Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Yleinen Jaguar-keskustelu
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Jaguarin hankintaa harkitsevana olen lukenut suuren määrän keskusteluja aiheesta ja vieraillut monilla Jaguar sivuistolla. Minut yllätti se että kuinka heikkolaatuinen auto Jaguar on. Nyt en puhu nykyautoista, jotka merkistä riippumatta ovat todella vikaisia, vaan 90-luvun ja vaikkapa 80-luvunkin autoista.
Jaguar autona ja merkkinä on ihmisten mielissä ihailtu ja arvostettu, mutta sen laatu vaikuttaa todella ala-arvoiselta. esim. sanonta; Jaguar on rahamiesten auto. kun omistaa Jaguarin, tarvii toisen auton ajoa varten, Jaguar kun seisoo aina korjaamon pihassa, kuvastaa hyvin auton laadullista mainetta.
Nyt en puhu omasta kokemuksestani, koska Jaguarin suhteen sitä ei minulla ole. Mutta aiheesta lukeneena, olen yllättynyt, koska pidin Jaguaria myös teknisesti laadukkaana autona. Harrasteautoksi Jaguarin uskaltaisin toki hankkia, mutta en ainoaksi jokapäiväiseksi käyttöautoksi.
Jokaiseen autoon voi yllättäin tulla jotain teknistä vikaa, mutta jokapäiväisessä käytössä tärkeintä on luottamus autoon. Itse olen aina ajanut länsinaapurissa valmistetuilla autoilla, ja pidän niitä maailman parhaimpina. En tosin enää niiden uusimpia malleja, koska ne ovat yhtä vikaisia kuin kaikki muutkin. Eli 90-luvulla tehtiin länsinaapurissakin viimeiset oikeat, laadukkaat autot.
Mutta unelma Jaguarin hankinnasta elää vielä, ei jokapäiväiseen käyttöön, mutta harrasteautoksi..
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Jaguarin hankintaa harkitsevana olen lukenut suuren määrän keskusteluja aiheesta ja vieraillut monilla Jaguar sivuistolla. Minut yllätti se että kuinka heikkolaatuinen auto Jaguar on. Nyt en puhu nykyautoista, jotka merkistä riippumatta ovat todella vikaisia, vaan 90-luvun ja vaikkapa 80-luvunkin autoista.
Jaguar autona ja merkkinä on ihmisten mielissä ihailtu ja arvostettu, mutta sen laatu vaikuttaa todella ala-arvoiselta. esim. sanonta; Jaguar on rahamiesten auto. kun omistaa Jaguarin, tarvii toisen auton ajoa varten, Jaguar kun seisoo aina korjaamon pihassa, kuvastaa hyvin auton laadullista mainetta.
Nyt en puhu omasta kokemuksestani, koska Jaguarin suhteen sitä ei minulla ole. Mutta aiheesta lukeneena, olen yllättynyt, koska pidin Jaguaria myös teknisesti laadukkaana autona. Harrasteautoksi Jaguarin uskaltaisin toki hankkia, mutta en ainoaksi jokapäiväiseksi käyttöautoksi.
Jokaiseen autoon voi yllättäin tulla jotain teknistä vikaa, mutta jokapäiväisessä käytössä tärkeintä on luottamus autoon. Itse olen aina ajanut länsinaapurissa valmistetuilla autoilla, ja pidän niitä maailman parhaimpina. En tosin enää niiden uusimpia malleja, koska ne ovat yhtä vikaisia kuin kaikki muutkin. Eli 90-luvulla tehtiin länsinaapurissakin viimeiset oikeat, laadukkaat autot.
Mutta unelma Jaguarin hankinnasta elää vielä, ei jokapäiväiseen käyttöön, mutta harrasteautoksi..
Kateellisten panettelua ei kannata ottaa tosissaan. Ja täällä Kissakulmassa kannttaa otsikointiakin miettiä hieman, ainakin jos haluaa ystävällisiä vastauksia.

Siihen laatuun kannattaa tutustua ratin takana, ei Esson, tai siis ABC:n baarissa, siellä ei siitä mitään tiedetä. Markkinatutkimukset ja omat kokemukset kertovat jostakin ihan muusta.

Em. latteudet kertovat enemmänkin suullisen ja kirjallisen ilmaisun tasosta Suomen maassa. :(

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Tuon jakuvaarin viestin voin jättää täysin huomioitta, kun jokaisesta lauseesta paistaa läpi se ettei kirjoittaja ole ajatuksella edes viestiäni lukenut. Tässä latteassa suullisen ja kirjallisen ilmaisun suomessa on luetun ymmärtäminenkin tärkeää :!:
En kirjoittanut Jaguaria ylistävää hymistelyä vain saadakseni ystävällisiä vastauksia, tai ollakseni osa suurta Jaguar perhettä joka silmänsä auton laadun heikkouksilta sulkien kehuu varauksetta autoaan.
Kirjoitin omia mietteitäni autosta, jonka hankintaa olen itsekin suunnitellut, ja jonka laadun heikkouksista olen yllättynyt, nyt kun olen alkanut asiaan perehtymään.
Täydellistä autoa ei ole vieläkään tehty, ei edes länsinaapurissa, vaikka lähelle onkin päästy :lol: , joten kyllä jokaisen pitäisi hyväksyä edustamaansa merkkiä koskeva keskustelu, vaikka se ei aina niin palvovaa olisikaan.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Tuon jakuvaarin viestin voin jättää täysin huomioitta, kun jokaisesta lauseesta paistaa läpi se ettei kirjoittaja ole ajatuksella edes viestiäni lukenut. Tässä latteassa suullisen ja kirjallisen ilmaisun suomessa on luetun ymmärtäminenkin tärkeää :!:
En kirjoittanut Jaguaria ylistävää hymistelyä vain saadakseni ystävällisiä vastauksia, tai ollakseni osa suurta Jaguar perhettä joka silmänsä auton laadun heikkouksilta sulkien kehuu varauksetta autoaan.
Kirjoitin omia mietteitäni autosta, jonka hankintaa olen itsekin suunnitellut, ja jonka laadun heikkouksista olen yllättynyt, nyt kun olen alkanut asiaan perehtymään.
Täydellistä autoa ei ole vieläkään tehty, ei edes länsinaapurissa, vaikka lähelle onkin päästy :lol: , joten kyllä jokaisen pitäisi hyväksyä edustamaansa merkkiä koskeva keskustelu, vaikka se ei aina niin palvovaa olisikaan.
Niinkö? Ehkä kannattaisi vielä itse lukea tuo lähettämäsi viesti ja varsinkin sen otsikko.

Täällä ei ole tapana kirjoittaa "Jaguaria ylistävää hymistelyä".

Viittaan asialliseen keskusteluun. Nuo huomiot kuten "ala-arvoinen laatu" eivät varmastikaan täytä mitään asiallisen keskutelun piirteitä.

Ehkä pydämme moderaattoria puuttumaan peliin. :evil:

Sivumennen mainittuna en ole saanut koskaan yhdestäkään kuullun tai luetun ymmärtämiskokeesta tai aineesta millään osaamistani neljästä kielestä muuta kuin kiitettävän arvosanan.

Niistä heikkouksista on täällä varsin paljon tietoa, jos viitsii käyttää forumin hakutoimintoa ja lukea, mitä täällä on kirjoitettu. Tuon kokemuksen puutteella nuo viittaukset siinä ensimmäisessä viestissäsi pahimpiin latteuksiin, mitä aiheesta on kuultu, eivät kuulu tälle foorumille. Asiatonta keskustelua löytyy mm. Suomi24-sivuilta, mikäli sitä kaipaa.

En usko, etä kovin moni täällä kaipaa sitä lainkaan.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Täsmennykseksi vielä, etten suinkaan viittaa henkilökohtaisesti suulliseen tai kirjalliseen ilmaisuusi, vaan näihin lateuksiin, jotka olet ilmeisesti jostain lukenut tai kuullut:
mark.landing kirjoitti:esim. sanonta; Jaguar on rahamiesten auto. kun omistaa Jaguarin, tarvii toisen auton ajoa varten, Jaguar kun seisoo aina korjaamon pihassa, kuvastaa hyvin auton laadullista mainetta.
Tuo edustaa sitä virheelistä tietoa, jota me kaikki olemme Suomessa saaneet kuulla. Jaguar on perinteisesti ollut luokassaan varsin edullinen auto. Siis verrattuna esim. Rolls-Royceen ja Bentley'n edustusluokassa ja Ferrariin, Maseratiin ja Porscheen urheiluautoissa.

Itsekin luulin 12 vuotta sitten, että Jaguar on kallis auto, sekä hankkia, että ylläpitää ja kunnostaa. Kuitenkin jo ensimmäinen hankintani todisti jotakin päinvastaista ja niinpä niitä on tullut hankitua sitten myöhemmin lisääkin. Harkitsin vakavasti muita merkkejä sekä uusimman automme kohdalla, että vanhimman yksilön kohdalla, mutta kilpailijat osoittautuivat monessa suhteessa kalliimmiksi taikka muuten arveluttaviksi hankinnoiksi. Varsinkin noiden urheiluautojen varaosahinnat pelottivat melkolailla, kun on tottunut siihen, että osahankintoja voi kilpailuttaa kun tarjontaa tuolta saarivaltiosta löytyy runsaasti.

Tervetuloa rohkeasti vaan joukkoon, kyllä täällä kriittisiä osataan olla! ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Niinpä, minun ei tarvitse viitsiä käyttää foorumin haku toimintoa, koska olen lukenut foorumin jokaisen viestin, aivan jokaisen, ja mm. juuri niiden perusteella olen luonut käsitystäni Jaguarin laadusta. Kuten myös Englannin kielisiltä foorumeilta, joissa voi esittää jopa kritiikkiäkin, ilman että joku hysteerisesti haluaa tulkita kaiken väärin..
Mitä otsikkoon tulee, niin se kannattaa lukea niin monta kertaa uudelleen, että näkee sen lopussa olevan kysymysmerkin, ellei sitten kärsi sanasokeudesta.. :)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Niinpä, minun ei tarvitse viitsiä käyttää foorumin haku toimintoa, koska olen lukenut foorumin jokaisen viestin, aivan jokaisen, ja mm. juuri niiden perusteella olen luonut käsitystäni Jaguarin laadusta. Kuten myös Englannin kielisiltä foorumeilta, joissa voi esittää jopa kritiikkiäkin, ilman että joku hysteerisesti haluaa tulkita kaiken väärin..
Mitä otsikkoon tulee, niin se kannattaa lukea niin monta kertaa uudelleen, että näkee sen lopussa olevan kysymysmerkin, ellei sitten kärsi sanasokeudesta..
Jep, mitä ko. foorumeihin tulee niin itseltänikin löytyy niistä kokemusta 12 vuoden ajalta.

Yleensä kysytään apua ongelmiin, joten ei ole mikään ihme, jos onglemia löytyy. Kannattaa pitää mielessä, että autojen ikähaarukkakin on noin 60 vuotta.

Mitä tulee saivarteluun, niin tuon kysymysmerkin voi käsittää yhtä hyvin kyseenalaistamaan sanan "laatu".

Jos tarkoituksesi on kysellä asian tiimoilta, niin sitten kannatta myös muotoilla asia kysymyksen muotoon. Tuo ensimmäinen viesti tässä keskustelussa ei ole varsinaisesti kysymys. Jos se johtui foorumilta löytyneiden ongelmien määrän aiheuttamasta järkytyksestä, niin ymmärrän asian paremmin.

Silti tuo siteeraamasi esimerkki on se kaikkein kulunein parjauslause, ja oma reaktioni on sen mukainen. Kyllä metsä vastaa siten kuin sinne huudetaan. Jos haluat tutustua autoihin ja niiden omistajiin luonnossa, suosittelen jotakin FJDC:n klubitapaamista. Tosin pääkaupunkiseudun ulkopuolella taitaa kalusto olla jo pääosin talviteloilla ja toiminta aika vähäistä. Moni harrastaja kuitenkin mielellään näyttää kalustoaan uteliaalle asiasta vilpittömästi kiinostunneelle.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Täytyy ihan minunkin sekoittaa lusikkani soppaan...

-80 ja -90 -luvun autohjen suhteen pitää muistaa että kyseiset yksilöt lähenevät tai ovat jo ylittäneet 20-v ikäpaalun. Siitä huolimatta, itse kun olen käyttänyt kyseisen ikäkauden Jaguareja ihan käyttöautoina, rohkenen hieman laatuakin kommentoida, myöntäen samalla että varmasti minuakin rasittaa tietty bias :wink:

-80-luvulle suunniteltiin lähinnä XJ40-mallia, joka jatkui tuotannossa aina vuoteen -94, jolloin sitä korvasi tekniikaltaan pitkälti samanlainen malli, X300. Myönnän kernaasti että alkuvaiheen XJ40:ssä oli tiettyjä ongelmia, joita ei valmistajakaan ole pyrkinyt peittelemään, ja jotka suurelta osin korjattiin jo vuodelle -90 (jarrujärjestelmä kenties tärkeimpänä). XJ40 oli myös markkinoille tullessaan varsinainen autoelektroniikan vallankumous, ja siitä on ennen kaikkea alkuvuosien yksilöissä jo vuosia sitten voitu todeta että kneties ikä, kenties sen ajan vielä lastenkengissä (osittain) polkeva tuotantotekniikka ovat jättaäneet jälkensä. Teknisesti, sen sijaan (jolloin ennen kaikkea ajattelen moottori-vaihteistopuolta) tuskin kukaan säilyneellä omatunnolla voi väittää niitä huonoiksi tai epäonnistuneiksi!

Viimeisinä vuosian nelikymppinen ja siitä eteenpäin X300 ovat kokonaisuudessaan erittäin ongelmattomia autoja. Siteeraan vapaasti brittiläistä Jaguaristia, joka totesi edellisen vuoden olleen X300:llaan ongelmallinen, yhden etuvalonpolttimen kun joutui vaihtamaan, mutta kuluva vuosi sitten olikin jo huomattavasti parempi...

Itse olen ajanut kumpaakin mallia nimenomaan käyttöautona, ja pitää vaan todeta ettei ongelmat (kulumisosien ohella) ole olleet vaivana. Kokemusta on myös länsinaapurin autoista, isäni Saab-merkkisistä ja omasta V70:stä, ja olen mark.landingin kanssa samaa mieltä: ovat aivan mielettömän hyviä, mutta en voi Jaguaarejanikaan sen suhteen väheksyä mitenkään.

Niinkin vanhan auton kuin näiden kahden mallien suhteen kannattaa luonnollisesti hankinta- ja valintavaiheessa noudattaa mahdollisimman vankkaa järkeä. Hyvin monia yksilöitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä, mutta toisaalta muitakin esimerkkejä on. Suomalaisissa foorumeissa ja kuppilakeskusteluissa uskon vakaasti että autontuonnin helpottumisen myötä tuodut erittäin edulliset saksanyksilöt kenties ainakin osittain ovat hoipertelevan maineen syynä.

Mitä korjauskustannuksiin tulee, en voi AJ-6/16 koneisia Jaguareja pitää muuta kuin hyvin kukkaroystävällisinä Osia niihin saa varsin mukavasti ja usein ihan oikeaan hintaan, joskin pitää todeta että poikkeuksiakin löytyy. Pienessä maassa marginaalista n.k. premium-merkkiä usein pidetään, todellakin, varakkaan kuskin itsetunnon kohottajana, jonka lähinnä pidän naurettavana kantana – nämä autothan eivät todellakaan ole kalliita nykyisessä iässään!

Kissakulmassa tietenkin käsitellään autojen vikoja ja ongelmia, ja kyseisten pirssien mallivastaavana voin vain todeta että niitä kysymyksiä esitetään myös muilla tavoin. Mutta, kaiken kaikkiaan, luulen tietäväni että tyytyväiset k.o. mallien omistajat on aivan selkästi enemmistössä!

Laadullisesti Jaguar itse asiassa kärsi huomattavasti suurempia ongelmia monessa aikaisemmassa tuontatovaiheissa, ja nykymallien suhteen taas laatututkimuksen (J.D. Powers) puhuvat selvää kieltä – ongelmayksilöitähän esiintyy jokaisessa merkissä.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

No ei tämä kovin sakea soppa ole :) Stefan kirjoitti hyvin, analysoiden merkin hyviä ja huonoja puolia. Jos olisin kirjoittanut tänne foorumiin; Moi, ajattelin ostaa Jaguarin. Onko se hyvä auto? Olisin saanut 20 vastausta, joissa kaikissa olisi lukenut; On se, kannattaa ostaa! Mitä hyötyä minulle sellaisista vastauksista olisi ollut?
Keskustelua aiheesta pitää olla, ja nimenomaan juuri kriittistä. Se vie asioita eteenpäin, eikä se että vaan sokeasti kehutaan, vaikka ei aina olisi aihettakaan. Siksi kirjoitinkin tarkoituksella hieman provosoivan kirjoituksen 8)
Kuten todettiinkin, kaikissa autoissa on omat vikansa, jopa länsinaapurissa valmistetuissa :lol: , joten ainakin itselleni kaikkein kehittävintä keskustelua Jaguarin hankintaa miettiessä, on juuri kriittinen keskustelu, koska Jaguarin hyvät puolethan tiedämme kaikki :!:
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ihan hyvä Jaguar laatu

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ei tietenkään pitäisi tarttua ilmiselvään flamebaittiin, mutta menköön, kun palsta muuten on aika hiljainen...

Itselläni on nyt 8+2 vuoden kokemus sekä vanhasta että uudemmasta Jagesta, joista tuo uudempi on vielä se kirottu saksantuontiNikasil, jonka kaikkien ennustusten (ja Suoli24-kirjoitusten) mukaan olisi pitänyt jo 5-6 vuotta sitten levitä täysin palvelleena Autobahnin varrelle... :)

Kumpikaan ei ole kertaakaan tien päälle jättänyt. Kuluvia osia on vaihdeltu, osittain harrastuksen vuoksikin, kuten kaikki viestini lukeneena jo tiedätkin. Edellinen autoni oli Volvo, jossa Check Engine-valo syttyi kerran vuodessa, tosin ei sekään tien päälle kertaakaan jättänyt. Eka autoni oli Saab, jonka korjauskulut ylittivät ostohinnan 400%:lla. No, myönnän että ostohinta oli halpa ja auton 11-vuotinen historia rankkaa yrityskäyttöä. Ei silti mitään kauhean negatiivista jäänyt noistakaan hampaankoloon, kaikissa merkeissä varmaan löytyy jonkin verran vikoja ja maanantaipäivän yksilöitä. Palstoille harvemmin kirjoitetaan, että eipä ollu tässäkään kuussa mitään ongelmia, joten kun palstat on täynnä vikakysymyksiä, tulee helposti kuva että muuta ei olekaan.

Aloita reippaasti harrastusjagesta (niin minäkin tein) ja sitten pikkuhiljaa annat sille pirulle lisää sormiasi... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:No ei tämä kovin sakea soppa ole :) Stefan kirjoitti hyvin, analysoiden merkin hyviä ja huonoja puolia. Jos olisin kirjoittanut tänne foorumiin; Moi, ajattelin ostaa Jaguarin. Onko se hyvä auto? Olisin saanut 20 vastausta, joissa kaikissa olisi lukenut; On se, kannattaa ostaa! Mitä hyötyä minulle sellaisista vastauksista olisi ollut?
Keskustelua aiheesta pitää olla, ja nimenomaan juuri kriittistä. Se vie asioita eteenpäin, eikä se että vaan sokeasti kehutaan, vaikka ei aina olisi aihettakaan. Siksi kirjoitinkin tarkoituksella hieman provosoivan kirjoituksen 8)
Kuten todettiinkin, kaikissa autoissa on omat vikansa, jopa länsinaapurissa valmistetuissa :lol: , joten ainakin itselleni kaikkein kehittävintä keskustelua Jaguarin hankintaa miettiessä, on juuri kriittinen keskustelu, koska Jaguarin hyvät puolethan tiedämme kaikki :!:
No jaa, enpä usko. Jaguarilla on monia malleja ja niissä pieniä eroja, eivätkä monet edes tiedä kaikkien mallien olemassaolosta. Aikanaan luulin itse, että kaikki E-type coupét ovat takapenkillä varustettuja. Sitten kävi ilmi, että vain 2+2 mallit, jollaisia kaikki kolmossarjan mallit ovat, mutta kuusisylinterisissä olikin monta mallivariaatiota. Silloin ei ollut tällaisia foorumeita, varsinkaan Suomessa, joista löytyy paljon tietoa. En myöskään erottanut MK1/MK2/S-type malleja toisistaan, taikka eri XJ-malleja vuodesta 1968 eteenpäin, kyllähän näki, että niitä oli erilaisia, muttei niitä pystynyt tunnistamaan tuosta vaan.

Oletan nyt, että tarkoitat XJ-malleja Jaguareilla ja hyvä niin, se on se tavallisin Jaguar ja monen mielestä paras. Paljasjalkaisena helsinkiläisenä minulla on tapana provosoitua, jos provosoidaan. Täällä päin sitä sanotaan posken soittamiseksi. :lol:

Moni Jaguar on jo sen verran elämää nähnyt, että uuden omistajan voi olla vaikea tietää tai edes arvata, minkälainen sen pitäisi olla. Siinä klubitoverit ja verrokkiautot sekä autojensa 1. omistajat ovat suureksi avuksi.

Kaikki autot ovat yksilöitä, merkistä riippumatta, toivottavasti löydät mieleisesi yksilön. :)

-Jakuvaari

JK. Ja kun sormet loppuu, voi ainakin toisesta munuaisesta luopua ennemmin kuin... ;-)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Ei pidä provosoitua, vaikka provosoidaan, sanoi maamme entinen päämieskin, joka on vielä sukulaismieskin 8)
No, leikki leikkinä. Ei tarkoitukseni ollut provosoida, vaikka kirjoitinkin provosoivaan tyyliin ja vähäsen dramaattisesti :)
Kun itse olen Jaguar asioissa täysin noviisi, niin teiltä asiantuntijoilta olisi hienoa saada luettavaksi kriittistäkin arviota automerkistä.
Jaguar kiinnostaa laajasti, mutta xj-40 malli eritoten. Sellaisen hankintaa olen suunnitellut. Vm. 93-94 olisi tähtäimessä, koska olen ymmärtänyt että noista vuosimalleista löytyisi tuon mallisarjan luotettavimmat autot.
Avatar
kmik
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja kmik »

Hieman offtopic, mutta suvaitkaa kommenttini:

Itselläni on ollut Saab pihassa (peräjälkeen neljäs menossa jenkkirautakokeilujen ym. jälkeen) lähtövalmiina '91 lähtien. Piiitkän pohdiskelun jlk hankin keväällä myös ´94 xj-40:sen. Ei ole pelkästään tallissa pidetty, mittarissa 292 000. Tietenkään en ole ehtinyt muodostaa laadusta tarkkaa käsitystä ja nythän puhun jo kilometrejä nähneestä yksilöstä.

Yleisesti voi sanoa, että miltei missä hyvänsä massaltaan riittävän kookkaassa autossa on mukavuus eri luokkaa kuin kauppakassissa. Pitää muistaa, että suunnittelulähtökohdat ovat aivan erilaiset sen mukaan, haetaanko maksimoitua edullisuutta joka kantilta vai laatua tai edes sen vaikutelmaa.

Omassa XJ:ssäni on kyllä vallan erinomaisen hyvä kyyti ja jos työkalut pysyvät kädessä, on se kohtuullisen mukava huoltaa. Pitää huomioida vain että auto ehkä seisoo vian tultua tovin osia etsiskellessä, kun yht'äkkiä ei saakaan edullisia varaosia kotikylän perusbulk-tarvikemyymälästä.

Moni sanoo, että auto on huono sijoitus ja pelkkä kulutushyödyke. Kohdallani Jaguarin osto on kuitenkin ollut kertaluontoinen (ja rahallisesti edullinen) sijoitus hyvään mieleen siitä, että olen saanut hankkeeni toteutettua. Jos tuonnempana alkaa kyllästyttää, mitä epäilen, myydään auto seuraavalle harrastajalle ja kirjataan laskennallinen tappio vaikka oppirahoiksi!

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

Kassu
XJ-40 3,2 '94
Saab 9-5 Aero '11
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja javerb »

Juttelin joskus tästä laatuaiheesta aikanaan erään jaguar-kauppiaan kanssa ja hän sanoi vm.86-91 olevan "katastrofi"-jaguareja. En nyt ihan satavarma ole noista vuosiluvuista mutta sinnepäin.

Eräs tuttava tuolta työn puolelta kertoili aikanaan omistaneensa (hyvin noina vuosina) jaggen jossa oven lukkomekanismista meni joku "joutsenkaula" hajalle aina kun kovalla pakkasella löi oven kiinni. Englannista tilasi purkuosia niin vältti henk.koht. konkurssin.

Mielestäni asia on niin että kun jaggen ostaa (on se sitten uusi tai vanha) joutuu hyväksymään sen että joku perusjapsi on parempi auto. Itse joutuu teutaroimaan kiukuttelevan sähköjen kanssa. Välillä on keskuslukon kaukosäädin mykkänä, välillä ovista vain osa aukeaa, milloin tulee mitäkin vikakoodia... Kaikenlaiset kolinat, surinat, sirinät ja etenkin natinat ovat arkipäivää kun taas esim. bemarin, mersun ja audin ratissa ei tarvi jännittää kun auto ei koko ajan tunnu siltä että kohta jotakin menee rikki!

Olen omistanut yhdeksän bemaria vm. 96 ja 08 väliltä. Vain yhdessä E39 korisessa oli ongelmia moottorinohjauksen kanssa ja -04 mallinen E60 korinen oli "maanantaikappale". Sillä ajoin 1,5kk ja vaihdoin pois. Seuraava omistaja vei 3 viikoksi metroautoon. Sen jälkeen ei ongelmia.

Audeja olen omistanut kolme vm 02 ja 07 väliltä. Siitä 02 mallisesta pamahti sytytyspuola, muuten ei mitään ongelmia.

Mersuja olen omistanut vm 98 ja 07 välillä kuusi kappaletta. -04 mallisesta W211 korisesta rikkui cd-soitin ja peräluukku vuosi, muuten ei ongelmia.

Hondia on ollut kolme vm 97 ja 07 väliltä. Ei mitään ongelmia.

Jaguareja yksi ollut nyt pari kolme kuukautta. Korjaamolla nyt pari kertaa. Ensimmäinen autoni joka on ruostunut! Ruoste maalattiin pois peräluukun kromilistan alta ekassa korjauksessa. Tämä on siis vaimon käytössä. Itse ajelen tuolla audilla. Vaimo soittelee aika usein "nyt tää pitää tämmöistä ääntä, uskaltaako ajaa". Muuten pääosin sähköpuolen murheita. Muuten vaimo kyllä tykkää. Ei vielä halua vaihtaa pois. Itse olen kyrpiintynyt ja haluaisin vaihtaa pois. Auton siis, en vaimoa.
Isällä on ollut monta jaggea ja eräs niistä meni vaihdossa yhdelle ford-kauppiaalle. Ensimmäisen 25000km aikane se jätti viidesti tielle! Sitten jo luovutti ja myi pois.

Se täytyy sanoa että mikään muu auto ei ole herättänyt vastaavaa huomiota. Vaikka minullakin on ollut monenlaisia autoja ja osassa on ollut 20" pyöriä ja muuta näyttävää yksityiskohtaa niin tämä pikkujagge on tässä "voittaja". Parkkipaikoilla kun pääsee salakuuntelemaan ihmisten kommentteja niin monasti kuulee "ooh! onko toi jaguaari? on hieno!" kommentteja. Nehän toki hieman auttavat kun vaikkapa se kyrsii kun ei ovia saa auki...

Tämän saa nyt sitten joku jaggehysteerikko kumota ja todeta että onhan sitä vikoja ollut muissakin. No joo, 500000km aikana muissa ehkä viisi vikaa, jaggessa 500km aikana viisi vikaa. Sitä minä tässä tarkoitin.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Erittäin hyvä kirjoitus javerb:lta. Hän puhuu aivan samasta asiasta mitä itsekin kirjoitin, eli auton luotettavuudesta.
Tietysti puhutaan käytetyistä autoista, eli kaikenlaisia murheita voi tulla, mutta perusluotettavuus on käytetyssäkin autossa tärkeää. Onhan varmasti suurimmalla osalla kansalaisista käyttöautona juuri käytetty auto.
Itse puhun 90-luvun autoista. Käyttöautoina minulla on aina ollut länsinaapurissa valmistettu auto, niin nytkin. Erittäin hyviä autoja, ja ennenkaikkea luotettavia. Ehkä minulla on varmaan käynyt tuuriakin, koska kyllä tietysti niitä "maanantaikappaleita" on valmistunut tähänkin automerkkiin. (ehkä vain muutamia, jos sitäkään :lol: )
Javerb kirjoitti miten ihmiset ihailevat Jaguaria. Juuri tästä kirjoitin itsekin. Autolla on loistoauton maine ja habitus, mutta ei kylläkään loistoauton mukainen tekninen kestävyys eikä luotettavuus. On se noloa jos jatkuvasti saa selittää ihmisille jotka tulevat kyytiin, että nyt ei toimi tuo, eikä tämä, ja oho, mikäs tuohon nyt tuli kun lakkasi toimimasta. Ihmiset kuitenkin pitävät Jaguaria loistoautona, ja odottavat sen olevan sitä myös kestävyydeltään ja laadultaan.
Edellen korostan että itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta Jaguarin omistajana. Kaikki tietoni autosta on peräisin luetusta tiedosta, esim. tältä Foorumilta. Se käsitys joka minulle on syntynyt, on se että Jaguar on yleisesti epäluotettava auto, joten en uskalla sellaista ehkä käyttöautoksi hankkia, mutta toki harrasteautoksi, niinkuin jo aikaisemminkin totesin.
JS-type
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 11:07 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja JS-type »

Täytyypi lykätä oma lusikka myös tähän soppaan..

Itsellä ensimmäinen Jagge "menossa" ( 2.7 D S-type n. 80 000 km ) mitään sellaista vikaa ei ole ollut mikä olisi vaikuttanut matkan tekemiseen, eikä mitään ole mennyt rikki jollei palaneita polttimoita ja pyyhkijän sulkien rispaantumisia lasketa. Ongelmat mitä on ollut, ovat olleet jonkilaisiin tyyppivikoihin luettavia ( esim. vilkahteleva ilmastoinnin näyttö ). Itse tein valinnan E60 BMWn, W211 M-Bn ja Jaguarin välillä luotettavuus näkökohdasta lähes ainoastaan lehtien ja netin tarjoaman informaation avulla. Lopulliseen ostopäätökseen vaikutti tietenkin henkilökohtaiset mieltymykset mutta myös se että Jaguarissa saa huomattavasti enemmän "luxusta" samaan ja jopa halvempaan hintaan kuin saksalaisissa vastineissa. Itse olen ollut tyytyväinen valintaani kaikessa suhteessa. Aikaisempia kulkuneuvoja on ollut niin saksasta, japanista mutta pääosin amerikan puolelta. 2000-luvun autoilla on ajokilometrejä tullut yhteensä noin 500 tkm, yksikään ei ole tielle jättänyt. Jos hakisin itselleni ainoastaan autoa luotettavuuden perusteella, löytyisi se varmaan Toyotan valikoimista. Jokainen arvostaa ja painottaa asioita auton valinnassa henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta, oli se sitten ulkonäkö tai TM:n vertailun sijoitus.
Kun nämä mieltymykset eivät kaikilta osin kohtaa odotuksia, haukutaan koko merkki ja mesotaan tyyliin että "mikä vain on parempi kuin X merkkinen auto" näitä kommentteja tuli luettua niin Jaguarin, BMWn ja M-Bn kohdilta monia ja monien eri maiden merkki foorumeilla. Itse en ole koskaan ollut "merkki uskollinen" joten ei ainakaan se vaikuta mielipiteeseeni.
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jjj »

mark.landing kirjoitti:Jaguar on yleisesti epäluotettava auto
on sellainen järjetön väittämä, joita varten on perustettu aivan oma pahanolonylläpitopalstansa. Perustelemattomana heittona se edustaa vastenmielistä nimimerkki-kulttuuria.

Asiakastyytyväisyystilastot todistavat kyllä selkeästi, että Leyland-asenteesta alkaneet laatuvaihtelut ovat olleet jo pitkään historiaa. 90-luvun ja myöhemmissä kissoissa ei ole sen enempää vikoja kuin muissakaan teknisissä vempaimissa ja sen ovat havainneet kotimaisetkin harrastajat, jotka ajavat paljon ja käyttävät Jaguaria päivittäisenä kulkuneuvonaan. Osta ja ilahdu!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jjj kirjoitti:
mark.landing kirjoitti:Jaguar on yleisesti epäluotettava auto
on sellainen järjetön väittämä, joita varten on perustettu aivan oma pahanolonylläpitopalstansa. Perustelemattomana heittona se edustaa vastenmielistä nimimerkki-kulttuuria.

Asiakastyytyväisyystilastot todistavat kyllä selkeästi, että Leyland-asenteesta alkaneet laatuvaihtelut ovat olleet jo pitkään historiaa. 90-luvun ja myöhemmissä kissoissa ei ole sen enempää vikoja kuin muissakaan teknisissä vempaimissa ja sen ovat havainneet kotimaisetkin harrastajat, jotka ajavat paljon ja käyttävät Jaguaria päivittäisenä kulkuneuvonaan. Osta ja ilahdu!
No niin, tuota "keskustelua" juuri tarkoitan. Nyt kun on uudestaan saavutettu "mutsis on" taso, niin ehdotan keskutelun siirtämistä jonnekin muualle. :twisted: Miten on jjj?

Älä osta 20 vuotta vanhaa autoa kyseenalaisella historialla, jos et ole valmis paneutuman asiaan.

Meillä on nyt ollut kaksi vuotta käyttöautona Jaguar, ja harrasteautoja 12 vuotta, ja laatuun ollaan oltu viimeisen päälle tyytyväisiä. Yksi uudenkaupungin Saab 9000 T16 CC toimi meillä hyvin, mutta se olikin ollut uudesta perhepiirissä. Sen korvaaminen uudella vastaavalla osoittautui vaikeaksi koska jo 3 vuotta käytetyt ehdokkaat olivat yleensä huonommassa kunnossa ja kalliimpia kuin meille hankittu 9 vuotta vanha XJ8 jolla oli aukoton huoltohistoria Suomessa.

10 vuotta vanhalla Jaguarilla ainoat ongelmat kahden vuoden aikana:

1. Tulipellissä ollut sähköliitin oli hapettunut, ei startannut kylmällä ja kostealla. Maksoi noin €10 euroa.

2. Vasen etujarrusylinteri jumitti kesällä 2007, ensin täristi, siten alkoi laahata, etujarujen täysremontti tuli maksamaan noin €400 euroa. Tosin Inchcapella olisi uusi jarrusatula maksanut €873,- plus työt päälle... :(

Ei muuta, ja onneksi ei voi puhua arkiautosta, koska heti tuntuu juhlapäivältä kun istuu ratin takana! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Miksi ihmeessä jakuvaarin mielestä keskustelu pitää koko ajan siirtää johonkin? miten normaali keskustelu autosta ja sen laadusta voi olla niin vaikeaa että ei tahdo hermo kestää? Vai onko niin että jakuvaari tietää itsekin totuuden Jaguarin heikosta laadusta, mutta haluaa vaan pitää yllä laadun leimaa, ja pyrkii hiljentämään kaiken kriittisen keskustelun aiheesta?

Vaikka itse pidän länsinaapurissa valmistettuja autoja maailman parhaimpina, luen mielelläni myös kritiikkiä niitä kohtaan, ja olen valmis myös itse kritisoimaan. Ei autoista puhuminen voi olla niin elämän ja kuoleman kysymys että pitää vain huutaa omaa mielipidettään ja käsitystään kaiken ylimpänä ja pyrkiä leimaamaan kritisoijat häiriköiksi.

Jakuvaarin kirjoituksesta olin rivien välistä lukevanani, että hänkin arvostaa 90-luvun autoja? Siitä olemme täysin samaa mieltä :)
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja BRG »

mark.landing kirjoitti:...pyrkii hiljentämään kaiken kriittisen keskustelun aiheesta?
Jos kerran kehuit lukeneesi kaikki foorumin viestit niin luulisi sinun tietävän että täällä on käyty paljonkin kriittistä keskustelua ja tämä on ensimmäinen kerta kun muistan että täällä kukaan on edes ehdottanut moista. Mitään uutta kritiikkiä et ole foorumiin tuonut, kaikki tuo on kirjoitettu jo moneen kertaan ennenkin mutta asiallisesti.

Vaikki kirjoittelussasi on välillä asiallisiakin osioita niin kokonaisuudessaan olen samaa mieltä että tervemenoa suomi24.fi Jaguar palstalle, siellä saa oksentaa vapaasti. Jos tulee lunta tupaan niin kannattaa miettiä myös peiliin katsomista toisten mollaamisen sijaan.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Miksi ihmeessä jakuvaarin mielestä keskustelu pitää koko ajan siirtää johonkin? miten normaali keskustelu autosta ja sen laadusta voi olla niin vaikeaa että ei tahdo hermo kestää? Vai onko niin että jakuvaari tietää itsekin totuuden Jaguarin heikosta laadusta, mutta haluaa vaan pitää yllä laadun leimaa, ja pyrkii hiljentämään kaiken kriittisen keskustelun aiheesta?

Vaikka itse pidän länsinaapurissa valmistettuja autoja maailman parhaimpina, luen mielelläni myös kritiikkiä niitä kohtaan, ja olen valmis myös itse kritisoimaan. Ei autoista puhuminen voi olla niin elämän ja kuoleman kysymys että pitää vain huutaa omaa mielipidettään ja käsitystään kaiken ylimpänä ja pyrkiä leimaamaan kritisoijat häiriköiksi.

Jakuvaarin kirjoituksesta olin rivien välistä lukevanani, että hänkin arvostaa 90-luvun autoja? Siitä olemme täysin samaa mieltä :)
Kirjottamassani ei kannata paljon miettiä, mitä on rivien välissä. Se minkä kirjoitan, tulee suoraan sydämestä, ja se minkä jätän kirjoittamatta, kuuluu niin sanottuun kotikasvatukseen. Arvostan ainakin yhtä 1990-luvun autoa: sitä, mikä meillä on tallissa. Arvostan oikeastaan vielä enemmän vanhempia autoja, erityisesti 1930-1960-luvuilta, jolloin autot olivat vielä ihmisten, eivätkä koneiden tekemiä. Se vaimoni entinen Saab oli vuodelta 1988 ja se jätti yhden kerran pahasti tielle, kun bensapumppu väsähti Jyväskylän lähellä. Autolla oli silloin ikää yli 10 vuotta ja kilometrejäkin noin 350 tuhatta. Mutta ei ole meillä yksikään Jaguar koskaan jättänyt tielle. E-typeen on kyllä kerran tullut kolvattua laturiin hiili kiinni pientareella, mutta 20 min. tauon jälkeen matka jatkui, tyyliä unohtamatta.

Muotoilun suhteen en ole aivan varma pidänko 1930-luvusta vai 1960-luvusta enemmän, mutta luonnollisestikin 1960-luvun autojen ajo-ominaisuudet ja käytännöllisyys on hieman lähempänä nykypäivää. Ja 1930-luvun urheiluautot ja 1950-luvun kilpa-autot ovat vähän turhan kaukana lompakkoni venymisrajoista. :lol:

Tietyt latteudet ja yleistykset eivät kuulu aikuisten keskuteluun, kuten ei toisten ulkonäön tai lähiomaisten arvostelukaan. Tällä foorumilla keskitytään *asialliseen* keskusteluun.

Mikähän ihmeen tarve minulla voisi olla jotakin salata? Sen haluaisin tietää. Muttei silti kannata ruveta ehdottelemaan, ellei sitten naamatusten kiinnosta jatkaa keskustelua...

Kritiikillä tarkoitetaan jotakin ihan muuta, kuin määrittelemättömien huhupuheiden toistoa ja toisen käden tietoa. Jos on jotakin vikaa, niin sitä voi kritisoida. Jos korjaamo tekee virheitä, niin sitä voi kritisoida. Mutta jos on lukenut jostakin, että nikasil kone leviää käsiin aivan varmasti, niin sen kailottamista ei voi kritiikiksi kutsua.

Kiitos sen, että Suomi on niin täynnä ajatuksiltaan rajoittuneita ja arvoiltaan hyvin toisenlaisia ihmisiä, voimme me muut nauttia Jaguarilla ajamisesta varsin edullisesti! :D Mutta valitettavasti se myös toisia harmittaa ja monet meistä ovatkin ikävä kyllä saaneet olla ilkivallan uhreina.

Toivoisin myös, että tämä keskustelu pian katoaa bittien taivaaseen, jokainen on jo varmaan mielipiteensä ilmaissut ja minun mielipiteeni on edelleen, että tällä keskustelulla on ala-arvoinen, valheellinen ja harhaanjohtava otsikko.

Lähdenpä tästä matkoille, enkä aio lukea näitä jorinoita enää sen enempää, saan mielekkäämpää mietiskeltävää. Olisi mukavaa, että Kissakulmassa säilyisi sama avoin ja viihtyisä tunnelma, mistä täällä on saatu nauttia jo monta vuotta. :P Kiitos kaikille osallistujille ja moderaattoreille, joita ei ole paljon tarvittu! :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HarriL
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:59 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Kommentoinpa minäkin tätä viestiketjua.
Tätä foorumia on ollut mukava satunnaisesti seurata nimenomaan omaa harrastusta koskevan aihepiirin lisäksi erityisesti sen asiallisen ilmapiirin takia.
Toivoisin myöskin, että tämän viestiketju jätetään jatkossa omaan arvoonsa ja jatketaan hyvän ilmapiirin ylläpitoa foorumin muisssa viestiketjuissa.
Toivottavasti emme tule näkemään täällä enää vastaavia trolleja. Niiden paikka on todellakin Suomi24:ssa ja vastaavissa foorumeissa...
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja ojala »

Sen verran tuore ajokortti (Helsingin keskustassa kun ei autoa välttämättä tarvita..) että autokokemukset ovat jääneet vajaiksi;

Yksi Volkswagen Passat jätti pari kertaa tielle, kerran tultiin hinausauton kyydissä Hämeenlinnasta Helsinkiin. Huolto arpoi vikaa pari kertaa ja vaihtoi lopulta bensatankin. Huollon suhtautuminen asiakkaaseen oli varsin ala-arvoista muutenkin.

Yksi Audi ei jättänyt tielle mutta kolisi siihen malliin että laatufiilikset hiukan ropisivat.

Ensimmäisen sukupolven Jaguar S-type valloitti merkillään mutta itse auto ei mielestäni ollut hyvä; sisustan laatu ja ajettavuus huonoja.

Nykyiset XK8 ja S-type R ovat palvelleet molemmat hyvin, XK8 on jo kohta teini-iässä eli saanut uudet kiristimet, vesipumput ja termostaatit. Kumpikaan ei ole jättänyt tielle ja molemmilla uskaltaa lähteä liikenteeseen.

Merkin lisäksi suurimpia syitä Jaguar-mieleen olivat tosin erinomainen automyyjä ja toisaalta asiallisesti palvellut huolto. Tosin kumpikaan ko. herroista ei enää ole samoissa tehtävissä. Ensimmäisistä autoista on jäänyt lähinnä kaipuu nelivetoiseen autoon..

Lähituttavapiiristä löytyy niin paljon esimerkkejä siitä että ei kaikki mene hyvin Audi, BMW, Mercedes-Benz yms. perheissäkään eli en usko että mikään merkki on absoluuttisesti aina toista parempi. Lisäksi eri merkkien ja ihmisten kohdalla odotukset ovat erilaiset.

Onko tulevaisuuskin Jaguarin ratissa jää nähtäväksi, mitään hoppua vaihtamaan ei ole koska kilometrejä syntyy niin vähän. Uusi XK on ihan kiva mutta ei valloittanut sydäntä täysin, uudesta XF:stä taas puuttuu mielestäni sporttisuus. Jaguarin moottorivalikoima on nykymaailmassa myös aika huono kilpailemaan esimerkiksi Audin ja BMW:n tehokkaiden, pienien turbokoneiden kanssa. Jos nyt lähtisin autokauppaan, saattaisin kallistua esimerkiksi Caymanin ja nelivetoisen pienen Audin suuntaan..
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Älkää ostako Jaguaria jos se ei mielytä. Turha siitä on täällä vikistä.
Viimeksi muokannut xjr-98, Pe Loka 17, 2008 9:52 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Tuo Jaguar s-type, josta ojala kirjoitti, on mielenkiintoinen auto. Sitähän myytiin maailmanlaajuisesti paljon vähemmän kuin mitä oli tavoitteeksi asetettu, ja siksi malli ei muodostunutkaan kovin pitkäikäiseksi.

Myynnin heikkouden yhdeksi syyksi arveltiin auton erikoista muotoilua. Henkilökohtaisesti en allekirjoita tuota väitettä. Mielestäni s-type on muotoilultaan ja tyyliltään ehkäpä hienoin Jaguari.

Muodollisesti autolla olisi ollut kaikki mahdollisuudet pitkäikäiseksi klassikoksi, kuten esim. xj-malli. Uskoisin että s-typen kohdalla suurin syy myynnin heikkoudelle löytyy auton laadusta.

Käyttäjäkokemuksia, testejä, ja esim. tätä ja Englanninkielisiä foorumeja aiheesta lukeneena löysin huomattavan paljon kirjoituksia jotka luovat kuvan auton laadullisesta heikkoudesta.

Se on harmi, koska kuten totesin, s-type on muotoilultaan ja tyyliltään aivan huikean hieno auto.
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Ala-arvoinen Jaguar laatu?

Viesti Kirjoittaja jjj »

mark.landing kirjoitti:Uskoisin että
mark.landing kirjoitti:löysin huomattavan paljon kirjoituksia
mark.landing kirjoitti:lukenut foorumin jokaisen viestin
mark.landing kirjoitti:ja olen valmis myös itse kritisoimaan.
Hei Mark,
Mahalasku tulee jos käsittää väärin tämän foorumin tarkoituksen. Uskonasiat sikseen mutta asialliseen keskusteluuun - kun ei ole omia kokemuksia - kuuluu tuoda esille lähteet ja havaitut ydinkohdat. Se että löytää yhden merkin sivustolta paljon negatiivistakin ei liene ihme. Sen sijaan että katsot voivasi tehdä yleistyksen että tämä on merkitsee laadullista heikkoutta on silkkaa hölmöyttä. Lukeneisuus ja hienot perhesuhteet eivät näemmä takaa sitä että keskustelu on rakentavaa ja vie asiaa eteenpäin. Kriittisyys tarkoittaa ajattelutaitoa ja arviointitaitoa (http://www.valt.helsinki.fi/blogs/opetuskesk/post23.htm) . Mieti tätä!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Lukittu