyhtää. Liekko joskus ajeltu pelkillä vesillä? Hioin koko komeuden puhtaaksi teräsharjalla.
Nyt pitäisi paukutella takaisin uudet pakkastulpat ja maalata lohko ja öljypohja.
Laitoin kammen kanssa kuvaan kuplan kammen. Vaikka tilavuus eroa on vain puolet, on ero murskaava. Kuplan kampi on 50-luvun 30hp koneesta.

Kuva

Kuva

Uudet männät ovat hieman erilaiset kun entiset. Näissä on helmassa tukirenkaalle ura, jota vanhoissa ei ole.
Koneistamolla sedät sanoi, että ovat yleisiä pitkissä männissä.

Kuva

Osiakin on saapunut, tosin kuvassa vain vähäinen määrä. Paljon unohdin myös tilata, eli eiköhön sitä taas kerätä kunnon köntsä.
Manleyn tekemät helmat on todella jytyä tekoa, kun tottunut nuihin klokkerholmin toimittamiin kuplan osiin. Melkein voisi puikolla päästellä.

Kuva

Lopuksi vielä kuva vanhasta imarista, joka itse tehty joskus 70-luvun alussa. Todella hieno taidonnäyte, liitokset hitsattu joko puikolla tai kovajuotettu.
Kaasareina kolme pientä SU:ta, joiden kiinnitys kahdella pultilla. Taidan lasikuulapuhaltaa ja käyttä sähkösinkissä, niin tulee melkein krotatun näköinen hyllykoriste.

Kuva

Palaillaan taasen.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Västi kirjoitti:Kaikkea on saatu aikaiseksi, mutta ei ole ollut olevinaan aikaa päivittää tänne mitään.
Ennen kun auto vietiin takaisin toiseen talliin, kasattiin sitä sen verran takaisin, että siitä saatiin rullaava.
Samalla ajttelin, että pesaisempa tuon konetilan. Lähtötilanne oli lähestulkoon musta.
Oliko konehuone + konepelti kokonaan massoitettu 'röpöksi' jonka päälle oli korinsävyä oleva maali? Omastani oli röpöt poistettu edellisen entisöijän toimesta, mutta jäänteitä löytyi muutamasta nurkasta. Käyn samasta aiheesta keskusteluja Brittien kanssa eikä sieltä oikein saa selvää vastausta.

Maalari ei meinaa suostua ruiskuttamaan röpömassaa kun tulee kuulemma ruma. Itse taasen haluan alkuperäisen ulkoasun (vaikka on ruma).

Mitenköhän käsiteltynä Jagge on toimitanut alustat? Oliko puhtaalla maalilla? Jostakin luin että alustan loppukäsittely jätettiin maahantuojille?
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Vilkaisin 60-luvun alussa ottamaani kuvaa ja siitä näkyy konepellin sisäpuolen käsittely: Ainakin 1961 ryppyistä massaa oli koko konepellin sisäpuoli, mutta konepellin vahvikeprifiilit (mm. keskellä oleva pitkittäinen vahvike) ovat sileät. Kaikki ruiskutettu sitten korin väriin.
kari tt
Västi
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 9:58 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja Västi »

Sama täällä, konepellin laajat pinnat röpelöllä ja tukihässäkkä sileä.
Konehuone taasen on vähän epäselvä. Tulipelti on röpelöllä ja päättyy vähän ennen jarrunestesäiliötä.
Maskin reunustat kanssa röpelöllä, mutta välillä on sileää molemmin puolen konetilaa.
Pitäsi tutkia tarkemmin, että onko raavittu pois vai on ollut ollenkaan.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Tuli taas käytyä pajalla ja todettua siitä "ryppypinnoitteesta" : Konehuoneessa se on pystysuorassa tuliseinässä juuri akun alareunan tasale - liekö etsitty äänenvaimennusta ohjaamon suuntaan. Yllätys oli, että ainakin omassa autossani "röpellys" konepellin sisäpinnalla oli tehty niin, että MYÖS jäykisteprofiilit olivat ryppypinnalle ruiskutettuja ja niiden päälle sitten maali! Vain aivan etureunan pelti, jossa lukko, oli sileä...
kari tt
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Takaisin elävien kirjoihin...(Kuvia remontista)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Minulla näyttäisi olleen selvästi konepellin sileä pelti (ei tukipalkkeja) sekä rintapelti. Löysin kuitenkin jälkiä myös syylärin kohdalta konehuoneen 'sivuista' eli ikäänkuin koko tila olisi ruiskutettu? Näyttäisi vaan todella rumalta vetää koko konehuone röpöksi.

Tyytynen kompromissiin eli rintapelti + konepelti.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Vastaa Viestiin