XJ6 S3:n ostoon apuja kokeneilta harrastajilta

Yleinen Jaguar-keskustelu
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

XJ6 S3:n ostoon apuja kokeneilta harrastajilta

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

1986 XJ6 4.2 olisi tarkoitus hankkia tulevan puolen vuoden aikana. Itse en aio euroopaan lähteä vaan antaa toimeksiannon asioista paremmin tietäville. Toki kirjan sivuilta on tullut luettua mitä pitäisi katsoa ja tarkistaa, mutta ajattelin että eiköhän ammattilaiset tämän osaa paremmin. Viitsisikö joku auttaa kuitenkin spekseissä eli

a) voiko kunnollisen siistin käyttöklassikon jossa on uskottavan näköinen historia ja huoltokirja saada 10-12.000€ hintaan suomeen tuotuna veroineen? en siis hae projektia vaan siistiä moitteetta toimivaa yksilöä
b) saako kilometrejä olla XK-koneessa 200.000 vai pitääkö etsiä vain niitä alle 150.000 ajettuja jottei päädy ostamaan "nättiä mutta loppuunajettua"?
c) onko k-euroopan katalysaattorikonvertoiduissa yksilöissä jotakin sellaista mistä erityisesti pitäisi kysyä vai pitääkö etsiä ilman katalysaattoria olevaa yksilö ehdottomasti?
d) voiko myyntipapereihin esim. saksasta vaatia että myyvä liike vakuuttaa että kilometrit ja huoltokirja pitää paikkaansa vai onko vain kokeiltava onneaan?
e) kenelle kokeneemmat harrastajat suosittelevat toimeksiannon annettavaksi :)

Kiitokset mahdollisista vastauksista jo näin etukäteen
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Aluksi pitää kertoa, että en ole kokenut Jagge-harrastaja, ostin viimesyksynä juuri samanlaisen Jaggen, kuin mikä sinullakin on kiikarissa. Auto on tuotu Saksasta ja tullattu joskus elokuussa, jolloin arvoksi oli arvottu 12300€, kilometreja mittarissa oli 132kkm.
Auto on ihan ajokunnossa, mutta apulaitteissa ja korissa on laittoa.

Tämän lyhyen kokemuksen perusteella uskon että auto on enää kesäkäyttöön sopiva. Hirvittää ajatuskin ajaa sillä suolattuja teitä, ilman kunnollista ruostesuojausta, ja siitä näin jälkikäteen ei saa kunnollista, sen verran on mömmöä kertynyt suojattaviin kohteisiin. Eräs tärkeä aisti tämän ikäisten autojen tutkimisessa on hajuaisti, itse en sitä huomannut, kun autoa tutkin, mutta myöhemmin palajastui, että takaovien verhoilun sisällä olevat pahvit olivat homeessa (oli näet vettä valunut ikkunatiivisteiden välistä). No se oli helppo homma; eikun uudet pahvit ja pehmusteet homehtuneiden tilalle. Onneksi ei ollut mattojen, eikä penkkien alla hometta.
Että kyllä ne tämän ikäiset ovat jonkinlaisia pikku projekteja, ellei satu löytämään sitä aitoa helmeä.
Hyvä puoli tämän ikäisissä on, että näille pystyy itsekin tekemään jotakin remonttia, kun ei ole sotkettu liikaa elektroniikkaa mukaan .
XJ6 4,2 A Sovereign -86
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

Kiitokset tiedoista

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Kiitokset viesteistä ja tuollaista minäkin olen ajatellut todellisuuden olevan.
Näin se varmasti on että 20v vanhassa on laittoakin ja itsellä kannattaa olla halua hiukan rakennella :)
Minulla on ollut pari reilu 30vuotiasta klaipparia, jotka ovat olleet ympärivuotisessa käytössä ja toki se on näkyvissä autoissa, mutta olen ajatellut että ne nuo autot käyttöä varten :)

Nyt ajattelin että josko vaihtaisi lämmittämättömän vaihtoehdon luksukseen... tarkoitus on laitattaa ammattilaisella ruostesuojaus/massaus jo ennenkäyttöönottoa jotta talvikäyttö ei söisi autoa niin nopeasti. Ja varmaankin säännöllinen alustan pesu hidastaa ruostumista. Mutta kyllähän ne autot käytössä kuluu ja se on vain hyväksyttävä jos aikoo talven pakkasilla ja loskilla klassikoilla surruuttaa.

Ruostetta varmaankin löytyy 20 vuotta käytetystä autosta, mutta onko oikeasti löydettävissä 8000€ taxfree hintaan rungoltaan ja sisustukseltaa ehtaa yksilöä?

Kun ilmoituksia selailee niin kaikki 7000-15.000€ yksilöt ovat ruosteettomia ja maalipinta virheetön ja "techniche perfekt". En ole käynyt katsomassa esim. Trianglessa olevaa punaista S3:sta joka vaikuttaa kuvista päätellen todelliselta helmeltä (toki hintakin on päälle 15teur:n.) .
Viimeksi muokannut thewall32, La Maalis 05, 2005 12:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

XJ 6 S3

Viesti Kirjoittaja HEF »

Ensinnäkin on todettava, että 200.000 km ei ole hyvin hoidetulle XK - moottorille vielä mikään raja-arvo.
Käyntiääni kertoo jo paljon venttilien ja ketjujen kunnosta. Niin ikään pakoputkesta pöllähtävät savut kylmänä käynnistettäessä ja kiihdytettäessä
antavat kuvaa venttiiliohjureitten kunnosta. Öljynpaineen anturi on usein viallinen, joten sitä ei pidä tuijottaa liian kriittisesti.
Ohivirtausmittaus, erillinen öljynpaineen mittaus ja öljyvuotojen tutkiminen antavat paljon osviittaa koneen kunnosta. Joskus XK- moottorit puhaltelevat
öljyä kampiakselin kummastakin päästä, ja tämä johtuu vain siitä että huohotin on tukossa.
Korissa kannatta katsoa kapeaa kannasta takaoven ja pyöränkaarenvälissä.
Mikäli tämä on ehjä, ja paikkaamaton, voi hyvällä syyllä oletta korin olevan muuten kunnossa. Etu ja takalasin alareunat on myös syytä vilkaista, jottei
tiivisteen alle jäänyt vesi ole alkanut tuottaa ruostetta, ja hankalaa korikorjausta.
Talvea ja suolaa eivät nämä autot kestä. Tietty jotkut ajelevat vuoden ympäri, mutta silloin vaaditaan kyllä erityisen hyvää suojausta ja hoitoa.
Jaguar World Monthly - lehdessä on ollut monta hyvää artikkeliä Xj - auton ostosta haaveileville.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Entäs tämä?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terve,

kun itse aloittelin noin reilu 10 vuotta sitten Jagge-ajeluni, siinti ajatuksissa XJ 6 SIII. Kävin katsomassa 2-3 ja kaikissa oli liikaa ruostetta vesivuotoja, koneet kolisi jne. Ostin XJ40sen enkä katunut.

Ajelin 10 vuotta kesät talvet ja se toimii hyvin ainoanakin autona. Sitä voi edelleen korjata itse ja osien saatavuus nykyisin on jopa Suomessa erinomainen. Perusosien kestävyys on vähintään riittävä. Ruostevaivat ovat vähäisempiä kuin edellisessä. Elektroniikkaa moititaan liikaa, kun voi vaihtaa koko komponentin purkuautoista. Käyttökulut olen kirjannut aina tarkoin ja voin sanoa, että 10 vuodessa ei tullut edellisiä Opeleita ja Saabeja kalliimmaksi kuin ehkä 20 %. Bensaa kuluu 11-13 ltr, kun XK taitaa olla janoisempi.

Toki kori ja tyyli on nykyaikaisempi, mutta myös hinta alhaisempi. Omani olen jo myynyt, mutta ihan avoimin mielin Saksasta varmaan löytää hyvin edullisia XJ40sia, jopa vähän ajettujakin. Ruostettomia etelämmästä ja jo tehoja uupuu, niin osta XJR.

Luulisin, että 8 - 10 k€:lla saisi Suomeen asti veroineen varsin hyvän yksilön isolla konella, sillä nyt vapautuu paljon 90-luvun alun pelejä. Älä osta huonoa, sillä Jggen korjaaminen on sen verran kallista, että hintaetu hupenee hetkessä.

Jussi
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

xj6

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

jeps, minullekkin sanottiin heti että mennä suoraan xj40:een. mutta makuasiat ja mieltymykset käyttöklassikoissakin ratkaisevat ...

eli itse olen tykästynyt noihin 70-luvun alun series ykkösiin, mutta kun niitä ei ympärivuotisena käyttöautona raaskinut ajatella, niin madalsin riman tuohon pinifarinan suoristamaan versioon. xj40 on jo muotoiltuun niin modernin minun makuuni ja siinä ei ole vanhaa XK-lohkoa, joten siksi itseäni kiusaan vanhemmilla :)

mutta kaikki mitä tosiaan sanot käyttöauto ja järkisyistä pitävät varmaan paikkaansa xj40:n ja xj6:n välillä
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Kolmos-sarjalainen.

Viesti Kirjoittaja e-type »

Pidä vaan pääsi ja jatka kolmos-sarjalaisen etsimistä.En varmaan ole ainoa jonka mielestä em. auto on yksi kauneimmista.Käännä katseesi Orikedon suuntaan ja tsekkaa Paunosen kanssa Suomi-valikoima.En oikein ymmärrä noita "tuon itse-halvalla perkele"-meininkejä.Itä-meren tuolla puolen olevan ihmemaan ex-Turkkilaiset kasvatit pitävät elämäntehtävänään myydä kaikki kissakeulaiset loppuunajetut ruosteläjät pohjoiseen maahamme.Saksasta löytyy varmasti erinomaisia yksilöitä mm. paikallisten kerhojen tai klassikkoautokauppojen avulla mutta noista Ykrycz dycryzien ylläpitämien ex-huoltoasemien takapihoilta niitä tuskin löytyy.Jagge on siitä vekkuli auto että jos haluat hyvän,joudut siitä myös maksamaan,mutta pitkän päälle se kuitenkin tulee edullisemmaksi.Nuo ed. Hessun antamat vinkit pätee ja kannatta myös tarkastaa ovien alakulmat sekä ilmastointilaitteen toimivuus ja mahd. kaasun vaihto freonista R-134:ksi.Säästät heti muutaman tonnin.Koeajolla kuuntele kuuluuko automaatin etupäästä "helinää" jos kuuluu on vetolevyn niitit löysällä ja sitten vaan laatikkoa irti.Tarkista myös automaattiöljyn väri ja haju.Pitäisi olla punaista ja ei haista palaneelle.Kun pistät poppikoneen päälle,nouseeko antenni ?,Jos ei,rahaa palaa.Takaisin finanssiasioihin.Mielestäni nyt on hyvä aika tutustua kotimaan kissamarkkinoihin.Autotuonti ulkomailta on alentanut hintoja.On myös helpompi ajaa muutama sata kilsaa autoa tarkistamaan kuin luottaa johonkin tukkukauppiasveijariin joka ostaa mitä löytää Saksasta.Takuuasioiden kanssakin on helpompaa.Jos Saksan löytö hajoaa on myyjän helppo sanoa " Ai se levisi,ei se mitään,tuo se takaisin tänne Baijeriin niin korjataan".Kotona jos ei muuta niin yksityiskaupoissa voi ainakin viedä huijarin ladon taakse ja opettaa hänelle jalon kaupan taitoja.Tietenkin isällisesti ojentaen.Malttia ukot.Kyllä se auto sieltä jostain löytyy kun aikansa etsii.Älkääkä menkö ekaan halpaan...
Saku
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ei se ulkomailtahaku aina ole sitä "halvalla-perkele" meininkiä. Tähän hakupolitiikkaan liittyy hieman liikaa tunnetta. Itse lähdin hakemaan, Suomesta tai Saksasta alle satatuhatta ajettua XJ40 mallia ja kävin kyllä nämäkin Suomen yksilöt läpi vaikka kilometrikriteeri ei täyttynytkään. Euroopasta niitä löytyi kaksi. Molemmat osottautui kilometreiltään paikkaansapitäviksi, mutta tämä mukaan lähtenyt oli nauttinut vielä hyvästä hoidosta. Summasummarum, kalliiksi tuli, mutta nyt on justiin sellainen Jagge kuin mitä halusinkin. Ja tämä ei ollut jaguar-liikkeessä. Ainakin kyseisessä yksilössä kori on ruosteeton ja siis ihan aikuisten oikeesti ruosteeton.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Kannattaa katsoa tuonne HJK:n sivuille

Viesti Kirjoittaja jjj »

Sieltä löytyy ihan lukemisen arvoisia Vinkkejä XJ:n ostajalle!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

XJ Series 3 osto-opas

Viesti Kirjoittaja matsu »

Allekirjoittanut on pikkuhiljaa rakennellut omien ja kuultujen kokemusten perusteella XJ Series 1-3 mallien osto-opasta. Tämän hetkistä versiota voi hyödyntää parhaiten Series 3:een. Opas on Word-dokumentti, jossa on myös kuvia. Tiedoston koko on tällä hetkellä n. 1 Mega. Olen kerännyt myös netistä ostajan vinkkejä. Voin toimittaa kertyneen aineiston tarvitsijoille sähköpostilla, kumpahan saan yhteytiedot. En ole vielä perillä, kuinka henkilökohtaisten tietojen vaihto parhaiten sujuu täällä Kissankulmalla. Vaikka näkyy tässä systeemissä olevan "nappula", joka mahdollistanee henkilökohtaisen vietsin lähettämisen. Mutta mahtuuko mukaan liitteitä, tuskin. JJJ voisi antaa jonkun vinkin.

Arvaan, että JJJ toivoisi osto-opasta näkyville nettiin, mutta allekirjoittaneen tekele ei ole vielä tarpeeksi laadukas pantavaksi julkisesti esille.

matsu XJ12 Series 3 vm. 1983
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Arvasit oikein Matsu!

Viesti Kirjoittaja jjj »

Lähetä se minulle. Kirjoita päälle luonnos 1. Ja sitten vaan uudet luonnokset tänne samaan osoitteeseen. Laitan ne ladattavaksi täältä Kissakulman keskustelusta. Kun ovat melkein valmiita pannaan osoite HJK:n XJ kohtaan. Hienoa asianharrastusta Matsu!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

XJ AUTOJEN OSTO-OHJEITA

Viesti Kirjoittaja jjj »

Tässä tätä Matsun kokoamaa ohjeistusta tulee. Aineistoa tullaan myöhemmin kun keritään muokkaamaan HJK:n sivuille mutta tämä annos ensitarpeeseen:
1) Osto-ohjeet: http://www.jagclub.net/images/Ostotarkistus_120305.doc
2) Saksankielinen opas: http://www.jagclub.net/images/Saksankie ... o_opas.doc
3) Kirjoja: http://www.jagclub.net/images/allgemein ... uar_XJ.doc
4) Kirjallisuutta: http://www.jagclub.net/images/XJ_kirjallisuutta.doc

Ja lopuksi toisen Kissakulman jäsenen laatimaa mainiota tekstiä: http://www.jagclub.net/images/Sakun_tekstia.doc

Kissakulman puolesta suurkiitos sinulle Matsu!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Vastaa Viestiin