X-type kovassa arkikäytössä?
X-type kovassa arkikäytössä?
Kertokaapa arkikäyttökokemuksia X-typestä. Diisseliin olisin vaihtamassa, työmatka-ajoa kertyy noin 45 tkm vuodessa. X-typeen tykästyin kokeillessani ja pari-kolme vuotta vanha yksilö olisi mahdollisesti hakusessa, mutta harvinaisempi malli/merkki hieman arveluttaa... Mitenkäs kestävyys, huollot, huoltojen ja varaosien hinnat verrattuna yleisempiin vastaaviin? Vakuutusmaksut olisivat ainakin kohtuulliset.
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Suosittelen.
Minulla X-Type ollut vuoden verran käytössä.
Rehellisesti sanoen eihän se tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan Mondeosta eroa, mutta voihan siirtymiset tehdä tyylilläkin. Huollot on edullisia ja vähätöisiä (voi tehdä itsekin, jos ei leimasta ole niin väliä).
Eberpächerin automaattikäynnistyksen sijaan kannattaa hankkia joku kaukokäynnistinsysteemi jottei se aina tuhise kun auton käynnistää kylmällä.
Vikoja ei ole ollut paitsi takajarruja joutuu herkistelemään (tyyppivika?) ja ainakin 2.0D:n EGR-venttiili kannattaa tukkia.
Polttoainetta kuluu kaupungissa talvella 7 litraa ja maantiellä 5,5-6 l/100km
Minulla X-Type ollut vuoden verran käytössä.
Rehellisesti sanoen eihän se tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan Mondeosta eroa, mutta voihan siirtymiset tehdä tyylilläkin. Huollot on edullisia ja vähätöisiä (voi tehdä itsekin, jos ei leimasta ole niin väliä).
Eberpächerin automaattikäynnistyksen sijaan kannattaa hankkia joku kaukokäynnistinsysteemi jottei se aina tuhise kun auton käynnistää kylmällä.
Vikoja ei ole ollut paitsi takajarruja joutuu herkistelemään (tyyppivika?) ja ainakin 2.0D:n EGR-venttiili kannattaa tukkia.
Polttoainetta kuluu kaupungissa talvella 7 litraa ja maantiellä 5,5-6 l/100km
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
muuten hyvä idea mutta minusta diesel ei sovi jaguaarin tyyliin.Ovat myöskin uutena halvimmat mallit ja kaikenlisäksi etuvetoisia
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No voi pyhä yksinkertaisuusx-type kirjoitti:muuten hyvä idea mutta minusta diesel ei sovi jaguaarin tyyliin.Ovat myöskin uutena halvimmat mallit ja kaikenlisäksi etuvetoisia
Tämän täytyy olla vitsi tai trolli!
Oletkos nimim "x-type" tosiaan sitä mieltä, että diesel Jaguar ei sovellu käyttöautoksi koska "diesel ei sovi jaguarin tyyliin" tai että se on "halpa ja etuvetoinen".
Jos noin ahdasmielisesti ajatellaan niin tämä Ford Mondeo X-Type ei yleensäkään sovi Jaguarin tyyliin.
Minusta diesel jaguar on oiva laite käyttöautoksi, ja edullisen hankintahintansa sekä käyttökustannustensa vuoksi madaltaa kynnystä Jaggen hankintaan.
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Itsellä X-Type dieselistä pelkästään positiivista sanottavaa - ja tällä hetkellä itse asiassa uudestaan harkinnassa saman mallin ostaminen lisääntyneiden ajojen myötä.
Suosittelen vilpittömästi!
Suosittelen vilpittömästi!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No voi pyhä yksinkertaisuusmky kirjoitti:x-type kirjoitti:muuten hyvä idea mutta minusta diesel ei sovi jaguaarin tyyliin.Ovat myöskin uutena halvimmat mallit ja kaikenlisäksi etuvetoisia
Tämän täytyy olla vitsi tai trolli!
Vitsinä tuo täytyy ottaa vaikkakin näyttääkin siltä että diesel on ollut loukkaus puhdasoppisia jaguaristeja kohtaan
Kun diesel Jaguarista tehdään sitten farmarimalli, on kyseessä jo kaksinkertainen loukkaus Kun diesel farmari Jaguaria valmistaa Intialainen siirtomaayhtiö...
Näin se maailma muuttuu.
Vielä kun tuoillaisen diesel farmarin saisi XF mallistoon, ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä seuraavaa autoa
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No jaa, onhan noita XJS ja XJ-farkkujakin nähty, tosin ne eivät olleet tehtaan omaa tuotantoa, mutta muistaakseni XJ40 oli yksi tehtaan farkkuproto, ja saahan XJ:täkin jo dieselinä. XK:ta ei sentään, vielä!ttt kirjoitti:Vitsinä tuo täytyy ottaa vaikkakin näyttääkin siltä että diesel on ollut loukkaus puhdasoppisia jaguaristeja kohtaan
Kun diesel Jaguarista tehdään sitten farmarimalli, on kyseessä jo kaksinkertainen loukkaus Kun diesel farmari Jaguaria valmistaa Intialainen siirtomaayhtiö...
Näin se maailma muuttuu.
Vielä kun tuoillaisen diesel farmarin saisi XF mallistoon, ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä seuraavaa autoa
Itse en pidä dieselin katkusta enkä ominaisuuksista, mutta ymmärrän että monelle pitkiä matkoja ajaville ne sopivat paremmin, ainakin kukkaron puolesta. Tosin hassua, ettei esim. Audin kohdalla kenestäkään ole ihmeellistä jos auto kulkee dieselillä, ja kuitenkin niitä pidetään jotenkin urheilullisina.
Manner-Euroopan myynnistä sanoivat tehtaalla jo kaksi vuotta sitten enemmistön olevan dieseleitä. Käytti Jaguar aikanaankin ihan yleisiä peruskoneita aika vaatimattomallakin suorituskyvyllä, ettei se mitään uutta ole, eikä esim. kiitelty Jaguar 2.4L aikanaan (MK1) mikään tykki ollut sekään, mutta edullinen ja vähäruokainen aikaansa nähden. Ei tehdas ole koskaan harrastanut mitään elitismiä, MUTTA pitkällistä imagon ja brändin rakentamista kylläkin.
Mitä tulee Intiaan, ainakin itse uskon sikäläisten pääomasijoittajien olevan etiikaltaan ja moraaliltaan entisiä omistajia (Ford) pitkänäköisempiä ja toivon mukaan viisaampiakin! Ei pääoma tunne kansallisia rajoja, luulisi sen olevan jo kaikkien tiedossa.
-Jakuvaari
JK. Ja "kovasta käytöstä" voin raportoida, ettei Suomenlahden kiertomatkalla, eli FJDC Goes East "Russia-Baltic Tour", sattunut yhtään teknistä ongelmaa tai edes rengasrikkoa, vaikka Viipurin ja Narvan tiet vaatii kuskilta ja kyydissäolijoilta munuaisvyöt ja hampaiden paikkojenkin kiinnitys kannattaa varmistaa ennen ja jälkeen reissun, semmoista täristystä oli! Mutta Kristinan X-type 2.0d on tuonkin reissun ja kuulemma paljon pahempiakin kestänyt hajoamatta...vaikka joku sähköhäiriö on kuulemma ollut takuukorjauksessa. Noh yli 90% uusien autojen vioista taitaa olla sähkövikoja muutenkin!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Itselläni on sellainen Jaguar X-Type Estate 2.0D päivittäisessä käytössä ja hyvältä se vain tuntuu.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Moro Berneroy
Minulla on ollut nyt tuollainen paljon parjattu 2.2d estate (etuveto) 13 kk ja sinä aikana on tullut ajeltua sillä 69 943km pitkin pohjoisen teitä, joten kokemusta löytyy pikkaisen.
Aiempiin merkkeihin verrattuna (Renault, Volvo, Audi) tässä on ollut huomattavasti vähemmän vikoja, laturi vaihdettiin eka viikolla 2300km jälkeen. Muuten normaalit huollot ja auton liikuttaminen on pitänyt sen notkeana.
Jos penkki on passeli sinulle niin voi kyllä suositella lämpimästi, kulutus matkalla 5,4-6,0 kesällä ja talvella 6,2-6,5 sekaajossa 6,7-6,9 omalla kokemuksella.
Ajelen omallani matkaa pohjoisessa ja on mielestäni kesät talvet mukava paikasta toiseen kuljetin.
Minulla on ollut nyt tuollainen paljon parjattu 2.2d estate (etuveto) 13 kk ja sinä aikana on tullut ajeltua sillä 69 943km pitkin pohjoisen teitä, joten kokemusta löytyy pikkaisen.
Aiempiin merkkeihin verrattuna (Renault, Volvo, Audi) tässä on ollut huomattavasti vähemmän vikoja, laturi vaihdettiin eka viikolla 2300km jälkeen. Muuten normaalit huollot ja auton liikuttaminen on pitänyt sen notkeana.
Jos penkki on passeli sinulle niin voi kyllä suositella lämpimästi, kulutus matkalla 5,4-6,0 kesällä ja talvella 6,2-6,5 sekaajossa 6,7-6,9 omalla kokemuksella.
Ajelen omallani matkaa pohjoisessa ja on mielestäni kesät talvet mukava paikasta toiseen kuljetin.
Timo
X-type 2.2 D Exclusive Estate
X-type 2.2 D Exclusive Estate
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No täytyy kai lisätä täältä Oulusta toinenkin positiivinen lausunto. X-type Exclusive Estate 2.0D:llä puolessa toista vuodessa 50.000 km. Jarrutehostin ja jarruja ohjaava matolaatikko vaihdettu takuuseen, mutta Wetterin jouhevan toiminnan ansiosta siinäkään ei mitään ongelmaa.
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Uh-huh... hyvä laittaa ensimmäinen viesti vierasmerkkiläisenä tälläiseen heti alkuun tunteita kuohuttaneeseen aiheeseen, mutta menkööt...
Omaan makuun X-Type ei ole lopulta kovin onnistunut, ideana ihan hyvä, ja teknisiltä ansioiltakin ainoastaan se etuveto tuntuu "epäJaggemaiselta" (saati sitten yhdistelmä etuveto-diesel-farkku), mutta ymmärrän kyllä, suuremmat markkinat ja parempi kassavirta tavoitteena. Se missä sitten se "epäonnistuminen" tapahtui oli muotoilu, ainakaan mun silmään tuo pienempään autoon jotenkin sovitetu XJ:mäinen muotokieli ei toimi. Nyt kun uusi XF esiteltiin, niin ensimmäisenä välähti mieleen että "TUOLTA X-Typenkin pitäisi näyttää", ehkä seuraava X-Type näyttääkin.
"Riviautoilijalle" ne tekniset yksityiskohdat ei varmasti merkkaa mitään, ja jos nyt Mondeolta on osia lainailtu, niin eipä ole ensimmäinen kerta kun "kaverin osalaatikolla" on käyty, eikä yksin se ole ennenkään autosta huonoa tehnyt. Teknisesti valistuneemmalle tai pidempään Jaguarin historiaa seuranneelle nuo voivat vähän väristyksiä aiheuttaa, mutta taloudelliset tavoitteet on saavutettava, ja X-Type sentään on "entry-level"-Jagge, tiettyyn normaalia tiukempaan budjettiin tähdätty.
Oma loppupäätelmä parin X-Type-koeajon jälkeen oli jotain siihen suuntaan että "jos haluan kalliin Mondeon, niin mielummin sitten ST220".
Omaan makuun X-Type ei ole lopulta kovin onnistunut, ideana ihan hyvä, ja teknisiltä ansioiltakin ainoastaan se etuveto tuntuu "epäJaggemaiselta" (saati sitten yhdistelmä etuveto-diesel-farkku), mutta ymmärrän kyllä, suuremmat markkinat ja parempi kassavirta tavoitteena. Se missä sitten se "epäonnistuminen" tapahtui oli muotoilu, ainakaan mun silmään tuo pienempään autoon jotenkin sovitetu XJ:mäinen muotokieli ei toimi. Nyt kun uusi XF esiteltiin, niin ensimmäisenä välähti mieleen että "TUOLTA X-Typenkin pitäisi näyttää", ehkä seuraava X-Type näyttääkin.
"Riviautoilijalle" ne tekniset yksityiskohdat ei varmasti merkkaa mitään, ja jos nyt Mondeolta on osia lainailtu, niin eipä ole ensimmäinen kerta kun "kaverin osalaatikolla" on käyty, eikä yksin se ole ennenkään autosta huonoa tehnyt. Teknisesti valistuneemmalle tai pidempään Jaguarin historiaa seuranneelle nuo voivat vähän väristyksiä aiheuttaa, mutta taloudelliset tavoitteet on saavutettava, ja X-Type sentään on "entry-level"-Jagge, tiettyyn normaalia tiukempaan budjettiin tähdätty.
Oma loppupäätelmä parin X-Type-koeajon jälkeen oli jotain siihen suuntaan että "jos haluan kalliin Mondeon, niin mielummin sitten ST220".
Porsche 944 Turbo -87
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Moro taas
On se vaan mukavaa olla tällainen köyhä joka vaihtaa uuden auton 2-3 vuoden välein(riippuu takuusta) ja ajaa autoa joka herättää näin suuria tunteita.
Vaikka auto on ruma, etuvetoinen, farmari, dieseli, LIIAN HALPA jne se täyttää loistavasti ainakin minun tarpeet autolle jota tarvitsen työkalunani päivittäin. Onneksi elämme vapaassa maassa jossa jokainen saa hankkia sellaisen auton kun haluaa ja ajella sillä omien tarpeiden mukaan.
On se vaan mukavaa olla tällainen köyhä joka vaihtaa uuden auton 2-3 vuoden välein(riippuu takuusta) ja ajaa autoa joka herättää näin suuria tunteita.
Vaikka auto on ruma, etuvetoinen, farmari, dieseli, LIIAN HALPA jne se täyttää loistavasti ainakin minun tarpeet autolle jota tarvitsen työkalunani päivittäin. Onneksi elämme vapaassa maassa jossa jokainen saa hankkia sellaisen auton kun haluaa ja ajella sillä omien tarpeiden mukaan.
Timo
X-type 2.2 D Exclusive Estate
X-type 2.2 D Exclusive Estate
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No, en ole vielä koskaan vaihtanut autoa, ja ostanutkin olen kaikki velaksi..tjk67 kirjoitti:Moro taas
On se vaan mukavaa olla tällainen köyhä joka vaihtaa uuden auton 2-3 vuoden välein(riippuu takuusta) ja ajaa autoa joka herättää näin suuria tunteita.
Vaikka auto on ruma, etuvetoinen, farmari, dieseli, LIIAN HALPA jne se täyttää loistavasti ainakin minun tarpeet autolle jota tarvitsen työkalunani päivittäin. Onneksi elämme vapaassa maassa jossa jokainen saa hankkia sellaisen auton kun haluaa ja ajella sillä omien tarpeiden mukaan.
MUTTA, ainakaan minun mielestäni ei X-typen eikä XF:n muotoilu ole epäonnistunut, ne ovat erilaisia, mutta niin olivat aikanaan "erilaisia" pikku-Jagge MK1 (2.4L) MKX, E-type ja moni muukin.
X-type tosiaan on lainannut paljon XJ:ltä ja sen ansiosta se näyttääkin mielestäni Jaguarilta, ehkä takavalot farkussa voivat tuoda mieleen jonkin muunkin merkin, mutta yleisilme on Jaguar. Linjatkin ovat mielestäni paremmin kohdillaan kuin nykyisessä XJ:ssä, eli X350/X358. X308 oli mielestäni viimeinen XJ jossa profiili ja linjat olivat yhtä menevät kuin alkuperäisessäkin XJ6:ssa vuodelta 1968.
Mutta nämähän ovat makuasioita, meille X-type olisi turhan pieni auto, mutta muuten se on mielestäni aika hieno "arkiauto". Mitä se sitten tarkoittaakaan...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Olen uusi tämän kevään Jaguaristi ja seurannut "kauhulla" jo jonkin aikaa x-typestä käytyjä keskusteluita.
Hankin 3.0 sport 2001 x-typen koska kertakaikkiaan ihastuin autoon.Se on ihan pirun kiva ajaa mutkaisella tiellä "aika haipakkaa",reilusti moottoripyöräkokemusta omaavana koin fiilikset vähän vastaaviksi.Neliveto ja alusta muutenkin saa
sen mielestäni istumaan tiehen todella maukkaasti.Ei suorituskykykään ihan vaatimaton ole ja äänetkin 4000 kierroksen
tuollapuolen saa suupieliä ylöspäin.Luotettavuudesta en vielä tiedä sitä enkä tätä mutta "käyttöharrasteautoksi" tämän
hankinkin ja harrasteilla tuppaa olemaan taipumus maksaa, joskin tietysti rajansa kaikella.Tuo "kauhu" on sitä että välillä on
tuntunut ettei x-type oikein kelpaa näillä sivuilla Jaguariksi.OK,minulla on Mondeokin ja tottahan toki olen monta tutun
näköistä "heebeliä" x-typestäni bongannut mutta tunnelma on kuitenkin jotain ihan muuta kuin Mondeossa.
Mielelläni tulisin kesällä johonkin kokoontumiseenki aistimaan Jaguar-tunnelmaa jos sinne sitten x-typellä kehtaa?
Hieno historiallinen merkki ja hienoja autoja!
Mixuman
x-type 3,0 sport
Hankin 3.0 sport 2001 x-typen koska kertakaikkiaan ihastuin autoon.Se on ihan pirun kiva ajaa mutkaisella tiellä "aika haipakkaa",reilusti moottoripyöräkokemusta omaavana koin fiilikset vähän vastaaviksi.Neliveto ja alusta muutenkin saa
sen mielestäni istumaan tiehen todella maukkaasti.Ei suorituskykykään ihan vaatimaton ole ja äänetkin 4000 kierroksen
tuollapuolen saa suupieliä ylöspäin.Luotettavuudesta en vielä tiedä sitä enkä tätä mutta "käyttöharrasteautoksi" tämän
hankinkin ja harrasteilla tuppaa olemaan taipumus maksaa, joskin tietysti rajansa kaikella.Tuo "kauhu" on sitä että välillä on
tuntunut ettei x-type oikein kelpaa näillä sivuilla Jaguariksi.OK,minulla on Mondeokin ja tottahan toki olen monta tutun
näköistä "heebeliä" x-typestäni bongannut mutta tunnelma on kuitenkin jotain ihan muuta kuin Mondeossa.
Mielelläni tulisin kesällä johonkin kokoontumiseenki aistimaan Jaguar-tunnelmaa jos sinne sitten x-typellä kehtaa?
Hieno historiallinen merkki ja hienoja autoja!
Mixuman
x-type 3,0 sport
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
X-type herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Joten eiköhän se ainakin sillä mittarilla ole ihan oikea Jaguar
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
Hailuotoon hyväksytään ilomielin kaikki Jaguarit, Daimlerit ja SS:t!mixuman kirjoitti:Mielelläni tulisin kesällä johonkin kokoontumiseenki aistimaan Jaguar-tunnelmaa jos sinne sitten x-typellä kehtaa?
Mixuman
x-type 3,0 sport
viewtopic.php?f=6&t=2221
Köpi
Re: X-type kovassa arkikäytössä?
No taatusti kehtaa! Ja kyllä kaikkiin FJDC:n tapahtumiin voi tulla ihan millä tahansa kulkupelillä, polkupyörä, mopo ja bussi mukaanlukien!Kopi kirjoitti:Hailuotoon hyväksytään ilomielin kaikki Jaguarit, Daimlerit ja SS:t!mixuman kirjoitti:Mielelläni tulisin kesällä johonkin kokoontumiseenki aistimaan Jaguar-tunnelmaa jos sinne sitten x-typellä kehtaa?
Mixuman
x-type 3,0 sport
viewtopic.php?f=6&t=2221
Köpi
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________