Keskustelu Jaguarin laadusta

Yleinen Jaguar-keskustelu
JS-type
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 11:07 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja JS-type »

En nyt ihan ymmärrä miksi viestiketju piti lukita ja sitä myöten keskustelu lopettaa.
Mielestäni koko ajan keskustelu aiheesta pysynyt asiallisella tasolla. Jollekin sivulliselle
voi äkkiä muodostua kuva että ko. asiasta ei tällä foorumilla haluta puhua.
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Ehkäpä tuo keskustelu jumittui mielipiteisiin, niiden esittämisen ja tämän foorumin laatuun. Ei Jaggen laatuun!
Siis "off topic".
Mutta minulla kun ei ole ollut kuin yksi Jagge, XK 150, en voi syvällisesti kommentoida Jaguarin enkä brittiautojen laatua! Jätti viimekesänä tielle, kun itse trimmmasin bensamittaria, joka sitten näytti vielä 1/4 vaikka tankki oli tyhjä.
Mutta länsinaapurin autoista minulla on kokemusta!
Niitä minulla on olut 1974:stä lähtien useita: Saabeja 5 kpl (96 /2 kpl, 900 ja 9000T /2 kpl). Siten pari Volvoa, 850 ja S80,
joissä laatu meni koko ajan alaspäin! Niissä molemmisa automaattilaatikko hajosi. Ensimmäisesä 84.000 km:n, toisessa 27.000 km:n kohdalla! Ja niitä pyörien tukiniveliä ja jarrulevyjä vaihdettiin joka huollossa!
Mutta huolto Lahdessa pelasi erittäin hyvin, se työkalussa on myös tärkeää.
Nyt ajossani on ollut peräkkäin pari baijerilaista: olen ollut tyytyväinen.
Esimerkiksi X3:lla ajoin 135.000km ja tehtiin vain huollot. Jaa, kyllä tankatakkin piti! :(

Mutta mikä minua kiinnostaa brittien autoteoollisuudessa (ml. mp:t), on historia!
Siis miksi se teollisuus hävisi "kokonaan" ja uudet tehtaat ovat japanilaisten "green field" pohjalta rakennenttuja!
Asiaa tarkemmin tuntematta minulla on mielikuva, että sen sai aikaan AY-liike. Kuulemani mukaan yhdessä tehtaassa saattoi olla 20...30:n eri liittohin kuuluvia työntekijöitä, joista aina joku oli lakossa!
Onkos tästä parempaa tietoa?
Viimeksi muokannut Jku, La Loka 18, 2008 10:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JS-type
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 11:07 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja JS-type »

No, kun jokin aihe herättää runsasta keskustelua, jotkin keskusteliat ja aiheet liukuvat sivuun aiheesta, toisten siitä vielä jatkaen. Jos viestiketju täytyy lukita ja keskustelu lopettaa heti kun joillakin aihe harhautuu sivuun, tulee tämäkin viestiketju lukita. Vai olenko väärässä?
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Joo, periaatteesa. Onneksi webmasterilla on oikeus katkaista keskustelu.
Ja jokaisella on oikeus perustaa oma sivusto!
Kuten kävi pari vuota siten VMPK.n sivustoilla.
Siellä keskustelu meni ulos kerhon alueelta, jopa vapaa keskustelukin riistäytyi henkilökohtaisuuksiiin, etnisiiin kysymyksiin jne.
Sitten foorumi oli kiinni pari viikkoa ja senjälkeen sinne voi kirjoittaa vain omalla nimellä. Nyt keskustelu on asiallista, mutta toki verkkaisempaa.
Rinnalle syntyi uusi foorumi, Konepyöräfoorumi, jossa seinät ovat leveällä ja katto korkealla.
En ole seurannut sen vilkkautta.
Mutta vapausperiaate toteutui: kaikki saivat haluamansa!

Takaisin brittien ongelmiin 1970-luvulla.
Ymärsin, että tehtaalta tuli Suomeenkin autoja ilman lämityslaitetta tms osaa, koska ko osasto oli lakossa.
Siten ne osat asennettiin täällä paikalleen.
No tuskin siinä laatu ainakaan kohenee.
JS-type
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 11:07 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja JS-type »

Näin se pitkälti on jos mopo karkaa käsistä. Tällä foorumilla on keskustelut olleet hyvinkin asialinjalla ja palvelee foorumilaisten sekä ulkopuolistenkin tietolähteenä hyvin.

Sitten sinne 70-luvun Britanniaan, eikö siellä se koko AY-touhu kaatanut omaan mahdottomuuteensa muitakin teollisuuden aloja?
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Niinpä. sen verran haluan aiheeseen mainita, että ikävä kyllä tällä muutoin niin mainiolla foorumilla tuntuu olevan pari henkilöä, jotka haluavat käyttää täällä isännän ääntä. Heidän mielestään kaiken keskustelun pitää mennä samanlaisen kaavan mukaan; Kysymys jostain teknisestä asiasta, ja siihen sitten pari vastausta. Kaikki muu on häiriköintiä. Niin sanottu vapaa sana on pannassa, puhumattakaan oman mielipiteensä kertomisesta ja asioiden pohtimisesta. Harmi.

Tuo kuohuva 70-luku Brittien teollisuudessa on mielenkiintoinen aihe. Enoni toimi AY-liikkeen kuumimpina vuosina Jaguarin korinvalmistuksessa, ollen yksi AY-liikkeen "valvojista".

Nyt kun kiinnostukseni Jaguarin hankintaan kunnolla heräsi, niin olen paljon keskustellut hänen kanssaan noista "hulluista" vuosista. Tämä AY-liikkeen aika on meillä ollut vähän kuin vaiettu aihe, mutta nyt onneksi hän on intoutunut vastailemaan kysymyksiini ja kertoo jopa mielellään kun huomaa että olen kiinnostunut kuuntelemaan.

Mutta ellen kovin pahasti väärässä ole, niin ei tämäkään aihe tietenkään kuulu tälle foorumille. Tämähän ei noudata vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa keskustella. Menee vielä lukkoon tämäkin viestiketju, kun poikkean niin paljon "isäntien" hyväksymästä keskustelutavasta :(
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Niinpä. sen verran haluan aiheeseen mainita, että ikävä kyllä tällä muutoin niin mainiolla foorumilla tuntuu olevan pari henkilöä, jotka haluavat käyttää täällä isännän ääntä. Heidän mielestään kaiken keskustelun pitää mennä samanlaisen kaavan mukaan; Kysymys jostain teknisestä asiasta, ja siihen sitten pari vastausta. Kaikki muu on häiriköintiä. Niin sanottu vapaa sana on pannassa, puhumattakaan oman mielipiteensä kertomisesta ja asioiden pohtimisesta. Harmi.
Täällä on niin kutsuttu "rakenne", eli tekniset kysymykset kuuluvat tuonne Tekniikka-osastoon ja yleinen keskustelu tänne yleiseen. Ehkä järjestyksen säilymiseksi pitäisi perustaa uusia alueita. Ehdotin jo aikanaan sellaisen Vintage- tai Historia-osaston perustamista, sillä sellaiselle olisi käyttöä ja vain osa meistä on siitä kiinnostunut. Jag-loversissa on tuo "Pub" jonka keskustelukulttuuriin tämäkin tuntuisi paremmin sopivan, keksiikö joku sopivan vastaavan, jota moderaattorikin kannattaa? Jag-loversin malliin myös uskonto, politiikka (autoverotusta varmaan lukunottamatta) yms. kansankiihotus pitää kieltää. "Hiekkalaatikko" voi jäädä tyhjäksi, mutta entä "Baari"?
mark.landing kirjoitti:Tuo kuohuva 70-luku Brittien teollisuudessa on mielenkiintoinen aihe. Enoni toimi AY-liikkeen kuumimpina vuosina Jaguarin korinvalmistuksessa, ollen yksi AY-liikkeen "valvojista".

Nyt kun kiinnostukseni Jaguarin hankintaan kunnolla heräsi, niin olen paljon keskustellut hänen kanssaan noista "hulluista" vuosista. Tämä AY-liikkeen aika on meillä ollut vähän kuin vaiettu aihe, mutta nyt onneksi hän on intoutunut vastailemaan kysymyksiini ja kertoo jopa mielellään kun huomaa että olen kiinnostunut kuuntelemaan.
Siis missä meillä? Briteissä? Suomessa? Kyllä Suomessa hyvin tiedetään, että brittien 1970-luvun hallinto ja kansallistamishankkeet sekä AY-liikkeet lakkoineen kaatoivat koko autoteollisuuden, Jaguar oli yksi harvoja merkkejä, joka onnistui säilyttämän edes oman tuotekehityksen ja sen avulla selvisi hengissä. Toki öljykriisi vaikutti myös asiaan, voimakas kasvu Aasiassa ja moni muu asia, mutta sillä ei ole paljon tekemistä 1980-, 1990- tai 2000-luvun Jaguarin laadun kanssa, kuten ei Morris Marinan jarruilla tai Austin Princessin lämmityslaitteellakaan. Saatika sitten 1950 ja 1960-lukujen laadun kanssa, joka on omasta mielestäni varsinaisen ylistysoodin arvoinen asia. 1970-luvun ongelmat eivät ole mikään uusi ja hämmästyttävä löytö, jota on yritetty täälläkin jo vuosikausia pimittää, ettei vain kukaan saisi tietää.

Olisiko esittää jotakin konkreettista kysymystä tai vaihtoehtoisesti jotakin omakohtaista kokemusta asian tiimoilta?

Minulla on entisöinnissä tammikuussa 1975 valmistunut 4.2L Jaguar XJ6C, ehkä voin syyttää enoasi hutaisten tehdyistä hitsaussaumoista korin etuosassa konehuoneen puolella? Olen silti sitä mieltä, että ko. auto on yksi kauneimmista ja parhaista 5-hengen autoista, mitä on koskaan tehty.
mark.landing kirjoitti:Mutta ellen kovin pahasti väärässä ole, niin ei tämäkään aihe tietenkään kuulu tälle foorumille. Tämähän ei noudata vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa keskustella. Menee vielä lukkoon tämäkin viestiketju, kun poikkean niin paljon "isäntien" hyväksymästä keskustelutavasta :(
Niin menee, jos "keskustelun" taso on tätä. On se sääli, että jo yksi kovapäinen häirikkö, joka tuntuu vielä keskittyvän asiasta oikeasti jotakin tietävien ihmisten parjaamiseen itse aisan sijaan, vie koko paikasta sen tunnelman. Mutta niinhän se toimii tosielämssäkin, oli mukava tunnelma ja käytiin mielenkiintoisia keskusteluja, mutta sitten joku alkoi jankkaamaan jotakin sekavaa. Jos ei kiinnosta noudattaa kohteliasta ja toiset huomioonottavaa keskustelukulttuuria, niin suoittelen siirtymistä jollekin toiselle hiekkalaatikolle, ennenkuin tämäkin erittäin hyvin toiminut foorumi kokee tuon jku:n mainitseman surullisen kohtalon. Siinä vaiheessa kun asioista jotakin tietäviä ei nimittäin enää huvita lukea, mitä sontaa täällä nyt tällä kertaa levitellään, niin täältä katoaa myös kaikki hyödyllinen ja käyttökelpoinen tieto.

-Jakuvaari, radikaalikonservatiivi
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Sori! Unohtui kiittää, että nyt oli hyvin muotoiltu otsikko.
Mutta keskustelua ei tästä tälläkään kertaa tullut. ;-)

-Jakuvaari, from Kenilworth
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
jagumara
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 7:12 pm
Paikkakunta: marieholm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jagumara »

Hej
Minulla on ollut s-type 2001 v6 kohta 4 vuotta.Ensimmäinen Jaguar minulle.Jos laatua ajattellee teknisesti .Autolla ajettu ostaessa 98.000k nyt 140.000k .huollon lisäksi puslat eteen takajarru satula,ja muutama ärsyttävä sähkö vika.Luin ennen ostoa paljon eri foorumeista vioista ja niitä oli paljon.Omalle kohdalleni ei niinpaljon ole sattunut.En tiedä kun autojen kanssa ole pelannut jo noin 40 vuotta jos pystyisin tuo s-typin laadusta sanomaan jotain.Ei ainakaan minun ole huonompi kuin mikä tahansa naapuri volvo/saab.
Mutta jos tehdään lasku esimerkki 1 sadasta autosta on vikoja ja juuri tuo yksi kirjoittelee neetissä,miltä se näyttää sille jolla ei ole omkohtaisia kokemuksia.Nyt totuuden nimessä minun täytyy sanoa että en ostanut jaguaria laadun tai luotettavuuden takia luin palstoja että varauduin mitä odottaa.Ei tule juuri nyt mieleen eikä luultavasti minun aikana toista merkkiä mikä kiinnostaisi samalla tavalla kuin Jaguar(sillä en usko että on varaa minulla
Aston Martin)Laatuautoja ja luotettavia on monia saksata japaniin mutta on vain yksi Jaguar.
p.s Joku aikoinaan sano hyvin tällä foorumissa jos Jaguari hajoaa sitten korjataan!!!!
jagumara
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 7:12 pm
Paikkakunta: marieholm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jagumara »

hei
Yksi asia unohtu takalasin hissi hajos;sen riskin olin jo lukenut usa forumista ennen ostoa joten ei niin hirveä pettymys rahaa tietysti mutta so what sitähän joka päivä tulee jos töisä käy (suomi24?)
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja BRG »

mark.landing kirjoitti:Mutta ellen kovin pahasti väärässä ole, niin ei tämäkään aihe tietenkään kuulu tälle foorumille. Tämähän ei noudata vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa keskustella
Kaikki joilla on uhmaikäisiä lapsia varmaan tuntevat tämän "kun ei koskaan saa tehdä mitään" asenteen. Toisaalta myös 60v naisihmiset ovat aika osaavia tässä "voi minua marttyyriä kun aina sorretaan" asenteessa, kumpihan tässä nyt on kyseessä? Voisihan tänne KissaKulmaan tosiaan perustaa oman "suomi24" osion näitä varten, voisi pistää sinnä näitä "sorron yöstä nouskaa" viestejä.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja joni »

Tunteitahan nämä autot herättää. 3 vuotta nyt takana -73 Daimlerilla ja vieläkin sydän läpättää kuin rakastuneella. Kyllä sitä monenmoista kommenttia on kuullut ja välillä melkeinpä hämmästyn!

Kaksi kertaa jätti tielle omani tänä kesänä:
kävin ostamassa juhannuspyhiksi paljon ruokaa ja raskaat ruokakassit peräluukussa oli painaneet bensaletkun lähes tukkoon. Hetken sai pähkäillä ruuhkassa mistä on kyse....ja vastailla kerääntyneelle ihmisjoukolle kysymykseen:viekö paljon bensaa?
Toisella kerralla olin pessyt hääajoa varten autoni liialla vedellä ja vettä oli päässyt myös tankkiin. Koko polttoainejärjestelmä oli kaasareita myöten täynnä vettä. Kumman pitkälle sillä vedelläkin pääsi.

Melko paljon siedän vikoja ja puutteita puolisossani, ihan vain rakkaudesta!
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
sps
Viestit: 40
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:26 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja sps »

Yksi asia on jäänyt vähälle huomiolle: Jaguar ei ikinä pysty kilpailemaan hinta-laatu-suhteessa massamerkkien kanssa. Syynä on yksinkertaisesti testauksen hinta nykyisillä työvoimakustannuksilla. Väistämättä suuri osa testauksesta jää loppukäyttäjille, ja vasta suuresta tuotantomäärästä saadaan tarpeeksi inputtia tarpeeksi nopeasti. Vaikka Jagge tekisikin enemmän testausta kuin muut, niin eivät minkään nykyaikaisen autotehtaan resurssit riitä kaikkien vikojen löytämiseen omissa testeissa. Miettikääpä vaikka avaruustekniikkaa, jossa varmasti tehdään aivan kaikki testit mitä mieleen tulee, ja moneen kertaan; siitä huolimatta sukkuloita poksahtelee aina silloin tällöin. Sanoisinkin, että Jagge häviää hinta-laatu-suhteessa, mutta voittaa tuotantomäärä-laatu-suhteessa, miten se sitten määritelläänkään.

On siis suorastaan lapsellista väittää, että Jaguar, tai mikään muukaan pienten määrien valmista, pystyisi tuottamaan yhtä virheettömiä autoja kuin vaikka BMW tai Mercedes. Itse ajelin Volvolla kolme vuotta, ja siinä ei kertakaikkiaan ollut minkäänlaista vikaa tai häiriötä (joka ei olisi ollut määräaikaishuollossa synnytetty). Nykyisessä Jaggessa aina silloin tällöin tulee "DCS järjestelmä ei käytössä", "Käsijarruhäiriö", "Communication failure", vaikka autot olivat saman ikäisiä. En nyt sano, että tällaisia vikoja kaipaan, mutta olen hyväksynyt ne väistämättöminä hieman paremmissa autoissa. ;-)

Niin, ja sanotaan nyt vielä se, että nykyistä autoa en vaihtaisi takaisin Volvoon. Vaikka pientä bugia pukkaa, niin autossa vaan on paljon enemmän tunnetta kuin missään muussa ajamassani.

Ja nyt, hyvät Kissakulman helposti provosoituvat vahtikoirat, olkaa hyvä ja provosoitukaa....
S-Type R (2002)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

sps kirjoitti:Yksi asia on jäänyt vähälle huomiolle: Jaguar ei ikinä pysty kilpailemaan hinta-laatu-suhteessa massamerkkien kanssa. Syynä on yksinkertaisesti testauksen hinta nykyisillä työvoimakustannuksilla. Väistämättä suuri osa testauksesta jää loppukäyttäjille, ja vasta suuresta tuotantomäärästä saadaan tarpeeksi inputtia tarpeeksi nopeasti. Vaikka Jagge tekisikin enemmän testausta kuin muut, niin eivät minkään nykyaikaisen autotehtaan resurssit riitä kaikkien vikojen löytämiseen omissa testeissa. Miettikääpä vaikka avaruustekniikkaa, jossa varmasti tehdään aivan kaikki testit mitä mieleen tulee, ja moneen kertaan; siitä huolimatta sukkuloita poksahtelee aina silloin tällöin. Sanoisinkin, että Jagge häviää hinta-laatu-suhteessa, mutta voittaa tuotantomäärä-laatu-suhteessa, miten se sitten määritelläänkään.

On siis suorastaan lapsellista väittää, että Jaguar, tai mikään muukaan pienten määrien valmista, pystyisi tuottamaan yhtä virheettömiä autoja kuin vaikka BMW tai Mercedes. Itse ajelin Volvolla kolme vuotta, ja siinä ei kertakaikkiaan ollut minkäänlaista vikaa tai häiriötä (joka ei olisi ollut määräaikaishuollossa synnytetty). Nykyisessä Jaggessa aina silloin tällöin tulee "DCS järjestelmä ei käytössä", "Käsijarruhäiriö", "Communication failure", vaikka autot olivat saman ikäisiä. En nyt sano, että tällaisia vikoja kaipaan, mutta olen hyväksynyt ne väistämättöminä hieman paremmissa autoissa. ;-)

Niin, ja sanotaan nyt vielä se, että nykyistä autoa en vaihtaisi takaisin Volvoon. Vaikka pientä bugia pukkaa, niin autossa vaan on paljon enemmän tunnetta kuin missään muussa ajamassani.

Ja nyt, hyvät Kissakulman helposti provosoituvat vahtikoirat, olkaa hyvä ja provosoitukaa....
En ole mikään vahtikoira, eikä tästä voi oikein provosoitua koska:

a) kerrot omia mielipiteitäsi perustuen omiin kokemuksiisi

b) et viljele banaaleja yleistyksiä tai parjaa muita täällä keskustelevia henkilöitä, ellet sitten vartavasten halua ruveta nimittelemään minua vahtikoiraksi :-?

Ainoa asia, mikä mielestäni ei pidä paikkaansa on tuo väite valmistusmääristä.
Sehän on mallisarjakohtainen asia. Ei voida verrata jonkin A-Mersun tai 300-sarjan valmistusmääriä XJ:n vastaaviin, pitää verrata vastaaviin malleihin.

Alkuperäisiä XJ-malleja series 1-3 valmistettiin aikanaan satoja tuhansia, taatusti ihan samassa mittakaavassa kuin kilpailevia Mersun S-sarjan huippumalleja ja BMW:n 3.0L ja 700-sarjaa. Varsinaisia urheiluautoja tehtiin niinikään todella suurissa määrissä, mutta koska Jaguarin mallistoon ei ole kuulunut mitään pikkuautoja, ei kokonaisvolyymi ole kuitenkaan miljoonissa.

Lisäksi Jaguarilla ei olla testauksessa varmaan koskaan painotettu mitään vikojen etsintää, vaan auton ajo-ominaisuksien optimointia mukavuuden ja hallittavuuden maksimoimiseksi. Hyvää lukemista testikuljettajan roolista tehtaalla tarjoaa Norman Dewiksen elämänkerta.

S-typestä minulla ei itselläni ole paljon kokemuksia, aikanaan koeajoin uutta 3.0-litraista kun S-type esiteltiin, sitten myöhemmin sitä 4.0L S-type R:ää ja viimeksi Turussa kesällä 2006 4.2L ahtamatonta S-typeä. Kaikki tuntuivat ihan hyviltä, tuo viimeksimainittu siinä määrin, että innostuin uudehkon Jaguarin hankinnasta tosissani, mutta meidän perheen käyttöön S-type ei ollut ihan tarpeeksi tilava. Se 3.0L tuntui vähän laiskalta silloin aikanaan, mutta niin melkein mikä tahansa tuntuu E-typen jälkeen. :mrgreen:

Tässä on yksi naapuri, joka oli kolme vuotta pitänyt ainoana autonaan tuollaista kolmelitraista ja oli niin tyytyväinen, että kiirehti ostamaan uuden samanlaisen tänä vuonna kun oli kuullut, että niiden valmistus on lopetettu. Parhaan kuvan antavat kuitenkin varmaan tilastot tuolta suuresta maailmasta, jokainen Jaguar Suomessa on melkoinen tilasto-oikku, harvinaisempi kuin yksi tuhannesta.

Eli olenko siis mielestäsi lapsellinen? Aika hauskaa jos yksi tykkää, että olen vanha fakkiintunut ukko, ja toinen, että olen lapsellinen!

-Jakuvaari, lapsenmielinen ikuisesti nuori liberaalikonservatiivi :D
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Tuosta laadusta ja sen yhteydestä valmistusmääriin.
En kyllä näe siinä mitään suoraa yhteyttä!
Jos näin olisi, varmasti Lada olisi erittäin hyvälatuinen auto. :o
Käsitykseni mukaan se ei ole, edes laatu/hintasuhteessakaan.
(en puhu kokemuksesta, vaan tämä on toisen käden tietoa, jos ei ihan kolmannen, sen välikäden).

Ymmärtääkseni laatu ei muodostu testaamalla, vaan tekemällä!
Toisaalta kumulatiivinen valmistumäärä ja laatu korreloi, mutta vain jos virheet analysoidaan ja niistä tehdään korjaavat toimenpiteet (prosessiin tai tuotteeseen). Tässä luullakseni Ladan tehdas teki laiminlyönnit.
Joten ei nuo Jaguarin "pienet" valmistusmäärät ole mikään syy mahdolliseen huonoon latuun.
Jossain muualla se mahdollinen vika täytyy olla.

Minulla on mielikuva, että britit pystyvät tekemään erittäin hyviä F1 moottoreita yms insinöörityön tuotteita!
Mutta karrikoiden sanottuna, heti kun se viedään sarjavalmistukseen, menee tuote pilalle!
Joten se laadun tekeminen tehdastasolla lienee ongelma. Siis työn tekijän asenneongelma?
Tämä on kai se syy, miksi ne japanilaisten omistamat autotehtaat UK:ssa perustettiin green-field-pohjalta. Siis yksikään työntekijä ei saanut olla vanha autoteollisuuden "ammattimies"!
Tämä ajatelma on kyllä vain mutu-pohjaista tietoa.
sps
Viestit: 40
Liittynyt: La Elo 25, 2007 8:26 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja sps »

"Laatu" voidaan määritellä niin monella tavalla. Varmasti ensimmäinenkin tuotantolinjalta tuleva Jagge on sopivalla mittarilla hyvinkin laadukas: hyvät materiaalit esimerkiksi. Ajettavuus on mainio. Auto siis tuntuu "laadukkaalta".

Mutta valitettavasti siinä ekassa Jaggessa on lastentauteja. Ehkä jopa vähemmän kuin vastaavasti ensimmäisessä BMW:ssä joka tulee omalta linjaltaan. Niiden poistaminen vaatii käyttäjäpalautetta, jota saadaan sitä enemmän mitä autoa myydään. Ja näitä esimerkkejähän kyllä riittää; siitä lienee turha lähteä kiistelemään. Vaikkapa nyt 90-luvulla esitellyt V8:t vesipumppu-, ketkunkiristin-, Nikasil-, jne ongelmineen. Tässä tuskin voidaan puhua kovin korkeasta laadusta. Kuitenkin kesti 6 vuotta (!!!) ennenkuin nämä kaikki saatiin kuntoon. Väite on siis yksinkertaisesti, että suuremmilla tuotantomäärillä prosessi nopeutuu. Siinä se kaipaamasi yhteys.

Suuremmat tuotantomäärät tarkoittavat myös suurempia tutkimus- ja tuotekehitysresursseja. Ja voittoa tavoitteleva yhtiö se Jaguarkin on, ei mikään maaginen superautoja tuottava palatsi. Tämä tuntuu ihmeen usein unohtuvan? Liiketalouden lait toimivat....

En väitä että Jaguarin laatu olisi mitenkään huono. Absoluuttisella skaalla se on hyvä! Mutta mielestäni tämän tyyppisiin autoihin kuuluu omanlaisensa hölmöydet ja pienet "ominaisuudet", lähes luonnonlakina. Olet ehkä nähnyt sen 5th Gearin jakson, missä uusi Aston Martin laukeaa kaksi kertaa saman koeajon kuluessa? Se mitä hyväksyn Jaggessa, en kuitenkaan hyväksyisi esim. Volvossa. Ihmeellistä vai mitä?

Vielä Ladasta: olettamus oli luonnollisesti että puhutaan nykyaikaista autotehtaista, jotka pyrkivät määrätietoisesti parantamaan laatuaan, ja jotka toimivat liiketalouden lakien mukaan. Lada rikkoo ensimmäistä näistä, ja esim. Bugatti jälkimmäistä.
S-Type R (2002)
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Olen samaa mieltä, että laadulla eri ihmiset tarkoittavat eri asioita!
Minä ymmärrän sillä olevan ainakin seuraavat eri osa-alueet.
1. Teknilliset ominaisuudet (teho, väääntö, ajettavuus, lisävarustet yms...)
2. Virheettömyys (esimerkiksi takuuaikana)
2. Luotettava toiminta koko elinkaaren aikana
Varmasti on vielä muitakin ulottuvuuksia.

Luulisin Jaguaarin olleen (ainakin ennen Ford-omistusta) teknillisiltä ominaisuuksiltaan huippuluokkaa.
Siis insinöörit, muotoilijat jne ovat tehneet hyvää työtä.
Sitten nuo totteen alkuviat. Ne lienevät tuotantoprosesin virheitä. Toki myös suunnitteluvikoja, mutta ne tosiaan voidaan poistaa pitkäaikaisella testaamisella. Joko tehtaan koekentällä tai käyttää asiakkaita siihen. :?
Lopuksi tulee tuotteen pitkäikäisyys. Se lienee taas suunnittelun aikaansaamaa.

Kaikkien väiden vikojen poistaminen vaatii nopean tiedon kentältä siis huoltoverkoston kautta. Kun sieltä tulee nopeasti tieto tehtaalle, voi tehdas muuttaa tuotteen rakennetta tai valmistusprosessia, riippuen siitä missä vika aiheutuu.
Tämä ns feed-back-loopin nopeus ei ole käsittääkseni riippuvainen valmistusmääristä. Toki vikojen absoluttinen esiintymistodennäköisyys korreloi määrein kanssa. Prosentuallinen ei kuitenkaan, ymmärtääkseni.
Jos Jaguarilla on mennyt 5 vuotta korjaavien toimintojen aikaansaamiseen, on siellä pahasti jotain vikaa asenteissa!
jopa 5 kuukautakin on liianpitkä aika.

Kun ajattelee valmistusmäärien ja laadun suhdetta, kannattaa miettiä mistä johtuu, että japanilaiset ovat nousseet koko ajan määrissään. Ja laatu on aina ollut samaa tasoa.
Tai muistaa, että 70-luvulla amerikkalaiset ennustivat, että BMW on kuoleva automerkki, koska sen volyymitovat liian pieniä!

Siis edelleen pidän laatua asiana, joka tulee ihmisten korvein välistä. Joko välitetään siitä mitä tehdään tai "ollaan vaan täällä töissä"!
Olisko UK:n satoja vuosia kestänyt hyvä elitaso tuonut ihmisille alhaisen yrittämisen ja välittämisen asenteen tuhoisin seurauksin? Siis kaikille, ei vain AY:lle.
Vai mikä tuhosi brittien oman autoteollisuuden?
Viimeksi muokannut Jku, Pe Loka 24, 2008 11:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

sps kirjoitti:
Mutta valitettavasti siinä ekassa Jaggessa on lastentauteja. Ehkä jopa vähemmän kuin vastaavasti ensimmäisessä BMW:ssä joka tulee omalta linjaltaan. Niiden poistaminen vaatii käyttäjäpalautetta, jota saadaan sitä enemmän mitä autoa myydään. Ja näitä esimerkkejähän kyllä riittää; siitä lienee turha lähteä kiistelemään. Vaikkapa nyt 90-luvulla esitellyt V8:t vesipumppu-, ketkunkiristin-, Nikasil-, jne ongelmineen. Tässä tuskin voidaan puhua kovin korkeasta laadusta. Kuitenkin kesti 6 vuotta (!!!) ennenkuin nämä kaikki saatiin kuntoon. Väite on siis yksinkertaisesti, että suuremmilla tuotantomäärillä prosessi nopeutuu. Siinä se kaipaamasi yhteys.
No, ehkä tuonkin voi kuitenkin kyseenalaistaa jossain määrin. Meillä on Suomen vanhin XJ8, aivan alkusarjan auto, jossa ei onneksi ehtinyt olla sitä kaasuläppäkotelon ohjelmointibugiakaan, mutta yhtäkaikki nikasil, vesipumppu, ketjunkiristin jne. Yhtään em. ongelmista ei ole esiintynyt ja ko. osia ei ole vaihdettu 11 vuoden ja 236tkm aikana. Nyt auto viettää kissanpäiviä puhtaassa ja lämpimässä hallissa Helsingissä, mutta ensin se oli kolme vuotta Tampereella ja sen jälkeen joitakin vuosia Oulussa ympärivuotisessa käytössä. Huono bensa ja laiminlyöty huolto-ohjelma ovat monien ongelmien varsinainen syy.

Tuo Bugatti-vertaus on aika hyvä, varsinkin siihen aikaan kuin Ettore eli, ei varmaan ollut laatuongelmia vaikka joitakin malleja valmistettiin 2-6 kpl! Sama koski tehdasta niin kauan kun Bill Lyons istui ylimmällä paikalla, jokainen oli töissä ko. henkilöllä ja vastuussa tekemisistään. BMH ja BLMC aika oli valitettavasti aika hallitsematonta. BTW Lord Stokes kuoli tänä vuonna. RIP.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
javerb
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 10:10 am
Paikkakunta: Nokia

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja javerb »

Pitäisiköhän minunkin sönkätä tähän vielä jotakin...

En taida enää viitsiä. Jakuvaari sanoo kuitenkin viimeisen sanan.

Paitsi että sanompas silti. Hahaa! Olemme erään kaverini kanssa havainneet hauskan ominaisuuden omista äksistämme. Kun peräluukun lyö kiinni, peräluukun kannen kulma osuu puskuriin ja ajan mittaan maali lähtee sekä luukusta että puskurista. Jos tuota ei ajoissa huomaa niin luukku alkaa ruostumaan. Sama ominaisuus siis 2004 ja 2006 mallisissa autoissa. Jos siis alkusarjan autot tulevat keskeneräisenä markkinoille niin aika monta vuotta niitä saa tehdä että tuollaisenkin tehtaalle huomaavat. Omastani ruuvasin kumitutteja vähän enemmän törölle ja lyön luukun nätimmin kiinni. Vahinko on kylläkin jo tapahtunut. Tosin luukku ruostui myös kromilistan alta että maalattavahan se oli kuitenkin.

Tuossa yhtenä iltana liimasin kojetaulun päällä olevan puhaltimen ritilän kiinni, sirisi niin että meinasin ajellessa hepulin saada! Nyt on sekin hiljaa. Vielä kun kyynärnojan narinan saisi vaiennettua. Sarana on kiinnetetty pop-niiteillä. Niittaus on tainnut vuosien saatossa väljistyä. Saas nähdä korvaanko niitit uusilla vaiko pienillä ruuveilla vaiko vain miehekkäällä liimaklöntillä...

Miten sitten oikein p-reikämäisesti muovista sivulärpykkää vasten narisevan nahkapenkin saisi vaiennettua. Siihen en ole vielä mitään järkevää keksinyt. Ei oikein mitkään huopaviritykset kiihota mieltä...

Tän verran nyt sitten irtosi juttua. Nyt voisikin sitten vietiketjun vaikka lukita.
X-type 3,0 A -04
MB C180T A avantgarde AMG sport -09
Kawasaki VN 900 Classic -08
Kawasaki ER-6n -08
Polkupyörä
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hmmm....mielenkiintoista. En valitettavasti voi täyttää toivomustasi ketjun lukitsemisesta, enkä ihan käsitä miksi niin pitäisi toimia, koska en siihen näe mitään syytä.

X-typestä ei minulla ole paljoa sanottavaa, saatika sen laadusta, koska en muistini mukaan ole sellaisessa koskaan edes istunut. Tehtaan suhteen muistelisin, että X-type kootaan ihan eri tehtaalla Liverpoolissa, mutta eiköhän siinäkin pitäisi olla niitä saarivaltakunnan tarjoamia hyviä ja huonoja ominaisuuksia perspektiivistä ja onnesta riippuen.

Takaluukku on kyllä tuollainen XJ:ssäkin, siksi siinä on ne kumitötteröt, että niillä säädetään tuo alareuna, eikä niitä saisi muutenkaan paiskoa! Ser.1-3 XJ:n takaluukkua ei saa ollenkaan paiskoa, mikä on kerrottu auton käyttöohjeessa ja asiasta vielä muistuttaa tarra takaluukun sisäpuolella oikeassa alareunassa: "Do not slam - Press gently to close" ja sama neljällä muulla kielellä! :P

Mutta kerro vaan lisää X:sästä, kyllä me kuunnellaan...

Vai olisiko nyt pitänyt provosoitua? Olen kai niin ukkoutunut, etten aina ihan käsitä :-?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Noh, tämäkin viestinyöri taittaa hieman kukkia jo otsikon molemmilta puolin, mutta ihan hyvä näin. Minun on helppo ymmärtää että Jaguaristia saattaa kismittää jotkut laatuseikat, mutta toisaalta joitakin peikkoja ihan tietämättömyyttä tunnutaan kaivettavan jostain tämän ja kenties muiden foorumien keskusteluista.

Taitaa olla peräti itsestäänselvyys että Jaguar, kuten kaikki muutkin tekniset laitteet - jopa Macintoshin tietokoneet - kärsivät ongelmista. Jaguarista Ian Callum on todennut että ihminen joka valitsee Jaguarin autokseen todennäköisesti ei tee valintansa rationaalisuuden periaatteita nuodattaen – Jaguar ostetaan sen takia että HALUTAAN Jaguar, ja nimenomaan JAGUAR. Premiumautojen valmistajalle laatu on tärkeä, ja panostaa siihen aivan uskomattomasti Jaguarkin, josta osoituksena laatupalkintoja jo monelta vuodelta. Monet klubilaiset ovat tehdasvierailuillamme voineet todeta että työmoraali tuntuu olevan kohdallaan, kuten prosessit muutenkin. Ja silti vaan tuotetaan sutta Suomen kaduille, harmi!

Liverpoolin tehdas, joka valmistaa X-typeä, on palkittu runsaasti nimenomaan korkean tuotannon laatunsa takia. No, nyt varmaan jokunen laukeaa lopullisesti, mutta tiedoksi kuitenkin: tehdas on se missä valmistettiin Ford Escort ennenkuin siirryttiin tuottamaan X-typeä... Toisaalta, on kerrottu että viimeiset Escortit jotka valmistettiin Jaguarin laatukriteereitä noudattaen ovat parhaat Fordit mitä ikinä on tehty... :wink:

Nikasilista tässäkin kirjoiteltiin – taas. Siitä on nyt ihan pakko todeta että missään nimessä sitä ei voida pitää osoituksena huonosta laadusta. Nikasil-kone on todella hyvä kone, selkeästi kestävämpi kuin ei-Nikasilinen, jonka totesi myös mm. BMW, joka sekin käytti Nikasilia sylintereissään. Näiden koneiden ongelmana on ollut muutamilla markkinoilla -90-luvun lopussa myyty rikkipitoinen bensiini, jonka rikki syövytti Nikasilin tietyissä olosuhteissa. Tänään voidaan todeta, että joka omistaa Nikasil-koneisen Jaguarin voi laskea kuuluvansa erittäin onnellisten joukkoon. Rikkiä ei ole bensiinissä enää juuri missään, ja auto tulee kestämään sylinterien osalta vallan mainiosti.

Selkeitä virheitä V8-koneessa ovat sen sijaan ketjunkiristimet ja vesipumppu, joiden kevyet komposiittimateriaalit eivät kestä ikuisesti. Toisaalta, voisihan sitä ajatella että kymmenvuotiaassa autossa, Jaguarissakin, on ihan hyvää käyttää järkeä määräaikaishuoltamisen ohella. Molemmat osat ovat joka autossa kuluavaa osaa, ja molempien tarkistus on kohtalaisen helppoa.

En halua siis väittää että Jaguar olisi mitenkään ongelmavapaa auto. Sitä se ei ole, eikä ole mikään mukaan. Turhaa on vedota muihin merkkeihin; Mercedestä minulla ei ole koskaan ollut, joten siihen en ota kantaa. Mutta Bemareita on ollut peräti neljä kappaletta, niistä kahdessa löytyi ongelmaa ihan kyllästymisen saakka, toisessa muun muassa (takuuna toki) vaihdettiin bensapumppua muutaman kuukauden välein. Volvoista ensimmäiseni, tuliteränä hankittu ensimmäisiä Suomeen tulleita 480ES:ää oli niin paljon vikaa niinä seitsämänä kuukautena kun jaksoin omistaa sitä - en sano ajaa tai nauttia, koska auto seisoi enemmän kuin puolet ajasta Volvokaupan korjaamossa..., no myönnettäköön, se oli erikoistapaus. 240 Classic ja 740 GLT olivat oikein hyviä, ja niin oli V70kin, vaikka siitä väärin suuniteltu stefa vaihdelaatikon ja koneen välistä hoiti ölynvaihdot ihan automaattisesti jonkin aikaa, ja kytkin "desintegroitui" runsaassa 120K kilometrissa. Audeista toinen 100 Avant oli varsin hyvä, mutta toisesta vasen etupyöranripustus petti KAHDESTI! Kaikkia näitä olen kuitenkin pitänyt ihan hyvinä autoina, paitsi kenties tuo retro-pyhimys-kalaauto 480ES. Eipä ole se sijaan tainnut missään Jaguarissani mitään oikein ihmeempää olla... 8) Jopa Rover SD1 Vanden Plas Efi oli mielestäni todella hyvä auto, vaikka sekin yllätti mitä eriskummallisimpien vikojen moudossa.

Kaiken kaikkiaan siis: oli Jaguarin valinnan syy mikä tahansa, käsitelkää ihmiset viat ja ongelmat vikoina. Niitä löytyy varmasti, mutta eivät ne merkin haluttavuutta tai kredibiliteettiä vaan tunnu vähentävän! Laatukeskustelu on saavuttanut täysin naurettavia piirteitä - ongelmia löytyy etsivälle lisää vaikka millä mitalla surffailemalla tämän foorumin teknistä osiota, tai vaikkapa Jag-Loversia. Ja oikein innokkaille, rimpautelkaa meikäläiselle niin voi luetella Jaguar-vikoja ihan roppakaupalla. Joka ei halua Jaguaria talliinsa, käyttäköön laatua, ongelmaa, ulkonäköä, harrastajien outoa toleranssia tai intoleranssia, värivalikoimaa tai vaikkapa vannedesignia verukkeena, ja ne jotka haluavat Jaguarin tietävät jo varmasti minkä takia ja mitkä riksit ovat ottamassa...

No niin, olipa taas meikäläiseltä sisällöltään köyhää kyhäelmää...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Mielestäni on myös pitkälti kysymys siitä, mikä on ihmisten odotusarvo auton laadulle.
Jaguarilla on loistoauton maine, joten ihmiset ajattelevat sen olevan myös laadullisesti lähes ylivertainen muihin autoihin nähden. Näinhän asia ei ole.

Nykyään varsin tehokkaasti autojen laatuodotuksia nakertaa eri automerkkien yhteisosien käyttö. Esim. jaguar x-type ja ford mondeo. Mondeo varmasti hyvä auto, mutta Jaguarin mainetta se syö. Helposti sanotaan; Eihän se enää mikään Jaguar ole, sama kuin ajaisi Mondeolla. Näin ihmiset usein asian mieltävät.

Osattiin sama ennenkin. Volvon 300 ja 400 sarjoja ei olisi mielestäni saanut ikimaailmassa tehdä! Aivan hirveitä luomuksia, ja veivät vuosiksi Volvon mainetta autonvalmistajana, ja vieläkin ihmiset muistavat nuo Daf, Renault, Volvo yhteistyön surkeimmat luomukset.

Niin se käyttää Volvokin nykyjään samaa pohjalevyä kuin x-type ja mondeo. Siis lähes Jaguar.. :)
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Olen pitkänlinjan Jaguar harrastaja, klubin perustajajäseniä vuodelta 1976.
Jaguareja ja Daimlereita on ollut lukuisia, alkuaikoina vaivasi varaosien saatavuus, Suomen Autoteollisuus merkkiliikkeenä ei edistänyt asiaa, siksi ydinjoukkona perustimme Jaguar Klubin tänne Suomeen.
Useamman automerkin harrastajana, mm. Porsche, MB, Corvette, sanoisin, että ei ne sen laadukkaampia ole kuin Brittilaitteet, jokaisessa on omat vikansa ja murheeensa.
Nyt kun alla on ensimmäinen kaksitoistareikäinen olen aivan hurmiossa, miksi en ole aiemmin hankkinut tällaista.
Nämä nykyiset Ford perustaiset mallit ei kiinnosta lainkaan, olen toki koeajanut ne melkein kaikki uutena maahantuojan toimesta.
Terveiset Naantalista :D
Vette 427 Tri-Power avo-69
Vette C-2 avo -63
Porsche 928 s4 -89
MB roadster -90
Daimler Double Six Coupe -76
Jaguar XK-120 roadster -53
Honda CB 1100 R -83
VW New Beetle tdi Motorsport -99
http://www.youtube.com/watch?v=ByXvPU-tfJA
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hoh-hoijaa, hetken jo luulin, ettei tällaisia latteuksia enää tarvitsisi lukea, mutta olin kai taas ylioptimistinen.
mark.landing kirjoitti:Mielestäni on myös pitkälti kysymys siitä, mikä on ihmisten odotusarvo auton laadulle.
Jaguarilla on loistoauton maine, joten ihmiset ajattelevat sen olevan myös laadullisesti lähes ylivertainen muihin autoihin nähden. Näinhän asia ei ole.
????? Miksei ole? Siis ei kai se nyt super-hyper-yliluonnollisen jumalainen ole, vaikka ilmeisesti luulet meidän täällä niin uskovankin. Laatu on subjektiivinen käsite, joka syntyy kokonaisvaltaisesta kokemuksesta. Mene nyt ihmeessä hankkimaan vaikka muutamalla koeajolla joitakin kokemuksia. Toisten puheista ei asia valkene sen enempää vaikka odottaisit hautaan asti. Monilla ihmisillä on ilmeisesti myös sellainen käsitys, että täytyy olla miljonääri voidakseen ostaa Jaguarin. (ostin omani velaksi, opiskelijana!) Sitten kun se illuusio murtuu, pitää keksiä, että se on niin vaikea ja kallis huoltaa ja korjata, ettei siihen ole palkansaajalla varaa. (kasasin omani autotallissa vapaa-aikana ja ostelin osia Englannista) Sitten voisi vielä keksiä, että se on epäluotettava ja ja...mitähän sitä voisi vielä keksiä?

(Jos juottaa väärällä tinalla startin hiilen kiinni, voi se irrota kuumana päivänä = oma vika, jos jättää tavaratilasta vanerikannen pois maton alta, voi jokin matkatavara painaa bensaletkua = oma vika)
mark.landing kirjoitti:Nykyään varsin tehokkaasti autojen laatuodotuksia nakertaa eri automerkkien yhteisosien käyttö. Esim. jaguar x-type ja ford mondeo. Mondeo varmasti hyvä auto, mutta Jaguarin mainetta se syö. Helposti sanotaan; Eihän se enää mikään Jaguar ole, sama kuin ajaisi Mondeolla. Näin ihmiset usein asian mieltävät.
Taas aivan käsittämättömän typerä myytti, jota valitettavasti saa kuulla siellä sun täällä. Näinhän on lähestulkoon aina menetelty. Englannissa oli aikanaan tehokkaasti toiminut alihankkijateollisuus, jonka ansiosta merkkejä oli niin paljon. (Lucas, Smiths, SU, Girling, Dunlop, Wilmot Breeden, jne.) Vielä esim. Jaguar MKV:ssa on lähes kaikki tavalla taikka toisella alihankittua ja muualla tehtyä tai ainakin vahvasti lainattua. Tuohon aikaan elettiin kansallistalouksien aikaa ja siksi autotkin olivat vahvasti "kotimaisia", nykyään kuten varmaan joku muukin on huomannut, elämme globalisaation aikaa.

En ole koskaan kuulut, että Aston Martin DB5:sen "laatua" olisi huonontanut se tosiasia, että siinä on samat takavalot kuin vaikkapa Hillman Hunterissa. Itseasiassa lähes kaikissa Rollsseissa, Bentleyssä ja Astoneissa on samoja "epäluotettavia" sähkö- ja hydrauliikkaosia, kaasuttimia jne. kuin muissakin brittiautoissa. Ai niin, olihan ne "luotettavat" Volvot ja Saabitkin aikanaan pitkälti täynnä samoja osia, samoin Ferrarit, Maseratit ja monet muut. Saksassa oli vaan aikanaan valuutta ja raaka-aineet sodan jälkeen niin tiukalla, että niiden oli melkein pakko tehdä kaikki itse. Kuten myös Neuvostoliitossa hieman eri syistä! ;-) Se ei takaa yhtään parempaa laatua!

Vielä jopa meilläkin olleessa Uudessakaupungissa tehdyssä 9000 T16 CC:ssä oli Girlingin (Made In England) hydrauliikka, ties kuinka monessa autossa on ATE:n jarrut jne.

Noista puheista ei paljoa kannattaisi välittää, saatika mieltään pahoittaa, ne ovat nk. kateellisten panettelua.
mark.landing kirjoitti:Osattiin sama ennenkin. Volvon 300 ja 400 sarjoja ei olisi mielestäni saanut ikimaailmassa tehdä! Aivan hirveitä luomuksia, ja veivät vuosiksi Volvon mainetta autonvalmistajana, ja vieläkin ihmiset muistavat nuo Daf, Renault, Volvo yhteistyön surkeimmat luomukset.
Ai? Meillä oli perheessä uudesta Volvo 360 DL neliovisena, ja vaikka se olikin ilman lukkoperää ja laatikko takana, mikä lyhyen akselivälin avulla teki siitä aika vaarallisen talviauton (pieni peräluisto johti 360° pyörähdykseen silmänräpäyksessä), oli se varsin luotettava (ei koskaan jättänyt minnekään, lähti aina käyntiin kosteallakin ja kovalla pakkasella) ja mukavampi ja kevyempi ajaa kuin yksikään 144, 244 tai muu 200-sarjan Volvo, mitä meillä oli. Se jopa likkui pirteämmin 1.9L koneella kuin 200-sarjan laatikkokoppainen veljensä.
mark.landing kirjoitti:Niin se käyttää Volvokin nykyjään samaa pohjalevyä kuin x-type ja mondeo. Siis lähes Jaguar.. :)
Ahaa? Entäs ne tehtaat jossa tulee samalta linjalta ulos Audia, Volkswagenia, Peugeotia, Skodaa ja ties mitä? Jaguar ainakin valmistaa autonsa itse. Porscheakin valmistetaan jopa susirajan takana Suomessa, eikä se kai ole perheyrityksen mainetta pilannut maailmalla.

"Pohjalevy" ei muuten ole ihan niin konkreettinen käsite kuin vaikkapa Kulpavolkkarissa, ei Mondeon alusta suinkaan ole sama kuin X-typen alusta, mutta ei siitä sen enempää, koska en kyseisiä autoja tunne ollenkaan. On XJ12 S2 ja XJS:nkin "pohjalevy" sama ja osat hyvin samanlaisia, mutta jokainen, joka noita on ajanut, tietää, että ne on ihan eri autoja, Jaguareja tosin kummatkin!

Ja onhan tuosta perinteitä, ensimmäisissä Bill Lyonsin autoissa oli alusta, kone, laatikko, perä, pyörät ja kaikki peräisin Austin 7:sta, joita muuten BMW:kin teki lisenssillä Münchenissä sekä avo-, että umpivaununa! Ko. mallista on ollut kuvakin täällä yhdessä kirjoituksessani. Sitten niillä oli Swift (meni konkkaan), Wolseley ja jopa FIAT-malleja. Standard Motor Companyn kanssa yhteistyö jatkui pitkään ja SS1 ja SS2 olivat vuosina 1931-1938 täysin Standard-tekniikkaa, aivan viimeisissä oli jo SS Jaguarin oma sylinterinkansi, joka antoi enemmän tehoa. Nimenomaan asiakkaiden "kokema" laatu oli se, millä näitä myytiin, Lyons antoi samalla rahalla enemmän autoa, kuin moni kilpailijansa! :idea:

Ai niin, kauneuden takia on moni valmis vaikka mihin! ;-)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Kirjoitin ihmisten odotusarvosta auton laadulle, enkä suinkaan todellisesta laadusta, kuten varmaan kaikki luetun ymmärtävät havaitsivatkin :)

Alihankinta ei suinkaan tarkoita, että autotehtaat käyttäisivät aina samoja osia. Toki niitä valmistetaan alihankintana tietyillä valmistajilla, mutta se ei tarkoita että osa olisi samanlainen, kuin saman alihankkijan johonkin toiseen automerkkiin valmistama osa.

Volvon, x-typen ja mondeon pohjalevy on sama, mutta jokaiseen malliin on tehty automerkkikohtaisia muutoksia.

Volvo, Jaguar.. Ei mielestäni voi sanoa, että ne tekisivät autonsa itse. Eiväthän ne ole enää vuosiin olleet itsenäisiä autonvalmistajia.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

mark.landing kirjoitti:Volvo, Jaguar.. Ei mielestäni voi sanoa, että ne tekisivät autonsa itse. Eiväthän ne ole enää vuosiin olleet itsenäisiä autonvalmistajia.
No, lieköhän maailmassa kovinkaan montakaan tosella itsenäistä autonvalmistajaa. Pitänee liikkua aikalailla idän suuntaan ennenkuin sellainen tulee vastaan! Intialainen Tata Motors kenties lähimpiä... :lol: Japanissa niitä tosin taitaa löytyä, ja jopa sellaisia joiden oma komponenttivalmistus vielä on eurooppalaisia hivenen korkeammalla tasolla. Mutta silloin liikutaankin täysin eri tarpeisiin sunnitelluissa autoissa... myönnettäköön toki että Lexus on kilpaillut Jaguarin kanssa jo vuosia laatuvertailujen kärkisijasta!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Kirjoitin ihmisten odotusarvosta auton laadulle, enkä suinkaan todellisesta laadusta, kuten varmaan kaikki luetun ymmärtävät havaitsivatkin :)
Jos haluat jatkaa tätä ala-arvoista muiden ihmisten halveeraamista, niin siitä vaan, et tee ketään muuta naurunalaiseksi kuin itsesi! :P

Ei ole olemassa mitään "todellista laatua", laatu on subjektiivinen käsite. Mielestäni kirjoitin sen tänne jo kerran, mutta ehkä et ymmärtänyt lukemaasi. :? Mm. sen vuoksi laatua tutkitaan pääasiassa markkinatutkimusten ja asiakaspalauteen kautta, minkälaatuiseksi tuote on koettu.

Vastasin nimenomaan näiden vääristyneiden odotusten ja mielikuvien aiheuttamien pettymysten selventämiseksi. Monet ihmiset katkeroituvat, kun unelma ei toteudukaan halutulla tavalla. Vaikka useimmiten se ei toteudu vain siksi, että omien korvien välissä on jotakin mätää, minkä kirjoituksesi tuntuvat aika hienosti todistavan.
mark.landing kirjoitti:Alihankinta ei suinkaan tarkoita, että autotehtaat käyttäisivät aina samoja osia. Toki niitä valmistetaan alihankintana tietyillä valmistajilla, mutta se ei tarkoita että osa olisi samanlainen, kuin saman alihankkijan johonkin toiseen automerkkiin valmistama osa.
Ihanko totta? Ai kun hämmästyttävää. Tarkoitin tässä tapauksessa *täsmälleen* samoja osia. Aston <-> Hillman, Jaguar <-> Ferrari, Triumph <-> Volvo.

Esimerkiksi Lamborghini Miurassa on samat ajovalot kuin Fiat 850:ssä, arvaat varmaan kumpia löytyy enemmän niin Suomesta kuin Italiastakin!
mark.landing kirjoitti:Volvon, x-typen ja mondeon pohjalevy on sama, mutta jokaiseen malliin on tehty automerkkikohtaisia muutoksia.

Volvo, Jaguar.. Ei mielestäni voi sanoa, että ne tekisivät autonsa itse. Eiväthän ne ole enää vuosiin olleet itsenäisiä autonvalmistajia.
Kovia väitteitä, ilman, että sinulla tuntuisi olevan minkäänlaisia perusteita tai lähteitä niille.

Kovasti näytti nimittäin siltä, kun tekisivät niitä edelleen Jaguarin omilla tehtailla vielä tämän viikon maanantaina, kun olimme siellä tutustumiskierroksella. Ehkä silmäni kuitenkin valehtelevat ja täällä saamme kuulla itseämme viisaampien suusta totuuden. Epäilenpä.

En voi myöskään sanoa, että osaisit lukea tai kirjoittaa. Ainakaan niin, että kumpikaan tuottaisi tällä foorumilla mitään lisäarvoa. :roll:

-Jakuvaari

JK. Jaguar Heritage Archive-lehdessä oli myös joitakin kuvia Ratan Tatan vierailuista tehtaalla ja JDHT:n kokoelmissa. Vaikuttaa siltä, että uusi omistaja arvostaa sekä ko. merkkien menneisyyttä ja nykyisyyttä edellistä omistajaa huomattavasti enemmän ja on valmis myös investoimaan niiden tulevaisuuteen. Kyllä, käytän monikkoa siksi, että Daimler on saamassa myös aiempaa enemmän ansaitsemaansa huomiota. :mrgreen:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Maria
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 12:13 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja Maria »

:twisted: Mikä teitä riivaa...syysmasennus???Tuollainen nokittelu alkaa muistuttaa Aku Ankan ja kärttyisen naapurin välien selvittelyä. Yleistäminen ja itsestäänselvyyksien jauhaminen tympii. Käykää ajamassa kierros upeilla autoillanne, niin pahin helpottaa... :mrgreen:

Jaguaarilla on takanaan yksi upeimmista menestystarinoista, jotain on tehty oikein, kun mielikuvat ihmisten mielissä on muotoutuneet merkistä sellaisiksi kun ne nyt on. Jokin siinä vetää... :wink:
Maria
mark.landing
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 7:32 pm

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja mark.landing »

Mitä tulee halveeramiseen, niin ei tarvitse kuin lukea jakuvaarin kirjoittamat vastineet kirjoituksiini, niin asiasta ei tarvinne puhua pidempään.

Minua henkilökohtaisesti jakuvaarin solvaukset ja uhkailut väkivallalla vain huvittavat, mutta olen huolissani esim. foorumilla käyvien vierailijoiden puolesta. Jakuvaari ei anna kovin fiksua kuvaa Foorumin tasosta ja Jaguar harrastuksesta.

Tottahan toki Volvo, Jaguar... kootaan omissa tehtaissaan, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisivat itsenäisiä auton valmistajia.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja BRG »

mark.landing kirjoitti:Mitä tulee halveeramiseen, niin ei tarvitse kuin lukea jakuvaarin kirjoittamat vastineet kirjoituksiini, niin asiasta ei tarvinne puhua pidempään.
Katsotaampa hieman käyttäjätietoja: Jakuvaari 622 viestiä, aktiivisin viestiketjussa "Harvinaisin Jaguar?"; mark.landing 16 viestiä, aktiivisin viestiketjussa "Ala-arvoinen Jaguar laatu?". En muista tätä keskustelua ennen milloinkaan lukeneeni Jakuvaarin kirjoittaneen halveeraavia viestejä, ei edes negatiivis sävytteisiä. Nimimerkki mark.landing ei ole tainnut 16 viestissään muuta tehdäkään. Siis kukahan se voisi olla kun ei anna kovin fiksua kuvaa :?:

Suomen ja monissa muissakin kielessä on tällä ilmiölle oivia sanontoja: sitä saa mitä tilaa, niin makaa kuin petaa, niin metsä vastaa kuin sille huutaa jne. Edelleen kehotan etsimään sen lähimmän peilin ja miettimään olisiko siellä näkyvällä hahmolla mitään osuutta saamaasi palautteeseen.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

BRG kirjoitti:
mark.landing kirjoitti:Mitä tulee halveeramiseen, niin ei tarvitse kuin lukea jakuvaarin kirjoittamat vastineet kirjoituksiini, niin asiasta ei tarvinne puhua pidempään.
Katsotaampa hieman käyttäjätietoja: Jakuvaari 622 viestiä, aktiivisin viestiketjussa "Harvinaisin Jaguar?"; mark.landing 16 viestiä, aktiivisin viestiketjussa "Ala-arvoinen Jaguar laatu?". En muista tätä keskustelua ennen milloinkaan lukeneeni Jakuvaarin kirjoittaneen halveeraavia viestejä, ei edes negatiivis sävytteisiä. Nimimerkki mark.landing ei ole tainnut 16 viestissään muuta tehdäkään. Siis kukahan se voisi olla kun ei anna kovin fiksua kuvaa :?:

Suomen ja monissa muissakin kielessä on tällä ilmiölle oivia sanontoja: sitä saa mitä tilaa, niin makaa kuin petaa, niin metsä vastaa kuin sille huutaa jne. Edelleen kehotan etsimään sen lähimmän peilin ja miettimään olisiko siellä näkyvällä hahmolla mitään osuutta saamaasi palautteeseen.
No, enkä tässäkään pyri halveeraamaan ketään vaan vastaamaan asiattomiin syytöksiin joita minulle ja JJJ:lle on ko. henkilö esittänyt. Asiat ovat asioita ja henkilöt henkilöitä. Väkivallalla uhkaaminen? Ehdotit mark.landing itse kurinpalautusta ja sanoin että jos kaipaat sellaista niin asia voidaan järjestää. Tai voidaanko? Ei ole ikinä ollut tarpeen... Eli kun kirjoittajia on yli 1000 tulee sitten tällainenkin ongelma, ensimmäistä kertaa. :(

-Jakuvaari, hyvällä yritettiin monta kertaa, ei mennyt viesti perille. V*ttuilua saatiin kyllä runsain mitoin. Entä nyt?
Viimeksi muokannut jakuvaari, Su Loka 26, 2008 1:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
en-invest
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 12:24 am
Paikkakunta: Käpälämäki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja en-invest »

Maria kirjoitti::twisted: Mikä teitä riivaa...syysmasennus???Tuollainen nokittelu alkaa muistuttaa Aku Ankan ja kärttyisen naapurin välien selvittelyä. Yleistäminen ja itsestäänselvyyksien jauhaminen tympii. Käykää ajamassa kierros upeilla autoillanne, niin pahin helpottaa... :mrgreen:

Jaguaarilla on takanaan yksi upeimmista menestystarinoista, jotain on tehty oikein, kun mielikuvat ihmisten mielissä on muotoutuneet merkistä sellaisiksi kun ne nyt on. Jokin siinä vetää... :wink:
Nyt on Jaguar foorumin asialinja pudonnut pohjalukemiin :cry: mitähän vierailijatkin ajattelevat keskustelujen tasosta :wink:
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Maria kirjoitti::twisted: Mikä teitä riivaa...syysmasennus???Tuollainen nokittelu alkaa muistuttaa Aku Ankan ja kärttyisen naapurin välien selvittelyä. Yleistäminen ja itsestäänselvyyksien jauhaminen tympii. Käykää ajamassa kierros upeilla autoillanne, niin pahin helpottaa... :mrgreen:

Jaguaarilla on takanaan yksi upeimmista menestystarinoista, jotain on tehty oikein, kun mielikuvat ihmisten mielissä on muotoutuneet merkistä sellaisiksi kun ne nyt on. Jokin siinä vetää... :wink:
Jep, suosittelin itsekin tätä vaihtoehtoa. Minua ei riivaa mikään, mutta en ole koskaan ymärtänyt miksi solvauksia pitäisi kuunnella niihin vastaamatta. Kissakulma on liian mukava ja hyödyllinen paikka antaa yhden häirikön pilata. No kun on yli 1000 ihmistä samassa paikassa tulee siinä kai väkisinkin jo ongelmia. Onnittelut kaikille osallistujille siitä, ettei tällaista räyhäämistä ole koskaan aikaisemmin täällä esiintynyt! :D

En tarvitse juuri nyt autoa yhtään mihinkään, mutta eilen roudasin tavaraa tallilta toiselle ja kyllä XJ8:n ratin takana aina alkaa suupielet kääntyä ylöspäin, vaikka ulkona syys painaa päälle!

Jos ei ole (vielä) omaa autoa, niin siitä vaan koeajamaan myynnissä olevia autoja ja muodostamaan omia käsityksiä niiden laadusta. (objagcon)

Niin ja sydäntä vielä lämmitti nähdä aivan kotikulmilla liikenteessä ruskea (Sable) kolmossarjan E-type, hienosti purisi V12! :P

-Jakuvaari, Teppo Tulpun rauhaa rakastava naapuri
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

mark.landing kirjoitti:Mitä tulee halveeramiseen, niin ei tarvitse kuin lukea jakuvaarin kirjoittamat vastineet kirjoituksiini, niin asiasta ei tarvinne puhua pidempään.

Minua henkilökohtaisesti jakuvaarin solvaukset ja uhkailut väkivallalla vain huvittavat, mutta olen huolissani esim. foorumilla käyvien vierailijoiden puolesta. Jakuvaari ei anna kovin fiksua kuvaa Foorumin tasosta ja Jaguar harrastuksesta.

Tottahan toki Volvo, Jaguar... kootaan omissa tehtaissaan, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisivat itsenäisiä auton valmistajia.
Tämähän on jo todella hauskaa, kerrassaan koomista! Olen vastannut asiallisesti ja ystävällisesti, siihen asti että olet ruvennut nimittelemään minua "isännäksi", "ukoksi", että minulla on mielestäsi huono "luetun ymmärtäminen" jne. Sitten olet syyttänyt sensuroinnista ja edelleenkään ei viesti tunnu menevän perille. Seuraavaksi olet kokeillut irvailua ja ironiaa ja antanut sen vaikutelman, ettei "me ukot" täällä oikein ymmärretä hienoja kirjoituksiasi.

Minun vaikutelmani on se, ettet ymmärrä täällä rautalangasta väännettynäkään sitä, mitä "kysymyksiisi" on parhaan kykymme mukaan koetettu vastata, ja kaiken huipuksi et ilmeisesti ymmärrä myöskään itse tuottamaasi tekstiä. Suosittelen edelläsuositeltujen toimenpiteiden lisäksi käyttämään vielä sitä "Esikatselu" nappia ja lukemaan rauhallisesti ääneen oman tekstisi ennen kuin painat sitä "Lähetä"-nappia. Tämä on nk. tervettä harkintaa.

Alkuperäiseen aiheeseen takaisin, ei täällä tarvita proosallista osaamista, vaan sisältöä. Jos ei ole mitään sanottavaa, on viisainta olla hiljaa. Jos haluaa kysyä jotakin, kannattaa kysyä, ja sitten kuunnella. Yksinkertaista ja hyvin on toiminut jo monta vuotta. Niin ja hyvät tavat on aina hyvä muistaa, ei uskontoa, politiikkaa, herjaamista, toisten parjaamista, toisten kirjoitusten arvostelua ja rankkaamista, fleimaamista, trollaamista tai muutakaan typerää. Kaikki humori on varsinkin aihepiiri huomioituna varsin suotavaa, niin kauan kun se ei tapahdu kehenkään kohdistuvan pilkan muodossa.

Täällä on ollut sen verran huomaavaista porukkaa, ettei ikään, sukupuoleen, siviilisäättyyn, ihon väriin, tukan väriin tai sen pituteen, pukeutumiseen, asuinpaikkaan, murteeseen tai mihinkään muuhunkaan henkilökohtaiseeen asiaan liittyvät ennakkolulot ole saaneet minkäänlaista jalansijaa.

Ilmapiiri on täällä aina ollut rakentava ja ystävällinen. Ne rakentavat ja ystävälliset neuvoni ovat:

a) mene nyt katsomaan jotakin vapaavalintaista Jaguaria, istu siinä, käy koeajamassa sitä jne.

b) lue se JJJ:n linkkaama juttu kritiikistä ja päälle vielä vaikka kreikkalaista filosofiaa laadusta ja muista abstrakteista käsitteistä, sekä dialogin olemuksesta

c) jos ei mikään auta, niin pura pahimmat patoumat vaikka suomi.24 tai jossain muualla, ei täällä

Vaikka täällä esiinnytäänkin nimimerkeillä, todella monet meistä tuntevat toisensa, tämä on pieni maa.

-Jakuvaari, "Asterix ja riidankylväjä"

JK. Olipa kerran viihtyisä pieni ravintola, jossa ihmiset usein istuivat maukkaan aterian jälkeen pitkään keskustelemassa omasta mielestään kiinnostavista asioista. Ravintolan isäntäkin usein mielellään osallistui keskusteluihin, eikä pahastunut siitä, että porukka viihtyi usein todella myöhäänkin. Eräänä iltana tuli ovesta muukalainen, joka halusi littyä seuraan. Hänet toivotettiin tervetulleeksi ja hieman kerrottiin paikan tavoista. Melko pian alas istuttuaan hän rupesi kailottamaan omia mielipiteitään ja kun häntä kehoitettiin hieman pudotamaan ääntä ja muotoilemaan asiansa kohteliaammin, alkoi hän solvata niitä vierustovereita, jotka julkesivat antaa hänelle ohjeita.

Hetkeksi hän rauhoittui, mutta kun keskustelu oli jälleen käynnissä alkoi hän kommentoida toisten keskustelijoiden kommentteja, osaa kehuen ja osaa parjaten. Lisäksi hän kehoitti toisia olemaan kuuntelematta hänelle ohjeita antanutta henkilöä. Kun kyseinen henkilö sitten sanoi jotakin, kommentoi hän väliin, että onpa typerää, ja että hän tarkoitti juuri päinvastaista, minkä varmaan kaikki muut ymmärsivätkin. Kun osa porukasta sitten halusi hänen poistuvan pöydästä, alkoi hän huutaa apua, koska häntä kuulemma uhkailtiin ja syrijttiin.

Ravintolan isäntä riensi paikalle ja opasti muukalaisen toiseen pöytään, mutta hetken kuluttua alkoi sielläkin vastaava kärhämä. Kun häiriköintiin kyllästyneet ihmiset päättivät auttaa isäntää saamaan häirikön pois heidän rakkaasta kantapaikastaan huusi hän kiivaasti: "Olen huolissani tämän ravintolan vieraiden puolesta!" Koko sali repesi nauramaan. The End.

Tämän taidan tulostaa ja laittaa kehyksiin:
mark.landing kirjoitti:Minua henkilökohtaisesti jakuvaarin solvaukset ja uhkailut väkivallalla vain huvittavat, mutta olen huolissani esim. foorumilla käyvien vierailijoiden puolesta. Jakuvaari ei anna kovin fiksua kuvaa Foorumin tasosta ja Jaguar harrastuksesta.
Taitaa olla niin, ettei sinulla ole aavistustakaan suomalaisesta Jaguar-harrastuksesta ja kansainvälisestä vastaavasta toiminnasta. Olen itsekin vielä varsin nuori tässä kuviossa, vasta 12 vuotta aktiivisesti ko. autoja harrastanut, mutta tällä foorumilla on useita henkilöitä, joilla on tuota harrastusta takanaan jo yli 30 vuotta. Olisi kovin paljon mukavampaa keskustella heidän kanssaan, joilta minullakin on vielä todella paljon opittavaa, kuin vastailla näihin kaikki pohjalukemat alittaviin latteuksiin ja perättömiin syytöksiin.

Laitetaanko tänne sellainen: "Perättömiä väitteitä ja yleistä parjausta"-osasto aitoon Monty Python-tyyliin? Joo, joooo!!!! :lol:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Keskustelu Jaguarin laadusta

Viesti Kirjoittaja jjj »

Tällä palstalla on vapaasti saanut ilmaista tuntojaan Jaguar autoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista aivan perustamisesta lähtien.
Toistaiseksi ketään ei ole tarvinnut laittaa jäähylle näiden kirjoitusten johdosta. Asia on vapaa! Sen sijaan Mark on tehnyt mahalaskun kirjoitustavassaan; perusteettomia väitteitä ja pääsääntöisesti pelkkiä uskomuksia. Tyyliä ei oikein jaksa kestää mutta tällä kertaa provokatiivinen asenne toi jäähyn.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Vastaa Viestiin