Menoveden kulutuksesta
Menoveden kulutuksesta
3,0 v6 vanha koppa s-type vie n. 13l/100km taajama-ajossa. Tuntuu aika paljolta kun ajotavatkin hyvin rauhalliset ja mahdollisimman ennakoivat. Talvella meni n 15l/100, auto yöt piuhassa ja toisinaan työmaallakin.
Auton vaihto on aina silloin tällöin pyörinyt mielessä, ja olisinkin kiinnostunut millaisiin kulutuksiin 2,7 diesel s-typellä olette päässeet. Ja toisaalta, miksei myös 4,2 v8.
Omani on automaatti, mietin vaan että 2,7d manuaalina saattaisi kuluttaa aikas paljon vähemmän, toisaalta taas tomaatin mukavuus...
Kyllä kyllä, myös se lisävääntö vähän kiinnostaisi...
Auton vaihto on aina silloin tällöin pyörinyt mielessä, ja olisinkin kiinnostunut millaisiin kulutuksiin 2,7 diesel s-typellä olette päässeet. Ja toisaalta, miksei myös 4,2 v8.
Omani on automaatti, mietin vaan että 2,7d manuaalina saattaisi kuluttaa aikas paljon vähemmän, toisaalta taas tomaatin mukavuus...
Kyllä kyllä, myös se lisävääntö vähän kiinnostaisi...
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm
Re: Menoveden kulutuksesta
Dodii, itse perustelen tuota 16 ja rapiat taajama kulutusta riemulisällä. Ota ykkönen aina edestä pois niin kulutus on ihankohtuullinen.
Maksan mielellään tuon 16 euroa / 100 km lisää että saa ajaa bensa Jaguarilla ja kuunnella kun V8 hyrisee, ei se oo kuin 16 centtiä/ kilometri extraa
Maksan mielellään tuon 16 euroa / 100 km lisää että saa ajaa bensa Jaguarilla ja kuunnella kun V8 hyrisee, ei se oo kuin 16 centtiä/ kilometri extraa
S-Type V8 2001 Roman Bronze
Re: Menoveden kulutuksesta
Ei se nyt niin kiinni noista senteistä/euroista ole, tuntuu vaan aika isolta kulutukselta 3 litraselle näinkin siistillä ajolla.
4,2 litranen tuskin veisi hirveesti enemmän ja potkua olisi tarpeen tullen kuitenkin huomattavasti enemmän.
Dieselin maukas vääntö ja kohtuullinen kulutus toimisi taajama-ajossa..
4,0v8 on kokemusta..
4,2 litranen tuskin veisi hirveesti enemmän ja potkua olisi tarpeen tullen kuitenkin huomattavasti enemmän.
Dieselin maukas vääntö ja kohtuullinen kulutus toimisi taajama-ajossa..
4,0v8 on kokemusta..
Re: Menoveden kulutuksesta
Juu, kolmesta riisseliässästä kokemusta 2003 manuvaali 7 - 11l, 2005 tomaatti ja 2008 tomaatti matka-ajossa pienimmillään 6l taajamissa 7,5 - 8,5 ja talvella lyhkäsillä kauppareissuilla jopa 13l. Tämä uusin tuntuisi kuluttavan hiukan vähemmän ja kone tuntuu "äkäisemmältä" ikäänkuin pollet olisivat kaikki kotona, myös vaihtamistapahtuma on nopeampi vai tuntuuko vain...
Varoituksen sana: 18" vanteet ja 40-sarjan kummit on komiat mutta tuovat riskisti ääntä lisää muuten hiljaiseen autoon!
Mielestäni ideaali kummikoko olisi 225/55-17" tai 235/55-17"
Varoituksen sana: 18" vanteet ja 40-sarjan kummit on komiat mutta tuovat riskisti ääntä lisää muuten hiljaiseen autoon!
Mielestäni ideaali kummikoko olisi 225/55-17" tai 235/55-17"
Re: Menoveden kulutuksesta
Kolmen litran automaatilla kulutus on ollut 11-12 L/100km. Suuri osa ajosta on työmatkaa länsiväylällä. 13 L sadalla ja enemmänkin menee helposti, jos ajaa kaupungin pikkukaduilla.
Maatiellä pääsee 100 km noin 8 L:lla.
Jonkun verran kulutukseen vaikuttaa ajotyyli, joten aivan samaa kulutusta ei voi kaikilla odottaakaan. Jaguarin moottorit ovat jo hieman vanhentuneita, eikä niiden hyötysuhde ole aivan huipputasoa. Uuden moottorin kehittäminen maksaa satoja miljoonia euroja tai puntia, joten tilanne on Jaguarin tulevaisuuden suhteen vaikea.
Markku
Maatiellä pääsee 100 km noin 8 L:lla.
Jonkun verran kulutukseen vaikuttaa ajotyyli, joten aivan samaa kulutusta ei voi kaikilla odottaakaan. Jaguarin moottorit ovat jo hieman vanhentuneita, eikä niiden hyötysuhde ole aivan huipputasoa. Uuden moottorin kehittäminen maksaa satoja miljoonia euroja tai puntia, joten tilanne on Jaguarin tulevaisuuden suhteen vaikea.
Markku
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm
Re: Menoveden kulutuksesta
Juuh kyllä nuo 18" jyrisee aikalailla, mutta jostain pitää kärsiä ulkonäöntakia (eikös naisilla tuo ole päivittäistä)
S-Type V8 2001 Roman Bronze
Re: Menoveden kulutuksesta
Itse olen vähän arka Jaguarin dieseleihin (Ford ja Pösö) varsinkin enemmän ajettuina, siksi olen bensamallin kannalla, X-300:n kutosella kulutti taajama-ajossa 13-14.5 litraa satasella
Re: Menoveden kulutuksesta
Dagge imee ns. pääkaupunkiseudun kehäajossa tuommoista 18l/100km.
Mursun DD6 vielä ruhtinaallisemmin.
Kyllä hienot autot menovettä aina ovat kaivanneet
Mursun DD6 vielä ruhtinaallisemmin.
Kyllä hienot autot menovettä aina ovat kaivanneet
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: Menoveden kulutuksesta
Sen takia jätänkin auton kaupungissa asioidessa ensimmäiselle parkkihallille, josta jatkan esimerkillisesti joko jalan tai julkisilla.sinberg kirjoitti:Dagge imee ns. pääkaupunkiseudun kehäajossa tuommoista 18l/100km.
Mursun DD6 vielä ruhtinaallisemmin.
Kyllä hienot autot menovettä aina ovat kaivanneet
Varsinainen urheilulaji on saada 6.0 V12 kuluttamaan mahdollisimman vähän. Se onnistuu 80 km/h vakionopeussäätimellä tuulettomana päivänä ja pitkässä matkassa. Ajotietokone näyttää 11.9 l/100km! Vauhdin kasvaessa moottoritiellä tasaiseen 120 km/h lukema on jo 13.5 l/100km. Liikennevaloviidakossa 30 km/h en ole koskaan uskaltanut katsoa ajotietokoneeseen päinkään
Bentley Mulsanne -89
Re: Menoveden kulutuksesta
4.0 X300:lla moottoritiellä voi ajaa karvan alle 140km/h (että pysyisi rikesakon puolella) 11l/100km, joka ei mielestäni ole lainkaan hassumpi lukema. Tasaisen 80km/h käröttely vie 9l, jota pienempää kulutuslukemaan ko. kärryllä ei pääse sitten millään. Mutta kaupunkiajo on kyllä näille autoille ihan murhaa, mittari näyttää about 17l kulutuslukemia ja kun vielä ottaa huomioon mittarin n. 10% optimismivirheen (testatkaapa käytännössä niin yllätytte virheen suuruudesta), niin kyllä menovettä kuluu. Mieleen on tullut että voisin ostaa vaikkapa sähköauton näihin 4km työmatkoihin talvikäyttöön, kesällä teen ne kuitenkin polkupöyrällä. Eihän se rahassa niin hirveästi vie mutta vähän turhalta tuo fossiilisten tupruttaminen noilla pikkumatkoilla tuntuu . Varaan kuitenkin itselleni oikeuden Jaguar tasoiseen kruisailuun pidemmillä matkoilla
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Re: Menoveden kulutuksesta
Minä ratkaisin ongelman kirjainyhdistelmällä TDI. Mukavuuksia siinä on samanverran kuin polkupyörässä, jos vaihdepyörään verrataan, niin vähän vähemmän. Mutta toisaalta tankillisella yli 1200 kilometriä tuntuu aika jännältä.BRG kirjoitti:Mieleen on tullut että voisin ostaa vaikkapa sähköauton näihin 4km työmatkoihin talvikäyttöön, kesällä teen ne kuitenkin polkupöyrällä. Eihän se rahassa niin hirveästi vie mutta vähän turhalta tuo fossiilisten tupruttaminen noilla pikkumatkoilla tuntuu . Varaan kuitenkin itselleni oikeuden Jaguar tasoiseen kruisailuun pidemmillä matkoilla
Olen samaa mieltä että XJ:tä mukavampaa matkaautoa ei olekaan. Moottoritielle kun pääsee, niin suu on hymyssä koko matkan. Auto ikään kuin lipuu pilven päällä.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Re: Menoveden kulutuksesta
Noh, meillä on runsaan vuoden keskikulutus 13.6l/100km 3.2L X308:lla ja ajopäiväkirja sekä tankkiin laitetun bensan määrä kuittien mukaan vahvistaa tuon melko tarkkaan. Se on pääosin ruuhkaista kaupunkiajoa pääkaupungissa, mutta sisältää yhden Lapin reissun sekä jonkinverran mökkeilyä, tosin mökillekin mennään ruuhkaista 51:stä pitkin eikä yli 40km etappeja juuri synny. Pikkumatkat meneekin fillarilla, ratikalla tai muulla julkisella.BRG kirjoitti:4.0 X300:lla moottoritiellä voi ajaa karvan alle 140km/h (että pysyisi rikesakon puolella) 11l/100km, joka ei mielestäni ole lainkaan hassumpi lukema. Tasaisen 80km/h käröttely vie 9l, jota pienempää kulutuslukemaan ko. kärryllä ei pääse sitten millään. Mutta kaupunkiajo on kyllä näille autoille ihan murhaa, mittari näyttää about 17l kulutuslukemia ja kun vielä ottaa huomioon mittarin n. 10% optimismivirheen (testatkaapa käytännössä niin yllätytte virheen suuruudesta), niin kyllä menovettä kuluu. Mieleen on tullut että voisin ostaa vaikkapa sähköauton näihin 4km työmatkoihin talvikäyttöön, kesällä teen ne kuitenkin polkupöyrällä. Eihän se rahassa niin hirveästi vie mutta vähän turhalta tuo fossiilisten tupruttaminen noilla pikkumatkoilla tuntuu . Varaan kuitenkin itselleni oikeuden Jaguar tasoiseen kruisailuun pidemmillä matkoilla
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Menoveden kulutuksesta
Olen antanut itselleni ymmärtää että tuo X308 V8 on aikalailla modernimpi moottori, myös kulutuksen suhteen, kuin tämä perinteisempi rivukutonen ja ehkä tuo kulutusmittarikin on tarkempi. Kulutusmittarin tarkkuus ei varmaankaan ole insinööreistä kiinni, se on kohtuullisen helppo tehdä tarkaksi. Kuitenkin about vuosi sitten TM:ssä oli juttu, jossa kahteen täysin uuteen autoon (en muista, olisko ollut renu ja pökötti) laitettiin erillinen kulutusmittari ja molemmissa oli about 7% ero auton tietsikan ilmoittamiin lukuihin, arvaappa kumpaan suuntaan. Itse olen X300:lla mitannut eroksi about 10%. Olen vähän sellainen epäilevä tuomas (omapahan on ongelmani) mutta hienoa jos tässä suhteessa "kehitys on kehittynyt".jakuvaari kirjoitti:Noh, meillä on runsaan vuoden keskikulutus 13.6l/100km 3.2L X308:lla ja ajopäiväkirja sekä tankkiin laitetun bensan määrä kuittien mukaan vahvistaa tuon melko tarkkaan.
Pointtini on kuitenkin että nämä autot ovat parhaimmillaan kun edessä on "wide open road" ala Johnny Cash. Tämä on varmaan se syy, miksi automainoksissa ei koskaan näy kuvia tyyliin uusi XF keskustan ruuhkassa vaan uusi XF yksin vuoristotiellä jossa ei sattumalta ole ketään muita 'tiellä'
Ystävällisin terveisin, BRG
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Re: Menoveden kulutuksesta
Kulutusmittari voi ollakin tarkka, mutta matka/nopeusmittari ei ole. Siinä on 5-10% virhe renkaista riippuen ja se näkyy sitten kulutuslukemankin virheenä. Eli jos ajopäiväkirja on auton matkamittarin mukaan, niin ei sekään oikein ole, todistaa vain että tietsikka osaa jakolaskun oikein . GPS:stä oikeat matkat, jos tarkkuutta halutaan. Ei tartte joka matkaa mitata GPS:llä, tarkistaa vain jonkun pitemmän reissun ja saa siitä korjauskertoimen.BRG kirjoitti:Olen antanut itselleni ymmärtää että tuo X308 V8 on aikalailla modernimpi moottori, myös kulutuksen suhteen, kuin tämä perinteisempi rivukutonen ja ehkä tuo kulutusmittarikin on tarkempi.jakuvaari kirjoitti:Noh, meillä on runsaan vuoden keskikulutus 13.6l/100km 3.2L X308:lla ja ajopäiväkirja sekä tankkiin laitetun bensan määrä kuittien mukaan vahvistaa tuon melko tarkkaan.
Jotain hyötyäkin tuosta valehtelevasta nopeusmittarista: ensimmäisellä maantielenkillä ajoin tutkaan ja olin varma että sakoiksi meni, kun en vielä tiennyt tuosta virheestä. Onneksi virheen ansiosta jäi alle rajan. Mittarin 115 tippui oikeaan 104:ään, josta eivät viitsineet pysäyttää.
Niin, kyseessä oli moottoritie, jossa Oulun tiemestarin mielestä ei saa kesälläkään ajaa kuin satasta.
Köpi
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
- Paikkakunta: Alavus
Re: Menoveden kulutuksesta
Minulle oli kyllä positiivinen yllätys tuo XJ 4.0 -93 kulutus. Jos ajaa tasaista 80km/h niin ajotietokone näyttää 8 litraa, jos 90km/h niin 9 litraa ja 100km/h 10 litraa. Auto on ollut minulla nyt yli vuoden ja tietokone näyttää keskikulutuksen olleen tänä aikana 15,6. Ajoin myös talven ja suurimmaksi osaksi ajeluni on ollut kaupunkiajoa. Paljon enemmänkin tuo kulutus saisi olla, ja olisin silti tyytyväinen. Eihän sillä juurikaan ole merkitystä mitä auto kuluttaa, jos saa mieleisellään autolla ajella. Emmehän me naisiammekaan valitse sillä perusteella, että kuka tulee halvimmaksi pitää, vaan joka antaa parhaimmat kyydit
Antti Pellonpää
Re: Menoveden kulutuksesta
RIGHT ATTITUDE!Antti Pellonpää kirjoitti:Minulle oli kyllä positiivinen yllätys tuo XJ 4.0 -93 kulutus. Jos ajaa tasaista 80km/h niin ajotietokone näyttää 8 litraa, jos 90km/h niin 9 litraa ja 100km/h 10 litraa. Auto on ollut minulla nyt yli vuoden ja tietokone näyttää keskikulutuksen olleen tänä aikana 15,6. Ajoin myös talven ja suurimmaksi osaksi ajeluni on ollut kaupunkiajoa. Paljon enemmänkin tuo kulutus saisi olla, ja olisin silti tyytyväinen. Eihän sillä juurikaan ole merkitystä mitä auto kuluttaa, jos saa mieleisellään autolla ajella. Emmehän me naisiammekaan valitse sillä perusteella, että kuka tulee halvimmaksi pitää, vaan joka antaa parhaimmat kyydit
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: Menoveden kulutuksesta
Juu näin yleensä on, tämä minun kissani on jostain kumman syystä poikkeus. Jyväskyläänpäin lähdettäessä on tuossa Ruutanan kohdalla nopeusnäyttötaulu josta ohi ajaessa on tullut tavaksi tarkistaa mittari, vakionopeussäätimen avulla tulos lienee kohtuullisen tarkka. Minulla tulos rekkariotteen mukaisilla 225/60x16 vakiorenkailla on aina sama, kun mittari on inasen päälle satkussa, ehkä noin 101km/h, näyttää taulu 100km/h. Yritänkin aina ohi mennessä saada satkun tauluun, onnistumisprosentti lienee jossain 30 paikkeilla.Kopi kirjoitti:Kulutusmittari voi ollakin tarkka, mutta matka/nopeusmittari ei ole. Siinä on 5-10% virhe renkaista riippuen ja se näkyy sitten kulutuslukemankin virheenä.
Talvirenkailla tuleekin sitten se n. 5% heitto.
Voisikohan renkaiden ilmanpaineella olla sellaista merkitystä että se näkyisi mittarissa? Jos joku kertoo että siellä on yksi hullu Ruutanan Shellillä täyttelemässä ja tyhjentelemässä renkaitaan ja ajelemassa edestakaisin, tiedätte kenestä on kyse
Onko kukaan muu 225/60x16 renkailla ajava katsellut noita nopeusnäyttötauluja tai mitannut GPS:n avulla, onko tämä X300:n ominaisuus vai sattumaa?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Re: Menoveden kulutuksesta
No joo, omani olen kyllä valinnut ihan tunteella, ja aika pitkälle omien mieltymysten ja maun pohjalta, enkä ole harrastanut niiden vaihtoa, joten en osaa vertailla kyytiä, muttei ole koskaan kyllä ollut mitään valittamista!!!Antti Pellonpää kirjoitti:Eihän sillä juurikaan ole merkitystä mitä auto kuluttaa, jos saa mieleisellään autolla ajella. Emmehän me naisiammekaan valitse sillä perusteella, että kuka tulee halvimmaksi pitää, vaan joka antaa parhaimmat kyydit
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Menoveden kulutuksesta
En osaa kommentoida ilmanpaineen vaikutusta, ehkä sitä on, ehkä ei. Ristikudosrenkaan läpimitta voi kyllä muuttua, muttei käsittääkseni vyörenkaan.BRG kirjoitti: Voisikohan renkaiden ilmanpaineella olla sellaista merkitystä että se näkyisi mittarissa? Jos joku kertoo että siellä on yksi hullu Ruutanan Shellillä täyttelemässä ja tyhjentelemässä renkaitaan ja ajelemassa edestakaisin, tiedätte kenestä on kyse
Onko kukaan muu 225/60x16 renkailla ajava katsellut noita nopeusnäyttötauluja tai mitannut GPS:n avulla, onko tämä X300:n ominaisuus vai sattumaa?
Rengaskoko ei takaa täsmällistä ympärysmittaa, se voi olla rengasmallistakin kiinni, ainakin vanhoissa kumeissa Avonin 6.50 on leveämpi kuin Dunlopin 6.70...en tiedä miksi. Itse en ole huomannut eroa GPS:n ja nopeusmitarin välillä sen suuremmin 225/60 R16 Continental talvikumien (7" vanteet) ja 225/55 R16 Fuldan kesäkumien välillä (8" vanteet), nopeusmittarin noin 105km/h on GPS:n 100 km/h. Pitempiä matkoja en ole kalibroinut, mutta GPS:n etäisyysennusteet ja matkamittari on aika lähelle samoja lukemia näyttäneet, ehkä jopa nopeusmittaria tarkemmin, eli veikkaan, että nopeusmittarin "virhe" on tahallinen ja tietoinen ettei tule niin helposti sakkoja!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Menoveden kulutuksesta
Joo, tietysti on tahallinen: EU- ym. säännökset vaativat virheen olevan 0...+10% ja miinuksesta tehdas saa sakkoja ja joutuu vaihtamaan mittarit, joten ymmärrettävää että haluavat pelata varman päälle. Eli varmaankin tilaavat +5% mittareita joissa tarkkuus +/-5,jakuvaari kirjoitti:veikkaan, että nopeusmittarin "virhe" on tahallinen ja tietoinen ettei tule niin helposti sakkoja!
-Jakuvaari
jolla päästään tuohon vaatimukseen. Sitten on kai tuurista kiinni mimmosen mittarin saa, mitkä renkaat on ja paineet ja kuun asento... Edellisessä autossa (Volvo) tarkkuus oli tasan, kilometrinkään eroa ei saanut nopeusnäyttötauluihin tai GPS:ään. Japseissa veikkaan olevan +10..+20% mittarit, siihen malliin ne ajavat...
"Vehicle construction and use regulations require a vehicle speedometer accuracy to be in the range of -0->+10%. The implications are that it must never under-read - for obvious reasons - but may over-read. As the cost of manufacturing a speedometer with -0% error would be very costly they all over-read by a few percent without exception. Even if speed is measured correctly the display may not be accurate, so a speedometer error is allowed."
Köpi
Re: Menoveden kulutuksesta
Taidampa saada porukan hiljaiseksi kun lyön pöytään omat lukemat: average 90km/h/13l, 120km/h/16l ja kaupunki 30km/h/30l. Talvella voipi mennä vähän enemmänkin kunnes veden lämpö moottorissa on noussut riittävästi.
Mutta kun se kyyti on niiin kivaaa...
Mutta kun se kyyti on niiin kivaaa...
XJR-S -92
Flamengo Red
Flamengo Red